روايات

رواية غرام العيسى الفصل الأول 1 بقلم اسماء السيد

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية غرام العيسى الفصل الأول 1 بقلم اسماء السيد

 

البارت الأول

 

(غرام العيسي) part1
في القصر في الصباح بيكون الكل متجمعين علي الفطار
ونزل عيسي بكل هيبه وهوا لابس بدله سوداء اللون وكان وسيم جدا
عيسي:صباح الخير
الجميع:صباح النور
وبيجلس عيسي علي رأس الطاوله قصاد جده والجميع متجمع معاد غرام وساره عينها هتتطلع علي عيسي
عامر:أومال فين غرام لسا مصحيتش ولا ايه
رحمه:لا يا أبوي فاتها صحيت
عامر:اومال فينها مشوفتهاش
فجأه لاقا غرام بتبوسه من خده وكانت لابسه دريس ابيض وخمار اسود ونقاب اسود وكانت جميله حتي في النقاب
عامر:اتاخرتي ليه يا حبيبتي
شاورتله غرام انها كانت بتصلي
عامر بإبتسامه :اللهم تقبل يا حبيبتي اقعدي يلا
وراحت غرام قعدت جمب مريم ونور
نور بمرح:صباح الفل والعسل عليكي يا روما
غرام حضنتها
مريم :انتي هتروحي الجامعه النهارده ياروما
غرام هزت دماغها ب اه
كامل:صحيح ياغرام يابنتي ابوكي جاي النهارده
غرام كانت بتاكل فجأه شرقت ومريم عطيتها ميه
وبعدين قامت من علي الاكل واخدت شنتطها وشاورت لهم بمعني انها شبعت واتأخرت
روحيه:انتي لسا مأكلتيش حاجه
شاورتلها غرام بمعني الحمدلله وطلعت جري
عامر:ليه اكده يا كامل لازم تقول علي الاكل
كامل بندم:معلش يا ابوي حقك عليا بس والله انا فكرتها نسيت مش معقول هتفضل كدا من غير ماتتكلم هيا وابوها
روحيه بحزن:ما انتا عارف انها مبتتكلمش من الصدمه من يوم الي حصلها
عيسي بستغراب :هوا ايه الي حصلها انا شايف غرام هنا من 10سنين وعمري ماشوفت وشها ولاسمعت صوتها حتي
(غرام وعيسي عمر ما حصل بينهم اي كلام ولا هوا عمره شاف وشها وغرام بتخاف من عيسي جدا لانه عصبي)
روحيه:يلا يابني دي كانت حادثه وراحت لحالها بس يارب تنسي يارب
عامر بحزن:ربنا يصبرها ويعوضها عن كل حاجه يارب
عيسي :عن اذنكم انا لازم امشي
وقام عيسي واتجه للخارج وركب عربيته ووراه عربيات كتير
فيها حرس وهوا طالع من باب القصر لاقي غرام بتتمشي وسرحانه وبتعيط فزمرلها بالعربيه وهيا ما اخدتش بالها
عيسي بغضب:غرام يا غرام
غرام فاقت وبصت لقته هوا فخافت وشاورتله ب في ايه
عيسي:اركبي اوصلك في طريقي
غرام هزت راسها بنفي
عيسي:انا قولت كلمه واحده اركبي يلا
فخافت غرام من ذاك الغاضب وركبت ورا
عيسي بغضب:انا مش السواق بتاع حضرتك يا هانم اركبي قدام يالا
بسرعه نزلت غرام وركبت قدام وهيا دموعها مبتقفش
عيسي :انتي مركبتيش العربيه توصلك ليه
شاورتله غرام بمعني انها كانت مخنوقه ومحتاجه تتمشي
عيسي:انا مش فاهم حاجه منك ممكن تكتبي
وطلع قلم ونوت بوك من التبلوه وعطاهم لغرام وهيا كتبت …كنت مخنوقه شويه ومحتاجه اتمشي حضرتك …
عيسي:اه تمام…….
وغرام بصت علي الطريق وسرحت لحد مامر ربع ساعة ووصلها من غير اي كلام
عيسي:اتفضلي وصلنا
غرام فتحت الباب ونزلت وشاورتله بمعني.. شكرا..
وعيسي فهم انها بتشكره
عيسي:العفو عن اذنك… ومشي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الجامعه
ميرنا بمرح:صباحك عسل ياغرام قلبي
غرام بإبتسامه وشاورتلها انها وحشتها
(ميرنا بتفهم لغه غرام لان هيا اتعلمت الاشاره عشانها وبتفهمها حلو اوي)
ميرنا :وانتي كمان وحشتيني اوي اوي ياروما..وحضنتها
غرام شاورتلها ان باباها جاي النهارده
ميرنا بحزن:انسي بقا يا غرام دا الموضوع عدا عليه 10سنين
غرام بدموع شاورت انها مش قادره تنسا عشان هيا مجروحه
ميرنا بمرح:ياسطا سيبك من كل دا احنا نروح نفطر وبعدين نروح المحاضره لان النهارده علينا دكتور جديد غير دكتور عبد المعز الاقرع دا يا بت ههههه
غرام ضحكت وشاورت بيلا يا سطا
ميرنا:تب والله دماغه شبه البطاطسيه الي بخرمها لما اكون بعمل محشي مع امي ههههه
غرام ضحكت جامد وكتمت بوء ميرنا واخدتها ومشيو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند عيسي
دخل الشركه ووراه حرس كتير وايده في جيبه والتانيه ماسكه الاب وجامبه السكرتيره وكل البنات عينهم هتتخلع عليه وهوا ولا شايفهم والمواظفين كلها واقفه احترام وخوف من عيسي ومحدش يستجراء يعدي من أمامه وركب الاسانسير الخاص بيه فقط محدش يستجراء يركبه غير عيسي الهواري….
ووصل الدور الخاص بيه ودخل مكتبه
سلمي السكرتيره:تحب اجيب حاجه لحضرتك يا فندم
عيسي :هاتيلي قهوه وهاتيلي ملف الصفقه الجديده
سلمي بخوف:تمام حضرتك ثواني وهيكونو عندك
عيسي:دياب وصل ولا لسا

 

سلمي:دياب بيه هنا من نص ساعه حضرتك
عيسى:ابعتيله يجي حالا
سلمي:تمام يا فندم… وطلعت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند غرام
كانت فطرت هيا وميرنا ودخلو المحاضره وكان متأخرين خمس دقايق
ميرنا خبطت علي الباب ودخلت
مالك بغضب:انتو لسا فاكرين تيجو يا هوانم
ميرنا بعصبيه:حضرتك يا دكتور اتأخرنا خمس دقايق مش اكتر
مالك بغضب:ولو دقيقه واحده انا محدش يتأخر في محضرتي فاهمين
ميرنا بغضب:ماشي يا استاذ عن اذنك…
ومسكت غرام ودخلت.. ومالك هيطق
مالك :عرفوني بيكم واحد واحد تمام
الجميع:تمام
وكل واحد بداء يعرف نفسه لحد ماجيه الدور علي ميرنا وغرام
ميرنا:انا ميرنا محمد
ومالك فضل منتظر غرام تتكلم ومتكلمتش
ميرنا : اسمهاغرام حسن الهواري
مالك بغضب:وهيا خرسه عشان تتكلمي مكانها…
الكل ضحك وغرام عيطت
ميرنا وقفت بغضب:حضرتك هيا عندها مشكله في صوتها مش اكتر وبكرا هتتحسن فبلاش تريئه عليها
مالك بغضب:انتي ازاي تتكلمي معايا كدا تب ناقصه انتي والسنيوره 50درجه افرحي بقا
ميرنا بغضب:والله لو هنسيب الكليه كلها قايم نايم بس متفكرش تجرح صاحبتي.. وعلي ايه انا هسبهالك خالص يلا ياغرام
وقامت ميرنا ونزلت هيا وغرام من المدرج ومالك مصدوم من جرائتها وحبها لصاحبتها
مالك :استني….
وقفت ميرنا وغرام
ميرنا:نعم عندك حاجه تاني يا دكتور
مالك بندم:اتفضلو احضرو المحاضره وانا مكنتش اقصد يا انسه غرام
ميرنا بصت لغرام وغرام شاورت بمعني .. مكنش يقصد انا مسمحاه..
ميرنا:تمام يا دكتور ولا يهمك…
وطلعت ميرنا وغرام المدرج تاني ومالك بداء يشرح وعينه علي ميرنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
كانت العيله كلها قاعده في الصالون مستنين حسن الي علي وصول
عامر:انا خايف علي غرام لما تشوفه هتعمل ايه
كامل:ان شاء الله خير يا ابوي
روحيه:استرها يارب علينا
فجأه دخل حسن راجل في الاربيعنات
حسن:السلامه عليكم
عامر بفرحه:الف حمد الله علي السلامه ياولدي
حسن:الله يسلمك يا ابوي
وقرب باس ايده وحضنه وراح عند امه
روحيه:اتوحشتك ياولدي
حسن بحب:وانا اتوحشتك اكتر ياغاليه
وسلم حسن علي الكل وهما فرحانين بيه
حسن :اومال غرام فين يا ابوي
عامر:في الجامعه ياولدي
حسن: تفتكر سامحتني يا ابوي
طبطب كامل علي كتفه
كامل بحزن:مفتكرش يا اخوي بس اكيد بعدين هتسامحك
عامر:غرام قلبها طيب وهتسامحك ياولدي
حسن بحزن:انا بعدت خمس سنين عشان اسيبها تهدا

 

روحيه:خير إن شاء الله ياولدي اطلع ارتاح لما الغدا يجهز
حسن :حاضر ياما عن اذنكم.. وطلع
رحمه:ربنا يستر
تفيده:عندك حق ويعديها علي خير
بسمه بخبث:هوا ايه الي كان حصل زمان ياعمي
عامر بجمود:ملكيش صالح انتي يا بسمه.. وقام دخل المكتب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند عيسي
كان قاعد في مكتبه فجأه دخل عليه دياب وقعد
دياب بإبتسامه:صباح السكر عليك يا سكر
عيسي بقرف:سكر.. تصدق انك هايف ياواد
دياب بمرح:منك نتعلم يا عيسي
عيسي :ماشي هربيك بس مش دلوقتي المهم عملت ايه في الصفقه الجديده
دياب بجديه:كله تمام والحديد بتاع المناقصه وصل المخازن
وكثفت عليه الحراسه
عيسي:تمام اوي بس خلي بالك عشان سليمان حاطت عينه علينا اليومين دول
دياب:عيب عليك يا وحش هوا انا قله بردو
عيسي:ربنا يستر يا قله
دياب :تصدق انك مهزئ لا انا زعلان وسايبلك مكتبك قايم نايم
عيسي بضحك:وانتي ايه الي مزعلك يا مزه ههههه
دياب بمرح :ما انتا لو مهتم كنت عرفت لوحدك
عيسي بخبث قام وقف ودياب وقف قصاده
وفجأه عيسي شده من وسطه
دياب بخوف :ايه ياشبح هدي اعصابك كدا انا دياب صاحبك مش سعديه الشغاله
عيسي بخبث:ومالو دياب سعديه متفرقش يا مزه
وفجأه اتفتح الباب ودخل يوسف
يوسف بصدمه وضحك:الله الله انتو بتعملو ايه
دياب :اوعا تفهمني غلط ياجو
يوسف بضحك:بتخونني ياواطيه ومع مين ابن عمي
دياب:والله ما انا دي اختي مني هيهي
عيسي زقه علي يوسف
عيسي بضحك:برا يا سافله
دياب :عن اذنكم ياشباب هيهي
يوسف: واطيه بس بحبك ههههه
دياب:هستناك يا جو
يوسف:حمامه ياقطه
عيسي:والله انتو عيال فاضيه
يوسف:يا عم اضحك بقا انتا علطول مكشر.
عيسي:طمني دفعت رسوم المزاد ولا لاء
يوسف بجديه :ايو دفعتهم وكمان قدمت في المناقصه الجديده ودا ورقها
ويوسف عطاله ملف
عيسي:تمام روح انتا
يوسف:تمام عن اذنك
وخرج يوسف وعيسي قعد يشتغل
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند غرام
كانت طلعت من المحاضره وقاعده هيا وميرنا في الكافتريا
ميرنا:ابوكي جاي النهارده ياروما هتعملي ايه
غرام شاورتلها بمعني مش عارفه
ميرنا:سامحيه يا غرام الموقف كان صعب بردو
غرام شاوت بمعني:وانا مكنش ليا ذنب في حاجه بردو
ميرنا:انا عملت حاجه يا غرام حلوه بس وافقي
غرام شاورت :عملتي ايه
ميرنا: حجزت عند دكتوره كويسه عشان صوتك
غرام شاورت:لاء انا مش موافقه
ميرنا:عشان خاطري وحياتي عندك يا غرام وحياتي
غرام بستسلام:تمام يلا بينا
ميرنا بفرحه :يلا بسرعه
وقامت ميرنا وغرام وراحو للدكتوره
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند الدكتوره والي اسمها نسمه
نسمه:اهلا اهلا يا انسه غرام
ميرنا:اهلا بحضرتك يا دكتور
نسمه:اتفضلي معايا نكشف
غرام شاورت بمعنى يلا
وبعد كشف دام نص ساعه
ميرنا :ها طمنينا يادكتوره
نسمه:مفيش اي مشكله عضويه ولا اي مشاكل هيا الحالة نفسيه
ميرنا:تب والحل
نسمة:الحل انها تاخد الادويه ديه وانشاء الله خير
غرام شاورت بمعني هيجيب نتيجه
نسمه :ان شاء الله خير
غرام شاورت بمعني يارب
ميرنا:في متابعه تاني
نسمه:هتجيلي كل أسبوع
ميرنا:تمام يادكتور عن اذنك
وخرجت غرام وميرنا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
كانو الخدم بيحطو الاكل
روحيه:مصطفي روح صاحي اخوك
مصطفى:حاضر ياما.. وطلع
وبعد دقايق الكل اتجمع علي الاكل معاد حسن الي لسا منزلش
وصلت غرام
عامر:اهلا يابتي تعالي اتغدي
غرام كانت متجه للسفره بس فجأه وقفت بصدمه لماشافت حسن نازل
حسن بلهفه:غرام وحشتيني
غرام فجأه دموعها نزلت وبدأت تفتكر الي حصل وترجع لورا
وحسن بيقرب بحزن
وفضلت غرام ترجع لحد ماخبطت في عيسي وهوا داخل وكانت هتقع بس لحقها ولأول مره عيونهم تتقابل وعيسي سرح فيها وفجأة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى