رواية واني لصريم الورد عاشقا الفصل الاول 1 بقلم نورهان العشري - The Last Line
روايات

رواية واني لصريم الورد عاشقا الفصل الاول 1 بقلم نورهان العشري

رواية واني لصريم الورد عاشقا الفصل الاول 1 بقلم نورهان العشري

 

 

البارت الاول

 

 

قصة قصيرة بعنوان و إني ل صريم الورد عاشقا
الورود أنواع قد تتشابه ولكن لكل منهم رائحته الخاصة و جماله الفريد و هناك زهورا رغم جمالها إلا أن أشواكها حادة تتأهب ل خدش كل من يقترب منها و يحاول امتلاكها حتى ولو كان عزيز مستقرا بين حنايا الروح الذي كان هو من تسبب في عذابها ذات يوم ل يأتي الآن و يحاول بكل شراسة استعادتها ولكنه لم يحسب حساب ل توابع الماضي التي ستقف حائلا بينه وبين وردته البرية التي لم تكن تعلم أنه حتى ل صريمها صار عاشقا .
نورهان العشري
دلفت الهام إلى داخل غرفة ابنتها ورد التي قررت إعتزال الواقع و الارتماء بين أحضان الخيال الذي كان يضمها مع زوجها الراحل علها تهرب من كل تلك الضغوطات التي تحيط بها من كل حدبا و صوب ولكن ذلك لم يعجب والدتها التي قررت أنه حان وقت المواجهة لذا تقدمت إلى النافذة لتفتحها حتى يدخل ضوء الشمس إلى الغرفة و ربنا يتسلل إلى قلب طفلتها التي تحيط به العتمة من جميع الجهات
_ يا ماما اقفلي الشباك دا. النور بيوجعلي عنيا .
هكذا تحدثت ورد بحنق ف اقتربت منها إلهام مغتاظة من تذمرها و إصرارها على الهرب
_ لا مش هقفله وانت هتصحي دلوقتي و تقعدي تتكلمي معايا زي البني آدمين .
ورد بعناد
_ مش عايزة اتكلم يا ماما سبيني عايزة انام .
عاندتها إلهام بإصرار و لهجة آمره
_ قولت هتصحي و هتقومي تتكلمي معايا .
أنهت جملتها وهي تجذب الغطاء من فوق رأس ورد التي هتفت بحنق
_ نعم يا ست ماما . في ايه خير
الهام بتقريع
_ هتفضلي قافله على نفسك كدا لحد امتى فكرك كده مشاكلك هتتحل ! مش صعبانه عليك بنتك اللي مبتبطلش عياط دي !
هتفت ورد بنبرة مشجبة
_ و أنا مبصعبش عليكوا
الهام بانزعاج
_ لو مش صعبانه علينا كنا سبناكي تتفلقي . انما احنا خايفين عليك وعايزين مصلحتك .
تهكمت بانزعاج
_ و إيه مصلحتي في اللي بتعملوه دا
اقتربت الهام تحاوط كتفها بحنو تجلى في نبرتها حين قالت
_ يا بنتي يا حبيبتي انت لسه في عز شبابك و جوزك ميت بقاله سنة و نص و مسيرك هتتجوزي .
قاطعتها ورد بانزعاج نال من كل خلية بجسدها
_ و مين قالك اني عاوزة أتجوز !
إلهام بتعقل
_ لازم هتتجوزي . مفيش حد بيعيش عمره كله لوحده وأنا و أبوكي لو عشنالك النهاردة مش هنعيشلك بكرة .
شعرت بغصة قويه في صدرها من حديث والدتها فهتفت بلهفة
_ بعد

الشر عنكوا . يا ماما أفهميني أرجوك انا مش هقدر اكون لراجل تاني غير وليد . دا غير اني عايزة أعيش أربي بنتي وبس.
حادثتها الهام بحزن
_ يا بنتي حرام عليك نفسك . أنت لسه في عز شبابك و بعدين بنتك دي محتاجة اب أنت لوحدك مش كفايه و مفيش حد هيكون احن عليها من عمها و انت عارفة فاروق بيحبها قد ايه . خصوصا إن ربنا مرزقهوش بالخلفه من زينة . يمكن ربنا يكرمه معاك و تجيبي اخ ولا أخت ل قمر .
تزايدت دقات قلبها و بدأ شوك الماضي ينغز بصدرها الذي يرفض كل ما يشعر به لذا احتدت لهجتها حين قالت
_ يا ماما انا ادرى بمصلحتي و أنا عارفه أن عمري ما هرتاح مع فاروق أبدا .
الهام باستنكار
_ متقوليش عشان فرق السن . اتناشر سنة مش كتير يا ورد و بعدين لو على مصلحتك ف أنا ادرى الناس بيها .
جاهدت أن تظل على ثباتها فهتفت بانزعاج
_ و مصلحتي انكوا تجوزوني غصب عني يا ماما!
لم يكن هناك مفر من إظهار بعض الحقائق على السطح لذا قالت بجمود
القائمة
بحث عن
الرئيسية منوعات
منوعات
شقيقي
_ أولا مش غصب عنك يا ورد عشان لو مفكرة اني هبله و مش فاهمه كل حاجه تبقي عبيطة. أنا عارفه مشاعرك تجاه فاروق من قبل ما زين اخوه ما يتقدملك و دا السبب اللي مخلاكيش قبلتي تعيشي في بيت البلد و خليتي زين جه خدلك شقة هنا .
تعالت صيحات الألم داخلها حين عرضت والدتها الحقيقة أمام عينيها فتسارعت أنفاسها و جف حلقها حين قالت بتوتر
_ ايه يا ماما اللي بتقوليه دا لا طبعا مفيش الكلام دا خالص .
رفعت إلهام يدها لتربت بحنو على خصلات شعرها وهي تقول بهدوء
_ قلب الأم مبيكذبش أبدا يا ورد و ربنا يابنتي بيعوض و مش معني كلامي دا انك كنت خاينه لجوزك أبدا انا عارفه انك من وقت ما بقيتي علي اسمه مفكرتيش في حد تاني غيره . بس افتكري كلامي ربنا له حكمه من كل حاجه بتحصلنا.
أخفضت رأسها حزنا تساقط من بين مآقيها حين تذكرت الماضي و ما يحمله من أوجاع و خاصة ذلك اليوم الذي أتى به ليطلب يدها لشقيقه و ما كابدته من العناء حتى تكن زوجة وفية لزوجها الراحل
_ خايفه يا ماما ابقي كدا بخون زين انا والله عمري ما فكرت في راجل تاني وانا على ذمته . ربنا عالم .
أناملها الحانية امتدت تمحو حزن صغيرتها قبل أن تقول بحنو
_عارفه يا نور عين ماما و محدش فينا كان يتمني اللي حصل دا يحصل بس دي إرادة ربنا و أنت لسه شابة جميلة و صغيرة و ربنا أراد يديك فرصة تعيشي حياتك اللي ملحقتيش تعيشيها مع زين .
همست بنبرة جريحة

 

يُتبع..

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)