رواية ليان الزعيم الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم آية عيد
رواية ليان الزعيم الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم آية عيد
البارت السادس
#ليان_الزعيم
البارت 6
اسر بغضب :انتيييي غبية
ووليان واقفة مصدومة من تحوله
اسر قرب من التربيزة ال عليها التورتة ووقع التربيزة كلها بعصبية
وقرب من الزينة وبقي يقط*عها بعصبية مخيفة
اميرة بقت تحاول تهديه :اهدا يا اسر، هي مكنتش تقصد
اسر بغضب : مييين ال قالهااااا
ليان واقفة بعيد وخايفة منه، قربت منه بحذر
ليان بخوف :ا اسر ا انا كنت عايزة اعملك مفاجاة
اسر قرب منها بغضب ومسك دراعها بقوة : انا قولتلك تعملي حاجة؟!…. بتعملي من دمااااغك كدا وخلاااااص
ليان والدموع بتتجمع في عنيها :ا اسر…. مالك؟!
اميرة قربت من اسر بقلق :اسر حبيبي اهدا، هي مش عارفة حاجة
اسر بعد ليان بقوة وقال بغضب :اطلعيييي فوق، واياكي تاني مرة تتصرفي من دماغك
ليان بعصبية ودموع :لا مش هطلع غير لما تقولي فيك ايه؟!
اسر بغضب :انتي مبتفهمييييش
ميار قربت من ليان بتوتر : اطلعي فوق يا ليان، ارجوكي
ليان :هو فيه ايه؟! انتوا كلكوا قلقانين ليه كدا
كمال طلع من اوضته واستغرب من ال بيحصل
واسر اول ماشافه اتجننن وبقي يك”سر اي حاجة يشوفها قدامه
حازم جه وجري عليه وبقي يحاول يوقفه :اهدا يا اسر، اهداااا
كمال ببرود :هو لسة عنده الحالة دي
ليان واقفة تعيط علي حالة اسر
اسر قرب من كمال بغضب : انت تسسسكت خالص، انت السبببب
سميرة وقفت قدامه بقلق :اهدا يا اسر، الوقت اتغير وال راح راح
اسر بقي مش شايف حد قدامه وخرج من القصر بسرعة وغضب
ليان بقلق عليه :اسررررر، رايح فيييي؟!
اميرة بصت علي ليان بغضب :كله بسببك، كان لازم تفكريه…. بتعملي اي حاجة من دماغك وخلاص
وبتمشي من قدامها وبتروح اوضتها، وكمال بيروح وراها
ليان جت تكلم ميار، بس ميار بصتلها بضيق
ميار بضيق :يلا ياحازم خلينا نروح بيتنا
ومشيت هي وحازم
سميرة بصت ل ليان بضيق ودخلت اوضتها
وتولين خرجت من القصر وراحت ورا اسر
وتامر واقف من بعيد بيبتسم بخبث، وبعدين دخل اوضته
وليان لقت نفسها لوحدها، بعد ما كانت بتحاول تجمع العيلة
بقت واقفة تبكي وقلقانة علي اسر، اتصلت بيه كتير ومردش
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة اميرة دخلت بغضب بس كمال دخل وراها
اميرة بصتله بغضب :انت بتعمل ايه هنا؟!
كمال :جي اتكلم معاكي
اميرة بعصبية :جي تتكلم في ايه؟! مش كفاية حالة ابني دي ال بسببك
كمال بغضب :وانا عملت ايه يعني، انا مالي
اميرة بعصبية وذهول :انت كل دا ومش عارف عملت ايه؟!
كمال ببرود : هو ال مكبر الموضوع زيادة عن اللزوم
اميرة بغضب:زيادة عن اللزوم؟! تصدق اني افتكرت انك ندمت فعلا لكن ال عنده طبع عمره ما بيتغير، انت بني ادم مش بتحس
كمال بغضب :اتكلمي معايا عد…..
قاطعته اميرة بعصبية :انت ال تتكلم معايا عدل، فاااااهم…. انت فاكرني اميرة بتاعت زمان؟ لا انسيييي انا اتغيرت انا معايا ابني دلوقتي راجل ملو هدومه، يعني لو فكرت بس تفكير انك تكلمني بطريقة مش كويسة، انت عارف اسر ممكن يعمل فيك ايه
كمال اتوتر :يا اميرة انا كنت جاي اكلمك بس ونصلح علاقتنا
اميرة بسخرية :هه نصلحها، انا مستحيل ارجع لواحد اناني زيك…… واكملت بحزن….. ارجع لواحد حبس ابنه ال كان عمره 10 سنين في اوضة ضلمة ليومين من غير اكل وشرب وفي عيد ميلاده كمان ، ارجعلك ازاي بعد ما خليت ابني ميعرف يحتفل بعيد ميلاده زي باقي ال في سنه
كمال :ما انتي عارفة اني عصبي، وهو غِلط وقتها
اميرة بذهول :غِلط؟! غِلط عشان وقع عليك كوباية عصير بالغلط، فا تعاقبه بالطريقة دي
كمال:……..
اميرة بغضب :اطلع براااا، انت لا يمُكن تكون بني ادم
وخرج كمال
واميرة قعدت علي السرير بتعيط علي ابنها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في نا”يت قلا”ب
كان قاعد اسر مضا”يق، بس مفكرش يش”رب، لقي ليان بتتصل عليه اتعصب وقفل التلفون خالص
بعد وقت…. جت تولين وقعدت جمبه وحطت ايدها علي كتفه
اسر بصلها بطرف عينه بحدة :بتعملي ايه هنا؟!
تولين ببراءة مزيفة :جيت عشان متكونش لوحدك
اسر بعد ايدها وبحدة :وانا مطلبتش منك
تولين بحزن مصتنع :اسر انا عارفة ال ال حصل معاك صعب، وليان مكانش لازم تعمل كدا من غير ما تقولك…. بس انت عارفة انها لسة صغيرة ومش فاهمة حاجة
اسر سند ايده علي التربيزة ومسك رأسه بأديه وساكت ومتعصب من ليان وكل ما يفتكر انها فكرته بماضيه يضايق اكتر
تولين استغلت الوضع وبصت علي الراجل ال بيقدم المشروبات وغمز”تله والراجل فهم وحط حاجة في كوباية عصير… واتجه ناحية تولين وهي اخدت الكوباية
تولين مدتها لاسر :طب ممكن تهدا وتشرب دي
اسر بصلها بهدوء…..بعدين اخدها وشرب الكوباية
وتولين ابتسمت بخبث
………… بعد مدة
اسر بدا يحس بدوخة ومبقاش شايف قدامه كويس
تولين حطت ايدها علي كتفه:اسر فيك ايه؟!
اسر بصلها وساكت وهو حاسس ان دماغه بتلف
تولين ابتسمت بخبث : طب تعالي معايا، انت لازم ترتاح
وشدته من ايده وهو مش في و”عيه
تولين اخدته في اوضة من ال في نا”يت قلا”ب
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الاوضة اسر كان دا”يخ ومش شايف حاجة، ومرة واحدة اترمي علي السرير ونام بعمق
تولين ابتسمت بخبث وقربت من اسر، وبقت تنز*ع ملابسه وملا*بسهاوووووووو
(استغفر الله العظيم 🙂)
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
في اوضة اسر وليان
ليان كانت قاعدة علي السرير وبتعيط
ليان بدموع :ا انا مكنتش اقصد، انا مش عارف ماله؟!
قامت ومسكت تلفونها، واتصلت عليه كتير ومردش
بقت بتبكي بقوة
وبعدين طلعت من الاوضة وراحت اوضة سميرة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
الباب خبط وفتحت سميرة ولقت ليان ال بتبكي قدامها
ليان بدموع :ممكن اتكلم معاكي
سميرة اتنهدت :ادخلي
دخلت ليان وقعدت علي الكنبة وسميرة قعدت قدامها
سميرة :عايزة ايه ياليان
ليان بدموع : يا تيتة انا مكنش قصدي، انا مكنت اعرف انه مش بيحب يحتفل بعيد ميلاده
سميرة :يعني عمرك ما لاحظتي ان انا واميرة واي حد في البيت قالك علي يوم عيد ميلاد اسر؟!
ليان :لا
سميرة :طيب، طالما معملناش كدا، يبقي كان لازم تفهمي انه مش بيحتفل بيه
ليان : ط طب ليه مش بيحتفل بعيد ميلاده
سميرة بحزن :ماضيه يا بنتي ال منعه
ليان باستغراب :ازاي؟!
سميرة اتنهدت بحزن : اسر وهو عنده 10 سنين احتفلنا بعيد ميلاده…. ب بس ال حصل ان كمال ابني عاقبه ساعتها وحبسه في اوضة ظلمة وبقي يضربه ومدخلش عليه مياه ولا اكل
ليان اتصدمت :ايه؟! ي يعني ابوه عمل كدا فعلا، ع عشان كدا اسر مش بيحتفل بعيد ميلاده
سميرة :انتي كان لازم تقوليلنا برضوا، اخر مرة حاولنا نعمله عيد ميلاد اتعصب وكس”ر البيت كله وساب البيت ومشي
ليان بقلق :يعني هو ممكن مياجيش النهاردة
سميرة :مش عارفة، بس هو ممكن ييجي بكرا…. المهم اطلعي انتي اوضتك دلوقتي واستريحي
ليان خرجت وهي بتعيط وقلقانة علي اسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح عند اسر
صحي من النوم وراسه تقيلة فتح عينه ببطىء وقام قعد
بيبص حواليه بيلاقي نفسه في اوضة غريبة بص حواليه، بس اتصدم لما لقي تولين نايمة جمبه علي السرير ومغطية نفسها، بص علي نفسه لقي انه عا*ري الصد*ر بس
قام من جمبها بسرعة
وتولين صحيت وبصتله وعملت نفسها مصدومة
وقامت قعدت علي السرير وبتحاول تغطي نفسها كويس
تولين بدموع مصتنعة :انا عملت ايه؟!
اسر بغضب :انتي ال عملتي ايه؟! ايه ال جابك جمبي
تولين بدموع :انا كنت قاعدة معاك امبارح، بس فجاة انت اتحولت وبقيت دايخ، جبتك هنا عشان تنام بس انت اعت*ديت عليا وكنت فاكرني ليان
اسر بغضب :انتييي كدااابة
تولين بصتله بذهول :كدااابة؟! انت مش شايف حضرتك احنا في اي وضع دلوقتي
اسر مسك راسه بغضب :انا معملتش كدا، انا مش فاكر اي حاجة
تولين مسحت دموعها :ا انا عارفة انه مش بارادتك ومكنتش وا”عي، فا هحاول انسي ال حصل ومش هقول لحد
اسر بغضب :انتي اتجنننتي بقولك انا ملمستكيش
تولين : بس كل حاجة بتقول انك لمستني، انت اتهج” مت عليا
اسر سكت بغضب وراح لبس قمي”صه الابيض
تولين : انا مش هقول حاجة لحد، وانا هسكت تماما…. انا مش هخر” ب بيتك هنعتبر ان ال حصل كان وعدا
اسر بصلها بضيق ومسك تلفونه فتحه ولقي مكالامات كتير من ليان
اسر بص لتولين بحدة :انا لسة مش متاكد اني جيت جمبك، بس هتاكد…. ولو عرفت عكس ال بتقوليه هتندمي
تولين سكتت
اسر خرج من الاوضة وخرج من النا” يت قلا”ب كله
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر رجع اسر وطلع اوضته علطول
ليان كانت لسة صاحية ومنامتش وتلفونها في ايدها، اول ما الباب فتح وشافت اسر جريت عليه وحضنته بقوة ودفنت وشها في صد*ره
ليان بدموع : وحشتني اوي، انا فضلت مستنياك طول الليل…. انا اسفة اني ضايقتك او فكرتك بالماضي
اسر بعدها عنه وبصلها بحدة :من الافضل انك متتصرفيش من دماغك مرة تانية
وسابها ودخل الحمام
وليان واقفة بتعيط
………….. بعد مدة
خرج اسر من الحمام ولابس هودي ابيض وبنطلون رمادي
وليان قاعدة علي السرير واول ماشافته قامت
ليان بابتسامة :تحب اجب…..
قاطعها اسر ال خرج من الاوضة ومسمعش كلامها، زعلت بس جريت تغير هدومها وتنزل تحت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة الخدم كانو بيحطو الاكل علي السفرة والعيلة اتجمعت
واسر نزل وهو مكش”ر وقعج علي الكرسي بتاعه
اميرة بابتسامة :انت كويس؟!
اسر ببرود :كويس
دخلت تولين من باب القصر واتجهت ناحية السفرة، وبصت علي اسر ال بصلها وبعدين قعدت علي الكرسي بتاعها وتامر بصلها وهي بصتله وغم” زت
نزلت ليان بسرعة وقعدت في الكرسي بتاعها جمب اسر
ليان : صباح الخير
محدش رد عليها، واميرة بصتلها بضيق ومش عايزة تكلمها
ليان حزنت من نظراتها ليها
الكل اكل اكله
ليان بصت لاسر بحزن :اسر
اسر مردش عليها وقام واتجه ناحية مكتبه ودخله
ليان زعلت، وتولين ابتسمت بخبث
ليان قامت وراحت مكتبه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المكتب
دخل اسر وقعد علي الكنبة ورجع رأسه لورا وغمض عينه بتعب
ليان دخلت ووقفت قدامه
ليان بتوتر : ا اسر
اسر فتح عيونه وبصلها بغضب وقام
اسر بغضب :انا سمحتلك تدخلي؟!
ليان والدموع في عينها :اسر انا ولله مكنتش عارفة ان انت مش بتحتفل بعيد ميلادك بسبب باباك
اسر اتعصب اكتر وقام قرب منها ومسكها من ذراعها بقوة وخرجها خارج المكتب
اسر بغضب :مش عايو اسمع صوتك
وقفل الباب في وشها…. وليان واقفة قدام الباب بتعيط ومصدومة من تغيره معاها
تولين عدت من جمبها وضحكت بسخرية
وليان مسحت دموعها بسرعة اول ما شافتها وطلعت فوق
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة تامر كان قاعد ومستني تولين
……… بعد مدة جت تولين وقعدت قصاده بثقة
تامر :ها عملتي ايه؟!
تولين بابتسامة خبيثة : متقلقش كل حاجة ماشية حسب الخطة
تامر ابتسم :برافوا عليكي
تولين قامت وقعدت علي رجله
تولين بدلع :طب بالمناسبة دي، مفيش مكافئة؟!
تامر ابتسم :لا ازاي، في طبعا
وقرب منها قوي، وطبع قب*لة علي شفا*يفها برغبة
وتولين بادلته
تامر بعد وقال برغبة :انا عايزك دلوقتي
تولين بضحكة مستفزة :وانا تحت ايدك يا بيبي
تامر قرب منها اكتر ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
في اوضة ليان قررت انها هتحاول تأثر في اسر وترجعه اسر القديم تاني
كانت واقفة قدام الباب ولابسة قم*يص نوم جر”يء
وكانا واقفة مكسوفة ووشها احمر
ليان لنفسها :يعني كان لازم البس كدا يعني، دا انا عبي” طة
دخل اسر وأُوذهل من منظرها حس برغبة بس مبينش
ليان اتصدمت واتورت لما دخل وقالت بخجل :ا ا انا انت ا اقصد هو…..
اسر قاطعها :عايزة ايه؟!
ليان اتشجعت وبصتله وقربت منه ومسكت ايده وحطتها علي خصر*ها…. وحطت رأسها علي صد*ره
ليان بحب :عايزة ارجع علاقتنا زي الاول
وبصتله وحطت ايديها الاتنين علي وشه ووقفت علي اطراف صوا”بعها ورفعت نفسها وقربت عشان تبو*سه
بس فجأة
اسر بعدها عنه وهو ماسك ايديها الاتنين بأيديه
اسر ببرود وهو باصصلها :بس انا مبقتش بحس برغبة اتجاهك
ليان بصتله بصدمة والدموع بتتجمع في عنيها
ليان وصوتها بيطلع بالعافية :ق قصدك ا ايه؟!
اسر ببرود :…………….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استوووووب، نشوفكم بكرا بقي باييييي
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية ليان الزعيم الجزء الثاني)