روايات

رواية هوس النقيب الفصل الأول 1 بقلم نونا

رواية هوس النقيب الفصل الأول 1 بقلم نونا

 

البارت الأول

 

كنت تلك الفاتنه نائمه في سريرها وتأففت بأنزعاج من صوت رنين المنبه للمره الثانية

غرام وهي تنظر للساعه وكنت 8 : يالهوووي انا تأخرت اوي علي موعد دواء ماما والفطار
وقفت وهي ترتب سريرها وترفع خصلات شعرها الذهبي وخرجت من غرفتها الي غرفة أمها وكنت لسه صحيت من نومها ومتسطحه في سريرها

غرام: صباح الخير علي ست الكل احلى وحده في دنياه وهي تطبع في قبله علي خد امها

كريمة: صباحك فل يا حبيبتي

وفعلت غرام روتينها اليومي من تغيير لبس امها وتساعدها تدخل الحمام (كريمة عندها مرض القلب وتعبانه اوي وماتقدرش تعمل اي مجهود ) وتعطيها الدواء وتجهز الفطار

غرام وهي تبص علي ادوية امها اللي قربت تخلص وهي تاخذ حبة الدواء وتقربها من فم امها: يلا يقلبي بشفاء ياحبيبتي
كريمة بعيون مدمعه :سامحيني يابنتي انا بعذبك معاي اوي انتي لسه صغيره وماشفتيش من دنياه حاجة غير لتعب
غرام (وهي تضع ايدها علي شفايف امها تقطع عنها الكلام) :ماتقوليش كده ياماما انا مين لي في دنياه غيرك من بعد ماتوفي بابا الله يرحمه ماليش حد الا انتي ولو انا معملتش كده يبقي ليه اسمي بنتك انا بحاول ارد لو جزء بسيط من تعبك عشاني و انا صغيره انتي جنتي في دنياه ومش عايزه اسمع الكلام ده ثاني خالص ويلا عايزك تخالصي صحنك وانا هروح اسقي الوردات

كريمة وهي ترفع ايديها وبدعاء :ربي يحميكي يابنتي ويعطيك علي قيس نيتك الطيبه والبريئه ويبعد عنك اولاد وبنات الحرام

كنت في الحدايقة تسقي الورود (غرام بتعشق الزرعة والورد وكنت كل الحدايقه مليانه ورد جوري و فل وياسمين)

كنت في الحدايقة تسقي الورود (غرام بتعشق الزرعة والورد وكنت كل الحدايقه مليانه ورد جوري و فل وياسمين)

قد يعجبك أيضاً

 لعنة عشقي المحرم بقلم NonaAl12
282K3.6K
فاكهة حب محرمة دائمآ ماتكون لذتها مختلفه رغم كونها محرمة الا اننا لا نريد سواها هي تلك الدخيلة اللتي احبها منذ نعومة اظافرها منذ انا كانت تمسك بيده وياخذها لشراء الحلوه…
عشق صقر البدو بقلم Taeh12uars
14.1K415
ماذا يحدث عندما تتصادم العادات والتقاليد البدويه مع فتاة عاشت بعيد عنها ماذا يحدث عندما تلتقي مع صقر البدو يالله لقد اشفقت عليك يا صغيرتي لقد وقعتي مع كبير البدو
حارة الباشا+١٨ بقلم Toli566
591K14.9K
من هو ؟! هو الباشا كبير حارة الباشا . قوي لا يهاب أحد بل الجميع يهابوه هو . ذو كلمة مسموعة لا ترد أبدا . وان حكم بأمر لا يستطيع أحد ان يغير رايه . متزوج من ثلاث لماذا لا…
نــااار وهدنـــــه +٢١ بقلم SaraAhmed54054624
606K30.3K
رواية مشتعلة بالعشق، الصراع، والجنون… حيث لا هدنة تدوم، ولا نار تنطفئ!
أحبتني ملكه من الجن +21 بقلم AmiraMohamed153
339K10.3K
هو لقد كنت وحيد رغم اني متزوج ولي اخوات ولي اهل كثيرين لكن دائما بعيد كل البعد عنهم رغم اني كبيرهم وانتي يا جنيتي الفاتنه لا أعرف كيف ظهرتي في حياتي ولاه احد يعرف بوجود…
في وكر الفهد +21 بقلم naynanos63
404K5.2K
احاول إشعال النار بالثلج كمن يحاول إخماد نار الحب بالكلمات..
عاجر  بقلم Zainab_majid00
4.2M324K
رواية ( عاجر ) قصة عراقية حقيقية لشخصية اعرفها معرفة شخصية سأرويها لكم بقلمي زينب ماجد

وتلك العيون السوداء ترقبها بعشق وهو يبص عليها وعلي كل تفاصيلها ورجع للواقع علي صوت امه

عفاف: انت ياولد راحت فين ساعه بكلامك ومش بترد
وتعلقت عيونها علي مكان اللي يبص عليه ابنها وكنت تلك الصغيره

عفاف: هو نحنا مش هنخلص من موضوع كريمة وبنتها بقي قولتلك مية مره مستحيل هخليك تتزوجها لو علي جثتي انا بس شيلها من دماغك ده وانا اجيبلك ست البنات

عادل: يووووه بقي يمه سايبني واطلعي من دماغي وطلع من البيت وهو يزرع الباب خلفه بقوه

بصت عفاف من شباك مكان ماكان ابنها وقف ويبص علي غرام وهي تلوي بوقها بحركة شهيره عندها: بقص ايدي لو ما بنت كريمة العيبه عملتلك عمل مش طبيعي الولد

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

( تعالو نتعرفو علي عائلة الهوراي كبير العائلة الجد طاهر متوفي وقبل ما يتوفي سب لي اولاده واحفاد رزق كثير)
يملك ارضي ومزراع كثيره ولديه مصنع اعلاف للمواشي
الجده سلطانه تبلغ من العمر76 انسانه طيبه وحنونه وتحب الخير للجميع ودائمآ تقف في صف غرام ضد الكل

لديهم من الابناء اربعه اكبرهم سعيد يبلغ من العمر55 انسان اناني هو المتحكم في كل املاك العائله بحكم انه هو (الكبير) معدوم الشخصية امام زوجته عفاف التي تبلغ من العمر53 انسانه حسوده ويقطر السم من لسانها تعشق المال وتكره كريمة وتغر منها دائمآ لانها اجمل منها هي وابنتها

لديهم من الابناء اكبرهم (علي) يبلغ من العمر 30ممتزوج و لديه ولد
عادل يبلغ من العمر27 اقل ما يقال عنه انسانه خبيث يعشق المال ومهوس بغرام ويريد امتلاكها بأي طريقة

عهد تبلغ من العمر20 فتاة مدلله وخبيثه كاولدتها تكره غرام وتغير منها ومن جمالها

ثاني ابناء الحاج طاهر محمد يبلغ من العمر 53 كل الذي يهمه هو العمل وبس
زوجتة سعاد تبلغ من العمر52 انسانه طيبه ولطيفة
اولادهم
ياسر يبلغ من عمر33 مسافر خارج البلد

امير يبلغ من العمر25 انسان فاشل لاياخذ الحياه علي محمل الجد

ثالث بناء الحاج طاهر (ناصر) ولد غرام توفي في حادث سير منذ 5 سنوات
زوجتة خديجة تبلغ من العمر50 امرأة جميلة بملامح فاتنه رغم تقدمها في العمر ومرضها لازلت تحافظ علي سحر جمالها طيبة القلب بشوشة الوجه تعشق ابنتها الوحيده غرام

رابع ابناء الحاج طاهر واصغرهم نعيمة ( ام بطلنا ارسلان) منذ زوجها لم تأتي لي اهلها وهنعرفو قصتها مع احدث الرواية

جميع افراد عائلة الهوراي كانو يعيشون مع في مزرعة كبيره بيها بيوت جنب بعضها في منطقة ريفيه تتميز بطبيعتها بعيد عن المدينة
★★★★★★★★★★★★★★★★

غرام( بتذمر) :اوووف ياماما يعني ضروري نروح عندهم كل يوم جمعه انتي تعرفي مابحبش روح بيت جدو ليه وبعدين انتي رغم كل لعملو ولسه بيعملو فينا وبتدفعي عنهم

كريمة: لانهم اهلك و رغم انهم وحشين مالناش غيرهم

وبعد لحظات كانت غرام وامها في بيت جدهم ودخلت وهي تدفع كراسي ولدتها المتحرك وسلامت علي جدتها بابتسامة ارتسمت علي وجها وهي تطبع قبلة علي راسها وايدها احترام ليها

سلطانه: ربنا يرضا عليكي يابنتي ازيك ياكريمه عامله اي صحتك

كريمة: الله يسلمك ياحماتي اهو الحمدالله احسن من قبل

وكان كمان عفاف وبنتها عهد كمان موجودين في صالون وسعاد لسه ماجاتش

وكنت عهد تبص علي غرام بحسد وقهر من جمالها وفرق المعاملة جدتها كمان كنت دائماً المفضله عندها

الجده سلطانه :بنتي ياغرام اهو جات عمتك سعاد كمان قومي اعملي قهوه عايزين نشربها من ايديك الحلوين البين مايحضرو الخدام الاكل

غرام: حاضر ياتيتا من عيوني و ومشيت اتجاه المطبخ وعيون عهد تتبعها بغضب

كنت وقفه وهي تحظر القهوه وتحكي مع الخادمات وتضحك وكانو يحبوها من اوي من توضعها وطيبة قلبها

دخلت عهد تمشي بغرور وكعابها بيعمل صوت مجعز في الارض وهي تطلب من خادمة تعطيها كأس مياه وخذيتها منها وهي توقعه وتكسر وعملت كده بقصد

عهد بتصنع البراءه: اووبس تكسر ياريت ياغرام تنظافي المكان

الخادمه: عنك يا انسه انا هنظفها
عهد: لااا انا قولت غرام تنظفها ومش عايزه حد غيرها ومشيت اتجاه غرام وهي تسحبها من ايدها جامد ودفعتها علي ارض بقوه وقعت ودخل الزجاج في ايدها وتعورت

عهد: قولت نظافي المكان

وقبل ماترد غرام علي عهد كان دخل عادل للمطبخ وهو كان وقف من بداية وشاف كل حاجة حصلت وزعق علي اخته: عهههد اي اللي بيحصل هنا وليه غرام وقعه علي ارض وايدها كلها دم

عهد بتوتر: ولا حاجة بس هي يعني انا وبتأتأه …… قطعها عادل بغضب : عهد وقسمبالله لو سمعتك مقربه منها وبتأذيها مره ثانيه لكون قتلك وشرب من دمك فاهمه بزعيق قولت فااااااهمه

عهد هزت راسها بخوف من غضب اخوها
يبقي زاي الشاطره تنظافي المكان ومشي اتجاه غرام اخذها من ايدها وقعدها علي كراسي وهو بيقعد علي راكبه جنبيها ويمسك ايدها اللي بتنزف وهو يطبع عليها قبله

غرام بغضب وهي بتسحب ايدها منه: كفااايه بقي اي اللي بتعملو ده مش كفايه جننن اختك واللي بتعملو معاي بدون سبب

عادل بتجاهل لي كلامها وهو بيطلب من الخادمه علبة الاسعافات الاوليه وهو يعقم جرحها وضمدها وطبع قبله ثانيه علي كف ايدها

عادل: الايدين دول مرشميللو ومش بتوع شغل عايزين بس ينبسو وبس

غرام:وقفت وهي تبعدو عنها بغضب وقرف خالص بقي ياعادل اي تصرفات المراهقين انت واحد قليل ادب ومشيت من جنبه بغضب و جه احمر

عهد: ياحرررام يامهزاء
عادل وهو بيمسكها من شعرها جااامد لحتي تقطعو خصلاتها: انتي يابنتي ل….. لو مارحتيش من وشي فورا لكون قتلك

عهد بوجع: سابني ياحيوان واللهي العظيم لقولها لبابي

★★★★★★★★★★★★★★★★★

بعد الغداء والكل كان لسه موجود علي سفرة وقف. سعيد بعكزه وهو يبص علي غرام وقال بصوت جوهري: غرام عايزك تلحقيني المكتبي لو خصلتي اكل

بصت غرام بستغرب لي امها وكنت كريمة كمان مستغربة بس عملت حركة بعيونها تطمنها وقفت غرام ومشيت لمكتب عمها وهي تقرع الباب بخفه وصلها صوت عمها يقولها ادخلي

سعيد: اقعدي ياغرام يابنتي انا جبتك هنا عشان عايز اقولك كتب كتابك علي ابني عادل هيكون الخميس الجاي
تصدمت غرام وهي تقول برد فعل عنيف: ابدآ مستحيل انا مش موفقه ياعمي

سعيد: ومن امتي انا باخذ في راي الحريم انا جبتك هنا عشان اخبرك وبس مش هاخذ رايك وبعدين انتي كبرتي وبقيتي بعمر جواز وابن عمك هيكون مسؤل علي كل املاك ابوك وحصتك وحصة ابوك في شغل

غرام (بمعرضه) :بس ياعمي انا مش… قطع عمها كلامها بصرامه وهو يخبط عكزه في ارض بقوه

سعيد: بسس كلامي انتهى مش عايز اسمع حاجة ثاني تقدري تطلعي

طلعت غرام من مكتب وهي تمشي بعصبيه من تحكم عمها في حياتهم هي وامها

وهي ماشيه اعترض طريقها عادل :هي ياقمري شكلو ابوي حكلك موضوعنا جاهزي نفسك ياعروسه

غرام :ده هيحصل في احلامك الورديه (وتخطت ومشيت )

★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد مرور يومين
وفي اليومين دول كريمة تعبت فيهم اوي وكنت غرام مش بتنام وتسهر عليها

كنت نايمه جنب سرير امها وصحيت علي صوت امها وكان واضح تعبانه اوي

غرام : ماما حبيبتي وهي تنسدها وتمسح علي ظهرها وعيونها توسعو بصدمة لما طلع دم من فم امها كنت كل ماتسعال ينزل منها الدم اكثر

غرام ودموعها نزلت انا لازم احكي مع عمي عشان تعملي العملية انتي تعبانه اوي ياماما

كريمة: (وهي تضغط علي ايدها) :بس يابنتي مافيش داعي رغم انه رزقك و رزق ابوكي بس انتي تطلبي منهم انا مابقاش ينفع معاي ولاعلاج ولاعمليات فضلي في دنياه دي قليل وعايزك تكوني قويه وماتضعفيش من بعدي
غرام: وهي تهزا في راسها بالنفي وحضنت امها وهي تعيط جامد

غرام (وهي تبعد عن حضن امها) انا هروح وارجع علي سريع مش هطول

ومشيت غرام لبيت جدها ولقيت جدتها قعده في صالون
غرام: تيتا بترجكي تعملي حاجة ماما ليها يومين تعبانه اوي واليوم بيطلع دم من فمها
سلطانه: بس يابنتي اهدي انا هطلب من حد ياخذكم مستشفي و روح معاكم

اخذو كريمة الي كانت تعبانه جدآ ودخلوها غرفة الطورائ
وكنت غرام تعيط وتحضن جدتها سلطانه الي هي كمان جات معاهم هي وعادل الي فرض نفس انه هو ياخذهم لمستشفي مايروحوش مع شوفير

وبعد ساعتين من لانتظار خرج الدكتور

جريت عليه غرام بالهفه وهي تشد في ايدو: طمني يادكتور ماما ازيها

دكتور: وضعها صعب اوي هي تبقي تحت لملاحظه ل24 ساعه دول
وممنوع حد يبقي معاها
قربت جدتها وهي تهديها يلا يابنتي انتي سمعتي كلام الدكتور
غرام: انا مستحيل اروح من هنا الا ومعاي ماما مش هتحرك من مكاني

وفضلت غرام مع امها قدام غرفتها مش راضيه تمشي اخذ عادل جدته وصلها البيت وراجع هو كمان مش راضي يسيبها لوحدها

في الليل ساعه 12:30

كنت غرام لسه قعده علي كراسي وتفجاءة بعادل وهو يقعد جنباها ومع كوب قهوه

غرام: ماليش نفس
عادل وهو بحاط الكوب مكانه: براحتك
وقفت غرام بهلع وهي تشوف الممرضات ومعاهم دكتور بيجرو اتجاه غرفة اللي فيها امها
وهي تبكي وتسألهم في اي حصل اي لماما بترجكم حد يقولي
وبعد لحظات خرج الدكتور وهو يقول الكلمه الي شقت قلب وظهر غرام نصين: البقاء والدوم الله البقي بحياتك

صرخت غرام وهي تعيط :لااا لا انت كذاب بتقول كله كذاب ماماا ماتت 😭

كان يحاول عادل يحضنها ويخليها تهدى وقعت غرام فاقده للوعي
(وبكده اصبحت غرام يتيمة الام والاب💔)

وصل خبر وفاة كريمة لكل عائلة الهوراي
ومفيش حد زعل وتأثر اوي غير جدتهم سلطانه الي كنت تحب كريمة زي بنتها

ومرو يومين العزاء وغرام رجعت ممن مستشفي وكانت مش راضيه تنزل بيت جدها و رحت بيتهم وكنت منهاره وتعيط ومفيش حد كان واقف جنبها حتي جدتها كنت بعيد عنها

★★★★★★★★★★★★
بعد مرور 3ايام

ساعه 1 بعد منتصف الليل

كنت تلك الفاتنه نائمه علي سريرها ودموعها علي خدها الناعم كأحبات الؤلؤ وهي محتضنه صورة ولدتها المتوفيه وكيف لا واليوم هو الثالث لها بدون امها هي اصبحت يتيمه الام و الاب هي مع عائلتها ولكن وحيده الجميع يكرها ويطمع بها وفي ذلك الورث الذي تركه لها ولديها

توقفت بذعر وخوف وهي تسمع صوت خطوات بالمنزل وهي لي وحدها وقفت وهي تمشي بخطوات خائفه مترقبه وفتحت باب الغرفه وهي تقول بصوت مرتجف وهادئ: مين في هنا
واضاءة انوار الصالون حتي تتضح لها ذلك الواقف بطوله الفارع وعيونه الماكره الخبيثه يتطلع الي روحها كأنه تلك النتظرات تجردها من ثيبها كاذئب جائع يود النقضض علي تلك الفريسه

غرام (بصدمة): انت بتعمل اي هنا بلوقت متأخر ده خضتني
عادل: كنت جاي اتطمن علي بنت عمي وخطيبتي وام عيالي المستقبليه وهو يقترب بخطوات ويتفحصها بعيناه بكل وقحه

غرام : انت تجنتن انا مستحيل اوفق اتزوجك وياريت تطلع من هنا فوراً قبل ما اصرخ ولما عليك العالم

ضحك بسخريه وهو يقترب منها اكثر وهو يقول ده لو حد سمعك ورد عليك اصلآ وهجم عليها يقيد يدها الصغيره ويحصرها علي حائط :اهو واخيرآ بقيتي لوحدك وبقدر استمتع بيكي زاي ما انا عايز

بصقعت علي وجه: ده في احلامك قولتلك سابني بقي ونزلت دموعها بخوف
وهجم علي رقبتها يقبلها بشراها وقرف وهي كنت تحول تبعدو عنها بقرف وتصرعو بقوتها الضعيفه هو في نهاية راجل ويفوق قوتها بأضعاف حاط رجلو بين رجليها وضغط عليها بقوة تألم بوجع وهي لسه محصرها وهأم في تقبيلها استغلت الفرصه وضربته بقوة برجلها تحت الحزام بعد عنها وهو يتوجع ويسبهاا بأفضع الشتائم

جريت ولحقها ودخلت المطبخ وحولت تقفل الباب بس سبقها ودفعه بكل قوته ومسكها وضربها بالقلم بكل قوته حتي ادمت شفاتيها ضربها بكل عنف وشق عنها قميص وتجنن لم ظهرت نهودها كنت تدفعو عنها بهستريا وتتحرك بعشوائيه
عادل: اشش اهدي بقي هكون حونين معاكي ده انا من زمان نفسي فيكي وكده كده انتي مراتي وهبط يقبل شفايفها وهو يبتلع صراخها
وفجاءه غرست الموس بظهرو شهق بألم وتفاجاء وهو يبص علي دم اللي ينزل منه

بعدتو من فوقها بعد عناء وهو تبص عليه بهلع وعلي دماء اللي نزل من فمه وهو يصرخ بألم ودمائه ملات ارضية المطبخ وبعدها اغمض عيناه

كنت واقفه وهي تبص علي كان مفترش ارضية مطبخ جثه غارقه في بركة دماء رجعت لوره بهلع وهي تجري علي غرفتها وقفلة بابها

غرام: وهي تهزا راسها بهلع وتبص علي ايديها المليانه دماء انا قاتلة بقيت مجرمة هو مات بسببي وقعدت علي ارض وهي تبكي بهستريا بعد لحظات افتكرت كلام امها قبل متتوفي

انها لازم تبعد من هنا هم هيعملو معاها زاي امها بيستغلوها وقفت وفتحت الخزنه اللي كنت بغرفة امها اللي كنت فيها الذهب والفلوس ورقة فيها عنوان بصت علي الورقة
انا لازم اروح من هنا

يتبع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى