رواية ظالم ومظلوم الفصل الخامس 5 بقلم منى عبد العزيز - The Last Line
روايات

رواية ظالم ومظلوم الفصل الخامس 5 بقلم منى عبد العزيز

رواية ظالم ومظلوم الفصل الخامس 5 بقلم منى عبد العزيز

 

البارت الخامس

 

اخدني الفضول اشوف منزل اي مهم عشان تجيلي اشارة.
دخلت لقيته منزل فيديو حفلة عيد ميلاده اللي مراته الجديدة عمله وبيشكرها وبيقول.
قبل منك معرفتش السعادة عرفتها لما نورتي حياتي.
من غيظي من مرات اخوه نزلت بوست على صفحتي وعملت اشارة لكل الاصدقاء ونزلت صور العمرة وصور وانا في شغلي وقعده على مكتبي وكتبت لما ربنا يعوضك بأحلى رحله مع احلي عيله واجمل اولاد ياه احساس راحه البال مفيش احسن منه بعيد عن الحرابيق.
جه عادل مضايق اني نزلت صور العمرة ليه نزلتي الصور ومن امته بتنزلي صور خاصه عجبك تعليقات الناس على صورك غير الكل عرف وبيعاتب عليا انه مقلتش.
وكدا طبعا فهمت انها مراته عشان شهر العسل اللي اڼضرب.
قعدت بكل هدوء وقلت.
ابو هنا انت مرتاح في جوزك.
باستغراب اكيد طبعا ليه السؤال الغريب دا.
ابدا سؤال كمان في فرق بين الستات.
سؤالك غريب.
اعتبرني صاحب ليك مش مراتك وقولي في اختلاف.
اكيد في.
اوك كده تمام ابو هنا انا عاوزه اطلق.
ايه اي اللي بتقوليه دا لو علي جوزي انتي معترضتيش بالعكس.
بصراحه انت شجعتني على الخطوة دي لما شفت السعادة اللي انت فيها فياريت تطلق.
اي علاقة الطلاق باللي بعيشة.
عاوزه اجرب الجواز من راجل تاني.
نعم بتقولي اي.
زي ما سمعت عاوزه اعيش السعادة واجرب راجل تاني فياريت تعجل بالطلاق.
مش مطلق بلاش جنان اخر الليل.
لو مطلقتش هرفع قضية خلع واخلعك
متحملتش بردها وطريقة كلمها نزلت فيها ضړب وكل ما القيها بتقول مهما عملت هطلق منك واهجوز هو حلال ليك وحرام عليك انت جربت وعشت مع ست تانية غيري انا زي زيك.
سبتها وخرجت مش شايف قدامي من غيظي منها رحت لحمايا وحكتله اللي قالته الراجل قال.
بنتي غلاطانه انا هروح ليها واشوف ليه قالت كدا وحقك هتاخده.
راح حمايا شافها مضړوبة ومتبهدله اتصل عليا وقال ان ازتها وحق بنته مش هيتنازل عنه وخصوصا ان دراعها انكسر.
اخويا ادخل ومن هنا لهنا وطلب قعده عرفيه فانا بقي عاوز اعرفها غلطها واجبرها تعتذر وتشيل الفكرة من دماغها جبت رجالة عيلتها وعيلتي واولاد اعمامي وخوالي واتحددت القعدة بعد اسبوع يكون الكل اجازة وبالفعل القعدة كانت في الشقة عندها حمايا واخوتها الاولاد هم اللي من طرفها وانا مخلتش حد من طرفي ما حضرتهوش.
قمت قلت قبل ما اجوز جيت قلتلها كل حاجه ووافقت جايه بكل بجاحه تقول انها عاوزه تجرب راجل تاني يرضي مين بعد اللي عملته عشانها تقولي زهقت منك.
ابوها قال احنا سمعنا منك ولازم نسمع منها واللي ليه حق ياخده.
وقف اخويا الكبير وقال حق اي يا حاج بقي في وحده متربية تقول عاوزة اجرب واحد تاني غيرك في كدا ولا هي شافت شوفه بعد ما رجعت الشغل بمساعدة اخويا.
اللي ليه سنين بيدفع لها حفظ وظيفه غير توفيق ابن عمي ساعدها ترجع مكان شغلها.
ابوها شاهدين يا رجالة بيقذف بنتي وبيتهمها في شرفها غير انه بيقول كلام محصلش بنتي لما طلب منها عادل تسيب الشغل وتتفرغ للولاد والبيت جاتلي هي وعادل وقالولي انها هتقدم استقالتها انا وقتها قلتلهم تاخد احازة رعاية طفل ولما خلصت اجازتها وعادل قال تستقيل قلتلها تعمل خفظ وظيفه وتدفع التامين كل سنة عادل رفض وقال امكانيته متسمحش واللي يدفعه ولاده اولي
بيه دفعت انا من يوم ما اخدت الاجازة لحد ما رجعت شغلها يعني عادل ملهوش فضل في دا حتي رجوعها سيادة النائب عارف لما راحت تقطع الاجازة لقت صحبتها ايام ثانوي ماسكة الإدارة وهي اللي رجعتها مكانها يبقي بنتي ليها حق عند ابن عمك يا سيادة النائب.
وقف ابن عمي وقال نسمع منها لو ليها حق هتاخده من رقبتي بس لو ما لهاش معلش ياحاج بنتك لازم تعتذر لعادل وتتحق ليه.
جه اخويا وقالي انهم عاوزني خرجت ليهم وقف الكل مصډومين
توفيق قال مين دي.
عادل في اي يا توفيق دي ام هنا.
قرب توفيق وقال دي مراتك متاكد.
أيوا يابني انت اول مرة تشفها.
دي تجوز عليها يخيبك.
رحاب السلام عليكم.
الكل بصوا لبعض عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
توفيق اتفضلي يا ام هنا احكنا حصل اي.
انا وقفت وقلت في الاول انا هحلف قدمكم على المصحف دا ان كل كلمة بقولها صدق.
توفيق من غير حلفان يا ام هنا اتفضلي قولي.
انا مش هحكي في اللي حصل وعمل وعملت انا هشهدكم على الوضع لو ترضوه على بناتكم انا مش هرد حكمكم.
أنا ست سني صغير محتاجه احس بأنوثتي ولأمؤخذه عادل مش بيقدر يكفي حاجتي دى من عمر مالك ابني واحنا على الوضع ده ولما حب يثبت نفسه قدامي انه كويس راح اتجوز صبرت شهور من جوازة واقسم بالله من قبل ما يجوز بشهور ما قرب مني صبرت وصبرت ومبقتش قادرة استحمل لو انا ارمله كنت اتحملت وصبرت ورضيت بقضاء ربنا.
عادل عيون الكل كانت عليا حسيت ان برميل ماية متلجه وقع عليا يانهارك اسود جايه تفضحيني قدام اهلي والله ما تباتي على زمتي ثانيه واحده انتي طالق طالق طالق.
وقف ابوها وقال يرضيك اللي حصل دا يا توفيق بيه.
ليه تسرع ياعادل.
عادل بعصبية ما سمعتش كلامها في ست محترمه تقول الكلام دا على جوزها.
ماانت اللي غلاطان من اساسه تجوز بدل ما تتعالج.
اقسم بالله ما هي قاعده في البيت ساعه تانيه تلم هدومها ومع السلامة.
توفيق انت كدا بتقل مننا بعمايلك دي.
رحاب بعد اذنك يا استاذ توفيق العيشة خلاص بنا اتقطعت لحد كدا بعد اذنك ياريت تجيب المأذون وننهي الموضوع رسمي.
توفيق لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم استهدوا بالله عشان ولادكم.
رحاب ولادي انا اديت معهم رسالتي كبرتهم والحمدلله الكل بيشهد ليهم بالأدب والاخلاق والتدين والتلاته انتهت مده الحضانه الخاصة بيا ودلوقتي في حضانة ابوهم بالنسبة لمالك اصغرهم نخيره بيني وبين باباه.
شايف يا توفيق كلامها دي مليون في المية دمغها في حاجه.
ابو رحاب عندك اي كلمة زيادة هتشوف مننا اللي ما يرضكش.
رحاب استاذ توفيق انا وكلت حضرتك تجبلي حقوقي كامله انا كنت هتنازل عن كل حاجه عشان الاولاد بس بعد الاهانه والتشكيك في شرفي لا يمكن اتنازل عن اي قشايه في قيمتي.
ابوها لا ياهنا يلا بينا من هنا مش عاوزين حاجه تفكرك بيه.
عادل ولا يلزمني خيط في ابره يخصها جيبوا القيمه وخدي كل اللي ليكي.
تمام بعد اذنكم انا هدخل اجيبها من الدولاب جوه.
القيمة في الدولاب.
ايوه من يوم الفرح بابا ادهالي ومن يومها موجوده بين الاوراق.
دخلت وبعد شوية خرجت باديها ورقه…

 

يُتبع..

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)