رواية قيود صعيدي الفصل التاسع 9 بقلم زهرة الربيع
رواية قيود صعيدي الفصل التاسع 9 بقلم زهرة الربيع
البارت التاسع
صخر كان بيتمنى تكون لعبه منها بس اتفاجأ بشده..لما بقت تفك ازرار العبايه بطريقه مغريه وقربت منو وبقت تفكلو ازرار القميص بتاعو
رافع نزل عيونه في الارض باسف على الي بيحصل وصخر كان هبتجنن وبيحاول يفك اديه ومش قادر
بس بصو بزهول لما خبطتو بركبتها جامد تحت الحزام واخدت منو السلاح وصوبتو عليه بسرعه وقالت بغضب…لو تتحركت هخلص عليك…اياك تقرب…لازم تعرف اني مش سهله زي ما انت او غيرك بتفكرو…انا محدش يقدر ياخد مني حاجه انا مش عايزه اديهالو…وبصت بطرف عينها لصخر وقالت …يعني اي حد اخد اتجه انا الي ادتهالو ولو مكنتش عايزه اتكرم عليه مكانش يقدر ياخدها
صخر ابتسم لانو فهم انها تقصدو بالكلام وقال بابتسامه…طيب لو تتتكرمي تفكيني ابقى شاكر افضااك يا مدام ابرار
ابرار اتقدمت عليه بضيف وفكت اديه وادين رافع وكان كل ما مالك يحاول يتحرك تصوب عليه السلاح وتحذرو
مالك بص حواليه بخوف شاف الزرار الي بيدخل بيه الحرس بتوعو بس كان بعيد بقى يزحف علشان يقربلو ولسه هيمسكو رافع داس على ايده جامد وقـ,ـتل….قوم يا صرصار…علشان تعرف انك من غير رجالتك متسواش…وحرمه حطت عليك
صخر صوب سلاحو عليه وقال…سهل قوي رصاصه في دماغك …بي لا مش هيحصل ..لازم تدفع تمن انك شوفت وشها وحاولت تلمسها…وهيكون تمن غالي عليك
مالك بقى يترعش وقال.. لا . لا ..افتلني اقـ,ـتلني انا كنت هنام معاها قدامك يلا اقـ,ـتلني انت مش راجل لو راجل اقتـ,ـلني
مالك كان مرعوب وبيفضل المو..ت على انو يوقع اسير عند صخر بس صخر ابتسم بطريقه مخيفه وقال…متستعجلش…هتمون.. بس مش قبل ما تضايف وشدو عليه بيد واحده وضربو بالدماغ وقع مغمى عليه
صخر بص لرافع وقال…شيلو..وانا هأمنك وطلع من المكان وكانو رجاله مالك كتير
رافع نزل مالك واخد سلاحو وصخر كمان طلع بسلاحو وبقى يضرب عليهم نار وقعو كام واحد والباقى هربو واخدو مالك على العربيه ورجعو الدوار
اول ما وصلو رافع اخد مالك هيوديه على المخزن بس صخر وقفو ولسه هيتكلم رافع قال..متقلقش…هوديهواك على المخزن وهرجع مكاني في الزريبه ..ولا كأن حاجه حصلت
صخر اتفاجأ من ردو وقال بجمود..احم..مكنتش هقولك كده…انا كنت…كنت عايزك ترجع عند ابوك ..قلقان عليك..خلاص انا مش مضطر احبسك او اعاقبك..الواحد بيعاقب ويعاتب..الناس الي تهمو..انما انت خلاص مبقتش تفرقلي
رافع بصلو بدموع وشال مالك وطلع بيه على اامخزن
صخر بص لطيفه واتنهد وقال لابرار…يلا انزلي
ابرار قالت بضيق..انا مش هنزل..يا ريت تجيب حد يوصلني عند بابا..احنا متطلقين يا عمده
صخرابتسم وقال…انزلي يا ابرار مش عايز ادخلك غصب عنك
ابرار قالت بغصب..انت مبتفهمش انت طلقتني ..مش هفضل معاك… وبعدين انا لسه من شويه قولتلك انا محدش يقدر يغصبني على حاجه
صخر ابتسم وقال..ونا عايزك تفصلي كده بميت راجل..ومحدش يقدر يغصبك على حاجه وبص لعنيها جامد وقال..الا انا…اخدك غصب وبمزاجك في اي وقت انتي ليا وملكي
ابرار كانت بتبصلو بدهشه وقبل ما تتكلم فتح باب العربيه وشالها ودخل بيها غصب عنها
بقت تزعق وتضربو وتقول…سبني بقولك نزلنيييييي…خلاص بقولك سبني مينفعش افضل معاك احنا اتطلقنا مبتفهمش
بس صخر مكانش بيرد عليها وطلع بيها على اوضتهم ودخلها وقفل الباب
ابرار بصتلو بخوف وقالت..انت قفلت الباب ليه..اسمع اياك تفكر انك ممكن تكرر الي عملتو والله اطلع بروحك المرادي ..انت رامي عليا اليمبن يعني ممنوع تلمسني فاهم
صخر كان بيبصلها جامد وقرب منها ومسك ايديها باس عليهم وقال بابتسامه جميله…شكرا
ابرار بلعت ريقها بارتباك وقالت باستغراب…احم على ايه
صخر قال …انتي صنتيني انهارده فوق طاقتك ولو اي واحده مكانك مكانتش هتعرض نفسها للخطر بس انتي جدعه بجد بميه راجل ..وانا من قلبي اسف على الي عملتو معاكي …كنت مضايق و
ابرار نزلت دموعها وقاطعتو وقالت بزهول…مضايق…ههه بجد انت شايف ان ده عزر للي عملتو..تقولي مضايق والمفروص انا ابقى مبسوطه بقى واقول الحمد لله اعتذرلي مش كده
صخر اتنهد وقال…انا صح ذودتها حبتين…بس انتي الي غلطتي من الاول
ابرار قالت بدموع..فعلا…اناغلطت..غلطت لماخفت عليك..وخفت على العلاقه الجميله الي بينك وبين صاحبك..حاولت احكيلك..لقيتك ناقص تتكتب فيه شعر …لقيتو كل حاجه بنسبالك..قولتلي مستحيل يخني..ولو حصل ابقى انتهيت..زعلت عليك ولساني مطاوعنيش اقولك..وحاولت اكتر من مره بس انت حتى مستنتش اشرحلك..زي ما اكون ولا حاجه بنسبالك زي ما اكون واحد متعرفهاش ولا عايز تعرفها حتى
بقلمي…زهرة الربيع
صخر اتملت عنيه دموع وقال..يا ابرار انا والله ما كنت حاسس بالي بعملو انتي متعرفنيش ..انا لما بحس بغدر بنسى كل حاجه قلبي كان بيتقطع ومفكرتش في حاجه اصلا مكنتش حاسس والله
ابرار قالت بغضب…مكنتش حاسس…مكنتش حاسس بايه بالظبط ..ها…بايه..مكنتش حاسس انك بعت مراتك مع الغفر وحبستها مع الحيو،نات…ولا مكنتش حاسس انك حتى مسمعتنيش..ولا مكنتش حاسس انك..ونزلت دموعها بوجع وقالت…مكنتش حاسس انت وبتعتدي على مراتك بالطريقه دي..ولا لما طلقتني..ونطقتها بكل سهوله…انا..انا عرفت قيمتي عندك يا عمده..بنت السماك اتجوزتها يومين واتلككت باي حاجه واخدت غرضك وطلقتها…اظن مفيش داعي لوقفتنا دي سبني اروح لو سمحت
صخر نزلت دموعو وقال…انا اعتذرت با ابرار…وقولي الي يريحك يا بنت الناس..وانا هعملو انتي حقك تزعلي…وحقك تعملي الي عيزاه..انا غلطت معاكي بس مش هسبيك تمشي انتي مرتي ..وهردك انهارده
ابرار قالت بغضب..ومين قلك اني عيزاك تردني..انا بقى الي مش عيزاك…فهمت مش عيزاك يلا طلعني من هنا
صخر اتنهد وقال…انتي مضايقه دلوقتي ومش عارفه بتقولي ايه انتي مرتي وهتفضلي مرتي ..هسيبك ترتاحي وتفكري
صخر لسه هيطلع ابرار قالت بغضب..مش كل الناس لما بتضايق ..مبتعرفش بتقول ايه..انا صاحيه للي بقولو ومش عايزه اقعد معاك ..بكرهك..سامع بكرهك
صخر غمض عيونه بالم وطلع من غير ما يرد
وابرار قعدت على السرير وبقت تبكي بقهر
عند صخر نزل وراح المخزن ودخل عند مالك وكان رافع هناك قال بغضب..انت قاعد هنا ليه…انا مش قولتلك متدخلش في حياتي خالص
رافع قال بارتباك..صخر انا كنت ..كنت عايز استناك على بال ما تيجي لحسن يهرب
صخر قال بغضب..لا متخافش..رجالتي بره..رجالتي الي بجد .
رافع اتنهد بحزن وقال ..طب..طب لو سمحت..ممكن..مكن اشوف اميره زمانها قلقانه على …هبص عليها وامشي على طول
صخر بصلو بطريقه مرعبه وقال…اسمعني كويس..اختي شيلها من دماغك ..هتكتب عليها قدام الناس علشان ابنك الي في بطنها…واول ما يتولد..هتاخدو وتغور في داهيه ومن رحمه ربنا انها مش هتفهم حاجه..ولحد ما تولد هتفضلو انتو الاتنين في الدوار..بس ناحيه اوضتها متجيش ولا تلمح طرفها..والكلام ده نهائي ومفهوش نقاش…ويلا غور من هنا لحد معاد كتب الكتاب مش عايز المح خلقتك
رافع هز راسو بحزن شديد وقال…براحتك يا صخر..الي تشوفو يا..يا صاحبي ومشي بالم وحزن
صخر اتنهد بحزن وبقى باصص على طيفه بحزن بس فاق على صوت مالك بيقول بسخريه..مكنتش فاكر..ان الدنيا بايظه بين الصحاب للدرجادي
صخر قال بابتسامه تخوف…فوقت…اهلا بيك في الجحيم
مالك قال بتوتر..انت فاكر اني هخاف منك انا مش خايف….انت لو قـ,ـتلتني هتخسر كتير…واول حاجه هتخسرها كرامتك يا عمده…فيه فديو كده جهزتو علشان رجاله البلد تنبسط لو بس تتكرم وتشوفو حلو ولا وحش
صخر اخد منو التليفون باستغراب بس اتسعت عنيه بشده وبقى مش مصدق عنيه لما شاف الفديو بتاعو مع حنان ووووووو
خرررررررربت..استنو الي جاي رووووووعه🙀
14
صخر شاف الفيديو وكان هيتجنن مراتو في حضن الد اعدائو في احضانو وفي سريرو بصلو بزهول والغضب سيطر عليه ومسكو من رقبتو بقى يخنقو وقال بزعيق…با حيو،اااااااان…هقـ,ـتلك وهقـ,ـتلك..يا زبااااااله…يا و،سخ..ونزل فيه شتا،يم من العيار التقيل
مالك كان بيبصلو بابتسامه مستفزه وقال بخنقه..اهدى علشان نتفاهم لان لو الفديو ده انتشر كرامتك هتبقى في الاراضي وانت وحظك بقى يا فضلت في العموديه يا لا..ومش هتقدر توري وشك لحد ..فاعقل واهدي
صخر بصلو بسخريه وغض.ب مكبوت وقال….المفروض انا كده هخاف..وهترجاك واقولك بلاش فضايح…بس الي انت متعرفهوش ان دراعي مبيتلويش …وشدو بقوه وقعو على الارض ونزل فيه ضرب بكل قوتو والغضب عاميه بس كان مستغرب من نفسو لانو مكانش بيفكر في الفديو ولا في حنان ..كل الي بيفكر فيه انو قلع النقاب لابرار وحاول يتهجم عليها وقف بغل وقال…بشييييير
دخل الحارس بتاعو وقال امرك يا بيه
صخر قال بغضب..هات الي قولتلك عليه
بشير ناولو علبه صغيره وصخر بصلو بابتسامه ترعب وقال…شوف جبتلك ايه
مالك بلع ريقه برعب وقال…ايه..ايه ده ..انت..انت هتعمل ايه
بس قبل ما يخلصها صخر شدو من شعرو لورا وكبها في عنيه وفضل ماسكو وقال…اششششش….اهدي علشان القطره تدخل في عينك زين
مالك كان بيصرخ بشده لدرجه انو بقى يجري في المكان من الالم ويصرخ بكل صوتو زي المجنون
صخر كان بيبصلو بغ.ضب وقال…ده مش علشان الخا،طيه الي كانت في سريرك دي متهمنيش عاقبها بس لانها كانت على زمتي وخانتني مش غيره عليها…انما القطره الحلوه دي علشان ستك ابرار هانم…مرتي والي تستاهل تبقى مرتي.. علشان حطيت عنيك الو،سخين دول عليها…وعلشان تندم طول عمرك انك شوفت وشها الي صيناه عن كل الناس يا نجس ..عيش الدقايق الباقيه من عمرك اعمي علشان تفضل فاكر انك شوفت حاجه مكانش ينفع تشوفها
قال كده وطلع وسابو بيصر.خ بكل صوتو وبيقول….ااااااااااااااااااه….عينييببببببييييي..انا تعمييييييت عينييييييييييييي
بقلمي…زهرة الربيع
مالك كان صوتو عالي جدا والمخزن جمب البيت وكانت ابرار سامعه صوتو ومش عارفه ايه الي بيحصل
صخر دخل الدوار وطلع بغضب على اوضه حنان
حنان اول ما شافتو وقفت برعب وهو بصلها بنظره مرعبه وقرب عليها وقف قدامها بهدوء مهلك
حنان قالت برعب..فيه..فيه ايه يا صخر..ايه الي حصل..وايه الصوت ده و
بس قبل ما تكمل شدها من شعرها ونزل فيها ضرب ورماها على الارض بغض.ب وفتح الفديو وحطو قدامها
حنان بقت تتنفض وقالت بر.عب…كدب..كدب ده تركيب…ده عايز يوقع بنا وبقت تصر.خ برعب وتقول ..ابوس ايدك ياصخر ابوس رجلك متصدقوش.. ولسه هتجري ناحيه الباب مسكها بقوه من شعرها وبصلها بنظره مرعبه وقال…للاسف ..صدقتو…عارفه ليه..علشان طول عمرك و،سخه..انا اتجوزتك اتسلي معاكي مش اكتر بدال ما اعمل كده في الحرام..عارف انك مش هتمانعي بس انا همانع ودلوقتي جيه وقت الحساب تعالي…. وجرها من شعرها ونزل بيها
حنان كانت بتصرخ وتبكي جامد وابرار طلعت على صوتها وقالت بخوف..فيه ايه بتعمل فيها كده ليه
صخر قال بغضب…خشي جوه يا ابرار ملكيش صالح
ابرار قالت بزعيق..يعني ايه مليش صالح..لا طبعا ليه..سبها …طب عملت ايه لكل ده سبها حرام عليك
بص صخر كان متجاهلها واخد حنان معاه بالعافيه وهيه بتبكي بقوه وبتقول..اعملي حاجه ابوس ايدك ارجوكي ..هيقت.لني ..هيقت.لنيييييي
ابرار كانت صعبانه عليها جدا بس مش عارفه تعمل ايه وبقت تجري ورا صخر وتتحايل عليه يسبها لحد ما راحت وراه المخزن
صخر رما حنان جمب مالك الي كان قاعد بصدمه ومش مصدق الي حصلو
حنان بصتلو وصرخت جامد لما لقت عيونو وحواليها كلو متشوه قالت برعب..انا مليش دعوه معملتش حاجه ارجوووك
ابرار بصت لمالك وقالت برعب..انت..انت عملتلو ايه
صخر بصلها بابتسامه ورفع لها النقاب وبقى يبص لملامحها بعشق وقال..بصيلو ..بصيلو متخافيش وقال بصوت عالي..شوف يا ابو الرجوله…بص يا حيو،ان..مرتي قدامك وشها مكشوف..ها شايف حاجه..بصلها…ايه مش شايف..معلش..تعيش وتاخد غيرها
ونادي على واحد من رجالو وقال…روح جهز قبر محترم لستك حنان..برضك تفضل مرتي لازم ادفنها بيدي
الحارس مشي بخوف ينفذ الي قال عليه وابرار قالت بخوف..تدفنها ده ايه.. هيه فرخه…سبها ياصخر..وبلاش تهور و
بس قطع كلامها وقال..اششش..انتي لسه طليقتي ..متخلنيش اتهور واسكتك بطريقتي ..علشان حرام
ابرار بعدت عيونها بكسوف من كلامو وقالت..طب هيه عملت ايه..ها عملت ايه لكل ده
صخر مردش وطلع سلاحو وحطلو كاتم الصوت وحنان بقت تبكي جامد وتترجاه بس ولا كأنو سامع..و ضربها طلقه في دماغها وطلقه في قلبها وضرب مالك كمان وقال….في داهيه…شيلوهم
ابرار صرخت برعب وقالت بصراخ..انت قاسي كده ليه…انت..انت وحش .وحش…مستحيل تكون انسان..انا انا بخاف منك ..انا مرعوبه منك ..انا همشي همشي حالا …..رايحه عند بابا ..ولسه هتهرب
صخر شدها عليه وبص في عنيها بحنان شديد كانو انسان تاني غير الي كان كتله من الغضب وقال.. متخافيش…الي هيه عملتو …مستحيل..انتي تعمليه…والايدين دول مستحيل يتجرأو عليكي في يوم
ابرار بقت تبصلو بدموع وجريت بسرعه طلعت على اوضتها
صخر نادي لرجالتو ودفنوهم وطلع على الدوار وكان رافع هناك صخر بصلو بغضب وقال ايه الي جابك هنا مش قولتلك مشوفكش هنا تاني
رافع قال بحرج…صخر خلينا اشوفها..زمانها قلقانه علي..همشي على طول..اطلع معاي لو عايز
صخر ضحك بسخريه وقال…اخر مره قولتلي طلع معاي حد فاكر قولتلك ايه..قولتلك انت اخوي..اطلع… عارف لما بفتكر الكلام ده بحس بايه..بحس اني اغبى واحد في الدنيادي وده بفضلك طبعا…وقرب منو وقال بغضب..امشي من هنا..ومش عايز المحك فاهم
رافع قال بزعيق ودموع…لا..لا مش فاهم..اميره مرتي..عايز اشوفها ..حرام عليك الي بتعملو معاي..انتو السبب انتو الي وصلتونا نكدب عليكم ونخبي..انا انا كام مره اتحايلت عليك.. انا كنت مستعد اعادي الدنيا كلها علشانها..بس انت موافقتش كنت عايزني اعمل ايه …بس انت هتحس ازاي بالي انا حاسه عمرك ما هتحس
صخر كان بيسمعو وقال ببرود..خلصت..برضو مش هتشوفها….اطلع من بيتي حالا..بدال ما اجيب الغفر يرموك بره
رافع قال بدموع…طب…طب ابص عليها من بعيد ..اشوفها بس..لجل خاطر العشره الي بنا
صخر قال بغضب…لا وانت الصراحه طمرت فيك العشره…وزعق جامد وقال…غور من بيتي..اطلع بررررررره
رافع بصلو بدموع وقال…تمام..تمام يا صاحبي..همشي..بس ربك قادر يوريني فيك يوم زي ده ..يوم تحس فيه زي ما انا حاسس… تحس فيه يعني ايه وجع البعاد الي عمرك ما عرفتو يا صخر
رافع مشي وصخر بص لطيفه بغضب وطلع على اوضتو واول ما دخل ابرار وقفت وقالت بغضب…سبني امشي يا صخر..سبني امشي بقى حرام عليك
صخر قرب منها وابتسم وقال…انا رديتيك خلاص
ابرار قالت بغضب…وانا قولتلك مش عايزه نو بمزاجك..تطلقني وتردني هو انا ملياش رأي شفافه قدامك اسمعني كويس…انا مش طيقاك سبني في حالي انت مجرم…مجرم قاتل…الاجرام في دمك والقـ,ـتل هوايه عندك..انا ..انا حاولت اعذرلك قتـ,ـل مالك ..تمام هو خطفني وحاول يأذيني… مع انك بهدلتو ومكنش فيه داعي تعذبو كده طالما كنت هتمـ,ـوتو …بس قـ,ـلت معلش يمكن لانك مضايق منو..لاكن..للاكن ازاي قدرت تقـ,ـتل مراتك..ازاي..بالسهوله دي تقـ,ـتل واحده عشت معاها اربع سنين..امال انا هتعمل فيا ايه…مشيني من هنا سبني في حالي
صخر قرب منها وضحك بخفه على الرعب الي في عيونها وقال…خايفه مني
بقلمي..زهرة الربيع
ابرار قالت بدموع…مش عارفه…مش حاسه انك ممكن تأذيني..بس كل الي بشوفو منك بيأكدلي ان ملكش عزيز..ومش هتفرق معاك اي حاجه
صخر شدها علبه وقال ..لا بيفرق معاي..انا عارف ان كل حاجه شوفتبها مني لحد دلوك تخليكي تكرهيني وتخافي مني…بس انا..انا مش حجر يا ابرار..وزعلان على كل حاجه..وبيهمني قوي..وقلبي بيتكسر..مجروح من الي عملو رافع والي جارحني اكتر اني مش قادر اكرهو ….وزعلان لاني كل شويه اقـ,ـتل وأذي الي حواليا بس اعمل ايه همـ,ـوت من الغدر ..الاول رافع وبعديه انتي كنت فاكر انك بقيتي توثقي فيا وان اي حاجه معاكي هتحكيهالي ..بس خبيتي عني اهم حاجه المفروض اعرفها…بس انا بعد كل ده زعلت من نفسي على الي عملتو معاكي..وزعلت اكتتر انك خوفتي مني …انا أمانك يا ابرار..متخافيش مني عمري ما هأذيكي
ابرار بعدت بدموع وقالت…طب..طب لما بتزعل ليه بتعمل كل ده..ليه تعمل كده مع صاحب عمرك..ده بيحبها واتجوزها..مكنش بيخونك و
بس قاطعها صخر وقال بدموع…مكانش بيخوني…كيف يعني مكانش بيخوني لما عمل نسخ من مفاتيح بيتي ..مكانش بيخوني لما كان يبات معاها في بيتي من غير علمي..مكانش بيخوني لما بيضحك معاي في وشي وهو بيضحك علي في ضهري …وكمل بدموع وقال..مكانش بيخوني لما عمل فيها كده…دي مش فاهمه حاجه..لحد داوك مش عارفه انها حامل وانها كمان كام شهر وهتبقى مسأوله عن طفل… روحي يا ابرار اسألي اميره قوليلها انا ليه عملت في رافع كده..اسمعي ردها..دي فا كره اني حبستو علشان هيه مكانتش تشرب اللبن..متخيله الي هيه فيه ..والحيوان كان بيحطلها حبوب منع الحمل في اللبن وبرضو مش فاهمه
ابرار اتنهدت بدموع وقالت…ومراتك ..مراتك دخلها ايه عملت ايه يخليك تقـ,ـتلها …ريحني وقولي
رافع قال بتعب..ده موضوع مقدرش اقولك عليه…بس اكيد مش هعمل كده من غير سبب
ابرار اتنهدت بحزن وقالت..انا مش قادره انسى كل الي حصل با صخر ومش هقدر اكمل معاك…انت لسه مبارح اتهجمت عليا و…هارف يعني ايه واحد يعتدي على مراتو..ازاي ممكن اثق فيك بعد كده
صخر قرب منها وقال بحزن..حقك عليا..في دي معاكي حق..كل الحكايه اني …
صخر قطع كلامو بسرعه لما تلفونو عمل صوت غريب
ابرار قالت باستغراب..ايه الصوت ..ده
صخر اتحولت ملامحو لغضب رهيب وشد سلاحو وقال…البيه الي ليكي ساعه تدافعي عنو مش ناوي يجيبها لبر ومصر يخليني اخلص عليه
صخر لسه هيمشي ابرار مسكت ايده وقالت بخوف فيه ايه تقصد مين في ايه.. ايه الانذار ده
صخر قال بغضب اعمي…الانزار ده يعني باب اوضه اميره اتفتح عملتو بعد الي حصل…ومحدش هيدخلها دلوقتي… يعني البيه رجع تاني عايز يدخلها مع اني منعتو… المره دي هخلص عليه…. اوعي
صخر زق ابرار وطلع على اوضه اميره وفتح الباب ووقف بغضب رهيب وووووو
15
صخر دخل الاوضه وكانت اميره لسه نايمه ورافع بيبو،سها ولسه هيصحيها اتفاجأ بسلاح صخر في دماغو
رافع وقف بتوتر وبصلو وقال بهمس …خلينا نطلع بره ..بلاش تخوفها ..ارجوك
صخر قال بغضب ..اطلع قدامي يلا
رافع مشي معاه ولسه هيطلع اميره فتحت عنيها وقالت بفرحه ولهفه…راااااافع
رافع بصلها وابتسم بدموع قبل ما ينطق جريت عليه حضنتو بقوه وبقت تبو،سو بلهفه وتقول ببطا…وحشتني..وحشتني قوي يا رافع…كنت فين…انا..انا بكيت..بكيت كتير وخفت..خفت اوي يارافع..متسبنيش تاني ..خدني معاك
رافع كان بيحضنها جامد وعايز يخبيها في قلبو وقال..انا هنا يقلبي..انا جمبك على طول ..وحشتيني يا اميره وحشتيني قوي
صخر كان بيبصلهم يزهول شديد من الحب والدموع والشوق ده كلو حجات مش متعود عليها فضل واقف مكانو بيبصلهم باستغراب بس اتفاجأ جدا لما اميره قربت عليه وحضنتو جامد وقالت..شكرا..شكرا يا اخويا..شكرا يا صخر..انا بحبك..علشان سبتهم شكرا
صخرحضنها بفرحه واستغراب وقال…العفو..احم..انا…انا هطلع …هطلع وهجيلك وقت تاني..وبص لرافع وقال…متتأخرش
صخر طلع وهو مش قادر يصدق اخيرا اميره كلمتو كويس وحضنتو كمان وهيه مش خايفه منو رجع على الاوضه بتوهان وشرود وابرار راحت وراه
ابرار اول ما دخلت لقتو قاعد على السرير قالت باستغراب…مشيت يعني افتكرتك هتعك الدنيا زي العاده
صخر اتنهد وقال…مقدرتش احرمها من الحاجه الوحيده الي بتحبها في حياتها…مقدرتش… اميره. من صغرها محرومه من كل حاجه..ورافع بنسبالها الدنيا كلها مكنتش متخيل انها بتحبو قوي كده
ابرار قالت بفرحه..يعني هتسبهم مع بعض
صخر اتنهد وقال..مش عارف..مش عارف..اوقات بقول دي طفله عقلها اصغر من عقل الاطفال ومهتفهمش حاجه ..بس لما بشوف لهفتها عليه..بزعل عليها وبقول هيه كمان من حقها تعيش زي اي بنت في سنها خصوصا ان رافع بيحبها وهو شخص كويس و
صخر قطع كلامو وقال بغضب مصتنع..احم..قصدي انو ميقدرش يأذيها..افرمو
بقلمي..زهره الربيع
ابرار ابتسمت وقالت..اممم طيب..شوف انا عندي ليك اقتراح حلو
صخر قال ..قولي
ابرار قالت ..شوف يا سيدي اميره في شهرها التالت ومحتاجه ٦ شهور على الاقل على ما تولد..الفتره دي تقدر تسغلها وتعملها اختبار ليهم..لو لقيت علاقتهم كويسه وناجحه يكملو..واذا لا كل واحد يروح لحالو قولت ايه
صخر وقف وبصلها باعجاب وقال…والله فكره…برافو عليكي…بقولك ايه…هو انتى..انتي يعني..خلاص اتصافينا ولا ايه
ابرار بعدت عنو وقالت بغضب مصتنع..لا طبعا..ولا تصافينا ولا نيله..انا لسه عند موقفي وعايزه اطلق
صخر شدها عليه من وسطها وقال وهو تايهه في عيونها..واهون عليكي..تبعدي عني
ابرار بلعت ريقها بارتباك من قربو وقالت..اه..تهون
صخر ابتسم وقال ..طب انا مش صالحتك
ابرار قالت ..لا متصالحتش..ومش هتصالح
صخر قال ..كل الزعل ده علشان طلقتك
ابرار قالت ..لاوالله بس …هو انت طلقتني وبس
صخر قال بابتسامتو الجميله..طب عملت ايه تاني
ابرار قالت ..انت طلقتني واغـ,ـتصب،تني كمان
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية قيود صعيدي)