رواية قيود صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع
رواية قيود صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع
البارت الخامس
رافع باسها من خدها وقال..سامحيني خوفت يكون اخوكي لسه صاحي
اميره قالت بابتسامه…ماشي…
رافع بقى يتأمل ملامحها البريئه وعيونها وقال بهمس..وحشتيني..وحشتيني قوي..كل حاجه فيكي وحشتني
اميره ضحكت بكسوف وقالت…انت كمان..وحشتني…و..و..بس اتفاجأ بشده لما قربت وباستو من شفايفو براحه
اميره لسه هتبعد شدها عليه بقوه وباسها بعمق وشغف واشتياق وفك اديها من السلسله ونيمها على السرير وووووو
عند ابرار بصتلو بزهول لما قلها انو عايزها تجبلو طفل وضحكت جامد وقالت….اااااااااه…طب مش تقول كده من الاول…بقولك ايه…انا مش معترفه انك جوزي اصلا علشان اخلف منك ممتتعبش نفسك انا اصلا سني تحت ال١٨ يعني انا مش مراتك قانونا واقدر ابلغ عنك وامشي من هنا بحمايه القانون
صخر ضحك بقوه وقال..شوفي يا شاطره…انتي معشتيش هنا كفايه علشان تعرفيني…بس يا حلوه انا هنا القانون..وقانوني بيمشي على الكل…وكمان انا اتجوزتك يوم ما كنتي هتتجوزي ابن عمك يعني زي ما كان هيكتب عليكي بالسنه انا كمان كتبت سنه بشهاده البلد كلها…يعني مفيش ولا قانون ولا حاجه هتنفعك ولو افترضت معاكي ومشيت ان البوليس قدر يخرجك من هنا وقدرتي تثبتي اني مش جوزك … ساعتها لا انتي ولا ابوكي هتعرفو تعيشو بعد كده
ابرار قالت باستغراب… وده ليه بقى هتقـ,ـتلنا
صخر ابتسم بسخريه وقال…لا…مش هقـ,ـتلكم..كلام الناس هو الي هيقـ,ـتلكم..لما يعرفو ان عصفوره حلوه زيك باتت عندي ٣ليالي من غير جواز…ستعتها ابوكي المسكين هيمشي زي النعامه..راسه في الرمل ..وانتي الله واعلم ايه الي هيتقال عليكي..اعقلي كده يا حلوه واعقليها…لاني مش هطلقك الا لما ادخل عليكي… مش علشان نفسي فيكي والكلام ده انا اقدر استغني عن اي حاجه مهما كان نفسي فيها..وقرب منها جامد وقال…بس هدخل عليكي علشان لو اتجوزتي واحد بعدي ميلاقيش طليقه العمده لسه بنت بنوت ..عيبه في حقي
ابرار اتسعت عنيها بزهول من كلامو وتفكيرو وبقت تبصلو جامد
صخر ارتبك جدا من نظراتها عيونها بتضيع كل ثقتو فضل مركذ فيهم وقال بتوتر..احم..انا هنام دلوقتي وانتي…انتي فكري…تصبحي على خير
ابرار استغربت جدا من توتره المفاجأ ده وراحت تنام وهيه مش عارفه هتخلص منو ازاي
صخر نام على الكنبه وهو مش عارف ليه بيتلخلط كده قدامها قال في نفسوه..ايه جرالك يا صخر…ايه حكايتك..اهي واحده زي اي واحده اكيد زي اي واحده وفضل وسط افكارو لحد ما نام
عند حنان كانت رايحه جايه بغض.ب ومستنيه مكالمه تليفون واول ما رن جريت عليه بسرعه وقالت الو..ايوه يا مالك
مالك قال …ايه الاخبار فيه جديد
حنان قالت بغضب…زي الزفت انت وعدتني المره الي فاتت ان محدش هيعرف ان ليا دخل انك عرفت مكان المخازن…وموفتش بوعدك وانا كنت هطلق وياريتك بعد دا كلو عملت حاجه..لا انت كمان قرطسوك وكنت هتتسجن …انا رنيت اقولك اني عايزه افضل مع جوزي وبعيد عن مشاكلكم يا ريت تخرجني من العبه دي
مالك ضحك وقال…هو دخول الحمام زي خروجه با حلوه…اسمعي يا نونه…امنتي هتفضلي عندك عيني الي اشوف بيها ووداني الي اسمع بيها…لحد ما اعرف صخر ورافع حاطين البضاعه الجديده فين احنا بنا اتفاق والا بقى انتي حره انتي عارفه انا اقدر اعمل ايه
حنان بلعت ريقها برعب وقالت بغضب…انت حيوان..ربنا يخلصني منك… وقفلت وهيه متعصبه وخايفه ومرعوبه ومفيش دقايق وجاتها رساله فتحتها واتسعت عنيها برعب لما شافت مقطع فديو ليها مع مالك في شقتو وفي سريرو كمان
بقلمي…زهرة الربيع
حنان وقفت وبقت تبص للفديو برعب وجاتها رساله بعدو بتقول … اظن سياده العمده مش هيبقى مبسوط لما يشوف الفديو ده والحجات الحلوه الي كنا بنعملها سوا وانتي عارفه صخر اسرع وارحم حاجه عندو القـ,ـتل
حنان بلعت ريقها برعب وكتبت اانا مستعده اعمل اي حاجه بس تمسح الفديوهات دي
مالك بعت لها رساله مكتوب فيها..استني مني الاوامر وخليكي عاقله وشاطره
حنان قرت الرساله ورمت التليفون بعصبيه وقعدت تفكر ازاي هتخلص نفسها
عند رافع كان بيشرب سيجاره على السرير واميره في حضنو لافه عليها الملايه ونايمه هلى صدرو العاري وقالت…رافع
رافع قال بابتسامه…عيونه
اميره قالت …رافع..انا…عايزه ..عايزه اروح معاك..خدني من هنا
رافع بصلها بانتباه وطفا السيجاره وقال…ليه يا عمري…انا..انا مش بجيلك وجبتلك التلفزيون و
بس اميره قاطعتو ببكا وقالت..انا..انا مش عاييزه الحجات دي..انا عيزاك انت…انا..انا بخاف وانت مش معايا..خدني معام..مكان ما تروح انا..عيزاك انت
رافع اتملت عيونه دموع وباس جبينها وقال..انا كمان..عايزك في حضني على طول بس…بس انا انا اكيد هاخدك وهنعيش سوا وهعملك بيت وازرعلك حواليه ورد وشجر زي مانتي عايزه…وهنعيش مبسوطين انا ونتي وبس… بس استني عليا شويه
اميره قالت بيأس…على طول بتقول كده…انت بتكذب عليا..علشان انا عبيطه
رافع قال باستغراب ..عبيطه..مين قال كده
اميره قالت بدموع..ككلو بيقوا كده..حتى الخدامين..بيقولو انا عببطه ..يعني ايه عبيطه يا رافع
رافع قال ..احم..عبيطه…يعني…يعني قلبك طيب…بس..كده
اميره قالت بابتسامه..امممم مش وحشه يعني ..افتكرتها حاجه وحشه
رافع اتنهد وقال..انتي مفكيش اي حاجه وحشه واي حاجه تسمعيها على نفسك اعرفي انها حاجه كويسه
عند ابرار كانت قاعده بتفكر في كل كلام صخر ومش جايلها نوم وشاغلها جدا موضوع محمد وبقت تحاول تفتكر اي حاجه غريبه او تصرف غريب من محمد مش فاكره حاجه كان دايما هادي ومؤدب مش قادره تصدق انو يعمل الي صخر بيقول عليه ابدا
اتنهدت بضيق وهيه بتبص لصخرر وهو نايم وقالت..لو تفضل نايم على طول كده كل حاجه تبقى تمام ..طيب يا ربي انا ازاي اعرف اذا بيكدب عليا ولا لا…ازاي اعرف مين الي عمل كده في البنت الغلبانه..وليه رابطها كده ..
بس قطعت كلامها لما جات عنيها على سلسله المفاتيح بتاعت الاوض الي مع صخر
قامت ببطأ واتسحبت لبست العبايه والنقاب واخدت المفاتيح وطلعت على اوضه اميره وقالت..محدش هيجاوبني غيرك
عند اميره كانت بتلعب كوتشينه مع رافع وقالت..يوووه بقى …مش كل شويه اخسر انت بتغش
رافع ضحك وقال..انا بغش..ولا انتي الي مش عايزه تتعاقبي
اميره وقفت وهيه ماسكه الملايه علشان متقعش وقالت بضحك ..لا..لا..تنت بتغش.. اوعى تقرب
رافع وقف وكان لابس بنطلون وبس وقال بابتسامه..يلاا يلاا دورك ..هاخد بوستي يعني هاخدها
اميره قالت بضحك وهيه بتجري منو..مش عايزه ابوسك انا …لا
رافع جري وراها وشدها وقعها على السرير وهو فوقها وقال..بس دي جايزتي انا كسبت وهاخدهايعني هاخدها….وقرب منها لسه بيبوسها واتفتح الباب ووقف بصدمه وزهول
عند صخر فتح عنيه بنوم وبيبص حواليه ملقاش ابرار وقف وخبط على الحمام وقال..ابرار انتي يا بت..انتي هنا
بس محدش رد فتح الحمام ومكانش فيه حد صخر استغرب ولسه هيطلع يدور عليها ملقاش المفاتيح مكانهم دور عليهم واتسعت عنيه بشده وقال بغضب…هربت بنت الو،اطي
فتح الخزنه وطلع سلاحو ولبس جلبيتو وطلع وشكلو ميبشرش بالخير اا
اما ابرار المفاتيح وقعت من ايدها بزهول من المنظر الي شافتو وكانت هتقع من طولهاووووووو
🤫🤫🤫🤫الي جاي دمااااااااار حرفيا🔥
8
وقفت بصدمه من المنظر لما شافت رافع في اوضه اميره سوا على السرير في وضع مش تمام ومش لابسبن كل هدومهم
ابرار بصت الناحيه التانيه بصدمه وزهول ورافع قام بسرعه ولبس جلبيتو بخوف شديد واميره فضلت مكانها وبتبصلهم بخوف
رافع قال…احم..ادخلي يا مدام..لو سمحتي انا ..انا هشرحلك كل حاجه
ابرار قالت بحرج ..لبست
رافع قال بحرج شديد..احم..ايوه ادخلي
ابرار دخلت وبقت تبص لاميره الي كانت ملفوفه في الملايه وقالت بدموع…انتو..انتو كلكم هنا…كلكم بتستغلو ظروفها..كلكم بتستفيدو منها وكل واحد بطريقتو..ايه القرف ده…ايه المنظر ده..ازاي..ازاي بتقدرو تعملو كده
رافع كان منزل راسو في الارض بحرج من الوضع الي لقتهم فيه ولسه هيرد سمعو صوت صخر بينادي على الخدم وبيقول..انتو يا الي تحت انتو يا بهايم فتشولي الدوار كلو على ابرار بسرعه
ابرار ورافع بصو لبعض بخوف شديد ورافع قفل الباب بسرعه وقال..ابوس يدك..اسمعيني الاول حتى تقوليلو..ارجوكي اديني فرصه اشرحلك..سايق عليكي النبي ما تقوليلو حاجه..انا مش خايف منو انا خايف يا خدوها مني ارجوكي
ابرار بصت لاميره الي قالت بدموع..فيه ايه يارافع
رافع لسه هيرد ابرارقالت بسرعه مفيش يا حبيبتي خدي هدومك وادخلي الحمام بسرعه وبصت لرافع وقالت وانت ادخل البلكونه حالا يلا مفيش وقت
رافع هز راسو بسرعه وخوف ودخل اميره الحمام ودخل هو البلكونه وابرار اخدت نفس وفتحت باب الاوضه وكان صخر لسه هينزل على السلم قالت…فيه ايه..سمعاك بتزعق..فيه حاجه
صخر مصدقش عيونه انها قدامو رجع واتقدم ناحيتها وقال باستغراب ..انتي..انتي بتعملي ايه هنا…انا افتكرت انك…انك..واتنهد وقال.. بشيييير انت يازفت..قول للرجاله خلاص الهانم فوق
سمعت صوت قال امرك يا باشا… كتفت اديها وقالت بسخريه..ايه افتكرت اني هربت..ودي معقوله اهرب كده من غير ما اودعك يا جناب العمده
صخر كان مبسوط جدا لدرجه انو ناسي وجودها في اوضه اختو كان حاسس بسعاده الدنيا انها مهربتش وانها قدامو..قال..اطلعي معاي ..الوقت متأخر و
بس قطع كلامو لما شاف السلسله على الارض واميره مش موجوده قال برعب..اميره فين …البت فين
ابرار قالت بسرعه..اهدي ..هيه في الحمام وكفايه زعيق واطلع علشان متشوفكش انت عارف انها مينفعش تشوفك
صخر اتنهد وقال بغضب..حسابك معايا بعدين..ادخلي دلوقتي ساعديها واربطي السلسله كويس..وباب الاوضه تقفليه زي ما كان مقفول وحصليني لينا كلام كتير سوا
ابرار هزت راسها بخوف من نظراتو وصخر طلع على الاوضه وهو بيحمد ربو انو لقاها
ابرار دخلت لاميره وقفلت الباب وقالت..اطلع مشي خلاص
رافع طلع من البلكونه وابرار دخلت تطلع اميره من الحمام وكانت بتبكي جامد وكاتمه صوت شهقاتها بايدها
ابرار اتفاجأت وقالت…مالك يا حببتي مالك بتعيطي ليه
اميره قالت برعب وهيه بتترعش…مش..مشي…مشي
ابرار قالت باستغراب شديد..مين..اخوكي..ايوه..ايوه مشي مشي متخافيش
اميره قالت ببكا….لا لا انا خايفه عايزه رافع انا عايزه رافع
ابرار قالت بسرعه..اهو… اهو لسه موجود اهو….. بس قبل ما تكمل اميره طلعت جري ولقت رافع لسه في الاوضه اتنهدت براحه وابتسمت بدموع وجريت عليه حضنتو بقوه وبقت تبكي وتقول..متس..متيبنيش..متسبنيش انا خايفه
رافع بلع ريقه بالم وبقى يحضنها بقوه وقال ..بس بس يا قلبي..عمري ما هسيبك انا معاكي..انا معاكي مش هسيبك ابدا
بقلمي…زهرة الربيع
ابرار كانت بتبصلهم باستغراب من الحب الي موجود في عنيهم لبعض وكانت واقفه مش عارفه هتتصرف ازاي بعد كده
رافع شال اميره ونيمها على السرير وهيه مسكت فيه جامد وراحت في النوم ودموعها لسه منشفتش
رافع اتهد بحزن والم وطلع المفاتيح من جيبو وحطلها السلسله في ايدها بحزن شديد
ابرار قالت باستغراب..انت..انت ازي معاك المفاتيح دي..هو صخر مديك نسخ
رافع قال ….لا..انا الي..انا عملتهم من وراه
ابرار اتنهدت وقالت..انا لازم اروح اشوفو قلي اقفلي عليها وتعالي ..يلا اخرج قبل ما يجي تاني
رافع قال بتوتر..انتي انتي مش هتقوليلو صح
ابرار قالت بجمود..حاليا ..لا ..انا مشيت ورا احساسي..ومش عارفه الي عملتو صح او لا ..بس الي اعرفو.ان فيه اسأله كتييير قوي اجابتها معاك..وبعد ما اعرفهم هقرر اقولو ولا لا
رافع قال..تمام..معاكي حق..انا همشي قبل ما يشك في حاجه..وبكره..هجاوبك على اي سؤال تسأليه..وشكرا..انتي عملتيلي معروف مش هنساه
ابرار قالت..يلا اخرج علشان اقفل الباب
رافع طلع ونزل المطبخ وطلع زي ما دخل وابرار بصت على اميره الي نايمه زي الملايكه وغطتها وخرجت وقفلت الباب
عند صخر كان رايح جاي بغضب مستني ابرار واول ما دخلت قال بعصبيه..اتأخرتي ليه..
ابرار اتنهدت بضييق وقلعت النقاب والعبايه وقالت بتعب..ممكن نتكلم الصبح دماغي هتنفجر
صخر قال يغضب..لا..هنتكلم دلوقتي..ايه الي وداكي عند اميره..وصلت بيكي الجرأه تسرقي المفاتيح وتروحيلها من غير اذني
ابرار اتنهدت وفالت..يعني انا لو كنت جتلك وقولتلك يا جناب العمده صخر باشا ممكن لو سمحت تتكرم وتديني المفاتيح اشوف اختك كنت هتوافق…لاطبعا…وبعدين انا عملت ايه ..روحت علشان اعرف منها الي انت مش عايز تقولهولي .حبيت افهم منها مش اكتر اكيد مش هأذيها يعني
صخر قال بسخريه..امممم روحتي ..تفهمي منها..من امييره..وضحك وقال..هو انتي لسه مخدتيش بالك من عقليتها لسه عندك امل انها ممكن تشرحلك او تفهمك حاجه ..ويا تري بقى فهمتي ولا الروحه من غير فايده
ابرار وقفت وقربت منو وحطت عنيها في عنيه وقالت..مش شرط تشرحلي علشان افهم منها..نظره العيون كفايه…اختك مرعوبه منك..مرعوبه لدرجه لما سمعت صوتك جالها انهيار…انت عملت معاها ايه لكل ده..ده سؤال محدش هيعرف يجاوب عليه غيرك ده طبعا لو كان عندك الشجاعه
صخر اتنهد بحزن وقعد على السرير وقال…اميره عندها ضمور في المخ..من وهيه سنها ٦ سنين يعني عقلها واقف على العمر ده..عمر طفل..والاطفال متعرفش تفرق مين معاها ومين عليها
ابرار قالت ..بس بتعرف تحس…والاحساس بالخوف بيبقى من سؤء المعامله..ومن موقف صعب موجود في دماغهم بدليل ان الطفل مهما امو قسيت عليه مش بيخاف منها…ولولا ان فيه موقف حصل لاميره منك رعبها كده..اكيد مكانتش هتبقى دي حالتها كل ما تشوفك اوتسمع صوتك
صخر قال بتعب…انتي عايزه ايه دلوك..هاتي المفاتيح دي. وشدهم منها وقال بغضب..يدك لو اتمدت عليهم تاني هقطعهالك ويلا نامي علشان تعبت
ابرار اتنهدت وقعدت على السرير وسط افكارها لحد ما نامت
عند رافع رجع على البيت وهو مش شايف قدامو وخايف صخر يعرف قعد في الصاله من غير ما يفتح النور وقال في نفسو….لو قالتلو ايه الي هيحصل…ووقف وقال…ايه الي هيحصل يا غبي هتخسرهم الاتنين لانك جبان ..جبان وغبي
بس قطع افكارو لما اتفتح النور وكان ابوه قال …ايه يا باشا ما بدري..كنت فين الفجر هيدن
رافع بلع ريقه بتوتر وقال…صاحي ليه لحد دلوك يا ابوي
صادق قال..مستنيك يا اخر صبري..كان عندي ليك خبر زين وهيفرحك
رافع قال بشرود..خير
صادق قال بفرحه…اسماعيل بيه صاحب مصنمع الغزل معاه بت دكتوره..وكلمتو عليها ووافق…عايزك تيجي معاي بعد يومين نخطبها ونقرى الفاتحه
رافع قال بغضب مكبوت….مبروكه عليك يا ابوي…عايزها ليك مباركه …انما انا انت عارف رأي في الحكايه دي
صادق قال بغضب..يعني ايه
رافع قال وهو طالع على اوضتو…يعني تصبح على خير يا ابوي
رافع طلع وصادق بقى يزعق ويقول…هتتجوزها ورجلك فوق رقبتك..فاكرني هشاورك اياك
في صباح يوم جديد رافع كان في الدوار من بعد الفجر على طول اصلا منامش
وصخر كان بيلبس قدام المرايه وابرار بتبصلو باعجاب بطلتو وهيبتو وفضلت سرحانه فيه شويه
صخر خد بالو لنظراتها ابتسم وقال…ايه عاجبين القمر للدرجادي
ابرار ضحكت بخفه وقالت..انت تعجب اي حد
صخر اتفاجأ وبصلها بدهشه وقال..قولتي ايه
ابرار قالت بابتسامه..قوات ..تعجب..اي …حد…الي يشوفك من بره كده غير الي يعرفك خالص..ديما المظاهر خداعه يا عمده
صخر ضحك وقال…مهانش عليكي تقولي كلمتين حلوين على بعض…على العموم..مقبوله منك انا هنزل علشان رافع مستنيني من بدري مش عارف مالو ده امبارح كان معاي لنص الليل ودلوك جاي من الفجر
ابرار قالت بتوتر…هو..هو انت تعرف رافع ده منين
صخر قال من غير اهتمام…من زمان قوي ده صاحب عمري ..تقدري تقولي اخوي
ابرار قالت في نفسها..لا اخوك فعلا
صخر قال..بتقولي حاحه
ابرار قالت بارتباك..ها لا لا ابدا بقول..بتوثق فيه يعني
بقلمي…زهرة الربيع
صخر ابتسم وقال..اكتر ما بوثق في نفسي…هو دراعي الي بيساعدني وضهري الي ساندني .. واكتر كمان …بس يعني بتسألي ليه
ابرار اتنهدت وقالن..لو طلع بيخونك تعمل ايه
صخر ضحك وقال..مفكرتش في الموضوع لانو مستحيل يحصل بس لو حصلت معجزه وحصل ابقى انا انتهيت لان رافع هو ثقتي في نفسي الي مقدرش اعيش من غيرها
ابرار قالت بحزن..لدرجادي…يعني ايه سر كل الثقه دي
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية قيود صعيدي)