رواية غول الصعيد الفصل الاول 1 بقلم بيري الصياد
رواية غول الصعيد الفصل الاول 1 بقلم بيري الصياد
البارت الاول
رواية غول الصعيد الحلقة الأولى
كان يوجد عدد كبير من السيارات صفآ خلف الآخر ويسيرون بسرعه كبيره في هذه الصحراء وكان الغبار القوي بترقص في الهواء يقفون السيارات التي لا نعلم عددها بسرعه كبيره ويبقبي الصمت يعلو المكان كالصلاة وكانوا الجميع في صمت مريب وكأنه جند بنتظار إشارة الحرب من بين السياره يتفتح نافذه من سيارة سواده كسواد الليل ويظهر لنا هذا الغول وهو ينظر امامه بجمود مميت حقا وينظر الي الساعه ويأتي اليه شاب في عمره الثالث والثلاثون تقريبا ويقول.ايه يا غول هتصبر كتير
يشير اليه هذا الغول ويعود بظهره للخلف قليلا ويقول ببرود مميت.عد لخمسه لو مچاش يبچي نرچع مطرح ما كنا وبلاها وچع راس
يبلع الآخر ريقه ويقول.كيف يا واد عمي انت هتعرف ان البضاعه دي ميصحش تبچي معانا بعد اك
ينظر اليه الغول نظرة كانت كافيه تماما ان تجعله يصمت علي الفور وينظر الغول أمامه ويري عدد كبير من السيارات يأتون من الناحيه الاخري وينظر الغول الي هذا الشاب التي نظر اليه ويبتسم ويفتح اليه باب السياره وينزل الغول بشموخ وجبروت لا يليق سوا بغول الصعيد ويسير الي طريقه وياتي رجل ويضع كرسي امام السياره ويسحب الغول هذه العبايه من الأسفل ويجعلها كشال علي كتفه ويجلس علي الكرسي ويضع قدم علي الاخري بغرور وهيبه شديد لا تليق سوا به ويخرجون من السيارات عدد كبير من الرجال ويأتي اليه شاب ويقول بخوف من نظرته المميته.اسف علي التأخير ده يا غول غصب عني البيه كا
قطع حديثه الغول الذي أشار اليه وقال بجمود.معيزش لات حرايم فض يلا
اوما لهو الشخص ويخرجون رجال الغول صناديق ويأتي راجل كبير في السن قليلاً وينظر الي الغول ويقول.عايز أتأكد منهم وده حقي يا غول
يرفع الغول رأسه وينظر اليه ويميل برأسه قليلاً ويقول.متاكد زين ما حديتك ده
يخاف الراجل من نبرته بشده لاكن يحاول ان يصمد أمامه ويقول.انا هاخدهم من هنا علي الخواجه علي طول يا غول ولازم أتأكد منهم قبل ما يروحوا لي ده مفيش لعب معاه
يبتسم الغول ابتسامة مخيفه تجعل ما يرها يموت رعباً منه ويشير اليه علي الصناديق ويقول.حجك يا ابو عمو روح واتاكد منهم
اومٱ له الراجل وكان ان يذهب لاكن يقف الشاب أمامه ويقول.بلاش يا ممدوح انت هتفتح علي حالك باب مهتجدرش تسد جدامه خد حاچتك وروح لحالك يا خال ولو في حاچه كلمني وچولي
يرفع ممدوح رأسه بغرور ويقول لظنه انهم يكدبون عليه ويوجد شئ خطا بهذه الصناديق.ابعد يا عيسي عايز اخلص علشان واريا طريق طويل
يبتسم عيسي وهو ينظر الي الغول الذي ينظر امامه بجمود شديد ويقول.انا حذرتك لوجه الله يا ممدوح بس عايز تتأكد روح
نهي حديثه ويبتعد عن طريقه ويذهب ممدوح الي الصناديق ويفتحونهم رجال الغول ويري ممدوح الآثار المصرية الذي يتاجر بهم الغول نعم عزيزي القارئ فهذا الغول اكبر تاجر آثار في الجنوب المصري بأكمله يعرف كيف تفتح ابواب المماليك المدفونه ويتاكد ممدوح من كل هذه الكميه وبعد مدة طويلة فهو يمسك قطعه قطعه ويتاكد منهم وهم بكميات كبيرة بشده وينظر الي الغول ويقول.تمام يا غول كده انا استلمت واقدر امشي
يبتسم الغول ابتسامة اخفت كل ما يوجد بهذه الصحراء ويقول.وانت مفكر انك هتلعب مع عيل صغير اياااك
وينظر اليه نظره ارتبك منها الرمل وجعلت قلب ممدوح يدق كطبول من الرعب منها ويقول بتوتر يحاول يخفي.لا يا غول انا واثق فيك بس قولت أتأكد علشان لما الخواجه ياخدهم اكون متأكد منهم وميضحكش عليا بس
وينظر اليه الغول وينظر حوله ويري عدد رجال ممدوح الكثير بشده وأكثر من رجاله حقا لاكن هل هذا يفرق مع الغول بتأكد لا وتمر لحظه صمت مرعبه كان الهدوء ما يسبق العاصفة لحظه صمت واحده كانت كافية لتجمد الزمن ويخرج الغول سلاحه بسرعه كبيره وقبل ان احد يستوعب شئ كان الغول يطلق طلقات عديده في جسد هذا ممدوح كانت كل طلقه تعلن علي الحرب وبالفعل لتبدأ حرب الغول ونسمع صوت طلقات النارية يسمع في كامل أنحاء الجبل وكل جسد يسقط خلف الآخر والدم اختلط بالغبار والرمل والصرخات لم تعد تميزها بين من يركض للنجاة ومن يسقط بلا رجعه كان يتحرك بثقة القاتل الذي لا يخطي وعينيه لا تغمض ولا يوجد شفقه ولا تردد وفي لحظه واحده انتهي كل شئ سكت صوت الطلقات وعاد الصمت مره اخرى لكنه لم يكن صمت السلام كان صمت من شهد العاصفه وخرج منها سليم كان هذا الغول يحمل سلاحه وكأنه جزء من جسده لا يستطيع ان يتخلي عنه بالفعل وهذه هي الحقيقه فهذا الغول لا يعرف سوا طريق السلاح والدم لا يعرف الرحمه ولا يفهم غير بلغة الدم فماذا سوف يحدث مع هذا الغول وهل سوف يبقي بهذا الجبروت والقسوه طوال حياته ام سوف تدخل حياته ما تقلب الموازين وتقلب حياته رأساً على عقب (قلبي مش مرتاح من اللي جاي 🙂🙂😂)
وبعد وقت يصل الغول الي منزله ويفتح الحارس الباب وينزل همام ويسحب العبايه ويرميها علي الحارس الذي فتح اليه الباب ويسير الغول بهيبه شديد ويذهب الي الداخل وكاد ان يصعد الي الاعلي لكن يسمع ما تقول.اسال عليا يا ولدي ولا الدينا نسيتك جدتك
يلف الغول وينظر الي صاحبة الصوت وما سواها الجدة ليذهب ويجلس بجانبها ويقول.انتي تعرفي زين اني هنسال عليكي علي طول يا جده
تضع الجده يدها علي كتفه وتقول.مشيفش ده يا زين الرجال انت بجيت تجعد بره كتير انت مهتلحظش علي حالك ياك كنت وين دلوجتي يا زين الرجال
يبتسم الغول ببرود شديد وينهض ويقول.انتي عارفه زين ان محدش هيسالني كنت وين يا جده هنروح ننام شويه جبل ما الصبح يطلع
نهي حديثه وكاد ان يذهب من أمامها لتقول الجده بغضب شديد.جوب عليا جبل ما تطلع حتي
ينظر اليها الغول بطرف عينيه ويقول.لو كنتي هتسالي علشان تطمني فاطمني يا جده مفيش حاجه تجلجي منيها وانتي عارفه زين ولو هتسالي علشان تعرفي خط سيري فمحدش يسألني عن حاجه احسن يا جده
نهي حديثه ويصعد الي الاعلي وتنظر خلفه الجده وتنظر أمامها وتنفخ بقوه كبيره وتقول بغضب شديد بداخلها.محدش هيكسر كلامي غيرك يا زين الرجال طريجتك مبجتش عاجبني
وتمسك الجده المسبحه(السبحه) الخاصه بها وتبدا ان تسبح الله وهي تفكر بهمام وتفكر بماذا يفعل دون علمها وتعلم بأنها لم تأخذ ولا يقول اليها شئ (انا في الصعيدي معنديش ياما ارحميني برضو 😂😂 احم سوري مقدرتش اسكت 🙂😂)
في صباح يوم جديد في القاهره في منطقة راقيه كانت هناك فتاه جميله تفيق وهي تنظر الي سطح الغرفه تفكر ولا تريد ان تنهض فهي تريد ان تعود للنوم مره اخرى تسمع دق الباب لتمثل النوم علي الفور وتدخل هذه السيده عليها وتنظر اليها وتبتسم لتقول وهي تفتح الستائر فتغمر الشمس ارجاء الغرفه لتلفت هذه الفتاه وتضم الوساده الي احضانها لتقول هذه السيده وهي تذهب وتجلس بجانبها.قومي يا تمارا يلا يا حبيبتي كفايه نوم كده
تمارا بنعاس متصنع.بس سبيني انام شويه كمان يا داده
تمسح السيده علي شعرها الطويل بحنان شديد وتقول:قومي يا حبيبتي انا عارفه انك صايحه يلا علشان تفطري كمال بيه مستنيكي علي الفطار يلا قومي
تفتح تمارا عينيها وتنظر الي هذه السيده التي قامت وتولت تربيتها منذو ان كانت طفله صغيره وتقبلها وتقول.صباح الخير والهنا علي احلي فطومه جات علي الارض كلها
تضحك فاطمه وتقول.يلا يا بكاشه وقومي يلا علشان تفطري
تمارا بغيظ شديد.انا مش جعانه ومش عايزه افطر يا داده انا عايزه انام شويه كمان
تمسك فاطمه يدها وتجعلها تنهض وتقول.قومي يا تمارا الساعه بقيت واحده يلا كفايه نوم كده ويلا يادوب تاخدي دوش وتنزلي تشوفي واركي ايه ناقص علي فرحك شهر واحد مش معقول هتفضلي قاعده كده لحد يوم الفرح
تبتسم تمارا بحماس وتقول.ماشي هروح اخد دوش بسرعه
نهت حديثها وتذهب الي الحمام وتنظر خلفها فاطمه وتبتسم وهي تتمني بداخلها ان تتم سعادتها بخير وتذهب فاطمه الي الخارج لاجل ان تري تحضير الطعام وتخرج تمارا بعد قليل من الحمام وهي ترتدي روب الحمام وتنظر حولها لا تري فاطمه لتذهب الي غرفه الملابس وترتدي

وتعدل هيئتها وتذهب الي الخارج وتري بالذي يأتي عليها لتبتسم اليه ويقف أمامها هذا الشاب ويقبل جبهتها ويقول. احلي صباح ده ولا ايه
تبتسم تمارا وتقول بغرور.طبعا يا ابني مش اصتبحت بيا انا لازم يكون احلي صباح
يضحك مصطفي بخفه ويضربها خلف رأسها خلفه ويقول.تبأ للتواضع يا فنانه
تمارا بغيظ شديد.وضروري الغباء ده علي الصبح حرام عليك والله
يضع مصطفي يده علي كتفها ويقول وهو يسحبها معه.علشان كده بقولك تهدي شويه عايزين نتجوز علشان نتحاسب
تنظر اليه تمارا بغيظ شديد وتبتعد عنه وتقول.لا خلاص انا غيرت رايي ومش عايزه اتجوز انا هسمع كلام بابا انا لسه صغيره علي الحاجات دي اصلا
يسحبها مصطفي اليه ويقول.صغيره ايه ياختي احنا هنضحك علي بعض ولا ايه وبعدين احنا خلاص ناقص شهر واحد وهنتجوز ووقتها محدش هيمنعني عنك يا تمارا لا ابوكي ولا حد في الدنيا كلها
تبتسم تمار غصب عنها ويبتسم مصطفي اليها ويقبل وجهها ويقول بعشق شديد.بحبك اوي يا تمار بحبك ونفسي تكوني في بيتي في اقرب وقت انتي مش متخيله انا حساس ولا بحس بايه كل ما معاد فرحنا يقرب حساس نفسي هموت قبل ما نتجو
قطعت حديثه تمار التي وضعت يدها علي فمه (حاسه مرارتي هتتفع قريب يا نسوان 🙂😂😂)
وتنفي برأسها وتقول.لا مش هيحصل حاجه واحنا هنتجوز يا صاصا خلاص هانت اوي مفيش غير شهر وهنعمل فرحنا خلاص
نهت حديثها وتترمي بين أحضانه ويضمها مصطفي بقوه كبيره (اححححح عصافير يا عيال طب افرقهم ازاي دول لا شكلي هبقي طيبه المره دي وهنكمل الجوازه دي علي خير 😂😂)
ويقبل رأسها ويسمعون ما يقول بغضب شديد.ايه يا استاذ منك ليها الجو ده
تبتعد تمارا عن مصطفي بسرعه وتنظر الي صاحب الصوت تري والدها لتذهب اليه وتقبل وجهه وتقول.حبيبي يا ناس صباح الخير
كمال بغضب.متضحكيش عليا يا تمار وتدري علي اللي شوفته دلوقتي
تمار بغيظ شديد.وهضحك عليك ليه يا بابا وبعدين انت هتغير من صاصا برضو
كمال بصوت عالي.ومين هو صاصا ده اصلا ياختي ده واحد غريب عنك ومنعرفش عنه حاجه ومينفعش التصرفات دي
يذهب إليه مصطفي ويقول.ايه يا عمي انت اتبريت مني ده انت اللي مربيني حتي
ينظر اليه كمال باشمئزاز ويقول.تربيه وسخه ياخويا معرفش انا ازاي اقبل اجوز بنتي لكلب زيك
يضع مصطفي يده على كتف تمار ويقول.وفقت رفضت بنتك حبيبتي وكمان شهر هتكون مراتي يا كمال باشا ومهما عملت ده مش هيتغير يبقي وافق وبارك وخلاص
يسحب كمال تمار من هذا الشاب ويقول بغضب شديد.اخرس يا حيوان انا غلطان اني وفقت علي الجوازه دي اوعي تقرب من بنتي تاني
نهي حديثه ويسحب ابنته ويذهب معها الي الأسفل وينظر خلفه مصطفي ويقول بغيظ شديد.الراجل خدها مني ومشي خد بس يا كمال نتفق يا راجل ده انت عمي خد بس
ويركض مصطفي الي الأسفل لكي يتحدث مع كمال ويري ماذا يفعل معه لاجل ان يأخذ تمار دون ان يغضب عليه الآن ليتم هذا الزواج
كان يجلس علي الأريكة التي توجد خارج المنزل وهو يمسك قطعه بلاستيكيه صغيره ويوجد فوق هذا الكيس شئ ما ويمسك عود خشبي صغير ويأخذ قطعه صغيره من هذا الشئ ويضع العود بفمه ويأخذ هذا الشئ اسفل لسانه ويمص بها (يا واخد الحلو اوعي تهونه من المغرب كتر افيونه 😉🤫😂)
ويري بالذي يأتي عليه ليبتسم ببرود ويسحب هذه العود بعد ان أخذ هذا الشئ ويغلق هذا الكيس الصغير لكي لا يدخل الي هذا الشيء هواء ويجلس هذا الشاب بجانبه ويقول.واخرتها يا ولد عمي هنعمل ايه
ينظر اليه الغول ويقول.هنعمل ايه يعني يا عيسي اتكلم هشحت منك الكلام ياك
عيسي بغيظ.لا مهتشحتش مني الكلام ياخوي بس عندينا متين وخمسين حته عايزين نشوفوا ليهم صرفه جبل ما حد من بره يعرف بيهم
الغول بصوت قوي.وايه يعني حد يعرف بيهم يا عيسي احنا هنخاف من ميته
عيسي بهدوء.مهنخفوش يا ولد عمي بس هنجول يعني هما بجلهم كتير عندينا وعايزين نخلص منيهم علشان نفض
ينظر الغول أمامه ويصفع بيد عيسي ويضع بيده هذا الكيس بيده ويقول.فض انت وجوم يا عيسي جوم يلا شوف حالك
ينفخ عيسي وهو يعلم جيد بأن هذا الغول لم يتسمع منه وتخرج زينه شقيقة همام وينظر اليها عيسي وتمد زينه الصينيه الي همام الذي نظر اليها وأخذ كأس الشاي وتقول زينه وهي تنظر الي عيسي.تشرب شاي يا ولد عمي
كاد عيسي ان يتحدث لكن يقول همام.لا عيسي عنده شغل وهيروح يشوف حاله فوتي انتي لجوه
اومٱت له زينه وتذهب الي الداخل دون ان تتحدث وينظر عيسي الي همام ويقول بغيظ شديد.مهتعملش حساب اني ضيفك يا غول طب ازجيني كوبية شاي
يشم همام الكأس فهو لديه وسوس ولا يأكل ام يشرب من يد احد سوا جدته وزينه شقيقته فقط لا يذوق شئ من احد اخر ويشرف القليل من الشاي ويقول.جوم يا عيسي معيزش لعب وانت عارف زين لو لجيت غلط حوصل موعدش رجبتك تكون مطروحها
يبلع عيسي ريقه بصعوبه وهو يخاف من همام بشده وينهض ويقول.عارف يا غول ومتجلجش كل حاجه هتكون زي ما عايز واحسن كمان متشلش هم حاجه هنروح نشوف اللي ورايا
يميل همام اليه دون ان يتحدث ويذهب عيسي دون حرف اخر وينظر خلفه همام ويشرف من هذا الكأس وهو يفكر بعدة اشياء لا يعلمها سوا الله
ـــــــــــــــــــــــــ بيري الصياد ـــــــــــــــــــــــــــ
ينهض هذا الشاب وينظر بجانبه يري ابنته الصغيره التي لم تستكمل التلات سنوات تبكي ليقول بغضب شديد.اميره تعالي شيلي بتك دي
لا يسمع اجابه ام رد ليحمل هذه الطفله بعنف ويذهب الي الخارج ويقول بصوت عالي.انتي يا وكله ناسك ياللي اسمك اميره اميررررررررررره انتي يا فجر
تركض اميره بسرعه كبيره من المطبخ بعد ان استمعت لصوته واستمعت لصوت طفلتها الصغيره وتركض اليه بسرعه وتأخذ منه الطفله وتضمها الي احضانها وتقول.حرام عليك يا ضاحي ليه تعمل اكده في البت
ضاحي بغضب شديد.بتك دي صحتني من النوم حيت هتتدلي لتحت مختدهاش معاكي ليه
تضم اميره ابنتها اكتر بحمايه وتقول.كانت نايمه وانا جولت اني هطلع بسرعه معرفش ان الحجه هتطلب مني مصالح براحه علشان البت هتخاف من صوتك يا ضاحي
ضاحي بصوت عالي.شوطه تشيلك انتي وبتك غوري اعمليلي كوبية شاي
تنزل دموع اميره وتري بالتي تقف أمامها وتضع يدها علي كتف ولدها وتقول.متعكرش مزاجك يا ولدي مفيش حاجه تستاهل كل ده
ينظر اليها ضاحي ويقول.انتي ماشيفش ياما ممخلنيش انام دجيجه واحده زي الخلج
تطبطب والدته علي كتفه وتقول.حجك عليا يا ولدي فوت كمل نومك ومحدش هيجلجك تاني
ينظر ضاحي الي اميره ويقول.اجعدي في اوضة ولدك انهارده معيزكيش
نهي حديثه ويذهب الي الغرفه بالفعل وتنظر خلفه اميره باشمئزاز وحزن شديد بداخلها وتنظر الي والدة زوجها ما تدعي عفاف التي قالت.روحي غيري لبتك ورضعها علشان وارك مصالح كتير يلا
اومٱت لها اميره وتذهب الي الاسفل وتدخل المطبخ وتنظر اليها زينه وتتنهد بقوه بعد ان راتها تجلس وهي تنظر الي ابنتها بحزن شديد وتقول.اخوي ضاحي من يومه وهو مهيعرفش حاجه يا اميره ياخيتي سيبك ميني ومتفكريش في حاجه
تنظر اليها اميره وتقول.اخوكي ناشف كي الحجر يا زينه تجدري تجوليلي ذنبها ايه البت دي تعيش مع اب زي ضاحي هو مهيحبهاش علشان هي بت ومش واد ذنبها ايه هي في ده
تذهب زينه وتمد يدها للطفله التي ذهبت اليها علي الفور وتقبلها زينه بحنان وحب شديد وتقول.هو في زي الجمر ده سيبك من ضاحي وملكيش صالح بي يا اميره وخليكي في عيالك واديهم اللي اتحرموا مني ضاحي طالع بقسوة امه اللي متعرفش للرحمه طريج وهما الاتنين عايزين يتولع فيهم بجاز كمان
نهت حديثها بغيظ شديد منهم بالفعل وتضحك اميره عليها وتقول.يا سبحان الله يعني انتي هتجولي اكده علي امك واخوكي وهما اجرب حد ليكي اهنا
تمسح زينه علي شعر الصغيره وتقول.لا انا اجرب حد ليا اهنا الجمر ده بس معنديش غيرها اهنا مش اكده يا حبيت عمتك
نهت حديثها وهي تتحدث مع الطفله التي ضحكت بطفوليه وذهبت الي احضان زينه وهي تريد ان تنام بشده وكادت اميره ان تتحدث لكن تشم رائحة الطعام لتقول.الوكل يا زينه
نهت حديثها وتركض الي (البوتجاز) وتغلق علي الطعام وتنزع الغطا وتنظر الي الطعام لتنظر الي زينه بخوف وتبلع ريقها بصعوبه شديده وتتوتر زينه بشده وتنظر الي الصغيره وتقول.هنموت بسببك ومهيبجاش في عمتك خالص يا غاليه
لا تفهمها الطفله وكادت اميره ان تتحدث لكن يسمعون ما تقول.ايه الريحه دي حرجتوا ايه يا شملوله منك ليها
وتدخل الحجه حليمه السوهاجي المطبخ بعد ان شمت رائحة الطعام المحروق وتتفزع اميره من صوتها وكادت أن تصرخ لكن تمسك حالها من الخوف وتنظر اليها حليمه وتنظر الي زينه بنظرات بارده تقتل بالفعل وتقول.ارفعي الغطا ده يا مرت ضاحي
تتوتر اميره بشده وتقول.يا جده مفيش حاجه دي المياه نجصت من اللحمه شوي
تضرب حلميه العصا بالأرض وتقول بصوت عالي.ارفعي الغطا وسدي بوزك يا اميره فضي
تتفزع اميره وكادت ان ترفع الغطا لكن تقول زينه بغضب.هدي حالك يا جده محوصلش حاجه لكل ده وانا كنت هنلعب هاجر شويه ونسيت الوكل واميره كانت فوج مع المخفي ضاحي
تنظر اليها حليمه وتقول. وانتي علي اكده شايفه اني هحط لساني في بوزي وهسكت مش اكده
تعطي زينه الطفله الي اميره وتقول.لا متسكتيش يا جده شوفي انتي هتعملي معايا ايه وانا موفجه
ترفع حليمه رأسها وتقول.هتمسكي كل الجصر ده عايزه بيبرج وينور ومعاكي ساعه وتكوني خلصتي علشان تعملي واكل لزين الرجال
نهت حديثها وكادت ان تذهب الي الخارج لكن تنظر الي اميره وتقول.وانتي هملي بتك دي لمرت عمك وولعي الكنون اعملي واكلك عليه عايزه واكل انهارده علي الكنون واوعكي تحرجي حاجه انتي كمان
وتذهب دون كلمه اخري وينظرون خلفها الفتيات وتقول اميره وهي تنظر الي زينه.كنون وجصر ايه دلوجتي وناجص ساعتين علي وكل الرجاله
اميره وهي تجهز بعض الاشياء التي تحتاجهم.يلا ياخيتي خلينا نفض علشان متجيش تتكلم تاني منجصنش
بالفعل تذهب اميره وزينه لكي يفعلون ما أمرت به هذه الجده وهم يخافون منها بشده فهم يعلمون ماذا سوف تفعل بهم اذا ما انهوا عملهم في الوقت الذي تحدده
في القاهره كانت تمسك دفتر وهي تختار الالوان وتنظر الي هذا الشاب وتقول وهي تشير علي لون.الون ده عاجبني اوي لو تقدر تنفذه دلوقتي نفذ
ينظر الشاب الي اللون الفاتح وينظر للون الحائط التي قامت باختارته هذه الفتاه قبل اسبوع فقط ويقول.بس يا انسه تمار مش هين
.نفذ أوامر تمار من غير نقاش يا باشمهندس.كان هذا صوت مصطفي الذي يسند بذراعه علي الحائط وتنظر اليه تمار وتبتسم وينظر اليه الشاب ويقول.بس حضرتك الوقت انتوا عايزين تستلموا بعد يومين ازاي اغير واحط لون زي ده في اليومين دول الفيلا كبيره والموضوع محتاج وقت وشغل كتير
ينظر اليه مصطفي ويذهب يقف بجانب تمار ويضع يده على كتفها يسحبها الي احضانه ويقول.هديك يومين كمان تكون ظبطت كل حاجه ولو عايز هات عمال اكتر بس اهم حاجه كلام تمار يتنفذ مهما كان ايه هو دي فيلاتها وحقها تختار كل سنتي فيها
يبتسم الشاب علي عشقه لهذه الفتاه وتصميمه علي تنفيذ طلباتها ويقول.تمام يا دكتور تأمر بحاجه تاني
ينفي مصطفي برأسه ويذهب الشاب بعد ان أخذ الإذن وتنظر تمار الي مصطفي وتقبله بسعاده وتقول.انت عارف اني بحبك اوي يا صاصا
يبتسم مصطفي بسعاده لسعادتها ويقبل جبهتها ويقول.وانا بحبك اكتر مكنتش عارف انك هتنبسطي كده لما نعمل ده
تنظر تمار حولها وتذهب تقف امام الحائط وتفرد يدها بحماس شديد وتقول.طبعا هكون مبسوطه علشان وأخيرا هعمل فيلة احلامي انت عارف نفسي في ايه يا مصطفي عايزه اعمل هنا رسومات تكون جميله ومميزه وعايزه اعمل استوديو علشان اصور فيديوهاتي زي ما انا عايزه بص عايزه اعمل حاجات كتير والوقت بيخلص بسرعه اوي تخيل مبقاش فاضل غير شهر واحد لا تعال ناجل الفرح شويه كمان يا صاصا
مصطفي بصوت عالي.ناجل ايه تاني ياختي لا اكتر من كتر حرام عليكي انا هتجوز علي نفسي كفايه يا حبيبتي ولو ملحقناش هنكمل بعد الفرح عادي
تمار بغيظ شديد.انت بتزعقلي ليه دلوقتي وبعدين انت هتعمل زي ايي راجل مصري بعد ما يتجوز مش بنشوف منه ايي وعود كانت قبل الجواز
مصطفي باستغراب.وانتي ايه اللي عارفك بالكلام ده اصلا
تعود تمار شعرها الي الخلف وتقول.في جروب متغلطيش غلطتي واحده قالت ان كل الكلام والعود اللي في الخطوبه مش بتبقي موجوده وقالت اننا منصدقش راجل علشان كلهم صنف واحد وبيانوا انهم ملاك في الخطوبه وبعد كده بيقلبوا علشان كده عايزه نطول الخطوبه دي شويه يا صاصا وافق وخلينا نصبر سنه كمان بقي
نهت حديثها بتفكير وغيظ شديد ويغلق مصطفي عينيه ويذهب يقف أمامها ويضع يده الاثنين ويمسك ذراعها ويقول.انتي يا بنتي متخلفه ان ما كنا متربين في نفس البيت كنتي هتعملي ايه
تفكر تمار قليلا وتقول.مكنتش هتجوزك يا صاصا سهله هو حد ناقص هم
يضربها مصطفي علي رأسها ويقول.يخربيت الصراحه يا شيخه طب اضحكي عليا شويه
تمار بغيظ شديد.ما انت بتضربني من قبل ما نتجوز هتعمل فيا ايه بعد الجواز انا حاسه انك هتخوني وهتخليني اتشرد انا والعيال وهنبيع مناديل في الإشارات
كاد مصطفي ان يتحدث لكن تدخل عليهم المربيه فاطمه وتقول.يلا يا ولاد معاد الغدا وبعدين شوفوا هتعملوا ايه
تركض تمار وتقول.لا انا جعانه اوي هروح اكلوا بسرعه
نهت حديثها وتركض الي الخارج بالفعل فمنزل كمال بجانب هذا المنزل وتضحك فاطمه علي شكلها وتقول بحنان وهي تنظر الي مصطفي.يلا يا حبيبي علشان تتغده انت كمان
يبتسم مصطفي ويذهب يضع يده علي كتفها ويقول وهو يسحبها معه الي الخارج.يلا بينا يا فطومه
كان يمسك الكثير من الصور ويرمي كل ما ينظر اليه علي الأرض وينزل هذا الراجل وياخذهم بعد ان يرميهم الغول الذي اتات عينيه علي صورة ما ونظر اليها بعمق ويرمي الباقي الذي بيده الاخري علي الأرض ويرفع هذه الصوره امام عيونه ويقول دون ان ينظر لهذا الراجل.مين دي
ينظر الراجل الي الصوره ويقول.دي بت كمال الشناوي الوحيده يا غول
ينظر الغول لهذه الصوره ويبتسم ببرود قاتل و
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية غول الصعيد)
لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها
أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)