رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم همس كاتبة
رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم همس كاتبة
البارت الثالث عشر
حبيبة : و فارس سمعكم و راح قال لحلا على طول
اوس : هيتربى .. ما تزعليش من الي هعمله بيهم هما الاتنين
حبيبة : ليه يا اوس حرام عليك … حلا ملهاش ذنب هي بس ..
اوس بمقاطعة : متقوليش خايفة عليكي عشان ده مش خوف .. دي فتنة و زياد قال لجدي و هو حلف هيعاقبهم عقوبة جديدة
حبيبة بشهقة : يا انهار اسود .. لا كدة كتير هيا معملتش حاجة غير انها قالتلنا عشان عايزة مصلحتنا
اوس : عايزة مصلحتكم تقوم تخرب بيوتكم انتو التلاتة ؟! لما حد بيتدخل بين اتنين متجوزين ما بيعملش حاجة غير انه يزيد المشاكل .. انتي عارفة عناد فريدة و غرور تميم .. افرضي وصلت للطلاق بينهم ؟! حتى غادة انا مستغرب هدوئها ده .. يعني الطبيعي بتاعها انها تتخانق مع زياد و كان ممكن تسيبه
حبيبة : بعد الشر عليهم .. اوك حلا كبرت الحكاية بس و الله عن حسن نية
اوس : حسن نية و لا حقد ؟ اصل حلا معروفة يعني مفيش داعي تدافعي عنها .. دي عملت كل الي عملته عشان رفضت اساعدها
حبيبة : اقفل الحكاية دي انا دماغي مش ناقصة
اوس : طيب تعالي ننزل نتمشى شوية
حبيبة : اوك
نزلو من السيارة و نظرت حبيبة تجاه كشك قريب منهم
حبيبة بنهم : ريحة الكبدة تجنن .. بقالي كتير ما اكلتهاش
اوس : تحبي اجيبلك منها ؟
حبيبة : لا الدكتورة قالت غلط على البيبي
اوس : على حد علمي ان الكلام ده اول الحمل بس .. يعني تقدري تاكلي حتة صغيرة مش هيحصل حاجة
حبيبة بقرف : اعاااا .. فكرتني بالكبدة الي عملتها زيزي .. لا لا مش عايزة كبدة .. نفسي بسوشي
اوس : مش ده ممنوع برضو ؟!
حبيبة بعبوس : ممنوع .. كل حاجة ممنوع اكلها نفسي فيها .. بقولك ايه امشي ناكل في البيت احسن
اوس بضحكة : حيرتيني معاكي يا بت
حبيبة بغيظ : ما تقولش بت .. ابنك عايز ياكل انا مالي ؟
اوس : عنيا لابني و ام ابني كمان .. قوليلي نفسك بايه و انا اجيبهولك حالا
حبيبة بجوع : عايزة حاجة فيها رز .. كبسة ايوة كبسة
اوس بضحكة : طب امشي ادرورلك عليها يلا
******************
في البيت
عبد الله : ابقى كتر زياراتك يا توفيق ما تقطعناش كدة
توفيق : ان شاء الله اول ما يصحلي فرصة هنزل مصر تاني
سحر : سلم على اخواتي يا بابا و الله وحشوني .. ده اخر مرة شوفتهم كان في فرح اوس
توفيق : ربنا يخليكم لبعض يا حبيبتي .. خلي بالك من نفسك و من عيلتك يا بنتي .. فين مامتك ؟
فريدة : زيزي لسا بتلبس يا جدو
زمردة من ورائها : ما تجبيش سيرتي يا بلونة
تميم بضحك : و الله هتوحشينا يا تيتة .. هاتي حضن الوداع بقا
حضنته و قالت : فين اوس عايزة اسلم عليه قبل ما امشي
مصطفى : اشمعنا بتحبي اوس اكتر واحد فينا يعني ؟ منا الصغير المفروض الدلال ده ليا
زمردة و هي تقبله على خده : منا بحبك انت كمان .. بس اوس في شبه من توفي عشان كدة بحبه اكتر
توفيق باحراج : طب امشي يلا
سحر بضحك : سيبها شوية يبابا .. و الله هتوحشنا
حضنتها زمردة و قالت : خلي بالك من مرات ابنك الهبلة .. دي تغرق بشبر مية
سحر : اه قصدك حبيبة .. ما تشيليش هم
زمردة : تعالي انتي كمان يا موكوسة .. هاتي حضن قبل ما امشي
فريدة بصدمة : انا ؟!!!!
زمردة : ايوة يختي .. برضو انتي يا بلونة تبقي مرات حفيدي
فريدة و هي تحضنها : الله ده انتي قلبك ابيض يا زيزي
زمردة : هو انا في حاجة مضياعاني غير طيبة قلبي دي .. منا اهو اتخزوقت من ورا سلفتك الهبلة
سعاد : معلش يا طنط امسحيها فيا
زمردة : هتوحشوني يا بنات .. خصوصا البت دي عاجباني موت
لارا بخجل : ميرسي يا زيزي كلك ذوق و الله
زمردة : راجعالك يا حبيبتي .. هيا ديتها كام سنة بس و اجيبك عندي و اجوزك حفيدي
دينا بتمتمة : يكون احسن اهو نخلص منكو انتو الاتنين
زمردة : يلا اشوف وشكم بخير .. سالووو
ذهب معهم عدنان و عبد الله لايصالهم للخارج و التقو بأوس و حبيبة على الباب
اوس : ايه ده زيزي .. رايحين على فين ؟
توفيق : خلاص يا اوس انا و زيزي اتصالحنا و هنمشي
اوس : بجد ! الف مبروك
زمردة و هي تحضنه : هتوحشني يا قلب زيزي .. خلي بالك من الدلوعة بتاعتك دي
اوس : دي في عنيا
زمردة : تعالي بحضني يا بت
حبيبة و هي تحضنها : ابقي روحي ساونا و لا جاكوزي و اتدلعي شوية عشان تنسي الي حصلك هنا
زمردة : ياااه ده انا ما مصدقة اوصل فرنسا عشان اعوض نفسي عن الايام دي .. ربنا يسامحك يا توفي
توفيق : طب امشي يلا مش عايزين نتأخر
زمردة : اوس ما تنساش الجزمة الي اتفقنا عليها .. هكملك و اقولك التفاصيل الي عايزاها
اوس : عنيا ليكي يا زيزي .. انتي بس خليكي عاقلة كدة و هيا توصلك لغاية عندك
زمردة : لما تولد مراتك ابقى قولي يا واد مش تسبني اعرف من السوشال ميديا
اوس : حاضر حاضر .. يلا روحي مع توفي لاحسن يغير رأيه
توفيق : اتلم يا اوس بقا
حبيبة بمشاكسة : باي زيزي .. ما تنسيش تحطي سانس كريم في الحر ده
زمردة : حطيت من شوية .. اولدي انتي بس عشان خاطري
توفيق : كفاية رغي امشي يا زيزي
ذهبت زمردة مع توفيق و هي تلوح بيديها لهم
نطق اوس من بين اسنانه : خلصنا
حبيبة بضحك : بس و الله كان دمها خفيف
اوس : اممم جدا
عبد الله : ادخلي يا حبيبة يلا .. الجو حر عليكي
حبيبة بابتسامة : حاضر يا جدو
دلف جميعهم للبيت
عبد الله : ابشركم يا عيال .. العقوبة انتهت
زياد بحماس : يسسسس .. الحمدلله
عبد الله : بس في نفرين كدة لسا العقوبة مستمرة معاهم
دينا بخبث : مين يا جدو ؟
عبد الله و هو يشير بيده : دول
ايهاب : عمل ايه تاني فارس عشان تعاقبه ؟ قولي بس و انا ازبطهولك
عبد الله : استريح انت يا ايهاب .. معملش حاجة بس انا عايز اربيه
حسين : و حلا عملت حاجة ؟
حلا بخوف : جدو قوله اني بريئة الهي تنستر
عبد الله : معملتش حاجة برضو .. بس انا كدة عايز اعاقبهم لوحدهم
يزن : على كدة هتسيبني ارجع لشغلي و لا هتقطع عيشي ؟
عبد الله : لا ارجع مفيش مانع .. بس لو خطبيتك عملت حاجة جديدة هتلبس انت
دينا بتمتمة : و المصحف لاعمل كل يوم
يزن : ايه ؟!
دينا : اهو اكسب شوفتك يا ابو مناخير كبيرة
يزن : مهو مش اتفرم عشان اشوفك يا ست هانم
دينا : كل ابطال الروايات بيعانو عشان حبيباتهم استجدع كدة يالا
يزن : صبرني يا رب .. و الله هبقى اجيلك بس من غير عقوبة و النبي
تركهم عبد الله و دلف الى مكتبه .. تبعته حلا مباشرة
عبد الله : عايزة ايه ؟
حلا : انا ليه اتعاقب ؟! عملت ايه عشان اتمرمط لوحدي ؟
عبد الله : عشان غلطتي .. بس غلطتك كانت اخف من غلطة فارس عشان كدة عقوبته هتكون اكبر
حلا : ليه انا ايه الي عملته يعني ؟ يكونش عشان قولت للبنات على حكاية الصور ؟
عبد الله : اممم شاطرة الي عارفة يعني .. عموما عقوبتك هتبتدي دلوقتي
حلا : هتسيبني اشتغل بالغيط و الرجالة قاعدين ؟!
عبد الله : لا يا حبيبتي ده مش من مهامك .. امسكي الكتاب ده كدة
نظرت حلا للكتاب السميك نوعا ما …كان كتاب بعنوان “الطبيعة البشرية والسلوك الإنساني”
حلا باستغراب : ايوة ايه ده ؟! اعمل بيه ايه ؟؟
عبد الله : تحفظيه صم .. من الجلدة للجلدة و اول ما تخلصي تجيلي اسمعلك
حلا بصدمة : تسمعلي ؟!
عبد الله : ايوة .. يلا شوفي شغلك باي لحظة ممكن اندهلك و اقولك سمعي
حلا برجاء : جدوووو
عبد الله بحزم : مفيش جدو .. ما تخلينيش اسلمك لحسين و هو يتصرف معاكي
حلا بسرعة : لا لا هحفظ هحفظ
عبد الله : اطلعي و ابعتيلي فارس
خرجت بسرعة و هي تتمتم بكلام غير مفهوم
بعد دقائق قليلة جدا دلف فارس
فارس : هحفظ ايه انا ؟
عبد الله : تعالا يا حنين .. مين قالك هتحفظ .. انت هتشتغل شغل تحفة يا ابو عضلات
فارس : و هشتغل ايه يا بيدو ؟
عبد الله : اتعدل يالا .. انت مهمتك آسر .. هيفضل معاك ليل نهار .. تحميه بقا و ترضعه و تغيرله البامبرز و كدة يعني
فارس بذهول : نعم يا اخويا ؟!
عبد الله : يا ايه ؟!!
فارس : ده افترى يا جدو .. انت بقيت كريتيف اوي يعني
عبد الله : معلش الي غلط يتعاقب … ده انا لو سبتك لباباك كان هيعلق مشنقتك
فارس : لا معلش خلينا معاك احسن .. بس حضرتك بتعاقبني ليه يا بيدو ؟
عبد الله : قولتلك اتلم و احترم اني جدك .. بعاقبك عشان ودانك الحلوة دي مش عايزة تتلم
فارس : اعمل ايه منا ياما قولتلها عيب كدة يا بت بس هيا مصرة على الي بتعمله .. شرحتلها الموقف و قولتلها جدو هيزعل بس هي مش مؤدبة خالص
عبد الله : يخربيت تقل دمك ياض .. امشي من هنا روح استلم آسر و اهتم بيه
************************
في المساء
في اوضة دينا و حلا .. كانت دينا تجلس مع حبيبة التي تأكل مربى التوت بنهم و حلا تمشي ذهابا و ايابا تحفظ ذلك الكتاب
دينا بعبوس : اهو سابني و راح .. انا امته هتجوز بقا ؟!
حبيبة : كنتي بتقولي عليا بتدلع اهو انتي بتدلعي اكتر مني .. ده لسا سايبك من ساعتين
دينا : اتلمي يا حبيبة .. انا اكتر حد استحمل سهوكتك دي .. ده بدل ما ترتبيلي موعد رومانسي معاه زي ما كنت بعملك
حبيبة بضحك : خلاص ليكي عليا اكلم اوس و اقوله
دينا : ايوة كدة اتجدعني معايا .. انتي مالك نازلة اكل بالمربى كدة ؟ هتبهدلي نفسك
حبيبة : مش عارفة .. النهاردة نفسي مفتوحة اوي و عمالة اكل .. روحت المطعم مع اوس و طلبت تلات اطباق و خلصتهم كلهم
دينا بضحك : ده انتي بتنافسي حلا بقا .. ايه الطفاسة دي ؟!
حبيبة : فيها ايه حامل و لازم اتغذى
دينا بابتسامة : عندك حق .. ياااه امته هعيش الشعور ده ؟ تخيلي كدة تشيلي ببطنك حتة منك انتي و حبيبك .. احساس جميييل
حبيبة بعبوس : بس ممل اوي .. خصوصا اخر شهر .. البيبي حركته بتقل .. دي اكتر حاجة كنت بتبسط عليها بالحمل لما يضربني كدة و احس برجله و لا ايده .. انا تعبت و انا مستنياه عايزة اشيله بقا
دينا : نعملك ايه يعني ؟ نولدك بالعافية ؟ اتلمي يا بت و بلاش دلع
حلا بصراخ : بس منك ليها صدعتوني .. مش عارفة احفظ من رغيكم .. الكتاب ده 400 صفحة امته هخلصه ؟!!!
دينا بشماتة : حلا الي عمرها ما فتحت كتاب اهي شايلاه و بتحفظ زي نجيبة متولي الخولي
حلا بغضب : دينا اتلمي ما تخلينيش افش غليكي فيكي انتي و البطيخة الي جنبك دي
حبيبة بهمس : بطيخة !
دينا بملل : ابوس ايدك ما تفتحيش سيرة العيل الي كل دماغك ده .. تقولي عفريت و شبحه بيلاحقك ليل نهار
حبيبة : حرام الواد ده غلبان .. انا اول ما ارجع مصر هدور عليه و اساعده
دينا : طيب لما ترجعي مصر كلنا هنساعدك و نساعده .. دلوقتي نقطينا بسكاتك
حبيبة : دينا .. نفسي بموس شوكلا
دينا : حاضر يا اخرة صبري .. هنزل اجيبلك
***********************
كان فارس يحمل اسر الذي يبكي و يمشي به
زياد و هو يعمل على اللابتوب : ما تسكته يا فارس
فارس : اعمله ايه ؟؟! مش عارف ماله
فريدة : غيرله البامبرز
فارس بقرف : حاضر .. و الله لو عملها بوشي لاضربك يا تميم
تميم : اشتغل يالا و بطل دلع
فارس و هو يفك البامبرز : مفيش حاجة
فريدة : برضو غيرها
بدأ فارس بتغيريها
فارس : كدة كويس ؟
فريدة بضحك : انت لبستهاله بالعكس .. فكها و اعدلها .. اللزق لازم يكون قدام
فارس بملل : هففف حاضر
اعاد فارس العملية ثم حمله و بدأ يمشي
فارس : اهو سكت .. الحمدلله
فريدة و هي تعطيه الببرونة : الرضاعة كل ساعتين يا فارس .. تعمله لحد هنا و تحط معلقتين لبن
فارس بغيظ : حاضر .. ممكن احطه بالسرير دلوقتي ؟
فريدة : اممم ماشي
تميم بخفوت : فريدة خلي عينك عليه .. ده ممكن يأذي آسر بهبله ده
فريدة بحدة : انا عارفة شغلي كويس
تميم : انتي لسا قافشة ؟!
فريدة : ااه
مصطفى : زياد .. هو ايه اخبار حازم صاحبك ؟
زياد : بتسأل ليه ؟
مصطفى : ليلة بقالها كتير مش بتكلمني .. خايف يكون حصلها حاجة
زياد : ما تقلقش هيا كويسة .. بس باباها خد منها الموبايل عشان الامتحانات
مصطفى : و امته هيرجعه بقا ؟!
زياد : لما تخلص
مصطفى : ما تكلمني زي ما بكلمك و سيبك من اللابتوب ده
زياد : عايز ايييه ؟! عندي شغل ياض
مصطفى : عايزك تكلمه و تقوله يديها الموبايل
زياد : ده انت بقيت عاشق ولهان ياض و انا معرفش .. قوم من وشي
اتت سحر و قالت : ها فارس ماشي كويس و لا ايه يا عيال ؟
فارس بملل : الواد ده رخم زي باباه .. كل شوية بيعيط
سحر : ما هما العيال بيعملو ايه غير العياط ؟ اتعلم يالا بكرا تتجوز و يجيلك عيال لازم تبقى عارف ازاي هتاخد بالك منهم
فارس : انا يبقى يجيلي عيال اتعلم .. مش اشيل شيلة غيري كدة
سحر : ما يجراش حاجة لو اتعلمت من دلوقتي .. تميم فين اوس ؟
تميم : خرج هو و يزن معرفش راحو فين
سحر بخفوت : انت لسا متخانق مع فريدة ؟
تميم : اه
سحر : طيب يا حبيبي ابقى صالحها و اعملها الي هيا عايزاه .. حرام البت غلبت مع الواد و نسيت نفسها خالص
تميم : حاضر يماما اما نطلع شقتنا هصالحها
سحر بغمزة : هاتلها هدية يالا .. فرحها دي بت غلبانة
تميم : حاضر
في هذه اللحظة سمعو صوت صراخ كارما في الطابق العلوي
زياد بفزع : ده صوت كارما …….. يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية مغامرات عائلية)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)