رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني الفصل السابع 7 بقلم زهرة الربيع
البارت السابع
عيال المرحوم جوزي اخدو ولدي مني عرفو انه مش اخوهم ضربوني واخدوه في عرضك يا عمده هيموتوه
نوح لسه هيرد بس جنه اغمى عليها في الحال من شدة التعب
نوح بقى يحاول يفوقها وهو بيقول…. بت يا جنه …ردي علي يابت
غنوه اتصدمت بشده والدموع نزلت من عينيها ولسه هتجري عليها شروق مسكتها من ايدها وهزت راسها بخوف بمعنى متروحش
غنوه وقفت مكانها علشان متاذيش شروق بس كانت مرعوبه على بنت عمها و مش عارفه تعمل ايه
نوح شال جنه وحطها على الكنبه وبقى يحاولي يفوقها هو وسند اللي قال… هيه ..هيه قالت ايه واد مين… ومين اخذ مين انا مفاهمش حاجه
نوح قال …استنى لما تفوق هنفهم منها كل حاجه
نبيل كان مصدوم جدا بمنظرها وباللي سمعوا وقال بذهول.. هيه مين دي…و اللي ضربوها دول شباب رجاله يعني..اللي
فهمتو صح… انتو ازاي كده ازاي ممكن راجل يمد ايده على ست بالمنظر ده وهي جيالك ليه اصلا كان المفروض تطلع بخلقتها دي على الاسم تجيب له تابيد على الاقل
نوح بصلو بطرف عينه وقال…. انت قولت بلسانك جايالي انا ..يعني حاجه متخصش اللي خلفوك يبقى متتدخلش
بس نبيل كان متعصب جدا وقال بغضب ….سواء جايه لك او جايه للعفريت الازرق مفيش راجل عنده نخوه يفضل ساكت انا هخليها تروح الاقسم واشهد وهساعدها كمان
نوح قال بخنقه…. اللهم طولك يا روح
هنا شروق قالت بقلق…. خلاص يا نبيل هملها لنوح هو ياما عدت عليه حاجات زي كده وبيحلها صدقني هيجبلها حقها هيه علشان كده قصدتو
نوح بصلها وابتسم برضا وشروق حمحمت بتوتر وحطت وشها في الارض
في الوقت ده شيخ البلد وبنته استاذنه ومشيوا
وسند قال بقلق ..هيه مبتفوقش ليه ماداهيه تكون ماتت
نوح لسه هيرد حليمه قالت… ما تموت القبر اللي يلم..مسامعهاش قالت ايه قبل ما توقع …بتقول عيال جوزها عرفوا ان العيل اللي خلفتو وبلياهم بيه كل المده دي مش اخوهم يعني مش كفايه جايبه عيل في الحرام كمان نسباه للراجل الغلبان اللي كانت متجوزاه يعني خاطيه وكدابه ربنا يستر على ولايانا
بقلم…..زهرة الربيع
غنوه كانت بتبص لها بغضب شديد وهتموت وتتكلم بس شروق واقفه قدامها وبتحذرها كل شويه
نوح اتنهد بخنقه وقال ….احنا معرفناش منها الموضوع كامل يا مرت ابوي عشان كده الاحسن نسكت..وبتهيألي انتي بالذات متتكلميش على الكدب لياخد على خاطره منك
حليمه اتغاظت من كلامه ولسه هترد جنه فتحت عيونها ببطء وقالت بالم…. عايزه ولدي عايزه ولدي يا عمده
نوح قرب منها وقال …اهدي احنا كلنا جنبك هنه متخافيش ولدك هيرجع لك
جنه قعدت بسرعه ومسكت ايده وقالت وهي بتحاول تبوسها …احب على يدك انا ما ليش غيره في الدنيا
نوح سحب ايده بسرعه وقال …استغفر الله قلت لك متقلقيش هرجعهولك ..بس احكيلي اللي حصل بالهداوه
جنه لسه هتتكلم خدت بالها ان الكل موجود نزلت عيونها بكسوف
نزح فهمها وحمحم وقال …تعالي وياي على المكتب
ولسه هيمشوا نبيل قال بغضب…. هتروحوا على فين انتوا لازم تطلعوا على القسم دلوقتي تثبتوا حاله ومتقلقيش يا مدام انا
اعرف محاميين كويسين وهساعدك اللي حصل لك ده مش لازم يعدي كده… الاهانه دي مش لازم تسكتي عليها ولا انت ولا اي ست في الدنيا
جنه بصت له باستغراب ونوح مسح على وشه بغضب وقال بطريقه تخوف… لو اتدخلت في حاجه ما تخصكش تاني انا هوريك الاهانه على اصولها…ههينك اهانه مفيش لا راجل ولا مره ولاحتى حيوان اتهانها قبل سابق
نبيل لسه هيتكلم شروق قالت بخوف…. وبعدين يا نبيل انا قلت لك سيب الموضوع ده….يلا تعالى وياي ..يلا
ومسكت ايده ومشيت بيه خطوات بس وقفهم نوح لما قال بغضب مكبوت ….هملي يده…هو اتعلم المشي من زمان
شروق اتكسفت وسابت ايده بس نبيل رجع مسك ايدها بقوه وقال…. معلش نتعلمه من جديد
واخذها من ايدها ومشي بيها راحو اوضة الضيوف
نوح بص لطيفهم بغضب وبص لعمه وقال بزعيق…. ايه يا عمي نجيب طقم قرون على مقاسنا ….هينفعنا للايام الجايه
حكم قال بتوتر ….يا ولدي ما انا قولت لك نعمل خطوبتهم الاسبوع ده بس انت راكب دماغك ومراضيش تخلصنا
نوح لسه هيتكلم سند قال بسرعه …..مش وقته دلوك خلينا نشوف البت اللي جايه تتحامى فينا دي وبعدين نحله مشاكل البيت
نوح اتنهد وقال بضيق …تعالي ورايا يا جنه
سند مشي معاهم بس نوح قال بغضب… على فين العزم
سند قال …. جاي معاكم… عايز اعرف الموضوع
نوح ضحك وقال ….ومن امتى وانت ليك في المواضيع دي خليك هنه…. انت لحالك موضوع خليني بس افوقلك متفكرش هعدي اللي عملته النهارده
واخذ جنه وراح على المكتب وسابه واقف متغاظ جدا
حليمه قربت منه وقالت بخبث….علشان تبقى تسمع كلام امك ..ياما حاولت اخليك انت كبير الدار والبلد كلها بس انت قاعدلي في ديله وعاجبك تفضل تحت باطه
سند نفخ بخنقه وطلع على اوضته ومردش عليها
كل ده تحت عيون غنوه اللي كانت واقفه والدموع في عينيها وموجوعه جدا عشان بنت عمها
وفضلت واقفه بتوتر شديد هتموت وتتكلم معاها
بس حليمه كانت واخده بالها لنظراتها طول الوقت وللدموع اللي في عينيها وكانت بتبص لها بشك رهيب
غنوه خدت بالها لنظراتها واتوترت جدا وطلعت بسرعه وسابتها باصه لطيفها بطريقه مريبه
عند شروق كانت قاعده في اوضه الضيافه هيه ونبيل اللي كان رايح جاي وهو بيقول بغضب….بني ادم عجيب…مستحيل يكون بني ادم اصلا مش معقول كل حاجه متحكم فيها شويه وهيقسم لكم الهوا اللي بتتنفسوه …انتو ازاي مستحملينه بجد
شرةق اتنهدت وقالت….اهدى علشان هو لسه عمل مشكله تانيه
نبيل بصلها وهيه قالت بتوتر…كلمت الصايغ علشان احدد معاه يوم غير انهارده لانك شايف الوضع…قام قالي ان نوح كلمو ولغى معاه خالص وميقدرش ياجي الا لو نوح كلو وسمحلو
نبيل اتنرفز جدا وقال….شوفتي بقولك انسان متسلط….ده مريض المفروض يتعالج
شروق ضحكت وقالت…يتعالج حته واحده …طب ايه قولك ان نوح ده زينه الشباب حدانا …يبقى على كلامك ده البلد كلها عيانه
نبيل قال بدهشه….انتي بتضحكي… طب سيبك من التحكم بتاعه …بس البنت دي المفروض يطلعوا بيها يثبتوا حاله ونعمل محضر قبل ما جروحها تخف ليه مش عايزين تفهمو
شروق اتنهدت وقالت …..احنا حدانا ما بنتصرفوش كده …لان احم…لان الموضوع باين عليه فيه عرض….والامةر اللي فيها عرض وشرف لا ينفع تتقال قدام النيابه ولا وسط الناس بنحلوها كده بالود
وكملت بهمس وقالت…. البت دي تبقى بت عم غنوه …كمان نوح مصر ان هيه الوحيده اللي تعرف غنوه قتلت جوزها ليه
نبيل قعد جنبها بسرعه وقرب منها وقال بهمس…. بجد… دي بنت عمها طب مفضلتيش بره ليه مع غنوه لحسن تروح تتكلم معاها وتودينا كلنا في داهيه
شروق ابتسمت وقالت…. لا متخافش غنوه صوح متهوره بس في الامور اللي تخصها لحالها وعمرها ما تعمل حاجه تأذيني انا وانت
نبيل قال….. تعرفي..نفسي قوي اعرف السر اللي وراها الفضول قاتلني يعني احنا معاها بقالنا سنتين بس مفكرتش تحكي لنا عن الموضوع ده ابدا …. باين عليه موضوع كبير
شروق ضحكت وقالت….. انت مستغرب انها بقى لها سنتين معانا ومحكيتش دي راحت للموت بسبب الموضوع ده وبرضك محكتش..دانا بقى عندي فضول اعرف السبب اللي هيخليها تحكي مش السبب اللي خلاها قتلت
نبيل اتنهد وقال ……هيه على العموم كانت مجازفه مننا صحيح هيه كويسه معانا ومشوفناش منها حاجه وحشه من وقتها لكن برده احنا عارفين انها قاتله والانسان طالما وسخ ايده بالد..م بيبقى جاهز يعمل اي حاجه
شروق قالت بسرعه…. لاه صدقني غنوه بت طيبه قوي بكره الايام تثبت لك انها مقتلتش كده من غير سبب
نبيل ابتسم وهو بيبص لعيونها وقال ….وانا مصدقك
شروق ابتسمت وقالت بامتنان…على فكره على سيرة الموضوع ده… انا ملقياش حاجه اقولها علشان اشكرك بيها على وقفتك معانا ….انت حفظت سري وكنت قد ثقتي ….انا لما قلت لغنوه انه محدش هيساعدنا غيرك كنت متاكده انك بجد هتوقف معانا وانت مخيبتش ظني واصل
نبيل قرب منها ومسك ايديها الاتنين وبص لعيونها بحب شديد وقال…. انا جاهز اعمل اي حاجه علشانك …اي حاجه جربيني مره واتنين وعشره
شروق سحبت ايدها بكسوف ونزلت عيونها ونبيل اتنهد وقال …..شروق انتي عارفه ان انا دكتور نفسي وبحب شغلتي جدا واكيد عارفه ان مهنتنا دي بتخلينا نقرا الانسان من جوه قبل بره..و لما كنتي بتدربي عندي جديد قولتلك ركزي على العيون انسان مهما كدب عيونه متقدرش تكدب…و انا لحد النهارده ما شوفتش الحب في عيونك ولا مره
شروق بلعت ريقها بتوتر ولسه هتتكلم قاطعها وقال…. مش عايز منك اي مبررات على فكره مش محتاجهم..انا بس عايزك تعرفي اني جاهز ابقى معاكي لحد ما تحسي بالحب ده وتصدقيه ..ومعنديش مشكله في الوقت سواء كنا مخطوبين او متجوزين او معانا اولاد برده هفضل مستني اليوم اللي اشوف النظره دي في عيونك واتمنى لو تقوليها بلسانك كمان
شروق اتملت عيونها بالدموع وقالت بوجع….. انا مقابلتش حد في حياتي زيك …عمري ما حد حسسني اللي حسيته معاك …حسيت ان ليا قيمه واني مرغوبه ومش ناقصه حاجه …للدرجة ان ممكن حد يرضى بيا و يستناني كمان
نبيل استغرب وقال…. ليه بتقولي كده….انتي فعلا مش ناقصك حاجه والف يتمناكي
شروق ابتسمت بسخريه وقالت….. اهو انت الألف كلهم
نبيل قال بمرح…. لا مش مصدقك ….يعني بعدين لما نتجوز مش هتردحيلي بقى وتقولي لي ده انا كنت حلم ابن الغفير واتقدملي ابن السفير وعاكسني ابن الوزير
هنا شروق ضحكت جامد من قلبها
نبيل ضحك بخفه وقال…. في ايه بتضحكي ليه
شروق قالت وهي بتحاول تسيطر على نفسها من الضحك….. اصل فعلا ابن الوزير عاكسني…. في دي مكدبتش
نبيل قال بعدم تصديق…..لا والله
شروق قالت بضحك …طب وربنا حصل …بص هحكي لك يامري على اللي جراله
وبقت تتكلم معاه ويضحكوا سوا و مش واخدين بالهم لحليمه اللي كانت واقفه من بره متغاظه جدا وقالت ……ما بقاش غيرك انتي كمان يا عرجه اللي هتجيبي لنا واحد غريب ياخد الجمل بماحمل…انا طالعه عيني علشان ابعد نوح وانتي تاجي على الجاهز تقاسمي ولدي …مهيحصلش يابت هويدا
عند سند كان رايح على اوضته بس وقفته سماح وقالت بغضب … اللي فهمته صوح يا سي سند …جايبين لك عروسه وعايزين يجوزوك
سند فهم من لهجتها انها غيرانه اتنهد بضيق وقال بحزم ….وفيها ايه…طالت ولا قصرت هتجوز ولو مكانتش البت دي هتكون اي واحده غيرها
سماح قالت بسرعه…. طب وانا سي سند
سند بصلها بخنقه وقال….انتي ايه…دخلك ايه في جوازي
سماح قربت منو وقالت…انا كنت فاكره انك بتحبني
سند ابتسم بسخريه وقرب منها حط ايده على وسطها وقال …..ما انا بحبك…للامانه بحب صنفكم كله …وبعدين انتي حاجه وهيه حاجه تانيه…وانا قولت لك الكلام ده من بدري كبري دماغك
ولسه هيمشي قالت بسرعه …طب ما تتجوزني يا سي سند واهو تكسب فيا ثواب
سند ضحك جامد وقال ….اتجوزك …و ده باماره ايه
سماح قالت بسرعه….. عشان انا خدامه يعني
سند قرب منها وقال بسخريه ..لا … مش عشان خدامه بس عشان مفيش حاجه نعملوها بعد الجواز …مفيش جديد يا سماح… اكفيانا حديت في الموضوع ده علشان مش عايز ازعلك
سماح قالت بغضب….بس انا عمري ما كنت مع حد غيرك يا سند وانت عارف
سند قال بخنقه…. الكلام ده تقوليه لواحد مغفل من اللي كنتي معاهم…و بلاش انا يا سماح كلي عيش… اللي بيني وبينك ساعه صفا …وهتفضل حتى بعد ما اتجوز متقلقيش اهو لزوم التجديد مهو الواحد لو كل كل يوم حلو بيمل لازم يحدق لو يوم واحد في الاسبوع ..اهو انتي هتبقى صحن الملوحه اللي هحدق بيه لو حابه يعني انتي عارفه انا عمري ما جبرتك على حاجه ومن قبل ما المسك كنت صريح و قولتلك ان ده اخرك معاي
سماح بصتلو بغيظ وقالت….اكده يا سند …طب ايه رايك مهخليك تلمسني من النهارده ورايح ولاقيلك ملوحه بعيد عني بقى
سند قال بتريقه…. يا حزني لا بجد يا حزني يا بت …حلي عن دماغ امي انا اصلا لا بقيت طايقك ولا طايق اي مره من اساسه
ولسه هيمشي مسكت ايده وقالت…طب انت جرب تخليني مرتك وانا هغنيك عن حريم الدنيا كلهم وجرب
سند ابتسم بوجع وقال…الوحيده اللي كانت قادره تعملها راحت…دلوك انتي او غيرك متفرقوش عن بعض ولو اتجوزت هتجوز علشان يطلعو من على دماغي مش اكتر بس متحلميش تكوني مرتي عيبه في حقي
قال كده ومشي وهي بصت لطيفه بغضب وغل وقالت …ماشي يا سند انت لسه متعرفش مين سماح
عند نوح كان قاعد بضيق مستني جنه تبطل بكا علشان يفهم منها حاجه لكن هي كانت بتبكي جامد
اتنهد بخنقه وقال …يابت الناس ما هو كده ما هنخلصش بطلي نواح وقوليلي ايه اللي حصل علشان اساعدك
جنه قالت وهيه بتبكي….انا…انا لما اتجوزت جوزي صادق الله يرحمه حبلت على طول بولدي مصطفى واخواتو كانو كبار ومن وقت ما خلفت وهما كارهيني وكارهين اخوهم مصطفى
نوح بصلها باستغراب وقال…هو مصطفى ولد صادق..انتي مش بره قولتي ان ولاده عرفو ان الواد مش اخوهم
بقلم…..زهرة الربيع
بس جنه قاطعتو وقالت بسرعه..لاه..لاه اخوهم انا ولدي مش ود حرام…هما هما عايزين يضللو ويقولو انو مش ولدهم كدابين..ده حتى كان احب واحد لابوه الله يرحمه انا ولدي مش ود حرام
نوح بصلها بشك وعدم تصديق وقال…بس انتي قولتي انو مش ولده
جنه قالت بسرعه و…ها..انا لا مقولتش ده ده تلاقيه من كتر الضرب مشايفش عملو فيا ايه…منهم لله..انا انا عايزه ولدي يا عمده
نوح اتنهد وقال….طيب يا جنه ولدك علشان يرجعلك لازم تبقي صادقه معاي…علشان اعرف ارجعو..وتجاوبيني من غير ما تخبي..بلاش تعملي زي بت عمك اللي فضلت تداري علينا لحد ما راحت فطيس
جنه بلعت ريقها وقالت بتوتر..انا مهخبيش عليك واصل يا عمده
نوح ابتسم وقال…جدعه اكده نعرف نرجعوه ..قوليلي بقى مين ابو ولدك اتكلمي متخافيش وانا هبيتو في باطك الليله
عند غنوه كانت سمعت كل كلام سماح مع سند ومشيت وراه بغيظ وقبل ما يدخل اوضته قالت بغضب …استنى عندك
سند بصلها باستغراب وقال ….عايزه ايه انتي كمان
غنوه قالت بغضب ….انا مش مصدقه اللي سمعته عايز تتجوز وبعد كده تفضل على علاقاتك الوسخه مع واحده تانيه انت ازاي كده
سند بصلها بذهول وقال….ده انا الللي مش مصدق اللي بسمعه ….انت مال امك…بتتحشري في حياتي ليه
غنوه قالت بغضب…. انا سمعتك بالصدفه و كلامك ما عجبنيش ..هما الستات دول طقم شرابات عندك بتبدل فيهم اما كلامك مقرف صحيح
سند غمض عينيه بضيق شديد ودفعها عند الحيط و بص لعينيها باستفهام وقال…. انتي عايزه مني ايه …من وقت ما وصلتي وانتي بتدخلي في حياتي وكل ما تشوفيني مع سماح تتعفرتي …ما يكونش حب من اول نظره ده…. طب انا ما لحقتش نظرت مش توريني جمالك علشان يبقى الحب متبادل
ومد ايده هيرفع النقاب بس غنوه دفعته وقالت بغضب…. لم ايدك لتوحشك
سند ابتسم على طريقتها وقرب منها قوي وقال…. اعرف واحده تشبهك قوي تشبهك في كل حاجه نفس نظرات العيون نفس القوه ونفس اللسان الطويل وهي كمان كانت تدخل في حياتي كده من غير ما افهم ليه …كانت بتعاملني على اني حاجه تخصها بمزاجي او غصب عني
وقرب منها قوي وحط ايده على وسطها وقال…تعرفي حتى نفس الجسم ولو اني كنت فاكر ان متخلقش منو اتنين بس سبحان الله انتي تشبهيها..او يمكن لاني اتوحشتها قوي
غنوه لمعت عيونها بالدموع وقالت… مين دي… حبيبتك
سند بلع ريقه بحسره وقال …ملحقتش اعرف مين دي ولا تخصني في ايه ….الله يرحمها
قال كده ومشي بحزن شديد
وغنوه فضلت متابعاه بعيونها بابتسامه جميله وراحت على اوضتها وهي بتفكر في كلامه وبتحاول تلاقي طريقه تعرفه بيها انها عايشه من غير ما تأذي شروق ونبيل
بس فاقت من شرودها و اتجمدت مكانها بصدمه شديده لما سمعت حليمه بتقول ….غنوه
فضلت ثواني مش قادره تتحرك مش عارفه تنطق لحد ما حليمه وقفت قدامها وبصت لها بانتصار ونظره شر متتوصفش ورفعت الحلق قدامها وقالت…. حلقك وقع منك يا بت الجزار ووووو
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثاني)