روايات

رواية كرهتهم واحببتك الفصل الثالث 3 بقلم همس كاتبة

رواية كرهتهم واحببتك الفصل الثالث 3 بقلم همس كاتبة

 

 

البارت الثالث

 

 

كَرهتهم و أحببتُك
بارت 3
( خيانة من نوع آخر )
فضلت ابص على الكلام و انا مصدومة ، مصدقتش الا لما شوفت الصور و مقاطع الفيديو الي في الشات
بيخوني اه ، بس ثنائي الميول !!!
رجليا ما قدرتش تشيلني من الصدمة ، بصيت ليه و هو نايم و انا فاتحة بوقي ، و ببص على الشات و الصور الي فيها ، حاجة تقرف ، معدتي اتقلبت و حسيت باشمئزاز رهيب ساعتها
في اللحظة دي تمنيت لو كان فعلا بيحب وحدة و عايز يطلقني عشانها ، و هنا فسرت سبب زيارات صاحبه الكتيرة لينا
مع انه ظاهريا استحالة حد يشك فيه ، هو محترم و بيتعامل مع الكل بطريقة حلوة اوي ، بس اتصدمت فيه و قرفت منه بجد
بعد ما حاولت امتص الصدمة ، رحت لاوضتي و لميت كل حاجتي و حطيتها بشنطتي و حطيت الموبايل الي جابهولي في اوضته ، و بقيت على استعداد اني اطلب الطلاق ، خلاص منا لقيت سبب قوي يخليني اطلق منه
بصيت للمراية و بدأت اكلم نفسي
هو انا هعمل ايه ؟ هفضحه ؟! و لا بس هواجهه ؟!
يعني يوما حسيت ان اخيرا جيه الي هيغيرلي فكرتي عن الرجالة راح صدمني اكتر
فضلت محتارة بس لازم افكر بسرعة
بعد ما مر الليل و جيه الصبح كنت اخدت القرار المناسب بالنسبالي ، ربطت الواتس بتاعه على موبايلي ، و حولت كل حاجة عنده ليا
لما صحي لقيني قاعدة مستنياه
جوزي باستغراب : في ايه ؟! ليه بتبصيلي كدة ؟
ليل : امته هنطلق ؟! فات وقت مناسب ، انا تعبت بالحياة دي و مش مرتاحة هنا
جوزي : بس بابا يكتبلي الشقة باسمي
قام و لبس الساعة بتاعته و اخد علبة السجاير و مفتاح العربية و كان هيخرج
ليل : انا اوك اتفقت معاك اني هستنا لغاية ما ده يحصل ، بس انا تعبت اوي ، مش هقدر اكمل كدة ، خلينا نطلق باسرع وقت
هو اتعصب و قالي : بقولك ايه مش بعد ما ضمنتي انك اتسجلتي بالجامعة خلاص هتخلفي بالوعد ، ده اتفاق و انا نفذتلك الي طلبتيه يبقى انتى كمان تنفذي الي طلبته
ليل : و انت هتستحمل تفضل تدفع مصاريف الجامعة ؟!
جوزي : هحاول لغاية ما بابا يسجلي الشقة باسمي
ليل : و انا مش هضيع عمري و انا استنا باباك يحن عليك ، انا عايزة استقر و اعيش حياتي ، كفاية بقالي 6 شهور مخنوقة ، مامتك ما بطلتش زن على دماغي عشان الخلفة ، خلينا نطلق بسرعة لو سمحت ، و الموضوع يتم بالاتفاق احسن
بصلي بلؤم و قال : طلاق دلوقتي مش هطلق ، انتي مجبورة تستحملي ، بس لو عايزة تخلفي الوعد و تطلقي روحي لابوكي و هنشوف رأيه ايه
ليل : بتعايرني يعني ؟!
جوزي و بصوته نبرة تهد.يد : ايوة بعايرك ، ابوكي لو عرف انك هتطلقي مش هيسكت و هيطربق الدنيا على دماغك عشان كدة كني و اهدي و احمدي ربنا على العيشة دي
ليل : اممم ، اوك انت الي بدأت ، بس ما تزعلش بقا من الي هعمله ، انت هتطلقني غصب عنك و الا هزعلك و افضحك قدام الخلق كلهم
جوزي بابتسامة : لا يشيخة ؟! هتقوليلهم ايه ؟!
ليل : هقولهم الي عرفته ، لو مش عايز تطلق انت كدة بتفضح نفسك ، انا دلوقتي بس فهمت ليه اتجوزتني ، عايزني ستار لعمايلك الزبالة
كان بيبصلي باستغراب و فهم اني كشفته اتعصب و بدأ الدم يغلي بعروقه ، و قرب مني هيضربني و مسكني من الطرحة
جوزي : انتي فتشتي بموبايلي ؟
ليل : ايوة و دلوقتي هتطلقني ، و الا هفضحك
حط ايده على رقبتي و كان هيخنقني ، بس انا كنت مستعدة كويس و بلغت باباه قبل ما هو يفوق اصلا
كنت بتنفس بصعوبة و هو خلاص هيمو..تني بايده لغاية ما باباه و اخواته كسرو الباب و خلصوني منه
و نزلو بيه ضر..ب لغاية ما اتفرم ، خد علقة مو.ت ، قررت انفذ بجلدي و استغل اللحضة دي
ليل : دلوقتي حالا هتطلقني ، عمي قوله يرمي عليا اليمين
جوزي فلت نفسه من ايد اخواته و مسكني مرة تانية من الطرحة و زقني عند الباب و قال و هو هيتجنن : انتي طالق ، مش عايز اشوف وشك هنا ، انا الغلطان الي لميتك
ابتسمت بنصر و اخيرا ، اخيرا خلصت منه و من قرفه ، كل ما افتكر الي شوفته بالشات اشمئز منه ، خلاص اتحررت منه
حملت شنطتي و كنت هخرج خلاص
بس وقفني باباه
باباه : ابوس ايدك يا بنتي لمي الموضوع و ما تفضحيناش ، خليكي هنا و هو هيردك على طول
ليل : انا و ابنك عشنا اخوات يعمي ما ينفعش يردني و انا اصلا مش عايزاه ، و ما تقلقش مش هقول لحد عن الي عرفته ، انا برضو بقدر العيش و الملح الي كان بينا
باباه : ربنا يكرمك و يستر عليكي زي ما سترتينا ، انا هكلم باباكي و هحكيله ان انتي و ابني ما اتفقتوش
ليل بهدوء : ماشي ، عن اذنك
باباه : استني هخلي سلفك يوصلك
اتخضيت و قولت برعب : لا ، انا اعرف اروح لوحدي ، يا ريت ورقة طلاقي توصلني
******************
وصلت بيت بابا و انا حاسة بشوية ندم ، اصلي يعني خونت الاتفاق الي بينا و الشقة فعلا ما اتسجلتش باسمه بس انا درست ترم كامل بالجامعة و هو بصراحة ما اذانيش بالعكس انا الي استغليت سر من اسراره عشان مصلحتي ، بس بعدين فكرت انا خسرت كل حاجة و اتجوزته من غير ما يقدملي اي حاجة ، كنت انا الخسرانة الوحيدة بالحكاية دي فلازم اكسب حاجة على الاقل
الي كان حمايا كلم بابا و شرحله ان انا و ابنه مش متفقين و مش قادرين نكمل و قاله ان ابنه عنده مشكلة بالخلفة و مش عايز يظلم بنت الناس معاه
بابا صدق الحكاية بس حط اللوم كله عليا و رجعت اعيش تحت رحمة مرات ابويا
الوضع بقى اسوأ من زمان بكتير ، بقت مراته كل ما تشوفني تقولي كلام يسم البدن
بعد طلاقي باسبوع بس ، وصلني كمية كلام طالع عليا رهيييب ، اهل جوزي مش سايبين ذنب الا و اتهموني بيه
الي قال ما بتخلفش ، و الي قال بتكلم رجاله و هو كشفها ، و في الي قال اصلها معقدة ، و منهم قال اهلها باعوها من غير تمن و احنا سترنا عليها ….. يعني ما سابوش سيرة الا و اتهموني بيها ، انا اتحرق دمي بس حلفت اني هتعامل باصلي و مش هفضحه خصوصا ان طليقي كان كويس معايا بغض النظر عن الذنب الي ارتكبه
فضلت ادعي و اتحسبن عليهم لحد ما في يوم جيه بابا و مسكني من شعري ، بدأ يضر.ب فيا لدرجة انه شوهلي وشي
في اليوم ده عمتي شروق كانت عند بيت جدو و نزلت هيا و وعد خلصوني من تحت ايده
شروق : في ايه ده بدل ما تجيبلها حقها من اهل جوزها
بابا بجنون : دي وحدة فا…جرة ، كل البلد في سيرتها ، اهي اطلقت زي امها الزبالة ، تعالي هنا و قوليلي مين الي ضحك عليكي يا بت ، و عهد الله هموتكو انتو الاتنين
ليل :و الله العظيم كدابين ، و حياة ربنا جوزي نفسه عمره ما لمسني ، و رب الكعبة انا طاهرة و عفيفة
بابا هدي و كان بيبصلي باستغراب و هو بتنفس بسرعة و كلهم بيبصولي بصدمة
شروق : ايه الكلام ده يا ليل ؟! يعني ايه ما لمسكيش ؟! اومال فضلتي معاه ليه ؟!
كنت بعيط و انا بتكلم و مع كل كلمة شهقة
ليل : يا عمتي ده عنده مشكلة ، ما قربليش خالص من ساعة ما اتجوزنا وحياة ربنا
بابا كان بيبص قدامه بصدمة
بص لعمتي و قال : شروق جهزي البنت ، هاخدها تكشف عند الدكتور
ليل بصدمة : ايه ؟!
بابا : ايه ؟ خوفتي ؟! مش عايزة نصدقك ؟ لازم تكشفي و اتاكد انك لسا بنت
سمعت صوت قلبي و هو بيتكسر ، اتوجعت و اتقهرت ، انتكست تاني و رجعتلي العقدة
فعلا اخدوني للدكتورة و كشفت عليا و انا بعيط
كل الي كنت بفكر فيه باللحظة دي هو المو..ت
قررت اني انهي حياتي ، قولت كفاية لغاية هنا
وجع و اهانة و خوف من كل مكان ، طالما مش هعيش بامان ليه اعيش ؟!
بس تراجعت ، افتكرت عذاب ربنا و اني هرتكب ذنب كبير بحق نفسي ، ليه اتعذب دنيا و اخره ؟ ، على الاقل صبري ده هلاقي ثوابه عند ربنا بالاخرة
الدكتورة : هيا لسا بنت
بابا استرخى و كانه ارتاح من قلقه
الدكتورة : واضح ان الكشف ده سببلها احراج و صدمة نفسيه ، يا ريت تاخدو بالكم منها و تعرضوها على طبيب نفسي
شروق : طب ممكن تكتبيلها على حاجة تهديها او منوم ، البت منهارة عياط
الدكتورة : طبعا
اول ما روحت البيت رحت جري على سريري استخبيت من الدنيا كلها تحت البطانية ، كانو اخواتي بالاوضة بيتنططو فوق دماغي
زعقت و حاولت افش كل قهري فيهم
شروق : كفاية يا اخويا ، البنت هتمو.ت لو فضلت كدة و مراتك مش هتستحملها ، انا هاخدها عندي
بابا : لا البنت اطلقت ، الناس هتمسك سيرتها و مش هترحمها
شروق : يعني انتو الي رحمتوها ؟! يا اخويا انا عندي هتكون مرتاحة و بامان ، انت عارف جوزي ميت و ابني مسافر من زمان ، مفيش غير انا و وعد ، و عد اقرب صاحبة ليها ، سيب البنت ترتاح شوية و انت هتخلص من مشاكل مراتك
بابا اقتنع و قال : ماشي خوديها عندك ، بس ايه خودي بالك منها و عينك عليها ، لا تروح كدة و لا كدة
*********************
مر شهر و اطلقت رسمي ، رحت مع عمتي و سكنت في بيتها ، كانت وعد اكتر حد ساعدني اتحسن و اخرج من الصدمة الي مريت بيها
بيوم كنت بعيط في نص الليل براجع شريط حياتي كله و انا على السرير ، حسيت بضيقة بقلبي ربنا وحده عالم بيها
سمعت صوت المطر بينزل ابتسمت و حسيت ان ربنا بيطبطب على قلبي
افتكرت الغسيل الي نشرته امبارح على البلكونة ، قمت بسرعة و ما لحقتش البس الطرحة بس قولت الدنيا ضلمة محدش هيشوفني
خرجت للبلكونة و لميت الهدوم بسرعة ، كانت الساعة 2 و نص بالليل
رحت تاني لسريري و مسكت الموبايل و بدأت اقلب بيه
وصلتني رسالة واتساب من رقم مش متسجل عندي محتواها
” شعرك حلو اوي ، بس بالطرحة احسن حتى لو بالضلمة ، و بالنقاب احسن و احسن ” …………يتبع
بقلمي : همس كاتبة

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية يونس وجميلة - اغتصاب رحم عذراء الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة محمد

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *