رواية صعيدي غير حياتي الفصل العاشر 10 بقلم ملك ابراهيم عبدالجيد
رواية صعيدي غير حياتي الفصل العاشر 10 بقلم ملك ابراهيم عبدالجيد
البارت العاشر
#صعيدي_غير_حياتي
#بقلمي_ملك_ابراهيم_عبدالجيد
#البارت_10
صلوا علي سيدنا محمد صلاةً الله عليه وسلم ♥️
بارت محضرلكم في رومانسي من الاخير علي اكشن كده وحركات
وقفنا المره اللي فاتت ان فهد دخل ولقي مريم بتقرأ قران
فهد بصدمه: اي ده انتي بتعملي ايه
مريم بأبتسامه منوره وشها: بقرأ قران عشان اعرف اصلي وانت اللي هتأم يحضرت الظابط
فهد بفرحه وصدمه: انتي
مريم بمقطعه: اسلمت ايون
فهد بفرحه شديده: بجد انتي مش متخيله انا فرحان قد ايه بيكي
مريم بأبتسامه: امممم طب ممكن بما انك فرحان ترد علي سؤالي اللي سألتهولك الصبح
فهد بأبتسامه: اقدر
مريم بحماس وهي مركزه معاه: هاا قول انا معاك
فهد اخد نفس عميق كده وقال بأبتسامه: تقدري تقولي حبيتك مثلا
مريم بصدمه ودموع: حبتني انا بجد مش معقول
فهد بأبتسامه وهو بيقرب منها ويمسح لها دموعها: اه مهو مفيش تفسير غير كده حبيتك يعسليه
مريم بفرحه: بجد انت احلي حاجه حصلتي في حياتي يفهد انا كمان بحبك اويي
فهد حضنها بفرحه وهي كمان وبعدين خرجت بكسوف وقالت: بس انا مستهلش الحب ده
فهد وهو بيحط ايده علي بقها: هششش مسمعكيش بتقولي كده تاني
مريم بأبتسامه: خلاص ماشي يلا بقا انا حفظت شويه سور صغيرين عشان نصلي بيهم قولي بقا المفروض نعمل ايه
فهد قعد يتكلم معاها عن ازاي تصلي وكده وطبعا حفظها التشاهد وبعدين صلوا العشا وقيام الليل مع بعض بعدين سبح فهد علي ايدها ومريم كانت فرحانه ومكسوفه في نفس الوقت
مريم بكسوف: انا عايزة انام
فهد بخبث: ومالوا يلا
وذهبوا لي عالمهم الخاص ملناش دعوه 🤨
في صباح اليوم التالي
صحيت مريم وهي بتبص لفهد بحب وبحمد ربنا انو عوضها بزوج صالح
ودخلت خدت شاور وبعدين لبست بيجامه رقيقه وراحت عشان تصحي فهد
مريم: فهد اصحي احنا بقينا الضهر
فهد بأبتسامه: احلي فهد طالعه من بوق حته سكره صباحيه مباركه يعروسه
مريم بكسوف: الله يبارك فيك يلا قوم بقا
وقام فهد وهو بيضحك عليها ودخل خد شاور وبعدين خرج وفي اللحظه دي خبطتت ضحي علي الباب
ضحي: يلا يولاد اصحوا الوكل اتعمل تحت
مريم ردت وقالت: حاضر يماما ضحي نازلين اهو
فهد بأبتسامه: اجهزي بليل هنروح مشوار سوا
مريم بأبتسامه وحماس: اشطات يباشا اعتبروا حصل
ونزلوا فطروا ولقوا ليلي قاعده هي وهدير وعثمان
فهد بجديه: اي اللي جاب البت دي اهنه يابوي
عثمان: هي اعتزرت يولدي ومعدتش هتوجع بينك وبين مراتك تاني واصل
فهد بتحذير: تمام بس قسما بالله لو حصول منها حاجه مهتعجبنيش متلمش غير نفسها
وقعد علي السفره هو ومريم ومريم كانت هتموت من الفرحه
عثمان بص لمريم بستغراب وقال: هو انتي يابتي لبسه حجاب لي عاد
هدير بستغرب: ايوه صوح مش انتي يختي مس
مريم بهدوء: اسلمت
كلهم اتصدموا
وليلي اصدمت جدا وخافت لحسان فهد يحبها اكتر بسبب كده وجواها بتتوعدلها
وهدير اتغظت واتصدمت
عثمان كان مصدوم وفي نفس الوقت فرحان
ضحي في المطبخ 🙂
عثمان بركلها وهدير بركتلها برضو وهي جواها غل وحقد منها
وليلي متكلمتش اصلا وتقريبا لسا تحت تأثير الصدمه 🤡😂
كلهم خلصوا فطار وكل واحد راح يشوف حاله
عن لؤي
كان قاعد في مكتبه وجالو العسكري وقال: لؤي باشا اللوا عايز حضرتك انت وفهد بيه
لؤي: تمام روح بلغو اني جاي بس فهد في اجازه اسبوع عشان اتجوز هو الباشا ميعرفش
العسكري: معرفش والله يباشا
لؤي: تمام
وراح يشوف اللوا عايز ايه
في مكتب اللوا
اللوا: اقعد يا لؤي انا عايزك انت وفهد في مهمه خطيره
لؤي بجديه: هيا صوح
اللوا: لا هيا دي هتقع قريب دي بت هبله فاكره نفسها ذكيه الوضوع اخطر من كده بكتير عشان كده عايزك انت وفهد
لؤي: تحت امرك يباشا
اللوا: تكلم فهد وتجوا بكره بكتير انتم المفروض تحضروا لي المهم دي بعد اسبوع
لؤي بحترام: تمام يباشا
وخرج راح مكتبو
عند هيا
هيا بعصبيه: يعني ايه الفرح كان كويس فهد قالي انها هتكون ليله ليلتين ويرميها
الراجل: والله يهيا هانم هو ده اللي حوصل وحتي ده شريط صورتلك عليه الفرح وكمان جبتلك صوره العروسه
هيا خدت منو الحاجه بعصبيه وبصت في صوره مريم اتعصبت جامد وقطعتها: ماشي يفهد انا هوريك انت والاموره دي بقا انا يتعطل شغلي عشانك انتي وحياه امك هخلي يجيلي ويترجاني ارحمك
عند جوري خلصت المدرسه بعدين راحت علي الصيدليه
الدكتوره: اي يجوري مال وشك يحبيبتي
جوري: اتخبطت امبارح وانا بنظف يدكتوره
الدكتوره: متأكده
جوري: ايوه
الدكتوره: طيب انا همشي دلوج عشان بتي في المستشفى يحبيبتي معلشي هسيبك لوحدك انهارده بس ولا اجولك اقفلي انهارده وروحي استريحي باين عليكي تعبانه جوي
جوري بأبتسامه: ربنا يشفيها يارب خلاص ماشي اللي تشوفيه
والدكتوره مشيت وجوري بدأت تقفل الصيدليه وهي خارجه لقت تميم في وشها
جوري بعصبيه: انت اي اللي جابك هنا
تميم: ممكن بعد اذنك تسمعيني مش هخد من وجتك كتير
جوري ببرود: اتفضل
تميم بحزن: اولا حجك عليا اللي حوصل دي كان غصب عن جاسر ولد عمي والله هو طيب بس ولاد الح*رام كتير ودمعه نزلت من عينو وقال وحتي راح يتعالج في مصحه ومش هشوفه غير بس اربع او خمس شهور او لحد ميخف
جوري بحزن: لا حول ولاقوة الابالله ربنا يشفيه يارب ويعفيه ان شاءلله بس انا كمان في تانيه ثانوي واهلي محتاجني
تميم بأبتسامه: ربناا معاكي وتحججي حلمك باين عليكي من مصر
جوري بأبتسامه: اه
تميم بأحراج: طب ممكن نبجي صحاب ولا هيكون فيها مشكله وصدجيني مش هيبجي اكتر من ازيك عامله ايه وبس
جوري بخفه: امممم هقول لي امي والرد هيوصل بكره باي
ومشيت وهي بتبتسم بخفه وتميم كمان
تميم بتفكر: ياتري امها هتوافج هتوفق ولا لا ربنا يستر لحد دلوج معرفش اسمك ايه يمهلبيه انتي
ومشي
في الليل
كان فهد واخد مريم مكان وحطط حاجه علي عنيها
مريم بغيظ: علي فكره هقع
فهد بخبث: ميقعش الا الشاطر
مريم بغيظ: فهد مبهزرش انتي خطفني ولا ايه
فهد بضحك: اه خطفك مراتي وحر فيها
مريم بغيظ: ياربي
وفهد شالها الحاجه من علي عنيها وهي اتصدمت لما لقت نفسها علي البحر وفي سفره عليها عشا رومانسي ولقت انوار كتير و ورد احمر ولقت اسمها مكتوب بنار فوق ومكتب علي الشأط بورد
مريم بدموع: كل ده ليا انا
فهد بضحك: لا لي ابوي
مريم بغيظ: متهزرش
فهد بأبتسامه: اه اومال ياريت يكون عجبك
مريم بفرحه: عجبني بس ده تحفه اي القمر ده بجد بحبك اويي وراحت حضنتو جامد وهو كمان بدلها نفس الحضن وفضلت ساكته وفهد استغرب بيحركها لقها اغم عليها…..
عن لؤي في القسم
كان لسا هيكلم فهد دخل عليه رجل وبنت تحت صدمه منو….
يتبع
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية صعيدي غير حياتي)
جميلة جدا وممتعة جدا جدا مستنية الفصل العاشر وباقي الفصول