رواية واحنا صغيرين الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية واحنا صغيرين الفصل الأول 1 بقلم سلسبيل أحمد
البارت الأول
– انتي بقا الى جيتي انتي وصحابك وسرقتو الدسك مننا؟
= الدسك مكتوب عليه رابعه خامس يا بودي يعني بتاعنا وانتوا الى كنتوا سارقينه يا حرامي
– طب اوعي..! رجعيه عشان منجيش نعمل معاكم خناقه!!!
= محدش يقدر! وانا رئيسة الفصل مش هدخلك
زقها: وسعي كدا
يلا شيلو الدسك و رجعوه الفصل بتاعنا لما نشوف هتعمل ايه
“وقعت على الأرض و دموعي نزلت و صحبتي كانت بتقومني ”
– يحيى اللحق بودي صْرب فرح
= اييييه !!
” لقيت يحيى داخل الفصل ”
– حصل ايه ؟؟
بعياط: بودي زقني وقعني على الأرض و اخد الدسك بتاعنا تاني
” لاقيتة بياخدني من ايدي..”
– تعالي..
” نزلنا الحوش بتاع المدرسة وبصلي وهو بيمسح دموعي”
– اقفي هنا واتفرجي
” راح عند بودي و كان بيتكلم و فجاة لاقيته وقعه على الأرض و صْربة.. وصحاب يحيى كانو ماسكين صحاب بودي.. ضحكت وانا باصة عليه.. و طلعنا خدنا الدسك.. ”
– الدسك مش هيخرج من الفصل تاني.. وبعد كدا لو حصل حاجه تعالي قوليلي علطول ماشي يا سوكه ؟ متبقيش تتصرفي لوحدك
ضحكت: ماشي يا يويو
= يويو برضو؟ طب يلا سوكه.. يلا عشان الحصه ومتخرجيش من الفصل هخلص واجيلك
” كل واحد راح فصلة.. و لما خلصنا استنيته يجي و نزلنا سوا ”
” مشينا لحد البيت واحنا عمالين نتكلم و نرمي بعض بالمـ ـصايب الى كنا بنعملها في تالتة ابتدائي..”
– ولما فتنتي عليا للمس وقولتلي لها بيغش!!
رفعت حاجبي: ماهو عشان انت قبلها رخمت عليا واخدت مني التباشير الملون !
= منتي كنتي سرقاه هنصيع بقا
ضحكت: ما انت كنت بتسر ق البشوره في تانية ابتدائي
– وانتي كنتي بتاكلي اكل العيال
= كانوا بيجيبوا بانيه.. و فوقية بتعملي لانشون وانا مش بحبه!!
– انا معايا ساندوتش جبنه رومي مقدرتش اكـلـ…
” قاطعته وفتحت الشنطه خدت الكيس و طلعت السندوتش وحطت الكيس في ايده وبدأت أكل ”
بصلها وهو بيضحك: طيب يا سوكه.. ليا عندك سندوتش كده
لفت واديته ضهرها: معايا لانشون افتح خده
” فتح الشنطه وخده وبعدين كملوا الطريق وهما بياكلوا لحد ما وصلوا قدام بيتهم.. هو كان ساكن في عماره و هي العماره الى جمبه ”
– نامي بدري يا سوكه.. عشان بتيجي وشك شبه الكومدينو الى في كرتون سبونج بوب
بصتله بعْل: بس يا سلحفاة يالي بتيجي اخر الطابور!
= طب اطلعي أمشي
” طلعت له لسانها وبعدين طلعت وهو ضحك.. ”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد
” تاني يوم روحت الفصل وانا معنوياتي مرتفعة.. و كنت جايبة كيكه ليا شوكلاتة و واحده كريمه ليويو..”
” استنيت جرس الفسحه عشان انزله اروحله بس اتفاجئت انهم مش عاوزين يخرجونا من الفصل.. ”
” شوفت كذا مستر بيجري في الطرقة.. ”
” دخلوا ولد من بره معانا في الفصل و العيال فضلت تسألة ”
– بيقولوا حصلت خناقة كبيرة اوي تحت عند الكانتين!!
= مع مين ومين!!
– فصل خامسة تالت و فصل رابعه تاني
” حسيت دماغي لفت فصل خامسة تالت ده الى يحيى فيه.. الدنيا كلها بتسود قدامي.. مقدرتش افضل واقفة هربت من جمب الأستاذ الى كان واقف على فصلنا ونزلت جري وانا بتخطي كل المدرسين بسرعه ”
” لحد ما وصلت عند الكانتين و لاقيت د م على الأرض و شوفت شنطة يحيى.. وبعدها.. ”
” بعدها شوفت المدرسين و هما شايلينه و بيركبوه عربية..! ”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
” سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ”
– فرح اهدي بطلي عياط مينفعش كده ياحببتي اهدي !!!!!
= يحيى يا مامي يحيى اتـ ـعور جامد
” فضلت تطبطب عليا وانا مفحومه من العياط وباخد انفاسي بسرعه و بدأت تكلم بابا وهي حضناني.. كنت وقتها حاسه اني بغيب عن الوعي..”
– الو يا ممدوح.. يحيى ابن معتز في المستشفى.. كلم معتز اطمن عليه واعرف راح فين بالظبط… نجلاء مش بترد عليا لا.. حاول توصله بنتك مش راضية تبطل عياط..!
” معرفش نمت ازاي بهدوم المدرسة صحيت على ايد ماما وهي بطبطب على كتفي.. و نزلنا ركبنا العربية و كنا في الطريق.. عماله ادعي يكون كويس”
” وصلنا و دخلنا الاوضة ماما حضنت طنط نجلاء وبابا كان بيكلم اونكل معتز لكن انا روحت ناحيتة بصيت ولاقيتة نايم و دماغه ملفوفه!! مكنتش فاهمه.. بس مقدرتش اتقبل اني شيفاه كدا..”
” جريت على ماما الى خدتني في حضنها و انا عماله اعيط بعدين طنط نجلاء فضلت تكلمني ”
– بس يا فرح يا حببتي هو بقي كويس متخافيش.. بس هو واخد دوا عشان كده نايم هو بخير ياحببتي أهدي.. بلاش عياط انتي شطورة.. لما يقوم مش عاوزاه يشوفك بتعيطي
” حاولت اهدي وهزيت راسي وانا باخد انفاسي بصوت عالي ”
” قعدت وفضلت باصة عليه.. لكني كنت سمعاهم بيتكلموا!! ”
– ازاي حصل كده في قلب المدرسة يا معتز
= انا عملت محصْر بيقولوا ولاد من إعدادي.. دخلوا المبني بتاعهم و نزلوا تحت كلهم وحصلت الخناقة.. له صاحب كمان اسمه أدهم.. برضو اتعور لكن الحمدلله بسيطه..
– كويس انك عملت محصْر طبعا.. انا هكلم حبايبي و بأذن الله يترموا في الحبـ ـس العيال دي
” شوفت يحيى بيحرك عيونه قربت ناحيته بلهفه”
– يحيى..!
” فتح عينه وكان بيحاول يجمع ”
= سوكه.. انتي كويسة وشك احمر كده ليه
” نجلاء جريت عليه حضنته وهي بتعيط ”
– يحيى حبيبي انت كويس !!!
” بدأو يطمنوا عليه كلهم وانا فضلت عيوني متبعاه..!”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
بقلمي سلسبيل احمد
” فات اسبوع.. و كنا رايحين زيارة تانيه بس المره دي في البيت لأنه خرج من المستشفى.. ”
– انتي كنتي بتعيطي اول يوم يا سوكه؟
= بس يا سلحفاة.. اسكت..
“ضحك وسكت فا فتحت شنطتي وطلعت الكيكه”
– ملحقتش اديك دي يوم الخناقة
= ايه ده.. من غير مقابل كده؟
بصتله: يويو.. هو بودي الى صْربك؟
– فرح ملكيش دعوة بالموضوع ده
قلبت وشي: يعني ايه؟؟؟ مش هنصْربه!!
– مش بودي لوحده هو جبان فا جاب عيال من المبني التاني مبني إعدادي
= طيب يعني ايه برضو؟ هنسكت ونسيبه
– بابا قالي هيتصرف.. المدير ممكن يرفدهم
فتحت عيني بدهشه: بجد !
– اه فا ريحي بقا يا سوكه كفاية مشاكل على الأقل لحد ما اخف
= انت هترجع المدرسة امتى
– بابا قالي يومين كده.. معرفش لو قصده أسبوع كمان..
= انا هاجي اذاكر معاك.. وناكل كيكه طنط عشان بحبها
ضحك: أوكيه هستناكي
” كنت برجع من المدرسة كلي حماس اروح اذاكر مع يحيى.. هو كان بياخد دروس عبال ما يرجع المدرسه.. فا كنا بنعمل الواجب سوا..”
– انت حْمام !!! انا الى كنت مختاره الإجابة ب و انت فضلت تقول جـ !!!
= بس بس انتي اصلا مش شاطره في الرياضة وبعدين ده المنهج بتاعي انا
– لا انا شاطره!! وبعرف احل منهج خامسه
= خمسه في سته بكام
بعصبية: ملكش دعوة
ضحك: طب كلي كيكه
– مش عايزه.. وعلى فكره انت فاشل في العربي وبالذات الإملاء
” وفضلنا كده نكش رايح جاي.. انا بعاند و عايزه احل اسئلتة.. لأنه كان بيحل منهجي بسهوله.. مكنتش مستوعبه انوه بقا اشطر عشان هو في سنه خامسه وانا في رابعه.. بس كنت بعاند وخلاص! ”
” بقي كويس و رجع المدرسة تاني.. و مشوفناش بودي خالص ولا الولاد التانيه سمعنا انهم اترفدو.. ”
” بس هي المشاكل بتجري ورايا مش سيباني..! ”
– يحيى
= فيه ايه يا ادهم
– البنات بتقول فرح بتتخانق..!
= تاني!!
يتبع..
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية واحنا صغيرين)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)