روايات

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت التاسع

 

 

9
عبدالله : على فين يا زمردة هانم ؟ ده انتي اول وحدة هتتعاقبي
زمردة بصدمة : نعم ؟!
عبد الله : فريدة عملتي الي قولتلك عليه ؟
فريدة بخبث : طبعا يا جدو اخدت كل حاجتها و خبيتها .. و مش هتعرف تاخد حاجة منها
زمردة : كوا ؟! انتي ازاي تمدي ايدك على حاجتي يا بلونة انتي
فريدة : و الله جدو الي طلب مني انا مليش دعوة
عبد الله : سحر .. طلعي الجلابيات القديمة و ادي امك واحدة منهم .. تصدقو يا عيال انا نفسي بايه دلوقتي ؟
دينا بتوتر : بايه ؟
عبد الله : عيش بلدي من تحت ايد زيزي هانم
دينا بحماس : انا هعمله
عبد الله : اسكتي انتي يا دينا .. زيزي هانم هي الي هتعمله دلوقتي … و انتو عقوبتكم هتبدي من بكرا
حلا : هيا ايه عقوبتنا يجدو ؟!
فارس : هنرجع نلعب بالغيط تاني ؟؟
عبد الله : لا يا ظريف .. قبل ما تقطفو بامية للغريب غيط جدكم اولى .. هتنزلو تقطفوها كلكم مع بعض كدة
زياد : كلهم الي هما مين يعني ؟!

 

 

عبد الله : كلكم .. بنات و اولاد .. ما عدا فريدة و حبيبة و غادة
لارا : و الله اشمعنا حبيبة دايما مستبعدة ؟؟ كل مرة هي الي بتورطنا و ما بتتعاقبش معانا .. ده ظلم
سعاد : انتي مش شايفة بطنها ؟! هتنزل تشتغل معاكم ازاي و هيا على وش ولادة ؟
حبيبة : و بعدين انا روحت غصب عني و انتي شاهدة لما دينا و حلا خدوني بالعافية
لارا بغيظ : بس كل الي حصل كان بسببك
زمردة : استني يختي منك ليها … انا مش هشتغل حاجة في البيت ده .. ايه الكلام الاهبل الي سمعته ده ؟ انتي يا بلونة وديتي حاجتي فين ؟
عبد الله : الي قولته هيتنفذ .. انتي هنا في بيتي و الي يقعد في مكان لازم يحترم قوانينه .. و لو مش عاجبك اتفضلي الباب يفوت جمل
زمردة بغضب : اكيد همشي من البيت العجيب ده بس هاتولي حاجتي الاول
عبد الله : دلوقتي حاجتك عند فريدة .. خوديها منها لو قدرتي عليها
زمردة بغضب : هاتي حاجتي يا بت انتي
فريدة : اسفة يا تيتة ما اقدرش .. خصوصا انك من ساعة ما وصلتي عمالة تشتمي بيا .. اعتبريها رد اعتبار او رهينة عندي لغاية ما العقوبة تخلص
زمردة : اه يا حرامية و الله لابلغ البوليس .. حضرة الضابط احبسها دي حرامية
يزن لدينا : هي بتكلمني انا ؟
دينا : ايوة
يزن : و الله يا مدام زيزي انا اتعلم عليا مرتين قبل كدة من الراجل ده .. و دي التالتة مش عايزهم يبقو اربعة الهي تحجي يا شيخة
زمردة : همشي ازاااااي من غير حاجتي يا متخلفين ؟ .. بطاقتي و جواز السفر و فلوسي كلهم بالشنطة
سحر : و ما تتخيليش ان بابا هيبعتلك فلوس او اخواتي ممكن يساعدوكي … عشان بابا زعل منك جامد و ما بقاش عايزك
زمردة بذهول : يعني ايه ؟!
سحر : يعني المحامي كلمه و قاله انك عايزة ترفعي قضية خلع .. عايزة تخلعي جوزك بعد العمر ده يماما ؟! عييييب و الله عيب
زمردة : مستحيل .. توفي ما يقدش يعيش من غيري ابدا
تميم بضحك : توفي ؟ لسا بتقوليه توفي يا تيتة ؟!
زمردة : اخرس انت .. انا مستحيل اشتغل حاجة في البيت ده
سحر : مقدامكيش حل تاني يما .. لو خرجتي من هنا هتروحي لفين ؟ معكيش لا فلوس و لا حاجة … و لو عايزة تفضلي هنا لازم تنفذي اوامر عمي
زمردة بانفعال : مش هشتغل ..ده عايزني اعمل عيش بلدي .. انا اقعد انخل و اعجن زي الخدامة ؟!
عبد الله : و هتلبسي جلابية كمان .. ده احنا لسا بأول الطريق اصبري بس
سحر : يلا يما قدامي عشان اديكي هدوم الشغل
زمردة بغضب : عايزة تشغلي امك يا بت يا عاقة
سحر :معلش يماما دي قوانين البيت .. منا بشتغل من يوما اتجوزت شوفتني قولت حاجة .. مش انتي الي بتقولي السن مجرد رقم يلا عايزين نشوف شطارتك بقا
عدنان : مسكترة علينا ناكل عيش من تحت ايديكي يا حماتي ؟! ده عيد بالنسبالنا
زمردة بقهر : ماشي انا هوريكم .. و الله ما هعديها كدة .. هتشوفو
سحر : طيب يلا يا حبيبتي قدامي عشان تورينا هتعملي ايه
امسكتها سحر من يدها بهدوء و اخذتها للطابق العلوي
تميم : انا لغاية دلوقتي ما عرفتش ايه الي عملته عشان اتعاقب
عبد الله : منا لو قولت هنا ممكن يروح فيها قتيل فخليها سر احسن
زياد : طب انا اقسم بالله ما عملت حاجة .. ليه الظلم ده يا جدو ؟
عبد الله : ما تحلفش بس
فارس : طب و الله حضرتك بتتلكك عشان تعاقبنا .. ما انت عارف اننا بريئين و اهو يزن اسأله
عبد الله : مهو متهم معاكم و هيتعاقب زيه زيك يا حنين
كارما بتوتر : جدو هو انا هتعاقب ؟
عبد الله : لا يحبيبتي انتي كمان مستبعدة .. بس هتشرفي عليهم معايا
كارما بسعادة : يسسس
دينا : ضروري نلبس الجلابيات يا جدو ؟ ينفع ننزل بلبس عادي ؟
عبد الله : ضروري يا دينا .. المرادي ده شغل بجد مش اي كلام زي المرة الي فاتت .. يلا الحقو ارتاحو عشان بكرا هتتعبو اوي
يزن : طب استأذن انا
عبد الله : رايح فين يالا … مفيش مرواح
يزن : اه انا اسير يعني .. تمام هنام فين ؟ برا زي المرة الي فاتت ؟
عبدالله : لا يحبيبي انت دلوقتي كاتب كتابك يبقى هتنام في البيت
يزن بخفوت : قصده باوضتك يعني
دينا : اتلم .. ده انت هتتبسط اوي مع زياد

 

 

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية عشق بين بحور الدم الفصل الثالث 3 بقلم أسماء السعيد

يزن : و الله ؟!
عبد الله : يلا كل واحد يروح يشوف وراه ايه .. جايكم ايام سودة ان شاء الله
حلا بخوف : و النبي يا جدو تكلم بابا .. من ساعة ما وصلت و هو بيبرقلي
حسين : اخرسي يا حلا
عبد الله : حسين .. لو سمحت يا ابني قولتلك انا الي هعاقبهم .. ما تكبرش الحكاية بقا
حسين : ما اكبرهاش ؟ بنتي متهمة بقضية ممنو..عات و عايزني ما اكبرهاش ؟
حلا : برييييئة قالولك بريئة
عبد الله : كفاية يا حسين غلطهم و هيتحاسبو عليه مش هنقعد نعيد الكلام كل شوية
حسين بحنق : تمام .. زي ما انت عايز يا عمي
توجه عبد الله لمكتبه بينما ذهب الباقين كل الى اشغاله
اوس : يلا يا حبيبتي لازم ترتاحي
حبيبة : جدو زعل مني .. انا كدبت عليه
اوس : جدي لو زعل من كل الدنيا مش هيزعل منك يا حبيبتي
حبيبة : بس كان بيلومني .. سمعته قال ايه .. انا لازم اروح اكلمه
اوس : اوك ان كان ده هيريحك يلا بينا
توجهت الى مكتب جدها و خبطت الباب و دخلت مع اوس
عبد الله : في ايه تاني ؟!
حبيبة ببكاء : جدووو و الله ما كان قصدي اكدب بس انا كنت خايفة
عبد الله : طب ليه بتعيطي ؟
اوس : هرمونات
قام عبد الله و توجه لها و حضنها
عبد الله : بس يا حبيبتي العياط مش كويس عشانك … انا مش زعلان منك
اوس و هو يسحب حبيبة : كلمها من غير احضان دي مراتي انا و انا بس الي احضنها
عبد الله : اسكت انت .. حبيبتي انا مش زعلان منك بس مش عايزها تتكرر عشان انا ادرى بمصلحتهم و لو قولتيلي من الاول كنت هحلها من غير ما يتبهدلو كدة
حبيبة : و الله كنت مخضوضة عليهم و زيزي سابتني و اختفت ساعتها
عبد الله : زيزي دي سبب كل المصايب الي بتحصل ع الارض
حبيبة : اه و الله هي الي قالت للبنات ياخدوني غصب عني
عبد الله : بس اهي هتدفع تمن كل حاجة عملتها من يوما اتولدت لغاية النهاردة .. دي هتشوف ايام منيلة بس استنو و شوفو هعمل بيها ايه
اوس : من دلوقتي هقولك يا حبيبة اوعي تاكلي حاجة من الي هتعمله .. ممكن تسمنا كلنا دي و لا يفرق معاها
حبيبة بخوف : يا انهار اسود .. لا لا مش هاكل
عبد الله : و لا حد هياكل .. دي بس بداية للعقوبة .. روحي ارتاحي يا حبيبتي انتي تعبتي اوي النهاردة
حبيبة : يعيني مش زعلان مني خالص ؟
عبد الله بابتسامة : لا يحبيبتي .. خود مراتك ترتاح يا اوس يلا
اوس : حاضر .. امشي يا حبيبتي
*******************
نزلت زمردة للمطبخ .. كانت ترتدي جلابية واسعة باللون البني الغامق و تلف رأسها بوشاح اسود
زمردة بقرف : دي اخرتي البس كيس زبالة ؟!
سحر : ماما امسكي الدقيق اهو و عندك كل حاجة في المطبخ جاهزة .. يلا اقعدي و اعملينا العيش بقا
جلست زمردة على قطعة خشبية و وضعت سحر وعاء كبير جدا امامها
زمردة بضجر : ايه كل ده يا بنتي هاتي حاجة صغيرة .. ده انا هعمل حتتين بس
سحر : لا يماما عمي طلب كمية كويسة .. و ما تفكريش انك تحطي بيها حاجة كدة و لا كدة عشان هيجبرك تاكلي اول وحدة
زمردة بغضب : اخرسي يا بت بتستقوي على مامتك يا بنت الكلب ؟!
سحر : و الله ده قانون البيت .. انتي عايزاني اتطلق بعد العمر ده و اقعد جنبك يما ؟!
زمردة : طب حطي الدقيق خلصيني
بدأت زمردة تعجن و في كل ثانية ترفع يديها لتتنفس … مسحت جبينها بيدها فاتصق العجين برأسها و مقدمة شعرها
زمردة بصراخ : اعااااااا انا تبهدلت اويييي .. تعالي يا بت الحقيني
دلفت خديجة و خولة بسرعة
خديجة بفزع : ايه الي حصل ؟ انتي كويسة يا طنط ؟
سحر : مفيش حاجة بس جيه شوية عجين على شعرها
خولة : طيب و ايه المشكلة ؟ ده عجين عادي يا طنط
زمردة لسحر : هاتي حاجة امسح بيها وشي يا بنت الكلب
سحر و هي تمسح وجه والدتها : ما انتي الصبح كنتي عيلة بضفاير و بتتنطيي على الي خلفونا .. ايه الي حصلك دلوقتي ؟ لحقتي تعجزي يما
زمردة بغضب : اخرسي انتي العجوزة .. انا بس مليش بشغل الفلاحين ده
خديجة : الا قوليلي يا طنط هو بجد سعدية قالتلك ان حبيبة معمولها عمل ؟
زمردة : ايوة .. و قالت انه حد قريب منها الي عمله

 

 

خولة بشهقة : يا انهار اسود .. مين يا زيزي ابوس ايدك تقوليلينا .. البت على وش ولادة و ممكن تتأذي
زمردة بخفوت : سلفتها .. دي الي بتغير منها و مش عايزاها ترتاح بحياتها
سحر : ايه الكلام ده يما ؟! فريدة و حبيبة زي الاخوات و اعز .. و بعدين فريدة لا بتخرج و لا بشوف حد دي طالع عينها مع اسر
خديجة : بس برضو الغيرة ممكن تعمي البصر يا سحر .. يا انهار اسود دي هتعمل حماية على بنتي انا خايفة تأذيها
خولة : لا لا فريدة ابسط من كدة بكتير مستحيل
سحر : و الله ماما بس الي ما بتطيقهاش عشان كدة عايزة توقع بينها و بين حبيبة .. حرام عليكي يما
زمردة : اسكتي انتي ايش فهمك .. مرات ابنك لغاية النهاردة ما ولدتش و شكلها كدة هتتعب لقدام
سحر : ما الطبيعي يما البكرية تخلص شهرها كله ايه الكلام ده بس
زمردة : هه طالعة عبيطة لعماتك .. ده بدل ما تقومي تعمليلها كوباية قرفة تجيبلها الطلق وقتي
سحر بنفاذ صبر : انتي ما بتعجنيش ليه ؟! اشتغلي يلا .. انا هروح اعمل العشا .. يلا يا خديجة انتي و خولة قومو ساعدوني
************************
في اوضة البنات
غادة : انا مش فاهمة انتو ايه الي حصلكم ؟! ازاي وافقتو تروحو للمكان ده ؟
حلا : ابوس ايدك ارحمينا .. احنا ما صدقنا خلصنا من الحوار ده كله
غادة : مش هسكت يا حلا .. انتي ليه محسساني انك عملتي حاجة عادي ؟ انتو ارتكبتو اثم كبير .. روحتو لدجالة و سألتوها و ده حرام
دينا : ما كناش نعرف انها دجالة .. كنا فاكرينها شيخة
حبيبة : كدابة انتي اتبسطي اوي انها دجالة .. و انا يا غادة حذرتهم بس هما ما سمعوش كلامي
دينا : البت دي هتفقعلي مرارتي حد ياخدها من وشي
غادة : ليه ؟ عشان قالت الحق ؟ انتي عارفة يا دينا ان دلوقتي مش هتتقبل صلاتك اربعين يوم ؟ كل ده عشان طيشك الي خلاكي تروحي لست دجالة
دينا : و الله انا ما كنتش مصدقاها .. انا بس كنت عايزة اعرف لو الحاجات الي بالروايات صح و لا خيال و هبل
غادة : مش لازم تسألي على حاجات زي كدة
دينا : ليه ما السحر و الج..ن و الشيا..طين كله ورد بالقرآن فيها ايه لو وسعنا دائرة العلم شوية
غادة : في حاجات لو عرفتيها ممكن تتأذي يا دينا .. الي عملتوه حرام و لازم تستغفري ربنا
دينا : استغفر الله العظيم ربنا يسامحني .. و الله ما كانش في نيتي اعمل ذنب
دلفت فريدة و قالت بغضب : الساحرة الشريرة الي تحت لازم تتأدب
حلا : قصدك زيزي ؟
فريدة : ايوة .. قال ايه انا عملت لحبيبة عمل تخيلو ؟!!!!
حبيبة بضحك : سيبك منها دي ست مش طبيعية
فريدة : مستفزة .. و الله لاوريها و هفضل ورا جدو عشان يزود العقوبة اكتر و اكتر
دينا : بجد طلعت واطية اوي .. ازاي دي جدة ؟! ده انا عجزت من دلوقتي و هي لسا شباب
حلا : لا و بتقول على جوزها توفي تخيلي .. فظيعة
فريدة : طب انتو عارفين انا لقيت ايه بشنطة هدومها ؟
حبيبة : ايه ؟
فريدة بضحك : مايوه .. تخيلي
دينا بذهول : بجد ؟!! و جايباه ليه ان شاء الله ؟ عايزة تغري جدو جنب الترعة ؟!!
غادة : اخرسي يا دينا .. الا صحيح زياد هيتعاقب ليه يا فريدة
فريدة : معرفش يمكن عشان كدب على جدو
غادة : طب تميم عمل ايه ؟
فريدة : معرفش و الله .. كل حاجة بسبب زمردة الساحرة الشريرة
حلا : اقسم بالله لو الست دي مش كبيرة بالسن كنت جبتها من شعرها .. مستفزة و من ساعة ما جات مبطلتش مشاكل
فريدة : طب تعالو نبص عليها و هي بتشتغل و الله شكلها ينعنش القلب كدة
حبيبة : ده انتي قلبك مات يا فريدة
فريدة : و الله هي الي مش سايباني بحالي
حلا بجوع : امشو امشو عايزة اعمل كوباية شاي و اغط العيش بيها كدة مممم .. يلا ننزل
*********************
سحر : و الله و بقيتي شاطرة يماما .. كفاية كدة الكمية كويسة .. انزلي للفرن يلا
زمردة : انزل فين ؟ ما الفرن اهو
سحر : لا .. عمي ما بيحبش الا العيش المعمول على فرن الطين
زمردة بصدمة : نعم يختي ؟؟ طين ؟! لا امبوسيبل … ما اقدرش
خديجة : لو ما نفذتيش ممكن عمي يزود العقوبة اكتر يا زيزي
زمردة : طب هو فين الطين الي بتقولي عليه ده ؟
سحر : الفرن تحت قبل الزريبة على طول .. استني هنده الشباب يروحو معاكي و اهو ينقلو دول معاكي
نزلت الفتيات وراء بعض
سحر : حلا روحي اندهي للاولاد .. قوليلهم ييجو يساعدو زيزي تنقل العيش للفرن الي بالارض
حلا بحماس : حاضر .. بس انا هاخد اول رغيف
سحر : ماشي بس خلصيني
حبيبة بخفوت : طنط .. هو مش حرام نتعبها كدة ؟ دي ست كبيرة يعني
فريدة : اخرسي يا حبيبة خليها تتعلم شوية
سحر : حبيبتي ماما الحمدلله بصحتها و الشغل ده بسيط و مش متعب دي بتعمله و هيا قاعدة .. على الاقل ما طلعناهاش فوق شجرة برتقان زي الصبح
حبيبة : اممم و الله عندك حق
فريدة : ما ينفعش كدة .. احنا لارم نغيظها يا بنات
دينا : نعمل ايه يعني ؟
فريدة : لازم نهتم بنفسنا .. و نحط كريماتنا و ماسكاتنا قدامها عشان تتقهر
غادة : حرام عليكي يا فريدة دي بمقام جدتك
فريدة : اتكتمي
تجمع الشباب بالمطبخ
زياد : هنشيل ايه يا طنط ؟

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية لا تتركيني ساره وسليم الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة

 

 

فارس باندفاع : انا هشيل زيزي
سحر : اتلم يلا .. هتشيلو دول و تودوهم للفرن .. بس ماما الي تخبز مش انتو ماشي ؟
تميم : اكيد يعني ما حدش فينا يعرف يخبز اصلا
سحر : طيب شيلو يلا .. ماما معاكي نص ساعة و العيش يكون جاهز
فريدة : هيا العجينة مالها ملزقة كدة ؟ انتي مش مزودالها دقيق ؟
زمردة بتحذير : بت انتي .. ان ما اتخرستيش هجيبك من شعرك و اعملك ممسحة للمطبخ ده
فريدة : هتشتمي هروح لجدو و هو يجيبلي حقي
زمردة بصراخ : انا ليه اتعاقب لوحدي ؟!! ليه العيال دول ما يتعاقبو معايا ؟
حلا بفحيح : ورديتنا هتبتدي بكرا الصبح من بدري .. بس انتي الراس الكبيرة و لازم تدوقي الاكتر يا زمردة
فارس : لا زمردة ايه ؟ ده احنا دخلنا كوكب اكشن
تميم : ما بلاش غتاتة يالا .. اكبر منك ليها ده انتو شوية و هتتجوزو
خديجة : يلا يا عيال انزلو العبو حوالين طنط زيزي
اكملت بخفوت : عينكو عليها بقا لاحسن تزوغ منكو
تميم : اعيش و انتقم و الله ما هرحمك يا تيتة يا مفترية .. استعنا ع الشقا بالله
كان الشباب يمشون نحو الفرن و كل منهم يحمل صنية على رأسه تحتوي على اقراص العجين
زمردة و هي ترفع طرف جلابيتها : انتو بتعملو من العيش ده كل يوم ؟
حبيبة : لا احيانا طنط سحر بتعمله و احيانا بيجيبو عيش عادي
زمردة : يعني جدك عايز يمرمطني بس
حبيبة : انا لغاية دلوقتي مش قادرة افهمك .. ازاي عايزة تطلقي بعد العمر ده ؟
زمردة : العمر مجرد رقم و الطلاق ملهوش علاقة بالسن يا ساذجة
حبيبة : بس حسب كلام اوس ان انتي كنتي بتحبي جدو توفيق اوي .. ايه الي اتغير دلوقتي ؟ ازاي هتستحملي تعيشي من غيره ؟
زمردة : ايوة بنحب بعض بس برضو مش لازم يغلط بيا
فريدة : و الله كتر خيره الي استحملك عمر بحاله .. ده انتي قعدتي عندنا يومين بس و كرهتينا الدنيا
زمردة : اخرسي انتي يا بلونة .. انا مش فاهمة تميم ايه الي عاجبه بيكي
فريدة بغرور : كل حاجة .. الشغل الي انتي مش بتعرفي تعمليه ده انا اعمله بخمس دقايق
زمردة بغيظ : بلونة .. غوري من وشي اتلهي بالبيبي بتاعك
حبيبة : زيزي .. هتعملي ايه لو جدو توفيق حصله حاجة و انتي بعيدة عنه ؟ هتسامحي نفسك ؟
زمردة بفزع : تفي من بوقك يا ولية .. بعد الشر عن قلبه … ان شاء الله البلونة دي تفرقع قدامي يا رب
فريدة : حسبي الله و نعم الوكيل .. انتي مالك يا ست انتي ؟ انا لغاية دلوقتي ما اتجنتتش لو عايزة تشوفي جناني قوليلي بس و انا اسلط عليكي جدو
زمردة : انتي قاعدة عندي ليه ؟ ما تروحي تشوفي جوزك لاحسن يخونك و انتي شكلك كدة
فريدة : فشر .. تميم مستحيل يبص لغيري .. يا بنات خودو بالكم منها انا هروح اشوف اسر
زمردة بنرفزة : غوري يا بت قبل ما اولع بيكي .. البتاع ده بتولعوه ازاااي ؟!!!
اقتربت منهم دينا و قالت : هاتي انا هولعه و انتي جهزي العيش .. البت حلا ريلت على نفسها من الجوع
نظرت فريدة للشباب … كان جميعهم يلعبون بكرة القدم في الارض بحماس شديد
فريدة : بصو للعيال دول كمان .. و الله لو جدو يشوفهم بس
حبيبة : ارجوكي يا فريدة كفاية .. ما تسيبيهم يلعبو براحتهم هما جم ناحيتك ؟!
فريدة : على قولك .. انا هروح .. باااي زيزي
زمردة بغضب : الهي تروحي ما ترجعي يا بعيدة
بعد وقت .. اجتمع افراد العائلة في حديقة البيت و اعدت سعاد الشاي
زمردة بتعب : اهو خلصت شغلي كله .. ادوني حاجتي بقا
عبد الله : العيش متحروق كدة ليه ؟
زمردة : اعمل ايه ده الي قدرت اعمله
سحر : و الله يعمي ده شغل كويس لوحدة اول مرة بحياتها تخش مطبخ
عبد الله : تمام .. اتفضلي يا زمردة هانم مدي ايدك
زمردة بقرف : مستحيل مش هاكل من الاكل ده
عبد الله : هتاكلي .. يلا يا سحر ادي امك لقمة
سحر : خودي يماما دوقي على الاقل
زمردة : ما حطيتش بيه حاجة مفيش داعي للكلام ده
اخذت حلا رغيف و قطعت منه جزء ثم غطته بكوب الشاي .. رفعت القطعة عاليا و فتحت فمها لتأكلها بشراهة
سعاد بحدة : ما تاكلي زي الناس يا بت
كارما بقرف : بيئة هقول ايه
حلا : ما دي طريقة اكله .. الله !
لارا : بس مش قدامنا جاتك القرف .. شبه عبد العال في ريا و سكينة
حلا بتمثيل : و كتاب الله المجيد ؟
لارا : طفسة
فارس : جرا ايه يا بت ما تسيبوها تاكل براحتها .. و الي مش عاجبه يقوم بقا
ايهاب بتحذير : فارس اخرس انا مش طايق اسمع صوتك .. نرجع احنا لمصر و شوف هعمل بيك ايه يا كلب
فارس باستخفاف : من هنا لشهرين هتكون ناسي الحكاية كلها
ايهاب بحدة : اتلم ما تخلينيش اقوم اضربك من دلوقتي
فارس : خلاص خلاص اتلميت اهو
****************************
في صباح اليوم التالي
نزل جميع الشباب للطابق الارضي و هم يرتدون الجلابيات و كانت دينا ترتدي ذهب والدتها كله كعادتها
عبد الله : فريدة .. جمعتي الغسيل زي ما قولتلك ؟
فريدة : ايوة يا جدو و اهو في وسط البيت زي ما طلبت مني بالزبط
عبد الله : طيب اندهي لزمردة هانم يلا
خرجت زمردة من المطبخ و هي تضع على وجهها مادة بيضاء
حلا : ايه الي حاطاه على وشك ده يا زيزي ؟!
زمردة : ده ماسك النشا و ماء الورد … مضطرة اتصرف طالما حاجتي محجوزة
دينا بابتسامة : ده شكلي لما اعجز يا يزن
يزن : يبقى مبروك اتطلقتي يا هانم .. انا اصلا نفسي اضربها بالنار ما بالك انتي تبقي شبهها
عبد الله : زمردة هانم قدامك طشت الغسيل اتفضلي اغسلي على ايدك يلا
زمردة : و الله ؟! .. في غسالات كتير هنا استعملوها و اغسلو هدومكم
فريدة : و الله احنا هدومنا و غسلناها .. دول هدوم بنتك و احفادك اتفضلي يلا
كارما : ما بلاش لؤم يا فريدة حرام عليكي
فريدة : هي الي بدأت الحرب معايا يبقى تستحملني
رن هاتف عبد الله
عبد الله : انزلو انتو للغيط و انا هحصلكم .. فريدة عينك عليها و اندهي لسحر و سعاد كمان
فريدة بخبث : من عنيا يا جدو
زمردة بهمس : يجد جدري في جلدك يا جربوعة
تميم : يلا يا عيال اتفضلو

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية عائلة الجواهرجي الفصل الثاني 2 بقلم ياسر عودة

 

فارس : باي زيزي .. سي يو
زمردة بغضب : غور من وشي يالا
توجه الشباب للغيط
فارس بشك : على فكرة جدو كل شوية موبايله بيرن
زياد : و ايه الغريب بده ؟
فارس : يعني جدو مش بيحب الموبايلات كتير .. و انا سمعته امبارح بالليل بيتكلم بيه بصوت واطي كدة و كان واخد باله كويس
تميم : المعنى ؟
فارس : شكله جدو هيعملها يا عيال
حلا : يعمل ايه يا اهبل ؟ انت اتجننت ؟
فارس : طيب ما تيجو نراقبه .. يمكن يكون بيلعب بديله
زياد : اتلم يالا عايزنا نتعاقب تاني ؟!
كارما : على فكرة انا عارفة جدو بيكلم مين
زياد : بيكلم مين يا حبيبة جدك ؟ ……..يتبع

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *