رواية للعشق معاني اخرى الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حنين هاني
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية للعشق معاني اخرى الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حنين هاني
البارت السادس والعشرون
غيث. والله صراحتك دي احترمها جدا لان مش. كل الناس صريحه ثانيا بقا كل الي بتقول عليه ده احنا مرينا بيه مفيش حد اتولد لقا معلقه دهب في بوقو كبرنا وتعبنا واشغتلنا علي نفسنا لغايت ماحققنا الي احنا فيه انا بنتي مش شرط تعيش في مستوى قد ماشرط انها تعيش مبسوطه ومرتاحه وحسا بالدفا وحاسه بالامان دي كلها شكليات ام الحقيقه هي الاختيار للانسان الصح الي هتعرف تكمل معاه غير كده زي ماقولتلك مديات وشكليات ارتاح يحيي جدا بعد ماسمع الكلام
يحيي. يعني افهم من كده حضرتك موافق
غيث. موافق طبعا انا مش هعوذ حاجه اكتر من سعادة بنتي
سماح. طيب فين العروسه بقا عشان نقرأ الفاتحه
ليل. هنديها اهو ودخلت ليل وطلعت ليالي سلمت عليهم واعدت
سماح. مشاءالله اللهم بارك حقيقي في منتهي الجمال
ليالي. شكرا ياطنط وبصت ليحيي ورجعت بصت تاني
غيث. ليالي يحيي طلب ايدك وانا وافقت انتي موافقه هزت راسها
سماح. علي خيرة الله نقرا الفاتحه بقا قراو الفاتحه وهما قلبهم بيرقص من. الفرحه وبيبصو لبعض وخلصو والكل بارك لبعدو
سماح. بحيث كده بقا ان شاءلله لو فاضيين النهارده ننزل نجيب شبكة العروسه
غيث. مفيش مشكله بس هو حاجه صغيره تلبسو عند بتاع الدهب عشان مش هقدر اعمل خطوبه دلوقتي انا اختي لسه متوفيه من. فتره
سماح. لا عادي ولا يهمك الي يريحكم
ليل. يلا ياجماعه الاكل جاهز
يحيي. مالهوش لزوم
ليل. لا مفيش الكلام ده يلا قوم عشان يبقا في بينا عيش وملح يلا يابنات متتكسفوش البيت بيتكم قامو وكلهم اتجمعو حولين السفره ولسه هياكلو الباب خبط
دراين. اكيد سيف انا هفتح
مراد. لا خليكي هفتح انا وقام مراد وفتح كان سيف ماسك الفون اتاخرت عليكي ياقمر وبص لقا مراد
سيف. بتفتح ليه انتا خطيبتي فين
مراد. خش تعالي كلنا علي الغدا
دخل سيف.
لا سلام علي الطعام ياجماعه زي مانتو وراح اعد جمب دراين
غيث. ده سيف ابن اخويا وخطيب دراين
سماح. مشاءالله رايقين علي بعد اوي
اسيل. وبعدين في العيله الي كلها حلوين دول
ميار. اتلمي بيقولك خاطب اختها
سيف.الف مبروك يامهندس
يحيي. الله يبارك فيك عقبال فرحك بقا
سيف. ياريت والله بس هعمل حكم القوي
غيث. كل وانتا ساكت عشان مزودش عليك تاني
ليل. غيث. متعلق بالبنات جدا سيف كل ميتفتح الموضوع يتقفل وهو ذايد عليه ست شهور
سماح. ده كده مش هيتجوز خالص
مراد. يبقا احسن اصلا
سيف. بس ياحبيبي اسكت انتا انا وعمي احرار
ليل. اهو كل مره علي كده
يحيي. يعني انا هنعنس كده ضحكو كلهم
سيف. لا انتا لازم تتطول بالك كده دا انتا لسه جديد بس متقلقش فتره وهتتعود
غيث. بعد سنتين ابقو تعالو كلموني علي جواز غير كده لا
سيف. لا احنا متقفناش علي كده انا خاطب بقالي كتيرر
غيث. انتا بقالك كام شهر انتا هتتهزر
سيف. ماهو كتيرر
غيث. ده الي عندي اقولك علي حاجه عقبال ماجهز نفسي اصل يابني الحاجه مولعه وانا بجيب علي مهلي ضحكو كلهم علي غيث واتغدو ونزلو اشترو الدهب ولبستو عند الصايغ وكانو الكل فرحانين
تاني يوم
********
سيف. تعرف بالموقف ده بقا هيجي لغايت عندك ويتأسف
يوسف. طيب وهيفيد باي الاسف طيب نتفرض لو مكنش يارا الي شافها مكنش هيتعذر يبقا هيتعذر عشان خاطر مصلحتو مش اكتر
سيف. طيب لو كلموك انهم موافقين هتعمل ايه اي هترفض
يوسف. مش عارف ياسيف انا اتجرحت جامد مش قادر انسا كلمة اطلع بره دايما بترن في وداني انا مكنتش عاوز اوصل لكده تخيل اكون اترفضت والموضوع اتقفل ويتفتح تاني ويوافقو علشان خاطر ابنهم وهو عشان خاطر اختي تبقا الي بيحبها دي وجعاني اوي لدرجة عقل صورلي اني كده هاجي علي كرامتي عشان خاطر حب
سيف. عندك حق الموقف فعلا وحش بس
يوسف. مبسش ياسيف خلاص الموضوع اتقفل ربنا يصلح حالها
سيف. طيب وانتا كده مبسوط
يوسف. عمري مهكون مبسوط ابدا وفونو رن وكنسل
سيف. ماترد
يوسف. ده رقم تلاقيه زبون ولا حاجه وانا ماليش مزاج اخد اوردرات دلوقتي
سيف. اي الهبل ده اوعا في يوم تدخل حياتك العمليه في الحياه العطافيه انتا فاهم يلا رد
يوسف. حاضر ورد
ايوه مين
زيدان. انا ذيدان عامل اي
يوسف. تمام الحمدلله خير في حاجه
ذيدان. اه كنت عاوز اشوفك
يوسف. تمام مفيش مشكله
ذيدان. النهارده ****هستناك وقفل
سيف. في اي
يوسف. ده هو عايز يقبلني شوفت مش قولت لو كلمني هيكون عشان خاطر مصلحتو
سيف. روح وشوف الدنيا فيها اي
يوسف. ماشي
*********
امام. ياااه الوقت معاكى بيعدي بسرعه اوي
خديجه. فعلا الوقت الحلو بيخلص بسرعه
امام. عارفه ياديجا انا لغايت دلوقتي مش قادر انسا صوتك وانتي بتغني حقيقي انا كل مكون اعد يجي في بالي علي طول واعد اسرح في جمال صوتك
خديجه. ياسيدي ياسيدي علي الكلام الحلو
امام. طالع من قلبي ليكي
خديجه. طيب اي رايك اشفق عليك واغنيلك
امام. والله واحنا في الشارع والناس تسمع صوتك وتقف تتفرج من حلاوتو اتفضلي علي العربيه من غير كلام صوتك ده ميظهرش لحد غيري فاهمه
ضحكت خديجه علي الغيره وركبت
امام. قال تغني في الشارع قال
خديجه. خلاص بقا ياغيور
امام. لو مغرتش عليكي هغير علي مين
خديجه. انا طبعا محدش غيري
امام. شوفتي بقا
*********
يعقوب. ينفع ياعمي والله انا تعبت من بنتك دي
حور. يابابا انا معملتش حاجه
يعقوب. ياشيخه حرام عليكي ده انتي مش بتعدي اسبوع غير لما تعملي مصايب في الكليه
نوح. بتحب تتطلع روح الشبح الي جواها يابني ده انتا واخد جوهره حافظ عليها
يعقوب. ده انا عايز دماغ علي دماغي عشان اعرف اتعامل معاها
سندس. هو في اي انتو كلكم علي بنتي ولا اي
يعقوب. والله ياطنط بتعمل حاجات دى مش تصرفات واحده عاقله
حور. بقولك ايه انا بحب اخد حقي عايز اي
اياد. وينفع كده انتي راحه كليه ولا راحه تتطلعي موهبة الضرب في الناس
حور. هل انا وش ذالك لا طبعا
ندا. اي ياجماعه دي حور بسكوته مش وش ذالك فعلا
حور. اهو شوفتو شهادة الحق ظهرت خدي قلبي يابت وبعت ليها بوسه واعدو كلهم يشوفو حكايات حور الي مش بتخلص
********
يوسف. اه وصلت اهو
سيف. سمعت ابوك كلم الناس ووافق
يوسف. طيب ماشي خير يلا هقفل انا ودخل
ذيدان. بتتكلم بجد وافقو
فاروق. اه والله ابوها لسه قافل معايا
ذيدان. طيب ماشي هخلص مشوار كده ولما نرجع نتكلم وقفل
اخبارك ياجوو
يوسف. الحمدلله وانتا عامل ايه
ذيدان. الحمدلله يابو نسب احم كنت يعني عاوز اتكلم معاك في موضوع زهره انا اسف
يوسف. اسف علي اي ولا اي
انتا من اول يوم شوفتني وانتا بتتعامل معايا بطريقه وحشه
نيتي كانت خير حكمت ليا ان صايع
دخلت البيت عشان اتقدم لختك اطردت في وسط منا اعد مابوك ومفكرتش حته تتحرمو قررت اني لو اخر راجل في الدنيا مش هتجوزني اختك وكل ده ليه مش عارف انتا حللت وحكمت عليا من غير ماتسمعني وكل ده ليه عشان حبيت
حكمت اني انسان صايع ازاي وانتا متعرفنيش مقعدتش معايا
طيب فكرت تسال عني تشوف فعلا انا انسان كويس ولا لا
حته دي لا انتا حكمت ونفذت الحكم علي طول بدون اي حاجه
انا الحمدلله عمري مافكرت ارتبط ببنت وديما من صغيري ان البنت قلبي يرتاح ليها اعملها معاملة الاميره ان دي هتكون اغلا حاجه علي قلبي
مفكرتش في يوم اجرح بنت اه صحبت كتيرر وعرفت بنات كتيرر بس كلو في الحدود مقولتش لبنت قبل كده هتجوزك وخلفت بوعدي لا انا عمري اديت امل لحد انا مش بحبو
ولما حبيت انا اتحكم عليا اني لو اخر واحد في الدنيا كلها مش هتكون ليا متخيل الموقف
كلمة اسف دي عمرها متداوي الجرح ده وانا عند كلمتي
انا ميرضنيش اختك تخسرك عشاني عن اذنك وقام ومشي
وساب ذيدان اعد بيفكر في كل كلمه قالها
يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية للعشق معاني اخرى)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)