روايات

رواية وجه في القلب الفصل الأول 1 بقلم جويرية أحمد

رواية وجه في القلب الفصل الأول 1 بقلم جويرية أحمد

 

 

الباارت الأول

 

بسمة : لسه بترسمى … مفيش مرة اجى ازورك إلا وانتى سرحانة وبترسمى

هدى : أهلا أهلا يا مرحبا بسمسمة بنت عمى ….. لازمى تدخلى بالغلبه واللماضة بتاعتك

بسمة : بردو بترسمى في واحدة داخلة ثانوية عامة علمى وترسم دانا قولت هلاقيكى نزلة مذاكرة بتكلى الكتب اكل

هدى : مذاكرة ؟؟؟ يعنى لا خروج وكمان اقعد اذاكر

بسمة : طب ادام فاضية تعالى نخرج نتمشى شوية ….. ونتفرج على المحلات ونشترى شوية حاجات

هدى : انتى عارفة بابا عامل عليا حظر تجول ومش بخرج الا معاه او مع ماما

بسمة : هو عمى دكتور شاكر مزودها حبتين بس ليه حق ….. انتى بنته الوحيدة اللى ملوش غيرها وكمان قمر بيخاف عليكى
فاكرة لما رحنا فرح ابن عم بابا والعيون كانت عليكى وطنط سمية اللى فضلت تزن على باباكى طول الفرح علشان تجوزك لابنها وكل الفرح كان بيسأل عليكى ….. بصراحة كنتى قمر تحفة يومها ….. الفستان الازرق وشعرك البنى الناعم وبياضك وعيونك العسلى وميكياجك الرقيق ومشيتك ورقتك …… خطفتى الجو كله

هدى :اه ولا وائل لما جه يكلمنى ويعرفنى بنفسه …..بابا زعل واتعصب وخدنا ومشينا على طول…….. ومن ساعتها وبابا مزودها اوى ….. وفضل يقول البنت صغيرة وتنشغل عن مستقبلها ….. انا خلاص قربت اطق من الحبسة ….. وبابا كمان مشغول معظم الوقت في الجامعة والمستشفى والعيادة ويمكن مش بشوفه غير كل 3 او 4 أيام ما يكملش 5 دقايق….. يا بختك بعمى كمال
بسمة : احنا هنقر ولا ايه؟ وبعدين انا مش وحيدة انا عندى ولدين هانى وعمرو بخرج معاهم وبابا مش بيخاف عليا اوى زى عمى شاكر

هدى : وانتى مابتدتيش مذاكرة ليه ؟ مش ثانوية عامة برده

بسمة : ايوه …. هبتدى الاسبوع الجاى …… نفسى ربنا يكرمنى وحقق حلمى وادخل اداب قسم فرنسى

هدى : يا بختك انتى عارفة هتعملى ايه؟ لكن أنا ……..

بسمة : ايه ده انتى هتبكى يا هدهد

هدى : مش عارفة اعمل ايه مع بابا ؟ من طول عمرى وهو عايزنى اكون دكتورة زيه …..وأنا بحب الرسم والديكور ونفسى ادخل فنون تطبيقية ….. وهو رافض الفكرة تماماً

بسمة : انتى كلمتيه؟

هدى : من بعيد لمحت كده ….. وهو زعل وقال لى انتى بنتى الوحيدة وعايزك تكونى من بعدى وتشيلى اسمى ….. وكلام كتير عن حلمه وأمله فيا ….. بسكت وبيهرب منى الكلام …. ومش عارفة اعمل ايه ؟ اتنازل عن حلمى ومستقبلى علشان حلم بابا
بسمة : بس ده صعب اوى

هدى : الحل التانى انى ازعل بابا وده اصعب عليا

هند ( والدة هدى ): مفاجأة ……

بسمة وهدى: خير ……..

هند : اجهزوا يا بنات هنخرج نغير جو ونتغدى بره ونشترى شوية حاجات

هدى : بجد يا ماما …… ثوانى ونكون جاهزين

 

ارتدت هدى جوب كحلي واسع تزينه ورود صغيرة وردية رقيقة وبلوزة وردية ووضعت سلسة رقيقة على شكل قلب في عنقها وساعة ذهبية وخاتم رقيق على شكل قلب ورفعت شعرها الناعم بشريط أزرق وتركت لبعض الخصلات العنان لتطير حول وجهها البريء المضيء وبرغم بساطتها تبدو جميلة أنيقة رقيقة تجذب العيون بابتسامتها البريئة وطلتها الرائعة وتجذب القلوب بعيونها الساحرة

هند : يلا يا بنات مش عايزين نتأخر

هدى : يا ماما جهزت خلاص

تخرج هند وهدى وبسمة وتغلق الباب ….. لتجد شاهى ابنة عمتهم …..وهى في نفس السن تصعد لشقتها فالمنزل منزل العائلة …. تنظر شاهى لهدى في غيرة وتتفقدها من أسفل لأعلى ….. شاهى جميلة وتشترك مع هدى في كثير من الملامح ….. ولكن هدى لها طلة جميلة ونظرة بريئة تملئ عيونها الجميلة وروح مرحة تحب الجميع

هدى : ازيك يا شاهى ….. عاملة ايه؟

شاهى : كويسة ….. راحين فين؟

هند: هنشترى شوية حاجات ….. تحبى تجى معانا

شاهى : لا يا طنط …. انتى عارفة كل حاجتى بجبها من اوروبا ….. الذوق هنا مش بيعجبنى

بسمة : على راحتك …. سلام

هدى : كان يوم جميل اوى

هند : مبسوطة حبيبتى

هدى : ايوة يا ماما ربنا يخيلكى ليا يا رب

بسمة : المطعم كان اكله ممتاز ….. وكمان اشترينا حاجات حلوة اوى

هدى : عطشانة اوى اروح اشترى حاجة ساقعة نشربها واحنا بنتمشى

شاب : لو سمحتى يا أنسة انتى اسمك ايه؟ …. ممكن اعرف ساكنة فين ؟

هدى تلون ووجها باللون الاحمر ولم ترد

الشاب : انا متبعك من ساعة ما دخلتى المول ونفسى اتعرف عليكى

طلبت هدى الحاجة الساقعة وتجاهلت الشاب تماماً

الشاب : ارجوكى ما تفهمنيش غلط انا عاوز اخطبك

هند : ايه فيه حاجة يا هدى ؟

هدى : لا ابداً يا ماما

الشاب : حضرتك والدتها ؟

هند : ايوة في حاجة

الشاب : انا معجب ببنت حضرتك وعايز اخطبها

هند : بعد اذنك الكلام ده ما يصح …… والبنت صغيرة عن اذنك

الشاب : طب لو سمحتى ….. العنوان …… اسمك ايه؟

هند : ازاى تسمحيله انه يكلمك

هدى : هو اللى بيتكلم …. أنا ما ردتش عليه ولا كلمة

هند : لو بابا عرف هيضايق اوى

بسمة : ليه يا طنط ؟ عادى ….. هدى جميلة وكلنا في المدرسة بنقول هى أول واحدة هتتخطب ووتجوز فينا

هند : بلاش الكلام ده …. انتو لسه صغيرين

هدى : بابا هيزعل ليه ؟ المفروض يفرح ان بنته بيجلها عرسان

هند : وبعدين يا بنات …. انتو لسه صغيرين ومتشغلوش دماغكم غير بالمذاكرة والثانوية العامة

بسمة ( بصوت منخفض في اذن هدى ): احكيلى بالتفصيل حصل ايه؟

هدى : لأ ….قوليلى انتى إيه اللى حصل؟

بسمة : يا خسارة شكله شيك ومحترم اوى ….. وكمان كان حالته حالة وهو بيكلمك ….. وانتى وشك احمر خالص

هدى : اتكسفت جامد

مر اليوم والبنات مبسوطة وبتضحك وبيفتكروا موقف الشاب المعجب بهدى

 

 

هند : يلا يا هدهد لنتأخر على المدرسة

هدى : صباح الخير يا أحلى أم ….. صاحية وجاهزة من بدرى

هند : ربنا يحميكى حبيبتى ويوفقك وتكونى الأولى زى كل سنة

هند : يلا حبيبتى مستنين ايه؟

هدى : مستنية بسمة وشاهى علشان نروح مع بعض

شاهى : فيه ايه يا ماما استنى شوية لسه بدرى

صفية (والدة شاهى ) : هتتأخرى على المدرسة وزمان هدى وبسمة مستنينك

شاهى : يوووووووه مش عايزة اروح معاهم …. انتى مصممة ليه انى اروح معاهم

صفية : مش بنات خالك وفى نفس المدرسة وبكون مطمنة وانتوا مع بعض

شاهى : بنات خالى اه لكن مش صحاب

صفية : انتى بتزعلينى بالكلام ده …. بسمة وهدى ادب واخلاق واحسن اصحاب ليكى

شاهى : هدى .. هدى …. هدى …. دمها تقيل على قلبى

صفية : يا حبيبتى نفسى تكونى زيها…. الشطارة والجمال والذوق والاخلاق

شاهى : هى اللى تكون زى …. وانا هروح لوحدى مش معاهم

هدى طالبة متفوقة في المدرسة تحافظ على الترتيب الأول …… محبوبة من المدرسين والمدرسات ومعروفة في المدرسة أنها الطالبة المثالية ….. تمثل المدرسة في المسابقات العلمية وحصلت على أكثر من جائزة ….. أما شاهى كثيرة المشاكل ومستواها متوسط في المدرسة …… تغار شاهى من هدى للمقارنة المستمرة بين الفتاتين …… وتحاول شاهى اثارة المشاكل مع هدى واثبات أنها الافضل والاجمل والاكثر أناقة

مستر وليد : هدى لو سمحتى تيجى أوضة المدرسين في الفسحة

هدى : حاضر يا مستر

مستر وليد : مستواكى في الامتحان مش كويس ولو استمريتى على كده هيأثر على مجموعك

هدى : انا أسفة جدا … بذاكر كتير جدا بس بنسى

مستر وليد : أكيد بتحفظى مش بتفهمى والكيميا فهم قبل الحفظ

هدى : حاضر يا مستر هبذل جهدى

هدى ببكاء : ماما مش عارفة اعمل ايه في الكيميا كل ما ذاكر انسى

هند : حبيبتى لو صعبة عليكى خدى درس

هدى : انتى عارفة يا ماما انى بعتمد على نفسى والدروس بضيع وقتى

هند : حبيبتى انتى في ثانوية عامة … شوفى المواد الصعبة وناخد درس من الاول وممكن تخدى مع شاهى لانها بتاخد دروس في كل المواد هكلم صفية ورتب معاها الدروس شوفى انتى محتاجة ايه

هدى : الكيميا بس

شاهى : خلاص يا داليا هطق …. على طول تشجيع وجوايز ومدح في الست هدى لما زهقت ….. دا كان بيقول الكلمة بطلوع الروح …. وكل ماتكلم يقولى خلينا في الدرس وركزى شوية ….. من ساعة هدى ما حضرت معايا والتركيز والاهتمام عليها

داليا : طب وانتى زعلانة ليه ؟

شاهى : مستر عادل معروف في المدرسة كلها بشطارته وانه جد جدا وبيسمحش لبنت تكلمه غير في الكيميا وبس ….مع انه شاب لسه متخرج من 4 سنين …… لكن شخصيته قوية جدا واثبت نفسه في المدرسة وكل بنت بتعمله ألف حساب…….. دلوقتى نظراته الجمده اتغيرت وبحس انه مبهور بيها وبكلمها واسلوبها ….. عنيه بتلمع لما يشوفها … حاسة انه بيحبها

داليا : وهى ؟

شاهى : انتى عارفة ولا على بالها الكتب والمذاكرة وخلاص …… ازاى يعجب بيها وأنا لأ …. أنا أحلى وأشيك منها ألف مرة …. ازاى يفضلها عليا

داليا : انتى حاولتى تلفتى نظرة ليكى

شاهى : طبعا يا بنتى ولا الهوا …. اللبس والبرفان والكلام وهو ولا هنا ….. وقدمتله هدية قيمة جدا وهو رفضها

داليا : يا حبيبتى احنا في ثانوية عامة خلينا في المذاكرة أحسن

شاهى : خليكى انتى انا عارفة هعمل ايه

مستر عادل : شاهى كنت عايز اكلمك في موضوع قبل هدى ما تيجى

شاهى ( مبسوطة جدا ) : خير يا مستر

 

شاهى : هموت من الغيظ يا داليا …… مش شايفة ادامى ….. كنت حاسة انى ضغطى بيرتفع ونفوخى بيولع …. وكنت هرتكب جريمة قتل النهاردة ….

داليا : ايه اللى حصل لده كله؟

شاهى : مستر عادل طلب يكلمنى قبل ما تيجى الهانم ….. فرحت وحسيت انه بيهتم بيا وحس باهتمامى بيه ….. وطلع هدى من دماغه وان نظراته ليها وهم في خيالى …… الاقيه يسألنى عن هدى …. مرتبطة ولا لأ ؟ ويحكى عن ظروفه وانه معجب بيها وبيحبها جدا ونفسه يتقدم لها …. بعد السنة ما تخلص …… وبيوسطنى انى أسألها عن رأيها فيه واجس نبضها من بعيد ….. خايف يحرجها لو كلمها وتاخد منه موقف …. وعارف قد ايه هى خجولة ووشها بيحمر …… وفضل يتكلم عن ادبها واخلاقها وشخصيتها الجميلة ….. وكلام يحرق الدم …. بيوسطنى علشان بنت عمتها وبخاف على مصلحتها ….. وان احنا بنات زى بعض

داليا : اهدى ما تعمليش في نفسك كله ؟

شاهى : اهدى ازاى …… هدى دى احسن منى في ايه ؟ ليه يفضلها عليا ؟

داليا : وانتى كلمتيها ؟

شاهى : طبعاً لأ … مش هقولها حاجة ….. حتى لو هى مش بتفكر فيه ….. اقولها فيه واحد بيحبك ومعجب بيكى ونفسه يسعدك وكلمة منك تخليه أسعد أنسان ….. علشان تفرح وتحس انها مرغوبة

داليا : وانتى دلوقتى هتعملى ايه؟

شاهى : هعمل كتير ….. دى فرصة جاتلى وهنتقم منه ومنها …. هما الاتنين لازم بتعذبوا ويحسوا بالنار اللى جوايا
داليا : ليه كده يا شاهى ؟ محدش عمل فيكى حاجة

شاهى : عادل فضل هدى عليا ….. أما هدى دى من طول عمرنا وهى احسن في كل حاجة ….. مهما يكون لبسى غالى وشيك تكون هى اجمل واحلى والعيون تكون عليها …… مهما اذاكر تطلع هى الاولى وتسبقنى بمراحل ….. طول ماهى موجودة الكلام عليها …. علطول عاملة فيها البنت الطيبة اللى بتساعد كل اللى حوليها ….. مطيعة وبتسمع الكلام ورقيقة ….. وأنا طبعا اللى مغلبة ماما ومش بذاكر وبتأخر ودلوعة وعنيدة …… وكلمة ماما نفسى تكونى زى هدى بنت خالك بتخلينى اولع من الغيظ

داليا : ليه بسمة صحبتها وكويسين مع بعض ؟

شاهى : بسمة ما يفرق معاها حاجة …… بتحب الضحك والهزار وليها اهتمامات تانية ….. وبتحب هدى وصحاب

 

شاهى : ازيك يا خالو

دكتور شاكر : ازيك يا شاهى عاملة ايه؟ في حاجة حصلت ؟

شاهى : ابداً يا خالو …. كنت بشترى شوية حاجات ولاقيت نفسى قريبة من عيادة حضرتك …. قولت اطلع اسلم

دكتور شاكر : شاهى في ايه قلقتينى

شاهى : اقولك ايه يا خالو ؟ كنت عايزة اكلم حضرتك في موضوع كده …

دكتور شاكر : اتكلمى حبيبتى انا سمعك

شاهى : اصلى كنت عايزة اغير مدرس الكيميا ومش عايزة هدى تزعل منى

دكتور شاكر : وايه اللى هيزعلها؟

شاهى : يعنى هى بتقول انه كويس وشرحه حلو وبتفهم منه كويس جدا

دكتور شاكر : لما هوه كويس انتى مش عايزاه ليه؟

شاهى : بصراحة يا خالو …. طريقته في التعامل مش كويسة بيتكلم ويهزر ويفضل يحكى كتير وبيخرج عن الدرس وأنا ما بحبش كده …. وكمان …. وكمان …..

دكتور شاكر : وكمان ايه ؟ قولى على طول

شاهى : سمعته بين البنات في المدرسة مش كويسة ….. أنا ما كنتش أعرف خالص ….. ولما عرفت قولت لهدى نعتذرله ونشوف مدرس تانى ….. بس هى ما رضيتش …. ومتمسكة بيه جدا ….. شوف حل المشكلة علشان هتفق مع مدرس تانى يا خالو

شاهى : مستر عادل …. عايز اقولك خبر حلو

مستر عادل : خير يا شاهى

شاهى : كلمت هدى بخصوص الموضوع اللى كلمتنى فيه

مستر عادل (بلهفة ) : هاه يا شاهى قالتلك ايه ؟

شاهى : بسهولة كده اقولك ؟

مستر عادل : قولى بس واللى عيزاه اعملهولك

شاهى : لما قولتها انك معجب بيها فرحت اوى ….. ولما قولتها انك عايز تخطبها كانت هتطير من السعادة

مستر عادل (فرحان جدا) : بجد يا شاهى ده اجمل خبر سمعته في حياتى … مش عارف اكفأ ازاى ؟

شاهى : بس فيه حاجة

مستر عادل : ايه هى ؟

شاهى : انت عارف هدى خجولة ومؤدبة جدا …. وما تحبش تخبى حاجة عن اهلها …. هى عيزاك تقابل باباها في العيادة وتتعرف عليه …. واطمن هى هتدى لباباها فكرة عندك ….. جهز نفسك للمقابلة ….. ومبروك مقدماً

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى