روايات

رواية ملاك الحياة الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور

رواية ملاك الحياة الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور

البارت الثالث

 

#الفصل الثالث..
ملاك بعصبية :
-تعلم مين الادب يا خويا انت لو كنت راجل مكنتش خطفتني كدة
ادهم وكل شياطين الدنيا قدامه:
– انا مش راجل انا هعلمك الادب وخد ملاك وجرجرها من شعرها وملااااك بتسرخ وتقول:
– ابوس ايدك سيبني انا مش عملتلك حاجة ليه مش عاوز تسيبني..
ادهم بعصبية:
– انا هوريكي مين مش راجل يا ملاك وهو والا هنا مش شايف قداموا غير الكف وكلمة مش راجل ، رماها على السرير، وهي بتسرخ وتترجاه يسيبها والا حياة لمن تنادي ومش شايف قداموا غير الانتقام منها …
_________________&&&
في بيت ملاك ..

 

ام ملام :
-بنتي يا مدحت راحت مني انا مش عارفة هتكون فين يا رب قلبي بيتقطع عليها بنتي فيها حاجة صدقوني انا جاسه إن فيها حاجة والله، يارب بنتي ترجع احفطهالي…
.. وهي بتبكي جامد واترمت في حضن جوزها وبتبكي جامد..
احمد وامه صعبانة عليه :
-والله ياماما انا دورت في كل مكان المستشفيات وكل مكان حتي روحت القسم قدمت بلاغ ويارب نلاقيها
ابوا ملام بحزن :
-يارب رجعلي بنتي يارب ياتري انتي فين ياملاك
احمد وهو بيطمنهم:
– متقلقوش هنلاقيها والله انا متأكد وكمان اختي ملاك معندهاش اعداء علشان نخاف عليها كدا هي بنت واعية بما فيه الكفاية واكيد في حاجه حصلت معاها خلتها تغيب كدا
وعدي اليوم عليهم وهما في حزن….
_____________________&&
تاني يوم الصبح في بيت نورهان ..
ام نورهان :
-يابنتي كلي اي حاجة علشان تعرفي تقاومي مش هينفع كده ولازم تنزلي الجامعى بتاعتك ،مش هينفع كده.
نورهان :
-مليش نفس ياماما وملاك غايبة عني قلبي بيتقطع
هتكون راحت فين يعني يماما يارب ترجعي ياملاك ونلقيكي يارب احفظلي صحبتي من كل شر ..
ام نورهان :
– يارب يا بنتي زمانها بس حصلها حاجة بسيطة متقلقيش انتي اهتمي بنفسك هتعملي ايه يعني اهم حاجه صحتك ودراستك يعني عوزاها تيجي تلاقيكي حتى المحاضرات مش بتحضريها هتديها ازاي اللي سبته يابنتي..
نورهان باقتناع:
– عندك حقيا ماما هعمل كدا بس انا غصب عني خايفة عليها..جنات بحب:
– ربنا هيرجعها ليكم بالسلامة اكيد ملاك بنت طيبة جداًوملهاش في الشر والوع ….
_____________________&
في الفيلا عند ادهم..
ملاك صحيت لقت ادهم نايم جنبها وهي هدومها متقطعة وجسمها ازرق كلوا فضلت تسرخ ساعتها ادهم صحي على صوت ملاك وبيقول بعص*بيه:
– يووووه هو انا مش هخلص من صويتك دة قومي اخلصي من وشي دانتي غم بس الصراحة عجبتيني تستاهلي اني خطفتك وضحك ضحكة شماته.
ملاك بقهر :
-انت حيوان انا بكرهك بكرهك، وحيات امي لندمك على الي عملتوا فيا دة
ادهم بكيد :
-اعملي الي تعملية المهم انتقمت منك بسبب الكف ولسة هندمك كمان وكمان اخلصي غيري هدومك والقيكي في المطبخ لاني طردت كل الخدامين والشغالين من هنا ورايح هتكوني خدامة ليا…
وضحك وقام دخل الحمام ملاك بقهر :
-مستحيل انا همشي من هنا وهتشوف…
وهي بتتكلم لقت الي واقف وراها وبيقول:
ادهم :
-اخرجي بس قبل متخرجي من هنا هكون قاتلك ابوكي الغالي واخوكي.

 

ملاك :
-انت عاوز مني اي مش انتقمت سيبني بقي.
ادهم :
-هرميكي بس لم يجيلي مزاج لده وضحك.
ملاك بقهر :
-انت انسان مش كويس وأنا مستحيل اسيبك وهي بتسرخ وقامت علية عاوزة تضربوا ادهم مسكها من شعرها جامد لدجة كان هينخلع في ايدة وهو بيقول..
– هو مش انا قولتلك كلامي يتنفز ومسك الحزام ونزل فوقها ضرب وهي بتصرخ.
ادهم بعد مخلص ضرب في ملاك وقالها:
– قومي اخلصي خودي شور واشوفك قدامي تحت علشان اخرك تخدميني وبس..
مشي بس كلماته كانت سهام ملاك بعياط:
– حسبي الله ونعم الوكيل فيك….
وقامت بصعوبه ومن كتر الضرب وهي بتشتموا بجمبع الشتايم وبتبكي بحرقة على اللي حصل ليها في يوم وليلة تتحول من مجنونة ، وبتضحك وبتحب الهزار لـ واحدة مهزومة ومتجوزة حي*وان مش انسان طبيعي ، ملقتش هدوم تلبسها ،خدت هدوم من عند ادهم لانها معندهاش هدوم خالص في القصر ، ودخلت الحمام تلبس علشان ميجيش يكمل عليها…
…. في الجامعة نورهان كانت خارجة بعد مخلصت المحاضرات اسد من وراها :
-نورهان ممكن استاذنك في سؤال.
# استووووب

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى