روايات

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل العشرون 20 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل العشرون 20 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت العشرون

 

بارت 20 ( بارت طويل )
فريدة : اعااااا البيت بيولع .. الحقني يا تمييييم
دينا بخوف : فارس اكسر الباب
فارس : و اكسره ليه مهو مفتوح .. ادخلي انتي و حلا
حلا : اه يا ندل عايزنا ندخل جوة لوحدنا و نتحرق و تخلص مننا مش كدة ؟!
فارس : انتي اتهبلتي و لا ايه ؟! ما فريدة جوة و يمكن مش لابسة الطرحة .. انتي عايزاني اموت مدبوح على ايد ابن عمي ؟!
دينا : انتو لسا هترغو ؟!! ابعدو من وشي
دفعتهم و فتحت الباب … دلفت بسرعة وجدت فريدة منكمشة في زاوية المطبخ و النيران تمسك في الستائر و ترتفع نحو السقف
فريدة بصراخ : دينا الحقينيييي
ركضت دينا نحو البوتجاز و اغلقته بسرعة ثم تناولت مفرش الطاولة و حاولت اخماد النار
دينا : اطلعي برا يا فريدة .. اطلعييي
دلفت حلا بسرعة و قالت : فارس تعالا
فارس : يا رب يا ساتر
دينا : حلا خودي فريدة برا و هاتي بطانية بسرعةةة
اتجهت حلا بسرعة نحو فريدة التي تسعل بسبب استنشاقها الدخان و سحبتها نحو الخارج بينما اسرع فارس تجاه دينا و ساعدها باخماد النار
دلف تميم و زياد و خولة باندفاع
تميم بصدمة : في ايييييه ؟!

 

فارس : مفيش بس بيتك بيولع
حضن تميم فريدة و قال : حد يطلب الاسعاف حالا
دلف زياد للمطبخ و تبعته خولة
زياد : دينا انتي كويسة ؟!
دينا و هي تلهث : اه .. بس اتلسعت من النار
خولة بخوف : دينااا .. امشي معايا برا امشيي
خرجت دينا مع والدتها و هي تمسك بمعصمها بقوة
تميم : فريدة .. حبيبتي انتي كويسة ؟!
هزت رأسها و هي تبكي بحرقة
زياد : الحمدلله الحريق مش كبير
خولة : بتعيطي ليه يا بنتي ؟! الحمدلله جات سليمة و اسر ما كانش هنا
فريدة ببكاء : الطاسة .. الطاسة
دينا : مالها الطاسة ؟!
فريدة بانهيار : اتحرقت
تميم : و لا يهمك يحبيبتي هجددلك المطبخ كله .. المهم ان انتي كويسة
فارس : و بتقولو عليا تافه ؟! اهي فريدة اتفه مني بمليون مرة .. دي دماغها بالطاسة
تميم بغضب : انت دخلت هنا ازاي ؟!
فارس : من الباب
***********************
في الاسفل
عبد الله : حازم كلمني و قالي انه هيجي ياخد ليلة بكرا
اوس : طيب و فين المشكلة ؟!
عبد الله : البنات مبسوطين بوجودها فبقول نخليها عندنا لغاية الفرح
اوس : ماشي هكلم حازم و اشوف رأيه
عبدالله : تقنعه مش تاخد رأيه
اوس : اااه فهمت .. دي رغبات مصطفى مش كدة ؟!
عبدالله : و انت مالك ؟! ما تنساش اني كنت بعمل كدة معاك و كنت بجبر حسين يسيب حبيبة هنا عشان خاطرك
اوس بابتسامة : طول عمرك صاحب مزاج …بس حبيبة قريبتي .. مصطفى ما يعرفش ليلة كويس
عبدالله : قدامهم عمر بحاله يتعرفو على بعض .. انت شايفنا هنجوزهم دلوقتي يعني ؟! انا بس مش عايز اكسر خاطر الواد
دلفت سعاد و قالت باندفاع : عمي .. شقة فريدة ولعت و الشباب لحقوها الحمدلله
عبدالله : اييه ؟! و حد حصله حاجة ؟!
سعاد : دينا ايدها اتحرقت بس حرق بسيط
خرج عبد الله بسرعة وجد كل افراد العائلة مجتمعين
عبدالله : حد كلم الاسعاف ؟!
تميم : مفيش داعي الحرق سطحي
خولة : عيني عليكي يا بنتي و الله اتحسدتي
دينا : على ايه هو انا حيلتي حاجة ؟!
حبيبة : طبعا عندك حاجات اي بنت تتمنى تحصل عليها
دينا بسخرية : اه هتحسد طبعا ع البطل بتاعي الي مش بيعبرني حتى
سعاد : و الله يحبيبتي الناس بتحسد على ابسط حاجة ممكن تحصلك
فارس : ههه كان حد قالها تعمل بطلة و تروح ترمي نفسها بالنار ؟!
زياد : اتلم يا فارس بقا .. كويس ان اسر مكانش فوق .. ما تقلقش يا جدو الحريق كان بسيط و دينا سيطرت عليه
فارس : و انا كمان كنت معاها و لا دي نسيتها
عبد الله : الحمدلله .. المهم ان كلكم بخير
حبيبة بخفوت : اوس كلم يزن و قوله على الي حصل ده
اوس : ليه ؟ ما اكيد دينا هتقوله
حبيبة : بقالهم فترة شبه متخانقين .. و دينا زعلانة منه اوي
اوس : اااه .. طيب هكلمه .. تعالي اطلعك ترتاحي
حبيبة : لا انا مش تعبانة .. طنط سحر .. فين كنان ؟
سحر : سيبته نايم هو و اسر فوق
حبيبة : اوك هروح اشوفه
فارس بسرعة : لا خليكي هنا .. انا هطلع العب معاهم
اوس بحدة : اترزع هنا .. لو قربت لواحد منهم هشلوحك
فارس : يمامي .. ليه كدة يا ابن عمي ؟! ده انا حنين اوي و هشيله بالراحة كدة
تميم : مش ناقصين تعديهم بهطلك ده
خديجة: و بعدين معاك انت و هو ؟! اتهد يا فارس و اقعد عاقل بكرا تتجوز و تخلف عيال يفضلو يتنططو فوق دماغك
تميم : ده لو خلف الكوكب هينهار
عبد الله بحزم : بس .. مش وقت هزاركم ده .. لارا روحي اندهي لمصطفى و ليلة
لارا : انا لو كلمت مصطفى هيدبحني
عدنان بحدة : روحي قوليله يجيلي حالا .. زياد البنت دي هتمشي امته ؟!
زياد : معرفش .. حازم مكلمنيش
عبدالله : انت ايه الي مدايقك يا عدنان ؟؟
عدنان : من ساعة ما جات البنت دي و مصطفى مش عاجبني
عبدالله : معلش انا هكمله .. بس اوعى تدايق البنت دي ضيفة عندنا
عدنان : ماشي
**************************
في المساء
اجتمعت البنات في اوضة حلا و دينا

 

حبيبة : مالك يا دينا ؟!
دينا بخنقة : مفيش بس مخنوقة شوية
ليلة : مش عوايدك يعني .. ده انتي الي عاملة جو بالبيت ده
دينا : تصدقو عمري ما تخيلت اني هبقى كدة .. من ساعة ما ارتبطت بيزن و انا حاسة ان روحي هتتخلع لو ما كلمتوش
حلا : جاتك القرف من يوما حبيتيه و انتي قارفانا زي البت دي
حبيبة : على فكرة انا بدأت اشك ان الي بينك و بين فارس حب .. ده لو سابك مش هتفكري بيه اصلا
حلا : و الله الحب انواع مش ضروري يكون بالمحن بتاعك انتي و هيا
غادة : و لا بالرجولة بتاعتك يا حلا
حلا : طب اسكتي انتي مش عايزة اضربك و ابقى ضربت عيال اونكل ايهاب كلهم
لارا : نينيني .. متوحشة
حلا : البنت دي ايه الي مقعدها هنا ؟!
كارما : احنا قاعدين بنتكلم يحلا ابوس ايدك ما تقلبيهاش خناقة
حبيبة : مالك يا فريدة انتي كمان ؟!
فريدة : انا بجد تعبانة يا بنات
حبيبة بقلق : ليه ؟ في ايه مالك ؟! انده لتميم ؟!
فريدة : لا لا مش تعب جسدي .. نفسيا مدايقة
دينا : اقسم بالله لو كنتي زعلانة عشان الطاسة لاضربك بيها على دماغك
فريدة : مهي دي حاجات جهازي و غالية عليا اوي
حبيبة : اشمعنا ؟! عادي ابقي جيبي غيرها
حلا : الا انتي كنتي بتعملي ايه ساعتها ؟!
فريدة : كنت هحمر البطاطس و مسكت الطاسة و عملت كدة فجأة المطبخ ولع
دينا : انتي كنتي عايزة تعملي شيف و لا ايه ؟
فريدة : ايوة و بوظت المطبخ اهو
دينا : عادي حتة مطبخ تقدري تغيريه .. مش زي حظي الهباب
ليلة : انتي متخانقة مع خطيبك ؟!
دينا : لا .. بس هو بقى يهملني .. اهو انتو كلكم شاهدين ايدي اتحرقت و مفكرش يطمن عليا حتى
لارا : طب كلميه و هزقيه
دينا : الاهتمام ما بيتطلبش .. لو كان مهتم بيا هيعرف من غير ما اقوله
حلا : انا لو مكانك هسيبه و افسخ الخطوبة
حبيبة بغضب : اتفضلي سخنيها يلا .. اعملي معاها زي ما عملتي معايا عشان تسيبه و تدمر حياتها
حلا : لولا الي عملته ده كان زمان سي اوس مرمطك و لا نسيتي
حبيبة : اوس بيحبني و مستحيل يسيبني يا حلا .. و حتى لو مكنتش زعلانة كان هيعمل الي عمله و اكتر
حلا : طيب يختي مقولناش حاجة .. بس سي يزن ده لازم يتربى هو كمان
حبيبة : دينا اوعي تسمعي منها .. اكيد يزن عنده ظروف
دينا : ما تدافعيش عنه يا حبيبة .. انا مخنوقة و مش طايقة نفسي
غادة : مش انتي بتحبيه ؟! ايه لحقتي تحقدي عليه خلال كام يوم بس ؟!
دينا : مش حقد .. انا زعلانة منه بس
فريدة : عادي الي بيحب بيسامح يا دينا
دينا : هففف كلمة و حافظينها .. و كرامتي فين من ده كله ؟!
غادة : انتي شايفاه خانك يعني ؟! ده بيشتغل عشان يتنيل يتجوزك
حلا : اسمعي بس يا دينا .. انزلي قولي لجدو انك هتفسخي الخطوبة و من الجو ده و هو هيجيلك على ملا وشه صدقيني
دينا : اتلمي يا حلا .. مليش بالحوارات دي
كارما : طيب اعملي مصيبة عشان يتعاقب هو و يفضل عندك
دينا : و الله ؟! و بعد الجواز لازم افضل اعمله مصايب عشان يتنيل يعبرني ؟! لا كدة الحوار فاكس من اولها
حبيبة : دينا خليكي واعية و اتكلمي معاه بالعقل .. هو بيحبك و اكيد هيفهم مشاعرك .. و بعدين اكيد عنده ظروف
دينا : مش عايزة لا اكلمه و لا يكلمني .. هفضل مخاصماه و مش هبصله يمكن يتربى شوية
دلفت خولة و قالت : دينا خطيبك هنا
حبيبة : شوفتي اهو جيه عشان خاطرك
دينا : ماما قوليله دينا تعبانة و مش قادرة تنزل
خولة بحدة : قومي يا بت مش عايزة اشتم
دينا : و الله يماما مخنوقة و مليش نفس
فريدة بغضب : هيا بتعزمك على اتنين كفتة ؟! انزلي و شوفيه خلصينا
حلا : هتكوني حمارة لو قابلتيه
حبيبة : كفاية يا حلا حرام عليكي
لارا : دي شيطانة و قاعدة على ودانها
خولة بحزم : خمس دقايق و كلكم تحصلوني تحت .. جدكم الي قال كدة مش انا
حبيبة : شوية و هننزل يا طنط
ذهبت خولة بينما نظرت حبيبة لدينا
حبيبة بمشاكسة : الحب مستنيكي تحت .. يلا قومي البسي و اتدلعي عليه
دينا : مليش بالجو ده
حلا : ههه الله يرحم ده انا من كام يوم قفشتك بحضنه
دينا بوعيد : طيب انا هوريكم هعمل ايه .. حبيبة فين فستانك الاحمر ؟
حبيبة بضحك : هتلبسيله فستان احمر يا دينا ؟!
دينا : اه و هتسهوك قدام الكل عشان يغير و يتجنن
كارما : كدة هتزودي المشكلة اكتر
حبيبة : دينا بلاش اوفر .. انتي مش رايحة لفرح عشان تلبسي فستان احمر .. البسي حاجة حلوة و مناسبة للجو ده
حلا : تافهين .. كلكم تافهين .. ده بدل ما تنزلي تديه بوكس بمناخيره ترجعيها لحجمها الطبيعي ؟!
دينا : انتو قاعدين هنا ليه ؟! ما تنزلو تشوفو وراكم ايه ؟!
ليلة : انا هنزل اشوف مصطفى بقاله ساعة بيتكلم مع جدو عبدالله
لارا : انتي بقيتي تقولي جدو عبد الله كمان ؟!
ليلة : اه هو الي قالي
حبيبة : بس خودي بالك يا ليلة عشان كلنا شايفينكم

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية مصطفى وليلى ⭐ رجل المافيا الفصل الرابع 4 بقلم سلسبيل احمد

 

 

ليلة باستغراب : يعني ايه ؟!
حبيبة بضحكة : يعني كلنا بنشوفه و هو يسبلك و انتي بتتدلعي عليه .. حتى اونكل عدنان لاحظ
دينا : شوفو مين بيتكلم .. البنت دي يا ليلة اكتر وحدة اتقفشت متلبسة .. و يا ريت زنق عادي لا ده فيه بوس و احضان على العلن كده
ليلة بشهقة : اوه نو … لا كدة كتير بجد
حبيبة : دينا اتلمي مش انتي مقموصة ؟!
دينا : اه
حبيبة : طب احنا هننزل و انتي حصلينا .. الا صحيح فين كنان ؟!
حلا : مع فارس
حبيبة بصدمة : اييييييه ؟!
ذهبت بسرعة باتجاه اوضته و لم تجده فركضت نحو اوضة سحر و جدته يحمل كنان على جهة و اسر على الجهة الاخرى
حبيبة : انت بتعمل ايييه ؟!
فارس : في ايه ؟! بتمرن
حبيبة : بطل سخافة يا فارس دول بيبيهات .. هات من ايدك
فارس : بهزر انتي صدقتي ؟ … انا كنت بعلمهم شوية حاجات كدة
حبيبة : و الله ؟! .. طب هات هات
فارس : بالراحة يا اسطا ده احنا بنقول عليكي الناعمة
حبيبة باستغراب : انت ازاي نيمت اسر ؟!
فارس : ده سر المهنة يا مدام حبيبة .. اتفضلي ده العيل بتاعك
حبيبة بابتسامة : لا واضح ان عندك مواهب مدفونة
فارس : اومال .. ده انتي تعرفيش حاجة
حبيبة : طب جدو بيقولك انزل تحت
فارس : حاضر هغير لاسر و اجي وراكي
حبيبة بضحك : و بقيت تغيرله كمان
********************
اجتمع افراد العائلة في حديقة البيت
عبدالله : فين باقي البنات ؟!
فريدة : جايين ورانا
يزن بخفوت : معقولة ما تنزلش تشوفني ؟!
اوس : هتنزل بس انت لازم تراضيها .. دي دينا يا يزن و انت عارف غلاوتها عندنا
يزن : مش لما اشوفها الاول ؟!
اوس : هتشوفها يا ابني ما تصبر شوية
يزن : طيب كلم مراتك و قولها تكلمها
اوس : اهي جات حبيبة هسألها دلوقتي
اتت حبيبة و حلا و معهم فارس
تميم : فريدة خودي الواد منه
فريدة : انا تعبانة .. خوده انت
سعاد : هاتي الواد يا حبيبة .. حرام الجو سقعة عليه
حبيبة : بس لازم يخرج شوية و يغير جو
سعاد : ده بالنهار يحببتي مش بالليل
سحر : حتى انتي يا حبيبة لازم ترتاحي ده انتي لسا والدة من اسبوع
حبيبة : و الله يطنط انا بقيت احسن و مش حاسة اني تعبانة ابدا
اخذت سعاد الطفل و دلفت للداخل بينما جلست حبيبة بجانب اوس
اوس : دينا هتيجي مش كدة ؟
حبيبة : اه
يزن : و وضعها ايه ؟! ايدها عاملة ايه ؟
حبيبة : كويسة الحرق كان بسيط .. بس هيا نفسها مدايقة منك اوي .. اهي جات
وقف يزن مجرد ان رأها و اتجه لها
يزن : طمنيني عليكي
دينا ببرود : كويسة
زياد : احم .. جدو ممكن يروحو الجنينة الي ورا و يتكلمو براحتهم
عبدالله بشك : ماشي .. يزن .. خد بالك منها
فارس بخفوت : ده واخدها يتحرش بيها اصلا
حلا : اتكسف على دمك ياض جاتك القرف
ذهبت دينا مع يزن
مصطفى : يا جماعة زيزي بتكلمني فيديو كول
سحر : اكيد عايزة تشوف كنان
فريدة : مصطفى ما تردش عليها .. دلوقتي هتبتدي تشتم بينا واحد واحد
لم يكترث لها و رد على المكالمة
مصطفى : هاااي زيزي
زمردة : ازيك يا صاصا .. و ازاي مامتك و اخواتك ؟!
مصطفى : كلهم بيبوسو ايدك .. اهو احنا كلنا قاعدين في الجنينة
زمردة : اديني البت حبيبة عايزة اكلمها
تناول اوس الايباد من مصطفى و وضعه امامهم
اوس : ازيك يا زيزي
زمردة : واحشني مووت يواد .. اخبارك ايه يا بت ؟ لسا هبلة زي ما سبتك ؟!
حبيبة بضحك : و الله وحشتنا ايامك يا زيزي .. ما تيجي تحضري فرح زياد و غادة
زمردة : لا يختي توفي مش فاضي و انا مش بسيبه لوحده
فارس : زيزي .. هو انا ما وحشتكيش و لا ايه ؟
زمردة : ده انت الوحيد الي بحبه من العيلة المعفنة دي .. انده للبت لارا وحشتني
فارس : لارا تعالي كلمي زيزي

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية صبا وعزيز الفصل التاسع 9 بقلم زهرة الربيع

 

 

لارا : هاي زيزي
زمردة : ايه الحلاوة دي يا بت .. تعالا يا جاد شوف البت الي قولتلك عليها
ظهر شاب في منتصف العشرينات شعره كستنائي و يرتدي نظارات طبية
جاد بابنهار : دي قريبة طنط سحر ؟!
زمردة : ايوة .. ايه رأيك ؟!
جاد : تجنن .. ما توقعتش تبقى بالحلاوة دي
نظرت لارا بصدمة الى كارما
ايهاب بحدة : لارا … قومي من عندك
حلا : ليه يا اونكل ما تسيبها تلقط رزقها
ايهاب : قولتك قومي
ادارت الايباد لاوس و حبيبة و اتجهت لتجلس بجانب كارما و هي تفرك يداها بتوتر
كارما بضحك : مالك اتخشبتي كدة ليه ؟!
لارا بهمس : بعدين هقولك
مصطفى : تعالي يا ليلة اعرفك على زيزي
زمردة : مين دي ياض
مصطفى : دي ليلة بنت صاحب اوس .. و ان شاء الله هتبقى فرد من العيلة
زمردة : ذوقك حلو يواد .. مش زي تميم الخايب
فريدة بغضب : مش احنا اتصالحنا يا زيزي و قولنا خلاص هنبتدي صفحة جديدة ؟!
زيزي : مصطفى سكت البلونة دي .. المهم فين كوكيز ؟
حلا : اهو بتقول كوكيز زيي
مصطفى : طنط سعاد خدته جوة ..زيزي هكلمك بعدين و هقولك كل حاجة .. جدو بيبرقلي يا زيزي
زمردة : جاتكم وكسة لسا بتتعاقبو .. اقفل ياض هنتكلم بعدين
مصطفى : اوك .. باي زيزي
انهى مصطفى المكالمة و نظر لهم
مصطفى : في ايه يا جدو ؟
عدنان : اقفل الزفت ده يا مصطفى
مصطفى : قفلته اقسم بالله
عدنان بوعيد : حسابك بعدين يا مصطفى .. انت عايز تتربى من اول و جديد
***********************
يزن : طب انتي زعلانة ليه ؟!
دينا ببرود : مفيش
يزن : ايدك عاملة ايه دلوقتي ؟ بتوجعك ؟
دينا : ايدي كويسة اطمن يا يزن
يزن : و مالك بتقولها من غير نفس كدة ؟!
دينا : معلش تعبانة شوية .. هروح انام عن اذنك
يزن : استني بس .. في ايه يا دينا حيرتيني معاكي .. انا دايقتك بحاجة ؟!
دينا بانفعال : ما دي المشكلة اصلا .. انت مش معبرني عشان تدايقني يا يزن .. مجرد ما ضمنت اني ليك خلاص ما بقتش تسأل عليا .. كان عندها حق حلا لما قالت مش لازم ندي الرجالة وش .. انا بقيت اجري وراك عشان تكلمني يا يزن و لو ما كلمتكش عمرك ما كنت هتسأل
يزن : ايه الكلام ده يا دينا ؟! انا عندي شغل و ..
دينا بمقاطعة : شغلك مش اهم مني .. لو كنت بتحبني زي الاول كنت هتتلكك عشان تشوفني بس دلوقتي خلاص انا بقت ع الهامش بالنسبالك
يزن : طب انا اسف خلاص ما تتعصبيش
دينا : مش هتضحك عليا باسف دي .. يزن انا مش حمل بهدلة و وجع قلب .. لو زهقت مني قولي و زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف
يزن بغضب : انتي بتقولي ايه ؟!
دينا ببكاء : ما ده الي هيحصل لو فضلنا كدة .. انت اهملتني و احنا لسا مخطوبين .. يزن انا عمري ما حسيت ان ليا راجل يخاف عليا و ياخد باله مني غير بعد ما عرفتك .. مش هقدر اتعود ع الاهمال و البرود بعلاقتنا و لا عايزة نتخانق على الموضوع ده .. لو مش عايزني قولي و انا هبعد بس ما توجعليش قلبي ارجوك
يزن : طب ممكن تهدي شوية .. انا اسف .. و الله غصب عني .. مش قصدي ابعد عنك و الله
سحبها لحضنه و اخذ يملس على ظهرها برفق
يزن : و الله بحبك و مشاعري ناحيتك عمرها ما هتتغير … دينا انا مش بس بحبك انا بعشقك بجد
دينا و هي تمسح دموعها : واضح اوي
يزن : انا اسف و الله انشغلت مع اهلي شوية
دينا : ليه عندكم ايه ؟!
يزن : ابويا مدايق شوية عشان اسلام و نبيل هيتجوزو قبلي فاتخانقو كلهم
دينا : طيب و فين المشكلة ؟!
يزن : هحكيلك بعدين .. المهم انتي لسا زعلانة ؟!
دينا : اكيد .. مفيش سبب مقنع يخليك تبعد عني كدة
يزن : هجيبلك كتب جديدة
دينا : هأ .. لسا ما كملتش الي عندي .. ما تفكرش انك هتضحك عليا بالساهل
يزن : ااااه صحيح نسيت اوريكي المكتبة الي عملتها في بيتنا الي هنتجوز بيه
دينا و عيناها تلمع : مكتبة ؟!
يزن : اممم .. اخترت اكبر اوضة بالبيت و عملتها مكتبة
دينا بحماس : لا و النبي .. شكلها عامل ازاااي ؟!
يزن : لازم تيجي تشوفي بنفسك
دينا : طب يلا بينا مستني ايه ؟!
يزن : و اهلك يبنتي ؟!
دينا : معلش نروح بسرعة و نرجع
يزن : لا خليها ليوم تاني هاخدك انتي و مامتك و تشوفي البيت براحتك
دينا : هففف متحمسة اوي اشوفها
يزن : افهم من كدة انك مش زعلانة مني ؟
دنيا بدلع : يوه و انا اقدر ازعل من حبيبي
يزن بهيام : هي دي دينا الي انا اعرفها .. ما تعرفيش بحبك قد ايه
دينا : ما الحب ده هو الي موديني بداهية
***********************
بعد وقت .. اصبحت الساعة 1:00 صباحا
اجتمع الشباب في الحديقة بينما ذهب الكبار للنوم
حبيبة : انا هروح اخد كنان من ماما .. انت مش هتنام ؟
اوس : لسا بدري يحببتي .. بقالك كتير ما سهرتيش مع البنات
حبيبة : كنان وحشني اوي
اوس : طب امشي نطلع يلا
فارس : على فييين ؟ ما تقعدو نلعب زي زمان
حبيبة : لا معلش كنان مع ماما و اكيد هيتعبها لو اتأخرنا
فريدة : اقعدي يا بت .. ع الاقل ابنك بينام انا ابني مصدع طنط سحر
حلا : قل اعوذ برب الفلق … صلي ع النبي يختي
كارما بهمس : قولي مالك اهو باباكي مشي
لارا بسعادة : الواد مز يا كارما اقسم بالله .. زي ما انا متخيلاه بالزبط
كارما بضحك : اهو نصيبك جيه يا بت .. اتهدي بقا
لارا : خلاص انا موافقة وش .. كتر خيرك يا زيزي
كارما : يخربيتك الي يشوفك يقول فاتها قطر الجواز .. ده انتي لسا ما عتبتيش الكلية يا لارا
لارا : انتي مش فاهمة انا اتخضيت ازاي لما كلمني .. شوفتي قال عليا ايه ؟! ده اتصدم
كارما بضحك : كان بيعاكسك قدامنا .. واضح انه قليل ادب زي قرايبه
لارا : اخيرا جيه فارس احلامي .. كلها كام سنة و اتجوزه بقا
كارما : جاتك القرف بتفكيرك الزبالة ده .. انتي لسا صغيرة يا بت ما تستعجليش
لارا : قولي انك منفسنة مني عشان خلاص جيه عدلي و انتي قاعدة زي غطا الحلة

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية قلب شايل بيت الفصل الثاني 2 بقلم منى أبو نوفل

 

كارما بقرف : يع حتى كلامك بقى زي الكبار
فارس : فريدة معندكيش العاب جديدة ؟
فريدة : لا .. بيتي اتحرق و مش فاضية للعب
دينا : انا هموت من قعدة البيت دي .. ما تيجو نخرج بكرا
فارس : و هنعمل ايه لما نخرج ؟! ما برا و جوة واحد .. احنا لازم نسافر
زياد : تسافر فين يا اهطل .. فرح اختك بعد كام يوم
يزن : انتو عايزين تروحو مكان غريب مش كدة ؟
دينا : اه
يزن : طب امشو معايا
تميم : على فين يا يزن الوقت اتأخر اوي
يزن : هاخدكم لحتة عمركم ما شوفتوها
دينا بحماس : هنروح فين ؟
يزن : امشي معايا و هتشوفي ……… يتبع
” اسفة على التأخير و الله عندي ضغط دراسة و امتحانات ، ان شاء الله هنزل بارت كل يومين الفترة دي و لو لقيت وقت زيادة هنزل بارتين مع بعض ”

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *