رواية قيود صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع
رواية قيود صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع
البارت الثالث
ابرار قامت بضيق ودخلت استحمت ونزلت مع صخر بعبايه جميله اصر عليها تلبسها علشان الناس وجابلها معاها حجابها ونقابها
ابرار فضلت مع الستات الي كانو بيباركولها
وصخر فضل مع الرجاله لحد ما الكل مشي وصخر قعد يفطر وكان معاه راجل في الستينات ده شاكر العربي والده قال…مش هتقولي ايه حكايه جمبتك الي وجعتك فجأه… دا انت مكنتش قادر تسلم على الناس ..اول مره تشتكي منها
صخر اتنهد وقال..انا تمام يا ابوي قولتلك بس خدت برد
ابوه ميل عليه وقال بهمس…طيب سيبك من ده كلو… ايه الاخبار مع عروستك
صخر شرق وكح وبص لابرار بضيق وقال…تمام..هو يعني …
بس قطت كلامهم دخول واحد جميله جدا بلبس شيك بنطلون وبضي ضيق وقالت بغضب…هو فين…صخر..صخر ررررررر
صخر وقف وقال بغضب..فيه ايه..وطي صوتك..بتزعقي كده ليه
البنت قالت بعصبيه..بزعق ليه لا والله مش عايزني ازعق كمان.اتجوزت ومش عايزني ازعق
شاكر قال..اهدي يا حنان يا بنتي وهنتفاهم
حنان قالت بعصببه..مفيش تفاهم… ومفيش كلام انت..انت ازاي تعمل كده..وبصت لابرار بغضب وقالت..هيه دي..الخيمه دي مراتك…وكملت بحزم وقالت…طلعها حالا من هنا …طلعها بدال ما اطلعا انا..انتي لسه واقفه يا حيو،انه اطلعي بررررره
ابرار قالت بعصبيه….انتي ازاي بتكلميني كده..انتي مين اصلا
حنان قاات بغضب..انا مين..انت مش قايل لها انا مين..انا مراتو يا حببتي
ابرار بصتلو بزهول وقالت…مراتك…انت متجوز وووو
4
انا مراتو يا حببتي جوزك الي قتـ,ـل خطيبك واتجوزك متجوز ..طلقها حالا يا صخر يا انا يا هيه في البيت ده
صخر قعد وبقى يفطر بلا مبالاه وقال..هيه
حنان بصتلو بزهول وصدمه وقالت…نعم ..مفهمتش
صخر قال بنفس البرود…سألتي يا انا يا هيه وقولتلك هيه ايه الي مفهمتهوش
ابرار بصتلو باستغراب وهيه مش فاهمه اي حاجه من الي بيحصل
وحنان اتفاجأت من رد فعلو وهدت عصبيتها وبقت تبكي جامد وقعدت على الكرسي وقالت..كده برضو..دي اخرتها يا صخر بعد كل الي عملتو علشانك
صخر ولا مهتم بدموعها ابدا وقال ببرود..اطلعي فوق يا ابرار ومتنزليش خالص
ابرار فضلت واقفه باستغراب وصخر قال بزعيق..مسمعتيش..بقولك اطلعي اوضتك… وبص لابوه وقال…معلش يا ابوي سبنا لوحدنا شويه
شاكر هز راسو ودخل و ابرار طلعت وهيه مضايقه ومش عارفه ايه الي بيحصل بس طلعت وهيه بتقول..وانا مالي يولعو لاتنين
صخر اول ما طلعت بص لحنان وقال بسخريه…اظن كفايه تمثيل..بقينا لوحدنا..يعني مفيش داعي تتعبي عنيكي وتبوظي رموشك انتي بتتعبي عليهم
حنان بصتلو بدهشه وقالت…انا بمثل يا صخر …بقى انا تعمل معايا كده..وانا الي كنت مستنياك تيجي عند بابا تصالحني …تقوم تتجوز ..علشان اختلفنا شويه تتجوز
صخر ضحك وقال..اختلفنا شويه…امممم….شوفي يا حنان..انا كنت جاي الاسبوع الي فات علشان اطلقك..وعملتيلي حوار انك تعبانه والدكاتره قالو بلاش ضغط وانا لجل خاطر العيش والملح استنيت..مش معني كده انك تفكري ان لسه فيه بنا حاجه ممكن تتعاش ولا يديكي الحق تيجي تزعقي وتعملي الي عملتيه…وانا لو كنت عايز اعاملك زي ما اتعاملتي معايا كنت علمتك الادب ..بس انا بردو بقول كان فيه كام يوم حلوين قضيناهم ..بس لصبري حدود..فمتخديش راحتك احسنلك
حنان قالت بدموع…يا صخر انت فاهم غلط..انا ..قولتلك قبل كده انا مليش دعوه بالي حصل..دول رجاله مالك..وانا مش ذمبي..مش انا الي قولتلو على معاد التسليم صدقني صخر انا..انا لسه بحبك ومش عايزه اطلق ارجوك
صخر وقف وقال ..تمام…وانا موافق..هنفضل سوا مش هطلقك..بس بشروطي
حنان قالت بسرعه وفرحه..اشرط براحتك المهم ابقى معاك
صخر قال .. بالظبط تبقي معايا ده اول شرط..مش هترجعي القاهره ..هتعيشي معاي هنا…في الدوار..اذا كان عاجبك..هتاكلي اكلنا وتلبسي لبسنا..وبذات تلبسي لبسنا يعني المنظر ده مش عايز اشوفو تاني
حنان قالت بتوتر..ليه يعني ما احنا كنا تمام كنت بتيجي القاهره لما تفضي نفسك وتمام ايه الي حصل
صخر قال..والله ده الي عندي…اذا كان عاجبك
حنان قالت بضيق..تمام..موافقه
صخر قال..وتاني شرط..البنت الي فوق..مراتي..ذيها ذيك…يعني ملكيش عوه بيها..ده لو عايزه تعيش معاي..ولعلمك..هبات عندها هيه لحد ما اصفالك بقى
بقلمي…زهرة الربيع
حنان حست بغضب رهيب بس ابتسمت وقالت…تمام براحتك..انا هنسيك كل حاجه…وهخليك تحبني زي الاول واكتر
صخر بصلها بسخريه وقال..يبقى اتفقنا..بالإذن
صخر طلع وحنان اتحولت ملامحها لغضب رهيب وقالت…مراتك..تمام يا صخر ….بكره نشوف مين الي هيفضل ومين الي هيمشي
حنان لسه هتطلع رافع دخل وقال..ايه ده مدام حنان..هنا..يا تري جايبه وراكي ايه المره دي ..بوليس ولا هجامه
حنام بصتلو بصيق وقالت..ده استقبال يا رافع..مكانش العشم ابدا…وكمان صاحبك يتجوز واعرف بالصدفه
رافع بصبها بسخريه وقال..ولالله ده حقو…الشرع حلل اربعه…واكيد انتي مش منهم
حنان مشيت بغيظ من غير ما ترد عليه ورافع نادى على واحد من الخدم وقال تعالى يا محروس عايزك
محروس قال..امرني يا رافع بيه
رافع قال..ميأمرش عليك ظالم..انا بس ببلغك انك في اجازه مفتوحه من انهارده… روح زور عيالك وقضيلك يومين حلوين مع مرتك
محروس ارتبك وقال…ليه..ليه بس يا بيه انا عملت حاجه
رافع ابتسم بسخريه وقال..لا ابدا..معملتش…بس مزاجي انك تمشي…وكمان يا ريت تمشي من غير ما تروح تسلم على ابوي…اصلو واخد برد ليعديك
محروس بلع ريقه بارتباك وقال…والله..والله يا بيه هو ابو سيادتك الي قعد يقولي اراقبك…واوصلو اخبارك ..وتنا بس قلتلو انك بتدخل عند الهانم الصغيره وو…
رافع قال بغضب…اشششش .انت راجل غلبان ومش حمل بهدله..ولا..ابوي..ولا اي مخلوق..يعرف اني بدخل عندها سمعت ولا اعيد..انت عارفني لما بعيد كلامي ايه الي بيحصل وانت راجل معاك اولاد..وبنات واكيد لازم تخاف عليهم الدنيا ملهاش امان
محروس اترعب من تهديدو الواضح وقال..ابوس يدك يا بيه انا تحت امرك مش هقول حاحه تاني همشي ومش هرجع خالص بس عيالي لا وانبي يا بيه
رافع قال..بس بس..اهدى انا بس بحذرك ..انت ترجع على شغلك ولما وابوي يسألك هتقول ايه
محروس قال بسرعه..هقول حضرتك خلصت شغل مع البيه ومشيت
رافع ابتسم وقال…كده احبك ..خد وطلع فلوس وادهالو وقال..يلا روح شوف شغلك
محروس مشي ورافع طلع الجنينه وجاب تلفزيون وحاجتو ودخل بيه حطو في الصالون وفضل مستني صخر
اما صخر طلع فوق ولسه هيروح على اوضتو وقف بحزن وغير اتجاهو وراح على اوضه اميره
صخر طلع المفاتيح وفتح الباب ودخل وكانت اميره بتلعب بتليفون في ايدها واول ما شافت صخر اترعبت ووقع التليفون من ايدها وبعدت لاخر اسرير وبقت تغطي نفسها وتقول ببكا…متقربش…ملكش دعوه بيا ابعد..ابعد
سخر اتنهد بحزن وقال…اذيك يا اميره ..انا عارف انك مش بتحبي تشوفيني وانا ..انا مش عارف افهمك ازاي..بس انتي اختي يا اميره اختي وستحيل..مستحيل الي بتفكري فيه محصلش ولا هيحصل ارجوكي يا اميره اسمعيني مره..مش انا ..انا الي كنت الاعبك واجبلك كل حاجه بتحبيها و
بس اميره ولا كأنها سمعاه بقت تبكي جامد وتصرخ وتقول اطلع اطلع…ابعد عني …لا ..لا مش عايزه لا
صخر قال ..طيب طيب خلاص اهدي هطلع
بس اميره بقت تبكي جامد وتقول بصراخ لا ..لا اطلع…اطلع..وتخبي نفسها جامد
ابرار سمعت الصوت لان الاوضه قريبه وراحت ناحيه الصوت واتفاجأت لما لقت صخر بيحاول يهدي اميره وهيه بتزقو وبتصرخ ..ابرار افتكرت انو بيضايقها او بيأذيها دخلت بسرعه وقالت ..انت بتعمل ايه..مين دي و رابطها كده ليه.
صخر بصلها وقال بغضب..انتي ايه دخلك هنا اطلعي اطلعي حالا
ابرار لسه هتتكلم اميره جريت عليها وقالت ببكا وصراخ هستيري..لا لا متمشيش .لا متسبنيش..طلعيه..طلعيه من هنا…هيضربني..هيطربني ويقطع هدومي..وي..ويبوسني..كتير..كتير بالعافيه.. اا لا
ابرار اتسعت عنيها بزهول من منظر البنت وكلامها وصعبت عليها وقال بصدمه..انت..انت عملتلها ايه…عملتلها ايه يا مجرم..انت مستحيل تكون بني ادم مستحيل
صخر قرب منها وقال بغضب مكبوت …قولت…. اطلعي حالا..ملكيش دعوه
بس ابرار قربت من اميره وحضنتها وقالت..لا لا مش هخرج فك المسكينه دي فكها حالا
صخر مسك ابرار وبقى يطلعها من الاوضه بالعافيه وهيه مكانتش عايزه تسيب البنت
بس جيه على صوتهم ابوهم وقال ..فيه ايه ايه الي بيحصل يا صخر ..اميره بتصرخ كده ليه..يا ابني انا مش قولتلك بلاش تدخل عندها
صخر اتنهد وقال..خارج اهو يا بوي ..كنت طالع
شاكر قرب من اميره وبقى يطبطب عليها وقال…بس يا ميرو يا حبيبتي..اهدي. اهدي هو خلاص هيخرج
اميره بقت تصرخ وتقول طب..طب خرجو..خرجو دلوقتي..قولو…قولو يطلع يلا وانبي انا خايفه مشيه انا خايفه منو
صخر طلع بدموع وراح على اوضتو بغضب وابرار لسه هتروح وراه اتغاجأت بشاكر بيقول….يا بتي وجعتي قلولبنا…صخر اخوكي…اهدي يا بنتي عمره ما هيأذيكي
ابرار اتسعت عنيها بشده وهيه مش مصدفه لو البنت دي اخت صخر …امال ايه الي البنت قالتز …الي فهمتو ان صخر اعتدي على البنت طب ازاي وهو اخوها
بقلمي..زهرة الربيع
راحت ورا صخر ودخلت الاوضه بعصبيه وقالت بغضب..ايه حكايه البنت دي…صحيح اختك
صخر كان على اخره ومتعصب جدا وقال بغضب…مش مضطر ارد عليكي اصلا ولسه هيمشي
ابرار مسكت ايده وقالت بمنتهى العصبيه..لا مضطر .في دي بذات مضطر..البنت ليه متسلسله كده وازاي اختك وقالت انك اعتديت عليها…ازاي…
صخر كان بيسمعها بضيق وغضب ومردش وابرار حاولت تهدى وقالت والدموع في عنيها…شوف….انا بقالي سنتين هنا من ساعت ما رجعت من الاسكندريه…سمعت عنك كتير.. كل يوم حكايه …قـ,ـتل ونهب وتذوير وتجاره سلاح وكتير كلام…ماشي انا معرفش ظروفك ومش هحكم عليك..انت فاجأتني وقـ,ـتلت محمد وانا لسه ..لسه بقول يمكن عندك سبب ..وطلعت متجوز..ما علينا مش مهم ..بس…ابوس ايدك..عايزه توضيح للي سمعتو..لان الي في دماغي اوسخ من ما تتخيل بكتير..ارجوك اتكلم
صخر قعد بتعب وقال …عايزه تعرفي ايه…مش هتبقى مبسوطه لو عرفتي مستحيل تتخيلي اصلا
ابرار حطت ايدها علي بقها بصدمه وقالت يعني الي فهمتو صح…انت…انت اغت،صبت البنت..وقالت بصدمه مش طبيعيه..اختك…عملت..عملت كده مع اختك..اغـ,ـتص،بت اختك
صخر ضحك بسخريه وبصلها وقال…لا…مش انا الي عملت كده… وقرب منها وقال بغضب رهيب…الي عمل فيها كده…خطيبك المحترم… خطيبك الي اعتدى عليها وووووو
5
خطيبك اتهجم عليها وكان عايز…… كان عايز يعمل كده مع واحده مريضه وعقلها زي الاطفال اكيد دلوقتي عرفتي قـ,ـتلتو ليه
ابرار كانت بتبصلو بصدمه وفجأه ضحكت وقالت…لا والله… وانا بقى كده هصدقك اختك لما شافتك صرخت زي المجنونه وقالت هيبوسني بالعافيه ويقطع هدومي…انت عايز تلبس جريمتك لشخص غيرك..علشان تبرر جريمه تانيه مش كده…بس انا بقى عارفه ابن عمي كوويس..هو مستحيل يعمل كده..هو اشتغل عندكم سنين ومحدش قال عليه كلمه…انا مش عارفه ايه الي بينك وبين اختك…بس عمرك ما هتعرف تقنعني ان محمد يعمل كده…مستحيل اصدقك
صخر ابتسم بسخريه وقال…متصدقيش …براحتك…انا ميهمنيش اصلا تصدقي ولا لا…ولا قاتل نفسي ابررلك
صخر لسه هيمشي ابرار قالت بارتباك…طب انت رابطها كده ليه …وليه حابسها هناك
صخر قال من غير ما يبصلها….بما انك مصدقتيش كلامي …يبقى مفيش داعي اجاوبك ..قال كده ونزل على تحت وهو مضايف جدا
ابرار قعدت على السرير وهيه بتفكر في كل الي حصل بزهول…فكره ان محمد عمل كده مش داخله دماغها وفكره ان اخ يأذي اختو كده برضو مش قادره تتخيلها
عند صخر نزل تحت وكان رافع مستنيه صخر قال…اهلا يا رافع اتأخرت انهارده يعني و
بس قطع كلامو باستغراب لما شاف التلفزيون الي رافع جايبو وقال..ايه ده..مين جاب التلفزيون ده هنا
رافع قال بارتباك..احم..انا..انا جايبو…ده ..ده علشان اميره
صخر اتنهد بضيق شديد وقعد على الكنبه وقال بضيق…يا رافع حرام عليك..والله انا ما ناقص هم..قولتلك شيلها من دماغك يا ابن الحلال..هيه متنفعكش..والي بتفكر فيه مش هيحصل..انت اخوي يا رافع ويعز عليا تفضل موقف حياتك على حاجه مستحيل تتم
رافع قال بلهفه..انا…انا هتكلم مع ابوي تاني وهقنعو و
صخر وقف وقال بعصبيه..مهيرضاش..مهيرضاش يا رافع متتعبش قلبي..مش سهل علي اقولك ان ابوك عمره ما هيرضى باختي ولا سهل اقولك انو معاه حق..يارافع..يارافع انا بعزك..علشان خاطري انا شيل الموضوع ده من دماعك وريح قلبي متتعبنيش معاك انت عارف ظروفها
رافع اتنهد بدموع وقال…تمام..طب انا جبتلها تلفزيون يسليها …علشان خاطر ربنا دخلهولها..هيه بتحب تسمع كرتون وزمانها مضايقه
صخر ابتسم وقال..حاضر هدخلهولها…بس انا مش هينفع ادخل …انت عارف لما بتشوفني بتعمل ايه
رافع قال…احم..طب..طب هو ينفع لو اروح اركبهولها واشغلهولها…هنزل على طول مش هتأخر
صخر اتنهد ومردش ورافع قال بسرعه…ابعت معاي واحد من الخدم لو …
بس صخر قاطعو وقال…عيب يا رافع الكلام ده انا لسه بقولك انت اخوي..انا اضمنك برقبتي اطلع
بقلمي…وهرة الربيع
رافع ابتسم بارتباك وحزن وقال…هنزل حالا واخد التلفزيون ولسه هيطلع صخر قال..استنى خد المفتاح هتدخل ازاي من غيره
رافع قال ..اه..اه معاك حق هات ..واخد منو المفاتيح وطلع عند اميره
اول ما فتح الباب وقفت برعب شديد بس ابتسمت بفرحه لما لقتو رافع
رافع نزل التلفزيون على السرير وقال…جبتلك التلفزيون اها و
بس قطع كلامو لما جريت عليه وحضنتو جامد وبقت تبكي في حضنو
رافع شدها عليه اكتر وقال…فيه ايه…مالك..مالك ايه الي حصل
اميره قالت وسط شهقاتها…جيه..جيه هنا..كان هنا
رافع اتنهد و قال ..اهدي..صخر مش كده..يا حببتي قولتلك ميت مره صخر اخوكي ..مستحيل يأذيكي او يقربلك..انتي فاهمه غلط
اميره قالت ببكا وغضب..لا..لا …هو..هو بيكرهني..هو كان كان عايز يعمل حجات عيب
رافع ضحك وقال ..حجات عيب ازاي بقى
اميره قالت بكسوف…حجات..زي الي بنعملها انا وانت بس هو عمل كده بالعافيه..وو..قطع هدومي…وضربني ..انا بكره..وبخاف منو قوي
رافع اتنهد وقال…يا حببتي والله انتي فاهمه غلط…هو مستحيل يعمل كده معاكي ده اخوكي…بس متزعليش خلاص هو مش هيجي تاني
اميره ابتسمت وهيه بتمسح دموعها وقالت..طب خليك معايا متمشيش
رافع اتنهد وقال…انا هركبلك التلفزيون وهشغلك الكرتون الي بتحبيه…وهاجيلك باليل ..وعد..هفضل معاكي كتتتتتير وقرب منها وقال بهمس…وهنيمك في حضني ..تمام
اميره هزت راسها بكسوف وقالت..انا..هستناك
رافع ابتسم وقال …مش هتستني كتير يا اميرتي ..وركبلها التلفزيون وشغلو واميره كانت مبسوطه بيه جدا وبتسقف بفرحه زي الاطفال ورافع كان بيبصلها بحب شديد وسرحان في كل تفاصيلها
عند صخر كان قاعد بيشتغل ونزل رافع صخر قال…شغلتو
رافع قال بفرحه اه..وانبسطت بيه..قوي.لو شوفتها هيه وبتضحك..كأنك اديتها مليون جنيه
صخر اتنهد بحزن وقال..مسكينه..هيه اصلا يمكن متعرفش يعني ايه فلوس اساسا
رافع قال..ده احلى حاجه فيها..هيه احسن مني ومنك
صخر ضحك وقال..وده ازي بقى
رافع قال..انا وانت بنجري ورا الفلوس ومش بتجبلنا غير الهم والتعب والخوف كمان..اما هيه فكل همها السعاده ..وسعادتها في ابسط الحجات…قلبها زي قلب طفل..بتزعل وترضى باقل حاجه
رافع افتكر ملامحها وسرح وقال من غير تفكير…عيونها فيهم لمعه رضا تجنن ينسوك الدنيا وهمومها و
بس قطع كلامو لما افتكر انو بيكلم اخوها وصخر كان بيبصلو بابتسامه جانبيه وضحك وقال…كل ده في اميره …عايز اسألك سؤال…محدش هيعرف اجابتو اكتر منك …بس سر بنا
رافع قال…. قول..ما احنا بنا اسرار كتير
صخر قال..عايز اعرف..ازاي تشوف واحده مثلا ايا كانت مين وتحس انك تقدر تكمل حياتك معاها ..مش بس تكمل حياتك معاها لا كمان متقدرش تعيش من غيرها..يعني انا..اتجوزت حنان..وعشنا اربع سنين حلوين واخر دلع..ومع ذالك لما كنت هطلقها..محستش بزعل..ولا اني مثلا مقدرش اعيش من غيرها ولا حاجه من دي..وكمان متزعلش مني عمري ما في يوم ممكن اعمل الي انت بتعملو علشان اي واحده .. معرفش هيه كده المشكله فيا ولا فيك
رافع ضحك وقال..المشكله بس انك محبيتش يا صخر..ولسه القلب مدقش…لما يجي يوم وتحب…هتعرف اني مبعملش حاجه غريبه..كمان هتعرف انت مهتميتش بطلاقك ليه..ببساطه لانك محبيتش حنان..هيه بس عجبتك..حاجه مختلفه كده عن بنات البلد …مش اكتر
رافع قال بتوهان وهو بيفكر في اميره…لما تحب بجد هتعرف ان كل الي فات قبلها ملوش لزوم والي بعدها متقدرش تعيشو من غيرها ولو لقيتها في خطر هتفكر هعيش ازاي من غيرها ….من غير ما تفكر هتلاقي نفسك بتحميها حتى لو من نفسك
صخر قال بضحك..لو كلامك ده حقيقي..يبقى عمري ما هجرب..انا مستحيل اعلق نفسي بحاجه مقدرش استغني عنها
رافع قال..ده على اساس ان قلبك هيشاورك..واتنهد وقال..يا ريت كان بياخد رأينا..على العموم سيبك..انا شوفت حنان هنا ايه الحوار
صخر قال…ولا حاجه..جايه لما عرفت اني اتجوزت..خافت على العز لا يروح لغيرها
رافع قال..هتعمل معاها ايه طيب
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية قيود صعيدي)