رواية غول الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم بيري الصياد
رواية غول الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم بيري الصياد
البارت الرابع
رواية غول الصعيد الحلقة الرابعة
يستغرب هذا الرجل بشده ويقول.ليه يا غول وكيف اجبها لعندك البت مهتفرجش ابوها وخطيبها ودول وعنديهم حرس كتير مجدرش ا
قطع حديثه همام الذي قال بصوت عالي.انا جولت كلامي ولو متنفذش واول الاسبوع جات لعندي بت الشناوي يمين بالله لا اجتلك بايدي
يبلع هذا الرجل ريقه بصعوبه وقبل ان يتحدث كان همام يغلق الهاتف بوجهه وينظر أمامه وهو يغضب بشده ويرمي الهاتف علي الطاوله بجانبه ويري بالذي يجلس بجانبه ويقول.مالك يا غول ايه اللي حوصل
ينظر اليه همام ويقول.عيسي اخفي من وشي الساعه دي يلا روح شوف حالك
ينفخ عيسي بغضب مكتوم ويقول.هدي حالك انت يا واد عمي علشان تجولي ايه اللي حوصل دلوجتي وليه انت متعصب اكده
ينظر همام أمامه وهو يجز علي اسنانه بقوه كبيره ويخرج هذا الكيس الصغير من جيبه ويأخذ عود ويقطع قطعه كبيره من هذا ويضعها بفمه وينظر اليه عيسي وهو يستغربه بشده ويقول.ما تجول في ايه يا غول
لا يتحدث همام فقط يمص من هذا الشئ دون ان يرد علي عيسي الذي غضب منه وينهض ويقول بغضب.ماشي يا غول هنعرف بطريجتي اللي فيك يا واد عمي
نهي حديثه ويذهب من امام همام ولا ينظر خلفه همام ولم يتحرك له جفن فقط يأخذ من هذه العود هذا الشئ ويضعه بفمه لكي يهدي فهو يشعر بالاسترخاء إذا أخذ كمية كافيه من هذا الشيء
ويبتسم الغول بجمود شديد ويميل برأسه بخفه وهو يفكر ويعلم جيد ماذا سوف يفعل هذا الغول فما الذي يفكر به وهل يتحقق ما يريده ام ماذا يفعل به القدر
تفتح المكتب وتدخل رأسها وتقول.ممكن ادخل يا دوك
ينظر مصطفي لهذه الفتاه ويعود ينظر بهذا الورق الذي بيده وتدخل تمارا وتقول بغيظ شديد.انت مبتعبرنيش ليه يا مصطفي
ينظر اليها مصطفي من الاسفل الي الاعلي وينظر الي الورق مره اخرى لتغضب تمارا بشده وتذهب تقف بجانبه وتقول بغضب شديد.انت مش عايز تكلمني ليه مبحبش الطريقه دي وانت عارف ده يا مصطفي
ينفخ مصطفي بقوه ويقول.انتي جايه ليه دلوقتي يا تمارا
تنظر اليه تمارا وكانت ان تذهب لكن يمسك مصطفي يدها وينهض ويقربها منه ويقول.انتي عارفه انك استفزتني باللي عملتي انهارده مش كده
تمارا بحزن.وانت بتردها مش كده
يبتسم مصطفي ويقول.لا مش بردها يا حبيبتي بس اتعصبت منك مش اكتر
لا ترد عليه تمارا بل تنظر بعيد عنه ولا تتحدث ليقبل مصطفي وجهها ويقول.متزعليش خلاص يا تيمو وبعدين ما انتي روحتي واتفقتي عليا انتي وابوكي انتي المفروض تكوني معايا انا مش مع ابوكي كده
تمارا بغيظ شديد.لا طبعا ده بابا ولازم اكون معاه علشان ميزعلش مني
مصطفي بغيظ اشد.اه بابا ميزعلش منك وانا اولع يا تمارا مش كده
تمارا بحزن متصنع.اخص عليك يا صاصا يعني انا اللي اولع وانا اللي كنت مفكرك بتحبني طلعت كداب في حبك وخاين كمان
يتصدم مصطفي ويقول.لبستيني قضية خيانه في ثانيه علشان قولتلك اولع يا تمارا
تبتعد تمارا عنه وتقول.لا انت ملكش دعوه بيا تاني يا صاصا وانا وانت اللي بينا انتهي علي كده وربنا يوفقك مع واحده تانيه باي
وكانت ان تذهب لكن يمسك مصطفي يدها ويقول بصوت عالي.في ايه يخربيتك يا شيخه هو انتي هتطلعي هرمونات عليا يا تمارا
تضع تمارا يدها بخصرها وتقول.امال اطلعها علي مين يا دكتور يا محترم عايزني اكبتها واموت بيها يعني
ينفخ مصطفي بقوه كبيره وهو يحاول ان يهدئ قليلاً ويقول.متجبيش سيرة الموت يا كلبه وبطلي بقي علشان انا واريا شغل ولازم يخلص دلوقتي
تقبل تمارا وجهه وتقول.لا دكتوري حبيبي هيجي دلوقتي يخرجني علشان مخنوقه اوي وعايزه أخرج كده شويه بقي يا صاصا خرجني بليز
يبتسم مصطفي عليها ويمسك يدها ويقبلها ويقول.تامري يا روحي استني هسلم شغلي لدكتور تاني ونمشي انا وانتي
اومٱت له تمارا بفرحه ويقبل مصطفي وجهها ويذهب الي الخارج وتقول تمارا بفرحه.هو انا بحبك من قليل برضو يا صاصا والله انت احلي حاجه في حياتي كلها
نهت حديثها وتشبك يدها ببعض وهي تسعد بشده من افعال مصطفي معها الذي يثبت اليها كل يوم عن الاخر بأنه يعشقها بالفعل وهي تعشق هذا بشده وتتمني تمارا ان يتم زواجها عليه باقرب وقت فهل سوف يتم زواجهم هذا ام ماذا يفعل بها القدر (وانا 🙂🙂😂 توقعتك بسرعه يا وليه)
تدخل اميره الغرفه ولا تري ضاحي لتبدأ ان تعدل بغرفتها التي ينزعها ويخربها ضاحي الذي لم يأتي الي الان وتري يدخل الغرفه لتنظر بعيد عنه لتتفاده المشاكل معه وينظر اليها ضاحي باشمئزاز ويقول.قفلي اهنا وغوري عايز ننام
تنظر اليه اميره وتبدأ ان تفعل ما قاله وتغلق النافذه والبلكون وكانت ان تذهب لكن يتذكر ضاحي حديث همام اليه في الامس ليمسكها بعنف شديد ويقول.انتي هتشكي مني وهتجولي لهمام اللي هعمله فيكي يا بت الرفاضي
اميره بغضب شديد.هنجوله ايه يا ضاحي هجوله اخوك تعباني في عيشتي معاه ولا هجوله انك سهران مع الرجصات طول الليل وترجعلي الصبح بحالتك دي عمي همام لو عرف باللي هتعمله ده كان جتلك وانا معيرش ايتم عيالي من ابوهم وهما صغيرين اكده
كان ضاحي ان يصفعها لكن يترعب من ان يعلم همام بفعلته ليهدي ويقول بغضب شديد.وانتي ايه دخلك باللي هعمله يا بت اوعي تفكري حالك مرا زي الحرايم انتي متجيش ضافر من الحرايم اللي بره انتي اهنا اخرك اشغلك خادمه ليا ودي شغلتك في البيت ده هتفهمي
تبلع اميره غصتها واهانتها وتقول.سيبني اروح اشوف عيالي يا ضاحي
يرميها ضاحي بعيد عنه ويقول.وانا مهنمسكش فيكي تجعدي غوري مطرح ما تروحي ياريت لو تغوري من البيت ده معيزش نشوف شكلك جدامك
تنظر اليه اميره بعد ان رامها علي الحائط وتبتسم بدموع وتقول.وانا كمان مهنحبش نشوفك جدامك بس الجدر خلاك ابو عيالي ولوله اكده انا كنت اتطلجت منيك من زمان جوي
يبتسم ضاحي بسخريه ويقول.ومفكرتيش هتروحي وين بعد ما اطلجك يا ام يوسف ولا دي مجتش علي بالك اياكي تكوني نسيتي اني جبتك منين اني جيلك من بيت الزربيه اللي حطين فيها البهايم اكبر وانضف طوانا لوله اني معيزش عيالي يتربوا في الزربيه دي لا كنت طلجتك وجبت ست ستك وكمان هنفكر نعملها اليومين دول وهنعملها جريب جوي يا اميره هجيب اللي تكسرك اكتر واكتر وهخليكي تخدميها كمان
تبتسم اميره بكسره وقهر شديد من حديثه وتذهب الي الخارج دون ان ترد عليه ليغضب ضاحي منها بشده من انها تركته ولم ترد عليه بعد كل حديثه لينظر أمامه ويقول بغضب شديد.بت الرفاضي سبتني اكلم حالي ومشيت غوري جتك طلجه في رأسك تخلصني منك
نهي حديثه ويجلس علي السرير وينزع حذاءه ويرمي بإهمال شديد ويترمي علي السرير بنفس الإهمال ويغلق عينيه لكي ينام بعد سهره طوال الليل في الخارج (حاسه البيت ده محتاج ضبط مصنع مفيش في حاجه عدله ايه الهم ده 🙂🙂)
تنزل الي الأسفل وتري زينه تقف في المطبخ وتفعل طعام خاص الي همام وتنظر اليها زينه وتقول.مالك يا بت ضاحي كلمك ياك
لا ترد اميره عليها فقط نظرت أمامها وقالت.هاجر بتي وين
تعلم زينه علي الفور بأن ضاحي ازعجها وجرحها كعادته لتقول.مع امي سيبك منيها وجوليلي جالك ايه الكلب ضاحي
تنزل دموع اميره بغزاره شديده وتنظر اليها زينه لتغلق علي الطعام وتذهب وتضمها الي احضانها لتبكي اميره بحرقه شديده وتمسح زينه علي شعرها وتقول.مالك يا ميره ايه اللي عمله فيكي ياخيتي
اميره ببكاء شديد.ضاحي بجي ميطجش يا زينه بجيت اجرف منه دي عايز يتجوز عليا ويخليني اخدمها بعد كل ده
تبتسم زينه وتقول.مهيجدرش يا ميره ولو راجل يروح ويجول انه هيتجوز لهمام طب والله يجتله طوالي وهيريحك مني
تبتعد اميره عنها وتقول.وانتي مفكره اني هكون مبسوطه ولا مرتاحه لو جتله يا زينه بالعكس ضاحي لو اتجتل انا وعيالي اللي هنشل كل ده في الاخر
زينه بغيظ شديد.والله ده مفيدش حاله ولا عياله يا اميره مجيش مني غير الهم وزجيكي المرار وانتي طاريه معاه ضاحي عايزه واحده جويه علشان تعرف تتعامل معاه وتكسر عينه من الاول وانتي للاسف عودتي انك المرا الغلبانه وهو عرف يستغل ده واد عفاف
تبتسم اميره وتمسح دموعها وكانت ان تتحدث لكن يسمعون ما تقول.عفاف معجبكيش يا بتي ياك
تنظر زينه الي صاحبة الصوت ترها عفاف بالفعل لتذهب وتستكمل ان تفعل طعام همام وتقول.عفاف مهتعرفش تربي وولدها اللطخ مهيعرفش يتعامل مع مرته بت الناس زين
عفاف بغضب شديد.لحظي اني أمك يا زينه وضاحي اخوكي الكبير وانا مهنسمحش تشتمي في اكده جدام مرته وجدامي
تلوح زينه بيدها بلامبلاء وتقول.طيب
تغضب عفاف بشده وتنظر الي اميره وتقول بغضب شديد.انتي ايي حاجه تحوصل بينك وبين جوزك تجري تجولها أكده ابوكي مربكيش ان البيوت اسرار ومفيش كلمه تطلع بره اوضتك انتي وجوزك
تنظر اليها اميره وتقول بسخريه.لا حوش وولدك جوزي جوي يا عمتي جوزي بامرات ايه ده هيتسرمح مع الحرايم ومهيفكرش فيا غير خادمه لي
عفاف بصوت عالي.طلعلك لسان اها يا امير طلعلك لسان وبجيتي تردي علي عمتك زين كو
اما منجصاش صداع اطلعي بره علشان نعمل وكل لاخوي.كان هذا صوت زينه التي قطعت عفاف به وتنظر اليها عفاف وهي تعلم بأن شقيقها هذا هو همام لتنظر الي اميره وتذهب الي الخارج لكي لا يسأل همام عن الطعام وتقول اليه زينه ان والدتها ما جعلتها تتأخر وتنظر زينه الي اميره بغضب شديد وتقول.انا مهنعرفش انتي ساكته أكده ليه ما تتعلمي تردي عليهم يا بت دول تعالب ولو سبيتيهم اكده هياكلوكي
تذهب اميره الي الثلاجه وتقول.حجي عند ربنا يا زينه هو جادر يجيبلي حجي منيهم انا هنروح اشوف هاجر وين علشان اجي اكمل اللي واريا
نهت حديثها وتذهب الي الخارج وتنظر خلفها زينه وهي تغضب بشده منها وتنظر أمامها وتتنهد بقوه كبيره وتقول.عايزها تكون فاشله زيك يا زينه كنتي نفعتي حالك الاول سيبي اللي عجبه الكحل يتحل وملكيش صالح انتي علشان هتكوني السبب لو حوصل حاجه لاميره ولا اتطلجت ملكيش صالح
نهت حديثها وهي تتقن بأن هذا الصحيح بالفعل فهي ليست التي ممكن تتحدث ام تعطي نصائح لهذه الأشياء وهذا هو تفكيرها وتغلق زينه عينيها بقوه كبيره وتضغط علي يدها وتنظر أمامها وتمسح هذه الدمعه الحره الذي نزلت منها وتنظر أمامها وتتنهد بقوه ويبدو ان يوجد جرح عميق بقلب هذه الفتاه لكن ما هو هذا الجرح وماذا حدث بها (توقعاتكم)
تنهض وتقول.يلا بقي قوم خدني الملاهي يا صاصا
مصطفي بغيظ شديد.ده انا لو هتجوز بنت اختي مش هتقولي الجمله دي يا تمارا اهدي واقعدي يا حبيبتي وخلينا نكمل اكل وبعدين نشوف هنعمل ايه
تمارا بغيظ شديد.لا انا شبعت خلينا نمشي بقي دلوقتي يا مصطفي انا بجد زهقانه وعايزه اروح الملاهي دلوقتي
ينفخ مصطفي بقوه كبيره ويقول.مش وقته يا تمارا خليها بعدين بجد
تربع تمارا يدها امام صدرها وتقول.هتوديني دلوقتي ولا لا يا صاصا
يبتسم مصطفي وينهض ويقول.تعالي ياختي وامري لله تعالي
نهي حديثه ويمد يده اليها لتمسك تمارا يده وياخذها مصطفي الي الخارج ويركبها بالسياره وكان ان يركب هو الآخر لكن يشعر باحد يراقبه لينظر حوله ولا يري احد لكن قلبه لم يرتاح ليركب وهو يفكر بمن من الممكن يكون يرقبه بالفعل ويقود السياره وينظر الي تمارا ويقول.ها عايزه تروحي انهي ملاهي بظبط
تبتسم تمارا بحماس وتقول اليه اسم الملاهي التي تريد ان تذهب اليها الآن ويبتسم مصطفي وينظر خلفه ويري سيارة تتبعه من بعيد ليهدي سرعته قليلاً وينظر امامه وينظر الي المراء ويسرع السياره ويقود بسرعه كبيره ليعلم علي الفور بأنه هذه السياره تراقبه بالفعل ليقلق قليلاً وينظر الي تمارا وينظر الي الطريق ويقول: يبقى مش وهم في حد ماشي ورايا بجد بس مين وعايز ايه
تنظر اليه تمارا باستغراب وتقول:فيه إيه يا مصطفي شكلك متوتر كده ليه هو في حاجه
يحاول أن يخفي ارتباكه وقلقه ويقول بابتسامة متصنعه:مفيش حاجه يا حبيبتي متخفيش
تستغربه تمارا بشده وهي تشعر بأن يوجد شئ بالفعل وينظر خلفه وينظر الي طريقه وبعد قليل يصل الي الملاهي وينظر خلفه لا يري السياره ليرتاح قليلا ويفكر بأنه يتوهم لكن قلبه يخبره أن الأمر ليس مجرد وهم يمسك يد تمارا ويدخل بها وهو يفكر بهذا الشئ ويجلس تمارا علي الاريكه لتقول تمارا بغيظ شديد:انت جيبني علشان اقعد يا مصطفي انا عايزه العب
وتنهض ليمسكها مصطفي من ذراعها ويجلسها مره اخرى ويقول.اقعدي يا تمارا نسيت اقول حاجه مهمه لعمي هكلمه وهرجعلك ونعمل اللي انتي عايزه بس اقعدي
تنفخ تمارا بغيظ شديد وتقول.طب يلا خلص بسرعه
اومٱ لها مصطفى ويخرج هاتفه ويدق الي كمال ويذهب بعيد عن تمارا قليلاً ويرد عليه كمال ويقول.خدت تمارا وروحت فين يا م..
قطع حديثه مصطفي الذي قال.عمي في عربيه بترقبنا من ساعت ما طلعت من المستشفى
ينهض كمال بسرعه ويقول بتوتر شديد.بترقبكم ليه يا مصطفي وتمارا فين هي كويسه
ينفخ مصطفي ويقول.اهدي يا عمي تمارا كويسه انا بس قولت اقولك علشان تعرف مين صاحب العربيه دي وتقدر تتصرف
يفكر كمال قليلا وكان ان يتحدث لكن يسمع صرخت ابنته العاليه بشده ليتفزع كمال ويتجمد مكانه للحظات قلبه يكاد يقفز من صدره و
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية غول الصعيد)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)