روايات

رواية ليان الزعيم الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم آية عيد

 

البارت الأول

 

#ليان_الزعيم_الجزءالثاني
البارت الاول
عدا سنة كاملة والكل سعيد وفرحان وليان خلصت المدرسة ودخلت الجامعة وحب اسر بيزيد اكتر واكتر، وحب ميار وحازم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
صحي اسر علي بو*سة من ليان…. مسكها وقربها منه واعتلا*ها
ليان بزعل طفولي :اسر، مش كل مرة تعمل كدا
اسر دفن رأسه في رقب*تها
اسر :امممم
ليان :انا بكلمك علي فكرة
اسر بصلها واستلقي علي السرير واخدها في حض”نه
ليان بصتله ببراءة :ممكن اطلب طلب
اسر :ايه هو؟!
ليان قربت وحركت ايدها علي صد*ره. العا*ري
ليان بدلع :ممكن اروح عيد ميلاد صحبتي نور
اسر بحدة :لا
ليان قامت من حض.نه وبزعل :ليه؟!
اسر قام من علي السرير ومسك التيشرت
اسر وهو بيلبس التيشرت: عشان انتي لسة صغيرة علي الحاجات دي
واتجه للبلكونة
ليان قامت ومشيت وراه : حاجات ايه؟! دي حفلة عيد ميلاد عادية
ودخلت عنده البكونة، اسر شدها وحاصرها بين سور البلكونة
اسر بحدة :وانا قولت لا، يعني لا
ليان بزعل :بس انا عايزة اروح
اسر بغضب :وبعدين معاكي
ليان بحزن : انت مش عايزني اروح ليه طيب
اسر اتنهد :عشان في هناك شباب مش كويسين، وهيبقي في
مشروبات وح”شة
ليان بصتله :بس انا مش هشرب ولله، انا هقعد شوية وهاجي علطول
اسر دفن وشه في رقب*تها
اسر بهمس : انتي مبتسمعيش الكلام ليه
وطبع علا*مات ملكي*ته بقوة
ليان بعدته عنها بالم :اسر بس بقي….
وبصتله :بس انا عايزة اروح
اسر بغضب :هو انا مش قولت مفيش مرواح
ليان قربت منه بدلع :عشان خاطري
اسر ابتسم، وبعدين سابها ودخل جوا
ليان بصوت عالي :موافق؟!
اسر ببرود :لا
واتجه للحمام
ليان اتضايقت، وقعدت علي السرير
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في شقة حازم
حطت الخادمة الاكل
وجه حازم وميار وقعدوا ياكلوا
ميار :حازم انت وراك حاجة النهاردة؟!
حازم : اه هروح الشركة والمصانع وورايا شغل كتير
ميار بحزن :كنت عايزة نعمل عشا مميز احنا الاتنين
حازم مسك ايدها بابتسامة :عيوني، اخلص بس ال عليا وهعمل ال انتي عايزاه
ميار بابتسامة :انا بحبك
حازم بابتسام : وانا بعشقك….. ها هتعملي ايه النهاردة
ميار :هروح الكلية وبعدين هروح عند ماما اقعد معاها شوية
حازم :تمام وانا هبقي اجي اخدك بليل
ميار :ماشي ياحبيبي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر عيلة السيوفي
الخدم حطوا الاكل علي السفرة
وقعدت سميرة واميرة، ونزل اسر وليان وراه ال مضا.يقة
وقعدوا
اميرة :مالك مضا.يقة ليه كدا يا ليان؟!
ليان بضيق وهي بتبص لاسر : اسألي ابنك
اسر بصلها بحدة :اتكلمي عدل
ليان بصت في طبقها بضيق
اميرة : فيه ايه يا اسر؟!
اسر : مفيش، الهانم بتتدلع شوية بس
ليان بصتله بضيق
وهو اكمل طعامه وقام،
وبص علي ليان
اسر ببرود :يلا
ليان قامت معاه…. وطلعوا وركبوا العربية وليان مش عايزة تتكلم مع اسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهول، ييجلس شاب في منتصف العشرين علي الكرسي وقدامه واحد تاني كبير في السن
تامر :انت هتفضل كدا، مش هتعرفهم انك لسة عايش
الراجل :مش دلوقتي… انا مستني اللحظة المناسبة
تامر :هتستني لحد امتا يعني، ما انا مش هسكت… انا ليا حق هناك
الراجل :ما قولتلك لسة بدري، اسر مش هيصدق انك اخوه بسهولة… وكدا كدا كل حاجة مكتوبة باسموا
تامر :انا مليش فيه، انا عايز حقي وبس… زي ما هو ليه، انا ليا، فاهم ولا لا
الراجل بغضب :فهمت خلاص اسكت بقي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
قدام الكلية
اسر وقف العربية وليان كانت لسة هتنزل…. اسر مسك ايدها وقربها منوا
اسر بحب :متزعليش مني لو ضا. يقتك
ليان بضيق طفولي : لا شكرا دا انت مش ضايقتني خالص
اسر ابتسم عليها: طب تعالي بقي
وقربها منه اكتر ومسك وشها بايده وطبع قب*.لة قوية علي شفا*.يفها
ليان بخجل وصدمة :علي فكرة احنا قدام الجامعة
اسر بابتسامة: وانا اعملهم ايه يعني
ليان بكسوف :كدا عيب
اسر بابتسامة خبيثة وهو بيقربها اكتر :احبك وانتي زي الفراولة كدا
ولسة هيقرب ليان فلتت منه وطلعت من العربية
ليان بضحك :بايييي
اسر ابتسم، وشاور بأيده بمعني مع السلامة
وكان فيه حد بيراقبهم….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الجامعة وتحديدا في المدرج
نور بزعل :يعني مش هتيجي
ليان بحزن :ولله اسر مش موافق
نور :وهو انتي مش ليكي شخصيتك، يبقي اسر يتحكم فيكي ليه
ليان بدات تفكر بتوتر :ع عشان هو جوزي وكمان انا مسئولة منه
نور :يا بنتي فوقي بقي، انتي مش عيلة صغيرة عشان يقولك لا واه…. انا لو مكانك هروح الحفلة ومش هيهمني حد
ليان بتور : ب بس لو عرف انا….
نور قاطعتها : وهو هيعرف منين، انتي مش بتقولي انه بيتأخر في شغله؟!
ليان :اه
نور :يبقي خلاص تعالي واقعدي نص ساعة، وبعدين امشي
ليان بأرتباك : انتي متأكدة؟!
نور بابتسامة : الا متأكدة، انتي كبرتي خلاص ولازم تعملي ال انتي عايزاه
ليان بتحدي :صح، انتي صح…. انا هاجي من وراه النهاردة
نور حضنتها :ايوا كدا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بليل اسر بالفعل اتاخر، وليان قررت انها تروح الحفلة من وراه
لبست فستان وكان علي قدها وواصل لقبل الر*كبة وسابت شعرها مفرود
وجهزت نفسها، وطلعت من الباب الخلفي
وبالفعل راحت الحفلة
واتأخرت هناك…..
واسر رجع وملقهاش سأل والدته وجدته والخدم عليها وهما ميعرفوش عنها حاجة، واتصل بيها مردتش
وهو عرف انها عص*ت كلامه وراحت الحفلة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الحفلة
ليان كانت مبسوطة ونسيت خالص انها تشوف تلفونها
وكان في شباب في الحفلة معجبين بيها
واحد قرب منها
الشاب :ممكن نتعرف بالقمر
ليان بعدت عنه وراحت لنور، والشاب مشي وراها
الشاب :استني بس، انا بكلمك
نور :عايز ايه يا شهاب؟!
شهاب :مفيش انا كنت عايز اتعرف عليها بس
نور :بس هي متجوزة
شهاب بضحك :اكيد بتضحكي عليا عشان مأكلمهاش
نور بثقة :لا يا اخينا، دي متجوزة…. ومتجوزة اسر السيوفي كمان
شهاب بتوتر :ايه؟! مين؟
نور :لو مش مصدقني ابحث عنها في الفون وهتلاقيها
وبالفعل الشاب بحث واكتشف انها فعلا مرات اسر السيوفي، وخاف وبعد عنها بسرعة
ليان مسكت تلفونها
ليان بصدمة : انا اتاخرت اوي…. و واسر م متصل ع عليا كتير
ليان خافت والدموع بقت تتجمع في عنيها : م مش هيسكت
نور :طب اهدي، يمكن لسة مرجعش البيت وبيتصل كدا عادي
ليان بخوف وهي بتلم حاجتها بتوتر : ل لا ا انا لاازم ارجع دلوقتي حالا
نور :طب است…..
مكملتش كلامها لما ليان طلعت بسرعة وهي خايفة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
ليان دخلت بشويش وطلعت علي فوق بخوف وبتدعي انها متلاقيش اسر
بتدخل الاوضة وبتلاقيها ظلمة، بتفتح النور وكانت متجه للحمام سمعت صوت وراها
اسر بحدة:كنتي فين؟!
ليان اترعبت وبصتله بخوف
اسر قام من علي الكرسي وقرب منها، وهي بقت ترجع لورا…. لحد ما حاصرها في الحيطة
اسر بحدة :كنتي فين يا هانم؟!
ليان بخوف ودموع : ك كنت ك
اسر صرخ فيها :انطقيييي
ليان انتفضت وخافت :ك كنت في الحفلة
اسر بحدة :امممم، وانا قولتلك تروحي؟!
ليان بخوف :ل لا
اسر بغضب : يبقيييي بتعملي العكس ليييه
ليان بدموع :ا اسر ا انا اسفة
اسر بغضب :انا دلعتك كتير وكفاية لحد كدا
اسر مسك درا*عها بقوة وطلع برا الاوضة
ليان برعب ودموع :ا اسر، و واخدني ع علي فين؟! ا انا اسفة مش هعمل كدا تاني
اسر اخدها والغضب عا*.ميه
ودخل اوضة صغيرة في الدور الخاص بيه وكانت ضلمة اسر
اسر ز*قها لجوا بعصبية
اسر بغضب :انا بقي هعلمك الاد*ب
ليان بخوف ودموع و جريت عليه :ا اسر، اسر ارجوك متعملش فيا كدا…. انت عارف اني مش هستحمل، اسر اانا مش هعمل كدا تاني صدقني، م مش هعيدها
اسر بعدها عنه بحدة :انا ساكتلك بقالي فترة طويلة، وانتي مش بتسمعي الكلام…. فا لازم اديلك قر*صة ودن صغيرة عشان متتكررش
وطلع وقفل الباب بالمفتاح
ليان بدموع وخوف :اسرررررر
وفجأة……………..

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى