روايات

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت السابع عشر

 

بارت 17
حازم : وفري وقتك يا مدام دينا .. انا مش مهتم اعرف حاجة
دينا بغضب : ما تقولش مدام دي
حازم : ايه التواضع ده ؟ اومال اقولك دينا حاف عادي ؟
دينا : لا طبعا هو انت تعرفني عشان تناديني باسمي ؟! قول دينا هانم او مدموزيل دينا و عندك كمان استاذة دينا هتبقى تحفة
حازم : على حد علمي ان مكتوب كتابك يعني مدام مش كدة ؟
دينا : و انت مالك ؟ فاكرني يعني جاية اشقطك و لا معجبة بيك ؟! لا يا اخويا انا بس بعمل خير
حازم : ما تحترمي نفسك يا بت .. ايه الكلام ده ؟!
دينا : خلينا في المهم .. انا عايزة اكلمك شوية بخصوص يمنى هانم
حازم : و انا قولت مش مهتم اعرف
دينا بحدة : بقولك ايه انا مصدعة و قرفانة من الي شوفته الصبح … لو تعبني زي زياد و غادة اقسم بالله لاسيب عليك البت حلا
حازم : مين حلا ؟ اه بتاعة حلة المحشي مش كدة

 

دينا : ايوة .. بطل برود و سيبني اتكلم انا بقالي فترة مستنية اشوفك و اخلص من ام الحوار ده
حازم : لخصي من فضلك ورايا شغل
دينا : سبحان الله مغرور زي صاحبك .. المهم يمنى عندها حق بالي قالته و هي ما غلطتش و لا خانتك زي ما انت فهمت
حازم : و انتي ايه علاقتك بالحكاية دي ؟ الكلام ده قديم جدا و مش معنى انك صاحبة ليلة بنتي يبقى تحشري نفسك بحياتنا
دينا بنفاذ صبر : زياااااااااد
اتى زياد اليها بسرعة و قال : في ايه ؟
دينا : اقعد مع صاحبك و فهمه الكلام الي قولتهولك
زياد : حازم من فضلك اسمعها ممكن تغير رأيك
حازم : زياد لو سمحت انا مش عايز نفضل نعيد نفس الاسطوانة .. انا همشي
التفت نحو ليلة التي تقف مع مصطفى و تضحك
حازم : ليلة
ركضت باتجاهه و قالت : ايوة يا بابي
حازم : امشي نروح يلا
نظرت نحو دينا و قالت : انتو اتكلمتو ؟
دينا بخفوت : مش عايز يسمعني اصلا
ليلة برجاء : بابي سيبنا هنا شوية عشان خاطري
حازم : لا كدة هنتأخر اوي
دينا : بقولك ايه حلة المحشي زي ما هي تعالو معانا للبيت و نتعشى مع بعض و بعدها تمشو براحتكم
ليلة : ايوة و النبي يا بابي .. بقالي كتير ما اكلتش محشي مصري
حازم : لما تروحي لمامتك هي تعملهولك
دينا : طب ما تروح انت و تسيب ليلة عندنا
حازم : و انا اروح اعمل ايه يعني ؟! هيا الي عايزة تشوف مامتها
زياد : انت هتكسف دينا يا حازم ؟! كام مرة قولتلك ان دي اختي و الي زعلها يزعلني ؟ يلا بينا ع البيت ناكل و نسهر و بكرا تبقى تروح مصر و لا ايه يا ليلة
ليلة : صح .. بعدين انت وعدتني يا بابي انك هتاخدني لبيتهم و لغاية دلوقتي ما روحتش
حازم : قولنا هنروح بس يوم فرح زياد مش دلوقتي
ليلة : طب انا عيني بالمحشي الي معاهم .. اخليها بنفسي يعني ؟
دينا : لا دي عبية بحقنا .. امشي يا بت هتاكلي و بعدين تتكلو على الله
حازم : لا مش هنروح لحتة
زياد : عيب يا حازم تكسفنا .. انت عارف عادتنا بتقول الضيف ليه تلات ايام .. اقسم بالله لو ما مشيت معنا هزعل منك جامد
حازم : ما تتفلق انا مالي
اتاهم فارس و كان يمسك بطبق صغير و يأكل من المحشي
فارس : انتو بتعملو ايه كل ده ؟ مزتي كلت وش الحلة بالعربية حرام عليكو
ليلة ببكاء : لاااااا … بابي عايزة اكل محشي دلوقتي حالا
حازم بصدمة : كل ده عشان المحشي يا ليلة ؟
ليلة : اه انا لو ما اكلتش منه هخاصمك و مش هتكلم معاك ابدا
حازم بنفخ : طيب هنروح نص ساعة و نمشي
ليلة بحماس : اوك
*******************
في البيت
كانت فريدة تحمل اسر و تهز به
فريدة : اصبر بس ينام الواد و انا اوريك هعمل بيك ايه يا بتاع الستات
تميم : ليييه هو انا عملت حاجة ؟!
فريدة : خلاص ما انت بقيت منحرف … و انا عمالة اقول ماله الراجل مش طايق البيت و عايز يفضل بالمستشفى .. ده كان عشان تروح تقعد مع الممرضات بتوعك
تميم : حرام عليكي ده ظلم و افترا … مش كنتي بتقولي على غادة اوفر ؟ ايه الي خلاكي تبقى زيها زمان و انيل منها كمان
فريدة : عشان انتو الرجالة بطبعكم خونة .. اول ما الواحد يشوف مراته خلفت يسيبها و عينه تزوغ على غيرها
تميم : استغفر الله العظيم .. انتي ايه الي حصلك يا فريدة و الله ما كنتيش كدة ابدا .. ده انا بقول عليكي العاقلة
فريدة : يعني دلوقتي شايفني مجنونة ؟!!!
تميم : اه .. انا لسا جايبلك ورد امبارح و قولت اخيرا اتصالحنا .. ليه مصممة تطفشيني من عندك .. هتتبسطي يعني لما اتقمص و اروح ادور على وحدة تطبطب عليا ؟!
فريدة بغضب : انا هطبطب عليك بشاكوش دلوقتي بس اصبر انيم ده الاول
تميم بضحك : بهزر يا بت .. و انا فين هلاقي وحدة بحلاوتك و رقتك دي
فريدة : اكدب اكدب منا الهبلة الي هتصدقك
تميم : اكدب ؟! من امته و انا بكدب عليكي يا فوفتي ؟
فريدة : من يوما خلفت الواد ده و انا حالي اتقلب و مبقتش عاجبة حد
تميم : مين قالك كدة ؟!!!!

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية بنت الصعيد الفصل السابع 7 بقلم نادي أحمد

 

فريدة : جدتك
تميم : و هيا زيزي يتاخد بكلامها ؟! دي بتقول اي كلام و خلاص .. و اصلا هي كانت بتعاملك وحش عشان خالتك بس انتي شوفتيها لما مشيت حضنتك ازاي
فريدة : بس قالت على كل بنات العيلة حلوين ما عدا انا .. حتى كارما اختي قالت عليها حلوة مع ان خالتنا واحدة .. و برضو قالتلي انك هتخوني و فعلا بعدها على طول شوفت صورك مع الرقاصة
تميم : طب هاتي الواد من ايدك و اقعدي استريحي
فريدة و هي تعطيه اسر : امشي بالراحة
تميم : حاضر .. حبيبتي ممكن ما تقفشيش بقا و تسيبينا مبسوطين
فريدة : يعني انا دلوقتي بقيت نكدية و بعكنن عليك ؟!
تميم : لا حول و لا قوة الا بالله .. انتي مالك بتقفشي بالكلمة و بتعملي عليها حوار ؟! .. كفاية يا فريدة اقسم بالله ما في احلى و لا احسن منك بالدنيا دي .. و رب الكعبة انك مالية عينيا و مستحيل ابص لغيرك
فريدة بابتسامة : لا طالما حلفت تبقى بتقول الحقيقة
تميم : و الله عمري ما كدبت عليكي .. انتي نصي الحلو يا بت
فريدة : بس برضو كنت بتسبل للبنت المسهوكة و خايف على مشاعرها مش كدة ؟!
تميم : يا بنتي دي ممرضة و بتشوف شغلها .. حرام عليكي تتهميها كدة .. و بعدين انتي عارفاني كويس مليش بالحوارات دي لو كنت عايز اعمل حاجة كنت عملتها من زمان
فريدة : جرب بس و شوف هعمل بيك ايه
تميم : طب بقولك ايه الواد ده نام و بيشخر .. ما تيجي نكمل كلامنا بالسرير
فريدة : سافل هقول ايه
تميم : ما انتي مراتي يا بت فيها ايه لو عملنا شوية جو رومانسي كدة و فكينا شوية
خبط الباب و صدر صوت كارما : فريدة جدو بيقول تعالو اتعشو معانا
تميم : يا ربي على الفصلان ده انا لسا بقول عايز جو رومانسي
فريدة بصوت عالي : كارما قوليله اتعشينا و هنام
تميم بغمزة : ايه الشقاوة الي حلت عليكي دي يا بت
فريدة بخجل : اتلم
********************
ليلة : انتي متأكدة انه هيسمع منك ؟!
دينا : هيسمع غصب عنه .. انا مش بدخل بحاجة الا اكملها
حلا : دي بقى ملاك الرحمة بتاعنا
ليلة : ما هيا ملاك فعلا .. محدش بيفكر كدة دلوقتي كل الناس بقت انانية
غادة : حلا كلي بالراحة بهدلتي هدومك
حلا : انتي هتبصيلي بطبقي يا بت .. اتلمي
ليلة : طب احنا ليه قاعدين بالمطبخ ؟ ليه ما نقعد معاهم ؟
حلا : الكبار طلبو كدة
ليلة : يعني عادتكم ان الستات لوحدهم و الرجالة لوحدهم ؟
حلا بضحك : لا .. عادة بناكل كلنا مع بعض بس واضح انهم خايفين لاحسن باباكي يشقط عمتو خولة و لا حاجة .. اصل هما نفس السن
دينا : بطلي سفالة و اتلمي
دلفت لارا و كارما
لارا : مش لو قعدنا معاهم احسن ؟
حلا : ليه ؟ عايزة تغري الراجل بالصفار بتاعك ده ؟
لارا : نينيني .. خليكي بنفسك
كارما : فريدة مش عايزة تنزل .. ما تيجو نخرج للجنينة
حلا : شوية و هنخرج كلنا
دينا : و انا ازاي هقعد اكلم حازم ده
لارا : و تكلميه ليه ان شاء الله ؟
دينا : عشان اصلحه على مراته .. ليكي شوق بحاجة ؟!
لارا : و انتي ايه علاقتك بالحكاية دي … ما تسيبه براحته
دينا : دي لارا الصفرا يا ليلة هتتعودي عليها
لارا بحدة : اتلمي يا دينا و ما تغلطيش
دينا : و الله ما غلطتش ما انتي صفرا اهو مش شعرك اصفر ؟ تبقى صفرا فعلا
لارا بغيظ : اسمها شقرا يا مثقفة
دينا بضحك : الاتنين واحد … بصي يا ليلة دي ممكن تعتبريها الحقنة الي هنا بعد حلا .. دايما مش عاجبها حد و مش طايقانا .. يعني ما تتخيليش انها ممكن تبقى صاحبتك
لارا بغضب : انتي بتتكلمي عليا و قدامي كمان ؟! و الله لاوريكي همل بيكي ايه
دينا : اممم و ورثت الكلمة دي من زيزي حبيبة قلبها
ليلة : مين زيزي ؟!
دينا : جدة جوزك المستقبلي
ليلة بضحكة : ما تقوليش كدة .. عيب
كارما : على فكرة انتي مرتبطة بارخم واحد بالعيلة بعد فارس
ليلة بضحك : هو ليه حلا و فارس دول دايما اون توب في كل حاجة
دينا : عشان هما وش المصايب بالعيلة دايما .. انا هطلع اشوف باباكي
خرجت دينا للحديقة
حلا : يا بنات انا حاسة ان المسؤولية زادت اوي عليا
غادة : مسؤولية ايه ؟!
حلا : بقيت خالة .. يعني لازم اشيل و اطبطب و اغير بامبرز .. يلهوي انا مليش بالجو ده
غادة : ملكيش بالجو ده ؟! … حبيبتي ده انتي شوية و هتتجوزي و يمكن تحملي على طول و تشيلي عيالك انتي
حلا بفزع : لاااا .. انا ما صدقت حبيبة تولد … دي كل العيلة كانت حامل معاها و تعبتنا كلنا
لارا : ما انتو ما بتعملوش حاجة غير انكم تجاروها على دلعها ده … ديما بتعمل المصيبة و احنا الي بنلبس بالاخر
حلا : انتي ايه الي حشرك ؟! اختي تدلع براحتها انتي مصرومة منها ليه ؟!
ليلة : بس واضح ان حبيبة متغيرة مش كدة ؟
حلا : متغيرة من انهي ناحية ؟
ليلة : يعني زمان كنت حاساها مغرورة شوية
لارا : مهي مغرورة لغاية دلوقتي بس عشان لسا والده فمش باين عليها بكرا تشوفي السهوكة على اصولها
حلا : سامحني يا جدو .. مش هقدر اوفي بوعدي
كارما : هتعملي ايييه ؟!
لم تمر ثواني الا و كانت حلا قد امسكت لارا من شعرها و بطحتها ارضا
لارا بصراخ : اعااااااا يا ماماااا
غادة و هي تدفع حلا : بس يا حلا حرام عليكي
لارا : سيبي شعري اااااه
حلا : اسيب شعرك يا مقملة يا ام لسان .. و الله لاعلملك على خدك ده عشان تفضلي تفتكريني
و هجمت على خدها و عضتها بقوة فصرخت بصوت علي جدا
دلفت خديجة بسرعة و قالت بفزع : في ايييه ؟!!!!
حلا و هي تهندم ملابسها : بنتك غلطت و انا ربيتها .. و انا مستعدة لاي عقوبة بقا
لارا ببكاء : دي ضربتني يماماااا .. بصي عضتني ازاي
خديجة بصدمة : انتي ازاي تمدي ايدك عليها ؟ انتي اتجننتي ؟!
حلا : مهيا الي مش عايزة تتعدل .. رجعت تغلط بحبيبة تاني
خديجة : معقولة يا لارا ؟!
لارا : انا مقولتش حاجة .. دينا بقالها ساعة بتغلط بيا و ما ضربتهاش زي المتوحشة دي
خديجة بغضب : انتي مش هتتعدلي يعني ؟! قولنا اخيرا البنت عقلت و ركزت بنفسها بس الواضح انك عايزة تربية من اول و جديد .. حتى و البنت بالمستشفى ما سلمتش من لسانك .. ع الاقل احترمي ان في ضيوف في البيت مش ضروري توريهم سوادك كله
لارا ببكاء : ما ده الي متوقعاه يعني .. حتى لو موتوني هتقولي انا السبب
تركتهم و ذهبت لاوضتها و تبعتها كارما
خديجة : برضو لو غلطت يا حلا مينفعش تضربيها لازم جيتي قولتيلي او قولتي لجدك يعاقبها.. دي مش اول مرة تمدي ايدك عليها
حلا : و الله هي الي نرفزتني
خديجة : يا رب صبرني على العيلة دي يا رب .. جاتكم وكسة
تركتهم و خرجت هي ايضا
ليلة : اوه ماي جاد .. انتي يتخاف منك بجد
حلا بخبث : اممم عشان كدة احسبي حساب لاي كلمة هتقوليها على سلفتك المستقبلية يا شاطرة .. لو هتتشيطني معاها هتشيطن معاكي و لو اتحربقتي عليها هتحربق عليكي خودي بالك يا عروسة
ليلة بعدم استعياب : يعني ايه ؟! مفهمتش ولا كلمة من الي قولتيه
غادة بنفخ : يعني هتجيبك من شعرك لو زعلتي حبيبة اختها .. دي بقا وحش العيلة
ليلة بخوف : لا لا مش هزعلها ابدا
****************
في الحديقة الخارجية
دينا : ايه ده انتو قاعدين هنا من بدري ؟
زياد : اه
دينا بغمزة : ها وصلت لايه ؟
زياد بابتسامة : حازم هيروح مصر لوحده
دينا : يا الف مبروك .. يعني ليلة هتفضل عندنا
حازم : اه دي امانة برقبتك انتي و زياد .. لو حصلها اي حاجة انتو الي هتتحاسبو قدامي
دينا بسخرية : يلهوي هموت من الخضة .. ده بدل ما تقولنا كتر خيركم ؟
حازم : مش لما اتكلم مع يمنى الاول و افهم الحكاية ؟!
دينا : اقسم بالله لو كنت مكانها عمري ما هرجعلك .. ده انت سبتها كل ده متعلقة عشان خاطر سوء تفاهم
زياد : دينا اسكتي لو سمحتي .. دي حياتهم الخاصة و هما حرين بيها
يزن من وراهم : مساء الخير
زياد : اهلا زوزو .. انت كنت فين كل ده ؟؟
يزن ببرود : كان عندي شغل
دينا : كنت لسا هكلمك و ..
يزن بمقاطعة : ممكن نتملم على جنب لوحدنا
دينا باستغراب : اوك .. عن اذنكم
قامت و ذهبت معه للحديقة الخلفية
زياد : شكله متعصب
حازم باستغراب : ليه ؟
زياد : معرفش .. يمكن حصل بينهم مشكلة و لا حاجة
حازم : هيا الي اسمها دينا دي هتغلب معاه يعني ؟ دي عاملة نفسها مصلحة اجتماعية
زياد : دينا الملاك الحارس بتاع البيت ده .. بنت جدعة و بمية راجل .. اتجدعنت معانا كلنا و الله
حازم : باين عليها من غير ما تقول .. عشان كدة سبت ليلة تصاحبها يمكن تتعلم منها
في الحديقة الخلفية
دينا : في ايه ؟ مالك بتطلع شرار من عينيك ؟
يزن بحدة : ممكن افهم بتعملي ايه معاهم برا ؟!
دينا : ما انت عارف اني مستنية حازم ده عشان ..
يزن بمقاطعة : عشان تصلحيه على مراته .. عارفين بس ده مش معناه اني اجي اشوفك قاعدة معاهم لوحدك
دينا بحماس : وااااو .. دي غيرة ؟ بتغير عليا يحبيبي ؟!
يزن بغضب : انا بتكلم بجد
دينا : فيها ايه يا اسطا ده راجل قد ابويا و بصلحه على مراته عشان خاطر الغلبانة بنته
يزن : و انا الكلام ده مش عاجبني يا دينا
دينا : و مالك بتشد على اسمي و انت بتنطقه ؟ ده تهديد ؟
يزن : ايوة تهديد و لو ما اتعدلتيش هتشوفي الوش التاني
دينا بدلع : و اهون عليك يا حبيبي ؟!
يزن : بطلي سهوكة و اقفي عدل
دينا : في اييه ؟! هما مراتات باباك سخنوك عيليا و لا ايه ؟
يزن : هما فاضين ؟؟ البركة بالحجة زيزي علمتهم حاجات عمري ما توقعتها
دينا : علمتهم ايه ؟!
يزن : تخيلي روحت البيت لقيتهم حاطين على وشوشهم ماسك زبادي بالقهوة
دينا بضحك : يا انهار اسود
يزن : و نازلين دلع على الحج بطريقة انا عمري ما شوفتها بالكون كله
دينا : زيزي دي تخرب بلد بحالها .. سيبك منها و خليك معايا .. احنا بقالنا كتير ما قعدناش مع بعض
يزن بابتسامة : منا كنت معاكي امبارح لحقت اوحشك ؟ .. اه صحيح طمنيني على مرات اوس و البيبي
دينا : ما تفكرنيش اليوم ده مش هينمحي من ذاكرتي ابدا
يزن باستغراب : ليه ؟ حصل حاجة ؟
دينا : لا بس كانت تجربة جديدة عليا … بص هيا اوك الولادة صعبة اوي بس لما شوفت النون صغير كدة و كيوت خالص حسيت قد ايه يستاهل التعب ده
يزن بابتسامة : ربنا يباركلهم بيه
دينا : على فكرة انا لسا زعلانة و متدايقة و هعمل حاجات جديدة و ادبسك معايا عشان تتعاقب
يزن بصدمة : ليييه هو انا عملتلك حاجة ؟!
دينا : اه عملت .. انت مشاعرك ناحيتي قلت مش كدة ؟
يزن : ايه الكلام الاهبل ده ؟! انتي عارفة اني بعشقك و مش بقدر اعيش من غيرك
دينا : بس بقالك كتير مش بتسأل عليا و لا بتجيبلي كتب جديدة
يزن : و الله انشغلت شوية بالشغل مش قصدي ابعد يعني و بعدين انا كل يوم بكلمك حتى و انا بالشغل
دينا : و ده شيء كافي بالنسبالك ؟!
يزن : طب بقولك ايه .. طالما الدنيا حلوة هنا و كله رايق و فرحانين بالبيبي الجديد ما تيجي نقترح عليهم نتجوز الفترة دي و نبقى مع بعض بقا لاخر العمر
دينا : الفترة دي عندنا فرحين يعني مش هيقبلو يبقو تلاتة و بعدين ماما عايزة تجهز لفرحي براحتها
يزن : ما كدة هنفضل بعاد عن بعض و بعدين خطوبتنا خدت وقت كتير و الكل بقا يسأل على ميعاد الفرح
دينا : معلش نخلص الاول من فرح زياد و غادة و بعدين نكلمهم .. تعالا نقعد معاهم يلا
يزن بحدة : و الله ؟! انتي صاحية لغاية الان ليه ؟! اطلعي نامي يلا
دينا : ما كلهم سهرانين يا اسطا
يزن : انتي مش هتروحي لحبيبة بكرا ؟! يلا اطلعي نامي مش هعيدها كتير
دينا : اممم انت بتغير عليا يعني
يزن : اكيد مش مراتي ؟ لازم اغير
دينا بتوهان : لا انا ما استحملش الكلام الحلو ده
ابتسم و احاط خصرها بيداه .. اقترب منها اكثر و هي تائهة في حضنه
: احم احم
دينا بفزع : اعااااا
ابتعدت عنه و التفتت نحو الصوت وجدت حلا تقف و تبتسم بخبث
دينا : يخربيتك خضيتني
يزن باحراج : انا .. انا همشي .. تصبحي على خير
ذهب باتجاه الخارج

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية ادهم وعشق - عشق الادهم الفصل الاول 1 بقلم ميساء عنتر

 

دينا : ضروري تقطعي عليا يا واطية ؟!
حلا بخبث : ايه ؟ جيت بالحتة المهمة مش كدة ؟
دينا : طب اتلمي و خلي الطابق مستور منا ياما قافشاكي مع فارس
حلا : و الله احنا كنا بمصر و مفيش حد حوالينا غيرك .. بس هنا و ع العلن دي تبقى قلة ادب
دينا : شوفو مين بيتكلم .. انا هروح اتخمد
حلا : و انا كمان امشي يلا
*******************
في اليوم التالي
دلفت فريدة لاوضة كارما و لم تجدها .. اتجهت لاوضة لارا و دلفت
فريدة : كارما ليه نايمة هنا ؟
غادة : معرفش لقيتها نايمة مكاني روحت نمت باوضة دينا و حلا …… يتبع

 

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *