رواية مغامرات عائلية الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم همس كاتبة - The Last Line
روايات

رواية مغامرات عائلية الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت الحادي والعشرون

 

اكثر من ساعتين
وقفو جميعهم امام شاليه كبير جدا في الساحل الشمالي ينظرون بذهول
حلا بذهول : الله المكان تحفة
دينا : حضرتك يا جدو جبتنا نصيف بالخريف ؟
عبدالله : احلى حاجة لما تزورو الساحل في الخريف .. الجو هادي و مفيش زحمة.. انا مش باجي هنا غير بالوقت ده من السنة
تميم بذهول : هو حضرتك بتيجي الساحل يا جدي؟!
عبد الله بابتسامة : طبعا … انا صاحب مزاج برضو حتى لو كبرت .. جدكو مودرن يا ولاد
زياد بخبث : اه يا جدو يا شقي .. و يا ترى بتجيب نسوان و لا بتقضيها قرديحي ؟

 

 

عبدالله : اتلم يالا .. انا جدك مش صاحبك .. البيت ده ما دخلهوش حد بعد ستك الله يرحمها
حبيبة بصدمة : تيتة فاطمة كانت بتيجي معاك هنا ؟!
عبد الله : طبعا .. انا اصلا اشتريته من زمان عشانها و اولادي ما بيعرفوش حاجة عن الموضوع ده
تميم بخبث : يعني لما كنت تسافر مصر على اساس هتزور اولاد اخوك كنت بتكدب علينا و تيجي تستفرد بجدتي هنا ؟!
وكزه اوس في بطنه و تألم اثرها
عبدالله : لو ما بطلتوش قلة ادب هعاقبكم و اخليكم تكنسو الشط كله
تميم باندفاع : لا ابوس ايدك … احنا اسفين
عبد الله : طب يلا امشو ورايا
دلفو الى الشاليه و هم مبهورين بجماله … فهو كان واسع و كبير .. جلسو في الليفنج جميعا فرحلتهم كانت طويلة
زياد بحماس : تعالو ننزل البحر .. الجو حلو برا
اوس : لا يخفيف .. ما تفرحش اوي كدة .. في ورانا ميتنغ مهم
زياد : نعم يخويا ؟!! ما جدي قالك الغيه
اوس بحدة : و انا من امته بلغي حاجة تخص الشغل ؟
زياد بصدمة : يعني ايه ؟! هسافر ؟!
اوس ببرود : لا .. هنعمله اونلاين
زياد : هو ينفع ؟
اوس : اممم
زياد بغضب : و ليه ما قولت من الاول كان لازم يعني تدايقني ؟!
اوس : مزاجي كدة … مش انا المدير ؟
زياد : مدير رخم
عبد الله : كل مجموعة فيكم تاخد اوضة البيت فيه 5 اوض
تميم بتثاؤب : انا هطلع انام تعبت اوي من السكة
اوس : امشي يا زياد نحضر للاجتماع قبل ما يبدا
زياد بعبوس : حاضر
قرب اوس من حبيبة و قال : حبيبتي انا هروح اشتغل شوية .. انتي حاولي ترتاحي باين عليكي تعبانة
حبيبة بابتسامة : مش اوي يعني .. بس انا كدة بتعب من الطريق
ملس على شعرها بحب و قال : اول ما اخلص هاجيلك بسرعة يحبيبتي .. هحاول ما اتاخرش عليكي
حبيبة بخجل : خد راحتك يا حبيبي انا هقعد مع البنات لغاية ما تخلص
قرص خدها بلطف و اتجه للطابق العلوي مع زياد ليختار اوضة للعمل بها
لارا بهمس : دلوقتي هنشوف السهوكة على اصولها .. البت دي مش هتتهد
كارما بحدة : لو هتتكلمي عليها ما تقعديش معايا
فارس : طب انا جعان يا جدي .. امته هناكل
عبدالله : البيت ناقصه شويه طلبات .. خود يا فارس مصطفى معاك و روح للسوبر ماركت جيبو شوية حاجات
حلا بحماس : و انا هروح معاهم
عبد الله : فارس الاولاد مسؤوليتك .. انا هطلع ارتاح شوية الطريق كان طويل و متعب
دينا : حلا انا هستناكو تجيبو الحاجات عشان انا و فريدة هنعمل الاكل .. هكتبلك ورقة فيها الطلبات الي عايزاها .. تجيبيها كلها
كتبت دينا ورقة طويلة من حاجيات المطبخ و اعطتها لحلا
حلا : اممم بقيتي ست بيت شاطرة اوي
دينا بغرور : طبعا
فريدة : انا هدخل انضف المطبخ على ما تيجو
دينا : استني انا جاية ماكي
بعد دقاىق ذهبت فريدة و دينا للمطبخ و صعدت لارا و كارما للاعلى
حبيبة لغادة : تعالي نتمشى شوية .. انا نمت كتير مش هعرف انام دلوقتي
غادة : اوك امشي يلا
حلا : ما تيجو معانا
حبيبة بتوتر : لا مقولتش لجدو و لا لأوس
حلا بحدة : ايه يا بت هو هيتحكم بيكي من دلوقتي ؟ مهو فوق بيشتغل .. امشي هنتسلى شوية مع بعض و نغير جو
غادة : ايوة بلاش نخرج برا البيت لوحدنا … تعالي نروح معاهم
حبيبة : طيب بس مش هنتأخر
حلا : طب امشي خلصيني
*************************
في المطبخ
فريدة : دينا .. انتي باين عليكي زعلانة اوي في ايه ؟
دينا بضيق : مفيش .. بس مدايقة على ماما .. دلوقتي اكيد زعلانة
فريدة : ما تكدبيش عليا .. انا عارفاكي كويس .. انتي زعلانة من كلام طنط خديجة مش كدة ؟
دينا بانفعال : دي ست مش محترمة .. ازاي قدرت تقول عليا كدة انا هتجنن
فريدة : و من امته بتحسبي حساب لكلام الناس يا دينا ؟ … طنط خديجة كانت متعصبة و مقهورة على غادة .. بس انتي عارفاها طيبة و غلبانة و اكيد الكلام ده مش من قلبها
دينا بسرحان : بس هيا فوقتني لحاجة انا مكنتش واخدة بالي منها
فريدة باستغراب : حاجة ايه دي ؟
دينا : علاقتي بزياد كانت مدايقة غادة جدا .. يمكن ده السبب الي خلاها ما تهتمش لكلامي بس لما حبيبة كلمتها اقتنعت منها .. مكنتش متخيلة انهم هيفتكرو ان في حاجة بينا
فريدة : دينا .. غادة بتغير على زياد بطريقة فظيعة .. دي كانت بتغير مني شخصيا لما كانت بتشوف اهتمامه بيا … هي طبيعتها كدة من زمان .. عايزاه ليها لوحدها
دينا بتنهيدة : عشان كدة قررت من النهاردة مليش دعوة بحد … انا زودتها اوي بخوفي على صحابي لدرجة اني نسيت نفسي .. بقا كل تركيزي على علاقتهم ببعض .. من النهاردة مش هركز مع حد و ههتم بنفسي .. يمكن الاقي الشخص الي بدور عليه من زمان
فريدة بخبث : قولي كدة بقا .. غيرانة عشان كل الي في البيت عشاق ما عدا انتي مش كدة ؟
دينا : انتي فاكرة اني عايزة احب حد زي الحب البلدي ده ؟ يا بنتي انا طموحي اكبر من كدة بكتير
فريدة بسخرية : اممم عايزة مصا..ص د..ماء بأنياب مش كدة ؟
دينا : برضو لا .. عندي مواصفات قياسية للراجل الي هحبه .. ما بيشبهش البشر اطلاقا و لو ما لقيتوش مش هتجوز
************************
في السوبرماركت
كانت حلا تدفع عربة تسوق مليئة بالاطعمة المختلفة
حبيبة : ايه كل ده يا حلا ؟! انتي هتاكلي دول لوحدك ؟!
حلا : ايوة مش رحلة يا بنتي
غادة : انتي يا بت ما بتشبعيش ؟ الكارثة انه مش باين فيكي .. ده انتي زي خلة السنان
حلا : انتي هتنقي عليا يا بت .. ده بدل ما تقولي بالهنا و الشفا
غادة بملل: يوووووه دلوقتي هنوقف ساعة عند الكاشير .. انا هطلع استنا برا
حبيبة : و انا كمان جاية معاكي
حلا لفارس : حاسب انت يا فارس .. احنا هنروح نتمشى لغاية ما تخلصو
فارس : ماشي ما تبعدوش كتير
بعد قليل
غادة : انتي ليه شايلة شنطتك يا حبيبة ؟ كل ده خايفة على حاجتك ؟
حلا بضحك : لا دي عشان الاوتفيت يكمل … مستحيل حبيبة تخرج من غير ما تكون على زنقة عشرة
حبيبة بغيظ : و انتي مالك بيا .. انا كدة مبسوطة
غادة : انتي بجد ليدي اوي يا حبيبة .. بس بنفس الوقت بحس انك طفلة معرفش ليه
حبيبة : و دي حاجة حلوة و لا وحشة ؟
غادة : اكيد حلوة .. بحب اهتمامك بنفسك ده لما بشوفك بحس اني شوفت بنت بجد .. مش زي اختك المسترجلة دي
حلا بحدة : اتلمي يا بت بدل ما اوريكي الرجولة على اصولها
غادة : لا و النبي ابوس ايدك ده انتي ايدك تقيلة اوي .. انتو اختين بس مختلفات جدا
حلا : زي انتي و لارا كدة … انتي هادية و طيبة بس اختك مجنونة و سماوية
غادة : و الله انتو ظالمينها دي طيبة جدا .. بس بتغير من اي حد عشان لسا صغيرة و نفسها تجرب كل حاجة
كانت حلا سترد و لكنهم استمعو لصوت بكاء طفل صغير
حبيبة بقلق : في ولد بيعيط هناك
حلا : امشو نشوف ماله
اتجهن للطفل و قربت حلا منه و قالت : مالك يحبيبي بتعيط ليه ؟!

 

 

الولد بدموع : انتو مين
حلا بابتسامة : انا حلا و دول صحابي … انت بتعمل ايه هنا لوحدة
الولد ببكاء : انا عايز ماما
اتجهت له حبيبة و حضنته و قالت : انت اسمك ايه يا حبيبي ؟
الولد : اسمي أيهم
غادة : طب و فين مامتك ؟
أيهم بعبوس : معرفش .. قالتلي هتروح لهناك و ترجع
حبيبة : هناك فين يا حبيبي ؟
أيهم و هو يشير الى الطريق : هناك
حلا بشفقة : لازم نساعده يا بنات .. امشو نشوفها هيا فين
ايهم و هو يمسك بيدها الممدودة : يلا بينا
حبيبة باستغراب : انت عندك كام سنة ؟
ايهم : 6 سنين
غادة بتوتر : يا بنات احنا بعدها اوي عن السوبرماركت و منعرفش حد هنا .. ما تيجو نقول لفارس
حلا : كفاية خوف يا بت مش هياكلونا .. امشو نساعد الولد الغلبان ده و بعدين نبقى نرجع
حبيبة : طب ما نقول لفارس يوديه للقسم و هما اكيد هيعرفو مامته فين
غادة بشهقة : بصو بصو .. هناك في ضابط و عساكر .. ما تيجو نقولهم
فجأة بدأ ايهم بالصراخ و البكاء بشكل هستيري جدا
حبيبة بذعر : مالك يحبيبي في ايه ؟ دول بوليس مش بيخوفو
استمر الطفل بالبكاء الهستيري بشكل ملفت للانتباه
غادة : ماله ده ؟ مهو من شوية كان كويس
حلا و هي تحضنه : يمكن خاف من البوليس .. امشو نوديه لفارس و هو يتصرف بقا
حملته بحضنها و اتجهت لتذهب وسط صراخ الطفل
الضابط : استني عندك انتي و هيا
التفتت له حلا و قالت : اتفضل
الضابط : ليه الولد خايف و بيعيط كدة ؟
حلا باستغراب : الولد ده مضيع مامته و احنا بندور عليها
الضابط : و ليه لما شوفتونا بقيتو عايزين تهربو ؟
غادة بصدمة : نهرب ؟؟
الضابط بحزم : هاتي بطاقتك انتي و هيا
حلا بحدة : اكيد في اسلوب احسن من ده تطلب بيه البطايق
الضابط برفعة حاجب : الاسلوب الكويس للناس المحترمة بس
جزت حلا على اسنانها بغضب شديد
غادة بخوف : انا نسيت بطاقتي في البيت يا فندم
الضابط و نظر لحلا : اممم و انتي كمان نسيتيها ؟!
حلا بحدة : ايوة بطاقتي مش معايا
الضابط : و الحلوة دي كمان معاها بطاقة و لا لا ؟
حبيبة و هي تخرج البطاقة من حقيبتها : ايوة معايا اتفضل
امسك البطاقة و نظر لها من اعلى لاسفل بنظرة غير مفهومة
الضابط لأيهم : انت بتعمل ايه هنا يحبيبي
ايهم بدموع : كنت مع ماما و بعدين توهت منها
الضابط : و البنات دول انت تعرفهم ؟!

 

ايهم : لأ
الضابط : طب ليه بتعيط ؟ انت خايف منهم ؟
نظر الولد لحلا بابتسامة خبيثة
ثم نظر للضابط و قال ببراءة : دول عايزين يخطفوني يا عمو ………….. يتبع
مغامرات عائلية
همس كاتبة

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)