رواية سليم ومشاعر - وسيطرت المشاعر الفصل السادس عشر 16 بقلم زهرة الربيع - The Last Line
روايات

رواية سليم ومشاعر – وسيطرت المشاعر الفصل السادس عشر 16 بقلم زهرة الربيع

رواية سليم ومشاعر – وسيطرت المشاعر الفصل السادس عشر 16 بقلم زهرة الربيع

 

 

البارت السادس عشر

 

 

انا مش مصدقه ان امي قاعده تحكي عن اسرار مرضي لحد غريب بكل بساطه معقوله للدرجه دي بقيت عبء عليكي
لبنى قالت بسرعه …..رحمه حبيبتي انا هفهمك ..ارجوك اسمعيني يا حبيبتي انا…
رحمه قالت بزعيق ودموع…. اسمع ايه ….مين ده…ها… انتي تعرفيه من امتى علشان تحكي له حاجات زي دي عني…. انا مش مصدقه …مش مصدقه ابدا
قالت كده ولسه هتمشي بس ادهم مسك ايدها بسرعه وقال ….رحمه لو سمحتي افهمي الاول
رحمه دفعت ايده وقالت بغضب شديد…انت بتعمل ايه…. ازاي تمسك ايدي كده ….انت صدقت نفسك ولا اي..اصلا ازاي تلمسني يا حيوان انت.. ده انا ه…..
بس قطعت كلامها بدهشه لما ادهم حط قطعه كبيره من الاكل اللي قدامهم في بقها وقال…بس بقى …خلصي اللي في بقك حتى تتكلمي
رحمه حطت ايدها على بقها بذهول وبقت تحاول تبلع بس كانت قطعه كبيره و بقها مش مستوعبها بسهوله بصت لادهم بذهول و لسه بتحاول تتكلم سكتها وقال بسرعه…. عيب…قلنا ايه ..نخلص اللي في بقنا الاول ..اتعلمي الاتكيت انتي كبرتي
رحمه بصتلو بدهشه ولبنى كانت واقفه متوتره
بس ادهم بص لها وقال …..مدام لبنى ممكن تسيبينا لوحدنا…. ما تقلقيش هجيبها لحد البيت
لبنى هزت راسها بالموافقه ومشيت
ورحمه مسكت كوبايه الميه شربتها وهي حاسه انها هتختنق من الاكل وقالت بغضب….. ايه اللي عملته ده ….كنت هتموتني انت مجنون
ادهم ابتسم و قال …..ممكن تقعدي عشان نتكلم
رحمه بصت له بنفاذ صبر وقالت….لا انت لازم تتعالج… بجد شوف لك دكتور
ولسه هتمشي ادهم قال بسرعه ….انا جايز اكون مجنون ….بس على الاقل مش جبان زيك
رحمه بصتلو باستغراب وقالت…. نعم
ادهم قرب منها وقال ….زي ما سمعتي انتي جبانه وخوافه كمان
رحمه ضحكت وقالت باستهزاء ….ياسلام…وهخاف من ايه بقى … يمكن منك
ادهم قال بثقه …لا خايفه على روحك….خايفه تقعدي نتكلم اقنعك باللي هقوله ….خايفه اغير كل معتقداتك و تخسري كل افكارك….. من اول مره اتقابلنا فيها وانا بشوف الخوف في عيونك
وحط ايديه في جيوبه وكمل بثقه شديده وقال ….وعاذرك الصراحه لان مهما كانت شخصيتك قويه… عمرها ما هتكون صعبه عليا
رحمه بصت له بذهول وضحكت بسخريه شديده وراحت قعدت علي الكرسي وقالت…اتفضل اقنعني….. بس بسرعه لاحسن ركبي بتخبط في بعضها من الخوف…. وخايفه اعمل بيبي هنا يبقى شكلي وحش
ادهم كان عايز يضحك على سخريتها وفرح جدا ان خطته الاولى في استفزازها نجحت …راح قعد على الكرسي قصادها وهو حرفيا مش عارف هيتكلم معاها في ايه …بس ما كانش عايز يخليها تمشي زعلانه تحت اي ظرف
في البيت عند سليم اتفاجئ باللي عملته مشاعر وقال بدهشه… ايه ده يا حلوه
مشاعر قالت بتوتر شديد …انا..احم انا ما قصدتش …بس انت تستاهل
سليم حاول يكبت غيظوا وقال ….وايه اللي عملته علشان استاهل كده بقى ..هو انتي مش مراتي وده حقي
مشاعر قالت بسرعه …..هو ايه اللي حقك… انت مالك النهارده مش مظبوط ليه…… اسمع يا سليم انا وانت هنتطلق وحقك ده ابقى نفذه مع مراتك الجديده…و خليك بعيد عني سامع
سليم مسك ايدها وقال والحب واضح في عيونه…. انتي مراتي القديمه والجديده …الاولى والاخيره و اللي بحسه معاكي عمري ما هحسه مع اي واحده تانيه
بقلم….زهرة الربيع
مشاعر حطت ايدها على دماغه وقالت باستغراب…. انت سخن النهارده ولا حكايتك ايه
سليم قال بوقاحه… سخن قوي ….تحبي نسخن دلوقت
ولسه هيقرب بعدت بسرعه وقالت…..قولتلك خليك بعيد عني ….بلاش استهبال .. انا داخله اخد شاور….وانت خلي بالك مع ابنك ساعده يمسك الببرون اهو نستفيد منك بحاجه
ولسه هتمشي مسك ايدها وقال …طيب ما اساعدك انت وامسك لك الدش ….وهو حبيب بابا هيمسك الببرون لوحده …ده عاقل جدا… وبيقدر
مشاعر دفعت ايده وقالت….. لا مستحيل تكون طبيعي النهارده ..روح شوفلك دكتور يمكن تعقل شويه
قالت كده ودخلت على الحمام وهو قال بصوت عالي …ما انا بحاول اعقل… بس مش قادر يا ام نادر
مشاعر قفلت باب الحمام وابتسمت على جنانه … بقاله كتير قوي ما تصرفش معاها بالطريقه دي… نفس تصرفاته زمان قبل ما تحصل معاهم كل المشاكل دي
بس اختفت ابتسامتها فجاه والتوتر بان على ملامحها وهيه بتقول في نفسها …..معقوله يكون عرف انا هربت ليه….طب لو عرف ما واجهنيش ليه …معقوله يكون ناوي يطلقني وياخد مني الولد زي ما قال له….لا لا مستحيل..مهو يقدر يعمل كده من اول ما لقاني ….بس انا عارفه سليم عمره ما كان هيتخلص مني الا لما يعرف انا سبتو ليه عشان يرد كرامته…و يمكن بعد كده ياخد الولد ويحرمني منه ويتجوزها عشان شركته…. انا مش عارفه بيخطط لايه دلوقتي يا ترى ناوي على ايه … انا كمان مش عارفه اهرب تاني من هنا بس لازم اتصرف….. لازم اخد ابني ونبعد و اضمن المرادي انه مش هيلاقيني
في الكافيه عند رحمه ادهم قال …. تحبي تشربي ايه
قالت بضيق شديد ….مش عايزه اشرب حاجه…. اتفضل ارغي قول اللي معاك وخلصني خليني امشي… علشان دي هتبقى اخر مره تشوفني فيها…. ومش عايزه اشوفك حواليا ولا اقابلك حتى لو بالصدفه وطبعا مش محتاجه اقولك ملكش دعوه بماما تاني ….يلا اتفضل سمعاك
ادهم اخد نفس عميق وقال….تمام…. مدام بقى دي هتبقى اخر مره نتقابل فيها فمضطر اقول كل اللي معايا ولو اني كنت حابب نمشي شويه شويه…بس اللي تحبيه….انا ادهم النمس 31 سنه مهندس معماري من الناحيه المهنيه ناجح جدا الحمد لله …بس من الناحيه الاجتماعيه مش قوي اتجوزت قبل كده وطلقت من تلت سنين بس برده الحمد لله….المهم اني من يوم ما قابلتك وانا معجب بيكي جدا مش بتفرقي خيالي ابدا واتمنى جدا لو تديني فرصه و
بس قاطعته وقالت …. نعم…. استنى استنى فرصة ايه وهباب ايه…. انت مطلق بجد… ولا دي نكته…. يعني لعبت لك بواحده قبل كده وجاي تلعب بيا انا كمان
ادهم قال بسرعه….. لا انا ما قلتش لعبت بيها ولا هلعب بيكي انا قلت مطلق بس …مطلق عادي زي ناس كتير بتطلق
وبص حواليه في الكافيه وقال بصوت عالي …..شباب حد مطلق هنا
اربع شباب من المكان رفعوا ايديهم وهو رفع ايده معاهم وقال ……زي كل دول ..انا مش اول واحد يطلق يعني
رحمه قالت بغضب….. كلكم اوساخ
ادهم اتنهد وقال…..طيب يا ستي الله يكرمك مش مشكله بقى نستحمى ونستخدم برفن كتير الدنيا هتتظبط ان شاء الله
رحمه قالت بغيظ….. بلاش برود
ادهم قال بسرعه….. ودي كمان مقدور عليها ….هجيب لك دفايه..ها قلت ايه
رحمه قالت بغيظ شديد …..هنقضيها استظراف بقى وكده
ادهم قال بجديه…ما انتي اللي بتستظرفي من الاول اهو…. هو ايه اللي كلكم كلكم دي…. ما كل اللي مطلقين دول مطلقين ستات ….معناها اجي انا علشان طلقت واحده اقول على كل الستات وحشين…. طبعا غلط يا ماما فيه ناس كويسه وناس وحشه….و في ناس بتحاول تبقى كويسه و كلنا عندنا عيوب وكلنا بشر حتى انتي
رحمه قالت بضيق …..ما يهمنيش كل اللي قولتو….مقتنعتش ومش موافقه …ممكن بقى ما اشوفش وشك تاني
ادهم قال بسرعه ….ممكن جدا ….بس بعد ما تقابلي والدتي لانها هتموت وتشوفك ….وانا مش هقدر اعتذر لها دي ست كبيره في السن
رحمه قالت بذهول…. والدتك…. وانا اعرف والدتك من فين عشان تحب تشوفني…انت بتقول ايه
ادهم قال بابتسامه…. ما انا حكيت لها عنك …..وبعدين ما انا قابلت والدتك اهو وما اعرفهاش
رحمه قالت بغيظ….. يا رب صبرني
ادهم ابتسم ومسك ايدها
رحمه بصتلو بغضب ولسه هتسحب ايدها قال بسرعه…اهدي هكتبلك رقم الدكتور بتاعي…انا عندي السكر واكلت حلويات وممكن اقع منك هنا مش هتعرفي تتصرفي…افتحي ايدك
رحمه فتحت ايدها فورا بدهشه وهو طلع قلم و كتب لها عنوان بيتهم على كف ايدها وقال بابتسامه…. ده عنواننا فيلا نادر النمس اسف اني كدبت عليك ..انا معنديش السكر
وبصلها باعجاب وقال…بس الظاهر مش هسلم منو مهو مفيش احلى من كده
رحمه مبقتش عارفه تزعقله ولا تبتسم على كلامه كان مش بيديها اي فرصه للغضب
ادهم ابتسم وقال…طبعا تقدري تسالي قبل ما تيجي على اللي موجودين في البيت… يعني لا تفتكري اني قاعد لوحدي وجايبك اتحر،،،ش بيكي ولا حاجه احنا هناك اسره كبيره وقاعدين كلنا سوا
رحمه قالت …ويا ترى كلهم مجانين زي حضرتك كده
ادهم ابتسم وقال … لا انا مش هتلاقي زيي ….مش بس هناك ولا على الكره الارضيه كلها
رحمه ابتسمت بسخريه وقالت…. مغرور قوي
ادهم ابتسم باعجاب وقال …..ومن حقي ….كفايه انك قاعده معايا
رحمه حست بكسوف جميل محستش بيه بس حاولت ما تبتسمش على كلامه وقالت بسرعه…. عموما تعبت نفسك على الفاضي…لاني مش هاجي
ادهم ابتسم وقال ……بس انا هستناك …..مش انا بس كل اللي في البيت هيستنوكي…. ومتاكد مش هتكسفيني قدامهم
رحمه قالت بدهشه …..والله بجد مبهوره بثقتك
ومشيت بسرعه وهو مشي وراها وهو بيقول…. ممكن اديك دروس لو تحبي….. طب استني هوصلك….. استني يابت وعدت والدتك اني اوصلك
رحمه قالت وهي مكمله مشي….. بت اما تبتك
ادهم ضحك ومشي وراها وبعد معاناه قدر يقنعها توافق انه يوصلها بس بعربيتها
على الطريق كان ادهم كل شويه يبص لها وهو مبسوط جدا جدا
رحمه ارتبكت من نظراته وقالت ….ممكن تركز في طريقك
ادهم ابتسم وهو بيبص لها وقال…. انا كده مركز في طريقي
رحمه اتنهدت وقالت…. لو سمحت يا باشمهندس ركز في الطريق اللي قدامك بدل ما نلبس لنا في حد الدنيا ليل
ادهم بص قدامه وقال …تمام هبص قدامي اهو ….قولي لي بقى هتيجي عندنا امتى
رحمه قالت بغيظ… هو انت مولود كده ….الغباء ده وراثي ولا اجتهاد شخصي… قلت لك مش هاجي..مش هاجي اغنيها
ادهم ابتسم وقال ….على العموم براحتك انا هفضل مستنيك …وماما كمان هتفضل مستنياك لو حابه تزعلي ست قد والدتك براحتك
رحمه ضربت كفوفها على بعض وقالت بذهول….يا بني ادم انت عايز تشلني ….وهي والدتك هتستناني انا ليه …ايه البلوه اللي اتبليت بيها دي ياربي
ادهم لسه هيرد جالها تليفون وردت وقالت….. ايوه يا ميرو انتي فين
وسمعتها شويه وقالت ….لا انا راجعه على البيت خلاص …قربت اوصل
وسمعتها تاني وقالت…. طب يا بنتي انتي مستنيه بره ليه ما تدخلي تستنيني عند ماما
وسمعتها تاني وقالت… اه فهمتك طيب خلاص ….انا داخله على البيت اهو و هشوفك بره …وقفلت معاها وبصت لادهم وقالت بزهق ….ممكن تسوق بسرعه بقى علشان صاحبتي مستنياني
ادم ابتسم وقال ….دي الحاجه الوحيده اللي ما اقدرش اوافقك فيها ….لان انا عايز الطريق دي ما تخلصش خالص
رحمه نفخت بضيق وبصت قدامها وسكتت
وادهم ابتسم على عصبيتها وشغل اغنيه عمرو دياب بابا وبقى يغني معاها
رمش خطاف ….وسحر اصناف
وانا قلبي يتخاف… عليه يا بابا
ورد يتشال ….ولونه قتال
شغلني وازال….. مافات يابابا
وكان بيدندن معاها بصوت جميل وهو بيبص لها من وقت للتاني
رحمه حاولت تشغل نفسها عنه وما تبصلوش رغم ان ملامحها باين عليها الرضا الكامل ومن جواها مبسوطه بحركات وجنانه
عند مشاعر خرجت من الحمام وبقت تنشف شعرها
سليم بقى يبص لها باعجاب وقرب منها قوي وقال…تحبي اساعدك
مشاعر رجعت لورا وقالت بارتباك …..اه تقدر تساعدني ……هتساعدني جدا لو تقولي فيك ايه… ايه سر الحنيه الزايده دي…. ما لسه امبارح كنت بتمسح بيا البلاط ولا نضف خلاص ما بقاش محتاج تمسحه
سليم ضحك وقال….لا وحياتك ضهري وجعني من كتر المسح الغضروف ليه ظروف
وضحك ببرود كالعاده
مشاعر قالت بضيق…. يا لهوي على خفه الدم معدتي قفشت من الضحك
سليم بقى يجيب هدوم ليه من الدولاب وقال…. عموما اتعودي على الحنيه جاي منها كتير
ولسه هيروح الحمام قالت بسرعه….وده ليه ان شاء الله
سليم ابتسم وقال…..ما انتي عارفه ان حبيبك مجنون وبحالات ولا انتي شايفه ان فيه سبب تاني
مشاعر بصتلو بتوتر وهزت راسها بالرفض وهو ابتسم ودخل على الحمام وسابها متوتره جدا
قعدت على السرير وقالت ….عرف…اكيد عرف…. طب لو عارف ما بيتكلمش ليه
قطع تفكيرها صوت الباب ردت وقال بضيق… مين
جالها صوت خالد بيقول …..ده انا يا مشاعر
مشاعر راحت فتحت فورا ببيجامتها الخفيفه بتاعه النوم وقالت بابتسامه …..نعم يا حبيبي
خالد بقى يتاملها باعجاب شديد وقال بتوهان…ايه الجمال ده… وحشاني يا مشاعر
بقلم…زهرة الربيع
مشاعر ابتسمت باستغراب وتوتر من الطريقه اللي بيقولها بيها وقالت …..وانت كمان اكيد بتوحشني يا خالد …ايدك عامله ايه دلوقت
خالد فاق لنفسه وقال بسرعه…. ايدي..اه تمام …لسه بتوجعني بس الحمد لله…. المهم ان انت بخير….. المجنون ده ما عملش معاكي مشكله بسببي صح
مشاعر ابتسمت وقالت….. ما تقلقش عليا…. انا بخير…. ان شاء الله هكون دايما بخير
خالد بص حواليه بتوتر وقال …..طيب يا مشاعر انا كلمت واحد اعرفه …..راجل واصل قوي وهيساعدك تطلعي من هنا وتطلقي من الحيوان جوزك ده …..بس كل اللي عليك الصبر اصبري وما تعمليش اي حركه مجنونه…. اوعي تفكري تمشي تاني انا ما صدقت رجعتي
مشاعر بصتلو باستغراب وقالت…. مين ده اللي هيساعدني
بس قبل ما يرد باب الحمام اتفتح وهو قال بسرعه ….بعدين بعدين هتكلم معاكي
ومشي قوام وهي قفلت الباب ودخلت
سليم قال باستغراب…. مين كان على الباب
مشاعر قالت بضيق….. ده خالد…واهو مشي من على الباب مدخلتهوش علشان متعملش حوار زي كل مره …شاء الله تبقى مرتاح كده
ولسه هتروح ناحيه السرير سليم شدها من دراعها بعنف وقال بغضب يرعب ….فتحتيله بمنظرك ده
مشاعر اتسعت عينيها بذهول من شكله وقالت ….ايوه فتحتله يا سليم فيها ايه…. ما ده اخويا وياما شافني كده
سليم قال بغضب رهيب…..ياما شافك كده …يلبسك ده وصدرك اللي فاتحها على البحري وعازم الجيران
مشاعر زعقت فيه وقالت بغضب من وقاحته …وفيها ايه …..دي بيجامه ويا دوب زرار اللي مفتوح فيها هو انا واقفه بقميص نوم…و بعدين وافرض مفتوح افرض ده اخويا ….اعلقها لك في رقبتي علشان تحفظها هتجنني
هنا سليم خرج عن شعوره ومسكها من دراعاتها الاثنين وقال بغضب وعنف….. مش اخوكي… مش اخوكي… خالد مش اخوكي فهمتي كده
مشاعر اتسعت عينيها بصدمه وووووو

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *