رواية عشق بين بحور الدم الفصل الرابع 4 بقلم أسماء السعيد - The Last Line
روايات

رواية عشق بين بحور الدم الفصل الرابع 4 بقلم أسماء السعيد

رواية عشق بين بحور الدم الفصل الرابع 4 بقلم أسماء السعيد

 

 

البارت الرابع

 

#عشق_بين_بحور_الدم part4
في مجلس البلد.. وهو ساحه كبيره في منتصف البلده.. كان يجلس المأمور وشيخ البلد وبعض الضباط وعائله العمايره كامله وعائله الجرايحه كامله
المأمور:هاا مش هنخلص يازيدان انت وعمران
عمران ببرود:انا ساكت اهوو ياحضرت المأمور بس لو علي العداوه والتاار الي بينتنا مش ضامن
زيدان بحده:اوعا تفكر ياعمران ان عيله الجرايحه هتسيب تاارها دا لما تشوفو حلمه ودنكم
الشيخ بهدوء:زيدان انت وعمران انتو الاتنين وعيلتكم انت وهو قتلت كتيير وخلصت علي ارواح من العاميره والجرايحه ملهمش ذنب والبلد كليتها مرعوبه من الي جاي ف انتو لازم تتصالحو عشان اكده معتش يصلح ابدا
زيدان بصرامه:انا لو عليا ياشيخنا مش ممانع بس غدرر او خيانه قسماً عظماً هطربق الصعيد كلها علي نفوخ العمايره
المأمور بتنهيده:اسمع يا حاج زيدان اسمع يا عمران اتصافوو لعل يكون خيير
الشيخ:انا من رأي تناسبو بعضيكم عشان نضمن انكم متغدروش ببعض
عمران بحده:انا معنديش حد اناسب فيه الجرايحه ياشيخ
الشيخ:لاء عندك يا عمران عندك اختك وبتك وبت اخوك

 

 

عمران:مش مجوزهم اني لحد من الجرايحه اش يضمني انهم ميأذوش حد فيهم
الشيخ:ما هو زيدان عنده بت ولده عزيز شوف مراد ولدك او امير ود اخووك ياخدها وانت لو علي بت اخوك ياخدها ادهم ود الجرايحه الي لسا وصل النهارده وابن عمه ياخد بنتك
مراد بحده:اني اختي متتجوزش من واحد من الجرايحه ابدا
زيدان بحده:لم ولدك ياعمران وعلمه ان لما الكبار يتحددو الصغار تنكتم
عمران بحده:ولدي مغلطش ياحاج زيدان انا ولدي راجل وخايف علي اخته وليه الحق انه يتكلم
خلف:واني مش موافق اجوز بتي لود امين الجارحي
المأمور بحده:اسمع انت وهو الحوارت دي لازمتخلصوها مع بعضيكم فاهميين والا تسيبو البلد كليتها وترحلو
بيقف زيدان وعمران في ثانيه واحده وبيدبو بعصيانهم في الارض بقوه
زيدان بحده وصرامه:وانت بقا يا الي لسا جاي بلدنا هتعلمنا نهملها ولا لاااه
عمران بغضب:لاء واييه بيتشرط جووي اني ممكن انفيك من مكانك بتلفون فاهمم عاد
الشيخ بذهول:سبحان الله اول مره زيدان وعمران يتفقو علي حاجه
المأمور اتوتر:انا مش قاصد انكم تمشو انا قصدي ان الاهالي خايفين منيكم
زيدان بحده:لو علي النسب ف انا موافق بس بشرط هناخد بتين بس من حداهم وهما هياخدو بنيه واحده الي الي حدانا
جبري ابتسم بقوه وبصوت مسموع لابوه:اني رايد جواهر بنت العاميره يا ابوي ارجوك واوعدك اني هعملك الي تريده
زيدان بصله قليلا بغموض:هتنزل الشغل وتبطل خمر ونسوان وهتتعدل يا جبري
جبري بسرعه:والله يا ابوي مش هقصر معاك واصل انت عارف اني رايدها من زمن
زيدان اتنهد وبصرامه: اسمع ياعمران من ابو اخر موافق علي النسب ونخلص من الد”م والتاار الي مبينتهيش ده
عمران اتنهد وبص لمراد وخلف وبحده:واني حريمنا ميتجوزوش في الشارع اكده ليهم داار وتيجي تتقدم يا زيدان انت والعرسان احنا مش قليلين ولا سلع
الشيخ:علي بركه الله واني هاجي مع زيدان بنفسي
زيدان :بس اني مهدخلش دوار العمايره ابداا
عمران ببرود:خلاص واحنا مش مراحبين بيك سلام عليكم
الشيخ بهدوء:استنا ياعمران اهداا يا ولدي الكلام اخد وعطا بردك مش. كده
عمران بحده وغموض:واني معتش بيني وبين الجرايحه كلام كل الي بينا الد”م والتااار وبس يللاااا
وقف العاميره جميعا وعمران اتجه للسيارات وخلفه الجميع
وانطلقووو وزيدان بصله بشر وتوعد واتجه للسيارات وخلفه الجميع وانطلقووو
الشيخ بهدوء:العمايره والجرايحه مش منيهم فايده ابدا وهيفضلو يقتلو في بعضيهم لحد ما هيخلصو علي الكل
المأمور بشر:لو مخلصناش من الحوارت دييه اني هجيب قوه وهخلص علي العيلتين نهائي
الشيخ بصله بصدمه والمأمور وقف ووراه الضباط
الشيخ بهدوء ويقين:لله الامر من قبل ومن بعد يارب اهديهم يلا يارجاله عشان نلحق صلاه العصر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في دوار العمايره.. ________وتحديدا في غرفه جواهر
كانت تجلس علي السرير وماسكه صور ليها هيا وجبري وبتبتسم
جواهر بحب:ياترا هيجي اليوم ونتجمع اني وانت ياحبيبي
فجأه بيخبط الباب وهيا بتتخض ولكنها كانت قافله بالمفتاح
جواهر بتوتر:ميين
دهب:اني ياعمتي
جواهر:ثواني يادهب ثواني…. وبتلم الصور بسرعه وبتحطهم في صندوق صغير وبتحطهم في الدولاب وبتقفله وبتقرب تفتح الباب
جواهر:ها عاوزه اييه يا ست دهب
دهب مدت لها مشط وكريم وبطفوله:سرحيلي شعري امي في المطبخ ومش فاضيه
جواهر بتنهيده:فوتي يا اخر صبري
بتدخل دهب وبتقعد جواهر علي السرير وبتقعد دهب علي الارض قدامها وبدأت تسرحلها شعرها الطويل البني في ذهبي مثل عيونها
جواهر بإبتسامه:انتي معتيش صغيره عشان حد يسرحلك يادهب
دهب بتزمر طفولي:ما هو طويل اوي وبيتلعبك مني ومش بعرف اسرحه وايدي بتوجعني ياجواهر
جواهر بضحك:جواهر حاف اكده يامقصوفه الرقبه
دهب بتضحك وجواهر بتسأل:قوليلي يادهب ابوكي عمل فيكي اييه امبارح والله لو كان ضربك هزعل منيه
دهب بتفتكر وبتضحك:لاء دا بيفضل قاعد معايا وبيحضني وكمان انا جبت 98.5 يعني هتدخل الكليه الي بحلم بيها
جواهر بفرحه:بجد الف الف مبرووك يا حبيبتي.. وبتوطي تبوس خدها بحب وبتحضنها من الخلف بفرحه ودهب بتضحك
دهب بضيق:عاوزه احكيلك علي حاجه مضيقاني
جواهر:احكي اني سمعاكي
دهب بغيظ:انهارده واني بجبيب توت بعد ما مراد الكلب مرضيش يجي معايا حصل………..
جواهر بتبصلها شويه وبتنفجر في الضحك:يابجحه يعني الراجل تعب معاكي ولحقك قبل مارقبتك تتكسر فعلا تقومي تشتميه
دهب عقدت ذراعيها بغيظ:بس بقا انا مكنتش هقع اصلا هو الي كبر الموضوع علي فكره وبعدين في حاجه غريبه انا عارفه الحصان بتاعه دا دا اصلان اه انا فاكره الاسم ده
جواهر:اصلان ميين
دهب وقفت لان كانت جواهر خلصت وعملتلها ديل حصان
وقربت وقعدت قصادها
دهب بتذكر:اصلان ده الحصان الي كان راكب علييه الواد الي انقذني من 13سنه انا لسا فاكره
جواهر:انتي لسا فاكره وانتي اصلا كان عمرك خمس سنين
تب وشكله اييه الواد دا
دهب بتفكير:اعتقد الي انقذني باع الحصان ده للواد المهذيء الي انا قابلته لان الي انقذني زمان انا ااه مش فاكره ملامحه بس فاكره الحصان كويس اووي لانه يومها كان لافف شال علي وشه ولابس جلبيه انما ده لابس بنطلون وتشيرت تيجي كييف
جواهر:طيب يا اختي عاوزاكي تصالحي جدتك

 

 

 

دهب بضيق:يوووه انا عارفه اني غلطت بس هيا مكبره الموضوع اووي
جواهر ضربتها بخفه علي راسها:بس يابت يا عبيطه انتي عارفه انها مبتحبش المدعوق الاندومي ولا ريحته وانتي اتجرأتي يابت عمران ودخلتيه البيت دا انتي تحمدي ربك انها مضربتكيش عيارين جابت اجلك
ادهب خافت وجبهتها تعرقت وجواهر ضحكت بقوه ووقفت لبست طرحتها ودهب لبست طرحه الاسدال هيا كمان ونزلو تحت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر الجارحي________وتحديدا في الصالون
كان يجلس ادهم الي بيشرب قهوته وبيتكلم مع عرفه في الشغل ورانيا وامها وصفيه بيحضرو العشا في المطبخ
ادهم بحده:عرفه انا مش عاوز غلط ولا عاوز عوج فاهمم
عرفه بضيق:ااه يا اخويا متنيل فاهمم
ادهم بغضب:اظبط نفسك بدل ما انا الي اظبطك ياعرففه
عرفه اتوتر:خلاص خلاص بس ساندي هتموت وتكلمك
ادهم ببرود وهو يرتشف القهوه:مش فاضي واعمل حسابك احنا راجعين لندن تاني
عرفه بضيق:بس انا مش عاوز ارجع ياصاحبي انا عاوز استقر هنا ممكن
ادهم وقف وحط ايده في جيبه و ببرود وحده:والله ياعرفه عاوز تيجي تعالي مش عاوز استقيل مش فارقه كله زي بعضه
وبيتجه لفوق وعرفه بيضايق وبيقوم يخرج براا القصر
______في جناح ادهم
بيدخل وبيقلع التيشرت بتاعه وبيرميه علي الكنبه وبتظهر بنيته القويه جدا وبيظهر وشم علي ظهره وشم لصقر باللون الاسود وكان يزيده وسامه اكثر وبيدخل الحمام وبيفتح الدش وبيقف تحته مباشرتاً والماء ينزل علي شعره ثم ينسدل علي جسده وعضلاته القويه
اتنهد بضيق وقوه بس افتكر دهب وقبض علي يده:بت مهذئه بس علي ميين انا لازم اخد حقي منها
وشويه بيخلص وبيطلع وهو لافف فوطه علي خصره وبيتجه لغرفه الملابس
وبيلبس تيشرت بنص كم رمادي قاتم يبرز عضلاته وبنطلون جينز اسود وكوتش ابيض وبيصفف شعره بطريقه جذابه وبيرتدي ساعه فضه من ماركه عالميه وبياخد موبايله ومفاتيحه وبيتجه لتحت بهيبه وغرور
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر العاميره________وتحديدا في الصالون
كان قاعد الجميع في الصاله حتي عمران والباقيين
جليله بحده:بنتك الي هتتجوز ابن الجرايحه ياعمران
عمران بغضب:مستحييل انا مش موافق
جليلة بصرامه:عمران انا قلت الي عندي دهب بتك الي هتروح قصر الجرايحه
مني:تب ولييه مش رقيه يا ست الحاجه
بصتلها جليله بطرف عينها وبحده:بتك غشيمه ومش هتعرف تقت*ل ود الجرايحه ولا تنتقم منهم انما دهب سهتانه وتقدر تقت’له وتكسر ضهر العمايره كلهم
نواره بصدمه:بتي تقتل دي بتترعب لما بتشوف فروجه بتت”دبح قدامها دي متعرفش تقتل نمله
جليله دبت بعصايتها بقوه:انا قلت الي عندي عمراان بتك هيا الي هتتجوز ود الجرايحه وبتهم هتيجي عندنا وهنوريها والي هيتجوزها مراد ولدك
مراد:الله وانا مالي اتجوز لييه
عمران بحده وغضب:ياما حرام عليكي اني مش موافق ان بتي تتجوز لا وكمان عاوزها تقتل
فجأه بتنزل دهب وهيا بتتنطت علي السلم بطفوله وجواهر بتضحك عليها وبيحط الجميع وجهه في الارض
دهب بمرح:ستي ست الناس جلجل قلبي وقلب الصعيد كلها الحته الي في قلبي.. وبتقرب تقعد جمبها وبتبوس خدها وجليله بتبصلها بغموض وحده
دهب بضحك:خلاص بقا متخافيش انا معتش هاكله تاني ابدا يا ستي انتي غاليه عليا جووي ومقدرش علي زعلك خلاص بقاا
جواهر بإبتسامه:خلاص ياما سامحيها دي دهب مفيش اطيب منها
جليله بتبصلها وبتزقها فجأه لدرجه انها كانت هتقع علي الارض بس مراد لحقها:انا معرفش السماح
دهب ودموعها بتتجمع في عينها:لييه يا جدتي دا اني بحبك حتيي
جليله بقف بغضب:اسمعي يابت عمران اول ماالجرايحه هيدقو الباب واني متأكده ان زيدان هيجي هتتجوزي ابنهم
الكبير وهتقتليه فاهممه الي بقولك علييه والكل موافق
عمران دب بعصايته بغضب ووقف بحده وقرب من دهب واخدها ورا ضهره:دهب بتي ومش هتتجوز غير بموافقتي ياما حتي لو كنت هقف في وشك وانتي مش هتغصبيها علي حاجه مهما كانت اييه
جليله بصتله بحده:عمرااان دا اخر كلاام عندي وكمان بت اخوك هتتجوز ابن عمه غالب فاهمم ورجليكم فوق رقبيكم
وبتتجه لغرفتها وعمران بيلف ويحضن دهب الي بتنهار من البكاء والجميع بيحزن عليها معادا مني الي بتبصلها بشماته وضيق ونواره بتقرب وبربت علي ظهرها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر الجارحي_______كان متجمع الجميع علي العشاء
حتي ادهم الي كانت رانيا بتبصله بإعجاب وعرفه

 

 

زيدان:اييه احوال شغلنا برااا يا ولدي
ادهم بلا مبالاه وبرود:لاء سوري تقصد شغلي اناا مش شغلنا
زيدان بدهشه:يعني اييه
ادهم بحده:يعني انت ماحطتيتش في شركاتي اليمن براا مصر جنيه ولا تعبت فيها دقيقه دا شقايا انا وتعبي انا وبعدين هما بإسمي انا وانتم كلكم ملكمش سهم واحد في الشركه واسمها ادهم الجارحي. يعني بتاعتي
زيدان بحده:تقصد اييه اومال مين الي مسفرك براا
ادهم وقف بغضب ودب علي السفره بقوه وبصوت رجولي مليان غضب مكبوت:اسمع ياجدي كويس اني ادهم الجارحي مدير الشركات دي كلها فاهمم وانت اوعا نفسك هتفكر انك تمشيني وراك زيهم لاا انا طول عمري عايش لحالي بعد ما انت سفرتني بالغصب عشان مصلحتك فاهم
وبيخرج بغضب جنوني وعرفه وراه وبيخبط في بنت لسا داخله وبياخد عربيته وبيسوقها بسرعه جنونيه لدرجه انهم بيسمعو الفرمله وعرفه ركب معاه والبنت بتدخل جواا
زيدان بغضب وحده:الواد ده كبر امتا لدرجه انه يرفع صوته علييه كبر امتاااا
امين بهدوء وحزن:كبر من زمان يا ابوي كبر من يوم ما جلدته ب الكرباج عشان يسافر فاكر ولا نسيت ولدي بقا راجل ملوو هدومه يسد عين الشمس
زيدان بصله بحده وجنون وبيتجه لمكتبه بغضب
صفيه:تعالي تماره يابتي اقعدي
تماره بهدوء ودهشه هو هو ده ادهم ياخالتي
صفيه:ااه هوو في اييه
تماره بتبتسم:لاء مش القصد بس دا بقا كبير وقوي
عايده:يا اختي الله اكبر اسم الله علييه
تماره بتتحرج وبتقرب تقعد جمب صفيه وبيتكلموو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)