روايات

رواية صرخة سهر الفصل الثاني 2 بقلم مصطفى جابر

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية صرخة سهر الفصل الثاني 2 بقلم مصطفى جابر

 

 

البارت الثاني

 

 

ده شغل اي ده يا ميرفت اللي هيكسبني دهب من أول شهر ؟ ميرفت بضحك : هقولك … في ناس بتيجي هنا من علية القوم …ناس تعبانين في حياتهم بيبقو محتاجين دلع وراحه علشان كده بييجو عندي هنا واحنا علينا ندلعهم ونبسطهم قولتي اي ؟
سهر بصدمة: نعمممم انتي بتخرفي تقولي اي يا ميرفت اكيد بتهزري.
ميرفت ببرود: لا مش بهزر يا سهر دا الشغل اللي هينفعك و هو اللي هيفيدك … تقدري تقوليلي هتعملي اي لما تترمي في الشارع ومتلاقيش تاكلي ولا تشربي حتى.
سهر بصدمة: اكل اي وشرب اي .. يغور اي حاجه جايه بالحرام ..انا مش فاهمه انتي ازاي قابله علي نفسك تعملي القرف ده .. انا ماشية.
مسكتها ميرفت بغضب: قرف اي يختي هو انتي طايله فوقي لنفسك انتي ارخص من الرخص.
كف قوي بينزل علي وش ميرفت من سهر : هو انتي فكراني زيك ولا اي لا يا حبيبتي الرخيص هو انتي.
: اي الدوشة دي.
اتصدمت سهر لما لاقت شخص فتح الباب وداخل
الشخص بخبث: اي ده انتي عندك مزه جديده يا ميرفت
ميرفت بخبث: اه يخويا ومنشفه دماغها معايا .. شوفلك حل معاها بقي.
سهر بقرف وغضب: قسما بالله لو حد قرب مني لخلص عليه انا ماشيه وندمانه بجد عليكي
فتحت الباب وجاية تخرج لاقت البوليس قدمها..
ميرفت اتخضت..
الظابظ بغضب: هاتوهم.
سهر بخوف: في اي انا والله معملتش حاجه.
الظابط بقرف: ابقي قولي كده قدام النيابه ..يلا علي البوكس يا غندورة انتي وهيا وهو.
الشخص بتوتر: انت متعرفش بتكلم مين نزل ايدك.
الظابط ببرود: هنعرف في القسم قولت هاتوهم يلاااا.
خدوهم وسهر منهارة في العياط..
بعد شويه في القسم..
ميرفت بغل: وشك نحس اليوم اللي تيجي فيه الحكومه تيجي تمسكنا
سهر بدموع: حرام عليكي اسكتي بقي أنا في اي ولا اي
ميرفت بكره: والله لقولهم انك شريكتي في الليلة صبرك عليا مانا مش هشيلها لوحدي.
العسكري: اخرسي انتي وهيا يلا الباشا عايزكم..
بيدخلوا و سهر دموعها نازلة بحزن وباصة للارض..
: سهر؟؟
بصت للصوت وقلبها دق بخضة: ح حسام.
حسام باستغراب: فك الكلبش من ايديها يا يبني
فك الكلابش..
حسام بهدؤء: اي يا سهر في اي واي اللي جابك معا الاشكال دي ؟
سهر بدموع: والله ما ليا ذنب يا حسام انا كنت بحسبها صحبتي وروحت اقعد عندها شويه. لكنها طلعت شغالة الشغل الشمال ده وكانت عايزاني اشتغل معاها.
ميرفت بغل: كدابة يا بيه دي شريكتي
حسام بجمود: شريكتك في اي ؟
ميرفت بتوتر: هي اللي اقترحت عليا نعمل شقة مشبوهه وهيا اللي بتجيب الرجاله دي.
حسام بسخرية: اخرسي انتي كمان بتتبلي عليها.
سهر ابتسمت باطمئنان.
ميرفت باستغراب: وانت بأي حق تدافع عنها.
حسام ببرود: ببساطة كدا لانها كانت جارتي واعرف عنها كل حاجه من يوم موت اهلها و عمها اللي طردها وعاشت معا عمتها.
ميرفت بتوتر: اه ماهي كانت شغالة معايا من وراهم
سهر بدموع: والله العظيم ما حصل انا روحت ليها عشان جوز عمتي كان عاوز يتهجم عليا كنت بحسبها صحبتي والله العظيم دي الحقيقه انا معملتش حاجه.
حسام بهدؤء: من غير حلفان انا مصدقك دا غير انه البواب شهد انه اول مرة يشوفك هناك والعساكر قالوا انك كنتي خارجه في الوقت دا.
ميرفت بزعيق: يعني اييي انتو عايزين تلبسوهالي لوحدي.
حسام بسخرية: انتي تخرسي …دنا هوريكي النجوم في عز الضهر .. يا عسكري
العسكري: نعم يا فندم.
حسام ببرود: ارميها في الحجز ووصي اللي في الحجز عليها
خدها وخرج و حسام بص لسهر بهدؤء: اقعدي هطلبلك ليمون تروقي دمك
قعدت وهي دموعها نازله
حسام بابتسامة: احكي لي بقا كل حاجه من الاول حابب اسمعك.
سهر بدموع: أنا هربت من بيت عمتي بسبب جوز عمتي اللي حط منوم لمراته وكان عايز يتهجم عليا .. وبعد كده قولت اروح ل بيت ميرفت اللي المفروض أنها كانت صحبة عمري وبعد كده حصل اللي حصل
حسام بهدؤء: طب وهتعملي اي دلوقتي عمك خد بيتك
سهر بكسرة: معرفش انا مليش حد اروح له و معرفش حد يا حسام.
حسام بهدؤء: ازاي تقولي كده وانا جمبك .. انتي هتيجي معايا.
سهر بغضب: اجي معاك علي فين ً؟
حسام برفع حاجب: انا مكملتش كلامي … هتيجي معايا تعيشي مع امي لحد اما تظبطي امورك وانا هعيش في شقتي التانيه اللي فوقها.
سهر باحراج: لا يا حسام مينفعش انا متأسفه مش هقدر اقبل الوضع دا.
حسام ببرود: يلا عشان اوصلك وهكلم ماما اقولها.
سهر بغيظ: انت مسمعتش أنا بقول اي ولا اي … بقولك مش هينفع اجاي معاك.
حسام تجاهلها: يلا حصليني ولا عايزه تباتي في الحجز ؟
اتخضت وقامت جريت وراه وهو كتم ضحكته…
بعد شوية في بيت طارق ونعيمة..
نعيمة صحيت بصدع رهيب..: ااه دماغي مالي مصدعه لي كدا.
طارق بتمثيل الدموع: انتي كويسه يا حبيبتي.
نعيمة بهدؤء: فين سهر.
طارق بتوتر: بصلها وسكت
نعيمة بصدمة: ساكت ليه انطق فين بنت اخويا ؟
طارق ببرود: المحروسه بت اخوكي سرقتنا وهربت راحت لعشيقها.
نعيمة بصدمة: انت بتقول اي دي مستحيل تعمل كدا انت اكيد بتكدب.
طارق بغضب: انتي بتكدبيني عشان حتة بت مقصوفة الرقبه يا نعيمة ماااشي حسابك معايا بعدين.
نعيمة بخوف: مش قصدي يا حج والله بس سهر انا اللي مربياها ومستحيل تفكر تعمل كدا حتى.
طارق بسخرية وكدب: اهي عملت و خلاص يا نعيمة نقفل موضوعها والا هطلقك انتي فاهمة.
نعيمة اتخضت من كلامه وعيطت..
طارق بغضب: مشوفش دموعك دي … كفايه نكد بقي انا مستحملك بقالي عشر سنين ومستحمل انك مبتخلفيش
سابها وخرج رزع الباب وراه وهيا مصدومة من رد فعله.
عند سهر..
حسام بهدؤء: ادخلي تعالي … ماما سهر جت.
شمس جت بفرحه: سهر تعالي وحشتيني يابنتي كدا متسأليش عليا.
سهر اترمت في حضنها وكانت محتاجة للحضن دا من زمان.
شمس بحنان: مالك يا ضنايا فيكي اي حد مزعلك ؟
سهر بتعيط بس…
حسام بهزار: نكدي نكدي انتو الستات بتعشقوا النكد زي عينيكم … مش هناكل بقي يا ماما
شمس بابتسامة: عيوني يا حبيبي ثواني وهحط لكم الاكل.
راحت و حسام بابتسامة: انا هطلع اغير في شقتي وانزل اكل خدي راحتك يا ستي البيت بيتك.
سهر بتوتر: انا اسفه لو هتقل عليكم يا حسام
حسام بهدؤء: مش هتتقلي .. متنسيش اننا جيران ومتربيين مع بعض يلا اشوفك بعد شويه.
سهر ابتسمت..
شوية وكانو كلوا و سهر قاعدة في البلكونة بتبص للسماء..
حسام جايب شاي نعناع : وسعي وسعي .. أحلي كوباية شاي نعناع هتشربيها من ايدي
سهر ضحكت وخدته منه..
حسام قعد بابتسامة: اي لسه بتسرحي في النجوم ك العادة.
سهر وهي بتبص للسماء: سبحان الله علي جمال السماء وهيا صافيه كده .. ياريت قلوب الناس تكون صافية زيها
حسام بسخرية: نظام الكون يختل لو البشر كلهم قلوبهم بقيت صافيه
سهر بضحك : طب سيبني اتأمل السما بقي
ضحك وهيا ابتسمت…
تاني يوم…
صحيت سهر و خرجت لاقت شمس بتحط الفطار ابتسمت: استني اساعدك .
شمس بابتسامة: لا ياحبيبتي هجهز أنا الفطار … بس هو لو ممكن تجيبي فول من عند عمك محسن يكون كتر خيرك.
سهر بفرحة: عيوني يا شموسة.
دخلت لابست ونزلت راحت عند عربية الفول..
سهر بابتسامة: عم محسن عاوزة الفول وزود الدقه.
محسن بطيبه: عنيا لست البنات كلهم.
: ست البنا مظنش يا عم محست الظاهر كبرت ونظرك ضعف.
بصت للصوت لاقتها جارتهم في العمارة التانية اللي بتغير منها..
رهف بغرور: انا بس ست البنات مش اي واحده تتقال عليها ست البنات.
سهر ببرود: اصطبحنا واصطبح الملك لله من الاشكال اللي تسد النفس.
رهف بغيظ: قصدك اي يا ست سهر.
سهر ببرود: قصدي انك لسه زي مانا سيبتك ناقصه عقل وتربيه
رهف بغضب: أنا ناقصه عقل وتربيه ؟؟ والله لجيبلك اخويا يربيكي.
مشيت رهف بغل..
سهر بضحك : يلا يا عم محسن مشيني والنبي لحسن المرارة واحدة.
محسن بضحك: عنيا سيبك منها دي عبيطة وفرحانه بالبوهيه اللي حطاها في وشها .
سهر ضحكت وخدت منه الفول…
جاية تطلع لاقت رهف جاية هيا واخوها عليها..
رهف بغضب: علمها الادب يا بودي.
بودي بص لسهر بغضب: انتي يا بت انتي ازاي تزعلي اختي دا انا امسح بكرامتك الارض.
سهر بغضب: انا مزعلتش حد اختك اللي جايه تقول شكل للبيع علي فكرة و بعدين تمسح بكرامة مين انت مجنون.
بودي بعصبية: المجنون دا هو اللي هيعلمك الادب تعالي.
لسه هيمد ايده عليها ايد سبقته ووقعته علي الارض .
حسام بجمود: اطلعي فوق انتي يا سهر.
سهر جاية تطلع رهف مسكتها من شعرها: والله ما هسيبك.
سهر زقتها ومسكتها هيا بغضب و قعدت تضربها بالاقلام: انا اللي مش هسيبك بقي تعالي
حسام واقف بيحاول يبعد سهر عن رهف
ح
حسام بجمود: بس خلاص اهدي
سهر بتريقه : سبني عليها يا حسام أنا هوريها الحربايه اللي شبه الديك دي
رهف بغيظ: انا شبه الديك عاجبك كدا يا حوس دي اخرتها.
سهر بقرف: حوس اي هو بيلعب معاكي في الشارع ماتتلمي يابت.
بودي قام بخوف: حسام باشا احنا اسفين بس هي اللي غلطانه.
رهف بغضب: ايوا هي اللي غلطانه وانا هحبسها.
حسام ببرود: طب الاحسن تغوروا بدل م احبسكم انتو الاتنين.
رهف بصت لحسام بدلع: هعديها عشانك يا حوس بس..
بودي خدها و سهر بصت لحسام بغيظ: اي حكاية حوس دي.
حسام…
التفاعل واقع خالص .. لو الروايه مش عجباكم أوقفها ؟
لو الحلقه دي جابت تفاعل هنزل بارت كمان

 

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *