روايات

رواية ليان الزعيم الفصل العشرون 20 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم الفصل العشرون 20 بقلم آية عيد

 

البارت العشرون

 

#ليان_الزعيم
البارت 19 *والاخير*
اسر :ها انطق ليان كويسة ولا لا؟!
الدكتور :متقلقش يا اسر بيه، المدام بخير….
اسر قاطعه بدخوله لليان….
الدكتور : استني ياسر بيه مينفعش كدا
…….. داخل الغرفة عند ليان
اسر دخل ولاقاها لسة تحت تأثير البنج
اسر قرب منها وبا*س رأسها
اسر :هجيبلك حقك مهما كان يا نبض اسر
وبا*س ايديها وخرج بكل غضب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكتن معزول عن المدينة
كان الراجل ال ها*جم ليان مرمي علي الارض وبيعيط، والحراس حواليه وكل واحد يمسكه شوية ويض*ربه ويديه للتاني
حازم مسكه : انت لسة ماشوفتش حاجة…. دي اقل حاجة اصلا، امال بقي هتعمل ايه لما الزعيم يوصل
الراجل بخوف :والنبي ياحازم بيه، ارحمني وخليني امشي من هنا…. ا انا مليش دعوة هي ال قالتلي اعمل كدا
اسر دخل وقال بنبرة مخيفة :هي مين بقي؟!
الراجل اترعب اول ما شافه ووقع علي الارض

 

اسر قرب منه بهدوء ما قبل العا*صفة ونزل لمستواه
اسر بحدة : مين؟!
الراجل برعب :ا م معرفش اسمها ايه، ل لكن هيا ع عايشة معاكم
اسر طلع تلفونه وجاب صور الخطوبة وكانت العيلة كلها متجمعة :مين فيهم؟!
الراجل شاف ميا : ا اهي، اهي يا باشا هي دي
حاذم بذهول :معقولة؟! ميا
اسر بتفكير :يعني ال في دماغي صح
اسر بص للراجل ومسكه من هدومه
اسر بنبرة مرعبة : انما انت بقي فا حسابك معايا كبير اوي، كفاية انك اتجرأت ودخلت قصر السيوفي…. وعملت كدا في مرات اسر السيوفي
الرجال بدموع :ا ارحمني يا بيه، م مش هتتكرر،ا انا عارف اني غلطت ولله، انا مجن*ون
اسر قام وقف :انت لسة هتشوف الجن*ون علي حق
اسر بص لحازم قبل ما يطلع :ظبتوه
حازم وهو بيبص للراجل بشر : دا انتي جيت في ملعبي
وخرج اسر واتجه للقصر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر وتحديدا في الجنينة
اميرة بصدمة :انتي؟! انتي ال عملتي كدا في ليان
ميا ببجاحة :اه، هو فيه ايه انتو حسستوني انها مهمة اوي ياعني…. دي كانت خدا…..
وفجأة نزل ك*ف علي وشها
اميرة بغضب: انتي اتجننتي، ازاي تعملي كدا…. دا لو اسر عرف مش هيسكت
ميا بعصبية وتحولت :انتي ازاي تمدي ايدك عليا ها…. انتي فاكرة اني هخليكي تقولي لاسر ، دا انا ممكن اقت*لك وانتي واقفة دلوقتي
وبدات تقرب من اميرة ال بترجع لورا و خايفة من منظرها
رهام قربت من بنتها ومسكتها من دراعها :ميا بس بقي….
قاطعتها ميا ال زقت*ها ووقع*تها في الارض
ميا بصوت عالي لمامتها :ملكيييش فيه
جت ميار وسميرة
ميار قربت من مامتها وبصت لميا :هو فيه ايه؟! انتي جرالك ايه يا ميا
ميا بضحكة مستفزة :هههه تخيلو ان انا اكتشفت ان اسر بيحبكم كلكم…. اكملت بنظرة مرعبة….. وانا لازم اخلي اسر يحبني انا بس ميكونش في قلبه حد تاني حتي لو…. هخلص عليكم
سميرة بغضب : ايه ال انتي بتقوليه دا؟! انتي اكيد فيكي حاجة مش طبيعية
بصت علي الطربيزة ال جمبها وشافت سكي*نة علي طبق الفاكهة
قربت منها ومسكتها وقربت من سميرة ال واقفة وبدافع عن ميار واميرة بخوف
واتجهت ناحيتهم بسرعة، ومامتها بتنادي عليها
رهام بخوف :لااااا
ميا لسة هتض*رب فجأه
لقت اسر واقف قصادها وبصلها نظرة مرعبة ومسك ايدها
وبالايد التانية عطاها ك*ف وقعها في الارض
ميا بصتله بصدمة وهي حاطة ايدها علي خدها :بتضربني يا اسر؟!
اسر بغضب :واقت*لك كمااااان…. انتي مش مستوعبة انتي كنتي هتعملييي ايه
قامت ميا بدموع ومسكته :ب بس انا بحبك يا اسر، ومش هسمح لحد ياخدك مني، انا مش هقدر اعيش من غيرك
اسر بعدها عنه بغضب : لا، لاسف دا مش حب دا مر*ض
ميا فجاة اتحولت :بس انت مش هتبقي لغيري…. ومش هسمح لليان تاخدك مني
اسر بحدة :بس ليان خلاص اخدت قلبي وعقلي، ومش هبص لواحدة زيك
ميا بغضب :يبقي انا لازم اخلص عليها
وجت تمشي اسر مسكها من ذراعها وبصلها بحدة : لو فكرتي بس تلمسي شعرة منها….. صدقيني انا مش هخليكي تندمي، بس هخليكي تندبي علي اليوم ال اتولدتي فيه
رهام قربت من بنتها : انا هاخدها وهعالجها يا اسر، بس متعملش فيها حاجة
في الوقت دا دخل اطباء المصحة
اسر :بس انا سبقتك
ميا بغضب ودموع :انتوا بتعملوا ايه؟! ابعدوووو عنييييي، اسررررر الحقنيييي يا اسر انا مش عايزة ابعدد عنك انا بحببببك يا اسر…. مش هقدر ابعدددد عنك، اسررررر خليهم يسبوني، متبعدش عنيييييي
واخدوها ورهام جريت وراها
اسر قرب من جدته :انتي كويسة؟ … وبص لاخته ووالدته :كلكم كويسين؟!
سميرى بابتسامة :احنا كويسين يابني، بس انا مصدومة في ميا ال يشوفها ميقولش انها كدا خالص
اميرة :للاسف هي اتعلقت بيه، والتعلق أدي لهوس عندها….. ومفهمة نفسها انها بتحبوا
اسر :ال حصل حصل وخلاص هي هتختفي من حياتنا
ميار :ليان عاملة ايه يا اسر؟!
اسر : ليان كويسة، انا هروح ليها دلوقتي وهبقي اجيبها معايا لما تخف
وذهب اسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
دخل اسر اوضة ليان ولاقاها صاحية
ليان بتعب :ا اسر
اسر قرب منها ومسك ايدها :قلب اسر
ليان :ه هو حصل ايه؟!
اسر :ارتاحي انتي بس، ومتتعبيش نفسك
دخل الدكتور
اسر بصله :اقدر اخرجها امتا
الدكتور :لو هيبقي في عناية كويسة ليها في البيت تقدر تاخدها بكرا…. وطبعا معاها الاجهزة وممرضة مساعدة
اسر :تمام
وخرج الدكتور
اسر قعد مع ليان وحضنها وهي نامت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
دخل اسر وماسك كرسي متحرك وقاعدة عليه ليان
سميرة بفرحة: وحشتيتي اوي
ليا بابتسامة مرهقة : وانتي كمان يا تيتة
اميرة بابتسامة :حمدالله على السلامه يابنتي
ليان بابتسامة :الله يا يسلمك
ميار بدموع :تخيلي مكنتش هتجوز لو جرالك حاجة

 

حازم جه : دي قرفاني من ساعة ما روحتي المستشفي وهي مش مبطلة عياط
ليان بضحكة متعبة : انا مش عارفة انتوا زعلانين عليا ولا علي الفرح
الكل ضحك
اسر قرب منها وشالها :طب انا هاخدها ترتاح شوية بقي
واخدها علي فوق
ميار نغزت حازم من ذراعة
ميار بكسوف :ازيك يا زوجي المستقبلي
حازم بصلها بابتسامة :الله طالعة منك زي السكر
سميرة :طب بطلوا قلة اد*ب بقي، دا احنا واقفين
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة اسر وليان
اسر حطها علي السرير بهدوء، وقعد جمبها
اسر بابتسامة خبيثة : تخيلي، مش هقرب منك غير بعد اسبوع…. استحمل انا ازاي بقي؟!
ليان بابتسامة :حاول تسيطر علي نفسك بقي
اسر ابتسم وقام فتح الباب للمرضة ال دخلت وركبت المحاليل
الممرضة :دلوقتي لازم تستح*مي عشان نعقم الجر*ح
اسر ابتسمب بخبث وبص للمرضة :طب اطلعي انتي وانا هساعدها
الممرضة :حاضر
وخرجت
ليان بصت لاسر ال بيقرب منها بتوتر :ا اسر لا انا مش قادرة
اسر بمشاكسة:هو انا عملت حاجة؟ انا هساعدك بس تاخدي شاور
وقرب منها وشالها وليان بتحاول تبعده عنها
ليان :اسرررر لا مش عايزة
اسر دخل الحمام وقعدها وقرب ودفن رأسه في رقبت*ها
وليان سرحت خالص
اسر : بعشقك
ليان اتكسفت
وبعدين ازال عنها ملابسها ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد اسبوع
في شقة حازم الفخمة فتح الباب
حازم بفرحة :اتفضلي يا عروسة
ميار دخلت بفستان الفرح وهي مكسوفة
حازم مسك ايدها :انا مش مصدق ان اللحظة دي جت
ميار بكسوف : بحبك
حازم بضحك :اخيرا نطقتيها تاني ياشيخة
ميار :يعني اعمل ايه يعني
حازم بخبث :متعمليش حاجة، انا ال هعمل
واخدها لجوا وووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند اسر وليان
اسر :تعرفي اني مهووس بيكي
ليا بضحك :عارفة
اسر قرب منها :طب ايه؟!
ليان بتوتر :ايه في ايه؟!
اسر قرب وطبع قب*لة عميقة علي شفا*تاها
وبعد عنها لما حس انها محتاجة للهواء
اسر حط جبينه علي جبينها :انا عايز منك حاجة
ليان بصتله :ايه؟
اسر بحب : عايز منك اطفال، يشيلوا اسمي واسمك
ليان بكسوف :بس انا مش مستعدة لخطوة زي دي يا اسر
اسر :انا عارف انك لسة صغيرة ومش قد الكلام دا، فا هصبر لحد ما توصلي الجامعة
ليان بخجل :تمام
واسر قرب منها بس ليان بعدته
ليان :اسر انا عندي امتحانات ولازم اذاكر ابعد بقي
اسر برفعة حاجب :نعم؟!
ليان :اه انا مش فاضيالك
اسر قرب منها وشالها :بس انا هديكي امتحان مهم خالص
ليان بتوتر :لااااا يا اسر مش دلوقتيييييي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استوووووب، خلصنا الرواية يا جدعان، وبحب اقولكم شكرا علي تعليقاتكم المشجعة ليا بجد
واستعدوا بقي للرواية الجديدة
يا ترا عايزينها زي دي ولا صعيدية ولا ميكس بين الاتنين
لو عايزينها زي بتاع اسر وليان تفاعلوا ب ❤️
ولو صعيدية تفاعلوا ب 👍

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى