رواية دموع السيف الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم هايدي الصعيدي
رواية دموع السيف الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم هايدي الصعيدي
البارت الحادي والعشرون
حسين عنية كان فيها غل وحقد الي يشوفهم هيعرف انه هيصور قتيل ..وبص علي رقبت سيف وصدره وشعرو الي بينقط ماية علي صدرو وبتهكم :اله ده العريس مستحمي كماان ..
سيف لسه هيرد عليه ويفهمة الي بيحصل كان حسين هجم علي دموع الي لسه متصلبة مكانها جرها من شعرها ودخل بيها الشقة وقفل وراه خطوتين بس منعو
سيف من انه يلحقها
دموع كانت بتترعش وبقوة مزيفة : ايه يا حسين في ايه وبعدين اهدي كده انت فاهم غلط انا كنت بدور علي القط بتاعي دخل عنده ..
حسين ضحك بغضب وكان شكلة مخيف وسيف كان واقف قدام الباب مش هيتدخل الا لو لزم الامر
عشان ميعملش شوشرة ودموع هي الي هتتأذي
حسين قرب من دموع بهدوء : ااه وعلي سطح صباح ام قرنين الي مسرحاكي كنتي بتجيبي القط برضو ..
دموع بصت ليه بخوف وستغراب حسين شغل المشهد ودموع برقة عنيها وهي شيفة سيف شيلها بالشكل ده
ومتوقعتش انه ممكن يبعت حاجه زي كده لجوزها عشان يخرب بيتها هي اصلا بعد ما شافت صورها
عريانه عنده توقعت منه اي حاجة : حسين والله انت فاهم غلط اهدي وانا هفهمك كل حاجه ..
3
حسين زمجر بغضب : اهدي ايه وغلط مين يا ك*** ده انت طلعة من شقته وهو مستحمي يا بت ده انت وكلة رقبته يا فجرة يا مومس ..ونزل طلتيش علي وشها
دموع حطت ايدها علي وشها وتعدلت وهي بتزقه بعيد عنها : لا يا حسين انا مش رخيصة ولا انا خطية
عشان اعمل كده
حسين كان الغضب عمية : انا كنت شاكك فيكم عنية وكلامه معاكي مش طبيعي شاله الي لقيتك محتفظة بيه وتقوليلي مش عارف بتاع مين الف حاجه وحاجة وانا كنت بفوت وعدي وقول لا متعملهاش ..تعالي بس تعالي قوليلي جبهم فيكي ولا لسه انتي ملحقتيش تستحمي
يا عروسة تعالي وريني ..ومسك دموع بالعافيه الي كانت بترجع لوراه وهي بتهز دماغها بالرفض مش قدرة تستوعب الكلام الي بيقولة ..ولف شعرها علي ايده ودخل ايده التانية بغضب جواه هدومها وضغط بصوابعه بعنف علي انوثتها ..دموع صوتت بالم : ابعدي عني بلاش جنون اوووعه
حسين خرج صوابعه وابتسم بسخرية : وكمان غرقانه يا بنت الزانية ..ونزل فيها ضرب بكل غباء وغشوميه وهو مش عارف ايده بتخبط فين طرشها الدم من كل حته
فيها ودموع حطه ايدها علي وشها وبتصوت..
سيف سمع كلامه وبقا يخبط في الباب زي المجنون وهو سامع صوت صريخها : افتح يا عر* الرجاااااله افتح بقولك وكلمني انا خلييييك راجل ووجهناااااي
الدم خرج من بوق دموع ومنخيرها وغرق وشها وقعت في الارض وحسين بقا يضرب فيها برجليه بكل
قوته : بتغفلينيييي يا دموع مفهماني انك سبتي الشغل
عشانييي وانتي مقضيها معاه هناا ..وكان بيدب في ضلوعها وبطنها : حملتي منه في الحرام ولا لسه يا
شر**** انا طلعتك من التراب وانا الي هدفنك فيه تاني
: لو زعلانه لما عرفتي اني بكلم غيرك وعايزة تطلبي الطلاق مفكراني مش فاهمك يا بت هقتلك يا دموع هقتلككككك
سيف سمع صوت الضرب وصوت دموع الي بدأ يهدي وبقا يرزع في الباب بكل قوته وهو بيزمجر بصوته كله : دمووووع دمووووووووع
حسين بجنون : هقتلك بس قبل ما اقتلك انتي طااالق طااالق طاااالق يا فجرة عشان يوم القيامه مش عايز اوجهك وانتي مراتي وتموتي وانتي علي زمتي
13
قال الاخيرة وهو بيضغط علي رقبتها بكفوقه الاتنين دموع كانت بتعافر عشان تاخد نفسها وصوت شهقتها
عالي والدنيا بتضلم قدام عنيها ودموعها نزله وهي بتلفظ انفاسها الاخيرة ..
سيف كان لسه بيكسر في الباب ودموعه نزلت وهو سامع شهقتها وفي نفسه : استحملي يا دموع عشان خطري اوووعي يا دموع اقتل نفسي وراكي عشان خطري استحملي ..ودب الباب بكل القهر والغضب الي جواه
وتفتح وشافها وهي نيمه علي الارض ورجليها
بتتحرك بضعف …
سيف دب حسين بالرجل وقعه من فوقيها ونزل فيه ضرب وكان بينتقم منه وجواه غل بسبب منظرها والكلام الي سمعته منه …الجيران اتلمت علي الصوت وصباح وندي نزلو يجرو بهدوم البيت بعد ما وصل لهم الخبر ..
ونفس الكلام وصل لاخوات حسين وعليه بهرات من امه ..
9
ندي جريت علي دموع وحولت تفوقها وهي بتصوت بسبب منظرها والدم الي نازل منها ..وصباح طردت كل الي وقفين يتفرجوا ووقفت علي الباب لاخوات حسين الي عايزين يدخلوا يكملوا علي دموع ..
3
فارس كان بيتصل علي دموع عشان يقولها متدخلش عشان ميحصلش ليها مشكلة بس كانت مش بترد
قام بقلق غير هدومه وخد المكنه وطلع علي الحارة
وهو بيسبق الريح دخل الحارة الي الخبر اتنشر فيها
زي النار في الهشيم وسمع طراطيش كلام مطمنهوش
7
وطلع يجري علي فوق وسمع صوت صباح : والي خلق الخلق الي هيقرب من العتبة دي لاكون جيبه اجلو يا
عالم يا زباله يا ولاد الكلب ده انا وهديكم في داهية
يا اوسااااخ …حسين وسيف كانوا لسه بيضربو بعض
وكسرو نص عفش الشقة وهما عملين زي التيران الهايجه
وسيف بالاكتر كل ما يبص علي دموع الي مش راضيه
تفوق ومنظرها وهي زي الجثة الهمده صريخ ندي وعويلها مكنش مطمنه
صباح شافت فارس الي طلع وشاف المنظر ووقف مبهوت : الحق يا فاارس بسرعة الحقناا
فارس دخل جواه وشاف دموع الي غرقانه في دمها وجري عليها بخوف : ياااالهوي دموع عمل فيكي ايه
ابن العر* دموووع دمووع فوقي عشان خطري ونبي
3
ندي بعويل : مش راضيه تفوق شيلها شلها بسرعة نوديها المستشفي ..
حسين زق سيف بغضب : الي هيحركها من هنا هقتلوو
سيف مسكه ركب فوقيه ونزل علي وشه بالبنيات : خدها يا فارس خد دموع وامشي ملكش دعوة بيا مفاتيح العربية انت عارف مكانها ..
فارس جري علي شقت سيف خد المفاتيح ودخل شال دموع وهو مرعوب عليها وخايف يكون هو السبب
9
سيف لف رجليه علي رقبت حسين الي كان عايز يخرج وراهم
اخوات حسين مسكو في فارس : الوسخة دي مش خرجه من هنا خليها تموت بعارها
: اوعي يا مرا يا بنت *** الكلب انتي وهي من وشي
4
قالها فارس بصوت عالي وهو بيضرب فيهم بالرجل وقعهم علي السلم ونزل يجري بيها وصباح ضربة ام حسين بالدماغ وقعتها في الارض ونزلت تجري وراه هي وندي ..فارس جري بدموع في الشارع وصوت الناس علي لما شافوا منظر دموع ..
1
صباح بصوت عالي : بس محدش يتفرج اااايه مش لقين جنازة تشبعو فيها لطم يا حارة معفنه محدش يجيب سيرتهااا علي لساانه جاكم قطع في لسانكم يا اوباش
وركبت جمب فارس الي حط دموع وراه وندي جمبيها وطلع بسرعة علي المستشفي ..
3
صباح بقلق : المستوصف هناك اهو يا فارس انت رايح فين
: مستوصف ايه يا خالتي ده ممكن يموتها وهي لسه فيها الروح انا هوديها مستشفي خاص ..
ندي بغضب : مش وقت كدب ومنظره فاضيه البت بتموت نزلنا في اي داهية
صباح : اخرصي يا بت دموع حلوة وكويسه هي بس مغمي عليها وبعدين الحق عليه يعني عايز يوديها
مكان نضيف ..
1
فارس : فكك منها يا خالتي مش وقته الكلام ده خلينا نلحق دموع بس الاول هي عندها حق خايفه علي صاحبتها هننزل اقرب مستشفي عام ..
ندي بصت ليه وبصت علي دموع الي نيمه علي رجلها ووشها وارم وجهشت في بكي مرير علي حالها ..
5
وصلو بيها المستشفي والطوارئ اتقلبت اول ما فارس دخل بيها ودخلو بيها علي العمليات بسرعة
فارس قعد مكانه وهو مرعوب علي دموع وندي متختلفش عنه كتير وصباح فضلت رايحه جايه
بقلق وللحظة خافت يكون في حاجه بينها وبين
سيف الي كان باين عليه وعرفته من عيونه انه غويها
من اول مره شفته فيها بس رجعت وقالت في نفسها ان دموع وسيف ميعملوهاش
سيف قفل شقته و نزل يجري بعد ما خد الفون ولبس تيشرت علي بنطلونه وخد محفظته وكان حسين مغمي عليه في شقته بعد ما نزل بكرسي تقيل علي دماغه
11
وشاف مكنة فارس مركونه وفيها المفتاح شغلها وطلع بيها علي المكان المتحدد في الجي بي اس
سيف دخل المستشفي وهو بيقاوم الاغماء والدوار الي حاسس بيه لم كان بيتخانق مع حسين فتح علية المطوي
وجرحة في كتفه وبطنه ونزف كتير …
2
الممرضة خرجت من اوضة العمليات : محتاجين دم المريضة حصلها نزيف في الرحم وهبوط حاد في الدورة الدموية عشان عندها انيمية حادة بسررعة
فارس : انا هتبرع لها ..
: تعاله معاية بسرعة
: محدش غيري هيديها دم انا السبب في الي هي فيه خدو دمي كله ..قالها سيف وهو ساند علي الحيطة بدوخة ..
فارس جري عليه سنده : سييييف انت كوييس
دكتووووور بسرعة
سيف بتعب : دمووع يا فارس خلي بالك منها ..وغمض عنيه ..قرب منه الممرضين ودخلوه اوضة الكشف
1
فارس بقا واقف في النص يروح وراه سيف ولا يروح وراه الممرضة ويتبرع لدموع ويقف جمبها ..هدا نفسه وراح وراه الممرضة الي مشيت مع ندي وهو بيرن علي تميم : ايوة يا تميم دموع وسيف في مستشفي ال ***
تعاله بسرعة ..
تميم كان خارج هو وياسمين من عند الدكتورة وفتح المايك وهو سايق بعد ما ياسمين طلبت منه بعد ما شافت اسم فارس …
ياسمين سمعت كلام فارس وشهقت بخوف : بسرعة يا تميم اطلع علي المستشفي ..
فارس وندي راحوا وراه الممرضة وصباح راحت وراه سيف ..
الممرضة عملت تحليل لفارس : الفصيلة متطابقه بس اسفه مش هقدر اخد منك دم لان في نسبة كحول عاليه في دمك ..
ندي بصت لفارس بحزن مرير : طب ممكن تعمليلي انا تحليل …
ندى عملت تحليل وفصيلتها غير متطابقة
ندي وفارس خرجوا بهم ندي بصت ليه بغضب : مش هتنفع في حاجه ابدا بتهورك وستهتارك
فارس بغضب مماثل : انا كنت هخدها مستشفي كبيرة بس حضرتك مكنش عجبك اهو احنا في اقرب مستشفي ومش لقينلها دم عشان ترتاحي ..
ندي بصت ليه بصمت وخرجت تليفونها وكل واحد راح في جهة وهي بتحاول توصل لحد يتبرع لدموع
ندي اتصلت بعاصم : ايوة يا عاصم انا في مستشفي ال دموع في العمليات ممكن تيجي محتاجة مسعدتك ..
مفيش ربع ساعه ودخل ادهم وعاصم : خير يا ندي ايه الي حصل لدموع ..عاصم قالها ببرائة وكأنه مكنش يعرف مخطط بيري وجيه هو وادهم يعملوا دور بطولي وينقذو الموقف ..
: عاصم تعاله بسرعة دموع محتاجة دم
اومأ بسرعة ومشي وراها هو وادهم عاصم بهمس : اعمل حاجه انا سهران للصبح بشرب
: وانا مختلفش عنك كتير حبيت تعمل فيها سند وحامي الحما البس بقا يا روح امك …قالها ادهم بخفوت ونرفزة
1
ندي وصلت بيهم مكان التبرع كان فارس واقف قدام الباب وقف قدمهم : خييير
: ايه الي خير اوعه وبطل جنان مش وقتك عاصم هيتبرع لدموع ..
: خدي عريسك ويلا من هتا يا شطرة دموع مش عايزة دم خ**ات في راجل بيتبرع لها جواه ..
: راجل مين وزفت ايه اوعة بقولك ..
ياسمين خرجت علي صوت ندي العالي : ايه يا ندي في ايه اهدي احنا في مستشفي ..
: وانا اختي بتموت واخوكي بيلعب
: بيلعب ليه تميم جواه بيسحبو منه دم عشانها اهدي يا حببتي …وحضنت ندي الي انهارت جواه حضنها
: دموع يا ياسمين دموع مش بخير انا حسه بيها كانت بين ايديا جثه يا ياسمين انا هموت وراها لو جرى لها حاجه..
ادهم وعاصم اتنفسوا براحة وفارس واقف بيبص لعاصم بحدة وعاصم بيبصله بستخفاف ..
الممرضة خدت الدم من تميم وقبل ما تدخل اوضة العمليات ندي سألتها : هو ايه سبب النزيف لو سمحتي
: المدام كانت حامل ونزلت وعلي فكرة احنا عملنا محضر بالحاله واول ما تفوق البوليس هيجي يحقق معاها
9
ندي قعدت بحيل مهدود وياسمين حطت ايدها علي بوقها بصدمة وتميم بص في الارض بحزن فارس
بلع غصته وراح يشوف سيف ..
الي بدأ يفوق وفتح عنيه لقه نفسه نايم علي سرير وفي ايده محلول وضماد علي بطنه وكتفه اتعدل بسرعة وصباح جريت عليه : اهدا يا موكوس هتسوورق تاني
: دمووع دموع يا صباح دموع فين وحصلها ايه ..وئن بتعب
: يا خبتك يا سيف يخبتك
سيف وقف بدوخة : مش وقت تقطيم يا صباح اوعي بدل ما اكتفك هنا
: تكتفني بس اصلب طولك الاول يا حليتها هويها يا سيف بتحب وحدة علي زمت نطع غيرك يابن الموكوسة
: صبااااح
4
: اهو وعييت روح لها روح اثبت للناس الكلام الي بيتقال عنكم اصل ناقص اثبات اكتر من انك كنت
هتموت الجعر الي متجوزاه روح يلا مستني ايه
اطلع افضحها كمان وكمان يا سيف يا بن محمد
القاضي الي الحارة كلها كانت تحلف بحياااته
سيف قعد علي السرير بنهيار ودموعة نزلت لتاني مره قدام حد بعد موت يوسف …صباح بصت له بحزن
وقربة حضنته : بس يا سيف عيب يا واد الراجل ميعيطش
3
: الراجل تعب يا صباح ومش قادر يستحمل حبها هلكني وخلص عليا انا كنت ميت بعد موت يوسف وهي الي
دبت الحياة في قلبي الي مات بعد موته اتكسرت وحبها الي قواني بس عذاب حبها ومنظرها وهي بتعافر قدامي
زيه لما روحه طلعت وهو في حضني خلصت علي
سيف القاضي يا صباح خلاص ..
ووقف لبس تيشرته وخد حاجته من علي التربيزة الي جمبية وطلع من المستشفي خالص وطبعا كلنا عرفين
راح فين ..
5
دموع خرجت من اوضة العمليات وراحت اوضة عادية والممرضين خرجوا كل الموجودين برا عشان وقت الزيارة انتهي …
حسين فاق وفتكر كل الي حصل وشاف ناس كتير حولية وامه قعده قلباها مناحة ودموع تماسيح وهي بتسب وتلعن في دموع ….مهتمش ونزل بسرعة زي المجنون
يدور علي دموع وركب المكنة وطلع يدور عليها في
كل المستشفيات القريبة من منطقتهم لحد ما لقاها ..
1
بس كان وقت الزيارة انتهي بس هو بمنظرة وجروحه دخل يكشف علي اساس انه مريض …
2
دموع كانت بدأت تفوق وهي بتهز دماغها والي حصل كان بيدور في دماغها زي الشريط وتمنت يكون كابوس
دموع فتحت عنيها لقت نفسها في المستشفي والوجع الي كان محتل جسمها كلو اثبت لها انه كان كابوس بس حقيقي وحصل ولسه مفقتش منه وشكلها مش هتفوق
لم شافت حسين دخل عليها وعنيه بتلمع بشكل يخوف
مدت ايدها وضغطت علي الجرس مره واتنين بس شكلو ده كمان بايظ زي باقي حياتها الي باظت وحسين قرب منها وبتسم بشر ..
فارس الفون بتاعه رن وقام يرد لما لقاه سيف ..سيف كان عند يوسف وفجأة حس انه قلبه اتقبض وكان
احساس بشع محتل كيانه ان في حاجه وحشه
هتحصل ومجاش في باله غير دموع
ورن علي فارس وهو حاطت ايده
علي صدره : ايووة يا فارس دموع فين فاقت ولا لسه
طمني عليها هي بخيير
4
فارس : اطمن يا سيف دموع كويسة خرجت من العمليات ومستنينها تفوق متقلقش ..كلنا قعدين
في الكافتيريا الي تحت لحد ما تصحي
سيف بقلق : روح اطمن عليها طيب انا حاسس انها مش بخير
: يا سيف وقت الزيارة خلص ي حبيبي وبعدين هي نايمه دلوقتي ..
سيف وقف وبصوت عالي : بقولك روح شوفهاا حاالا انتو سيبنها لوحدها ليه دمووووع مش كووووويسة
فارس لسه هيرد عليه سمع الممرضة في الاستقبال : مشوفتيش المريض الي دخل اسمه حسين طلب
مني تقرير طبي روحت اختم ليه التقرير رجعت
ملقتهوش …
1
: لا مخرجش بس كان بيسال علي مريضه اسمها دموع ممكن يكون راح لها ..
فارس لعن بصوت عالي وطلع يجري علي اوضة دموع
تميم شافه هو وكل الي قعدين وكان عاصم وادهم مشيوا وطلعوا يجرو وراه بخوف ..
حسين بتهكم : ايه يا دودو برضو كده خيفه مني ده انا حته جوزك المتغفل مخفتيش وانتي بتلعبي بديلك معايه ليه تؤ تؤ عيب والله بس انا جيت اريحك وريح الدنيا
كلها منك ابن الحرام مااات الدور علي الزانية ..
دموع بصعوبة وصوت متحشرج بسبب خنقو ليها : ح.حسين و و رحمة ما.ما ا.انت فاهم غلط .والله
ما خنتك ..ودموعها نزلت بخوف
1
حسين نزلت دمعه من عينه : خونتيني يا دموع دي اخرتها بتكسريني بالشكل ده ..
دموع هزت دماغها بالنفي حسين مسح عينه بغضب وقرب منها وسحب مخده من تحت راسها وضغطعها
علي وش دموع …
فارس فتح باب الاوضة بعنف : دموووع ابعد يابن المرا عنها
حسين بصله بغضب وراح زقه بعنف وطلع يجري تميم دخل الاوضة
فارس : وراااه يا تميم متسبهوش
تميم خرج يجري وراه حسين بس حسين كان خد الموتسيكل بتاعه وطلع بيه بسرعة تميم لمحه من
بعيد بس كان اختفي وسط الزحمة
سيف كان لسه علي التليفون مع فارس وساامع كل حاجه
وبيصرخ بصوته كله وفارس مش بيرد عليه ومش واخد باله اصلا ..
قفل ورن عليه تاني فارس مردش كان عامل غاغه في المستشفي وانا هحبسكم وانا هرفع قضيه عليكم وكان بيزعق بصوت عالي وطلب عربية اسعاف تنقل دموع ..
3
الي كان عندها نزيف وكسر في ضلعين وكسر في دراعها الشمال وتمزق في اربطة الرقبه وكدمات وجروح متفرقه
علي باقي جسمها ووشها ” دموع اتخرشمت يا جماعه”
7
فارس رن علي سيف وساب تميم يتكلم مع الظابط الي تبع المحضر وجاي ياخد اقوال دموع وطلب تأجيل
المحضر عشان حالت دموع الصحية الي حصلها انهيار
وحقنوها بمهدء ..
: ايوة يا سيف متخفش خدت مهدء ونامت تاني وانا هنقلها مستشفي خاص دلوقتي انت روحت فين علي فكرة انا سمعت كلامك مع صباح بالغلط بص متضغطش علي نفسك وكل حاجه هتتحل ..احا انا دموع خرطت عليا ..
1
: خلصت ..خد دموع وطلع بيها علي شقتك
: شقتي انا ده اول ما تدخلها تموت محروقة
2
: اسمع يا فارس مش وقت هزار خد دموع وطلع علي شقتك وانا هبعتلك دكتور و ممرضة تتابع حالتها لازم
نخلي بالنا منها لحد ما يتقبض علي ابن الكلب ده
: تمام ماشي الي انت شايفو
: ماشي وانا هبقا اعدي عليك بعدين
حسين روح البيت واتصل علي ابو دموع الي الكلام وصلهم وتنشر في بلدهم بسبب خالت حسين الي عايشه
هناك وعليه زيادة انها هربت مع عشقها بعد ما حسين
مسكها بتخونه معاه
6
: الو اسمع يا راجل يا ناقص انت بلا ايه الي حصل ولا ايه الي محصلش جاي دلوقتي تسأل عليها وانت رميها
بقالك تمن سنين مسألتش فيها زي الكلبه وهي فعلا كلبة عضت الايد الي اتمدت لها بنتك انا طلقتها وورقتها هتوصلك كمان يومين بنتك خاينه وكانت
مرفقه غيري في الحرام يلا في داهية ..
1
ام حسين بغل : تستاهل تربية الشوارع الوسخه بكرا اجوزك ست ستها ..ولا تزعل نفسك يا حبيبي
تغور وحده تيجي مية مصيبه تاخدها مطرح
ما راحت الرخيصة …
4
حسين كان قاعد بيدخن بشرود وجواه نار كل ما يفتكر شكلها وهي خرجها وشعرها منكوش ووشها احمر وباين عليها الفرهده ويطلع من وراها سيف مستحمي وجسمه كل عضات بيبقا عايز يقتلها بدل المره الف كان شكه
في محله ياريته كان جاب اجلها من ساعتها
مكنتش حملت من غيرة في الحرام الكلام الي
كان بيجرحها بيه طلع حقيقه لما سأل علي حالتها
في المستشفي وعرف انها سقطت والدور عليها
5
” تقريبا حسين نسي انه ذكر بيتكاثر بالجماع مع انثاه وينجب ولاد كلب من فصلته ولا يمكن التمن سنين
بدون خلفه نسوه انه مش قدها ”
8
فارس فتح شقته والمسعفين نقلو دموع علي السرير ونزلو.. وفارس كان عامل زي المجنون بيلم قزايز الخمرة
والهدوم الحريمي وصور خليعه متعلقه علي الحيطان
مخدات بشكال غريبه من نهود ومؤخرات وشفايف وصور ليه مجنونه في كل مكان ندي قربت منه
وهو بيلم ويرمي جواه الدولاب
1
: خد نسيت دي ..ومدت ليه برا دنتيل شفاف
9
فارس خدو منها رماه في البسكت وهو بيهرش في قفاه بإحراج ..
7
خمس دقايق والجرس رن ودخل الدكتور والممرضة كشف علي دموع وشاف حالتها ركب لها مغذي
وساب الممرضة تتابع حالتها ومشي ..
صباح وندي وياسمين قعدو بإرهاق وتميم وفارس بيتكلموا مع بعض
ياسمين : حصل ايه يا ندي وصلها للحاله دي
: جوزها ضربها
: يا خبر بالوحشيه دي طب ليه
: متهمها بالخيانه ..وبلعة ريقها .. مع سيف
ياسمين شهقت بصدمه : مش معقول دموع متعملش كده وسيف كمان ..
: انا هموت وعرف ايه الي خلاه متاكد بالشكل ده لدرجة انه كان عايز يقتلها مرتين ..
1
صباح بحده : يروح يمسح ط**و بلي متاكد بيه احنا بنتنا متخرجش منها العيبه ايه هتخيبي ولا ايه يا ندي
3
: انا هتجنن يا ماما غصب عني
: لا يختي ابقي فكري الاول قبل ما تتكلمي مش نقصه هم
1
فارس كان كاتم ضحكته ومش قادر يتنفس ندي بصت ليه بعصبيه فارس اتنحنح : انا هطلب لكم عشي انتو من الصبح وقفين ومكلتوش حاجه ..
3
صباح لسه هترد الفون رن طلعته من صدرها : خدي يا بت ردي مفييش دماغ
ندي : يالهوي دي ملك احنا نسيناها خالص ..الو يا ملك انا وخالتك في مشوار مال صوتك احييه لسه صاحيه
دلوقتي ومحستيش بلي حصل صحيح ناس في خرا وناس في شم ورد
3
فارس بصلها بقرف : لا ومش عاجبها اني بحبها خرا عليكي وعلي معرفتك الخرا
3
تميم سمع همسه ومقدرش يكتم ضحكته وخرج البلكونه
صباح وقفت : يلا هروح انا لملك
: روحي انتي يا ماما وانا هقعد مع دموع
: وانا كمان هقعد معاها يا طنط متقلقيش قصدي يا خالتي
: تمام ..وبصت لفارس ..ولاه يا فارس مش عايزه حركه كده ولا كده من بتوعك انا بقولك اهو ..
فارس رفع ايده لفوق : حدالله يا صبوحه
ندي : ثانيه يا ماما قبل ما تمشي احنا مش عايزين نعرف دموع انها سقطت كفايه الي حصل لها اوي لحد كده
وانا هأكد علي الممرضة متجبش لها سيرة …
تميم خرج : يلا هنزل انا ولو عوزت اي حاجه كلمني ولو في اي جديد انا هفضل متابعك وبالمرة اوصل مدام صباح
: يختي حليوه وبيقول مدام ..طب يلا يا واد يا قمر انت تعاله وصلني
6
ياسمين كانت قعده بصه لتميم ومبتسمه بحب وفارس قرب من صباح وبهمس : مش صغير ده عليكي يا صبوحه
1
صباح بصت له برفعة حاجب ولسه هتفتح بوقها فارس رجع لوراه : اقسم بالله بنكشك
صباح ضحكت عليه : مفيش بعد ابو البنات يا ولاه يلا فوتكم بعافيه طمنيني علي دموع اول ما تفوق يا بت
الي حياتها بقت هم وغم زي اسمها يلا سلام ..
خرجت صباح ووراها تميم الي وقف مع فارس قدام باب الشقه وصباح سبقته علي تحت ..
: فارس بالله عليك خلي بالك من البنات وبلاش تهور
: هو في ايه يا جدعان مش للدرجة دي يعني
: معلشي خدنا علي قد عقلنا يا راسي يا عاقل انت
: متخفش يا تميم ياسمين اختي ودموع اكتر منها
: وندي
: لا دي اعتبرها هوي مش شيفها خلاص ولا تهمني بعد الي عملته ده كوم وانها تحط دبلت واحد تاني في ايدها كوم تاني بقت علي الهامش خلاص ..
6
ندي من وراه : احم تميم معلشي ادي الفون ده لامي نسيته
فارس غمض عنيه وهو بيعض علي شفته تميم ربت علي كتفه ونزل …
ندي رجعت مكانها بصمت وفارس خد نفس عميق ودخل وراها : الدولاب عندكم للي عايزه تغير هدومها من عندي
والعشي زمانه علي وصول وانا في اوضتي ..تصبحوا علي خير
فارس بص لندي وهز دماغه بيأس ودخل اوضته و رن علي سيف يطمنه ..
ندي وياسمين فضلو قاعدين جمب دموع والممرضة سبتهم معاها وخرجت عشان يكونه علي راحتهم ..
صباح روحت و اول ما دخلت ملك جريت عليها : كنتي فين ي خالتي وايه الي حصل وندي فين
صباح بسخرية : كنا في المستشفي بدموع سي روميو الي خنتي نفسك واهلك وصاحبتك عشانه كان هيقتلها
انهاردة ومش مره لا مرتين ومتهمها بالخيانه الواطي
: طب وايه هيخليه يعمل كده من غير سبب مش يمكن خانته فعلا..
5
صباح نزلت علي وشها بالقلم : انتي جبتي النجاسة دي من فين يا بت ولا هو من عاشر القوم
1
ملك بعد الي عمله معاها الصبح لم عرف ان دموع عرفت والكلام الي سمعته منه عشان خاطرها واسلوبه معاها الي اتغير في ثانية بسبب دموع خلو تفكرها مش سوي
وكانت حسه بالغيرة من دموع ..وستوعبت الي قلته و دموعها نزلت بحزن وكل شوية تكره نفسها اكتر من اليوم الي قبله : انا مش قصدي يا خالتي انا ..
1
: امشيي اخرصي ويلا غوري من قداامي
الساعه 12:00 ندي اتعدلت وصحت ياسمين الي نامت وهي قعده : قومي يا ياسمين نامي جوه يا حببتي
ياسمين خرجت وشافت المنرضة نايمه في الصاله راحت غطتها بمفرش خفيف ..
الممرضة اتنفضت : معلشي والله انا معرفش نمت ازاي بس امبارح كان عندي نبطشيه
: اهدي اهدي حصل خير المهم تكوني موجوده عشان لو حصل لها حاجه ومتقلقيش احنا كلنا جمبها نامي تاني ..
فارس كان بيعمل قهوة وسمع صوت ياسمين طلع عندها
: ايه يا سوو دموع لسه نايمه
: اه يا فارس ربنا يقومها بسلامه متبهدله اوي يا عيني ربنا ينتقم منه
: ده راجل ابن كلب ده لو جايبها من حضنه مش هيعمل كده …روحي نامي يا حببتي وانا صاحي متقلقيش …
ياسمين باست خده ودخلت تنام فارس دخل المطبخ وندي طلعت تجيب ماية وتعمل قهوة وشافت فارس واقف كانت هتلف وترجع بس فارس شافها ..
: خير محتاجه حاجه ..
: اممم كنت هعمل قهوة
: تمام هعملك معايه ارتاحي انتي
ندي سندت علي الحيطه وبصت لفارس : قطعت اللايف ليه امبارح كنت خلينا نشوف مواهبك
3
: مواهبي مش بتتشاف مواهبي بتتحس يا طنط وبعدين ده كان كمين ولعبه معموله عليا كان لازم اجريهم عشان اعرف اخرهم غير كده انا مواهبي مش بتخرج قدام حد
ندي اومأت ببرود وهي بتبص حوليها : خسارة سالم بيه يدفع فلوس في شقة نجسه
فارس ببرود : لا ارتاحي سالم بيه مدفعليش فلوس فيها انا الي اشترتها من السباقات الي كنت بدخلها
: يلاا اهو حرام بيروح في حرام عشان كده نجسه ..
فارس ببرود : انتي عايزة ايه بالظبط
ندي كانت مقهورة من كلامه مع تميم وكانت عايزة تحرق دمه وخلاص : مانا قولتلك عايزة قهوة
: انا بقول كفاية عليكي سهر لحد كده وروحي نامي انا هقعد جمب دموع
: لا وانت تقعد جمبيها ليه انت متتأمنش علي لي حاجه مؤنته ما بالك بقا بني ادمه
فارس بغضب : ندي الزمي حدودك ومتسوقيش مش معني اني ساكت لك يبقا تظيطي فيها دموع لو اخر بنات الدنيا انا مش هبص ليها وانا وانتي عرفين ليه وغير كده دموع دي اختي يريت نفهم مش ماشي بتجوز علي نفسي انا زي ناس ..
: تقصد ايه
: اقصد اقولك فكك وروحي نامي الي في دماغك مش هيحصل
: وايه انشالله الي في دماغي
فارس بخشونه : نداااا…انا مش عايز ازعلك امك سيباكي امانه عندي فاخلينا حلوين نع بعض
: والاه
فارس بصلها بغضب وغمض عنيه وفتحها وبتسم وهو بيقرب منها ندي رجعت لواره وفارس لسه بيقرب
والمكان بينهم بينعدم فارس بخفوت : عايزة توصلي لايه
ندي اتوترت : مش عايزة حاجه ابعد
: مالك يا طنط ولا هو عينك فيه وقول اخيه
وقرب منها اكتر وشم ريحتها بعمق : اممم وحشتك قوليلي كوكو وحشك مشتاقه لي ومتبعاني ومركزه معايه ونار الغيرة كل يوم بتحرق قلبك عايزاني ومحتاجه حضني في وقت زي ده عايزه تدوقي شفيفي
بس وانتي فاايقه همممم ..وحط ايده علي
وسطها وبقا يحرك صوابعه ببطء علي جسمها
ندي جسمها اترعش وقلبها نبضه زاد واعصابها اترخت وكان نفسها ترمي نفسها في حضنه وعنيها دبلت
والدموع لمعت جواهم ولسه هتتكلم فون فارس رن
ندي فاقت من تأثيرة عليها وزقته بعيد عنها
فارس مسح وشه وهو بيتنفس بغضب ومسك الفون وابتسم بسخرية وطبعا مين غيرة هادم اللذات : ايوة يا برو
1
: افتح الباب …قالها سيف بصوت مرهق وقفل
فارس بص لندي : سيف براه
: وجي دلوقتي ليه علي فكره ده غلط ووجوده مينفعش
: اهمدي يا بتاعت الصح والغلط هيكون جاي يحب في وحده شبه ميته جواه خليكي انتي في تفكيرك الجاهل ده متعرفيش حاجه عن الحب وعذابه وان البني ادم
العاشق قلبه الي بيحركه مش عقله كل الي همك الي
ينفع ومينفعش لحد ما هتندمي …وسبها وخرج يفتح لسيف
: ايه ساعه
: معلشي يا سيف اتفضل
سيف اول ما دخل اتلفت حوليه : دموع فين وعمله ايه دلوقتي
: لسه نايمه
ندي خرجت من المطبخ : عامل ايه يا سيف دلوقتي الف سلامه عليك
: بخير انا هطمن عليها وماشي متقلقيش ..
وقرب من الاوضة الي نايمه فيها دموع وقلبه بيتعصر مع كل خطوه وشفها وهي بتتنفس ببطء ودموعه نزلت بسبب منظرها المتبهدل : عملتي ايه يا دموع وايه الي كان مدخلك عندي اساسآ سمحيني لو كنت سبب الي
انتي فيه حبي ليكي مدكيش غير وجع يا دموعي
انا كان نفسي اكون سبب ضحكتك بقيت انا سبب
دموعك ..وفضل قاعد قدامها بيتكلم معاها بهمس
وقلب موجوع مقدرش يحميها كانت هتضيع منه
دموع بدأت تفوق وكشرت بوجع وهي بتئن : اممم سيف الحقني ونبي هيقتلني لا لا انا معملتش حاجه ابعد عني انت السبب انت السبب …وكأنت بتتحرك بشكل يوجع القلب سيف خرج بسرعة وطلع لندي وفارس الي قعدين
قصاد بعض وكل واحد في دنيا تانية وشاور علي اوضة دموع وهو بيحاول يتمالك نفسه : دموع بدأت تفوق حولي تهديها عشان ميحصلهاش انهيار تاني …
ندي جريت علي جواه وفارس وقف مع سيف الي كان بيمسح وشه بقهر
: هو حصل ايه يا سيف
: معرفش معرفش انا صحيت من النوم علي صوت جرس الباب فتحت لقتها بيري وكانت عايزة تتدق
قولت هنتقم منها علي الي عملته فيك بس جت
صورتها قدامي ومقدرتش المسها طردتها ودخلت
الحمام اغسل جسمي من قرفها وانا خارج لمحت
دموع طلعه من باب شقتي وقدمها الحيوان بتاعها
وعنيه بطق شرار فهم غلط وسحبها علي الشقه
وحصل الي حصل …
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية دموع السيف)