رواية ليتني اعفو الفصل الحادي عشر 11 بقلم لمسة جمال
رواية ليتني اعفو الفصل الحادي عشر 11 بقلم لمسة جمال
البارت الحادي عشر
الفصل الحادى عشر
ياسلام عليك يامحمد كل ده تأخير معلش يانور ياحبيبتى بلاها ورد بقى حتى التليفون نسيته فى العربية ومش عارف لا اتصل بيه ولا بيها
كويس ان عربيته اتزينت ووصلت لحد البيت والا كنت روحت بدون العربية كمان
استقل سيارة صاحبه بعد ان عدل من بذلته السوداء اللامعة وقميصه الناصع البياض وتسريحة شعره المشذبة فى مراه السيارة واخذ يدندن عدة اغنيات تدل على فرحته وسعادته لهذه الليلة حيث سبقه عمه وعائلته الذى اتى متاخرا الى الحفل المقام فى الفندق ليستقبل المدعويين
عندما وصل الى منزل نور شعر ان الجو هادئ وليس هناك اى معالم للفرح حدث نفسه :ياترى ايه اللى حصل ليه الدنيا ساكتة كدة حتى الانوار مطفية ومفيش اى موسيقى مسموعة هو اينعم الفرح هيتعمل فى فندق … بس على الاقل احس بالفرحة هما الناس الراقية مابيفرحوش زيينا ولا ايه
خرج من السيارة متوجها نحو باب المنزل ليدق الجرس مرة واثنان بعدها فتحت له الباب دادة منيرة لتهتف بخضة :بسم الله الرحمن الرحيم استاذ عمر حمد الله على السلامة يابنى
رد عمر باستغراب :الله يسلمك ايه يا دادة مالك فيه ايه هو انا كنت مسافر ولا حاجة وفين عروستى وعمى ماهر هو البيت ساكت كدة ليه
يابنى الست نور وابوها الدكتور ماهر راحو على المستشفى
بخوف :انتى بتقولى ايه مين اللى تعب فيهم انطقى بسرعة
ماحدش تعب الست نور جالها تليفون بيقول ان حضرتك بعد الشر عملت حادثة بالعربية وحالتك خطرة حتى اتصلوا بيها من تليفونك
انتى بتقولى ايه ثم صرخ : محمد
طيب عرفتى اسم المستشفى اللى راحوها يادادة
مش فاكرة يابنى حاجة كدة زى الامل الشفا
حدثها بسرعة وهو يلتفت للخلف متجها نحو السيارة :خلاص خلاص عرفتها شكرا يادادا انا رايح لهم حالا اكيد نور حالتها صعبة دلوقت يارب استرها وطمنى على محمد ده وحيد امه ومالهاش غيره
ربنا يطمنك عليها يابنى ويسعدكم ويبعد عنكم كل مكروه قادر ياكريم
Image
كانت تبكى بصوت عالى ويحتضنها والدها بقوة وهى تستند على كتفه مخفية وجهها فى صدره :اهدى ياحبيبتى ان شاء الله هيكون بخير وربنا مش هيتخلى عننا ابدا
وبقربهم كان يقف السيد محمود عم عمر واسرته فى حالة خوف وهلع للاطمئنان على ابنهم حيث اخبره الدكتور ماهر ان يلغوا الحفل بسبب ماحدث
مش قادرة يابابى كل ماافكر ان عمر جرى له حاجة وحالته خطيرة وانه بيتألم دلوقت بحس ان قلبى واجعنى قوى ليه بيحصل لنا كل ده كل شوية مصيبة وكل شوية مشكلة كأن حد مختارنا احنا بس ومش شايف غيرنا
معلش ياحبيبتى اهدى كدة وان شاء الله هتطمنى عليه وهيقوم بالسلامة
يارب يابابا يارب
كان يمر على احدى الحالات للكشف عليها عندها احس بحركة غير عادية فى الرواق ليسأل ممرضته:فيه ايه ياسماح ايه الناس المتجمعة هناك ديه
سماح :ديه عروسة ياحبة عينى كان فرحها النهاردة وبيقولوا عريسها عمل حادثة وهو رايح لها ولسة ماخرجش من اوضة العمليات وحالته خطيرة الله يكون فى عونها
لم يستطع فارس ان يرى ملامحها حيث كانت تخفى وجهها فى صدر والدها وهو يضمها فلم يرى سوى فستانها الابيض شعر حينها بغصة تعتصر قلبه ولم يعلم ماهيتها هل تذكره بحبيبة قلبه التى فقدها ام ماذا حدث له ليهتف اخيرا :ربنا يصبرها وبعدها ذهب فى اتجاه مكتبه شاردا مطرقا رأسه للاسفل
شعرت ان ارجلها ماعادت تحملها لترتمى على اقرب كرسى
وتجلس عليه لقترب منها والدها قائلا
د .ماهر: حبيبتى انا هسيبك هنا حاولى تريحى شوية نفسك جنب عمك محمود وانا هدخل اتكلم مع الدكاترة واشوف حالته ايه واجى اطمنك
بابى ارجوك ماتسيبنيش لوحدى
ماتقلقيش انا هرجع لك بسرعة تركها جالسة على احدى المقاعد حيث يربت الحاج محمود على كتفها بحنان يحاول ان يهدئها لكن بداخله قلق كبير وخوف لفقدان اخر من تبقى من رائحة اخوه
كانت مغمضة عينيها تدعو له :يارب احفظه و انقذه لى وقومه لى بالسلامة يارب خفف عنه انا لو جرى له حاجة مش هقدر اعيش هو كل حياتى هموت من بعده ..وبعد لحظات ناداها
نور
لترفع عينيها له ببطء لم تصدق انها ستستمع الى صوته مرة اخرى لتتسع عينيها بذهول ثم نهضت مسرعة فى اتجاهه ليفتح لها ذراعيه ويضمها الى صدره بقوة وقلبه تتسارع نبضاته بجنون وهى مازالت تبكى ولكن هذه المرة دموع الفرحة
ابتعدت عنه ولفت يديها حول وجهه وهى تنظر له بسعادة :عمر انت بخير ياحبيبى يا منت كريم يارب مش ممكن امال مين اللى جوة ده وليه قالولى ان حالتك خطيرة وكلمونى من تليفونك
اقترب عمه منه وهو يبتسم بفرحة عارمة :الحمد لله يابنى انك بخير قلقتنا عليك امال مين اللى جوة وليه قالولنا انك عملت حادثة
طيب اقعدوا هنا وانا هشرح لكم كل حاجة
ربت على كتفها واجلسها قربه على احدى المقاعد المنتشرة فى الرواق:هى فعلا عربيتى وتليفونى نسيته فيها بس مش انا اللى كنت سايقها وسرد لهم عمر ماحدث …
Image
عمر :اوف
ايه يابنى مالك تانى
لازم اروح دلوقت اجيب بوكيه الورد اللى هتمسكه نور
لا روح انت جهز نفسك علشان ماتتاخرش على عروستك وقولى العنوان وانا هروح اجيبه لك مسافة السكة بس هاخد عربيتك انت عارف عربيتى بتتزين مش معقول كنا هنزفك فى عربيتك الكحيانة ديه انت عاوز تكسفنا ولا ايه مع الدكتور وبنته
بقولك ايه حمارك الاعرج واهى ممشية امورى لما الوضع يتحسنن ابقى اشترى لى اللى احسن منها
خلاص هات المفاتيح اروح فريرة وارجع لك على طول والعربية بتاعتى ماتخافش بعد ماتتزين هيجيبوهالك هنا لحد البيت انا موصيهم
شكرا ياابو حميد اخدمك كدة فى فرحك ان شاء الله
قول يارب سلام ياصاحبى
وانتظرته لحد دلوقت ولما ماجاش وماعرفتش اتصل بيه اخدت العربية وروحت على بيتكم وعرفت اللى حصل من دادة
انا مش عارفة ليه بيحصل فينا كل ده انت عارف ان الظابط قال لبابى ان بعد المعاينة اكتشفوا ان سلك الفرامل اتقطع بفعل فاعل
انتى بتقولى ايه يانور
زى مابقولك كدة
يعنى معنى كدة ان اللى قطعها قاصد انه يتخلص منى طيب ليه
مش عارفة ياعمر انا خايفة وقلبى مقبوض
ماتخافيش ياحبيبتى طول ماانا جانبك
الحاج محمود بخوف :احنا لازم نعرف مين اللى بينبش كدة وراك انا مش هقدر امشى وانا مش مطمن عليك يابنى
اطمن ياعمى ربنا يجيب العواقب سليمة وانا هتابع مع الظابط المختص بالحادثة وربنا يستر
بعد فترة قصيرة خرج والدها ليرى عمر برفقة ابنته
ليندفع فى اتجاهه:عمر حمدالله على سلامتك يابنى انا كنت لسة هطمن نور ان اللى جوة ده مش انت لانهم لاقوا محفظته فى جيب بنطلونه وعطوها لى وطبعا البطاقة فيها اسم واحد غيرك اسمه محمد
ايوة ياعمى ده محمد اعز صديق ليا كان بيجيب لى حاجات واستخدم عربيتى وللاسف هو اللى حصلت له الحادثة بدلى
قدر ولطف يابنى وربنا يقومه بالسلامة
طمنى ياعمى عرفت عنه حاجة
ايوة يابنى شكله لما فقد فرامل العربية وانحرفت بيه خبط فى عمود نور هو اتصاب بارتجاج فى المخ واصابة قطعية فى راسه وعدة كسور متفرقة فى جسمه ادعى له هما نقلوه دلوقت فى العناية المركزة
وانا طلبت منهم انهم يجهزوه هننقله عندى فى المستشفى بكدة هيكون تحت رعايتى اكتر من هنا
شكرا ياعمى انا فعلا قلقان عليه
ماتخافش يابنى انا هفضل معاهم لحد مااطمن عليه هناك
ودلوقت خد عروستك وروحوا بيتكم اعتقد ان مش هينفع بقى نعمل فرح ولا غيره الوقت اتاخر وماعدش له لزوم
انا اسف ياعمى لكل اللى حصل ده
ماتتأسفش يابنى على حاجة مالكش يد فيها قدر الله وماشاء فعلا المهم اننا اطمنا عليك انت ماتعرفش نور كانت حالتها ايه من ساعة ماسمعت خبر اصابتك بعد الشر عليك
تحب اجى اوصلكوا
شكرا ياعمى انا معايا عربية محمد بس لازم اتصل بوالدته اعرفها اللى حصل
اديني يابنى التليفون واول لما ننقله هناك هتصل بيها على طول علشان مانبهدلهاش معانا من مستشفى لمستشفى
انا مش عارف اشكرك ازاى ياعمى وانا بكرة الصبح انشاء الله هكون عند حضرتك
تعال براحتك يابنى لان اكيد فى حالته ديه هيفضل فى العناية المركزة ومش هينفع تدخل له لان الزيارة فيها بتبقى ممنوعة
اقترب منهم الحاج محمود: واحنا كمان هنتوكل على الله اعتقد ان وجودنا دلوقت مالوش لازمة والحمد الله ربنا طمنا عليك وربنا يشفى صاحبك ويطمنك عليه .. عانقه عمه بود وقبل رأسه هاتفا :خد بالك من نفسك ومن عروستك يابنى والف مبروك
شكرا ياعمى تعبتك معايا
نظر بعدها الى نور التى بدات تشعر بالاعياء نتيجة للتعب النفسى التى تعرضت له
ليمسك يديها ويجذبها بقربه :يالا ياحبيبتى شكلك تعبان خالص
انصاعت نور لطلبه فهى حقا مجهدة جدا وتريد ان تحصل على حمام دافئ وترتاح فى فراشها بين ثنايا اغطيته الدافئة
واستقلا سيارتهم للذهاب الى شقتهم وقضاء اول يوم لهم فى حياتهم الزوجية …
Image
مرت عدة ساعات وهو يلف فى الشوارع بسيارته بدون هدف الى ان انتهى امام شقتها
خرج من سيارته ليتسلق السلم مسرعا وعندها ضغط على جرس الباب ضغطات متواصلة تنم عن غضبه لتفتح له مروة وتندهش من مرآه امامها فى هذا الوقت المتأخر من الليل
جاذبة يديه للداخل واغلقت الباب ثم همت بلف ايديها حول عنقه:اخيرا ياحبيبى رجعت لى كنت عارفة انك مش هتقدر تستغنى عنى ابدا
ازاحها باشئمزاز وكراهية واضحة ثم امسك كتفيها واخذ يهزها بقوة :انتى احقر مخلوقة شوفتها فى حياتى كذبتى الكذبة وصدقتيها من امتى ياهانم وانتى حامل انطقى ممكن اعرف
تلعثمت فى الكلام فلم تتخيل ان تجرى اميرة وتخبره بامر حملها المزعوم بسرعة هكذا .. لقد فكرت فقط ان ترمى الطعم فقط كى تزيح اميرة من طريقها حتى يعود لها مروان من جديد
لم يسعفها عقلها لتكذب كذبة جديدة لترد بسرعة :انا حامل فى الشهر التانى
صفق لها بسخرية :برافو فكريني كدة احنا سايبين بعض من امتى
آآآآآآ
اقولك انا احنا لينا اكتر من شهر من ساعة ماطلقتك وقبلها برضه كنت سايبك اكتر من شهر مالمستكيش
ولا جيت جنبك وبصياح اعلى : ممكن بقى تفهمينى حملتى ازاى ياحقيرة
.. ولا يمكن حملتى بالمراسلة وانا مش واخد بالى
وبعدين تعالى هنا حامل منين اصلا وانا كنت بديكى الحبة كل ليلة بنفسى
للاسف انا بغبائى اللى رميت حالى فى المستنقع القذر ده بدون مااحس روحى شوفى ياشاطرة انتى حملتى منين لاننى ماعنديش الا طفل واحد وحسك عينك عيني تقع عليكي مرة تانية ساعتها ماتلوميش الا نفسك
هجمت عليه تتعلق به قبل ان يذهب:مروان ارجوك ماتسبنيش انا بحبك ومااقدرش استغنى عنك انا وانت مالناش الا بعض ليه بتعمل فيا كدة
ابعدى عنى انتى ايه مابتحسيش قلت لك قرفت منك ومن نفسى ومن الدنيا كلها غورى من وشى بقى ثم ازاحها ليجرى مندفعا نحو الباب يفتحه ويخرج ولم يعد يرى امامه وهى تلاحقه شياطينه
Image
فى احدى المدن الراقية الهادئة بطبيعة قانطيها التى تمتاز بكثرة المساحات الخضراء فيها والاشجار المثمرة التى تصطف على الجانبين صف سيارته فى المكان المخصص بقرب عمارة فخمة راقية ليلتفت لزوجته بعد طريق طويل كان يعمه الصمت عندها وجدها غاصت فى نوم عميق ووجها يبدو عليه التعب والاجهاد ليخرج بهدوء ويذهب لجهة بابها ويفتحه ليميل عليها ويرفعها بين احضانه لتلف يديها حول عنقه داخلا بها الى الباب الخارجى للعمارة ثم استقل المصعد ليضغط عليه فى الدور الرابع وعندما وصل اخرج مفتاحه بصعوبة وفتح الباب واغلقه بارجله
كانت شقة واسعة مكونة من اربعة غرف وبهو كبير بمساحة واسعة فرشتها نور باثاث راقى وابدعت فى فرشها بذوقها الرفيع المستوى فعندما تدخلها تشعر بالحميمية وحب اصحابها لبعضهما البعض
وضعها فى فراشها ثم اقترب منها ليهمس لها :اصحى ياحبيبتى غيرى هدومك وبعدها نامى الفستان مش هيريحك
تململت فى فراشها تبعد يديه عنها :سيبينى يادادة عاوزة انام
ابتسم عمر بحب وهو مازال مقتربا منها ويجلس على حافة الفراش ويديه تعبث بين خصلات شعرها التى خرجت من تسريحتها الرقيقة:انا عمر ياحبيبتى مش دادا اصحى بقى
استمر همسه بجانبها الى ان افاقت لتجده يبتسم لها
عندها نهضت مسرعة بخوف وهى تتلفت حولها :عمر انت هنا بتعمل ايه
ضحك لها بخبث:بعمل ايه يعنى تفتكرى واحد فى بيته وفى غرفة نومه ومعاه مراته حبيبته
امسكت بفستانها من منطقة الصدر غريزيا كى تحمى نفسها فهى الى الان لم تعى مايحدث حولها ليشعر بخوفها منه ويقترب منها يهدئ من روعها
حبيبتى احنا النهاردة كان يوم فرحنا انتى نسيتى ولا ايه
ابتلعت ريقها ومازالت خائفة ليقبل وجنتيها مداعبا وجهها بيديه :ممكن اعرف خايفة ليه دلوقت مش انا عمر حبيبك اهدى ياحبيبتى انا عمرى ماهجبرك على حاجة ابدا غصبا عنك
ابتلعت ريقها وارتاحت قليلا
ودلوقت بقى ممكن حبيبتى تقوم تغير هدومها على مااجهز العشا لان حبيبك واقع من الجوع وماكالش حاجة من الصبح ياترى فيه اكل عندنا بقى والا اخدها من قصيرها وانام خفيف
عمورى دادة جهزت لنا اكل كتير وحطيته فى التلاجة يادوب عاوز يتحط فى الميكرويف
خلاص ياحبيبتى انا هروح اسخنه على ماتغيرى
لا خليك انت ريح نفسك انا هغير هدومى بسرعة وهاجى اسخنه
لايانورى انتى تعبتى كتير النهاردة ومش قادرة تقفى على رجلك حتى على ماتغيرى هكون انا سخنته بسرعة
خرج من الغرفة ليتيح لها الفرصة كى تهدئ اعصابها ولا يضغط عليها فاليوم كان قاسى بالنسبة لها وهو لايريد اجهادها اكثر من ذلك
عدة دقائق خرجت له نور بعد ان اغتسلت وبدلت ثيابها لترتدى قميصا اوف وايت وعليه روب برباط محكم ليلتفت لها عمر الذى بدل ملابسه ايضا بعد ان اغتسل فى الحمام الاخر وكان شعره مازال رطبا كاد ينهى ماتبقى من اعداد طاولة الطعام وينظر لها بانبهار ترك مافى يديه وذهب لها مسرعا ليجذبها له حتى اصطدمت بصدره العريض وهو تشعر بانفاسه الدافئة تكاد تحرق بشرة وجهها وهو مغمض عينيه يتنفس عبير رائحتها الهادئة التى اعتاد عليها فى الفترة الماضية :اخيرا اميرتى وصلت وحشتشنى واتأخرتى كتير يالا ياحبيبتى علشان ناكل قبلها من وجنتيها واجلسها بالقرب منه وبدا فى اطعامها بيديه وهو يحاول ان يلطف الجو بينهما حتى يزيح عنها قلقها وخوفها منه وبعد ان انهوا طعامهم قاما فى اعادة الاطباق الى المطبخ وتنظيف الطاولة معا ثم نظر لها بحب :ايه رايك نصلى ركعتين سوا قبل ماتنامى علشان ربنا يبارك لنا حياتنا الجديدة
اومأت له برأسها فهى كانت مغتسلة ومستعدة لذلك توضأت ايضا ثم ارتدت اسدال الصلاة
صلى بها ركعتين وبعد ان انتهيا احاط يديه بجبينها وهم بقول الدعاء: (اللهم إني أسألك من خيرها وخير ما جلبت عليه وأعوذ بك من شرها وشر ما جُلبت عليه)
نهضت نور فى اتجاه فراشها لتغوص تحت الاغطية وهو تشعر بخجل شديد من نظرات الوله المتفحصة لها لينزلق تحت الفراش مقتربا منها وعندها سكتت شهرزاد عن الكلام المباح….
Image
اشرقت الشمس بنورها ليكتمل قرص الجوناء ويرسل دفئه فى ارجاء الغرفة لتتململ فى فراشها وتفتح عينيها لتجد عينان تنظر لها بابتسامة هادئة :صباح الخير يانور حياتى
احمرت وجنتاها وشعرت بشفتيها ترتجف من الخجل عندما تذكرت ماحدث بينهما بالامس لقد كان محبا حنونا رقيقا معها بثها حبه وعشقه ونست معه كل شئ حولها وحلقا معا فى عالم ملئ بالحب والسعادة :صباح الخير حبيبى ثم نهضت من مكانها
على فين هروح الحمام واصلى واجهز لك الفطار
ايه رايك انا ماليش نفس ثم اقترب منها انا جعان لحاجة تانية خالص لتضحك له بدلال…..
وبعد عدة ساعات استيقظت لتبحث عنه بقربها ولم تجده لتفتت بعينها وتجده يرتدى ملابسه : عمورى انت بتعمل ايه
حبيبتى انتى عارفة انا لازم اروح اطمن على محمد انا لحد دلوقت مش عارف هو حصل معاه ايه ثم اقترب منها ليتذوق رحيق شفتيها العذب هامسا لها :مش هتاخر عليكي حبيبتى ثم ارسل لها قبلة فى الهواء ورحل…
Image
لماذا يصر على الاتصال بها يوميا لم يمل يوما من مهاتفتها ولكنها كانت مصرة على رفض التجاوب معه الى ان توقف عن مهاتفتها يومان لتشعر بشئ ينقصها حتى وهو بعيد عنها حتى وهى مجروحه منه وتكره وجوده بقربها الا ان اتصلاته بها التى لم تتوقف يوما كانت سلواها الوحيد الذى يشعرها بقربها منه حتى بمعاندتها للرد عليه الا انها تعلم انه لن يدخل قلبها احد اخر سواه حتى ولو لم تعد لحياته ابدا يكفى ان يكون على اتصال غير مباشر بها لكنه الان توقف يبدو انه مل ولم يعد يريد ان يهاتفها من جديد الى ان اتاها اتصال من رقم غريب وفضولها انتصر عليها لتعرف من المتصل رفعت السماعة على اذنها وقالت بخفوت :الو
لم تستمع سوى انفاس متحشرجة متسارعة تعرفت عليها بسهولة كادت ان تغلق الخط ولكنها اشتاقت ان تستمع الى صوته الذى فقدته اكثر من شهر كامل
احس بما تريد فعله ليتكلم بسرعة بصوت اجش :ارجوكى اميرتى ماتقفليش الخط انا مشتاق اسمع صوتك يكفى انك حارمانى اننى اشوفك حتى ولو من بعيد ورافضة انك تخرجى حتى من البيت اللعين ده ارجوكى ردى عليا انا عارف اننى غلطت فى حقك اهملتك وجرحتك وخنتك بس اقسم لك اننى بحبك وعاوز اعلنها للعالم كله اننى ماحبيتش حد فى حياتى اد ماحبيتك يمكن كنت انانى وعاوز املك الدنيا كلها فى ايدى يمكن ماكنتش قادر افهمك ولا قادر اوصلك احساسى بحب ايه وبكره ايه واكتفيت انك ملكى وبتاعتى للابد وحتى ماحاولتش الفت انتباهك لاى حاجة بكرها وبرضه فضلت انك تكونى طفلتى الخام اللى اقدر اشكلها زى مانا عاوز مازالت تستمع له ودموعها تسيل هى حقا مشتركة مع فى الغلط لكن ليس معنى ذلك ان يخونها ويدمرها ويجرح انوثتها لتنطق اول كلمة جاءت على تفكيرها:بتحبها
بسرعة رد :اقسم لك اننى ماحبيتش فى حياتى غيرك مروة كانت مجرد وسيلة هروب مش اكثر
بانفعال :ماتقولش اسمها ادامى
ابتسم ابتسامة باهتة علم من خلالها انها مازالت تحبه حتى بعد مافعله بها وانها كاذبة فى كل كلمة كراهية وجهتها له ليرد اخيرا :اميرتى انا عارف اننى غصت فى الوحل كتير بس انا تعبان انا بتعذب فى بعدك عنى انتى وابنى ارجوكى سامحيني طيب نبدا من جديد واوعدك اننى مش هكون لك غير الشخص اللى انتى بتتمنيه الزوج والحبيب والصديق
للاسف قصتنا انتهت والكلام ده متأخر قوى انسانى يامروان انت دلوقت عندك مراتك وابنك
كذابة هى مش حامل هى كذبت علشان تبعدك عنى اكثر انا فاهم الاعيبها ومش ممكن هرجعها تانى لو انطبقت السما على الارض انا مش عاوز من الدنيا غيرك انتى وبس
اسفة يامروان انا محتاجة ابدا حياتى من جديد واعيش لابنى ونفسى بس ووقت مالاقى الشخص اللى يقدر قيمتى ساعتها مش هتأخر فى الارتباط بيه
برودة كبيرة اعترت جسده وغصة دامية احرقت صدره من الغيرة هل اميرته حقا سترتبط بشخص اخر يحتضنها وتنام على صدره يقبلها ويبثها عشقه وولهه بها يعترف لها بحبه يدللها تضحك له ليقبض على اصابعه بقوة مستحيل انتى بتاعتى انا بس لكنه نطق جملته الاخيرة بصوت مسموع ثم اعادها لها مرة اخرى
انا مش ممكن هفرط فيكى و مش ممكن هتكونى لحد غيرى فاهمة انا مسافر دلوقت هغيب فترة حاولى تفكرى فى مستقبلنا وتفكرى فى ابننا حياته هتبقى ازاى واحنا بعيد عن بعض وكل واحد منفصل عن التانى ولما ارجع منتظر قرارك النهائى
يبقى هتنتظر كتير ثم اغلقت الخط وصدرها يصعد ويهبط وتتسارع انفاسها لقد كانت مكالمة مرهقة لاعصابها ولقلبها ايضا عندها قاطعتها من شرودها
سهر :هيييييي انتى روحتى فين
معاكى ياحبيبتى
لالالا انتى مش معايا خالص عمالة اقولك قومى نخرج نغير جو وانتى ولا انتى هنا
كانت تجلس الفتيات فى حديقة المنزل تحت احدى الاشجار الخضراء المظللة ويحتسيان فنجانا من الشاى
اميرة :ماليش نفس ياسهر وارجوكى ماتغصبيش عليا
اميرة انتى ايه حكايتك انتى لازم تخرجى من الحالة ديه لا انتى اول واحدة ولا اخر واحدة تتطلق من زوج خاين ومخادع مش معقول هتستمرى كدة لازم تخرجى وتشوفى الناس انتى خايفة من مقابلة الناس ليه انتى ماغلطيش لما طلبتى الطلاق
لم تكن تستمع لها لتجيب اخيرا :مروان سافر
يادى مروان انا نفسى افهم انتى لسة بتحبيه وبتتصلى بيه كمان
نظرت لها بعيون زائغة :مش عارفة انا مابقتش فاهمة انا عاوزة ايه بكرهه ومجروحة ومنه الفترة اللى فاتت كان بيتصل بيا وماكنتش برد عليه ولما غاب يومين اشتاقت لاتصالاته لكن فى نفس الوقت لو كلمنى ماكانتش هرد لحد ماكلمنى برقم غريب رديت وانا مش عارفة مين ماقدرتش اقفل الا لما اسمع هو عاوز ايه وبرضه ماقدرتش اوافق على طلبه اننى اسامحه وارجع له من تانى
حبيبتى انا حاسة بيكى بس انتى لازم تنسيه وتفكرى فى مستقبلك من غيره اللى يخون مرة على استعداد يخون الف مرة ومن اكتر من واحدة
اميرة انتى جميلة ومثقفة ومين عيلة محترمة والف من يتمناكى انسى ياحبيبتى يمكن ساعتها هتلاقى اللى يقدرك ويعرف قيمتك لتنقطع كلماتها عند رؤيتها للقادم الذى يترجل من سيارته …..
يتــــــــــــــــــبع
- لقراءة باقي حلقات الرواية أضغط على (رواية ليتني اعفو)