روايات

رواية صرخة سهر الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية صرخة سهر الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

 

 

البارت الأول

 

 

انت عايزني اسيب بيت ابويا اللي انا محلتيش غيره ؟
عمها ببرود: بيت ابوكي ده كان زمان دلوقتي ده بيتي أنا … ابوكي كاتبه بأسمي يعني من الاخر كده تطلعي برا ومشوفش وشك تاني.
سهر بصدمة: ايههه يا عمي اي اللي بتقوله دا انت انت كداب
عمها بجبروت: لا مش كداب وروحي المركز ولا السجل وانتي هتتأكدي .
نعيمة بصدمة: ازاي بيتك يا حكم انت مجنون حرام عليك ارحم دم اخوك ده لسه مبردش حتى وعايز تطرد بنته؟
حكم بقسوة: الحي ابقي من الميت يا نعيمة واقولك يلا خدي البت دي وامشي انتي كمان من هنا.
نعيمة بقرف: طول عمرك حقير حسبي الله ونعم الوكيل فيك.
حكم تجاهلها: ساعة تلمي هلاهيلك و تغوري والا هرميكي بهدومك اللي عليكي.
خرج و سهر انهارت: حرام عليك ياعمي والله العظيم حرام عليك.

 

 

نعيمة بحنان: معلش يا ضنايا انا كدا كدا كنت هاخدك تعيشي معايا عشان متكونيش لوحدك.
سهر بحزن: ماشي يا عمتي بس جوزك مش هيضايق ؟
نعيمة بضحك: دا يوم المنى انك تيجي انتي عارفة اني مبخلفش وانتي هتكوني بنتي يلا يلا عشان نروح
بيدخل شخص ما وهما واقفين…
نعيمة بابتسامة: اهو عمك طارق جه علشان ياخدنا اهو … الا بحق يا طارق هتضايق من ان سهر تعيش معانا.
طارق بضحك : لا طبعا دي هتنور البيت هو حد يطول القمر دي تعيش عنده.
نعيمة بابتسامة: مش قولتلك يلا يا حبيبتي وبلاش تغلبيني بقا.
سهر مسحت دموعها: حاضر يا عمتو هجهز حاجتي و جاية.
بعد شويه…. في بيت نعيمة….
نعيمة بحنان: دي اوضتك يا حبيبتي هسيبك ترتاحي ولو احتجتي اي حاجه انا هنا زي امك.
سهر بهدؤء: ماشي يا عمتو.
خرجت و سهر غيرت هدومها وقعدت علي السرير بحزن وقفلت النور..
بعد ساعه الباب اتفتح..
دخل طارق بيتسحب بيحسب سهر نايمة.
مد ايده علي كتفها قامت بخضة: في اي يا عمي.
طارق بتوتر: مفيش كنت جاي اغطيكي واطمن عليكي واشوف لو محتاجة حاجه.
سهر بشك: تمام يا عمي انا بخير شكرا.
طارق بمكر: يعني مش حابة حاجه كدا ولا كدا.
سهر بعد فهم: كدا ولا كدا ازاي.
طارق بخبث: أنا عارف ان بباكي كان بيقعد يلعب في شعرك لحد ما تنامي فا أنا زي بباكي فهماني
سهر بغضب: افندم اي الكلام اللي بتقوله دا .. اتفضل اطلع برا الاوضه
خرج وهو متغاظ وهي جريت قفلت الباب بالمفتاح..
سهر في نفسها: انا لازم اشوف شغل عشان اصرف علي نفسي و كمان اجيب لي مكان غير هنا حاسة اني مش مطمنه.
اتنهدت بحزن….
تاني يوم….
صحيت سهر علي خبط عمتها..
سهر بنوم قامت فتحت..
نعيمة باستغراب: اي يا حبيبتي مالك قافله علي نفسك كدا لي..
سهر بتوتر: مفيش يا عمتو أنا بس متعوده اقفل علي نفسي
نعيمة بحنان: ماشي يا حبيبتي انا هروح اجيب طلبات البيت و انتي جهزي لنا اكل من ايدك الحلوة..
سهر بحنان: عيوني ليكي يا عمتو يا احلى عمتو في الدنيا.
نعيمة باست راسها بحنان…
نزلت نعيمة و سهر دخلت المطبخ تحضر الاكل لاقت ايد بتحسس علي كتفها اتخضت الصحن وقع اتكسر..
سهر بخوف: في اي يا عمي.
طارق بخبث: مالك اتخضيتي لي انا بس جاي أصبح عليكي

 

 

سهر بخوف: ماشي ممكن تخرج عشان اكمل الاكل.
طارق بخبث: تحبي اساعدك في حاجه
سهر بتوتر: لا شكرا أنا مش عاوزة اتعبك.
نزلت تلم الطبق المتكسر نزل لمستواها وعمل بيلم معاها مسك ايديها بخبث..
شدت سهر ايدها..
طارق ضحك ضحكة صفرا وخرج..
سهر وهي بتتنفس بسرعه: لا كدا كتير انا عاوزة اشوف حل.
بعد شويه…
سهر كانت بتكلم صحبتها…
سهر بتوتر: تصرفاته مش طبيعيه يا ميرفت انا عاوزة امشي من هنا وبدور علي شغل ضروري.
ميرفت بهدؤء: خلاص اي رايك اشوف لك شغلانه حلوة تجيبي منها اللي انتي عاوزاه.
سهر باستغراب: شغلانه اي دي.
ميرفت بهدؤء: هقولك بس لما نتقابل متقلقيش انا جنبك.
سهر بطيبه: ربنا يخليكي ليا يارب يا ميرفت والله ما عارفة اشكرك ازاي.
ميرفت بهدؤء: مفيش داعي للشكر يا بنتي احنا اصحاب واخوات.
سهر بابتسامة: تسلميلي يارب..
: لي كدا يا سهر.
سهر بخضة: عمتو..
نعيمة بحزن: بتدوري علي شغل لي يابنتي انا قصرت معاكي.
سهر بتوتر: لا والله بس انا عاوزة اعتمد علي نفسي يا عمتو مينفعش افضل حمل عليكي اكتر من كدا.
نعيمة بحنان: انتي مش حمل انا والله بعتبرك زي بنتي يا سهر بصي انزلي اشتغلي عشان تشوفي الدنيا وتتعلمي وانا هفضل جنبك علي طول.
حضنتها سهر بابتسامة: ربنا يخليكي ليا يارب
عند طارق..
طارق بمكر: جبت المنوم يا صالح.
صالح باستغراب: اه جبته انت عايزو لي ؟
طارق بمكر: هنيم مراتي بيه في مزه حلوة اوي عاوز اتسلى معاها شويه.
صالح بصدمة: مزة مين ؟ انت قصدك بنت اخو مراتك.
طارق ببرود: اه البت حلوة اوي وشكلها من النوع الصعب.
صالح بسخرية: ومش خايف تفضحك لعمتها وتحبسك طالما صعبة.
طارق بتوتر: انا عندي خطة متقلقش هات بقي المنوم انجز
صالح بخبث: طب احنا مالناش في الحب جانب ولا اي.
طارق بضحك: اخد بس فرصتي معاها و هجيبهالك لحد عندك ملفوفه لفة هدايا كمان.
صالح بخبث: اتفقنا خد المنوم اهو..

 

 

عند سهر..
كانت قاعدة مع نعيمة..
جه طارق بأبتسامة خبيثه : نعومتي جبت لك البسبوسه اللي بتحبيها.
نعيمة بابتسامة: بجد ربنا يخليك يا حبيبي.
طارق بخبث: وجبت لك زلابية يا سهر عشان خاطر عيونك بردو انتي زي بنتي.
سهر بابتسامة: تسلم يا عمي بس انا مبحبش الحلويات وكمان ممنوعه منها.
طارق بخبث: ياخسارة.
نعيمة باستغراب: طب مانت عارف من زمان انها مبتاكلش مسكرات يا حبيبي.
طارق بتوتر: معلش نسيت انتي عارفة كبر السن بقا يا حبيبتي متكبريش الموضوع.
نعيمة بحنان: ولايهمك.
كلت البسبوسة و حست بدوخه شديدة..
سهر بخوف: عمتو مالك.
نعيمة بنعاس: مفيش عاوزة انام.
طارق سندها: تعالي يا نعيمة يا حبيبتي انا هدخلك الاوضة ترتاحي لك شويه.
سندها وخدها علي الاوضة وابتسم
خرج بسرعه لاقى سهر دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها راح خبط..
سهر بتوتر من ورا الباب : نعم ؟
طارق بغيظ في نفسه: بنت الكلب هتشغل دماغها عليا بس علي مين انا هوريكي..
طارق على صوته: عمتك وقعت عالارض وتعبت فجأه وعاوزاكي جنبها يا سهر تعالي يابنتي شوفيها مالها..
سهر بخضة فتحت الباب بسرعه .
فتحت وخرجت زقها ودخل اوضتها اتخضت: في اي يا عمي.
طارق بخبث: اهدي مفيش حاجه يا حلوة دنا عايز اقولك كلمتين سر في ودنك قربي كده
سهر بخوف: انت بتقول اي اطلع برا يا عمتوو عمتووو الحقينيييي.
طارق بخبث: مش هترد عليكي عمتك في سابع نومه يا حلوة تعالي.
جري عليها وهي جريت علي الفازة: ارجع.
طارق بسخرية: اي هتحدفيني بيها زي الافلام
خبطتها في المكتب كسرتها: لا هقتلك بيها لو قربت مني.
طارق خاف و هي جريت علي الباب و خرجت علي برا وخرجت من الشقة كلها وهو جري وراها لاقاها اختفت..
طارق بغيظ: ماشي يا سهر والله هجيبك صبرك عليا بس.
سهر كانت بتجري في الشارع وهي مرعوبه.
وقفت وسندت علي شجرة بتبص وراها ملقتش حد اتنهدت بأرتياح..
قعدت علي الرصيف ودموعها نازلة بألم: ياربي اروح فين بس .. من وقت وفاة بابا وانا مبقاش ليا حد غيرك .
جه في بالها ميرفت…
قامت و طلبت تاكسي وراحتلها.
ميرفت بصدمة: اي ده سهر في اي ؟
سهر حضنتها وانهارت بدموع..
ميرفت خدتها ودخلت الشقه: بس بش اهدي يا حبيبتي قولي لي مالك في اي.
سهر حكت كل اللي حصل و ميرفت ضحكت بصوت عالي: من تاني ليله وجننتي الراجل كده .
سهر باستغراب: انتي بتقولي اي يا ميرفت ؟
ميرفت بهدؤء: بصي يا سهورة انا لاقيتلك شغل وهتكسبي دهب.

 

 

سهر باستغراب: شغل اي.
ميرفت ببرود: هتشتغلي معايا هنا في البيت ومعانا مجموعة بنات ولاد ناس بردو …
سهر بشك : شغل اي ده يا ميرفت خشي في الموضوع علطول
ميرفت بضحك : طول عمرك بتتعصبي بسرعه .. بصي يا قلبي … في ناس بتيجي هنا من علية القوم ناس تعبانين في حياتهم وبييجو هنا علشان نريحهم وندلعهم
سهر بصدمة: نعمممم ؟
لو الحلقه عجبتكم أتمني عالاقل تقدير ليا وتحط ريأكت علشان الدنيا واقعه معايا

 

يُتبع ..

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *