روايات

رواية فندق محطة الرمل الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

رواية فندق محطة الرمل الفصل الثالث 3 بقلم محمود الأمين

البارت الثالث

 

الجزء الثالث
ده واحد من الشباب الي شنقوا نفسهم في الاوضة
بلعت ريقي بالعافية ورجعت بصتله.. اختفي ملهوش اثر
مش فاهم حاجه.. طيب هما عاوزين مني اي.. عاوزين اي انا مش فاهم حاجه

نزلت الريسبشن تحت.. لقيت واحدة جيست واقفة وعاوزة تحجز غرفة
الموظفة فضلت تدور علي غرفة فاضية ملقيتش غير الغرفة 508
كنت عايز اتكلم مع الجيست واقولها بلاش وان حياتك هتبقي في خطر.. لكن ده طبعاً غير مسموح
كانت ست كبيره في السن.. شيال الشنط اخد شنطتها وطالعها الاوضة وهي طلعت بعده
وانا بقول يا تري هيحصل اي تانى.. ربنا يسترها في الي جاي

 

في اليوم ده طلعت عشان انضف غرفة في نفس الدور
وانا معدي قدام اوضة 508 سمعت صوت مكتوم زي صراخ مكتوم
خبطت علي الباب مرة واتنين مفيش حد بيفتح
طلعت المفتاح الاحتياطي الي بيكون معايا دايما
وفتحت الاوضة… اتصدمت عشان الست كان لافف حوالين رقبتها تعبان وبيخنقها وهي بتحاول تخلص نفسها
لما شافتني بدأت تلوح بأيديها عشان الحقها.. جريت عليها وبمجرد ما لمست التعبان اتبخر زي ما يكون هوا
الست دخلت في موجة من الكحة
وفضلت تشكرني والغريب انها مش مستغربة الي حصل

خرجت من الاوضة ورجعت الريسبشن تانى بفكر اعمل اي طيب اسيب المكان كله وامشي
لا انا مستحيل امشي قبل ما اعرف الحقيقة.. لقيت الست نازلة وطلبت تمشي من الفندق
طبعاً قالت شوفت تعبان والمدير قال نضفوا الاوضه كويس
طلبت من المدير اني اروح انا انضف الاوضة.. بصلي شوية وقال
_ ماشي يا حسن روح نضف الاوضة.. بس خلي بالك من نفسك
..
روحت الأوضة من تاني.. دخلت وفضلت ادور على حاجة مش عارف هي اي.. سمعت صوت جاي من الحمام
فتحت الحمام بحرص وانا بقول اعوذ بالله من الخبث والخبائث.. دخلت مفيش حاجه الحمام طبيعي جداً
لا مش طبيعي.. ستارة البانيو بتتحرك.. قربت وانا خايف وجسمي بيتنفض.. وفتحت الستارة.. صرخت من المنظر الي شوفته.. جثة محروقة في البانيو.. لا مش جثة دي مفتحة عينيها وبصالي وبيطلع منها صوت اشبه بزمجرة كلب

بتلفت عشان اخرج لقيتها في وشي ومسكتني من رقبتي وضغطت ضغطت.. كنت خلاص هموت لكني ضربتها وجريت بره الحمام وبره الأوضة كلها.. وروحت على اوضة الاصطف الي فيها سامي
مسكته من هدومه وقولتله
_ انت عارف كل حاجة.. انت عارف سر الاوضة دي وانت لو متكلمتش انا هقتلك انا الي بشوفه جنان خلاص مش قادر استحمل ومش فاهم اشمعنا انا
_ عشان هما اختاروك بسبب الشفافية
_ هما مين… وشفافية مين.. مش فاهم حاجة
_ انا هحكيلك كل حاجة.. هحكيلك كل حاجة.. بس توعدني انك مش هتروح هناك
_ هناك فين؟
_ تسمع عن عبدة الشيطان
_ انت بتقول مين؟ عبدة اي؟
_عبدة الشيطان.. الحكاية غريبة يا حسن.. حكاية لو انا مشوفتهاش مكنتش هصدق حرف فيها
الي حصل كان غريب… من 3 سنين كان المكان ده هادي جداً زيه زي اي مكان في الدنيا.. لحد ما في يوم جيه واشتغل في المكان هنا واحد اسمه نعيم
كان شاب زيك كده بس نعيم كان مخبي حاجة.. من تصرفاته وتوتره في بعض الأحيان
مكنش مختلط بحد ولو حد حاول يتكلم معاه.. كان بيبقي قليل الكلام جداً
بعد فترة جيه 2 شباب وبنت كان شكلهم ولبسهم غريب كده والوشم الي علي ايديهم وشم لتعبان
كانوا مصريين.. نعيم اول ما شافهم اتوتر جداً وراح للمدير وقدم استقالة ورفض يقول اي اسباب
وتاني يوم اختفي من الفندق
محدش كان فاهم في اي
لكن بعد يومين صحينا علي ابشع حاجة حصلت.. حريقة في أوضة الشباب.. دخلنا الاوضة وطفينا الحريق ولقينا 3 جثث.. وحسب شهادة الشهود الي كانوا في الاوضة الي جمبهم.. انهم سمعوا الشباب بيتخانقوا والسبب خيانة وبعدين سمعوا صوت ضرب نار.. بلغوا الريسبشن لكن علي موصلنا لقينا حريقة.. لكن كان في ورق متحرقش النار ملحقتش توصله.. والي عرفنا منه ان دول عبدة الشيطان.. وانهم بيعبدوا آله وثني
طيب اي علاقة ده بنعيم؟
اكيد ده السؤال الي جيه علي بالك.. الناس دي بتدور علي حد عنده شفافية يعني بيقدر يشوف الحاجات المستخبية المحجوبة عن العين
زيك كده.. وزي نعيم
نعيم اختار يهرب منهم ومكنش عامل حسابه انهم هياجوا وراه.. والله اعلم هو فين دلوقتي
اما عن الي انت شفتوا في الاوضة.. فالي فهمته من كلامك ان الناس دي عملت طقوس خلت الارواح تظهر للكل عشان يكشفوا من عنده الشفافية
وللاسف انت من وقع عليك الاختيار
..
_خلص كلامه وانا مش فاهم حاجه.. يعني اي؟
معني كلامه اني لازم ابقي من عبدة الشيطان.. لا لا
اعوذ بالله.. انا لا يمكن ابقي زيهم أبداً.. انا هسيب المكان كله وهمشي انا مش عاوز حاجه
_ للاسف مش هو ده الحل.. هما مش هيسبوك غير لما تبقي معاهم
_ طيب والحل.. الحل اي؟
_ المواجهة يا حسن.. المواجهة هي الحل
بس لازم تمتلك سلسلة القرون عشان تقدر عليهم
_ اي سلسلة القرون دي؟
_ علي حسب الكلام الي في الورق.. ان الي بيحميهم سلسلة معمول عليها تعويذة بتنتهي بنجمة خماسية يتوسطها رأس جدي
وان دي لو اتحرقت كل حاجة هتنتهي

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية وجلا الليل الفصل الثالث عشر 13 بقلم زكية محمد

 

خلص سامي كلامه ورجعت اوضتي رميت جسمي علي السرير وغمضت عينيا للحظة.. لما فتحت لقيت نفسي في مكان واسع جداً.. الارضية سودة والسقف والحيطان نفس اللون
وفي نص الاوضة.. الشيطان بعينه ايوة شيطان بمنظره المخيف.. وقال بصوت اجش
_ انا هعمل معاك اتفاق.. اتفاق انت الوحيد الي كسبان فيه
هتبقي معانا وهتمتلك اسرار وخبايا الارض.. هتشوف حاجات ليها العجب وهتبقي ثري معاك فلوس لا تحصي
كل ده مقابل.. انا تعترف اني الاله وتؤمن بي وسأفتح لك ابواب النعيم
_ ولو رفضت هتعمل اي؟
_ ستري الجحيم ألوان.. ستكره كل من حولك.. سأجعل حياتك اسوء من موتك
عليك عدم التفكير اذا قمت بالموافقة قام بارتداء سلسلة القرون التي تحفظ ارواحنا للابد
_ السلسلة الي قلي عليها سامي.. اقدر دلوقتي انفذ الي كنت عاوز اعمله

المخلوق ده لبسني السلسلة وهو بيقول.. طلسم مش فاهم منه اي حاجة
وصحيت حاسس اني مخنوق ومش طايق نفسي من الي عملته
لكن المفاجأة ان السلسلة موجودة جمبي علي السرير
فرصتي عشان احرقها بس مش هنا.. في الاوضة الملعونة هحرقها واخلص المكان من الشر ده
..
قومت من مكاني وانا باخد نفسي بالعافية وفي ايدي السلسلة.. طلعت الاوضة الملعونة فتحتها.. وجبت جركن بنزين وبدأت ادلق في الاوضة كلها.. وبعدها مسكت السلسلة عشان ارميها في النار.. خلاص دي نهايتهم
دي النهاية اللى الكل بيتمناها وهى انتصار الخير على الشر بس للأسف النهاية كانت حاجة تاني
….
مساء الخير انا سامي.. انا الشخص الي قولت لحسن كل حاجة عن الاوضة.. والنهاردة دخلنا علي حريقة في الغرفة 508.. طفينا الحريقة لكن الي كان ميت جوه
كان حسن
وكان علي وشه اشد انواع الفزع وماسك في ايده سلسلة فيها نجمة خماسية يتوسطها راس جدي
..
مات حسن وانتصر الشر.. لكن دي مش الجولة الاخيرة ولسه الحرب مستمرة

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية ياسمين ومحمد الفصل العاشر 10 بقلم نورة عبدالرحمن

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *