روايات

رواية سلطان الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم سيليا البحيري

رواية سلطان الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم سيليا البحيري

 

البارت الثامن عشر

 

 

#سلطان_الصعيد
فصل 18
دياب واقف قدام باب اوضته ولسه هيفتح الباب فتحت
خديجه: علي اوضة ابوك يا حبيبي
دياب بصدمه: نعم
زين واقف بيود.ع رحيم وشهد
زين: خد بالك منها وطول بالك عليها لو مفتكرتش حاجه
رحيم اتنهد: حاضر.
زين:ترجعو بالسلامه
… حازم واقف بيتكلم مع شهد
حازم: شهد انتي بتحبي رحيم صح
شهد ببراءة: اه علشان هو اللي بيجبلي شوكولاته وحاجات حلوه وبيلعب معايا
حازم: ورحيم برضوا بيحبك… بيحبك اوي.. اتنهد وكمل… خدي بالك من نفسك ومنه
شهد استغربت كلامه بس سكتت
….
في الطياره رحيم بيربط الحزام لشهد
شهد ببراءة: هو إحنا رايحين فين
رحيم مسك ايديها وهو بيلعب في صوابعها
: رايحين عند الدكتوره علشان تنزل البيبي من بطنك
شهد بحز*ن: هتمو*ته يعنى بس انا مش عايزه يمو*ت انا بحبه
رحيم: لا هي هتنزله علشان يلعب ويجري زي الولاد الصغيرين
شهد بفرحه: وهنسميه زين زي عمو زين
رحيم ابتسم: هنسميه زين
شهد فضلت تتكلم مع رحيم كتير ازاي هتعلب هي والطفل لحد ما نامت… الطياره وصلت و رحيم شالها وراح بيها الفندق وحطها علي السرير
رحيم بحنيه وهمس: شهد شهد حبيبتي قومي كلي وغير”ي هدومك
شهد طلع منها همهمه بسيطه بنوم
رحيم اتنهد وغير*لها واخدها في حـ.ـضنه بخو*ف وتملك
بليل رحيم صحي علي لمسات حنونه فتح عنيه وكانت
شهد
رحيم بنوم: صحيتي امتا
شهد: من شويه وانا جعانه اوي
رحيم اتنهد وبا*س راسها
: حاضر
رحيم عملها اكل واكلها واكل هو كمان
رحيم: هتكملي نوم
شهد ببراءة: لا مش جيلي نوم
رحيم: تعالي نتفرج علي فلم سوا
رحيم خدها في حضنـ.ـه قدام التلفزيون وكل فتره والتانيه يبو*سها.. لحد ما ناموا مكانهم تاني
…..

 

تاني يوم الصبح رحيم بيساعد شهد تلبس هدومها
شهد بخو*ف: رحيم متسبنيش انا خا*يفه
رحيم اتنهد: والله ما هسيبك متخا”فيش
شهد بخو*ف: ه.. هو انا ممكن.. امو*ت
رحيم باس راسها
: بعد الشر عليكي يا روحي.. كل الستات بتو*لد عادي
شهد هزت راسها بخو”ف
رحيم واقف قدام اوضة العمليات
طلعت الممرضه وشايله طفل
الممرضه باللغه الانجليزيه
: مبروك سيدي لقد انجبت صبي
رحيم شاله بحنيه ودموع وهو بياذن في ودنه.. وطلع مبلغ كبير واداه للممرضه
رحيم: هل يمكنني الدخول للاطمئنان عليها
الممرضه: مازالت تحت تاثير الـمـ*ـخدر ولكن يمكنك الدخول
رحيم دخل وحط زين جنبها وميل با*س راسها
: الف سلامه عليكي
رحيم فضل يبصلهم بحب علي عيلته الصغيره ساب زين جنب شهد وراح يتكلم مع الدكتوره طلع من عند الدكتوره واتصل فيديو باهله وطمنهم عليها وعلي زين الصغير.. وانها هتدخل علي العمـ.ـليه التانيه علطول
رحيم قفل التلفون لما شاف الممرضين بيطلعوا شهد من الاوضه لاوضه تانيه با*س الطفل اللي بين اديها
: ادعي لماما
بعد وقت طويل في العمـ.ـليات وخو*ف رحيم علي شهد وكل شويه حد يتصل برحيم يطمن
شويه وكانت الدكتوره طلعت
: لقد تمت العمـ.ـليه بنجاح يمكنك الدخول اليها
رحيم بفرح فضل يشكر في الدكتوره.. رحيم دخل بخو*ف وتو*تر كانت شهد نايمه علي السرير وعادله وشها الناحيه التانيه
رحيم بتو*تر: شـ… ـهد
شهد عدلت وشها ليه باستغراب
….
في الفندق شهد قاعده قدام رحيم وابنهم جوه في الاوضه وهو بيحكيلها كل حاجه من اول ما حازم حكاله علي ابوها”علي” لحد الصبح ما جابت زين
شهد بهدوء: هنرجع مصر امتا
رحيم: بكره
شهد: تمام انا قايمه انام
رحيم: اطلبلك اكل
شهد: شكرا مش جعانه
رحيم اتنهد: شهد بلاش عناد انتي طالعه من عمليات ومحتاجه غذا
شهد هزت راسها ودخلت الاوضه اللي فيها زين وقربت با*سته بحنيه
: انا فاكره كل حاجه ابوك قالها بس..اتنهدت وكملت.. بس هو ليه ليه مصبرش يمكن كنت أحبه
غيرت هدو*مها ونامت جنب ابنها
شويه ودخل رحيم بالاكل سابه في نص الاوضه وقرب من شهد اللي نايمه بهدوء وابنها اللي رافع رجليه بيلعب وبيحرك اديه
رحيم زاح شعرها علي جنب وبا*سها من خد*ها اتنهد
: آسف عارف اني غلط.. بعد عنـ.ـها
: شهد.. شهد قومي الاكل جاهز…
عدا باقي اليوم ورحيم نا*م في الصاله وسابها براحتها مع زين في الاوضه
تاني يوم صحيوا وشهد بتجهز الشنط و زين بهدوء من غير كلام رحيم طلع من الحمام لا*بس البنطلون بتاعه
رحيم: مشفتيش التيشرت الأسود بتاعي
شهد: لسه حطاه في الشنطه
رحيم: معلش طلعيه علشان البسه
شهد: حاضر
رحيم لبـ.ـس التيشيرت وسرح شعره وراح… علي السرير وبا”س زين
: خلصتي
شهد: ايوه… رحيم شال الشنط وشهد شالت زين ومشيت وراه…
…..
الكل بيستقبل رحيم بفرحه وعمالين يباركوا لشهد بس هي بترد بهدوء… زين شال ابن رحيم وهو بيبو*سه
: حبيبي جدو… اداه لحازم… بص يا حازم… حازم شاله وهو بيصلي علي النبي… نورت عيلة الهواري يا زين الصعيد
رحيم ابتسم عليهم وعلي حبهم
مريم قربت من شهد وحطت ايدها علي كتفها
: حبيبتي انتي كويسه
شهد بهدوء: ايوه يا مرات عمي بس تعبا*نه من السفر
شويه
مريم: اطلعي ارتاحي يا حبيبتي ومتخافيش علي زين هو هيقعد معانا شويه
رحيم: لا خليها تاخده معاها علشان عايز ابوي شويه
شهدت خدت زين وطلعت
دياب كان واقف وجنبه فيروز اللي بطنهـ.ـا كبرت وشكلها كيوت خالص
دياب همسلها
: عقبالك… وبعدين هو هيخلل جواكي ولا اي مش راضي ينزل
فيروز بحده: دياب
دياب: بهزر يا بطل
زين ورحيم راحو بعيد شويه
زين بهدوء: حصل اي
رحيم حرك ايده علي راسه بضـ.يق
: ساكته مش بترد ومفيش اي رد فعل منها
زين: هي فاكره اللي حصل من بعد الحد*ثه
رحيم: الدكتوره قالت إنها فاكره وانا قولتلها كل حاجه
زين حط ايده علي كتف رحيم
: متخـ.ـفش طلامه مطلبتش تبعد عنك اول منزلت مصر تبقا هتكمل معاك بس هي متلغبطه وزعلا*نه منك
رحيم اتنهد: طاب اعمل اي
زين: اطلع نام وسيبها في وقتها
رحيم: ماشي… رحيم طلع
زين حس بايد علي كتفه بص وكان حازم
: ماله هو كويس
زين اتنهد: ان شاء الله هيبقا كويس مـ.ـتخفش
……
رحيم دخل الاوضه وشهد كانت نايمه بعمق وزين جنبها.. غير هدومه ونام وخد زين في حضنه… علي المغرب شهد صحيت ملقتش زين جنبها قامت بخض ـه وجريت علي تحت… اتنفست براحه لما لقيته مع جده زين بيلعب معاه
رحيم من ورا: انتي كويسه
شهد: خـ.فت علي زين لما ملقتوش جنبي
رحيم: انا لقيته بيعيـ.ـط اخدته ونزلت علشان متصحيش
شهد: كنت صحيتني يمكن جعان وعايز يرضع
رحيم: انتي تعبانه علشان كدا خليت امي تعمله رضعه واكلته
شهد هزت راسها بهدوء
رحيم: تعالي كلي العشا جاهز
شهد: هروح اخد دش وانزل
رحيم: تمام
… شهد طلعت وقلعت الحجاب وفتحت الدولاب تجمع هدوم لفت انتباها ورده حمره وجنبها جواب عـ.ـضت علي شفا*يفها بخجل لما لقيت عليها اسم رحيم
…..
عدا شهر شهد بتتعامل ببرود ورحيم كل يوم يجبلها شوكولاته وورد وجوابات وقبل النوم بيحاول يفتح معاها
حورات في الكلام بس هي بتصده
رحيم واقف علي باب اوضة امه بضيـ.ـق
رحيم بضيق: ماما خلي زين ينام معاكي النهارده
مريم: ليه شهد كويسه
رحيم: كويسه بس خليه عندك النهارده
زين سليمان من جوه
: هاتيه يا مريم.. روح شوف حربك يا اخويا
رحيم: حبيبي يا حج يا قا*تل يا مق*تول النهارده
مريم خدت زين ورحيم اتجه لاوضته بكل ضيق فتح الباب بغضب
وحتا مركزش ان شهد واقفه قدام المرايه وهي لابسه فستان اسود طويل مكشو*ف جزء كبير منه.. من قدام
رحيم بضيق: انتي اي يا شيخه مبتـ.ـحسيش ايوه غلطت وعارف اني متـ.ـهبب غلطان بس الرحمه حلوه برضوا
شهد بصتله بزهول: رحيم
هنا رحيم استوعب اللي هي لا*بساه
رحيم بصدمه: اي دا.. دا علشاني
شهد بحرج: ايوه.. اتنهدت وكملت… رحيم انت اكتر حد
شفته حنين عليا عمري م انسي حبك واهتمامك بيا وقت ماكنت بتعب ولا لما كنت بتسيب اهلك اسبوع وتيجي تقعد معايا.. فعز ما امي اتخـ.ـلت عني فضلت انت جمبي فضلت انت جمبي..انت وعمي حازم… كل الي عملته علشان كان كافي يغفرلك غلـ.طك
رحيم شالها: فكك بي خلينا في الـملـ.بن الي قدامي دا
شهد صربته علي صدره
: رحيم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

الخاتمه
دياب بضيق وهو بيمرر ايديه في شعره
: يعنى اي يا ابوي هنام بعيد عن مراتي
حازم ببرود: زي ما سمعت الحريم هتنام مع بعض النهارده
دياب: اشمعنا النهارده
يونس نايم هو ويحيي ورحيم علي الارض وبيلعبو ببجي سوا
يونس: علشان بكره العيد وشغل مسكات وحريم بقا
دياب اتنهد: طاب ممكن يا حج تنام مع اعمامي علي السرير وانا انام علي الكنبه
حازم: لا نام جنب اخواتك علي الارض
دياب بضيق: حاضر يا حج
دياب رما الوساده علي الارض ونام عليها
فاجأة حس برجل يونس علي وشه
دياب بضيق : ابعد رجلك المعفنه دي عن وشي
يونس بطريقه درامايه
: انا كان زماني دلوقتي نايم في الحضن الدافي
حازم رما عليه الوساده
واهو يا خوي الحضن الدافي باعك
يونس بندفاع: ما كله بسبب مراتك العقربه
حازم قام بصدمه: مين دي اللي عقربه ياض
يونس قام بخوف: لا لا مش قصدي يا حج ولا مش عليك اصلا
حازم قام يجري وراه
: لو دكر قولها تاني
يونس بخوف: يعم انا حمار بس سيبني في حالي ونبي
دياب بعد ما مسك يونس وكتفه
: اضر*ب يا حج اضر*ب دا قال علي مراتك عقربه
حازم بيقرب من يونس
: دا انا هعمل منك شرشوبه امسح بيها الارض..
…….
عند البنات فيروز كانت بتطلع هدوم اللي هيحضر دياب بيها العيد من الدولاب وبتملس عليها
رويدا قدام المرايه: فيروز اللون دا احلي ولا دا
فيروز مكانتش مركزه معاها
: اي حاجه يا رويدا
رويدا بضيق مسكت الهدوم ورمتها علي السرير..
: يوووه ركزي معايا هو موجود مش موجود واخد عقلك
خديجة قاعده علي السرير هي ومريم وبيلا بيتكلمو
خديجه بضحك: حقه الصراحه الواد مز وجااامد
فيروز بخجل: لا انا بس ي.. يعني بجهز هدوم العيد
….
دياب حس بضيق قام بهدوء من جنب اخواته وراح الجناح بتاع امه وخبط براحه
فيروز كانت نايمه علي الارض وسط البنات لما حست بالتخبيط قامت بنوم وفتحت مختش باله بالي لابساه
دياب بصدمه : يخرب بيت ابو*كي اي دا
فيروز فاقت وشهقت بصدمه
: دياب
دياب سحبها لبرا وقفل الباب
دياب: اي دا انتي ازاي قاعده قدام امي ونسوان اعمامي كدا
فيروز بخوف من ان حد يشوفها
: دياب دول ستات زيي.. وبعدين اطلع ونبي حد يشوفنا
دياب: لا اطلع اي تعالي معاي
خدها واتجه لفوق
فيروز بخوف وهي بتبص حواليها
: دياب سيبني ارجع ونبي هطلع فوق السطح بقميـ*ـص نو*م…
دياب بص عليها وكان ناسي خالص موضوع هدومه.. مسح علي وشه بغضب
: تروحي تلبسي حاجه مستوره والحجاب بتاعك
فيروز شهقة بصدمه: هنام بالحجاب
دياب: اسمعي الكلام دا ما والله ادخل اصحيهم كل واحده تروح علي اوضتها وهاخدك وانا*م في حضنك واللي عنده حاجه يعملها
فيروز بحرج: حاضر والله بس روح علشان تنام شويه قبل الفجر وصلات العيد
دياب: طب ها*تي بو*سه تصبيره كدا لحد الصبح
حازم من جوه : تعالي اتخمد يارو*ح امك
فيروز شهقت وجريت علي اوضتها من الكسوف
تاني يوم في اذان الفجر
الكل بدا يروح علي اوضته يستعد لصلات العيد
حازم بص لدياب اللي طالع وابتسم بسخريه
عند فيروز بعد ما البنات طلعو فيروز كانت واقفه بتتاكد
علي لبس دياب تاني شهقت بخفه لما حست بحد بيمسك ايديها وقبل متستوعب حاجه كان با*سها فيروز غمضت عينيها بإستسلام لما عرفت انه دياب ولفت ايديها علي راسه تقر*به منها… دياب بعد ع*نها وهو بياخد نفسها…
: وحشتيني
فيروز ابتسمت وهي بتعض علي شفا*يفها
: وانت
دياب رفع وشها اللي كان نازل لتحت بخجل
: طب اي
فيروز بتبعد دياب بخجل
: روح غير هدومك علشان تنزل تصلي
دياب ضحك: هتروحي مني فين ما انا هرجع من الصلاه ….. بعد وقت كان دياب غير هدومه وكمان فيروز وكانت واقفه قدام المرايه بتمسك في الجلابيه
دياب حض*نها من ورا
فيروز: تخنت صح
دياب ساند راسه علي كتفه
: انتي لو رفيعه غزال ولو تخينه ملبن… كمل بهمس… وانا بحب الطر”ي
فيروز بعدت عنه: روح يا دياب روح ربنا يهديك
دياب ضحك وهو طالع
: هروح بس هرجع هااا
الرجالة راحو الجامع علشان صلات العيد والنساء صلو الفجر ونزلو ظبطو البيت وصلو لعيد جماعه
خديجه: فيروز جبتي الكيكه لعمك حازم
فيروز طلعت وهي شايله الطبق
: اهو يا مرات عمي اخر حاجه
خديجه بصت علي التربيزه اللي عليها كل انواع الفواكه والحلويات وتسالي
خديجه: بس كله تمام وهما علي وصول
هنا دخل حازم واخواته وولاده وهما بيضحكو ويهزرو شهد جريت علي رحيم
شهد: جبتلي اللي قلتلك عليها
رحيم اداها كيس كبير
: اهو كل اللي طلبتيه
شهد بفرحه با*ست رحيم علي خده
: شكرا
رحيم غمض عبنيه
: يارب كل يوم من دا
زين بسخريه: لا صحصح يا حيلتها كدا
رحيم بضيق: معاك اهو يا حج
زين: تعالي يا خوي
الكل اتجمع وهما بيضحكو ويهزرو شويه ودخلت فاطمه
فاطمه: انا جيت يا جماعه وجبتكلم يوسف معاي
مريم اخدتها بالحضن وبترحيب ويوسف سلم علي الراجله
مريم: كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي
فاطمه: وانتي طيبه يا ماما
وسلمت علي فيروز بحراره
فاطمه وهي حاضنه فيروز
: اي دا عماله تتخني يا بت الله يخر*بيتك.. وبعدين الوا*د دياب يبص لبرا كدا
دياب بوقا*حه: يعم انتو مالكم انا بحب الطري
فيروز وشها جاب الاون من الكسوف
فاطمه ضحكت: لا ودي طر*ي طري
شويه وجات ليليان وابراهيم
والبيت حرفيآ كان في زحمه وظيطه وضحك الاخوات ولمتهم
يحيي قعد جنب خديجه وحط ايده علي كتفها
بقولك اي يا ست الكل بلاش نكرر موضوع ان الرجاله تنام مع بعض تاني… انتي عارف دياب و شخيره
دياب رما عليه المخده
: بقا انا بشخر يا ابن الك**يا وس**
يحيي ضحك: اه مش قال يا مرات اخوي
فيروز ضحكت وحبت تنصف يحيي
: ايوه
يحيي فتح ايديه: حبيبتي يا مرات اخوي هاتي ح*ضن
هنا بوكس جه في وش يحيي كان من دياب اللي بصله بقرف
وقعد جنب فيروز وخدها في حضنه بتملك
يحيي: طب انا عملت اي
حازم بضحك: تؤ ممنوع اللمس دي ملك كبير الصعيد
فيروز ابتسمت لما افتكرت اسم دياب اللي محفور علي ضهرها وضمت دياب اكتر ليها وهمست
: فعلاً إمتلكني كبير الصعيد…. تمت

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى