رواية معاناة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم امل الهواري
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية معاناة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم امل الهواري
البارت الثالث
أشرقت الشمس بنور ربها لتعلن عن صباح يوم جديد ، تمنت وعد أن يحمل لها السعاده ، فقد عزمت علي التأكد من كلمات سامر عما يحدث بالمستوصف
إستيقظت باكراً أدت فرضها وأعدت الفطور لها ولجدتها ، وقامت بترتيب الشقه ومن ثم غادرت إلي الجامعه ، حيث العاشق المتيم الذي ظهر لها من العدم…….
+
♧♧♧♧♤♤♤♤
+
بكليه الطب
+
علمت وعد من إحدي الطالبات زميلاتها عن إلغاء المحاضره الأولي، وأن الثانيه ستبدأ بعد ما يقارب الثلاث ساعات
+
حدثت نفسها بصوتٍ مسموع بعض الشئ :- أوف أي دا طب هعمل أي أنا دلوقتي هعقد ثلاث ساعات في الكافتيريا ، ولا أروح وأبقى أرجع تاني ، بس دا مشوار
+
سمعت صوتاً يتحدث من خلفها :- طب ما تتعرفي علي زوج المستقبل أحسن
+
فزعت علي أثر تلك الكلمات وإلتفتت لتنصدم من رؤيته
+
وعد بصدمه :- إنت أي ياعم إنت مفيش في حياتك حاجه غيري ولا أي ، مش عندك شغل أنا عايزه أعرف أمن الجامعه بيسمحلك تدخل هنا إزاي
+
سامر بثقه :- أولاً إنتي كل حياتي ، ثانياً إسمي لوحده واسطه يابنتي
+
وعد بسخريه :- ليه يعني إبن رئيس الجامعه مثلاً
+
سامر بعشق :- قريب هتبقي جوهره من جواهر العيله ، وتعرفي أنا أبقي مين ها قولتي أي بقا
+
وعد بدهشه :- قولت أي في أي
+
سامر بإبتسامه:- تحبي تتعرفي علي زوج المستقبل
+
وعد :- والله إنت مجنون والمفروض تروح لدكتور تشوف عقلك اللي ضرب دا
+
همت بالمغادره ولكن وقف أمامها كالجبال الشامخ
سامر :- المره دي مش هسيبك تمشي وكالعاده هترجاكي ، وافقي بقا حرام عليكي أنا هموت علي كلمه منك
+
لم تصدق ما يحدث هل هي بحلم أم بعالم أخر ؟؟؟ فلم تتوقع أن يحدث لها مثل هذا، ظنت أن الحياه تحمل لها الشقاء فقط وليس هناك وجه أخر غيره، ولكن هل ستدوم السعاده؟؟؟ بالنهايه وافقت بعد إصرار منه أن تجلس لتستمع إليه
+
وعد :- خلاص موافقه
+
سامر بتسرع :- موافقه تتجوزيني
+
لم تستطع إخفاء تلك الإبتسامه الساحره التي تظهر تلك الغمازات ، نُقل سامر إلي عالم أخر لم يري به سواها
+
وعد :- موافقه إني أقعد معاك بس هنا في الكافتيريا بره الجامعه لأ
+
سامر بتنهيده :- أخيراً ، مش مشكله أي مكان هتكوني معايا فيه هيبقي أجمل مكان في الدنيا
+
جذب مقعد إحدي الطاولات مردفاً :- إتفضلي ياحبيبتي
+
وعد بتأفف :- وبعدين بقااااا
+
سامر :- خلاص إتفضلي يابت
+
وعد :- هو ياكدا ياكدا مفيش وسط
+
سامر بإبتسامه :- بعد كدا مش هقولك غير ياجوهرتي
+
جلست بدون إكثار وظلت تتلفت حولها يميناً ويساراً
+
سامر :- مالك بتبصي حواليكي كدا ليه هو أنا خاطفك
+
وعد برتباك :- اااصل دي أول مره أقعد مع شاب
+
سامر :- وهو دا اللي مخليني متمسك بيكِ أدبك وأخلاقك وإنك مش زي باقي البنات وخصوصاً اللي في الكليه هنا
+
وعد :- وحضرتك بقا عرفت كتير علشان كدا متأكد إن مفيش حد زي
+
سامر :- أبداً والله بس بسمع من أصدقائي ، يابنتي أنا عشت وإتربيت تربيه ميري (عسكرية) في الأول بابا الله يرحمه العميد أكمل الزاهد كان تبع القوات المسلحه يعني ميري لأقصي حد وبعدها أخويا المقدم سيف الزاهد
+
وعد :- طب ليه إختارت واحده علي قدها زي وعاوز ترتبط بيها مش يمكن عيلتك ترفض الإرتباط بوحده فقيره خصوصاً إنك عارف كل حاجه عني ، أنا حياتي متواضعه لأبعد الحدود
+
سامر :- أولاً عائلتي هي أخويا وزوجته ماليش حد غيرهم ، ثانياً بقا هو مش بيفكر بالماديه دي غني وفقير لأن مفيش كدا في الحب ، أنا مش هفاتحه في حاجه غير لما تاخدي قرار وأوعدك لو وافقتي هعمل كل اللي أقدر عليه علشان أسعدك ، ومتقلقيش جدتك هتعيش معانا ، انا عايش في شقة بابا وماما الله يرحمهم ، ولو قرارك كان رفضك ليا لا قدر الله أوعدك إنك مش هتشوفي وشي تاني
+
وعد :- يعني بسهوله كدا هتتخليعن حب السنين دا
+
سامر :- لأ مش بسهوله ، أنا فضلت متمسك بحبك ست سنين ، عارفه دول مروا عليه إزاي إنتي عايشه في قلبي وعقلي ، كنت بحفز نفسي بيكي في الدراسه ، كنت بوعد نفسي إنك هتكون مكفأة نجاحي في النهايه ، وعد أنا عمري ما عرفت بنت غيرك ، قلبي دا مختوم بإسمك وعد المهدي وبس
+
هربت دمعه من عينيها لم تستطع أخفاءها ، ظلت تبكي في صمت
+
سامر :- لو سمحتي متبكيش ، أنا مش هقدر ألمس خدك علشان أمسح دموعك ، وكدا قلبي بيموت أرجوكي متختبريش قوة تحملي
+
وعد :- بجد مش لاقيه كلام أقوله دموعي دي بتعبر عن اللي جوايا عن الكلام اللي لساني عاجز إنه ينطقه
+
أردف بمرح لإخراجها من تلك الحاله :- طب متبكيش دلوقت ولما نكتب الكتاب إبقي إبكي براحتك بس هيكون دموع فرحه بأمر الله ، وقتها خلاص بقا هتكوني بقيتي ملمي قدام ربنا والدنيا كلها ، وإيهدي هتقدر تلمس خدودك وتزيل دموعك ، بس متتعوديش علي الدموع لإن بإذن الله حياتنا كلها هتبقي سعاده وفرح ، وكمان أنا مش بحب النكد
+
إبتسمت وهي تزيل دموعها بطريقه طفوليه مردفه :- حاضر أوعدك إني هفكر وهستخير ربنا ، لكن موضوع الحب دا مش أوعدك بيه دلوقتِ ، لو في نصيب بينا هترك الحريه لقلبي إنه يحبك دا هيكون بعد الخطوبه طبعاً
+
سامر :- لا ياختي مفيش خطوبه في كتب كتاب علي طول بأمر الله ، هو أنا لسه هعيش فتره خطوبه كفايه كدا ، قلبي مش مستحمل ثم أردف بمشاكسه :- نفسي أتجوزك قبل ما أموت حاسس إني عَجِزت من كتر الإنتظار
+
أردفت بتلقائيه :- بعيد الشر عنك ، طوله العمر ليك يارب
+
سامر بمشاكسه :-أي دا خايفه عليه طب الحمدلله في أمل أهو يا مسهل يارب
+
إحمرت وجنتيها خجلاً فأردفت :- بطل جنان بقا
+
سامر :- أوك هبطل ، ها بقا تشربي أي ثم نظر بساعة يده مردفاً :- الكلام أخدنا والوقت عدي من غير ماتشربي حاجه
+
وعد بإبتسامه :- دي رايحه منك علي الأخر ياباشمهندس ، والله شربت عصير أول ماقعدنا
+
سامر :- ما أنا عارف بس برضه هتشربي حاجه تاني ، ها عصير ولا تحبي حاجه تاني طالما مش عايزه تشربي يبقي نطلب أكل
+
وعد :- لأ والله فطرت قبل ما أجي مع تيته
+
سامر :- ربنا يخيهالك خلاص يبقي كابتشينو
+
وعد :- زي ما تحب
+
سامر :- ممكن بقي توعديني إنك تسيبي الشغل دا وأنا هشوفلك شغل في مستشقدفي كويسه
+
أمأت رأيها بموافقه مردفه :- ربنا يسهل
+
مرت عشر دقائق ومن ثم إستأذنت منه وذهبت إلي قاعة المحاضرات ، ولكن قلبها كاد أن يخرج من بين ضلوعها فرط السعاده ، ولكن مهلاً أيها القلب فهل ستدوم ؟؟؟
+
♧♧♧♧♧♤♤♤♤
+
بفيلا الزاهد
+
[ كفايه بقي يافروحه أنا تعبت ] أردفت بها لمار وهي تجلس علي المقعد بإرهاق
+
فرح :- لأ حضرتك بتهربي من اللعب علشان مش عرفتي تمسكيني
+
جذبتها إليها واضعه إياها علي فخذها وقبلت
وجنتيها مردفه :- إنتي اللي شقيه وأنا مش قادره أجري وراكي كفايه لعب
+
فرح بغضب طفولي :- حتي طنط لاما ليه كدا يارب مش كفايه مامي بتقولي كدا ، لكن بابي حبيبي بيفضل يجري وراي ويلعب معايا كتير ومش بيتعب
+
لمار بإبتسامه علي ما تتفوه به :- علشان بابي أقوي
+
فرح بفخر :- صح بابي قوي علشان بيمسك علي الأشرار
+
لمار :- وحبيبتي فروحه عايزه لما تكبر تبقي أي
فرح بتلقائيه :- ضابط زي بابي طبعاً
+
لمار بذهول :- ضابط يعني لو ربنا رزقني ببنوته هتقولي هي كمان عايزه أبقي زي بابي الصبر يارب
+
♧♧♧♧♧♤♤♤♤♤
+
أنهت وعد يومها بالجامعه وعادت للمنزل ، لم تتحدث مع جدتها فيما حدث مع سامر وقد عزمت علي التأكد من حديثه عن المستوصف ، ولكن أتتها الأجوبه دون عناء البحث
+
ذهبت وعد ألي المستوصف بصحبة رقيه كالمعتاد يومياً ، ولكن تفاجأت بحديث رقيه الغير معتاد
+
رقيه :- أي رأيك في شغلانه هناكل من وراها الشهد وكمان هناخد فيها ثواب
+
وعد بإهتمام :- ودي شغلانه أي دي
+
رقيه بمكر :- هنحمي الناس من خراب بيوتهم
+
وعد بضيق :- ما توضحي كلامك قولي علي طول شغلانه أي
+
رقيه :- يعني مثلاً لو ست خلفت ثلاث أةدو أربع أطفال وحصل حمل بعد كدا وهي مش عايزه الطفل دا علشان العِيشه غاليه ، إنتي بقي دكتوره تعملي عمليات إجهاض وتردد في إكمال باقي حديثها ….
+
وعد :- كملي سكتي ليه
+
رقيه :- وعمليات تانيه نستر بيها علي البنات من الفضايح ، أهو نكسب فيهم ثواب
+
وعد بثبات :- ودا بقي هيحصل فين
+
رقيه :- في المستوصف طبعاً هو إحتا لينا مكان غيره
+
وعد :- بهدؤ :- بس أنا مش موافقه الله الغني عن الفلوس الحرام
+
رقيه :- حرام أي بس يعني عاجبك عيشتك دي اللي كلها مرمطه ، ولا البيت اللي ساكنين فيه دا لو توكتوك من جنبه بيهز جدرانه ، عايزين نعيش زي الناس
+
وعد :- أنا الحمدلله راضيه بعيشتي وحمده ربنا عليها هو دا الستر ، مش اللي إنتي عايزاه ، وانتي كملن إرضي باللي ربنا قاسمه ليكِ وبلاش نمرده وبطر
+
رقيه :- خلاص براحتك ، طول عمرك وش فقر
+
عزمت وعد علي ترك ذلك الوقر بعد أن تأكدت بنفسها ولكن لن تخبر رقيه بقرارها حتي لا تثير شكوكها ……
+
♧♧♧♧♤♤♤♤♤
+
بفيلا الزاهد
+
ذهب سامر حيث منزل أخيه متعمداً عدم وجوده ، فالمار صديقته المقربه وبئر أسراره وهو أيضاً رفيق دربها وأخيها الذي لم تنجبه والدتها
+
سامر :- تعالي بقا يالاما والله مش جعان إخلصي قبل ما تحصل كابسه ومش هعرف أحكيلك حاجه
+
أتت لما حامله بيدها طبق به البيتزا المفضله لدي سامر صنعتها خصيصاً له لعلمها أنه يعشقها
+
لمار بإبتسامه :- إتفضل ياعم أحلي بيتزا علشان خاطر عيونك ، إنجز بقا هلصها بسرعه وأحكيلي قبل ما أخوك يجي ، مش بعرف أفهم حاجه منك وهو هنا علشان بتتكلم بالألغاز ، وبعدين هو لازم يعرف هتفضل مخبي عليه لحد إمته إنك بتحب وعايز تتجوز
+
سامر :- لما هي توافق الأول
+
لمار بسعاده :- أي دا أخيراً أخدت خطوه وكلمتها ، يابني إنت كنت جايبلي الضغط بسبب الحب الصامت اللي كنت عايشه دا
+
سامر بمشاكسه :- الحمدلله ياختي بقا حب متحرك ، وبيتنطط لها كل يوم في الجامعه
+
[أي دا سامر الزاهد شخصياً ] تحدث بها سيف وهو يدلف إليهم
+
سامر بإبتسامه :- شوفت إزاي علشان أخلص من إلحاحك عليه
+
سيف :- طب ما تيجي تعيش معانا هنا أحسن من القعده لوحدك
+
سامر :- لا ياعم الله الغني دا أنا ماصدقت أخلص من الميري
+
ضحكت برقه مردفه :- إنت خِلِصت وأنا اللي لبست ياسيمو
+
توجه إليها متصنعاً الجديه :- بتقولي حاجه ياقلبي سمعيني
+
لمار :- أبداً يافندم أنا أقدر دا أحلي ميري
+
جذب جاكته وهم بالمغادره مردفاً :- طب أستأذن أنا بقي ، لان جو الرومانسيه اللي هيبدأ دا ماليش فيه هبقي عزول سلام
+
♧♧♧♧♧♤♤♤♤♤
+
عاد إلي شقته ليلاً وتحدث مع أحد رفقائه في الهاتف
سامر :- أيوه ياخالود نفذ اللي قولتلك عليه لما هي تمشي ………
+
♧♧♧♧♧♤♤♤♤♤
+
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية معاناة الصقر)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)