رواية قيود الماضي كاملة ⭐(جميع فصول الرواية) بقلم سولييه نصار
رواية قيود الماضي كاملة ⭐(جميع فصول الرواية) بقلم سولييه نصار
رواية قيود الماضي هي أحدث روايات الكاتبة المصرية المميزة سولييه نصار وهي تتوفر كاملة الآن على موقعنا the last line في هذه الصفحة بين يديك لتقرأها كاملة وتستمتع بالتفاصيل المميزة التي أبدعت فيها الكاتبة سولييه نصار، فهل أنت جاهز الآن لتُبحر في عالم سولييه نصار الجديد؟

رواية قيود الماضي الفصل الأول
انت اتجنـ نت رانيا مين اللي عايز تتجوزها دي ؟!انت اتهبـ لت ولا ايه يا مراد ..عايز تتجوز رانيا بنت انتصار…
زعق الحاج رمضان في ابنه مراد وهو حاسس انه هيتجـ نن . مش مصدق ان ابنه اختار البت دي بالذات عشان يرتبط بيها هو صحيح بيعز رانيا بس مش لدرجة انه يجوزها لابنه …ميقدرش يعمل كده …
-بحبها يا بابا !!
قالها مراد بحر قة فرد ابوه وقال:
-حبك برص …انت عبيط يا واد …عبيط ..ازاي تأمن ان دي تبقى ام عيالك …ازاي ؟!!
-بابا رانيا اشرف من الشرف وانت عارف كده …
قالها مراد بغضب ….
-لحد دلوقتي أنا مشوفتش من البت أي حاجة ….بس أنا ايه ضمني بعد الجواز هيحصل ايه …ما يمكن تطلع زي امها وتجيب راجل لفرشتك وانت مش قاعد….نسيت انتصار كانت ازاي …البت هتطلع صالحة لمين…
ضرب مراد كف على كف وقال:
-يا بابا حرام عليك عايز تاخدها بذ نب امها ازاي …هي عملت ايه بس لده كله حرام عليك …
كان مراد هيتـ جنن من ابوه ومن اللي بيعمله ….هو عارف ان والده رانيا مكانش محترمة ….وانها خرجت من الحارة بتاعتهم بفضيـ.حة كبيرة …لكن رانيا …رانيا ملهاش ذنب …دايما كانت مثال للأدب والاخلاق. ليه تتعاقب بذ نب هي معملتهوش …ليه!! …..
-خلاصة الكلام يا ولد….انت مش هتتجوز اللي اسمها رانيا دي على جثـ تي تتجوزها انت فاهم…وديني لو حاولت تعصى امري لاحرمك من ورثك واطر دك من البيت …البنت دي مش هتدخل بيتي ابدا…وانا مش هحط ايدي في ايد ابو البنت دي انسى يا مراد…مش واحد زيك اللي هيسوء سمعتي على آخر الزمن
بص مراد بيأس لوالده وقال :
-بحبها يا بابا …أنا وعدتها اني اتجوزها!!!يا بابا أنا اختبرتها.كذا مرة ….البنت دي محترمة والله
-الحب هيروح يا بني وهتفضل طول عمرك تشك فيها …لا يا بني مترميش نفسك الرمية دي ….لو عايز تتجوزها يبقى متدخلش بيتي وانسى اني ابوك …وانت اختار يا مراد …أما البنت دي او ابوك …انت فاهم!!!
……..
في البيت كنت بفرك ايدي بتوتر وانا مستنية مراد يجي …هو اخد ميعاد من ابويا عشان يتقدملي النهاردة …انا مش مصدقة أن اليوم ده جه خلاص …مراد وعدني ووفى … فضل بيلاحقني كتير وكنت فاكرة أنه بيتسلى بس في الاخر طلع عايز يتقدملي ولما ملاقاش وش مني طلب ايدي من ابويا …..والنهاردة مفروض جاي مع أبوه …
-اقعدي يا بنت خيلتيني…
قالها ابويا وهو بيضحك …بصتله وابتسمت بكسوف فقام وحضني وقال:
-مش مصدق انك هتسبيني يا لوز ….
عيوني دمعت وقولت:
-يا بابا يوووه ما أنا هكون في نفس الشارع….
-بس مش في نفس البيت …
قالها بصوت مخنوق فقولتله وانا بحضنه جامد :
-انا هاجي ازورك كل يوم متخافش …..
ضحك وهو بيبوس راسي ….
فجأة جرس الباب رن …ارتبكت وانا ببص لبابا وقولت:
-جم …
ابتسمت بسعادة وانا بدخل الاوضة ولحسن حظي كانت اوضتي بتبص على الصالة فهعرف اشوف مراد …
فتح بابا الباب ولقيت ابتسامته اختفت وهو بيشوف مراد لوحده ….بصله بابا بحيرة وقال:
-اومال فين ابوك يا بني !!!
حط مراد عينيه في الأرض وقال:
-اسف يا عمي …أنا مش هتجوز بنتك!!!
رواية قيود الماضي الفصل الثاني
خرجت من مكاني وقربت منه وانا عيوني مدمعة وقولت ؛
-يعني ايه ؟!ايه اللي أنت بتقوله ده …ازاي بتتكلم بالشكل ده ؟!
كنت حاسة اني همو ت …مش قادرة اصدق اللي بيقوله …كان بيبصلي وهو حاسس بالذ نب …كان ضميره بيعذ به وانا متأكدة من كده …
-رانيا أنا !!
-انت ايه؟!قولي انت ايه؟!ايه اللي أنت بتقوله ده ؟!!انت عايز تسيبني …تسيبني أنا….انت مش قولت هتتجوزني …كلمت ابويا …دلوقتي بترجع في كلامك ليه ؟!
-غصب عني …
-ايه هو اللي غصب عنك انطق….
-ابويا مش هيقبلك في بيته يا رانيا وانا مش هخـ.سر ابويا عشانك …
رجعت لورا بصدمة …وانا بعيط وبقول :
-يعني ايه…هو ليه مش عايزني أنا عملت ايه؟!اذ.يته في ايه ؟!!
بصلي بتوتر وقال:
-عشان موضوع والدتك …هو مش عايز يحط ايده في ايد والدك….
-ايه اللي بتقوله ده…
صر.خ بابا وهو بيمسكه من هدومه وعايز يضر.به …عيـ طت جامد فقال مراد بيأ س:
-هو فاكر ان رانيا هتطلع زي امها واحدة من غير شرف ….
-اخر.س … اخر.س!!!
قالها ابويا وهو بيز.قه لبرا وقال:
-اطلع برا يا حيو.ان ….برا !!!!
وفعلا بابا طر.ده لبره وقفل الباب وبعدين اتجه ناحية الانتريه وقعد عليه وهو بيحاول يتنفس كويس ….كان حاسس انه هيتخـ نق….بس انا مكنتش واخدة بالي …كنت بتنفس بصعوبة …حاسة أن اللي بيحصل ده كابو س رخم …لا لا مستحيل …مستحيل مراد اللي بيحبني يتخلى عني بالطريقة دي …أنا ذ نبي ايه أن امي مش كويسة …أنا ليه اتعا قب بسببها …فجأة كر هتها اكتر ما أنا بكر.هها …كرهتها اووي…وكر هت ابويا …لأن هو اللي فضـ حنا …كان قادر يستر عليها ويطلقها من غير فضا يح أو حتى يخليها تعيش في البيت ويتجوز عليها …كان فيه مليون طريقة افضل من الفضـ يحة …بس هو اختار الطريقة دي ومفكرش في شكلي. أنا ايه !!! ….
قربت منه وز.عقت فيه وقولت :
-انت السبب في ده كله !!!
بصلي بصدمة وانا بعيط وقولت :
-ايوة انت السبب…انت اللي حطتنا في الموقف ده …انت فضـ حت مراتك …كان لازم تستر عليها وتطلقها وتخليها تغو ر …مش تعمل فضـ يحة تأذ.يني أنا …أنا بسببك ضا.ع مني حب حياتي . .بسببك اهو مش هتجوز ابدا …هفضل معاك هنا محبو.سة طول حياتي …عاجبك كده …عاجبك قهـ رة قلبي دي ….
عيون بابا دمعت وقال:
-رانيا يا بنتي …
زعقت وانا بصر خ وقولت :
-انا مش بنتك …ولا بنتها …أنا معرفش عملت ايه في حياتي عشان تبقوا اهلي ….عملت ايه عشان اتفضـ.ح الفصيـ حة دي …هو انا لحد امتى هفضل حاطة عيني في الأرض بسبب اللي عملته هي …حسبي الله فيها …أنا بتمنى من كل قلبي انها تمو ت….
وبعدين جريت على اوضتي وانا بعيط…كنت عارفة اني قسـ يت عليه بس انا كنت منها.رة ..مش بسبب مراد بس بس اكتشفت ان دي هتبقى حياتي …أنا هتعا قب بسبب ذ.نب أنا معملتهوش…..
كملت باقية اليوم وانا بعيط لحد ما نومت من التعب …..
..
تاني يوم …
صحيت وقررت اروح واصالح بابا…اكتشفت غلـ.طي ..
روحت اصحيه بس قلبي دق بخو ف وانا لاقياه ساكن مش بيتنفس ….بابا كان ما ت !!!
-بابا !!!
صر.خت وانا بعـ يط وبلـ طم على وشي !!
يتبع….
رواية قيود الماضي الفصل الثالث
بعد أسبوع
-شدي حيلك يا بنتي …
قالتها جارتنا ام مراد…ام مراد كانت بتحبني وبتعتبرني بنتها …وهي كان عندها علم بأن ابنها عايزني ومكانتش معارضة. ..بس والده كان ليه رأي تاني ..
بصتلها بتوهان وقولت بصوت واطي :
-شكرا ليكي ….
وبعدين قعدت على الانتريه وانا بفتكر الايام اللي فاتت أنا عيشت تقريبا أسو أ اسبوع في حياتي ….بعد و فاة بابا حسيت وكأن جبل على صدري …فضلت تلات ايام نايمة مش مستوعبة اللي حصل….أهل الحارة كلهم وقفوا معايا ….مراد حاول يتواصل معايا بس انا صد يته كنت مش عايز اتكلم معاه …شعوري بالذ نب أن أنا السبب في اللي حصل كان ممو تني ….كنت بصلي وبدعي من ربنا اني احصله …كنت في حالة نفسية سيـ.ئة …
-رانيا يا بنتي …
اتكلمت ام مراد وهي بتبصلي بشفقة ….بصتلها ودموعي بتنزل وقولت:
-انا ليه ممو تش …أنا بدعي كل يوم اني أمو ت بس ده مبيحصلش يا ام مراد …أنا زعلانة أوووي.
…أنا مبقاش ليا حد …
-استغفري الله يا بنتي متقوليش كده … ربنا اللي احسن من اي حد معاكي ….انا مقدرة زعلك بس لازم تكوني اقوى….وانا جيت اكلمك في موضوع عارفة أنه صعب بس لما فكرت ملقتش الا الحل ده ….
بصيت ليها وانا حيرانة وبمسح دموعي فقالت :
-بصي يا بنتي …طبعا انتي عارفة أن الشقة دي ايجار ….والحاج محسن اصلا كان متفق مع ابوكي انكم تطلعوا اول الشهر …
قلبي انقبـ ض….فعلا ده حصل وبابا قالي هو هيتصرف ….ياربي اعمل ايه ….
-طيب أنا هروح فين ؟!
قولتها ببهوت ودموعي بتنزل اكتر …
اتوترت ام مراد وقالت:
-هتروحي لوالدتك !!!
-نعم !!!
قولتها وانا بصر خ وقومت من مكاني…
اتوترت اكتر وقالت :
-ممكن تقعدي طيب وتهدي شوية وتسمعيني …
-انا معنديش ام…معنديش أهل …كان ليا بابا وما.ت ربنا يرحمه …أنا عندي ابات في الشارع ولا اروح للست دي ….
-يا بنتي مهما كانت امك…هي لما عرفت باللي حصل تواصلت معايا انا وام منال وعايزاكي تروحي معاها المنصورة …..
-انتي بتهزري …صح ….اروح مع مين …بقولك مليش ام …الحاج محسن يجي ياخد المفتاح وقت ما يحب مش همنعه ابدا…بس الست دي متقربش مني لاني فعلا هزعلها ….
…..
تاني يوم …
كنت بلم حاجاتي وانا بحاول أدبر اموري واشوف هروح فين …المشكلة أن بابا شغله كان حر …مكانش شغال حكومي ..وحتى لحد دلوقتي مشترناش بيت ملكنا …كنا عايشين بالإيجار عند عم محسن ورغم المشاكل الكتير اللي حصلت والفضا.يح ما بين ابويا واللي متتسماش مفكرش يمشينا ..هو بس قبل و فاة بابا اتفق أنه محتاج البيت عشان يبنيه وابنه يتجوز فيه وبابا وافق ..
.وكان بالفعل قال إنه هيتصرف ويشوف بيت جديد …المشكلة اني مش معايا إمكانية اشوف بيت …والفلوس اللي معايا مش هتكفي …مكانش حيلتي الا سلسلة دهب بابا اشتراها ليا هدية ودي مش هفرط فيها ….
رن جرس الباب …اتنهدت وانا بلبس الخمار ورايحة اشوف مين …فتحت الباب علطول من غير ما اتأكد مين اللي بيخبط واتجمدت مكاني وانا بشوفها …الست اللي د مرت حياتي. وحياة بابا….
-رانيا …
قالتها بشوق ودموعها بتنزل ….اتخلصت من صدمتي وقولت :
-انتي ازاي ليكي عين تيجي هنا ؟!
-انا جيت عشان اخدك معايا يا حبيبتي …
ضحكت بسخرية وقولت:
-ده على أساس ايه …مين انتي عشان تاخديني ..
-امك!!!
-انا امي ما تت من زمان بالنسبالي …..أنا متشرفش بيكي ابدا…امشي من هنا ….
-هتيجي معانا يا رانيا!!!
قالها فجأة واحد شاب وقف جمب ماما…عينيه عسلي وشعره قريب من البني…ملامحه كان صارمة وهو بيبصلي وكمل:
-بالذوق…بالعافية هتيجي معانا!!
يتبع….
رواية قيود الماضي الفصل الرابع
-يعني ايه الكلام ده ؟!
قولتها بإنفعال للشاب اللي قدامي واللي معرفش اسمه ايه …كملت ؛
-انتوا هتخدوني غصـ ب عني ولا ايه؟!
قولتها بغضب الدنيا …كنت متعصبة…هز ابراهيم راسه ببساطة وقال:
-بالضبط؟هتروحي معانا غصب عنك …أكيد مش عايزة فضا يح دلوقتي فعشان كده يفضل تيجي معانا من غير أي كلام …لو سمحتي يعني …
-لا مش هاجي هو مش عافية…
قولتها بعناد ….
حسيته اتعصب وبص للست اللي معاه بضيق…مكنتش حتى عايزة افتكر انها امي ….
هي بصتلي وقالت:
-يا بنتي تعالي معايا بس …عشان خاطر ابوكي…مينفعش نسيبك هنا لوحدك ..انتي بنت …
-انا بنت صحيح بس بميت راجل …يعني محدش يقدر يعمل معايا حاجة…الدور والباقي عليكي انتي….
غمضت عينيها بأ لم ودموعها نزلت من عينيها فاتدخل ابراهيم وقال:
-اقسم بالله لو ما لميتي هدومك دلوقتي لأشيلك قدام الناس كلها واخدك معانا بالغصب ..صدقيني ميهمنيش كلام الناس …ومحدش هيتكلم لانهم عارفين أننا اهلك …يالا تعالي معايا بكرامتك احسن وفي الوقت اللي هيجيلك عريس توافقي عليه هتتحرري مننا….لكن احنا عيلتك …لازم تيجي معانا …ميصحش تفضلي هنا لوحدك….
……..
معرفش ازاي لقيت نفسي معاهم في عربية ابراهيم واللي اكتشفت أنه ابن خالتي ….اكيد أنا عارفاه …بس علاقتي بأمي اللي اتقطعت خلت كل علاقاتي بقرايبي من ناحيتها تتقطع كمان …مكنتش طايقة.اي حد فيهم بجد ….كنت مخنوقة اووي وانا مضطرة اروح مع الست دي ….بس للاسف مكانش فيه حل تاني ….
…..
وصلنا المنصورة …بيت ابراهيم اللي كان عبارة عن دورين …..
وصلنا هو الدور اللي تحت وخرج عشان يجيلنا شوية طلبات ….
-اومال بيت ابوكي فين ؟!
قولتها وانا ببصلها بجمود …ارتبكت هي فابتسمت بسخرية وقولت:
-اكيد بعد فضيـ حتك الراجل مش هيدخلك بيته….
-عندك حق …محدش اتقبلني…وبقيت في الشارع لحد ما اختي الله يرحمها هي اللي ساعدتني هي وجوزها وخلوني اعيش في بيتهم القديم. …بس للاسف من خمس سنين اتو فوا الاتنين ومن وقتها ابراهيم هو اللي فضل واقف جمبي … طبعا جمب شغلي هو كان بيساعدني….وكان ليه بيت وبناه وجابني اعيش فيه رغم اعتراض جده …بس هو مسمعش الكلام وللاسف اتنبذ زيي …
بصيت لها بكر اهية وقولت :
-للاسف كل انسان بتدخلي حياته بتد مريها…مش ملاحظة كده …بتتفنني تد مري حياة اللي حواليكي…في الاول بابا …وبعدين أنا واختك وجوزها واهو ابن اختك كمان …مسبتيش حد في حاله …عاملة زي الشيطا ن بتدمري حياة اللي حواليكي ….
دموعها نزلت وقربت مني وقالت :
-يا بنتي أنا توبت ….
رجعت لورا وزعقت:
-انا مش بنتك …اياكي تقولي كده …علاقتي بيكي انتهت من زمان …أنا لو شوفتك ميـ تة قدامي مش هتتحرك فيا شعرة واحدة ولا هشفق عليكي …أنا بكر هك وهفضل اكر هك…وهفضل اتمنالك المو ت …والشيطا ن مبيتوبش .. الحركات دي تضحكي بيها على اي حد تاني ! !!!
وفجأة لقيت جسمها بيترعش ووقعت من طولها قدامي!!!!
يتبع….
رواية قيود الماضي الفصل الخامس
-مكانش لازم اسفرك معايا ….
قالها ابراهيم بتأ نيب ضمير لماما وكمل:
-أنتي تعبانة مفروض ترتاحي ….
ابتسمت هي ليه وقالت:
-انا كويسة يا حبيبي …متشيلش هم …خلاص اوعدك من هنا ورايح هرتاح ومش هرهق نفسي ابدا …
كنت ببصلها بكر ه كتير ….هي شايفة أنها كده بتذلني عشان دارت عليا ومقالتش لابن اختها أن انا اللي خليتها تتعب …فاكرة اني هسامحها لأنها عملت كده …هي بتحلم …أنا مستحيل اسامحها على اللي عملته فيا أنا وبابا…..لقيت نفسي بقول من غير ما احس:
-مقولتيش ليه انك وقعتي من طولك لما واجهتك بحقيقتك البشـ عة …متحملتيش اللي عملتيه فيا أنا وأبويا …فاكرة لما تعملي كده وتخبي عني هحن…فاكراني بخاف من البودي جارد اللي مخلياه حواليكي ده ….ده ميهزش فيا شعرة خالص …
وش ابراهيم احمر من الغضب وفجأة وقف …منكرش اني حسيت بتوتر منه وخاصة انه كان اطول مني …بلعت ريقي بتوتر وانا ببعد شوية …فجأة شهقت وهو بيمسك ايدي وبيسحبني على برة….
.
-ايه الهمـ جية دي ؟!!
قولتها بغضب وانا بحاول احرر نفسي منه….طـ.حن أسنانه بغضب وقال:
-والدتك تعبانة وانتي معندكيش اي دم…تحبي تعرفي أنها عندها فشل كلوي وبتغسل …وان السفر كان خطر عليها بس عشانك سافرت …التوتر غلط عليها بس متحملة كل كلامك زي السم وساكتة لأنها بتحبك …وانتي معندكيش اي دم ولا احساس…
بهت شوية بس محبتش اني احس بالشفقة عليها وقولت :
-حتى لو ما تت ميهمنيش….تمو ت متمو تش..هي لا امي ولا انا معترفة بيها …ولو مش عاجبك عادي امشي …أنا كده كده مش عايزة اقعد في مكان هي فيه …
-ايه اللي بتقوليه.ده …دي امك!!!
-لا مش امي …الست اللي خا نت ابويا متبقاش امي …دي زا نية!!!!
-تابت…اخدت جزا ئها وتابت لا انتي ولا غيرك ليكم حق تحاسبوها …
ضحكت بتريقة وقولت:
-الشيا طين ملهاش توبة …ربنا مش بيقبل توبة الشيا طين …
حسيته اتصدم بس قال:
-امك بشر ..وغلطت ..ارتكبت ذ نب عظيم صحيح بس تا بت …وربنا اللي اكرم من اي حد هيسامحها ….مش قادرة تسامحيها عندك حق مش هنجبر ك بس عامليها كويس في آخر أيام حياتها لو سمحتي …لو ما تت بسببك مش هتسامحي نفسك ابدا !!!!
كلامه خلاني ارجع لورا وانا حاسة وكأن ضر بني في قلبي …كنت حاسة بو جع شديد . مش قادرة اتنفس….فاكرة أن كلامي خلى ابويا يتضايق مني ويزعل …ممكن اكون انا السبب في مو ته !!!
…..
روحت لاوضتي وفضلت اعيط لساعات طويلة..
……
مرت الايام وعيشت معاهم ….ابراهيم بدأ يساعدني عشان اشتغل وفعلا اشتغلت في صيدلية صغيرة …صحيح مكانش شغلة بشهادتي بس موقتا عقبال ما الاقي شغل مناسب ليا…ابراهيم كان دكتور بس ساعدني في شغلي كتير …كان بيتكلم معايا وبينصحني دايما …كان بيحاول يقرب بيني وبين امي…بس انا كنت رافضة وهو أتفهم الرفض ده ….
…..
في يوم …كنت داخلة البيت بس وقفت فجأة وامي بتقول بتعب :
-رانيا بتحب مراد يا ابراهيم ..وهو كان هيتقدملها …ازاي دلوقتي اقولها أنه اتجوز خلاص ….أنا خايفة…أنا بقول منقولهاش وكده كده هي مش هتروح هناك ومش هتعرف وبإذن الله هتنساه ….
الدموع اتجمدت في عينيا….حزني وغضبي مش كان لخسارة مراد …معرفش قلبي مو جعنيش لأن اللي مفروض بحبه اتجوز …بس لاني اكتشفت الحقيقة ..أنا حاجات كتير هتضيع من ايديا عشان هي امي …أنا مش هتجوز بسببها …
دخلت بعنف وقولت:
-مراد اتجوز صح ؟!
بهتت امي وقامت …حاولت تتكلم بس قاطعتها وصرخت :
-اتجوز ورفضني …عارفة ليه….لأن أبوه رفض يحط أيده في ايد ابويا عشان انتي مراته …عشان الفضـ يحة اللي حصلت ..أنا بسببك خسـ رت كتير وبخسـ ر كمان …أنا بسببك محدش هيبص في وشي …هبقى موصومة بالعا ر طول حياتي بسببك انتي ….
جريت امي على اوضتها وهي بتعيط وقفلت الباب….بصلي ابراهيم بغضب فصرخت في وشه …:
-اياك تتكلم …اياك تلومني …اياك تعاتب …انت مش عارف النا ر اللي أنا فيها …أنا بتعاقب على حاجة معملتهاش …أنا هفضل طول عمري لوحدي بسبب امي …هفضل وحيدة دايما …محدش هيحبني…محدش هيتجوزني….
-انا بحبك وهتجوزك!!موافقة تتجوزيني !!!
قالها ابراهيم فجأة وصدمني !!!
يتبع….
رواية قيود الماضي الفصل السادس
-انت بتقول ايه يا مجنو.ن انت !!!
صر.خت بيها وانا ببصله بصدمة فقال بهدوء ؛
-بقول اني بحبك وعايزة اتجوزك…
وشي احمر من الغضب وقولت :
-انت عرفتني امتى…وحبتني امتى …ولا انا صعبانة عليك …عشان محدش راضي يتجوزني يعني هتتجوزني …ولا عايز تتجوزني عشان خالتك …
ضحك وقال:
-ايه الافلام الهندي دي يا بنتي …لا طبعا مش عشان خالتي ولا حاجة …أنا عايزك …عاجباني يا ستي …اتجوزيني وعيشي معايا…واهو انتي مجنو.نة وانا مجنو.ن وهنعمر مع بعض ….
-انا مش موافقة …
قولتها بغضب فهز كتفه وقال:
-مش مشكلة الايام بيننا كتير وانا هقنعك !!
بصتله بصدمة وقولت :
-ايه الثقة اللي انت فيها دي بجد..
-تقدري تقولي واثق من قدراتي …أنا مفيش واحدة ممكن ترفضني…أنا بالنسبة لأي بنت جايزة مستحيل ترفضها …
ضحكت وانا ببصله بذهول وقولت:
-يخربيت الثقة…بس انا اهو برفضك وبقولها ببوق مليان…أنا مش عايزاك….مش بحبك !!!
وبعدين سيبته ومشيت
……
مرت الايام وهو بيحاول يقنعني اني اتجوزه وانا.كنت برفض بإصرار …امي حاولت كتير انها تقرب مني بس أنا مكنتش بديها فرصة … بطلت اقولها كلام مسموم بس مكنتش عايزاها تقرب …مكنتش عايزة اسامحها ابدا …
كنت بفتكر قهـ.رة ابويا بسببها
..كنت بفتكر قهـ.رتي…أنا خـ.سرت حبي بسببها …أنا مستحيل اسامحها…..رغم ان حالتها كانت بتسوء ويعتبر كانت بتحتضر بس كل لما حالتها تسوء وقلبي يحن كنت برجع تاني وافتكر ان حياتنا اتد.مرت بسبب نزوتها….كان ابراهيم كمان بيحاول يخليني أقرب منها بس مكنتش بستجيب لمحاولاته …
……
-أمك بتمو.ت !!
قالها ابراهيم بعصـ.بية واحنا قاعدين على ترابيزة العشا بسبب تصرفاتي…رغم ان قلبي و.جعني الا اني قولتلها وانا بحاول ابقى باردة:
-ايوة وانا أعمل ايه يعني!!!
-انتي بجد مش مهتمة لو ما.تت مش هتزعلي عليها ….،
قومت وانا بزعق فيه :
-لا مش مهتمة…ومش ههتم ابدا …أنت عارف الست دي عملت معايا ايه …عارف ولا مش عارف…عارف انها اذ.تني …د.مرت حياتي ….بابا…بابا…
قولتها وانا بعيط ومنهار.ة…قرب مني وهو بيحضني …مسكت فيه جامد وانا بقول بإ.نهيار.:
-بابا اتكـ.سر بسببها …كنت بشوفه ماشي وهو عينيه في الارض …اتمنى انه يمشي من المكان ده ويبدأ من جديد بس مكانش معاه فلوس…كان ييتحمل كلام الناس وهو ساكت مش قادر يدافع عن نفسه … وانا…أنا حبيت مراد …حبيته اووي بس بسببها مرضيش يتجوزني …ازاي هيتجوز واحدة امها كانت …
سكتت وانا مش قادرة اكمل فطبطب عليا وهو لسه حاضني وقال:
-بس خلاص اهدي…متعيطيش …
مسكت فيه جامد وانا حاسة قلبي بيوجعني …
-انت مش عارف …
قاطعني وقال :
-فاهمك….فاهمك….خلاص متتكلميش….
……..
بعد اسبوع …
صحيت من النوم حسيت بحركة غريبة في البيت …طلعت من اوضتي ..كان ابراهيم في وشي وقال بهمس …روحي اجهزي والبسي كويس …
-ليه ..
-جدك هنا !!!….
….
كنت مستغربة بس روحت البس …ولما لبست وخرج للصالة وشوفت جدي. …بلعت ريقي وانا ببصله …بقالي كتير مشوفتهوش…
-قربي يا رانيا…
قالها جدي بهدوء فقربت منه بتوتر …حضني بحنية وقال:
-البقاء لله يا بنتي في ابوكي….
من غير ما احس انفجـ.رت في العياط وهو بيطبطب عليا …كان نفسي الومه واقوله كان فين…ليه نبـ.ذني زي ما نبـ.ذ امي …طيب أنا ذنبي ايه انا وبابا…بس مكنتش قادرة …كل اللي كنت بعمله اني كنت بعيط وبس ……
…..
بعد شوية كنت في الاوضة اللي فيها ماما …كانت قاعدة جمبها الممرضة وكان باين انها بتحـ.تضر …وشها اصفر وكانت بتتنفس بصعوبة …وعرفت ان جدي جه عشان يودعها ….مسكت ايديه وهي بتقول بعذ.اب:
-سامحني يا بابا …أنا غلطت مرة ودفعت تمن الغلطة دي طول حياتي …د.فعتها لما خـ.سرت كل حاجة جوزي وبنتي وانت…خـ.سرتها لما اتفـ.ضحت والناس بقت شايفاني استحق المو.ت وكنت بمو ت بالبطئ وانا بشوف الكل بيكر.هني ..بس أنا راضية لو ده كله هيخفف من عذاب ربنا عليا لما اموت أنا راضية والله….
حاولت أمسك دموعي فمدت هي ايديها وقالت:
-تعالي يا رانيا اقعدي جمبي …اعتبريها آخر أمنية ليا…
.مسحت دموعي بسرعة وروحت عندها …مسكت ايدي وباستها وقالت:
-سامحيني يا بنتي …الشيطا.ن غلبني وخلاني د.مرت حياتكم كلكم …سامحيني …بس أنا خلاص همو.ت وهتخلصي من عا.ري…
وقتها انها.رت ….مكنتش مستعدة اخـ.سرها هي كمان بس ما خـ.سرت بابا لقيت نفسي بحضنها جامد وانا بعيط وبقول :
-متمو.تيش ….هعاملك حلو بس متمو.تيش عشان خاطري …حضنتي وهي بتقولي:
-كنت مستعدة ادفع كل عمري عشان الحضن ده والحمدلله …أنا دلوقتي مبسوطة ..مبسوطة اووي وياريت تحققي امنيتي الأخيرة …
بصتلها بعيون مدمعة فقالت:
-اتجوزي ابراهيم وعيشي معاه ..محدش هيحبك ولا هيهتم بيكي قده…على فكرة هو طلبك مني من زمان بس كان خايف من رد فعل ابوكي ليرفض …بس أنا بقولك حققي امنيتي واتجوزي ابراهيم ….
دموعي نزلت وقولت:
-هتجوزه بس متمو.تيش …عشان خاطري متمو.تيش …
ابتسمت وغمضت عينيها وهي بتشاهد في سرها..وبعدين حسيتها خلاص..راحت …آخر حد ليا راح …امي ما.تت .
-ماما..
قولتها وانا بصر.خ !!
يتبع….
رواية قيود الماضي الفصل السابع
اتد.فنت ماما وقليل اللي حضر جنا زتها …كنت واقفة قدام القـ.بر بتاعها وانا بعيط جامد وبقرالها قرآن …أنا كنت فاكرة اني بكر.هها …بس أنا كنت غضبا نة منها اووي …وكنت محتاجلها …كنت بحبها ….بند م اني ضيـ.عت فرصة كتير ومبقتش معاها ولا عشت زي أي بنت وامها …كنت متضايقة من نفسي لاني عاقبتها …مقهورة …فضلت اعيط جامد وانا حاسة ان قلبي بيتكـ.سر …أنا خسرت اهلى ….قرب مني جدي وحضني …قولت وانا مخنوقة ؛
-انا بقيت وحيدة مليش حد ….طبطب عليا وقال:
-بتقولي ليه كده احنا معاكي …أنا وعيلتك كلها وابراهيم اللي هيكون جوزك ..متخافيش يا بنتي كلنا معاكي …
بصيت بقيت ابراهيم واقف وهو بيطمني بعينيه انه مش هيسبني …..
…..
بعد شهر
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير …
قالها المأذون بعد كتب الكتاب …وبكدة بقيت مرات ابراهيم رسمي …أنا اللي اصريت ان كتب الكتاب يتعمل بعد شهر … وطلبت ان ميكونش فيه فرح هو احتفال بسيط للإشهار …….كنت حزينة على ماما وكلهم احترموا حزني ده….
….
عشت مع ابراهيم في بيته بعد الجواز كنت محتاجة فترة عشان اتعود وهو احترم ده ومفكرش يقرب مني ….
كان بيحاول يسعدني بكل الطرق لحد ما في يوم …قالي أننا مسافرين …
….
-هو احنا هنروح فين ؟!
قولتها بحيرة …ابتسم ومسك ايدي وقال:
-هنروح الغردقة …نقضي شهر العسل هناك…حجزت شالية…
هزيت راسي وانا بقول:
-صدقني أنا مش …
بس هو قاطعني وهو بيبوس راسي وبيقول :
-انا عايزة اسافر لشهر العسل معاكي ..مترفضيش عشان خاطري …
-طيب …
قولتها بهدوء فابتسم وباسني على خدي …حسيت اني اتكسفت وبعدت عنه شوية وقولت ؛
-انا رايحة احضر العشاء …
ابتسم وهز راسه…
……..
سافرنا لشهر العسل ويمكن ده كان القرار الاصح….
نفسيتي اتحسنت …ابراهيم كان شخص مختلف تماما عن أي حد قابلته..كان طيب وحنين وعرف يخفف عني حزني …
…
في يوم ..
كنت قاعدة على التراس اللي قدام البحر ببص على البحر وانا حاسة بألم في قلبي …اهلي كانوا وحشيني اووي ….
قرب ابراهيم وقعد معايا وقال:
-الجميل سرحان في ايه؟!…
عيوني دمعت وانا بهز راسي وبقول:
-تعبانة اووي يا ابراهيم …حاسة اني انسانة وحشة أنا جر.حت بابا وج.رحت ماما انا….
حط ابراهيم ايده على بوقي وقالي :
-اهلك مقدرين اللي عشتيه ومحدش فيهم زعلان …وخالتي بتحبك اووي …بالعكس انتي فرحتيها لما حضنتيها آخر مرة …دي حاجة جميلة منك ….
-بجد …
بصتله والدموع مغرقة وشي فابتسم وهو بيمسح دموعي وبيقول :
-ايوة بجد ……
شد على ايدي وقال :
-تعرفي اني بحبك …
بصتله ووشي احمر راح باس ايدي وقال:
-ومن زمان كمان من قبل ما تيجي تعيشي معانا …قررت ان اتجوزك…كان حلم من احلامي …فاكرة طفولتنا كنا ازاي قريبين من بعض …لما وعيت شوية كان من اهدافي اني اتجوزك ..وحصل واتجوزتك …وانا كمان عايزك تحبيني …مش مهم هتاخدي قد ايه وقت المهم تحبيني …
شفايفي اترعشت ودموعي نزلت اكتر مسحهم تاني وقال:
-مش عايزك تبكي تاني عايزك تفرحي ممكن …
هزيت راسي وانا ببتسم …باس رأسي وحضني تاني وقال:
-هعوضك عن اللي عشتيه…وعد مني …
……
بعد سنتين …
نومت ملك بنتي وانا ببوس راسها بسعادة …مكنتش متخيلة ابدا اني هفرح تاني ولا نار قلبي هتهدي بس مع ابراهيم مكانش فيه أي حاجة مستحيلة…زي ما اكون كده كنت مربوطة بقيود الماضي وهو اللي جه حررني ..خلاني اشوف الحياة حاجة تانية ….ابتسمت وانا بسمع موسيقى جاية من الصالة …طلعت برا لقيته شغل اغنيتي المفضل لأليسا (اجمل احساس في الكون )
فضلت ارقص وانا بغني معاه:
-أجمل أحساس بالكون
أنك تعشق بجنون
و ده حالي معاك
خلتني أعيش أيام
مليانه بشوق و غرام
دوبني هواك
عاشقاك بجنون روحي أنا
قلبي المكتوم كله منى
وياك بعيش أحلى هنا
يا ويلي يا ناري قلي أزاي داري
بشوقي و لهفة قلبي بقربك
حتى و أحنا سوى تتنور سنيني
و بيكبر حنيني
قرب مني تعال بحضني
و أملي حياتي هوى
غيرني بثواني أحساسي
اللي جاني أول مرة أحس بدنيا
حلوة في عيني كدا
أيه أتمنى تاني فيه كل الأماني
دنته مليت الدنيا عليي
عاشقاك بجنون روحي أنا
فجأة ابراهيم شالني ولف بيا وبعدين حضني وقال:
-بحبك يا ملاكي ♥️
-وأنا كمان♥️
تمت
ايه أكتر فصل عجبك في رواية قيود الماضي؟ شاركنا في التعليقات.