رواية قيود صعيدي الفصل السابع 7 بقلم زهرة الربيع
رواية قيود صعيدي الفصل السابع 7 بقلم زهرة الربيع
البارت السابع
مالك صفر و قال بوقاحه..هيه دي العروسه حظك من السما عيونها كفايه بقولك ايه يا عمده متخليها ترفع النقاب ونتعرف يعني
هنا صخر اتسعت عنيه بغضب رهيب وفي لحظه شد سلاحو وقال وهو مصوبو عليه…هعد لتلاته لو لقيتك قدامي هن،جس تربه البلد وهبيتك فيها
وقبل ما بنطق الواحد حتى مالك مشي بسرعه وخوف منو لانو عارفو مش بيهزر
صخر بص لابرار بغضب وقال..اطلعي فوق ومتنزليش خالص ..سامعه
ابرار هزت راسها بخوف وطلعت بسرعه
صخر اتنرفز وكان هيطلع وراها بعصبيه..بس رافع مسك ايده وقال..هيه ملهاش دعوه…علشان خاطري متطلعش وانت مضايق كده
صخر اتنهد بغضب وطلع من الدوار كلو بعصبيه وراح ركن الرمايه بتاعو وكان في قمه الغضب
رافع طلع ورا ابرار وخبط عليها
ابرار فتحت بخوف واتفاجأت برافع وقالت..نعم
رافع قال بحرج… صخر مش هنا لو حابه تسألي عن حاجه انا هكون عند اميره
رافع مشي على اوضه اميره ودخل وابرار راحت وراه واول ما دخلت قالت بضيق..ها احكيلي بسرعه انت ازاي بتعمل في صاحبك كده وبتخونو و
بس قطع كلامها رافع وقال …اهدي ..اميره مرتي…ودي قسيمه جوازنا
ابرار مسكت القسيمه وقرتها وهيه مصدومه جدا وقالت ازاي…من ورا اهلها
رافع قال بحزن..ايوه محدش موافق…وانا مش قادر اعيش من غيرها..صخر بيخاف عليها ذياده علشان ظروفها وابويا رافض كمان علشان ظروفها وانا محدش مقدر اني مش قادر انساها واعيش من غيرها
ابرار قعدت بحزن وقالت…بس كده غلط يا رافع…صخر بيحبك اوي ولو عرف
رافع قاطعها وقال…عارف…كل الي هتقوليه عارفو ومضايق صدقيني بس انا…انا مش لاقي حل
ابرار اتنهدت وقالت…طب طب .انت انت تعرف حاجه عن موضوعها مع صخر..هيه ليه بتخاف منو كده
بقلمي…زهرة الربيع
رافع قال بحزن هيه…احم..فاكره انو..انو اعتدي عليها بس طبعا ده محصلش
ابرار قالت بسرعه…. امال ايه الي حصل… رد عليا ارجوك محمد ابن عمي له دخل بالي حصل ..ارجوك متكدبش عليا
رافع بص لاميره الي نايمه زي الملايكه بحزن وقال…اميره اتظلمت كتير وكل ذمبها ان عقلها على قدها وفي يوم وبالتحديد قبل كتب كتابك على ابن عمك بيوم واحد كانت بتلعب في الجنينه زي العاده وشافت فراشه وبقت تجري وراها لحد ما دخلت المخزن الي ورا الدوار ..مفيش دقايق…وحد من وراها حط قماشه على عنيها ومسكها جامد وبقى ….احم انتي فاهمه
ابرار كانت بتبصلو بزهول ورافع اتحولت ملامحو لغضب رهيب وقال…بعد كده ابتدى يعتد،ي عليها..كانت مش فاهمه حاجه…وكانت بتصرخ وبس…و..وهو ولا هامو وكمل وطبعا هيه متعرفش مين ده ومن كتر ما قاومتو اغمي عليها
ابرار قالت بدموع…محمد…كان محمد
رافع قال بغضب..ايوه زفت بس عمل عملتو وهرب في الوقت ده دخل صخر وقبل حتى ما يشوفها فاقت
صخركان بيجهز سلاح من بتوعو الي مخبيهم في المخزن ومشافش اميره اصلا ..بس هيه فاقت واول ما بصت قدامها شافت صخر… الي فهمتو وقتها انو هو الي عمل فيها كده بقت تصرخ وتبكي هو بصلها ولاقاها متبهدله ومكانش فاهم ايه الي حصل بس هيه الي فهماه ان هو الي عمل كده ومش هارفين نقنعها بحاجه تانيه وبقت كل ما تشوفو تصرخ وتبكي فملقاش حل غير انو يسلسلها في الاوضه كده زي ما انتي شايفه
ابرار وقفت بغضب وقالت..انت كداب زيو…ايه دخل محمد لما انت مكنتوش موجودين ايه الي خلاكم تفتكرو ان محمد الي عمل كده
رافع وقف وقال..شوفي اميره بسبب مرضها كنا دايما نلاقيها بتبكي ومنعرفش السبب وانا لاني مهتم بيها روحت جبتلها الدبدوب الي جمبها.ده..فيه كاميرا وبيسجل كل الي بيحصل معاها
ويومها كان معاها في المخزن وانا لاني حاطط الكاميرا شوفتها وانا الوحيد الي عرفت انو حاول محاوله بس مكملش .
ابرار بصت للدبدوب بخوف ورافع قال..متخافيش..انا طفيتو مبيسجلش دلوك..
ابرار قالت بزهول….يعني ايه مكملش مش بتقول اعتد،ي عليها ومشي قبل ما صخر يدخل
رافع قال…لا….كان هيعمل كده بس اول ما سمع صوت صخر طلع جري بس صخر فاكر انو كمل ..لانو وداها للدكتوره وقالت…قالت انها مش بنت ووووو
10
وداها للدكتوره كشفت عليها بس قالت انها مش بنت..ساعتها صخر الدنيا لفت بيه وانا وريتو اول الفديو بس علشان يتأكد ان الي عمل كده هو محمد وتاني يوم جبناه في المخزن واعترف بعملتو وقال انو كان هيعمل كده بس مأذهاش
طبعا .انا ..انا عارف انو مكملش لاني شوفت الفديو للاخر ..ولاني كمان عارف انها مش بنت من قبلها لاني انا الي دخلت عليها لما كتبنا الكتاب قبل الحادث ده باربع شهور …بس طبعا صخر ميعرفش وطبعا مصدقهوش
ابرار كانت بتبصلو بدموع ورافع قال بغضب رهيب.بس انا الي قـ,ـتلتو..مش صخر
ابرار قالت بزهول انت..ازاي وبعدين انت مش عارف انو مكملش و
قاطعها رافع وقال بغضب..بس كان هيكمل..قربلها ولمسها وخوفها …ومستحيل كنت اعديهالو ..يومها الغضب كان عاميني …اميره مرتي..لولا دخول اخوها كان الحيو،ان ده دنس شرفي…كل ما افتكر شكلها وهيه بتستنجد في الفيديو وهيه بتبكي تحتيه وكل ما افتكر انو لمسها بس دمي بيفور قـ,ـتلتو..ومش ندمان ..لو اي حد مكانو كنت هقتـ,ـلو حتى لو كان ابوي
ابرار قالت بجمود…. لو كلامك ده صحيح ليه صخر قال انو هو الي قـ,ـتلو ..وليه اتجوزني اصلا
رافع اتنهد وقال..هو قال انو قـ,ـتلو علشان متجيش سيره اميره ..علشان الناس تفكر انو قـ,ـتلو علشان يتجوزك..واصرارو على جوازك كان لنفس القصد
ابرار قالت بدموع..لا ..لا محمد..محمد ميعملش كده…ميعملش انا عرفاه..ده ..ده كان بيحبني..كنا هنتجوز…ازاي يعمل كده ..وقبل جوازنا بيوم واحد لا..لا ميعملهاش انتو بتكدبو انتو عايزني اشك فيه و
بس قطعت كلامها لما رافع مد عليها فلاشه وقال..دي عليها الفديو كلو..تقدري تشوفيه كامل وبعد كده انتي حره عايزه تقولي لصخر على الي بيني وبين اختو براحتك اصلا انا..مش عارف..هعمل ايه بعد كده..خلاص الدنيا كلها اتجمعت علينا..وقرب من اميره باس راسها وخرج بحزن شديد
ابرار بصت للفلاشه بحزه ودموع..وبصت لاميره الي كانت بريئه جدا وهيه نايمه زي لالاطفال وقالت في نفسها..لا محمد ميعملش كده…ازاي يعمل كده في بنت زي دي ..دي طفله..بريئه اكتر من اي طفله..بس مشيت وقفلت الباب وراحت على الاوضه عايزه تشغل الفلاشه
وهيه بتتمنى يكون كدب
اول ما دخلت فتحت الاب بتاع صخر بس معرفتش كلمه السر بقت تحاول وبعد عده محاولات اتفتح باسم اميره
ابرار فرحت جدا انو اتفتح وشغلت الفلاشه واتسعت عنيها بصدمه ودموع لما شافت اميره بتلعب في المخزن ودخل محمد من وراها وكاتم صوتها وغمى عنيها وابتدي يعتدي عليها
ابرار حطت ايدها على بقها بصدمه ونزلو دموعها بغزاره كل كلمه قالها حقيقه كان لسه هيفك الحزام بتاهو بس سمع صوت صخر وخد جلبيتو وجري وسابها مغمى عليها وفعلا صخر دخل ومكانش شايفها بس هيه فاقت وبقت تبصلو بزهول ودموع وقالت برعشه…انت..انت قطعت…قطعو هدومي
ابرار بلعت ريقها بألم لما شافت نظرات الصدمه من صخر بقى يبصلها بدموع وصدمه وقاال بصوت مبحوح..مين..مين عمل فيكي كده…مين يا اميره اتكلمي
اميره بقت تبعد عنو وترجع لورا بخوف وتصرخ بهستريا وتقول ابعد.. ابعد عني… متقربش ..متقربش وبقت تبكي جامد
ابرار قفلت الاب وحست بخنقه وبقت تنهج وجريت اخدت من البخاخ بتاعهاوبقت تبكي جامد وتقول…ليه..ليه يا محمد..ليه حرام عليك وبقت تبكي جامد بس مسحت دموعها بسرعه لما سمعت صوت خطوات صخر شالت الفلاشه بسرعه خبتها وقعدت على السرير بتوتر
صخر دخل وبصلها بغضب وقال…نزلتي تحت ليه…مبسوطه لما شافك وغازلك قدامي
بقلمي…زهرة الربيع
ابرار اتنهدت وقالت..انا مالي..واحد قليل ادب المفروض هو الي تزعقلو مش انا..انا نزلت بنقابي وكنت هكلم جوزي يعني مغلطتش و
بس قطعت كلامها لما شافت نظرات الدهشه على ملامحو قالت..فيه ايه …بتبصلي كده ليه
صخر قال باستغراب..جوزك..من امتى يعني…حاجه غريبه شايفك بتقوليها ببساطه
ابرار اتمهدت وقالت…لانك جوزي الموضوع مش محتاج تعقيد
صخر اتنهد وقلع جلبيتو وقال…تمام بما اني جوزك تسمعي كلامي وتاني متنزليش الا لما انا اقولك
ابرار قالت بضيق…ليه يعني هتحبس..وبعدين ما انا زي الخيمه قدامك ومش ظاهره غير عيوني بس
صخر بصلها بحده وقرب منها جامد وشدها عليه من وسطها بقوه وقال…وانا مش عايز حد يلمح مرتي ولا يشوف طرفك حتي وعنيكي دول ممنوع كمان حد يشوفهم غيري ممنوع حد يشوف جمالهم غيري انا
ابرار تاهت في عيونو وقالت بهمس…طب ما ..ما حنان كمان مراتك وعادي يعني
صخر قال وهو قريب منها جامد…. اديكي قولتي..عادي…انتي غيرها..غير اي حد..انتي مش عاديه ابدا …انا ..انا همـ,ـوت من ساعت ماقال كده عارفه يعني ايه….. نار في صدري اياكي..اياكي تاني تكرريها
ابرار هزت راسها وكانت مبسوطه جدا بكلامو وبتبص لعنيه جامد وقالت برقه ..امرك يا عمده
صخر ابتسم بسعاده وقرب منها وقال …قوليها تاني كده
ابرار قالت بصوت ارق ..امرك…يا..عمده
صخربصلها وعنيه بتلمع ومن غير اي تفكير شدها عليه واحتضن شفا،يفها بشفا،يفو بقوه وعمق ونسي الدنيا كلها
ابرار اتفاجأت شويه بس اتجاوبت معاه وغمضت عنيها باستسلام
صخر بعد عنها وبقى يتنفس بقوه وقال…الشهد بحلاه يا ابرار..بس مشبعتش …وقرب تاني بس ابرار زقتو بخفه وبعدت وقالت…لا كفايه كده..بلاش طمع…انا..انا كنت عايزه اتكلم معاك
صخر اتنهد وقال…وهو ده وقت كلام دي ساعت الحظ مبتتعوضش
ابرار قالت بضحك…بس بقى وانبي يا صخر حابه اتكلم معاك
صخر قعد وقال..طيب قولي هسمعك للصبح
ابرار قالت بتوتر..اول حاجه…انا. انا اسفه..على كل كلمه قلتهالك قبل كده..انا ظلمتك في موضوع اميره وكمان افتكرت انك قتـ,ـلت محمد من غير سبب علشان كده انا اسفه
صخر اتفاجأ جدا بكلامها وقال…وايه الي اتغير يعني ايه الي يخليكي تعتزري لسه مبارح مكنتيش طيقاني ولا مصدقاني
ابرار اتنهدت وقالت…لااني ..لاني انا..احم..انا فكرت و..ولقيت يعني ان مستحيل تقـ,ـتلو كده من غير سبب و..و الي قولتو مقنع يعني ..و
بس قطعت كلامها لما قرب منها وقال…انا مش مصدق ولا كلمه من الي بتقوليه…انتي..انتي اتكلمتي مع رافع..هو حكالك صح
ابرار قالت بسرعه..لا…لا محصلش..انا بس فكرت زي ما قولتلك
صخر قال ..امممم فكرتي…تمام…على العموم اعتزارك مقبول فيه حاجه تاني
ابرار قالت بخوف وتوتر ..ايوه..ايوه فيه…شوف..انا..انا عرفت موضوع كده..بالصدفه والله…و..وخايفه اقولك…يعني …خايفه اقولك تتعصب ..بس بص افهم الموضوع الاول قبل ما تظلم حد
صخر قال باستغراب…فيه ايه اتكلمي نشفتي ريقي ايه الحكايه
ابرار قالت …هو…انا عرفت ان
بس قطعو كلامهم لما سمعو صوت خبط شديد على الباب
صخر راح فتح وكانت حنان لابيه قميص نوم شفاف وقالت برعب…الحقني الحقني يا صخر فيه حد في اوضتي
صخرقال بقلق .ايه حد مين استني دقيقه وراح جاب السلاح وقال ..ابرار متطلعيش من الاوضه واقفلي علبكي الباب كويس
ابرارقالت بسرعه..اجي معاك
صخر قال بسرعه لا..واقفلي عليكي الباب اسمعي الكلام
صخر جري على اوضه حنان وابرار كانت مرعوبه عليه بس اتسعت عنيها بزهول لما شافت حنان بتبصلها بانتصار وقالت….لو عايزه نصيحتي..متستنيهوش يرجع اليله دي…هيتأخر
قالت كده وراحت على اوضتها بفرحه وابرارقعدت على السرير بغضب وضيق شديد بعد ما فهمت قصدها وقلبها حرفيا بيغلي قالت بدموع….انا مالي…ماهي مراتو…ووقفت وقالت بدموع..مراتو بعني ايه..هيبات هناك…هيبات معاها…وقعدت تاني وقالت بلامبالاه مصتنع..ميبات..احسن كمان هنام براحتي و…و ..طيب انت مضايقه ليه..ونزلت دموعها بوجع شديد وبقت تبكي وهيه حاسه بنار في قلبها
اما صخر دخل اوضه حنان وبقى يفتش فيها بحزر في كل مكان الحمام والبلكون وكل ركن وقف باستغراب وقال…انتي متأكده شوفتي حد
حنان قفلت الباب برجلها باغراء وقلعت الروب وقربت منو بدلال وقالت ….وحشتني يا عمده
صخر غمض عنيه وفتحهم بغضب وقال..انتي جيباني على ملاوشي علشان واحشك
حنان با،ستو بسرعه واتعلقت في رقبتو وصخر لثواني شدها عليه وكان مكمل بس حس انو مضايق وجات عيون ابرار قدامو وزقها بسرعه وقال بتوتر…احم…مره تانيه..وقت تاني يا حنان
صخر لسه هيمشي مسكت ايده وقالت برجاء…صخر انت بجد وحشتني حرام عليك تعمل معايا كده انا من ساعت ما جيت وانت مش معبرني ارجوك
صخر اتنهد وقال…انتي الي عملتي كده…انا لسه منستش الي عملتيه
حنان قالت بعصبيه… منستش الي عملتو ولا منستش ست الحسن اسمع يا صخر مش حتت العيله دي الي هتاخدك مني دا انا اطربقها على دماغها ودماغك سامع
صخر بصلها بطريقه ترعب وابتسم وقال…طب وريني شطارتك يابت الهنداوي…يلا اصلا بتلعبي بعداد عمرك بقالك فتره وانا مستني اشوف اخرك
صخر قال كده وخرج من الاوضه وحنان كانت بتزعق وبتقول..روحلها..اجري عليها اصلا بلفتك ولعبت بيك وبقت تكسر كل حاجه حواليها بغضب
صخر رجع عند ابرار وهو مضايق بس وقف باستغراب لما لقاها بتبكي قال..ابرار..مالك
ابرار اول ما شافتو مصدقتش نفسها وجريت عليه اترمت في حضنو وبقت تحضنو جامد بشوق ولهفه وقالت بدموع…انت…انت مش هتبات عندها…عملتو ايه..ها قالتلك ايه ..قربتلها ..و
بس قطعت كلامها لما خدت بالها من الي قالتو وبعدت بكسوف شديد بس صخر كان حرفيا طاير من السعاده قرب وقال..و ايه..انتي غيرتي علي مش كده
ابرار كانت مكسوفه جدا ومش بتبصلو وقالت..لا لا طبعا..انا انا خوفت يكون فيه حرامي او حاجه
بس صخر ابتسم ورفع وشها ليه وقال…عيونك دول متنزلهمش ابدا..خليهم دايما قدامي
ابرار بصتلو بدموع وقالت…طب قالتلك ايه..و
بس شافت روج عند شفايفو ونزلت دمووعها وقالت…انت …انت بو،ستها مش كده..وضربتو في صدره وقالت بانفعال ودموع ..انت حيوا،ن يلا اخرج روحلها يلا
بقلمي…زهرة الربيع
صخر شدها عليه وحضنها وهو بيضحك وقال…
مكنتش اعرف انك استويتي لدرجادي …اوعي تكوني غيرانه يا بت ..عيب على واحده في جمالك تغير اصلا
ابرار هديت بالعافيه وقالت بدموع…الروج بتاعها لسه على شفايفك
صخر قال وهو مركذ في عيونها…بس انا مش حاسس غير بطعم شفايفك اجمل شفايف دقتهم ومستحيل يتنسو
ابرار ابتسمت وصخر قرب منها ولسه هيبوسها بعدت بخضه لما خبط رافع وقال صخر..صخر افتح
صخر اتنرفز وقال..ده وقتك يا ابن الصرمه
ابرار ضحكت ومسحت شفايفو بطرحتها وقالت روح افتحلو
صخر اتنهد وراح فتح وهو مضايق وقال..بالزمه عايز ايه دلوك
رافع ضحك وقال..امممم والله شكلي جيت في وقت مش الي هو
صخر قال..كلك نظر …انجز
رافع قال…لا تعالي عايزك وطلع بره الوضه..ورافع قال..مالك بعت رجاله وراي…عايز يراقبني ويعرف مكان المخازن
صخر قال بغضب…ايه حصلت كمان ..و
بس اتفاجأو بالخدامه جايه جري بتقول..الحقني يا بيه دخلت للست اميره ادخلها العشا لقيتها واقعه على الارض وسخنه نار
صخر ورافع اتصدمو وصخر لسه هيتكلم رافع جري على اوضتها بسرعه البرق وكان الباب مفتوح دخل ووقه مكانو بدموع لما لقاها واقعه على الارض مغمى عليها
صخر جري ورا رافع واتفاجأ بيه شالها حطها على السرير وواقف جمبها بقلق
بعد نص ساعه كان رافع وصخر وابرار واقفين قدام الاوضه بقلق مستنين الدكتوره بتاعتها تخرج من عندها
اول ما طلعت قالت ..ممكن نتكلم وحدنا ياصخر بيه
صخر ورافع بصو لبعض ورافع قال بخوف..ليه مالها ردي عليا
صخر قال..احم..اتكلمي عادي ابرار مرتي ورافع اخوي خير مالها
الدكتوره قالت مش خير ابدا للاسف اميره حامل يا صخر بيه وفي شهرها التالت كمان ووووو
😱😱😱😱الي فات حماده والي جاي حماده تاااااني خااااااااااالص🔥🤫
11
للاسف مش خير اميره حامل انا مش فاهمه ازاي حد ممكن يعمل كده مع واحده في ظروفها
صخر اتسعت عنيه بصدمه وبقى مش قادر ينطق ورافع نزلت دموعو وهو مش مصدق الي سمعو مكانش قادر يقول حاجه ولا عارف يفرح بطفلو ولا يزعل على الموقف الي اتحط فيه وحط صاحب عمره فيه
صخر اخيرا قال بصوت متقطع ..حا…حامل…حامل ازاي…انتي انتي..انتي متأكده
الدكتوره قالت بحزن..للاسف..حامل..في تلت شهور
صخر شاورلها بايده بمعني تمشي وقال بصدمه وبغضب وزهول..انا..انا مش فاهم… حاجه..مين..مين يعمل معايا كده مين اتجرأ..مين قدر يستغلها كده وزعق وقال بغضب..انا هتجنن …حامل ازاي..مين عمل كده
بس اتفاجأ وكان هيقع من طوله لما رافع دخل عند اميره وقرب منها وقال بدموع..اميره…حببتي ..هو..هو انتي..بتشربي اللبن الي ببعتهولك باليل..قوليلي متخافيش
اميره قالت بتوتر وخوف..ايوه…ايوه بشربو..
رافع مسك وشها باديه وقال..حببتي انا رافع متخافيش…انتي مشربتهوش صح
اميره هزت راسها بخوف وقالت..مبحبش اللبن يا رافع..خوفت اقولك تزعل مني..وانبي ما تزعل خلاص من هنا ورايح هشربو ..هو فيه ايه…يعني ايه حامل..انا عيانه يعني
رافع غمض عنيه بحزن ووقف وهو منزل راسو في الارض بحرج شديد
صخر اتقدم عليه وعنيه اتملت دموع وقال…يعني ايه…لبن ايه ..وبتبعتهولها ازاي…وقال وهو مش مصدق نفسو ..رافع..مش انت…مش انت صح…انت متعملش فيا كده..انت مستحيل تخوني..مستحيل…لا ..لا اكيد مش انت.. وزعق جامد وقال..متسكتش..رد علياااااااااااااا….
رافع نزلت دموعو وقال وهو مكسوف ميبصلو…سامحني…مكنتش…عايزك ..تعرف كده ..انا
بس قبل ما ينطق حرف تاني صخر ضربو قلم قوي جدا جدا وقعو على الارض
اميره بقت تبكي ووقفت قدامو وقالت ببكا…سيبو..ملكش دعوه بيه ..انا بكرهك انت ملكش دعوه بيه ….وجريت على رافع بقت تقومي وقالت ببكا..فيه ايه..فيه ايه يا رافع..ليه ليه بيضربك…وبصت لصخر وقالت…خلاص..هشرب البن انا..هشربو كلو..بس متضربهوش تاني
بقلمي…زهرة الربيع
صخر بصلو بدموع وشاور على اميره وقال…سامع سامع بتقول ايه..انت عارف عملت فيها ايه يو،اطي…يا غبي يا حيو،ان…دي حتى مش فاهمه الي هيه فيه يا زباااااله
اميره كانت بتبكي بخوف ابرار جريت عليها مسكتها وقالت …حببتي انتي ارتاحي ومتخافيش … وقالت بخوف…صخر..صخر خلينا نتكلم بره وو
بس صخر طلع سلاحة بغضب رهيب ووجهو عليه وقال..اتكلم.. ازاي ده حصل..ازاي ..بتخوني من امتي..من امتى وانت مقضيها مع اختي ومش هامك صاحبك الي مأمنك على بيتو يا و،سخ… اتكلللللللللللم
صخر كان بيتكلم بغضب هستيري ورافع وقف وقال بدموع….سامحني …ابوس يدك…انت عارف انها كل حياتي ..وطلع المفاتيح من جيبو ومدهم عليه بدموع
صخر اول ماشاف المفاتيح نزلت دموعو بصدمه وبعدها ضحك جامد وقال..عامل نسخ معاك… لا برافو عليا…انا..انا الي كنت مأمنش لبوي..وامنلك..مكنتش اسيبهم معاه وكنت اسيبهم معاك..عامل نسخ لبيتي..ويا تري بقى كنت بس بتدخل لاميره ولا بتدخل لحد تاني
رافع بصلو بدموع ومكانش قادر يرد هو عارف انو معاه حق في غضبو منو صخر قرب منو ومسكو من هدومو وقال بدموع وضعف …كيف عملت كده..دانت كل الي طلعت بيه من الدنيا.. ده انت..انت اخوي يا رافع..كيف..من امتى ..من امتى وانت مقرطسني..من امتى وانت بتستغل المسكينه دي..بقالك فد ايه معاها يا صاحب عمري
رافع نزلت دموعو بحزن على وجعو وقال بدموع..اربع…اربع شهور
صخر سابو بزهول وقال..اربع شهور..اربع شهور بتاكل وتشرب معاي..اربع شهور بتضحك في وشي وتطعني في ضهري واتحولت ملامحو لغضب رهيب ورفع عليه السلاح وقال..اشوفك في الجحيم يا صاحبي
بس ابرار وقفت قدامو بخوف وقالت..لا لاياصخر متوديش نفسك في داهيه..رافع جوزها…اتكلم يا رافع انطق احكيلو وريلو القسيمه
رافع غمض عيونه بزعل عليها وصخر قرب منها ببطأ ومسكها من دراعها وقال بصدمه ..وانتي..انتي كمان عارفه…انتي كمات مخبيه علي…متجوزها..من وراي..وعارفه وساكته يا حيواااااااانه… وضربها قلم وقعت علي السرير
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية قيود صعيدي)