رواية عشق الريان الفصل الثاني 2 بقلم روما رمضان
رواية عشق الريان الفصل الثاني 2 بقلم روما رمضان
البارت الثاني
#روايه_عشق_الريان
في كليه الالسن
كان الجو مليان حيويه و ضحك بين الطلاب.. بتكون سجده واقفه مع زملتها ساره و بيضحكو
ساره بضحك. لا و الدكتور طول المحاضره عينه عليكي هههههه صدقيني دكتور نادر بيحبك
سجده بخجل. بس يحيوانه ايه اللي انتي بتقولي دا
ساره. طب والله بيحبك و هنشوف
سجده بخجل. طب اسكتي اسكتي…. يلا بقا عندنا اخر محاضره عشان نمشي
ساره. يلا يختييي
تعريف عن ساره( محجبه ذو بشره قمحاويه و عيون بني و طيبه جدا زميله سجده من ايام الثانويه)
______________________
في قصر عائله الالفي
بتكون شهيره قاعده مع فؤاد و بيتكلمو
شهيره بحقد. ممكن بابا يكتب كل حاجه باسم سليم و نطلع احنا من مولد بلا حمص
فؤاد بغضب. لا مستحيل الكلام دا يحصل
شهيره و هي بتلعب في دماغه. لا اكيد حصل متنساش ان كل حاجه تحت سيطرته دا حتي اي صفقه بيدخلها علي طول من غير ما ياخد رايك فيها
فؤاد. مستحيل الكلام دا يا شهيره بابا و سليم يعملو كده ابدا
شهيره بمكر . لا سليم هياخد كل حاجه و بكره نشوف
فؤاد. بغضب مستحيل دا يحصل
في المطبخ
علي سطح ليلي و هدي بيكونو واقفين مع بعض بيرغو و يضحكوو
ليلي بضحك. فاكره زمان لما كنتي بتجري ورايا عشان تاخدي العروسه وقتها وقعتي و اتكعبلتي في طينه
هدي بضحك. يلهوي اسكتي متفكرنيش وقتها قومت و كنت كلي طينه وشي و ايدي
ليلي بضحك. ايوا وانا و يحيي فضلنا نضحك عليكي كتيرر
هدي. ايوا فاكره… حد يصدق يا ليلي ان احنا التلاته ناخد تلاته اخوات
ليلي. لا بس الحمدلله ان احنا مع بعض
هدي و هي بتحضنها ربنا يخليكي ليا يا ليلي و ميحرمنيش منك ابدا
ليلي بطيبه. ولا يحرمني منك يحبيبتي…. يلا بقا ننزل نشوف هنعمل اي علي الغدا انهارده
هدي. يلا
_______________________________
في المدريه تحديدا في مكتب اللوا مراد
بيكون واقفين ريان و مهاب قدام اللوا مراد
اللوا مراد. دا ملف المهمه الجديده
ريان. تمام يفندم
مهاب بزهق و ضحك. يلهوووي هو الواحد مش هيرتاح شويه
اللوا مراد. انا مش عارف انت ازاي رائد شرطه
مهاب برفعه حاجب و غرور. هو انا اي حد ولا ايه
ريان بضحك. يلا ياعم ندرس الملف
اللوا مراد. و الله ما في زيك يا ريان يبني مش زي الحيوان دا
مهاب. طب و ليه الغلط بقا.. صدقيني انا حاسس اني مش ابنك
اللوا مراد بضحك. يبني ما قولتلك كذا مره انك مش ابني و بعدين بيكمل بحده يلا انت و هو كل واحد علي شغله
ريان ومهاب. تمام يفندم
مهاب بهمس. الراجل ابويا دا عليه بصه بتخيليني عايز استقيل
ريان بضحك. انت اللي مستفز بصراحه.. يلا يعم نشوف القضيه دي عن ايه
ماحوظه يجماعه ( انا غيرت اسم شهاب البحيري لي مهاب البحيري)
_________________________
في ڤيله علي مهران
جلست صافي في المطبخ و هي بتحضر الفطار الذي عباره عن مربه و جميع انواع الجبن و فطير و عسل بيدخل علي المطبخ و بيحضنها..
علي. فاكره زمان لما كنا عايشين لوحدينا قبل ما نخلف وسلان و اسيل كان البيت ممل
صافي. ايوا فاكره البيت كان ممل و كئيب اووي هما اللي جو في البيت
علي. ربنا يخليهم لينا يا حبيبتي
صافي. يارب با حبيبي..
بيدخل رسلان المطبخ. ايه يا امي فين الفطار عندنااااااا كليه يا ناااس
علي. واطي صوتك يا ابن الكلب انت
رسلان برفع حاجب. علي الاساس بتشتمني انا مثلااا.. بتدخل اسيل و بتحضن ابوها و امها
رسلان. وانا ايه مثلاا شفاف ولا اي
اسيل و هي بطلعله لسانها. اه شفاف
رسلان. يبت متخلنيش اضربك
اسيل. متقدرش يحبيبي
علي و صافي بس يولاد و يلا عشان نفطر… و بيفطرو ف جو عائلي و جميل
____________________
في المدريه
بيكون ريان و مهاب بيشتغلو علي ملف القضيه
مهاب بتلكيك. اففف مش عارفه اركز
ريان برفع حاجب. و دا ليه بقا ان شاءلله ما تكمل يبني
مهاب. ما انا مش قادر اركز من. كتر خضه صبح
ريان باستغراب. خضه ايه
مهاب بغيظ. بت سجده اختي مطلعه عينني
ريان بضحك. ليه عملت ايه
مهاب حكلوو كل اللي حصل صبح….. فطس ريان من كترر الضحك
ريان بضحك. لا لا مش قادر… صدق احسن تستهل جدعه اختك
مهاب بغيظ. صدق انت بارد… و بيروح قافل ملف قضيه و اهوو مش شغال
ريان بغيظ. انا مش عارف ايه اللي دخلك شرطه يبني لا و بقيت رائد كمان
مهاب. والله يبني قولت اني مش عايز ادخل شرطه بس نعمل ايه في حضره اللوا بقا
ريان. بس احسن تستهل اللي بيحصل فيك
مهاب بضحك. اوقات بحس انو لقيني في شارع… و بيضحكوو
ريان بجديه. كده احنا هنتحرك بليل علي الجبل هيسلمو الاسلحه هناك
مهاب بجديه عكس طبيعته. خلاص تمام يلا نمشي عشان نحضر نفسنا
ريان. تمام يلا
_________________________
في قصر الالفي
في مكتب الجد سليمان بيكون قاعد هو و سليم بيتناقشو في الشغل
سليمان. صفقه دي كويسه لشركتنا جدا
سليم. معاك حق عشان كده وافقت عليها
سليمان. تمام انا واثق فيك يا سليم و بيتنهد و يقول نفسي فؤاد يتغير مكنش كده يا سليم
سليم و هو بيربت علي ايده. متقلقش هيفوق قريب
سليمان في نفسه. يارب يفوق قبل فوات الاوان
بتخبط ليلي علي باب المكتب
سليم. ادخل
بتدخل ليلي بابتسامه يلا يا جماعه الغدا جهاز
سليمان. ريان جه يا ليلي
ليلي. لا يا عمي قال انو هيتغدا برا انهارده
سليمان. تمام… و بيطلعو كلهم و بيتغدوا
_____________________________
بيخرج ريان و مهاب من المدريه
ريان. ايه رايك نتغدا
مهاب. بس العزومه عليك يصحبي
ريان بسخريه. و ايه الجديد يعني ما كل مره عليا
مهاب بتلقائيه. لا علي فكره مره اللي فاتت عزمتك علي قهوه
ريان بيبصله بغيظ. يبني انا من وقت ما عرفتك معزمتنيش غير علي كوبايه قهوه
مهاب. خلاص يعم انت هتعيط ولا ايه احنا لما نخلص المهمه دي هعزمك عندي علي الغدا و هتناول شرف انك تاكل من ايد هنون
ريان. لما نشوف.. يلا بقا لاني واقع من جوع
مهاب. يلا
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية عشق الريان)