رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة جمال
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)
رواية عاشقة مع وقف التنفيذ الفصل الثامن عشر 18 بقلم مروة جمال
البارت الثامن عشر
كانت سارة قد انهت لتوها العمل لتخبرها الممرضة بقدوم زائر ………….توقعت أن يكون حازم وقررت أن ترسم ملامح الجدية على وجهها فهي لا تعرف ماذا يريد وهي لا تحبذ هذا النوع من العلاقات …………….كانت تنظر في الأوراق أمامها متعمدة ان لا تبدي أي إهتمام بالقادم …………
سارة : إتفضل ………..دون أن تنظر إليه
يوسف : إزيك يا سارة
شعرت أن جسمها إنتفض كله عندما سمعت الصوت ………..ظلت محدقة في الاوراق دون النظر نحوه لم تستطع شعرت أن اللحظات تمر كدقائق ……….بل ساعات ………..أخيراً رفعت نظرها إليه في تلك المرة تبينت ملامحه أكثر لم يتغير ربما إزداد وسامة عن قبل أخذت نفساً عميقاً ثم قالت بعد زمن : يوسف …………….إزيك
يوسف : الحمد لله …………..إنتي إيه أخبارك
سارة : تمام ………..الحمد لله
يوسف : كنت موجود هنا بالصدفة قلت لازم أسلم عليكي
سارة : اه طبعاً ميرسي على السؤال
يوسف : مش حتقوليلي مبروك
سارة : مبروك …………بس على إيه
يوسف : هو إنتي مش ملاحظة إني وقفت تاني ولا إيه
سارة بعد أن تذكرت رؤيتها لها في المرة السابقه ومعرفتها ليس فقط بنجاح علاجه بل بزواجه أيضاً : فعلاً ألف مبروك
شعر يوسف بالغيظ الشديد لهذه الدرجة لا تهتم قرر في لحظتها أن يفجر لها المفاجئة الأخرى دون أن يعلم أنها تعرفها سلفاً أو على الأقل تعرف الجزء الأهم
نظر لها بقوة وكأنه يريد ان يقول أنا هنا لأخبركي ذلك ثم قال : برده حتقوليلي مبروك على حاجة تانية أهم ……..على الجواز
سارة تجاهد أن لا تظهر أي تأثر أو إهتمام : بجد يبقى مبروك تاني
يوسف وقد غضب لعدم إكتراثها : وإنتي إتجوزتي
شعرت سارة بالغضب هل يسأل ليطمئن بالطبع لا فلقد تغير ليس هذا الرجل من أحبت تغيرت كلماته نظراته كل شئ لم تشعر إلا وهي تقول : لأ مخطوبة
يوسف : بجد مبرووك …………لم يتفاجئ يوسف فقد ظن دائماً أنه سيعود ليجدها ملكاً لآخر
سارة : الله يبارك فيك
يوسف : دكتور بقه معاكي هنا
سارة : لا لا مش دكتور
يوسف : بيشتغل إيه بقه إوعي يكون طيار زيي
سارة بإصرار : لأ مش طيار مهندس
يوسف : اه …………مبروك
سارة : ميرسي
يوسف : خلاص أكيد لازم نتقابل أنا أعرفك بصوفيا وإنتي تعرفيني ب………… صح هو إسمه إيه
سارة : حازم ………….إسمه حازم
دخل شادي المكتب غاضباً على حازم الذي نظر لصديقه وقال على الفور …………
حازم : إيه يا عم داخل بزعابيبك ليه
شادي : حازم ………..لازم تشوفلك فرصة في عايدة دي حتجنني
حازم : إيه اللي حصل تاني
شادي : مش مركزة في الشغل ………..دي مش عارفه ترد على العملاء كده كثير
حازم : خلاص خلاص حابقى أجيب واحده معاها بس سيبها في حالها دي غلبانه
شادي : نفسي أفهم إنت لما عينتها كان حد خبطك على دماغك
حازم : هههههههه فكرتني بصراحه وقتها ماردتش أجيب سكرتيرة حلوة كنت حابصبصلها والشغل حيبوظ كانت عايدة ساعتها لقطه
شادى : ودلوقتي
حازم : لا خلاص أن عقلت من بكرة أجيبلك أنجلينا جولي ماتزعلش نفسك
شادي : مزاجنا رايق النهارده
حازم : مش قوي بقولك عايز أفضفض معاك بحكاية كده
شادي : اخيراً تعال في حضني يا ضنايا
حازم : إتلم ياض ………..إسمع إسمع بقه بجد لإني محتاج رأيك
وهكذا قص حازم على شادي كل شئ كيف رأى سارة لأول مرة وأين حتى علمه بقصة يوسف وما علمه عن إلغائها نشر الإعلان
شادي : يااااااااااااااه دانتا بتحكي فيلم
حازم : شفت
شادي : وإنت حتعمل إيه
حازم : منا لو متنيل عارف بسئلك ليه يا أذكى إخواتك
شادي : من غير طول لسان …………شوف إنت بتحبها بجد يا حازم ولا مجرد إهتمام وقتي
حازم : لا يا شادي أنا معاها حسيت بمشاعر عمري ما حسيتها قبل كده
شادي : بس حاسس إنها لسه بتحب يوسف ده
حازم : المنطق بيقول كده
شادي : طيب والإعلان لغيته ليه
حازم : مش عارف ………هل مثلاً هو رجع ………….معقول رجعلها
شادي : أو عرفت إنه إتجوز ونسيها أو مات
حازم : يا ساتر على ألفاظك يا أخي ………….في كلا الحالتين شكلي بره الحسبه
شادي : بس غنت بتقول إنك حسيت إنها كانت ظريفة معاك أخر مرة
حازم : اه حسيت ……………..مش عارف حاجه تقرف
شادي : بص يا حازم لازم تقرب منها لغاية ما تتأكد إنها نسيت حبها الأول ده فاتحها بقه وإعترفلها بحبك إلا إذا أصلاً كنت مش متقبل فكرة إنها حبت قبل كده
حازم : لا لو قصة وإنتهت انا دماغي مش صغيرة ما في ناس بتتخطب وتفركش
شادي : المشكلة انها ممكن تكون لسه مانتهتش وان صاحبك ده الله أعلم فين ولسه بيحبها ولا خلاص …………
حازم : مش عارف وصاحبتها حاولت تقنعني إنه ماضي وهي حبست نفسها فيه وفاء وكده
شادي : خلاص بما إنك مش قادر تبعد لازم تقرب علشان تعرف وتفهم وعلى الأساس ده تقرر
حازم : بس هي مش زي البنات اللي بتسمح بده بمعرفة وكده وخصوصاً إن مفيش داعي للعلاقة أصلاً لا إحنا زملاء ولا معارف أصلاً …………….بص بقه أنا مفياش دماغ مفيش قدامي غير حل واحد
شادي : حتعمل إيه
حازم : حاقطع عرق وأسيح دمه .
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية عاشقة مع وقف التنفيذ)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)