روايات

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت السادس

 

6
حبيبة باستغراب : على فين ؟!
زمردة : عند الحجة سعدية .. هي الي هتفكلك العمل المهبب ده
حبيبة بذهول : مستحيل .. انا مش بروح الاماكن دي
دينا بحماس : هتأخدينا عند دجالة ؟!
زمردة : اسمها شيخة .. شييييخة .. يلا امشو معايا
حلا : استني هنده لفارس … ده بيحب الحاجات دي اوي
زمردة : طيب يلا ما تتأخريش
لارا : طب و لو جدو سأل عليكو هقوله ايه ؟
زمردة : مش هتقولي حاجة .. انتي كمان هتيجي معانا عشان تفكي عقدتك دي
لارا : عقدتي ؟! انا معقدة ؟!

 

 

زمردة : كلنا مليانين عقد يا حبيبتي
دينا : هو ده الكلام
اتى فارس و هو يفرك عيناه بنعاس
فارس : صباح الخير
حلا : فارس زيزي هتاخدنا لشيخة اسمها سعدية بتاعة سحر و شعوذة .. ايه رايك تيجي معانا
فارس بذهول : بجد ؟! هتروحو لساحرة ؟؟
زمردة : انتو متخلفين ؟ كام مرة قولت اسمها شيخة .. شيخة .. ما بتعملش سحر بس هي كدة ست مبروكة و بتفك الاعمال لوجه الله
حبيبة : انا مش هروح .. ايه الجنان ده ؟
دينا : طب خلاص اقعدي انتي و احنا هنروح .. انا عايزة اسألها على حاجات كتير
فارس : تفتكري هيكون عندها علم لو كتاب شمس المعارف حقيقي و لا كله هري و كلام فارغ ؟
دينا : اهو احنا نجرب .. من زمان نفسي اروح عند دجالة و اشوف العفاريت بتوعها
حبيبة : انتو اتجننتو ؟! حرام الي بتقولوه ده شرك.. انا مش بروح للاماكن المريبة دي
دينا : انتي هتكفرينا يا متخلفة ؟ ده علم .. و بعدين هيا هتعملك عمل يعني ؟ دي هتفكهولك
حبيبة بعناد : مستحيل و لو حد فيكم فكر يروح انا الي هقول لجدو
حلا : اتلمي يا بت .. ده انتي جبانة جبن انا مشفتوش قبل كدة .. غامري شوية هيجرالك ايه ؟ الست مش هتاكلك يعني
زمردة : اموت و اعرف مين الي قالكم اني هاخدكم عند ساحرة ؟ انتو المسلسلات لحست دماغكم و لا ايه ؟ دي شيخة يا متخلفين .. يعني بتعالجها بالقرآن و الدعاء
حبيبة : اوك لو انا عيانة اعالج نفسي و اقرا انا مش محتاجة لشيخة .. عن اذنكم
زمردة بحدة : تعالي هنا يا بت .. لو ما مشيتيش بالزوق هناخدك بالعافية و لا ايه يا عيال ؟
دينا بحماس : هو ده .. يلا بينا
حبيبة بخوف : لازم اقول لأوس .. هيقلق عليا اوي
حلا : انا مش بطيق الستات الي من غير شخصية .. ما جوزك متخمد دلوقتي امشي معايا
حبيبة : لا مش هخرج من غير ما اقوله .. ع الاقل اقول لجدو او بابا
حلا : ماشي هنديكي جائزة افضل بنت مطيعة .. امشي قدامي يلا
حبيبة بعناد اكثر : مستحيل .. انتي مش شايفة بطني افرضي حصل معايا حاجة .. ازاي هخرج من غير ما يكون معايا راجل ؟!
فارس : ليه هو انا اراجوز هنا ؟ .. هنروح بالعربية نص ساعة و نروح على طول ما فيش داعي للدراما بتاعتك دي
زمردة بحزم : هاتوها غصب عنها يا بنات .. انا بعمل كدة عشان مصلحتها .. امشو ورايا يلا
امسكتها حلا من طرفها اليمين و دينا من طرفها الشمال و سحبنها باتجاه الخارج
ركبو السيارة و انطلقوا باتجاه بيت الحجة سعدية
و بعد دقائق …. نزلو جميعهم ينظرون امامهم بسرحان .. كان بيت صغير و عتيق و بعيد عن البيوت الاخرى و امامه مساحات خضراء واسعة
فارس بانبهار : الله .. البيت ده جميل جدا .. فكرني بالزمن الجميل
حلا : طب ايه هنفضل نتأمل البيت كدة ؟
خبطت زمردة على الباب .. خرج لهم رجل مسن يتكئ على عكاز خشبي قديم و بيده سيجارة يدخنها بشراهة
فارس : سوسو موجودة ؟
زمردة : اتهد يولا .. الحجة سعدية فاضية ؟
الرجل : ايوة .. اقولها مين ؟
زمردة : قولها زيزي الشقرا
الرجل : مودام زيزي .. اهلا و سهلا .. اتفضلي ثواني و هجيبلك الاذن
دلف الجميع للبيت
فارس : انتي متأكدة انها حجة ؟
زمردة : اه
فارس : ايه الي اه ؟ خادمها بيحشش
زمردة : ده جوزها يا اهطل
فارس : يعني هيا حجة و جوزها منحرف ؟!
زمردة : اتلم ياض و اقعد ساكت
حبيبة بخوف : يجماعة امشو نروح انا هموت من الخضة
خرج الرجل و قال : اتفضلو الحجة بانتظاركم .. امشو ورايا
دخلو الاوضة .. فتح الرجل باب على الارض و قال : انزلو يلا
حبيبة بذهول : ننزل فين ؟! انا مش هقدر انزل
زمردة : كفاية دلع يا بت في سلم هننزله و نشوف الحجة سعدية
دينا بحماس : ده سرداب زيكولا مش كدة ؟!
حلا : اتلمي يا دينا
نزلو جميعهم و نظرو حولهم … ليظهر امامهم عجوز نحيلة و قصيرة جدا تجلس على الارض مغمضة عيناها و امامها نار خضراء اللون و في حجرها قطة سوداء
فارس : سلام قولا من رب رحيم .. هيا دي بني ادمة و لا اميرة الاقزام ؟
حبيبة بخوف : انا ايه الي وصلني لكدة يا ربي

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم زهرة الربيع

 

 

دينا بسعادة : شكله الحوار بجد يعيال .. شايفين النار لونها اخضر ازاي
لارا بهمس : دي بتضحك عليكم و ده كله كدب .. عاملة الجو ده عشان نصدقها
حلا : يا سلام و انتي عرفتي منين .. بتقولك النار خضرا يعني الست دي عندها قدرات خارقة بجد
لارا : منتي لو فلحتي بالكيميا كنتي هتعرفي ان ده ناتج عن تفاعل ذرات النحاس .. يعني مش حاجة واو
فارس بسخرية : ده انتي طلعتي مسئفة و انا مش عارفة
لارا بحدة : اسمها مثقفة يا غبي
سعدية بسكون : هششششش .. زيزي الشقرا .. عايزة ايه ؟!
زمردة : انا جايلك عشان تساعدي العيال دول و تعرفي وجعهم
سعدية : قولي للبت الحامل تقعد قصادي تماما و الباقي حوليها
زمردة : اقعدي يا حبيبة يلا
جلسو جميعا على الارض و بدأت سعدية بالتمتمة بكلام غير مفهوم ليسمعو صوت اجراس قوي جدا
فارس : ايه الجو ده هو احنا في كنيسة و لا ايه ؟!
سعدية : هشششش انتو في حضرة عمي الامام
حلا : عادل الامام ؟!
سعدية : هشششش .. امسكي يا بنتي ده
حبيبة باستغراب: ايه ده ؟!
سعدية : ده عسل اسود نادر جدا .. مش زي العسل الي هنا .. تاكلي منه كل يوم معلقة لغاية ما تخلصي العلبة
حبيبة : لا انا مش بحب النوع ده
زمردة : اتكتمي يا بت ده هيفيدك
سعدية : اسمعيني كويس .. اول ما تروحي هتجيبي مصاصة ..
فارس بمقاطعة : امك رقاصة
حلا : اتكتم يالا دي هتسلخك قرد دلوقتي
سعدية : هتجيبي مصاصة و تحطيها تحت سريرك .. لو جيه عليها النمل اعرفي ان الي عملك العمل من اهل بيتك
حبيبة : يا سلام ؟! و اجيبها نكهة ايه ان شاء الله ؟
سعدية : فراولة … خودي ده
حبيبة باستغراب : ايه ده كمان ؟!
سعدية : ده حجاب تحطيه تحت مخدة جوزك .. عشان الي عملك العمل راح لشيخ و هيعمل لجوزك عمل جلب .. يعني هيطلقك و يتجوز غيرك
حبيبة بسرعة : بعد الشر
سعدية : خلصت دي .. قومي و قعدي الي بعدك
قامت حبيبة و جلست مكانها لارا
لارا بخبث : لو انتي ساحرة بجد .. اعرفي مالي من غير ما اقول
سعدية : اعوذ بالله .. مين قالك اني ساحرة ؟ انا بس بداوي الناس من الناس الي معندهاش قلب
لارا : حافظينهم .. كل الدجالين بقولو كدة
سعدية : يبقى انتي مش تعبانة انتي جاية تحققي معايا
لارا : ابدا .. بس لو انتي شاطرة يعني كنتي هتقولي ايه مشكلتي من غير ما انطق
سعدية : دي هناك .. عند ملوك الج..ن و الشا..يطين .. مش عندي
دينا بحماس : انتي تعرفيهم ؟! تعرفي دجن و جسار ؟
سعدية باستغراب : لا .. انتي ليكي بالكلام ده يا بت ؟
دينا : لا .. بس قريت عنهم في كتب اسامة مسلم
حلا : انتي حمارة يا بت ؟! ده خيال ملهوش صلة بالواقع
فارس : طب انا عندي سؤال .. شمس المعارف كتاب حقيقي و لا متفبرك ؟
سعدية بلخبطة : مين دول يا زيزي ؟ بيقولو كلام غريب جدا
دينا : ايه الهبل ده ؟ ازاي ساحرة و ما عندكيش معلومات عن العالم الاخر ؟
سعدية بغضب : انا مش ساحرة افهمو بقا .. انا ست مؤمنة و حاجة لبيت الله .. بقرا على الناس و بديهم طرق يتخلصو من الاعمال
حبيبة : و الله ؟! و ازاي الي بيفك الاعمال ما يعرفش حاجة عن عالمهم ؟
لارا : دي دجالة و بتضحك عليكم و دلوقتي هتقول عايزة خمس فرخات و سن ديناصور و ضفر ببغاء اخرس مراته خانته في موسم التزاوج مش كدة ؟
سعدية بصراخ : بس بقا ايه التخلف ده
في هذه اللحظة استيقظ القط و هجم على دينا
دينا بصراخ : ابعدو العفريت ده عنييييي
امسكته سعدية و اعادته لحضنها و بدأت تملس على ظهره
سعدية : انتو الي جاينلي مش انا الي طلبتكم .. يبقى تسمعو الكلام او تمشو من سكات
زمردة : بس يا عيال سيبو الست تعرف مشكلتكم
فارس : طيب خلاص .. حضرتك قولتي تعرفي تفكي الاعمال .. قوليلي بقا ايه انواع السحر و عددهم كام ؟
سعدية بنفخ : العيال دول هيشلوني .. دول احفادك يا زيزي ؟
زمردة : لا قرايب احفادي .. المهم انتي طلع معاكي ايه ؟!
سعدية : مفيش حاجة اطمني .. الاولاد دول سلام .. بس البت الحامل في حد مستقصدها
زمردة : منا جيتلك عشان كدة .. البت بطنها محجرة و مش عارفة تولد .. و بتشوف كوابيس ليل و نهار
سعدية : اممم .. دي هتبقى عيبة لو مولدتش اليومين دول .. لازم احضرلها الخليط السري
********************
نزل اوس للاسفل و بدأ يبحث عن حبيبة
زياد : انت فينك يا عم .. كل ده نوم ؟!
اوس باستغراب : فين حبيبة ؟! و ليه البيت هادي كدة ؟
زياد : معرفش .. مشوفتش حد من الشباب غير غادة و فريدة و كارما
اوس باستغراب : راحو فين يعني ؟ و تيتة زمردة ازاي هادية كدة ؟!
زياد : و الله ما اعرف
تت سعاد تزامنا مع نزول تميم
اوس : طنط فين حبيبة ؟
سعاد : هيا مش بالاوضة ؟ ده انا افتكرتها لسا نايمة
اوس باستغراب : مفيش حد من الشباب موجود .. فين حلا و دينا ؟
سعاد : دول كانو هنا الصبح .. يمكن خرجو للجنينة هروح اشوف
تميم : جدتك فين ؟ اكيد عملت مصيبة
اوس بقلق : حبيبة ما راحتش عند فريدة ؟!
تميم : لا .. مشوفتش غير طنط خولة في شقتي
اتت سعاد و قالت : مفيش حد بالجنينة غير كارما .. هما راحو فين ؟!
اوس : هكلم حبيبة
اتصل اوس بحبيبة
في بيت سعدية
حبيبة بفزع : يا انهار اسود .. اوس بيكلمني .. هقوله اييييه ؟!
فارس بسرعة : قوليله روحتي للسوق مع زيزي .. اوعي تجيبي سيرتي انا بعرضك يا حبيبة
حبيبة : هششش هرد عليه
ردت عليه حبيبة و قالت : الو
اوس : حبيبة انتي فين ؟!
حبيبة بتوتر: انا نزلت السوق مع زيزي و البنات قولت اشتري كام حاجة عشان الولادة .. مش هتأخر
اوس باستغراب : و من امته بتخرجي من غير ما تقوليلي ؟!
حبيبة : و الله كنت هقولك بس انت كنت نايم و ما هانش عليا اصحيك
اوس : طب انتي فين بالزبط عشان اجيلك ؟
حبيبة بتوتر : لا لا مفيش داعي .. انا اصلا بالطريق هروح .. ما تتعبش نفسك
اوس بشك : حبيبة .. انتي كويسة ؟! مال صوتك ؟
حبيبة : ابدا بس عشان كنت بمشي فتعبت شوية .. انا قعدت اهو .. هستنا حلا تخلص الي بايدها و هاجي على طول
اوس : طيب ما تتأخريش و لو حصل اي حاجة كلميني
حبيبة : اوك .. سلام
قفلت المكالمة بسرعة و وضعت يدها على قلبها
حبيبة : منكو لله خلتوني اكدب .. امشو نروح بسرعة
سعدية بسرعة : مفيش مرواح دلوقتي .. لازم تتضايفو عندنا
دينا : لا ميرسي مش بنشرب حاجة عند …
سعدية بحدة : لو قولتي ساحرة هسلط عليكي محروس
دينا بحماس : محروس ده ج..ن ؟!
سعدية : لا القط بتاعي
لارا : امشو نروح و بلاش جنان .. اهو ما استفدناش حاجة من المشوار ده
سعدية بحدة : قولت مفيش مرواح دلوقتي .. اقعدي
في بيت عبد الله
اوس : حبيبة نزلت السوق مع تيتة و البنات
زياد : اممم عشان كدة البيت رايق .. جدتك دي رهيبة
تميم : يلا بكرا جدي هيجي و ياخدها من هنا
زياد : بقولكو ايه يا شباب .. هشام عازمكم على قعدة عربي ما تيجو نروح و نغير جو
تميم : الله .. زمان عن الايام دي
اوس : زياد .. مش فاضين للعبط ده ورانا شغل
زياد : ساعتين من مش هيطير الشغل لو خرجنا اتبسطنا شوية .. عموما انا عزمت يزن و كنت هقول لفارس الرخم بس ملهوش نصيب
تميم : على كدة انا رايح وش .. امته هتروحو ؟
زياد : دلوقتي حالا .. دول بقالهم من الصبح قاعدين
اوس : يا سلام ؟! اول مرة اسمع ان في حفلات الضهر .. ما طول عمرها بالليل
زياد : ده هناك في الكابريهات .. دي قعدة محترمة كلها شباب رجولة و اولاد اصول
تميم : اشطا يلا بينا .. انا قرفت من جو المستشفى عايز اغير المود ده

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية في أول طريقي الفصل الثاني 2 بقلم شيماء صبحي

 

 

زياد : طب امشو يلا و اهو نعدي على يزن نجيبه معانا
اوس : لا روحو انتو انا ورايا شغل
زياد : شغل ايه يا ابني احنا في اجازة .. و بعدين مراتك لسا ما جاتش يعني نص ساعة نغير جو مش هيحصل حاجة
تميم : ابعتلها مسج و قولها انك خرجت .. مفيش داعي للالتزام ده اهو نجدد روح الشباب بدل ما احنا عجزنا قبل اوانا كدة
اوس بنفخ : ماشي
**************************
لارا بغضب : قولتلك عايزين نمشي بقالنا ساعتين محبوسين هنا .. في ايييه ؟
زمردة : كفاية يا سعدية و الله وجبتي معانا و زيادة .. سيبنا نمشي بقا العيال تأخرو
سعدية : و الله ما انتو ماشين قبل ما تدوقو الرز بلبن بتاعي
حلا بنهم : رز بلبن ؟ تمام قاعدين
في هذه الاثناء … نزل عن السلم رجل اصلع ذو عضلات ضخمة و قامة طويلة
فارس ببلاهة : مين العملاق ده ؟!
الرجل بخشونة : بقالي كتير ما شوفتش ضيوف عندك يما
حلا بذهول : يما ؟! دلوقتي الفيل ده ابن النملة دي ؟!
سعدية : نمر يا ابني جبتلك العيال دول شوف انهي انسب حد فيهم
نمر بتدقيق : اممم دول كويسين .. بس ليه جايبالي وحدة حامل و التانية عجوزة ناشفة ؟
زمردة بغضب : هي مين دي الي عجوزة ؟! ده انت الي برميل و ابو زلبطة يا ابن القرعة
نمر بحدة : سكتي المرا الخرفانة دي يما
سعدية : بقولك يا نمر يا حبيبي .. ايه رأيك تمشيها ؟ .. دي خالتك زيزي و كانت صاحبتي
زمردة : اه يا زبالة بتضحكي علينا يا سعدية ؟! .. ماشي انا هوريكي و هوقفلك حالك ده بس اصبري عليا
نمر : ايه الكوتشي الحلو ده ؟ مقاس جزمتك كام يا ست انتي ؟
زمردة بغرور : 37 .. انا اصلا رجليا صغيرة و مش بيبان عليا السن
نمر : طب اقلعيه يلا .. هاخده هدية للبت احلام خطيبتي
زمردة بفزع : انت اتجننت ؟ عارف ده براند ايه و تمنه كام ؟!
نمر : يعني غالي ؟ هو ده المطلوب .. اقعليه و الا هتتحطي تحت مكنة التعذ..يب
زمردة بخوف : لا لا… هقلعه هقلعه
خلعت حذائها و وضعته امامه
نمر : و انتي يا عروسة اقعلي الانسيال ده
حبيبة بخوف : مستحيل .. ده هديه من جوزي و لسا جايبهولي امبارح
نمر : لو عايزة تحافظي على العيل الي ببطنك اقلعيه
حبيبة بخوف : ماشي
خلعته و اعطته اياه
دينا : ده احنا جايين نتقلب بقا .. دي مش اخلاق دجالين ابدا
نمر : اقعدي ساكتة احسنلك
دينا : مسكين ما يعرفش انا مين و مرات مين .. ده انت هتتنفخ ياض
فارس : مزتي انتي ساكتة ليه ؟! فين بطولاتك ؟
حلا بسرحان : ده كان يفرمني و يعمل من عضامي شوربة كولاجين … انت مش شايف شكله
فارس : عندك حق .. هيعملو فينا ايه المرادي ؟! تفتكري هيطلع صاحب اوس و لا هنتفرم ؟
حلا : ع الاغلب هنتفرم
نمر : البت الحامل و العجوزة دي مش محتاجينهم سيبيهم يمشو .. دول الاربعة كويسين
حبيبة بخوف : هتعملو بيهم ايه ؟!
نمر : ما تخافيش هنشغلهم بدل ما هما فاضيين كدة .. خرج دول يابا
تقدم الرجل المسن و امسك زمردة و دفعها نحو السلم
حبيبة ببكاء : منكو لله يا اغبياء .. شفتو عملتو ايه ؟!
فارس : ما تقلقيش علينا روحي انتي و اطلبي بوليس النجدة
نمر بخبث : مهو لو ده حصل اعرفي ان قرايبك دول بقو تحت التربة .. لو عايزة مصلحتهم اتكتمي و ما تقوليش حاجة
حبيبة ببكاء : ارجوك سيبنا نمشي كلنا و هديك اي مبلغ انت عايزه
نمر : مش عايز فلوس .. ما تخافيش عليهم انا محتاجلهم بحاجة كدة ساعتين زمن و هيكونو بالبيت عندك
حبيبة بخوف : محتاجلهم بايه ؟!
نمر : هاخدهم يساعدوني بتقطيف البامية .. اتكلي على الله انتي .. خودي ده الكرت بتاعي لو قلقتي عليهم كلميني
تناولت منه الكرت بسذاجة و قالت : اوك .. ما تتأخروش عشان جدو ممكن يقلق
نمر : طيب اتكلي على الله يلا
دينا بهمس : حمارة و غبية
لارا : ده هبلة و صدقته المتخلفة
خرجت حبيبة و زمردة من البيت و بدأت حبيبة تبكي
زمردة بضيق : اه يا كسوفي و سواد وشي اه .. ماشية بالشارع حافية زي ولاد الشوارع

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية عبدالله ورنا - للعشق أسرار الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم فاطيما

 

حبيبة بغضب : ده الي فرق معاكي ؟! مش خايفة غير على شكلك ؟! العيال مخطوفين و انتي بتفكري برجليكي ؟!
زمردة : كان يوم اسود يوما قررت اساعدك .. انا مالي و مالك اصلا .. ده انتي هبلة رسمي و بيتضحك عليكي بكلمتين
بدأت حبيبة تمشي بسرعة و تتكلم : قال عمل قال .. ست رجعية .. ازاي تفكري بالطريقة دي ؟؟ و العيال دول متخلفين و فرحانين بالمصيبة دي .. انا مالي و مالكم ما كنت اتخمد جنب جوزي و اقعد مبسوطة و مرتاحة .. لازم اوقع نفسي بمشكلة و استنا حد يحلهالي .. امته هبقى قوية و ادافع عن نفسي زي حلا .. امته هتعلم ما اسمعش كلام حد و امشي وراه زي الهبلة .. كان لازم يعني اورط نفسي ؟ .. قال ايه رايحة لدجالة عشان اتعملي عمل و هيا هتفكه .. هو انا حد يعرفني اصلا ؟! .. ده انا عمري ما اذيت حد و ماشية جنب الحيطة على طول .. ليه كدة .. ليييه ؟!
نظرت حولها و لم تجد زمردة
حبيبة بتوتر : راحت فين دي كمان ؟! ….. يتبع

 

 

لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية مغامرات عائلية)

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *