روايات

رواية ملاك الحياة الفصل الثاني 2 بقلم داليا منصور

رواية ملاك الحياة الفصل الثاني 2 بقلم داليا منصور

 

البارت الثاني

 

#ملاك الحياة…
#الفصل الثاني…
ادهم نزل من العربية وهو متنرفر وبيقول بصوت عالي:
– انتي عامية مش بتشوفي
ملاك بعصبية :
-صدق بالله انت شخص بجح يعني كنت هتموتني ونازل تبجح يابجحتك ياخي .
ادهم :
-انتي عارفة انا مين انتي لو عرفتني انا مين مكنتيش قدرتي تقفي في وشي ، والا انتوا الي من مستواكم كدة بيرموا نفسهم قداام عربات البشوات علشان قرشين…
مكملش الجملة لقي كف نازل على وشوا وملاك بتقول بعصبية :
-مش كل الناس ذيك انت علشان كدة مفكر كلوا ذيك…
ومشت ادهم بغضب والشر بيتطاير من عيونوا :
-والله لندمك على الكف ده!
….. وركب ومشي ووصل الشركة بكل غضب ودخل المكتب ادهم وبكل عصبية :
– مسك التليفون الوا انت فين يا يازفت.
ياسين:
– انا جاي في الطريق يا ادهم.
ادهم :
-تمام بس كنت عاوزك تجبلي معلومات عن بنت وباقصي سرعة ساعة وحدة ويكون معلومات البنت دي قدامي مفهوم،
ياسين بخوف :
– حاضر ساعة واحدة وكل المعلومات هتكون عند حضرتك .
«ياسين صاحب ادهم ونفس عمر ادهم ،بس فرق هو بيحب يضحك ويهزر ياسين وادهم صحاب
من ايام الجامعه ،واتعرفوا على بعض وبقوا احسن من
الاخوات وبعد التخرج من كليه الهندسه ،اتفقوا يشتغلوا سوى،وكانت بداية شغلهم المافيا بسبب حاجة حصلتلهم بعد مااتخرجوا ،اطروا يمشوا فالطريق ده .
وهو ،ساعة الجد جد والهزار هزار عايش لوحدوا بسبب ان اهلوا متوفين وانضم مع ادهم في المافيا لم كان عمروا 14سنة
ادهم :انا هندمك ندم عمرِك……
….
…. عند ملاك في الجامعة….
نورهان :
-ملاك كنتي فين كل دة اتأخرنا على المحاضرة .
ملاك :
-كنت بتخانق مع واحد مغرور .
نورهان :
-بجد اي الي حصل .
ملاك :
-مش دلوقتي بسرعة علشان المحاضرة لم نطلع هقولك.
ملاك ونورهان دخلوا المحاضرة وهما بيجروا علشان يلحقوا بس لقوا الدكتور اسد موجود .
ملاك :
-ممكن ادخل يادكتور .
اسد بيبص لقي ملاك قال بعصبية:
– اتفضلي ومعتش تتكرر تاني انا لم ادخل ومفيش حد يدخل بعديِ انا هعديها المرادي .
نورهان وملاك في نفس الحظة :
-شكرا يادكتور.
ملاك دخلت واسد عينوا متشالتش من عليها، خالص وبداء يشرح وهو مركز معاها ،عدي اليوم وملاك روحت، ملاك وصلت البيت، وبتخبط لحظة هو مش خبط عادي دي بتطبل
مامت ملاك بعصبية :
-اي الدوشة دي هو انتي ياملاك ،مبتجيش الا بدوشة
ملاك :
-اه يماما لازم يكون ليا حس كدة في البيت، علشان لم اتجوز تقولوا والا يوم من بعدك ياملوكة
مامت ملاك بتريقة:
-طب ادخلي ياختي غيري هدومك وتعالي علشان تساعديني في المطبخ اخوكي وابوكي زمانهم جاين من الشغل
ملاك ..حاضر دخلت وغيرت وطلعت ساعدة مامتها…..
… في مكان تاني..
اسد بعد موصل البيت وهو بيفكر في الي خدت عقلوا مامت اسد :
-انت جيت ياحبيبي .
اسد بحب :
-ايوه انا هنا ياست الكل .
الام :
-بس شاكلك مبسوط في حاجة .
اسد حكالها على الي حصل وان هو معجب بيها وهو بيقول:
-بس هو د كل الي حصل .
مامت اسد :
-ربنا يفرحك يابني اتقدملها وبالمرة تطمن قلبي عليك نفسي اشيلك حتت عيل .
اسد :
-حاضر ياست الكل…
وباس ايديها ومامتوا خرجت وهو فضل فالاوضه لم نام.
…… تاني يوم الصبح….
عند ادهم قدامه ملف وبقراء فية وهو بيقول بخبث:
-ملاك عندها 20سنة في تانية هندسة وعندها اخ واحد وباباها ومامتها وبيحبوها جدا وبداء يقراء الملف كلوا.
ادهم لنفسه :
-هندمك وانتي الي دخلتي في جحيمي.
ادهم كلم ياسين وهو بيقول:
-انت فين .
ياسين :
-انا قدام الجامعة زي مقولتلي .
ادهم :
-تمام خليك واقف ولم تطلع نفذ .
————————–
عند ملاك صحيت، وقامت لبست درس لونوا احمر وفية فصوص بيضة ، وعيليه طرحة بيضة، والشوز ابيض وخدت شنتطها وطلعت .
ملاك :
-بابا انا نازلة وحضنت ابوها وباستة من خدة ونزلت
وودعت وابوها .
مامت ملاك :-هي ملاك نزلت .
الاب :-اه نزلت كانت مستعجلة .
الام :-ربنا معاكي يابنتي.
احمد وهو خارج بيتاوب:
-. بابا ماما مالكم واقفين كدة لي امال ملاك فين .
الاب:
– ملاك نزلت ويلا البس علشان تروح الشركة
احمد :
-حاضر هلبس واجي ،فطروا ونزلوا راحوا الشغل
مامت ملاك :
– استر يارب انا قلبي واكلني على ملاك معرفش لي حاسة ان في حاجة هتحصل.
…. وعدي الوقت دخلت تكمل الشغل …..
….. في الجامعة….
وصلت ملاك ودخلت المحاضرة وقابلت نورهان وخلصوا المحاضرات وهما خارجين ؟
ملاك :
-الحمد لله، خلصنا انا هموووت، من الجوووع هروح بقي زمان ماما عملالنا اكل بااي ياصحبي .
نرهااان :
-باي يا لوكا ابقي طمنيني عليكي لم توصلي وسلميلي على مامتك يابت…
ملاك بهزار:
– تديني كام واسلملك عليها..
نورهان:
– انتي مادية درجة اولى انا ماشية احسن وابقي كلميني مشت نرهان .
… ملاك وهي مستنية تاكسي ومش منتبه في لحضة لقت حد شدها في العربية …. ملاك صحت لقت نفسها في مكان غريب اول مره تشوفوا قامت فضلت تدور على مكان تهرب منوا .
ملاك بخوف :
-ياناس ياعالم حد ينقظني انا فين حد هنا .
ادهم بغرور :
– محدش هنا ومحدش هيسمعك انسي ان حد يسمعك .
ملاك بصدمة :
-انت وقامت تمسك فيه انت جيبتني هنا لي سيبني امشي انا عاوزه اروح.
ادهم بغرور :
-انسي انتي مش هتخرجي من هنا الا بموتك وهعلمك الادب علشان القلم دة .
ملاك بعصبية :
-إنت مفكر نفسك مين
علشان تؤمرني كدة روحني بقؤلك .
ادهم بغرور :
-تؤتؤ عيب لم واحدة تقؤل للي هيبقي لجوزها انت ملكش حق .
ملاك بصدمه:
-جوز مين انت اتجننت..
ادهم :
-ايوه جوزك امضي على الورق دة بسرعة مش فاضيلك
ملاك:
-مستحيل اتجوزك لو اخر واحد فالدنيا .
ادهم بكيد :
– يعني مش هتتجوزيني تمام احمد اخوكي دلوقتي فالكافية هو واصحابوا ووالدك مروح في الطريق حاليا تحبي مين يموت قبل التاني .
ملاك بعصبية :
-انت مش انسان..
وهي بتبكي بقهر وبتقول : منك لله .
ادهم بغرور :
-اخلصي امضي.
مضت ملاك وهي مقهورة واصبحت زوجه لشخص مفيش في قلبوا من الرحمة ياتري حياتها هتكون عامله اي مع الشخص ده..
ادهم بكره :
اهلا بيكي في جحيمي.
……
في بيت ملاك…
الام بقلق :
-هي البت ملاك مجتش لي اتأخرت النهاردة وهي بتتكلم لقت الباب بيفتح وبيدخل ابوا ملاك.
ابوا ملاك :
-مالك واقفة كدة لي في اي .
الام بقلق :
-خايفة على ملاك اول مرة تتأخر كدة .
الاب :
-هي لسة مجتش يمكن اتأخرت لانها راحت مع صاحبتها في مكان وهترجع متقلقيش.
احمد :
-ست الكل جعااان.
الام بضحك :
-هههههه انت همك علي بطنك انت واختك ،مش هتبطلوا الحركة دي حاضر قايمة احط الاكل.
احمد:
-مش هنبطلها لاننا بنجوع ،وكمان تسلميلي ياست الكل…
… وباسها من خدها.
الاب بغيرة:
متبطل معاكسة في مراتي يالا روح غير وتعالي يلا .
احمد :
-حاضر اعم متزوقش طيب هههههه..
دخل احمد وغير وقعدوا على السفرة ولاحظ غياب ملاك احمد بقلق :
– بابا ملاك فين اول مرة تغيب كدة .
الاب :
-مش عارف هي فين رنيت كتير عليها مردتش بس هكلم نورهان لم اخلص واشوف يمكن راحت عندها .
احمد بقلق :
لاء انا هروحلها مش مطمن وقام ومشي راح ل نورهان…
______________________
في بيت نورهان…
احمد بيخبط على الباب ومستني نوهات تفتح بفارغ الصبر من قلقوا على اختوا بيخبط جامد.
نورهان بعصبيه :
حاضر جاية مين على الباب هو الباب هيطير براحة.
احمد :
-انا يانورهان –
نورها بفرحة :
– احمد فتحت الباب واول ماشفتوا قلبها دق جامد.
احمد باحراج :
-انا بعتزر منك اني جيت في وقت زي دة بس ممكن تناديلي ملاك علشان نمشي.
نورهان باستغراب :
– ملاك مين ملاك مروحة من بدري هي لسة موصلتش دي كانت مستعجله علشان تروح .
احمد بخوف :
-لاء لسة مجتش هتكون راحت فين ومشي بسرعة من كتر
خوفوا على اختوا .
…….. في القصر…..
ملاك قاعدة وسامعة صوت بطنها في نفسها:
-يوه ده وقتوا انا دلوقتي مخطوفة المفروض متجوعيش…
سمعت صوت بطنها تاني قالت بهزار:
-اقوم اشوف حاجة اكولها يعني خطف وجوع اي الناس البخيلة دي .
ملاك قامت وخدت ساعة عبال ملقت المطبخ من كتر ماهو كبير ودخلت المطبخ تدور على اكل ملقتش حاجة بس لاقيت مكرونة فعملتها وكلت لانها جعانة..
ادهم من وراها:
-هو ده شكل واحدة مخطوفة والمفروض تكوني خايفة مني وكدا..
ملاك :
-انا اه مخطوفة بس مش تجوعني انت بخيل مجبتليش اكل، مش في الروايات لم البطل بيخطف البطلة بيجبلها تاكل فين الاكل الي جبته وانا ارفض فتقوم رامي الاكل وحارمني منوا..
ادهم بذهول :
-انتي هبله يابت هو دة كلام واحدة تقولوا المفروض تكوني خايفة يعني مني .
ملاك :
– حاضر هخاف بس اخلص اكل اصبر…
ادهم في نفسة :اي البت دي .
ملاك خلصت اكل وقامت الحمد لله كده افضي للنكد قولي بقى انت عاوز مني اي.
ادهم :وهعوز منك اي غير اعلمك الادب على القلم اللي ادتهوني .
ملاك :
– يعني خاطفي ومبهدلني وجابرني اتجوزك علشان في الاخر تطلع بتنتقم مني علشان قلم ، قلم صدق انت تافه .
ادهم بعصبية :
-ملااااااااك احترمي نفسك وإلا هعلمك الادب بطريقتي
ملاك بعصبية :
-تعلم مين الادب يا خويا انت علموا لنفسك الاول علشان تخطف بنت لو كنت راجل مكنتش خطفتني كده.
ادهم وكل شياطين الدنيا قداموا :
-انا مش راجل طب انا هعلمك الادب…
وخد ملاك ومسك شعرها وشدها جامد وملاك بتسرخ وهو والا هنا مش شايف قداموا غير الكف وكلمة مش راجل ………

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى