رواية عشق بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية عشق بالاتفاق الفصل الثالث 3 بقلم اسراء ابراهيم
البارت الثالث
لا طبعا احنا عملنا الصح يا محمد ومصطفي بس عشان مجبور انه يتجوز مريم بكرة لما ينسي شوية اللي حصل ويفوق لنفسه هيعرف ان مريم بنت حلال واحسن واحدة ليه وليك عليا انا هخليه يسوف ده بسرعة يا اخويا
محمد بابتسامة يا شيخة انتي في ايه ولا في ايه سيبيهم في حالهم والايام كفيلة تقرب المسافات
وردة بخبث طبعا يا اخويا اكيد عندك حق بس برضه ميجراش حاجة لو ساعدنا بزقة كدة يعني
محمد بيأس برضه مش هتتغيري اللي فيكي فيكي يا وردة
ابتسمت وردة بتلقائية وحضنت مالك ابن مريم وهي بتفكر ازاي تقرب مصطفي من مريم وتخليهم يحبو بعض
…………………………
تاني يوم كانت واقفة مريم بتعمل الاكل لحماتها وحماها زي عادتها قبل كدة بس المرادي كانت مقررة انها تخلص وتطلع شقتها علطول عشان متحتكش بمصطفي
وردة بابتسامة تسلم ايديكي يا حبيبتي معلش تعبتك
مريم بابتسامة تعبك راحة يا ماما المهم انا خلصت عاوزة مني اي حاجة تاني
وردة باستغراب ليه انتي رايحة فين
مريم بهدوء هطلع شقتي معلش كدة هبقي مرتاحة اكتر
وردة بثقة وانا مش معترضة بس مش قبل ما تتغدي معانا هو مش انتي اللي عملتي الاكل ظه وتعبتي فيه في الاخر تطلعي ومتدوقيش منه والله ما يحصل
مريم بسرعة استني بس متحلفيش صدقيني يا ماما انا مش جعانة اصلا ولو جعت هنزل اكل متقلقيش
وردة باصرار اسمعي يا مريم لو طلعتي والله مش هاكل حاجة انتي فاهمة براحتك بقي
قالت وردة كلامها وطلعت وسابت مريم مضايقة لانها كدة هتقابل مصطفي وهي مش عاوزة كدة بس ما باليد حيلة فقررت تتجاهله فظبطت طرحتها وبدات تغرف الاكل
عالسفرة كانو قاعدين كلهم بيتغدو ومريم ساكتة وبتأكل عيالها من غير ما ترفع عنيها حتي وتبص لمصطفي وهو كمان كان متجاهل وجودها ووردة قاعدة تبصلهم بحيرة
محمد بابتسامة تسلم ايديكي يا مريم الاكل جميل ولا ايه يا مصطفي
مصطفي انتبه لابوه فاصطر يرد بس بضيق اه اه كويس
مريم بصتله بضيق ورجعت بصت قدامها وهي بتحاول متبينش زعلها من طريقة مصطفي
وردة بابتسامة طبعا مش مريم اللي عاملاه ده احلي اكل والله بناكله من ايديها
مريم بابتسامة باهتة متشكرة يا ماما بعد اذنكم انا شبعت
وردة بابتسامة طب هاتي مالك انا هأكله اشمعني يعني عمك بيأكل ملك
مريم بابتسامة حزينة اتفضلي هروح اعلق عالشاي
دخلت مريم المطبخ وكانت مضايقة اوي وحاسة انها مخنوقة بس اتغاجأت وقتها بصوت ممصطفي من وراها وهو بيمد ايديه بفلوس
مصطفي بجدية احم مريم خدي دول
مريم باستغراب ايه دول م فاهمة واعمل بيهم ايه
مصطفي بتكشيرة دول مصاريف الشهر بتاعة الولاد ولو في اي طلبات قوليلي عليها وانا جبها
مريم برفض لا متشكرة بس انا وولادي مش محتاجين حاجة من حد
مصطفي بضيق يعني ايه وهو انا حد انا عمهم ودلوقتي في مقام ابوهم يعني انتي وهما مسئولين مني واي حاجة تطلبوها مني انا خدي الفلوس
مريم بعند لا مش هاخد حاجة انا كان اتفاقي معاك في الاول انك ملكش دعوة بحيات ولادي وانك مش ملزوم بأي حاجة تخصهم وانا لو ولادي لو محتاجين حاجة هجيبها ليهم انا انت فاهم
مصطفي بنفاد صبر مريم بلاس تخليني اتجنن خدي الفلوس وبلاش الكلام العبيط ده انتي ملزمة انتي والاولا مني فاهمة
مريم باندفاع ده بامارة ايه انك مش طايقهم ولا طايقني اساسا انت حتي مش بتبص في وشهم عشان تقول دول ملزمين مني احنا عبئ عليك فمتستناش مني اني اقبل منك اي حاجة لاننا مش محتاجينك وقولتلك قبل كدة اعتبرنا مش في حياتك اصلا
قالت مريم كلامها وسابت مصطفي وخرجت اخدت عيالها وطلعت وكان مصطفي واقف مكانها مصدوم من كلامها وفي نفس الوقت بيفكر فيه
…………………………..
عدي كام يوم كانت مريم بتحاول تتجنب مصطفي ودايما بتخلص اللي وراها وتطلع شقتها لحد ما في يوم اتأخر مصطفي في شغله وكانت قاعدة مريم مستنياه في شقة حماتها بس كان باين انها مضايقة انها مضطرة تستناه وفعلا شوية ولقته داخل من الباب واستغرب انها موجودة
مصطفي بهدوء السلام عليكم
مريم بضيق عليكم السلام ماما طلبت مني استناك لانها مقدرتش تسهر وقالتلي استني لحد ما احطلك الاكل انا هدخل اسخن
مصطفي بضيق لا متشكر مش بحب اكون ضاغط حد بسببي تقدري تطلعي
مريم بعصبية خفيفة لا انا لو مش عاوزة اقعد مش هقعد علي فكرة بس انا عملت كدة عشان خاطر ماما و عموما براحتك انا عملت االلي عليا والاكل في المطبخ
مصطفى بعصبية هو انتي فاكرة نفسك ايه عشان تكلميني كدة كل شوية ترميلي كلام وتمشي انتي دايما عاوزة تبقي الضحية وبس لكن انتي مش حاسة بقد إيه الوضع ده صعب ! إحنا مش قادرين نعيش مع بعض وكل اللي بنعمله اننا نتخانق اقولك احسن حل اننا نتجاهل بعض احسن
مريم بحدة وأنت فاكر إن ده حل انك تحاول تهيني في كل لحظة تحسسني طول الوقت اني عبأ انا وولادي عليك عارف إحنا بنلعب دور مش بتاعنا. مش بس الجوازة كمان كل حاجة بينا انا حاسة اني بشوف شخص غريب عني. مش انت مصطفي اللي كنت بعتبره اخويا
مصطفي بانفعال وخلاص مش هبقي كدة لاني فجأة بقيت جوزك. انتي متخيلة انا لحد دلوقتي مش مصدق انتي بقيتي مراتي والمفروض اني اتعامل معاكي علي انك مراتي
مريم بتردد وليه مفروض ليه منتعاملش مع بعض زي الاول ونتجاهل موضوع مراتك دي مصطفي انا مش عدوتك انا مجبرة زي زيك بس الفرق اني اتقبلت الموضوع عشان ولادي وعشان حياتهم واستقرارهم لو سمحت متخلنيش احس بالاهانة اكتر من كدة انا تعبت
مصطفي بهدوء نسبي
انا مش قصدي بس خلاص انا كنت حسيت إننا في وضع مستحيل
مريم بتنهيدة فعلا بس لازم نتقبله انا وانت علشان الأولاد. بس لو هنستمر كده ده مش هينفع. لازم نعرف نتعامل مع الوضع. إنت مش لوحدك وانا كمان مش لوحدي.
مصطفي بحيرة طب والحل إزاي يعني إنتي عاوزة تقولي إيه
مريم بهدوء أنا مش طالبة منك غير انك تعيش معايا عشان خاطر الاولاد اعتبرنا صحاب زي الاول ونحاول نتأقلم عالوضع وصدقني انا كمان صعب عليا زيك بس مضطرة يا مصطفي
مصطفي باستغراب أصدقاء إزاي يعني انتي قصدك اننا نتجاهل جوازنا وكدة
مريم بثقة مش لازم نحب بعض علشان نكون صحاب. بس على الأقل نقدر نكون موجودين مع بعض عشان الاولاد
مصطفى بحيرة يمكن فعلا ده الحل الوحيد عشان نوقف الخلافات اللي مش عارفين نطلع منها يمكن ده اللي هيخلي الأولاد يحسوا بالأمان..
مريم بابتسامة بسيطة وهي بتمد ايديها يعني اتفقنا
مصطفي بتنهيدة وهو بيمد ايديه لمريم اتفقنا يا مريم
………………………..
عدي سنة عاللي حصل كانت علاقة مصطفي ومريم بقت كويسة جدا عن الاول ومصطفي بقي يتعامل مع مريم بحرية اكبر وبقت هي مر الراحة بالنسباله اوقات بيحس انه مسئول منها زي عيالها بالظبط وهو كمان بقي بالنسبة لمريم الامان اللي عي وولادها محتاجينو فبقت تتعامل مع مصطفى علي انه سندها فعلا وحمايتها كانت داخلة مريم من بال شقة
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية زواج بالإتفاق)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)