روايات

رواية عمر وتيا – خلف الستار المعتم الفصل الاول 1 بقلم ريم محمد

رواية عمر وتيا – خلف الستار المعتم الفصل الاول 1 بقلم ريم محمد

 

البارت الاول

 

لقراءة الرواية كاملة بدون إعلانات (اضغط هنا)

“هندخل الجامعة ومحدش هيعرف أننا متجوزين”

*دي أول جُملة سمعتها فى يومي الدراسي، متجوزة انا وعمر وهو بيحبّ وحدة تانية، وأنا مكنتش عايزة أتجوزه!*

“داخل الجامعة”

_أميرة:صباح الخير، وحشاني جدًا

_تيا:صباح النور وأنتِ أكتر، الجامعة المكان الوحيد إلى هاخد راحتي فيه

_أميرة:حساكِ متقيدة

_تيا:أنا فى سجن

*بدأ اليوم عادي وطبعًا لاقيت عمر بيضحك لكُلّ عادي وبيعاملني وحش!*

“فلاش باك”

*أنا قولت مش متجوز، متجيش وحدة تقيدني، وبعدين تِيا دي مش ستايلي*

“باك”

_أميرة:بينهم شغل يا تِيا

_تِيا بإرهاق:أنا تعبت

_أميرة بحُزن:معرفش مفيش طريقة أدعيله بالهداية

_تِيا:يارب

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تِيا:ألو، أنت فين؟

_عمر:روحت، أصرفي وتعالي بتاكسي

_تِيا:تمام هصرف

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أميرة:هخلِّي مراد يوصلك

_تِيا:مينفعش يا أميرة

_أميرة:هكون معاكوا

*ركبت وأنا متوترة لإن مراد مش مجرد شخص عادي؛دا دكتور فى الجامعة وكمان ابن خالتي *

_مراد:أخبارك ايه يا مدام تيا

_تِيا بتوتر:الحمد لله كويسة

_مراد:لو احتجتي حاجة فى المادة هشرحلها ليكِ

_تِيا:بإذن الله

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_أميرة:مالك يا مراد

_مراد بغضب:مش شايفة مش مقدر قيمتها طبعًا مهو أدها هيكون أزاي يعني؟، لسه ليها سنة وتتخرج وهي متجوزة!!

_أميرة:عارفة إن عمر مش مقدّر قيمتها، وواضح أنك لسه بتحبّها

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_عمر:حمدلله على السلامة يا هانم

_تِيا:الله يسلمك، هروح أجهز الأكل

_عمر بسُخرية:منا أشتريت دليفري

_تِيا:أنا أتأخرت وأنا جية ما أنت مستنش تاخذني

_عمر:يعني عيزاني أوصلك وأسيب البنت الوحيدة إلى حبّتها تتمرمط

_تِيا:لأ طبعًا أهم حاجة حبيبتك

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*أتنرفزت من كلامه عصبني أوي وقررت، أتكلم مع بابا يمكن ننهي المهزلة دي*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*صحيت الصُبح لاقيت عمر قاعد بيشرب قهوته وشكله مستنيني*

_عمر:كُلّ دا نوم؟، مش هفضل مستني حضرتك كتير

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية ليلى وعلاء الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار

_تِيا:مش هروح الكلية انهاردا

_عمر:براحتك على الأقل وفرتي عليّ بس مرة تانية تبقي تعرّفيني عشان مستناش على الفاضي

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تِيا:يا ماما، هو بيحبّ وحدة تانية خليه يتجوزها وكفاية كدا أحنا لسه بندرس سوا وأد بعض مننفعش لبعض لسه تالتة جامعة وكمان زميلي فى الجامعة

_الأم:أنتِ عارفة الجواز دا؛مفيد للعلتين ومع الوقت هتحبّوا بعض يا تِيا

_تِيا:وذنبي وذنبه إيه طيب؟!

_الأم:أنتوا أنسب اتنين لبعض وخلاص اتجوزتوا التزموا بدا

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*فوضت أمري لله وقررت أصلي ركعتين لله أدعي وأشتكي له قلة حِيلتي وربنا ينزع من قلبي حُبّ مراد*

*لاقيته داخل وهو فرحان ولاقيت ملامح وشه مُبتسمة كدا؛بس للأسف متجوازه ومش من حقّي أتأمله! لإن جوازنا مش حقيقي*

_عمر بقسوة:أبقي أدعيلي يا سِت الشيخة ربنا يجمعني بيها

_تِيا بإندهاش:أدعيلك؟

_عمر:مالك مش أنا جوزك ومن حقّي أطلب منك إلى أنا عوازه؟

_تِيا بلامبالاة مُصطنعة:أه، طبعًا حقّك، تصبح على خير

_عمر:وأنتِ من أهله

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*الصبح صحيت ولاقيته كالعادة مستني وملامح وشه مكّشرة ومضايق*

_عمر بغضب:هفضل مستني حضرتك كتير

_تِيا:طبيعي السِت تتأخر فى اللبس عن الراجل

_عمر بلامبالاة:معلينا

*ركبنا العربية وأنا مُندمجة مع النّاس فى الشارع وكدا وفى نفس الوقت خايفة من الكُلية وخصوصًا إن الفترة إلى فاتت مكنتش لطيفة بس برجع أفتكر وأقول خلاص أنا متجوزة ومراد بني آدم تَّقي وعمره ما هيعمل حاجة تأذيني*

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

“فى الكُلية”

*رُحت قعدت وكانت محاضرة مراد!!

دخلت متوترة لأني جيت متأخر*

_تِيا:أنا أسفة بجد على تأخيري

_مراد:تاني مرة متكررش

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

_تِيا:فرضًا يا مراد أتجوزت غيرك هتعمل إيه؟

_مراد:اممم، ه*ق*ت*ل*ه

_تِيا:بتهزر صح

_مراد:ما طبيعي محدش هيتجوزك غيري

_تِيا بحُبّ:ربنا يوفقنا فى حياتنا يارب

_مراد بعشق:يارب

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

دي رواية مميزة جدًا جرب تقرأها  رواية ستبقى حبيبي الفصل التاسع 9 بقلم راجية الجنة

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها وتشوف الروايات الجديدة وتطلبها

انضم لينا على الفيس بوك (من هنا)

و

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *