رواية غول الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم بيري الصياد
رواية غول الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم بيري الصياد
البارت الثالث
رواية غول الصعيد الحلقة الثالثة
بعد قليل تقف هذه السياره ويفتح عيسى باب السياره للغول وينزل همام وينظر حوله ويرى (قهوه) توجد ليبتسم ويرفع العبايه ويلفها علي كتافه و يذهب لهذه القهوه بخطوات ثابته ترعب كل من يراه بشده يدخل همام القهوه وعلي الفور ساد صمت ثقيل وتجمدت النظرات عند الباب كان وجهه يحمل هدوء مريب لا يدل أن ما يأتي سالم علي رجل تعود ان يكون الخطر حاله
ينظر الغول الي رجل نظر اليه برعب شديد ويرتجف بصمت نظرته تتشابك مع نظرة همام يقرا علي الفور ان نهايته تقترب
وينظر همام الي بنطال هذا الراجل ويرى هناك ما يشبه البلل يمتد ببطئ ليبتسم بجمود شديد وهو يرى رعبه الشديد ولا يستطيع أن يتحرك ولا يتنفس فقط يرتجف ولم يرى حل ليركض الي الخارج بسرعه كبيره من الباب التي خلفه
ينظر خلفه همام ويقول بداخله.هتروح وين يا ابو عمو روحك هتطلع انهارده لرب كريم
انهي حديثه وينظر الي عيسى الذي ابتسم ببرود
يركض ذلك الرجل بسرعة خطواته تتعثر على الرصيف يكاد يسقط من الرعب يلهث كأن الهواء يهرب منه وعينه لا تقف عن الالتفات خلفه… كأن ظل همّام يطارده حتى في الأماكن المضيئة وكان أن يقع لكن يمسك حاله وينظر الي قسم الشرطه الذي أمامه وكان أن يدخل به لكن يسمع ما يقول.وانت من عجلك مفكر انك لو دخلت اهني هتجدر تتحامي فيهم ياك
يرجف هذا الرجل بشده ويلف وينظر الي همام الذي قال هذا الحديث وتخونه قدمه ولم تعد تحمله ليقع علي الارض علي الفور يخرج همام سلاحه ويضعه امام رأس هذا الرجل الذي علم بأن هذه النهايه ويقول همام.انطج الشهاده عشان اكده اكون ريحت ضميري وتبريت من ذنبك
يغلق هذا الرجل عينيه وهو لا يستطيع ان يتحدث ام يقول شئ ينزع همام صمام الامان وقبل أن يستوعب شئ كان همام يطلق طلقه في نصف قلبه ليسقط هذا الرجل علي الفور وتصعد روحه الي ربه
ينظر همام الي رجال الشرطه الذي يقفون وينظرون الي الأرض بعد نظرته التي ارعبتهم جميعاً ويرمي همام السلاح الي عيسى ويسكب اليه احد رجاله ماء ليغسل همام يده ويأخذ المنشفه ويجففها ويعدل العبايه
يقول وهو يذهب الي السياره.ادفن يا واد عمي احنا ناس تفهم في الاصول زين وإكرام الميت دفنه برضك
انهي حديثه ويركب السياره بعد ان فتح اليه احد الرجال الباب ويشير همام إلى السائق الذي قاد السياره بسرعة وهو ينظر حوله بخوف من هذا الغول الذي لا احد يستطيع ان يقف أمامه ويتعامل بهذه الطريقه فماذا يخبئ القدر لهذا الغول وهل يأتي ما يجعله يتوقف عن هذه التصرفات
بعد وقت كان يدخل الغول غرفته ويرمي هذه العبايه ويذهب الي هذا السرير ويتسطح عليه وينظر الي سطح الغرفه بجمود شديد وهو يفكر بخطواته القادمه ويغلق عينيه لأجل ان ينام وبالفعل ينام الغول بعمق شديد وكأنه لم يكون هذا الرجل الذي قتل روح قبل قليل ولا يفرق همام ولم يفكر مره أخرى بالذي فعله فهو بتأكيد لن يندم ثانيه واحده علي ما يفعله
كانت تتسطح وهي تضم ابنتها إلى أحضانها ودموعها تنزل بغزاره شديده غصب عنها وهي تحزن بشده علي ما يحدث بها وهي لا تستطيع ان تعترض فقط تنزل دموعها علي وجهها وهي تتعب ويكاد صبرها ينفذ من ما يحدث تنظر الي أولادها وتضع يدها على وجه ولدها الأكبر والوحيد وتنظر الي ابنتها التي تنام بين أحضانها وتنظر الي ولدها وتقول.مجدرش اعمل حاجه غير اني اصبر يا حبايبي هنصبر علي ابوكم عشانكم انتوا مهجدرش اعمل غير اكده
انهت حديثها وتبكي بقوه كبيره وقلبها يؤلمها بشده تشعر بأن لا يوجد لديها سند ولا يوجد لديها احد بهذه الدنيا لذلك يفعل بها ضاحي كل هذا وهي تعيش وسوف تستكمل غصب عنها فهل سوف يتغير قدر هذه الفتاه ام سوف تكون بهذا الجحيم طوال حياتها
في صباح يوم جديد تفتح تمارا عينيها وتفزع بشده وهي ترى مصطفي يجلس أمامها تقول.يخربيتك في ايه
مصطفي بغيظ متصنع.الحق عليا قولت اعملك حركه رومانسيه واجي اقولك صباح الورد علي احلى تيمو في الدنيا
انهي حديثه وهو يمد اليها باقة ورد باللون الأحمر وتبتسم تمارا وتأخذ منه الورد وتشم رائحته وتقول.حلو اوي الورد ده يا صاصا جبته منين
يضربها مصطفي علي رأسها ويقول.ردي عليا الصباح الأول وعبريني مش كل همك الورد وجبته منين
تمارا بغيظ شديد.تصدق انك رخم وبارد اوى يا مصطفي انت جاي تضربني ليه دلوقتي وبعدين الحق عليا قولت اشكرك علي شوية الورد اللي معرفش سارقها من انهي حته
مصطفي بصدمه.انا سارق الورد يا تمارا
اومأت له تمارا ليقول مصطفي بغيظ شديد.ليه ياختي حد قالك عليا حرامي ولا ايه اهو ده اخرة اللي يعمل فيكم خير و يحب يدلعكم و يجيب ورد ويحسسهم انهم محور الكون انا غلطان يا تمارا ودي غلطه ومش هعيدها تاني يا حبيبتي
تنهض تمارا وتقف علي السرير وتضع يديها علي خصرها وتقول بغضب شديد.لا اسكيوزمي بقي يا مصطفي يعني ايه تحسسني اني محور الكون هو انا مش محور الكون بجد يا ولا ايه
يسحبها مصطفي لتجلس وهي قريبه منه بشده ويقول مصطفي.صوتك يخربيتك ابوكي لو سمعك هيجي يعمل مني بفتيك دلوقتي واحنا مش ناقصين وعايزين نتجوز بدل ما يقلب علينا و انا ما بصدق
تنظر اليه تمارا وتفكر قليلاً وتبتعد عنه وتقول.بس انت متكلمنيش تاني يا مصطفي عشان زعلانه منك بجد ومش عايزه اكلمك تاني
مصطفي باستغراب شديد.ليه انا عملتلك ايه ياختي
تنظر اليه تمارا قليلا وتقول بغضب شديد.كل اللي حصل ده ومعملتش حاجه يا مصطفي انا زعلانه منكم كلكم انت وبابا وداده فاطمه ومحدش فيكم يكلمني تاني
ينظر اليها مصطفي ويقبل جبهتها ويقول.طب بذمتك انتي فاكرة ايه اللي حصل امبارح وزعلانه عليه
تضغط تمارا علي شفتيها وهي بالفعل لا تتذكر ما حدث وتحاول ان تتذكر لكن لم تستطيع بالفعل وتقول بغيظ شديد.لا مش فاكره بس انتوا زعلتوني اوي امبارح عشان كده مش هكلمكم تاني
مصطفي بغيظ اشد.يا بنتي هي هرموناتك شغاله علي طول مبتخدش اجازه كده وبعدين الداده فاطمه معملتش حاجه اصلا ولا كانت موجودة ولا هو ايي نكد وخلاص
تشهق تمارا لتجعله يتنسى الموضوع وتقول بغضب متصنع.بقي انا نكديه يا مصطفي يعني انت هتتجوز واحده نكديه وهتنكد عليك حياتك كلها يبقي تتجوزها ليه يا حبيبي روح واتجوز واحده تانيه عشان انا مش موافقه اننا نتجوز اصلا
أنهت حديثها وتركض الي الخارج بسرعه وينظر خلفها مصطفى بصدمه من حديثها ويقول بصوت عالي وهو يركض خلفها.خدي يا بنت المجنونه مش موافقه علي ايه دلوقتي احنا فرحنا بعد شهر يا تمارا يلي منك لله
تمارا وهي تركض. بتحسبن عليا و بعدين اهو مزاجي كده مش عايزه اتجوز انا حره يا حبيبي
يذهب كمال إليها ويضمها بقوه ويقبل شعرها ويقول.احلي قرار تاخدي في حياتك كلها يا حبيبتي هو ده الكلام والقرار الصح جواز ايه و بتاع ايه انتي لسه صغننه
مصطفي بصوت عالي.قرار صح و لسه صغننه ايه يا كمال باشا ده انا يا قاتل يا مقتول في الجوازه دي انتوا بتقولوا ايه
تمارا بحزن متصنع.بص يا بابا بيزعقلي ازاي من دلوقتي امال لو اتجوزنا هيعمل فيا ايه
يضمها كمال اكتر ويقول.مش هجوزك ليه يا حبيبتي متقلقيش امشي يا كلب من هنا انا معنديش بنات ليك للجواز
مصطفي بغضب شديد.لا يا كمال ده انا اولع لكم في البيت باللي فيه لو متجوزتهاش انسى وماشي يا تمارا مسيرنا هنتحاسب انا وانتي وبعدين نبقي نشوف الكلام ده
انهي حديثه ويذهب الي الخارج دون ان يتحدث مره أخرى وتبتعد تمارا عن كمال وتنظر خلفه وتنظر الي كمال وتقول بتفكير.تفتكر يكون زعل يا كموله
يضع كمال يده علي كتفها ويقول وهو يسحبها معه. يخبط رأسه في الحيط سيبك منه الكلب ده خلي يعمل اللي هو عايزو وتعالي عشان تاكلي يلا
تفتح هذه الفتاه عينيها وتنظر الي من تقول.ايه يا حجه ناموسيتك كحلي ياك
تتنهد اميره وتنظر حولها لا ترى أولادها وتنهض بسرعه وتقول.فين العيال
تمسكها زينه وتقول.متجلجيش اكده هما تحت في ايه
تنظر اليها اميره بحزن شديد لتفهم زينه ماذا حدث بهذه الفتاه علي الفور وتتنهد بقوه وتقول.جومي اتسبحي وانا هحضرلك غيار يا اميره جومي يلا
تنهض اميره بالفعل وتذهب الي الحمام وهي ليست لديها القدره أن تتحدث ام تقول شئ وتتنهد زينه بقوه وتذهب الي الخارج وتدخل غرفة ضاحي واميره وتأخذ ملابس الي اميره وتذهب الي الغرفه وتضع ملابسها إليها وتتذكر فطور همام لتذهب الي الأسفل بسرعه وترى عيسى يدخل المنزل وينظر إليها ويقول. فين همام يا زينه
تنظر اليه زينه وتنظر أمامها وتقول.لسه فوج في الاوضه اطلعله
يرفع عيسى حاجبه ويقول.للدرجه دي هتكرهني يا بت عمي ياك عايزه يجتلني
زينه بغيظ شديد.وانا مالي يجتلك ولا يحرجك انت اللي هتسال وهو متاخر جوي انهارده في النوم عشان اكده جولتلك اطلع عشان تشوفه
كان عيسى ان يتحدث لكن يسمعون من يقول.زيييييييينه
تفزع زينه من صوته وتنظر خلفها وترى همام لتقول.نعم ياخوي
ينظر همام الي عيسى ويقول.اعمليلي شاي
اومأت له زينه وتقول.حاضر ياخوي
انهت حديثها وتذهب لتفعل اليه ما قال وينزل همام علي الدرج ويقف امام عيسى ويقول بجمود شديد.لو شوفتك واجف تاني مع زينه يمين بالله لا ادفنك تحت رجلك يا عيسى
عيسى بغيظ شديد.ليه ياخوي هجف مع الأميرة ديانا ياك وبعدين دي بت ع
عيسسسسسسسسسسى معيزش حديت كتير جولت كلامي وخلصت علي اكده مشفكش مع زينه تاني مفهوم.كان هذا صوت همام الذي قاله بصرامه شديده
يميل عيسى راسه بخفه ويذهب الي الخارج وينظر خلفه همام ويرفع رأسه ببرود شديد وهو يعلم بأن عيسى حزن من فعلته لكنه بتاكيد لم يفرق معه شئ ويسمع بالذي تقول.حيث مدايجك جوي الموضوع احكم عليهم يتجوزوا ومنها تكون ارتاحت من زينه وهمها
ينظر اليها همام بطرف عينيه ويقول ببرود شديد.مش لما يكون هم من الاساس يا جده زينه اختي وانا مهنحكمش علي حاجه هي معيزهاش
تقف حلميه أمامه وتقول بغضب شديد.جعدت البنات عفشه يا زين الرجال و محدش هيحب ان اخته تبجي طول عمرها جاره اسمع حديتي واحكم علي عيسى يتجوز زينه وخلي يكتب عليها انهارده احسن
قبل ان يتحدث همام يسمعون صوت صينية تقع لينظرون الي من فعلت هذا يرونها زينه التي صدمت بشده من حديث حلميه التي ضربت بالعصا علي الأرض بقوه وتقول بصوت عالي.ايه اللي عملتيه ده يا جزمه انتي صغيره عشان توجعي الحاجه من يدك اكده
تنظر اميره الي همام الذي نظر إليها وقال وهو يذهب الي الخارج.مفيش جواز بنات يا جده زينه هتجعد في بيت ابوها ومحدش لي صالح بيها
تبتسم اميره ودموعها كادت ان تنزل وتنظر إليها حليمه بغضب شديد وتقول.لمي اللي كسرتي ده يا بت فضي عشان تنزلي الحوش تنضفي تحت البهايم كلهم ولحالك
تنفخ اميره وتبدا ان تلم الزجاج دون ان تتحدث وتنظر اليها حليمه وهي تتمنى ان تضربها بهذه العصا الآن لكنها تعلم بأن همام لن يصمت إذا فعلت هذا وتنظر أمامها وهي تفكر بطريقه تزوج بها هذه الزينه لكي ترتاح منها فهل سوف تفعلها هذه السيده ام ماذا يحدث
يجلس همام علي هذه الأريكة التي في الخارج وينظر أمامه وينظر الي هاتفه ويبتسم ببرود شديد ويدق الي شخص ويرفع الهاتف الي أذنه ويسمع من يقول.اامرني يا ب
قطع حديثه همام الذي قال بجمود شديد.جدامك اسبوع وتجبلي بت الشناوي لحد عندي
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية غول الصعيد)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)