رواية مغامرات عائلية الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبة - The Last Line
روايات

رواية مغامرات عائلية الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الفصل السابع 7 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت السابع

 

 

بارت 7
: انتو بتعملو ايه هنا
استدارو جميعا مرة واحدة و فتحو افواههم بصدمة
كانت مجموعة من الرجال يرفعون اسل…حتهم و يوجهوها عليهم عدا شخص واحد كان يقف و ينظر لهم باستغراب يدعى يزن و هو صاحب السؤال
فارس بضحكة بلهاء : هااااي
يزن : انتو مين ؟
دينا باندفاع : حضرتك الي مين ؟ .. دي المنطقة بتاعتنا .. انتو ازاي دخلتوها
يزن برفعة حاجب : و الله ؟! المنطقة بتاعتكم ؟
اشار لرجاله بيده
اقترب مجموعة منهم من زياد و فارس و مصطفى .. قامو بثبيتهم جيدا و وضعو الكلبشات بيدهم و ملامح الصدمة على وجوه الجميع
يزن : اعتقد دلوقتي فهمتو احنا مين
غادة بخوف : احنا ما عملناش حاجة يا حضرة الضابط … و الله احنا بريئين
دينا بسعادة : لا انا مذنبة .. تقدر تحبسني معاهم

 

 

حلا بصدمة : دي مبسوطة … يا انهار اسود .. انا ايه الي مشاني معاكو .. بابا هيعلق مشنقتي
فارس بضحك : اجمدي يا بت كلها سنتين تلاتة و ناخد البراءة
كارما : انا يا حضرة الضابط قاصر .. ينفع اروح ؟
لارا و مصطفى : و احنا كمان
يزن : لا .. انتو برضو كنتو معاهم .. مش هتروحو الا لما نشوف اهاليكم
اشار لرجاله و قامو بسحبهم جميعا الى داخل مستودع … و قفلو عليهم الباب
نظرت دينا الى المكان بانبهار … كان مستودع يلتف بالرفوف من كل مكان و جميعها تحتوي على كتب يتراكم عليها الغبار .. و هناك كم كبير منها مصفوف على الارض على شكل رزم
دينا بصدمة : يا انهاااااار ابيييض .. انا عايزة اقضي فترة الحكم هنا
صرخت بسعادة و ذهبت الى الرفوف تمسك الكتب واحد تلو الاخر و تفتحها بحماس شديد
زياد : انتي بتعملي ايه يا هبلة .. دول هيعملو منا شاورما سوري
غادة بخوف و دموع : انا ايه الي جابني .. يا ربييي دلوقتي بابا همسح بكرامتي الارض .. مش كفاية جايبة لارا معايا
فارس : اجمدي يا بت و انا رحت فين .. ما تخافيش انا هتحمل المسؤولية لو بابا عرف حاجة .. بس خلينا نشوف دول ايه حكايتهم
دينا بسعادة : يااااه مش مصدقة نفسي .. من زمان بحلم اجي لمكان زي ده
لارا : انتي متخلفة ؟ احنا مخطو..فين
كارما : لا ده ضابط يعني هنروح كلنا السجن مرة وحدة
حلا : كويس نبقى نتسلى مع بعض
دينا : ما تخافوش .. اكيد دلوقتي هيجي زعيمهم و هيقع بغرامي .. و انا وقتها هخليه يطلق سراحكم
زياد : يخربيت دماغك دي .. يا بت فوقي دول اكيد تجار اع..ضاء او اثار .. و لا ايه الي يخليهم يقعدو بحته مقطوعة زي دي
كارما برعب : بس يا زياد ما تخوفوناش اكتر ما احنا خايفين
فارس : طب حد يفكني .. قفلها جامد ابن المجنونة
غادة : و هنفكك ازاي و معناش المفاتيح يا ذكي
زياد : اجمد يالا ما تصغرناش قدام البنات
مصطفى و هو يمسك موبايله بصعوبة : مش عارف اصور … حد يساعدني
حلا باستغراب : احنا من ساعة ما طلعنا و انت بتصور … للدرجادي بتحب التصوير ؟
مصطفى بتوتر : ايوة هتفضل ذكرى لينا و هنزلها على قناتي اليوتيوب
حلا بضحك : يا انهار اسووود .. قناة اليوتيوب .. فكرتني بماضيا الزبالة
فارس باستغراب : ماضي ايه ده ؟
دينا بضحك : كانت عاملة قناة على اليوتيوب اول ما اتشهر .. و كانت بتنزل عليها فيديوهات و هي بتنشر الغسيل او لما بتشرب شاي .. بس ايه كان شكلها زبالة
اطلق فارس ضحكة صاخبة جدا
فارس : لا مش قادرة .. يا انهار اسود .. انا لازم ادور على القناة دي و امسكهالك ذلة
حلا : اخرس .. نفسي افقد الذاكرة و انسى الهبل ده … بجد كنا متخلفين
فتح يزن الباب بعنف و قال بغضب : ايييييييه .. كل ده رغي و ضحك ؟؟ احترمو انكو محبوسين على الاقل
تقدمت دينا منه و قالت بلهفة : انت الزعيم و لا في حد غيرك ؟
يزن باستغراب : زعيم ايه ؟
دينا : العص.ابة … مش معقول تكون ضابط و تحبسنا هنا … مش عبيطة انا
يزن : لا انتي اكيد مش طبيعية
دينا : قولي بس انت الزعيم و لا لا ؟ الرجالة كانو بيسمعو كلامك يبقى انت الزعيم ايوة
حلا : ما تتلمي يا بت
دينا : استني بس
نظرت الى يزن و تأملته قليلا .. وضعت يدها على ذقنها بتفكير
دينا بتمتمة : طويل بس توقعت انك تكون اطول من كدة .. مش مشكلة … بس مناخيرك كبيرة .. معلش مش هستخسر فيك ثمن العملية و تبقى قمر .. خلاص اشطا انا موافقة
يزن باستغراب : انتي بتقولي حاجة ؟
دينا : ايوة .. انت مصا..ص دما..ء مش كدة ؟
يزن بصدمة : نعم يختي ؟ هو المكان ده عملك تخلف و لا ايه .. و بعدين مين سمحلك تغيري ترتيب الكتب ؟
دينا بحماس لحلا : اهو بدا يهزقني … يس … هو ده .. كمان شوية هيحبني
يزن بحدة : بتبرطمي بتقولي ايه ؟ اترزعي هناك معاهم يلا
دينا بسعادة : من عنيا
*************
حبيبة : اوس .. انت عمرك ما هتخوني مش كدة ؟
اوس و هو يقبل يدها : مستحيل .. انتي الحب الابدي يا حبيبة … عمري ما هبص لغيرك
حبيبة بقلق : اوعدني يا اوس .. اوعدني انك عمرك ما هتقرب لبنت غيري
اوس بهيام : اوعدك يا نن عين اوس .. مستحيل ابص لغيرك .. الموت اهون عليا من اني اخون حبيبتي
حبيبة : اكتر حاجة كانت مخوفاني من بعدك هو انك تحب غيري … خوفت من كلام حلا لما قالت ان حبك ليا كان حب مراهقة .. و اكيد لما كبرت اتغير تفكيرك … من يومها و انا حالي اتقلب و بقيت عايزة اعمل اي حاجة بس مفضلش على الحالة دي
اوس : ما اقدرش احب غيرك يا حبيبة … من يوما اتولدتي و شيلتك بايديا قولتلهم دي حبيبتي و هتجوزها .. من وقتها و انا مرتبط بيكي و مستحيل ابعد عنك
حبيبة بابتسامة : ماما على طول بتفكرني بالحكاية دي … دايما بتقولي اوس اول حد شالك من بعد الممرضة و من ساعتها اتكتبتي ليه
اوس بحب : من و انتي باللفة زي القمر .. كل ما بشوفك مش بشبع من ملامحك
قرب منها يريد تقبيلها و لكن شعرو بصوت خطوات في الخارج
حبيبة بقلق : ايه ده .. مين في برا
اوس : اكيد دول الشباب بيدرور علينا .. امشي نشوفهم الوقت اتاخر

 

 

 

حبيبة : يلا
وضعت يدها بيده و قامت … اتجهو معا الى الخارج و لفت انتباههم مجموعه من الحراس يمشون بانتظام
اوس : في ايه ؟ ليه موجودين هنا ؟
الحارس : يا بيه في حرامية في المنطقة و مسكناهم و كابتن يزن هيكلم القسم عشان يستلموهم
نظر اوس و حبيبة لبعض بصدمة
اوس : يخربيتكم .. هتبلغو البوليس ؟! .. دول قرايبي مش حرامية .. امشو وروني هما فين
الحارس بصدمة : اتفضل يا بيه .. احنا و الله ما نعرفش حاجة
رن هاتف اوس بهذا الوقت و اجاب بسرعة
اوس : في ايه يا تميم حد لاحظ غيابنا
تميم : لا .. كلهم نايمين .. بس انتو اتأخرو اوي .. كمان شوية هيفوقو يصلو و هيحسو عليكو
اوس : ما تقلقش هروح اجيب الشباب و جاي
**********************
يزن : ممكن افهم انتو ايه الي جابكم هنا ؟ انتو منين بالزبط ؟
دينا بحماس : كنا جاين نستكشف المكان و بنفس الوقت ادور على البطل بتاعي
يزن : انتي بالذات مش عايز اسمع حسك .. و لا نفس
اشار الى زياد و قال : اتكلم انت
زياد : سمعنا ان المكان ده مهجور فجينا نشوف ايه الحكاية
يزن باستغراب : اه يعني عاملين رحلة ما شاء الله
فارس : ايوة بالزبط كدة
حلا : الا صحيح المكان ده مسكون و فيه عفار..يت و ج..ن و مصا..صين د..ماء و لا ده كله هري
يزن : انتو اكيد شاربين حاجة .. ايه التهور ده .. جايبين معاكم عيال صغيرة لمكان مقطوع زي ده و مبسوطين ؟
فارس : فيها ايه مهم الي شبطو عايزين يجو معانا
حلا : قالولنا ان حصل مشكلة هنا من عشر سنين و تار بين عيلتين و ما..تو 5 اشاخاص و ارواحهم لبست المكان فحبينا نيجي نشوف لو الكلام ده بجد
يزن باستغراب : مين الي ضحك عليكو و قالكو الكلام ده ؟
نظر جميعم لبعض بصدمة و وقعت الصدمة الاكبر على دينا
دينا : نعم يا روح امك ؟؟؟ يعني الكلام ده غلط ؟
يزن و هو يحاول كتم ضحكته : ايوة غلط .. دي المطبعة بتاعة بابا .. محمود العزايزة .. مش شايفة الكتب متنثورة بكل مكان ازاي
دينا بغضب : ازاي يعني ؟؟ فين مصا.. صين الد..ماء و الج..ن ؟
يزن : انتي اتهبلتي يا بت
و نظر الى زياد و فارس و قال : و انتو باين عليكو كبار ايه شغل العيال ده ؟
غادة : يعني ايه تميم ضحك علينا ؟
فارس : بيشتغلنا ابن سحر
يزن باستغراب : تميم ؟
اتاهم صوت من وراهم
اوس : يزن .. ايه الي بتعمله ده ؟
التفت يزن الى اوس و قال : ايه ده انت لسا هنا ؟!
اوس : ليه مربطهم كدة ؟
يزن : دول اقتحمو المنطقة و ابويا حس على حركتهم و قال للحراسة تمسكهم .. هو انت تعرفهم ؟
اوس : اه .. دول ولاد عمي
فارس بصدمة : انت كنت عارف الحكاية من اولها و كملت كدب علينا ؟
اوس بابتسامة ثقة : اه
حلا بغضب : اه يا اندال .. سايبينا متكتفين زي علب التونة و انتو بتتصرمحو .. انا هوريكي يا حبيبة و حياة ربنا لاقول لبابا يا واطية
غادة : حرام عليكو خضيتونا و خوفتونا .. بجد دمكم تقيل
يزن : اوس انت من كام يوم قولتلي انكو اربع اشخاص مع تميم و خطيبته .. ايه الي جاب دول هنا
فتحت حبيبة عيناها بصدمة و خجل و ادارت وجهها لتخفي ملامحه من شدة الاحراج
زياد بضحك : طب يا عم ما كنت تقول من الاول عايز تستفرد بالحتة بتاعتك ع الاقل كنا هنغطي عليك
اوس : يا ابني و الله مش كدة .. احنا بس حبينا نغير جو .. اومال ليه قولت لتميم و فريدة يجو معانا
دينا : الله يكسفك زي ما كسفتني .. ده انا كنت بعالم تاني .. خلاص يا ابو مناخير كبيرة مش عايزاك تقع بغرامي
حلا : ما تتعدلي يا بت كفاية جو الروايات ده …
امشو نروح
اوس : فكهم يا يزن لازم نروح قبل ما جدي يفوق
اشار يزن للرجال بفك الكلبشات
خرجو جميعا عدا دينا التي جمعت بعض الكتب و حملتهم
يزن : ايه ده ان شاء الله ؟
دينا ببرود : هقراهم و ارجعهم .. ده بدل المشوار الزبالة ده .. انا اتضحك عليا و عايزة رد اعتبار .. و دول هيردوه
ابتسم يزن و نظر الى اوس
اوس : ما تركزش .. كل العيلة متخلفين
يزن : انعم و اكرم
دينا : هو انت بتشتغل ايه ؟
اوس : يزن ضابط و الحتة دي كلها لباباه
دينا بامل : بجد.. ضبوطة .. ايوة كدة .. و المكتبة دي لباباك برضو مش كدة ؟
يزن باستغراب : ايوة
دينا بحماس : ايوة كدة .. احلامي ما اتحطمتش كلها .. يلا اهو طلعنا بحاجة كويسة
يزن لاوس: هيا مالها دي ؟
اوس : قولتلك ما تركزش .. دي مجنونة و بتتعالج
دينا بغيظ : اتلم ده انا الملاك الحارس ليك و للسنيورة بتاعتك
اتت حبيبة و قالت : انتو مش هتروحو .. يلا
اوس : يلا يحببتي .. قدامي يا دينا
ذهبت دينا باتجاه حبيبة و هي تحمل مجموعة من الكتب بيدها
يزن : يخربيت افكارك السم دي .. هي اوك تستاهل كدة و اكتر بس مش لدرجة تجرجر عيلتك كلها لهنا عشان يخلالك الجو .. ده لو ابويا عرف كان هيقعدكو للحق
اوس : اتلم يالا .. مش هيحصل حاجة .. بس تميم الخاين سابنا و راح للبيت .. انت لم الموضوع بمعرفتك
يزن : ماشي .. اتنيل روح لمزتك يلا
************************
عبر جميعهم المنطقة و وصلو للغيط التابع لجدهم
غادة بتوتر : ده مش الطريق الي جينا منه !
فارس : في ايه يا غادة ما كل ده طلع كدب .. و بعدين ما احنا عارفين الغيط بتاع جدو كويس لحقتي تنسيه
زياد : يا انهار اسود احنا بنمشي فوق الزرع الجديد .. بكرا جدي هيطين عشيتنا كلنا
سمعو صوت اذان الفجر
حلا بشهقة : يخربيتكم دلوقتي هيفوقو يصلو .. اجرو يلا
بدأ جميعم بالجري نحو البيت عدا حبيبة التي تمشي بصعوبة على التراب و اوس يساعدها
حبيبة : مش عارفة امشي الارض كلها طينة
اوس بخبث : تحبي اشيلك ؟
حبيبة بشهقة : اوس اتلم .. عيب كدة … امشي يلا
بعد دقائق من المشي … تفاجأت حبيبة بتشغيل رشاشات المياة بكل الاتجاهات
حبيبة بصراخ : ااااااااااااعااااااا …. يا انهار اسوووود
اطلق اوس ضحكة عالية جدا على شكلها و هي تقفز و تصرخ
خلع جاكيته بسرعة و وضعه عليها بعد ان تبلل كلاهما بالماء .. امسك يدها و بدأو بالركض نحو البيت
مر بعض الوقت و وصل جميعهم معا
تميم بسرعة : كنتو فين كل ده يخربيتكم .. جدي فاق بس لسا ما نزلش .. اختفو يلاااا من غير ما حد يحس عليكو
اتجه كل منهم لاوضته عدا حبيبة التي كانت ترجف من البرد و اوس يحيط بها جيدا و يضحك
تميم بصدمة : ايه ده ؟ ايه الي عمل فيكو كدة
اوس بضحك : اصلها شتت و احنا راجعين
تميم: مش وقت ظرافة .. اطلعو غيرو بسرعة قبل ما حد يشوفكو
كانت حبيبة تمشي ببطيء و هي منكمشة على نفسها و تطقطق اسنانها ببعض من شدة البرد
لم يحتمل اوس شكلها .. حملها بين يديه و صعد باتجاه الطابق العلوي
دلف غرفة دينا و حلا
دينا بشهقة : يا انهار اسود .. ايه الي حصل مهي كانت زي القردة من شوية

 

 

حلا : ايه الي بل هدومك يا بت
اوس : بعدين تبقى تقولكو .. هاتيلها هدوم تقيلة يا دينا و انتي يا حلا هاتي بطانية
احضرت حلا بطانية و غطت حبيبة بها جيدا
دينا : اكيد هتتعب .. دي مش متعودة ع البرد و اصلا معندهاش مناعة
اوس : بعد الشر .. روحي اعمليلها حاجة سخنة تشربها بسرعة .. و انتي يا حلا ساعديها تغير هدومها
حلا : طب يلا غور من هنا
اوس بحدة : طب اتكلمي عدل … ساعديها و انا هرجع بعد شوية اطمن عليها
***************************
في الصباح
اجتمع الكبار على مائدة الفطور عدا الشباب
عبد الله : انا كام مرة قولت عايز الكل يلتزم بموعد الفطار ؟ روح يا مصطفى ناديلهم كلهم
مصطفى : حاضر
اتجه ليذهب و لكنه وقف بالقرب من جده و همس باذنه : جايبلك اخبار المرادي انا ايه سقع
عبد الله بصوت منخفض : بعد الفطار تعالا على المكتب و قولي
مصطفى : من عنيا .. ده انا وثقت كل حاجة صوت و صورة .. بس دي عايز مقابلها ايربودز جديد
عبدالله : اما اشوف الاول و بعدين اقرر
مصطفى : اوعدك هتنبهر يا جدو .. هطلع اصحيهم عشان يستعدو للمهزلة الي هتحصل
بعد وقت قصير اجتمع كل الشباب على الطاولة و جميعهم ينظرون لبعض بنعاس و تعب واضح
حسين : في ايه مالك يا حلا ؟ انتي مش نايمة ؟
حلا بتوتر : اصلنا امبارح سهرنا جامد فمشبعتش نوم
سعاد باستغراب : و انتي يا حبيبة مالك ؟ وشك اصفر كدة ليه ؟؟ و بعدين الجو حر ليه متقلة لبسك
حبيبة بهذيان : ها ؟
دينا بسرعة : اصلها نامت من غير غطا يا طنط و جالها دور برد
قاطعهم عطسة مزدوجة من حبيبة و اوس سويا
دينا : يرحمكم الله .. فضحتوني
سحر بخبث : قولتيلي نامت من غير غطا ؟ و انت يا اوس كمان ما اتغطتش ؟
عدنان بابتسامة خبيثة : اممم ده من كتر الحب يا سحر حتى بدور البرد بيشاركها …الف سلامة عليكو يا اولاد
حبيبة : و الله يا طنط .. هاتسييييييي
عطست قبل انهاء حديثها
فريدة بضحك : حتى لما بتعطس كيوتة اوي
عبد الله : اعملولها حاجة سخنة تشربها بسرعة .. البنت باين عليها تعبانة
خديجة بشك : في ايه يا عيال .. متنحين كدة ليه ؟؟؟ ايه الي حصل ؟
غادة : و الله يماما اتاخرنا اوي بالسهرة نمنا وش الفجر طبيعي نكون نعسانين
خديجة : طب افطرو و روحو كملو نوم مش طبيعي كلكم متنحين و فاتحين بوقكو
تميم بهدوء : عن اذنكم هروح المستشفى
مصطفى بسرعة : استنا .. خليك هنا النهاردة بالبيت … انت كمان ما نمتش
تميم باستغراب : ما انا متعود على السهر .. و بعدين منين الحنية دي يا واد
مصطفى بابتسامة : ده انت الغالي .. عموما براحتك
ذهب تميم
زياد : في ايه يالا ؟
مصطفى : مفيش… ده انت شكلك منتهي يا زياد اطلع نام شوية
فارس بتعب : ايوة و الله الواحد جسمه متدشدش .. انا هروح اكمل نوم
دينا بعبوس : و انا كمان
وضع اوس يده على رأس حبيبة ليتحسس حرارتها
اوس : تطلعي ترتاحي في اوضتك ؟
هزت رأسها بخمول و تعب واضح
حسين : ساعدوها يا بنات تروح اوضتها
اوس : لا انا هوديها
امسكها جيدا و ذهب الجميع باتجاه اوضهم
************************
في اوضة البنات كانت حبيبة نائمة بينما دينا و فريدة يجلسن سويا
دينا بعبوس : اه ياني شكلي مش هلاقي البطل بتاعي هنا .. انا تعبت و انا ادور عليه .. هو بس يجي و حياة ربنا الا اطلع عليه القديم و الجديد
فريدة بضحك : اقسم بالله انتي بنت متخلفة
دلفت كارما و قالت : طمنوني على حبيبة .. اتحسنت ؟
دينا باستغراب : ايه الحنية دي يا بت ؟ من امته و انتي بتطقيها اصلا ؟
كارما : ممكن ما تدخليش انتي .. انا عايزة اطمن عليها و بس
دلفت سعاد و هي تحمل صينية و عليها كأس من الاعشاب
سعاد : حبيبة .. قومي يا حببتي … خودي اشربي الكوباية دي هتتحسني
رفعت حبيبة نفسها بخمول و اخذت الكأس من يد والدتها تزامنا مع دخول لارا المفاجىء
لارا بخوف : جدو بيقولكو انزلو تحت بسرعة
فريدة باستغراب : في ايه مالك خايفة كدة ليه ؟ حصل ايه ؟!
لارا : شكله جدو عرف كل حاجة يا بنات .. ده متعصب اوي
نظرت دينا و فريدة لبعض بصدمة و حبيبة وقع منها الكأس على الارض من شدة الخوف
سعاد بشهقة : خودي بالك يا بت
كارما بتوتر : دلوقتي هيمسح فينا الارض
سعاد بشك : هو عرف ايه ؟ انتو عاملين حاجة ؟!
قامت فريدة و هي تتخبط من شدة القلق
فريدة : امشو نشوف عايز ايه
حبيبة بتوتر : انا تعبانة مش قادرة انزل
دينا : خليكي هنا .. هنزل اكلمه و اشرحله الي حصل

 

نزلو جميعهم و بقيت حبيبة في فراشها
*****************
عبد الله بغضب : كلم تميم يا عدنان و قوله يجيلي حالا
عدنان : ماشي بس ايه الي حصل ؟
عبد الله : قولتلك كلمه و بس
بعد دقائق .. وقف كل الشباب امام عبدالله في مكتبه بعد ان طلب من الكبار المغادرة
عبد الله بغضب : ممكن افهم ايه الي عملتوه ده ؟؟ ازاي تكسرو كلامي و تروحو لحتة انا منعتكم عنها ؟
دينا : و الله يجدو كنا حابين نعمل رحله .. احنا زهقنا اوي من البيت
عبد الله بحدة : تقومو تروحو لمنطقة مهجورة بنص الليل و واخدين معاكم العيال ؟ انتو اتهبلتو و لا ايه ؟
دينا : ما بالاخر مشوارنا كان ع الفاضي و طلعت المنطقة دي مطبعة
عبدالله بغضب : انا ما يفرقش معايا هيا ايه .. الي يهمني احفادي الي كنت متخيل انهم مستحيل يكسرو كلامي … خيبتو املي فيكو باستهتاركم ده
فارس : ما تميم الي ضحك علينا هو و اوس
تميم : انت اول واحد شجعت نروح للمكان ده ما تعملش فيها بريء
عبد الله : اخرسوو .. كلكو غلطتو .. و انت يا تميم اكبر واحد و المفروض اعقل واحد ازاي تسمحلهم يروحو من غير اذني ؟؟
تميم : انا اسف يا جدي بس هما شبطو عايزين يروحو اعمل ايه
عبد الله بغضب : قولتلي شبطو .. طيب و الله ما هعديها كدة .. انا هوريكم هعمل ايه
حلا باندفاع : جدو بابا لو عرف هيطين عيشتي انا و حبيبة .. ارجوك ما تقولوش
عبد الله : مش هقول لحد .. بس كلكو هتتعاقبو و انت اولهم يا دكتور .. عشان تبقو تحرمو المرة الجاية تكسرو كلمتي
اوس : عقاب ؟! هو احنا عيال عشان نتعاقب ؟
عبد الله : حتى لو بقا عندكو ستين سنة طول ما انا عايش كلكو بالنسبالي عيال و هتتعاقبو نفر نفر
زياد باستخفاف : طب ايه العقاب يا جدي ؟
عبد الله : ……………………يتبع
مغامرات عائليه
همس كاتبة

 

لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية مغامرات عائلية)

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *