رواية ملاك الحياة الفصل الأول 1 بقلم داليا منصور
رواية ملاك الحياة الفصل الأول 1 بقلم داليا منصور
البارت الأول
#رواية ملاك الحياة ♥️
#الفصل الاول..
– ملاااك اصحي بقي هتتأخري على الجامعة انتي ياجزمة
ملاك بغضب :
-يووه يماما كل يوم تصحيني كدة انا مش عاوزة اورح الجامعة قلتلكم جوزوني ياعااالم .
الام بتريقة :
-قومي يابنت الجزمة جواز هو انتي فالحه في الكلية علشان تتجوزي وتشيلي مسؤلية .
ملاك :
-خلاص ياست الكل قايمة محسساني اني لو مروحتش النهاردة الدنيا هتختفي في ايه يا ست الكل نفسي انام في يوم من غير قلق أن في جامعة الصبح…
الأم:
– قومي يابت وبطلي لكاعة..
ملاك قامت ولبست ميني درس اسود وفية ورود احمر وعلية طرحة حمرة لبست شوز اسود وشانطة سودة وطلعت كان ساعتها احمد اخوا ملاك قاعد وبيشرب القهوة بتاعته واول مشاف ملاك خارجه من اوضتها بسرعة كدا قال…
– قلب اخوكي رايحة فين وانتي بتجري كدا.
ملاك بحب :
– رايحة الجامعة ياقلبي .
احمد :
-استني هوصلك في طريقي اي خدمة بدل متعملي مشاكل مع الناس زي كل يوم.
ملاك :
-انا دانا كيوت هما الي بيتعاركوا معايا يستاهلوا بقي.
احمد بضحك:
– اه فعلاً هما اللي بيجروا المشاكل وهما كل مرة بينرفزوكي فانتي طبعك حامي صح مش كدا..
ملاك بضحك:
– ابوا صلاح عرفتني ازاي يا لئيم..
– امشي امشي جايز تنفعي في الجامعة وتخيبي ظننا..
ملاك وصلت الجامعة وهي داخلة من باب الجامعة فجأةاتخبطت في حد:
– اه مش تحاسب يامتخلف مش بتشوف .
اسد بغضب :
– انا متخلف انتي عارفة انا مين يامتخلفة انتي .
ملاك بتريقة :
-هتكون مين يعني الوزير مثلا امشي انا مش ناقصه تخلف..
ملاك مشت وهي بتشتم وتقول:
– عيل اعمى بصحيه وقال ايه بيقول انتي عارفة انا مين هيكون مين يعني رئس الجمهورية مثلا..
اسد الشر يتطاير من عيونوا وبيقول في سره:
– وحيات امي مهسيبك .
.. اسد دكتور في الجامعة بتاعة ملك عندوا 30 سنة، بعدها ملاك دخلت وقعدت وهي مشغولة في التليفون.
اسد دخل قاعة المحاضرات ومسك المايك وهو بيقول:
-انا الدكتور الجديد مكان دكتور ادم…
بيبص بالصدفة وهو بيتكلم لقاها قاعدة وهي مش منتبهالوا قال بخبث:
– الاستازة الي قاعدة ومش واخدة بالها انتي مش في كافتريا هنا.
ملاك بخوف رفعت راسها واول مشافته قالت :
-يلهوي دة بيعمل اي هتنفخ شكل دعواتك يا سوسة يا ام برعي ولية نحس شكلها دعت عليا من بعد ممشيت بعد الخناقة…
ردة وقالت وهي عاملة نفسها مش واخده بالها: إنا..
اسد :
-اه انتي بكلمك اطلعي برة .
ملاك :
-ياعني هتطلعني من الجنة ياخويا واحد خنيق.. طلعت ملاك وهي بتقول:
– شيلت المادة لاء ومش مكفيكي بتقاوحي، الله يحرقني يالله اقوم اكل واروح اكمل نوووم اهوا يوم باين من اوله .
-ملااك..
دي كانت نورهان صحبة ملاك ونورهان في نفس عمر ملاك بتحبها جداً وهي ومحجبه..
نورهان :
-استني يابت رايحة فين واي الي عملتية جوة دة .
ملاك بغضب :
– عملت اي هو الي مستفز ،وغبي ومش محترم ،طلعني من المحاضره على اساس اني واكله نفسي على المحاضرات ،انا لولا ست الكل وسلاحها المشهور اللي كان هيسلم على وشي مكنتش جيت .
نورهان :
-هههههههه الله يحرقك ياملاك ،طب يلا ناكل ونمشي.
ملاك بفرح :
-اشطا ياصحبي يلا..
.. خلصت ملاك وروحت.
ملاك :
-ياااااعااالم يالي هنا انتوا فيييين .
مدحت :
-ابوا ملاك عندوا 50سنة طيب جداً وبيحب ولادوا جداً وخصوصا ملاك.
ابوا ملاااك :
-بس بس اي دة مصورة واتفتحت حررام عليكي ياملاك الناس بقت تفتكر عندنا مصيبة بسبب صوتك دة .
ملاك بمرح :
-ابا الحج اللي واحشني مووووت .
مدحت بضحك : يابكاشة.
ايمان بنرفزة :
-يأخرت صبري صوتك عالي ليه.
ملاك بهزار :
-ست الكل عاملة اكل اي النهادة هموت من الجوع .
مدحت بضحك :
-هههههه والله البت دي هتجنني .
ملاك بحب :
-بعد الشر عليك يابابا .
الكل قعد على السفرة في جو اسري سعيد .
تانيي يوم الصبح كانت أم ملاك متعصبة عليها وهي بتفوقها زي كل يوم :
-ملاااااااااك يابنتي حرام كل يوم كده هتتعبيني اصحي بقي .
ملاك بنوم :
– سبيني هخطف الحلم على السريع وجاية.
الام بغضب :
-قومي يابت الجزمة لحسن هخلي ابو وردة يعلم عليكي ، دانا لو خلفت جوز ارانب كانوا نفعوني قومي يااااااابت..
ملاك قامت ولبست وهي طالعة صباح الجمال على اجمل بابا في الدنيا.
مدحت بحب :
-صباح الجمال ياعيون بابا .
الام بغيرة :
-انت بتدلعها ماشي ياحج وانتي يابت ابعدي عن جوزي .
ملاك بضحك :
– احنا بنغير ماشي يا ست الكل هسيبكم مع بعض بقي بااااي .
الام :-استي يابت افطري الاول .
ملاك باستعجال :
-اتاخرت على المحاضرة هفطر فالجامعة انا ونورهان باي ياحجوج .
مدحت بضحك :-هههههه باااااي ياقلبي ❤.
الام :-شوفت البت خاليك مدلعها كدة .
مدحت بحب :
-خاليها تاخد راحتها يا ايمان طول مانا عايش .
ايمان بحب :ربنا يخليك لينا يارب .
– كبسة انتوا بتعملوا اي جو العشق الممنوع هنا طب استنوا لم انزل طاه..
مدحت بغضب :
-اي يا اخر صبري متسيبنا انا وامك دايما كدة يانت يا القردة التانية .
احمد بتريقة :
-ملاك دي حاجة تانية المهم، ماما انا همووت من الجوع عاوز افطر قبل مروح الشغل .
ايمان بحب : حاضر ياقلب امك .
… في الجامعة عند ملاك….
ملاك :نورهااان .
نورهان بفزع : ملاك مش هتبطلي بقي شقاوتك دي هتموتيني مجلوطة الله يحرقك
ملاك بضحك :لاء مش هبطل يلا بقي نفطر علشان الحق المحاضرة .
نورهان: يلا يا اخر صبري …..
…. في مكان تاني…
بيصحى شاب وبيقوم ياخد شور ويطلع لافف فوطة حولين وسطة يدخل اوضة الملابس ياخذ بدلة لونها اسود وقميص ابيض جزمة لونها اسود وساعة من اغلي الماركات نعم ياسادة دة ادهم لمحمدي…
وصف البطل:
«ادهم المحمدي ،شاب في 31سنه عمرة، ذكي جدااا وعصبي لاقصي درجة طولة180 عيونة لونها زيتوني شعروا ك سواد اليل جسموا رياضي وشغال مع المافيا مبيرحمش حد، واي حد بيقف قصادة بينسفوا مهما حصل ،»
بيزل ادهم بكل هيبة وووسامة تخطف اي حد من علي الدرج ويطلع من القصر ويركب اغلي ماركه من العربيات ويطلع على شركتوا ……
——————–
…. في الجامعة ملاك وهي بتتنفس :
-أخيراً طلعنا من المحاضرة دي ياااه ده دكتور لكاك اي دة
نورهان بضحك :
-ههههه دة دكتور يقعد يقول حجات محصلتش وكل الدفعة مش بطيقوا المحاضرة اساسا.
ملاك بضحك :
-عندك حق والله ،المهم ياصحبي ،انا همشي دلوقتي ،بااي بقي ياعيوني ست الكل عاوزاني اروح بدري .
نورهان:
– بااااي
روحت نوهان هي وملاك.
…….. في بيت ملاك……
ملاك بصوت عالي :
-يا اهل الدااار انا جعاااانة انتوا فين.
احمد بضحك :
-يبت اي صوتك عالي كدة لي .
الام بعصبية :
-مانا شكلي هرتكب فيكي جريمة يا اخر صبري .
الاب: لي كلوا على ملوكة حببتي .
ملاك بضحك :
-يحيا بابا يحيا هو ده الكلام مش ،يابت ياملاك صوتك علي لي وبتتريق علي احمد.
الام بنرفزة :
-دلعها ياخويا لم انا معتش بقدر اكلمها بسبب دلعك دة .
الاب بحنبة :
-خلاص بقي يا حببتي سبيها لسة جاية من الجامعة وزمانها تعبانة .
الام بحب :
– حاضر ياحبيبي….
وبصتلوا بحب ،فاقوا على اكتر شخص يليق عليها مفرقة الجماعات.
-ايوه بقي خليكم باصين لبعض كده وسيبوني واقفه هنا…
بتقولها بضحك الام بعد مفاقت :
-ادخلي يا ياختي غيري هدومك وحصليني نحضر الاكل .
ملااك غيرت هدومها وطلعت ،حضرت اكل مع مامتها اكلت معاهم ولمت السفرة ودخلت الاوضة ونامت ..
…… في بيت اسد…..
اسد في نفسة :
– قاعد بيفكر في ملاك قد اي هي جميلة وتتحب بس هي لسانها متبري منها شوية دخلت علية مامت اسد.
-انت قاعد كدة ليه
أم اسد حنان عندها 50سنة طيبة جدا وبتحب ابنها واي حاجة يقولها بتنفزهالوا لان باباة متوفي وهو عندوا 10سنين علشان كدة بتخاف علية
اسد :نعم يا ماما.
حنان :اعملك العشا ياحبيبي.
اسد :لا ياست الكل مش جعان قومي ارتاحي انتي.
حنان :حاضر ياقلب امك هقوم بس لو احتجت حاجة قومني…
… ينام اسد وبيتوعد ل ملاك…
…….
… تاني يوم الصبح ملاك صحيت لبست درس لونه بينك وعلية طرحة لونها ابيض، وشوز ابيض، كانت اية من الجمال وهي نازلة .
ايمان بحب :
-نزلة بدري لي كدة يا ملاك .
ملاك باستعجال :
-لازم انزل بدري عندي محاضرة بدري النهاردة هلحق اكلم نورهان ونروح الجامعه .
ايمان بحب :
-ماشي يابنتي خالي بالك من نفسك .
خرجت ملاك من البيت وبتكلم نورها ويتفقوا يتقابلوا فين، ملاك وهي بتعدي الشارع ومش واخده بالها تيجي عربية سريعة و…
– حااااسب…..
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ملاك الحياة)