رواية عشق الريان الفصل الأول 1 بقلم روما رمضان
رواية عشق الريان الفصل الأول 1 بقلم روما رمضان
البارت الأول
روايه: عشق الريان
الشخصيات:
عائله الالفي.
عيله من اغنا اغنيا العالم عندهم شركات في جميع الدول
كبير عيله الالفي. سليمان الالفي الجد عمره 70 عام شخصيه حنونه جدا و بيحب عياله و احفاده و بيخاف عليهم جدا كان متجوز من بنت عمه فاطمه و لكنها توفت كان بيعشقها جدا و عنده اربع ابناء
الابن الاول. سليم الالفي عمره 50 عام مهندس معماري ذو شخصيه طيبه و حنونه و مرح جدا و بيحب زوجته جدا و اولاده عنده بنت ولد فقط و بيدير شركات الالفي
اولاده:
زوجه سليم الالفي. ليلي مهران. عمرها 48 عاما شخصيه حنونه و بتحب زوجها و اولادها جدا
بطلنا: ريان الالفي. عمره 28 عام رائد في شرطه و الكل بيخاف منو و الكبير و صغير بيعمله الف حساب ذو شخصيه بارده و مغرور مع الكل ماعدا جده و ابوه و امه و اخته و صديقه هو شخص ذو بشره قمحاويه و عيون زيتونيه و شعر اسود و طويل و جسم رياضي وسيم من الاخرررر
نور الالفي: اخت ريان بنت محبوبه جدا و طيبه اووي عندها 19 عاما في كليه هندسه ذو بشره قمحاويه و عيون زيتونيه و شفايف و ردي و شعرها بني و طويل
الابن الثاني. فؤاد الالفي. عمره 48 عام ذو شخصيه طماعه و بيكره اخوه جدا لانه اشطر منوو و الناس كلها بتحبه متجوز و عنده بنت واحده فقط
هدي مهران زوجه فؤاد و اخت ليلي عمرها 46 عام ذو شخصيه حنونه و بتحب اختها و زوجها جدا
ريم فؤاد الالفي. عمرها 22 عام في كليه الهندسه و بتحب ريان اووي ذو بشره برونزيه و عيون بني و شعرها اسود و قصير
شهيره الالفي: عمرها 45 عاما شخصيه طماعه و بتكره ليلي و هدي جدا و دايما بتلعب في دماغ فؤاد كانت متزوجه من يحيي الشرقاوي و لاكن توفي حادثه عربيه و عندها ابن
عمار الشرقاوي. ابن شهيره عمره 26 عاما متخرج من اداره اعمال و بيدير شركات ابوه ذو شخصيه طيبه جدا و بيحب ريان اووي ذو بشره قمحاويه و عيون بني و شعر اسود طويل
صافي الالفي: عمرها 40 عاما شخصيه طيبه جدا و حنونه متزوجه من علي مهران اخو ليلي و هدي و بتحبه جدا عندها بنت و ولد تؤام
اسيل مهران: عمرها 18 عاما في كليه الهندسه بنت حنونه جدا و بتحب اهلها و اخوهاا اووي ذو بشره بيضه و عيون بني و شفايف وردي و شعر بني طويل
رسلان مهران: تؤام اسيل و في نفس الكليه اسيل الهندسه شخصيه مرحه جدا و بيحب اخته اووي ذو بشره بيضه و عيون بني و شعر بني
__________________________________
عائله البحيري
اللوا مراد البحيري: عمره 55 عام شخص حنون مع زوجته و اولاده و لاكن صارم مع الكل و بيعشق زوجته
هناء البحيري: عمرها 54 عاما بنت عم مراد متزوجين عن حب حنونه و طيبه جدا
شهاب البحيري: عمره 27 عام رائد شرطه شخص مرح جدا و بيحب اهله اووي و بيخاف ع اخته و هو صديق ريان المقرب ذو بشره بيضه و عيون خضره و شعر بني و رياضي
بطلتنا و هي سجده البحيري: عمرها 20 عاما في كليه السن شخصيه طيبه و بريئه جدا ذو بشره بيضه و و لون عيون ازرق مثل البحر و شفايفها وردي و شعوها بني و طويل لاكن تخفيه تحت حجابها
________________________
عائله مهران
عيله بتتكون من اخ و اختين
و طبعا اتعرفنا علي هدي و ليلي
علي مهران. عمره 42 عاما شخصيه حنونه بيدير شركات مهران كلها
و دي بتكون الشخصيات لو لقيت تفاعل هنزل الفصل الاول
#روايه_عشق_الريان
في قصر عائله الالفي
و تحديدا في جناح بطلنا
تسلسلت أشعه الشمس من بين ستائر جناح ريان، لتلامس ملامحه الهادئه و هو غارق في نوم عميق. كان شكله في نووم يحمل نفس قوته و هيبته و كانه حتي و هو نايم بيحفظ قوته و هيبته رن منبه ريان فتح عينه ببطئ و قفل منبه و دخل الحمام خد شاور و طلع بعد 15 من دقائق ثم وقف قدام المراه ينشف شعره القصير و بعد ما نشفه دخل غرفه كبيره في الجناح و دي عباره عن غرفه ملابس و كل شئ فيها مرتبه بدقه اختار ريان قميص كحلي و بنطلون اسود، و ستره سوده و اللي دايما بتكمل هيبته و اخذ سلاحه علقه في حزمه و بعدها اخذ شاره الذهبيه، طلع من جناحه بخطوات هادئه واثقه
علي سفره عائله
الجد سليمان. ريان اتاخر كده ليه اول مره يعملها
شهيره بغضب. واحنا هنفضل نستني بيه كده لحد امتي
سليم بزعيق. شهيره احترمي نفسك و واطي صوتك
بينزل ريان و يقعد علي كرسي و هو بيقول صباح الخير، يرد الجميع صباح النور ماعدا شهيره و فؤاد
لتقول ليلي بحنان. اتاخرت امبارح ليه يا حبيبي فضلت مستنياك لبعد الفجر و مجتش يا ريان
ريان. معلش يا امي كنت في مهمه و اتاخرت يا حبيبتي، لتقول نور ابيه ممكن توصلني الجامعه في طريقك، ريان بحنان حاضر يا حبيبتي اجهزي انتي يلا عشان همشي،
لتقول نور. انا جهزه يا ابيه يلا
ريان. لا كلي يا نور انتي مكلتيش
نور. لا والله شبعانه يا ابيه
ريان. تمام، بيقوم ريان و يبوس راس جده و ابوه و بيحضن امه و بعدين بيطلع علي الجميع ب حاده و بالاخص عمته شهيره، و بيخرج هو و نور
____________________________
في ڤيله عائله البحيري
بيت ملئ بالحنان و الحب و الدفى
بتنزل بطلتنا و بتكون لابسه بيچامه رقيقه و شعرها ديل حصان
سجده بشقاوه. صباح الخير يا مارو صباح الخير هنون
اللوا مراد بضحك. صباح الخير يا حبيبتي
هنا. صباح النور يروحي، اومال فين مهاب
سجده. ايه دا هو ولااا مهاب لسه ناايم انا هطلع اصحيه
هنا بخضه. لا اوعي تطلعي انا هروح اصحي
سجده بضحك. الله متخفيش يا ماما مش هعمله حاجه الله
مراد بضحك. فاكره اخر مره عملتي ايه يا مصيبه
سجده و هي بتفتكر هههههههههه اعمله ايه ما نومه تقيل و عشان كده جبت جردل ميه و غرقته و هو صحي فضل يقول بغرق بغرق ههههههههه كانت بتقول كده و هي بتقلد مهاب
هنا و مراد فضلو يضحكوو، سجده بتقول خلاص يا ماما متخفيش مره دي و بتطلع لمهاب،
بيكون مهاب نايم بعمق
سجده بصوت واطي. مهاب مهاب مهاب و بعدين بتكمل يلا بقا عملت اللي عليا و هو اللي مش عايز يقوم و بتروح علي غرفتها تجيب صاروخ و كبريت و بتظبط المنبه بعد دقيقه و بتحطه جمب مهاب و بتجيب صاروخ و تولعه و تحطه تحت سرير، بتبعد سجده و هي بتحط ايدها علي ودنها و بتقول واحد اتنين تلاته و لسه مكملتش و كان الصاروخ فرقع و المنبه بيرن و مهاب بيقوم بخضه و هو بيقول البيت بيولع بيت بيولع و بعدها بيبص بيلاقي سجده واقعه علي الارض من كتر الضحك، مهاب و هو بيقوم و بيجري وراها بقا انتي برضو تاني و بيجري وراها و سجده بتجري
سجده و هي بتجري علي ابوها الحقني يا بابا ابنك هيموتني
مهاب. والله ما هسيبك يا سجده الكلب و بيجري عشان يجبها من وراه ابوه
مراد بحده مصتنعه. ايه يا ابن الكلب هتضربها قدامي ارجع وراه
مهاب بغيظ. ايوا ما انت كده دايما معاها
هنا. عملتي اي تاني يا مصيبه
سجده بضحك. ولا حاجه جبت صاروخ و ولعته و شغلت المنبه و هو اتفزع، مراد و هنا بصولها و هما مصدومين و بعديت اتفتحو ضحك و شركهم مهاب كمان و فضلو يضحكو،
هنا. طيب يلا يا ولاد الفطار جهاز، و بيقعدو يفطرو
ليقول مراد. يلا مهاب اجهز عشان نمشي
مهاب و هو مشغول في الاكل حاضر حاضر
مراد. ما تقوم يحيوان انت
مهاب. هو ايه الواحد ميعرفش ياكل في البيت دا ابدا
سجده و هي بطلعله لسانها بطفوله. احسن احسن
مهاب بغيظ. يبت هضربك
سجده و هي بترفع حواجبها. ولا تقدر يا حبيبي
هنا. خلاص يولاد كل يا حبيبي ولا يهمك
مهاب. انتي اللي في القلب يا هنون
مراد بحده مصتنعه و غيره . ولد اسمها ماما و بعدين ايه انتي اللي في قلب دي احترم نفسك
بتضحك سجده و بتقول. ايه الغيره دي يا حج
هنا بكسوف. كلي يبت وانتي ساكته
سجده. ايه دا بتكسفي يا هنون… خلاص انا خلصت اكل و هطلع البس و اروح الكليه
مراد بحنان. روحي معا سواق يحبيبتي متروحيش لوحدك يا سجده
سجده. حاضر يا بابا، و بتطلع سجده عشان تلبس و تروح جامعه
بينما مهاب لسه بياكل، مراد ايه يبني كل دا خلصت الاكل اقوم البس اتاخرنا يا حيوان
مهاب بغيظ. لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم هو مش انا ابنك يا حج ولا لقيني في شارع يعيني
مراد. ايوا لاقيك في شارع يلاا اطلع اتنيل البس و انا همشي و لو طلبتك و مجتيش انت عارف هعمل فيك ايه ، و بيروح يبوس راس هنا و بيمشي
مهاب. يخربيت ام شرطه و اللي عايز يدخل شرطه
هنا بضحك. معلش يحبيبي يلا اطلع البس، بيطلع مهاب يلبس و يروح شغله
بتنزل سجده و بتكون شكلها قمر، كانت لبسه فستان ازرق بربط ازوق من نص علي شكل فيونكه و طرحه بيضه و شنطه علي ضهر بيضه و شوز ابيض و حاطه ليب جلوس شفاف ع شفايفها
هنا. بسم الله ماشاء الله ايه القمر دا يا سجوده
سجده بضحك. حبيبتي يا ماما، همشي انا بقا لاني اتاخرت
هنا. ماشي يحبيبتي خلي بالك من نفسك
سجده. حاضر يا ماما باي باي
هنا. باي، و بعدين بتدخل ع مطبخ و بتقف ترغي مع الخدم
ف هنا ذو شخصيه طيبه جدا و مش بتشوف ان في فرق بينها و بين الخدم
_____________________
في المدريه
تحديدا في مكتب اللوا مراد
اللوا مراد. بيرن جرس، بيدخل العسكري و هو بيعمل تحيه
اللوا مراد. تروح تقول ل رائد ريان و رائد مهاب اني عايزهم ضروري
العسكري تمام يفندم
بينما بيوصل مهاب و بيدخل مكتب ريان ع طول بدون ما يخبط
ريان بضيق. مش تخبط يا حيوان
مهاب بضحك و صوت انوثي . معلش يا بيبي مره الجاي
ريان بضحك. بقا انت رائد انت مش عارف ازاي، و بيضحكو
بيخبط الباب
ريان. ادخل، بيدخل العسكري و بيقول اللوا مراد عايز حضرتك يفندم و حضره الضابط مهاب
ريان. تمام، مهاب اهو ابتدينا بقا يلا يعم
ريان بضحك. يلا
انتهي البارت لو لقيت تفاعل حلو هنزل التاني
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية عشق الريان)