روايات

رواية معاناة الصقر الفصل الاول 1 بقلم امل الهواري

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية معاناة الصقر الفصل الاول 1 بقلم امل الهواري

 

 

البارت الاول

 

 

 

مقدمه
نعم مازلتُ أتنفس بل بالأحرى مازلتُ أحيا ، رغم المعاناةِ التي أعيشُها ، منذ وفاة والدي نتيجة الظروف الصعبه التي نعيشها ، فقد دفع حياته ثمناً للفقر والمرض ، ومنذُ رحيله حملتُ علي عاتقي مسؤلية جدتي التي آخذ المرض من صحتها الكثير ، رحل عني الأمان برحيله وتركني وسط تلك الغابه المليئه بالذئاب البشرية ، عانيتُ كتيراً ومازلتُ أُعاني ففقدانُ الأب شئٌ صعب حتي وإن كان فقيراً يظل هو السند في الحياه ، ومع كل هذه الصعوبات لن أتخلى عن حُلمي الذي أصبح هدفي وها أنا قد أوشكت علي تحقيقه لأصُبح الدكتوره / *وعد مصطفي المهدي* ، وبعد كل هذا إكتشفت أنا ما مضي من حياتي عباره عن أُكذوبة ……..

+

 

♧♧♧♧♧♤♤♤♤

+

 

لم أعلم أن ما تمنيتهُ منذ صِغري سيُصبح سبباً لتعاستي ، فقد كان ثمن هذا الحلم أني جعلت عاجزاً عن تكملة تلك الحياه فقد جعلوني جسد بلا روح *سيف أكمل الزاهد *

الشخصيات
¤ عائلة الزاهد ¤
سيف الزاهد :- ضابط بالأمن الوطني برتبة مقدم ، يمتلك جسد رياضي وقوي البنيه وعيون حاده كالصقر يهابه الجميع

+

 

لمار :- جارة سيف وقد تزوجها بعد قصة حب

+

 

سامر الزاهد :- درس بكلية الهندسه ، هادئ الطباع وهو صديق لمار المقرب

+

 

¤ عائلة المهدي ¤

+

 

وعد :- فتاه رقيقه واجهت صعوبات الحياه بمفردهاوتدرس بكليه الطب بعامها السادس وتعيش مع جدتها فاطمه

+

 

¤ عائلة الجيار ¤

+

 

جلال الجيار :- من كبار رجال الأعمال ويمتلك مجموعة شركات إستيراد وتصدير
عزت الجيار :- إبن جلال الوحيد ويدير شركات والجيار تحت توجيهات والده جلال

+

 

شاهنده :- تزوجها عزتوعن حب فهي تحمل الجنسيه الأمريكيه والمصريه بعد زواجها من عزت ، وقد تعلمت اللغه العربيه كأنها مصريه أباً عن جد

+

 

رتيل :- حفيده الجيار ودرست صيدله وتدير شركة الأدويه التي تمتلكها والدتها شاهنده بأمريكا

+

 

باقي الشخصيات مع الأحداث

+

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

+

 

الفصل الأول
♧♧♧♧♧

+

 

بإحدى الأحياء الشعبيه البسيطه التي تعد أحد أوجه طبقات المعيشه الدنيويه ، وإن دلت فإنها تدل علي فقر الجيوب وليس فقر القلوب إلا من رحم ربي …….

+

 

عاشت وعد برفقة جدتها فاطمه بإحدى بنايات الحي المتهالكه بسبب مرور السنوات عليها ، حالها ليس بالقليل عن حال من يقطنها وكل من تهالكوا بسبب الفقر ولكن يبقي الصمود فكلمة الحمد لله تغني
عن كل متع الحياه …….

+

 

دلفت وعد مسرعه داخل تلك البنايه وصعدت مهروله إلي شقتها بالطابق الثاني فقد تأخرت اليوم بسبب المواصلات

+

 

 

بالداخل

+

 

تجلس سيده بنهاية عقدها الخامس وهي فاطمه جدتها علي إحدى المقاعد ترتل آيات الذكر الحكيم من مصحفها الذي لم يفارقها ، قبلت وعد رأسها بحب

+

 

الجده:- صدق الله العظيم ، إتأخرتي ليه كدا ياوعد أنا قلقت عليكي

+

 

وعد :- معلش ياتيته غصب عني المواصلات صعبه دقايق ويكون الغدا جاهز علشان الحق الشغل

+

 

فاطمه بتنهيده حزن :- عيني عليكي يابنتي بختك قليل من يوم ماوعيتي علي الدنيا

+

 

وعد الإبتسامة رضي :- ربنا يديمها نعمة يابطه غيرنا مش لاقي وإحنا الحمد لله مستورين

+

 

فاطمه :- الحمدلله ربنا يعوض صبرك خير يابنتي

+

 

أبدلت وعد ثيابها ودلفت للمطبخ ، أعدت الطعام بسرعه فقد كان بسيط للغاية

+

 

أخذت بيد جدتها إلي الطاوله المتهالكه بعض الشئ ولكن تقضي الغرض

+

 

بعد دقائق رن جرس الشقه ، فتحت وعد وكان جارتها رقيه

+

 

وعد بذوق :- إتفضلي يارقيه إتغدي معانا

+

 

فاطمه :- إدخلي يابنتي واقفه علي الباب ليه

+

 

دلفت وهي تنظر إلي الطاوله ولوت ثغرها يميناً ويساراً مردفه بمضض:- شكراً سبقتكم أنا هستناكي تحت متتأخريش

+

 

وعد :- خمس دقايق وهحصلك

+

 

أنهت طعامها مسرعه وأعطت جدتها الدواء وهبطت مهروله ، حينما إستمعت لشجار رقيه مع أحد شباب الحاره

+

 

وعد :- في أي يارقيه إنتي لحقتي دا الخمس دقايق لسه ماخلصوش

+

 

رقيه بصوت عالي :- أعمل أي في الناس اللي لا بتحس ولا بتفهم في الرايحه والجايه مش سيبني فى حالي

+

 

يقف شاب يبدو عليه البساطه كحال سكان الحي وهو الطرف الثاني من الشجار

+

 

أحمد :- إحضرينا يادكتوره أنا عمري ما ضايقتها وبكلمها بالأدب ، وطالبها في الحلال

+

 

وعد بتفهم :- الكلام دا مش مكانه الشارع ياأستاذ أحمد

+

 

رقيه بتكبر:- وأنا أرضي بيك علي أي إن شاء الله مش فاضل غيرك إنت ياسطي أحمد

+

 

أحمد بكبرياء:- الشغل مش عيب طالما بالحلال ، وإن كان علي إرتباطي بيكِ فأنا أسف علي طلبي دا ، إوعي تفتكري إن بعتذرلك لأ أنا بعتذر لنفسي ملعون أبو الحب اللي يذل البني آدم ويقل من كرامته أنا اللي ميشرفنيش إنك تكوني مراتي

+

 

غادر وتركها وسط نظرات الإشمأزار وهمسات من تجمع حولهم من أهالي الحي

+

 

غادرن حيث مكان عملهن بالمستوصف (مشفي صغير )

+

 

وعد بعتاب :- ينفع الفضائح اللي حصلت دي

+

 

تصنعت رقيه البرأه :- وأنا ذنبي أي هو اللي مش بيفهم

+

 

 

 

وعد :- كنتِ قوليله كل شئ نصيب من غير إهانة ، وبعدين ماله يعني ماهو بني آدم محترم ويعرف ربنا وبيكسب بالحلال

+

 

رقيه بسخرية:- طب ماتتجوزيه إنتي ياختي إنما أنا مش غاويه فقر

+

 

أنهت وعد ذلك الحوار السخيف فهي تعلم جيداً أن رقيه هي من عشمت أحمد ولكن بعد التسليه………

+

 

♧♧♧♧♧♤♤♤♤

+

 

إنسدل ضوء القمر الخافت علي مكان أخر للوجه الثاني من طبقات المعيشه الذي يدل علي الثراء والبزخ ، ولكن لم يحمل السعاده لمن يَقطُن به فالمال ليس كل شئ ……

+

 

بفيلا الجيار

+

 

إجتمع جلال الجيار بولده الوحيد عزت علي مائدة الطعام ، تحدث جلال بهدؤ عن بعض أمور العمل

+

 

جلال :- أي أخبار الشحنه الجديده

+

 

عزت:- خلاص علي وصول كلها يومين وتبقي في الميناء وهتتخزن زي ما حضرتك أمرت

+

 

جلال :- الصفقه اللي ريتال سافرت علشان تتممها عملت فيها أي

+

 

عزت :- الناس طلبوا زياده عن ماإحنا عاوزين بس مش كتير

+

 

جلال :- خلاص زودهم كدا كدا هنكسب أكتر المهم الصفقه دي تتم النوع دا مفيش منه في السوق يعني هيتباع بالتمن اللي هقول عليه

+

 

عزت :- دا برضه رأي ريتال

+

 

جلال :- أنا عايزها تعرف كل حاجه عن الشغل ماهي اللي هتكمل بعدك وكمان دماغها شغاله وكمان بتتعرف علي ناس كبيره هناك وشغلنا هيتوسع ويكبر

+

 

عزت :- طب الشحنه هتدخل إزاي المره دي

+

 

جلال:- عرفت تعمل اللي كان ناقص لشغلنا جندت حد لحسابها
عزت بتوتر :- هو عرف حاجه عن شغلنا
جلال يتألف وهو يغادرغرفة الطعام :- لا معرفش

+

 

♧♧♧♧♤♤♤♤

+

 

بالمستوصف الطبي

+

 

يتوافد المرضي من مختلف الأعمار علي هذا المستوصف الطبي البسيط، وذلك لعدم توفر لديهم المال لمداواة أمراضهم بمكان أخر به رعايه وإهتمام

+

 

عملت رقيه ممرضة بتلك المستوصف وهذه هي مهنتها أما وعد فعملت سكرتيره تحجز الكشف ويوجد طيب واحد فقط

+

 

جلست بجانب وعد سيده بنهاية عقدها الرابع تتأوه من الألم ويبدو عليها بساطه الحال لأبعد حد

+

 

وعد بشفقه :- حضرتك بتشتكي من أي

+

 

السيده بترجي :- ربنا يخليكي يابنتي دخليني للدكتور الأول أنا هموت من الوجع

+

 

وعد :- طب بس قوليلي حاسه بأي

+

 

أخبرتها السيده عما يؤلمها ، أخرجت وعد ورقه وكتب عليها بعض الأدوية وذلك مراعاة لظروف تلك السيده فتلك أول مره تفعلها ، وذلك لتوفر لها بعض المال بدلاً من دفعه هنا وإن كان بسيط

+

 

مدت يدها الورقه الأدوية :- طب إتفضلي الورقه دي كتبتلك فيها أدويه جبيها هي أكيد مش غاليه إمشي عليها إسبوع وبإذن الله هتبقي كويسه

+

 

السيده بغضب وهي تتألم وتقلب الورقه يمناَ ويساراً:- دواء أي اللي كتبتيه تكونيش فاكره نفسك دكتوره ب …….

+

 

مقاطعتها وعد وتحدثت إليها بأدب :- يامدام انا عايزه أوفرلك تمن الكشف تجيبي به العلاج دا ، وعلي العموم انا فعلا دكتوره وكنت عايزه أساعدك ، أنا هدخلك للدكتور بس ياريت متقوليش حاجه عن الدواء اللي كتبته ليكِ

+

 

بعد عشر دقائق خرجت السيده وبيدها روشته العلاج التي كتبها لها الطبيب ، ونظرت إلي وعده نظره تعالي وغادرت وهي تتمتم قال دكتوره قال…..

+

 

ذهبت السيده إلي صيدليه مجاوره لشراء الأدوية التي كتبها الطبيب وطلبت من الصيدلي أن يري الورقه التي أعطتها لها وعد ، وإتضح لها أنها مُحقه فهي نفس الأدوية التي كتبها الطبيب ، فتمتمت :- طول عمري وش فقر ……

+

 

عوده للمستوصف

+

 

إستمعت رقيه إلي ما حدث بين وعد وتلك السيده الحمقاء ، لمعت برأسها فكره شيطانية وعزمت علي تنفيذها وذلك بحثاً عن المال بغض النظر عن الوسيله المتبعه…….

+

 

أنهت وعد عملها بالساعه التاسعه مساءاً

+

 

وعد بمزاح :- أي يارقيه هتباتي هنا ولا أي

+

 

رقيه بكذب :- لأ أنا رايحه مشوار قريب من هنا روحي إنتي

+

 

إعتقدت وعد أن هناك علاقه بينها وبين الطبيب وقالت ماشي ربنا يهدي

+

 

ولكن في بعض الأوقات قد نخطي الإعتقاد

+

 

♧♧♧♧♤♤♤♤

+

 

بصباح اليوم التالي إستقيظت وعد كعادتها مبكراً ، إغتسلت وأدت فرضها وأعدت الفطور لجدتها ووضعته بجانب فراشها حتي لا تستيقظ ، وغادرت إلي الجامعه ……

+

 

داخل كليه الطب بجامعة القاهرة

+

 

أنهت وعد أول محاضره فاليوم ملئ بالمحاضرات لديها ، وذهبت إلي مكانها المعتاد وهو كافيتريا الكليه لتمارس هوايتها المفضله وهي القرأه

+

 

إقترب منها شاب يبدو علي طالعه الثراء والذوق الرفيع وتحدث إليها بإحترام

+

 

الشاب:- السلام عليكم
رفعت عينيها عما تقرأ ونظرت إليه بدهشة:- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

+

 

عدل نظارته الطبيه بتردد :- تسمحيلي اخد من وقتك خمس دقايق بس

+

 

لملمت أغراضها وهمت بالوقوف لتغادر :- أسفه مش بتكلم مع شباب

+

 

الشاب :- أرجوكِ إستني

+

 

وعد :- لو سمحت يادكتور مينفعش كدا

+

 

مد يده إليها حاملاً ظرف مغلق :- خلاص همشي بس ممكن تاخدي الجواب دا كل اللي عايز اقوله مكتوب فيه
سارت وهي تتمتم بزهول وصدمه :- جواب !!! إنت أكيد مش طبيعي بعد إذنك

+

 

الشاب :- أرجوكِ ياوعد إستني

+

 

وقفت ومن ثم نظرت خلفها بصدمه أخري مردفه :- هو حضرتك عارف أسمي كمان

+

 

الشاب بترجي :- خدي الجواب وهتعرفي كل حاجه

+

 

بعد محاولات منه في إقناعها وترجيه لها أخذته وغادرت علي إستحياء فلأول مره تتعرض لموقف مثل هذا

+

 

أنهت يومها المجهد وغادرت علي عُجاله كعادتها فروتينها اليومي لن يتغير ………

+

 

♧♧♧♧♧♧

+

 

عايزه أعرف رأيكم لإنه مهم جداً بالنسبالي ، وكمان ياريت اللي تقرأ البارت مش تبخل عليه بإنها تثبت وجودها بلايك علشان أعرف عجبكم ولا لأ

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x