رواية دموع السيف الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هايدي الصعيدي
رواية دموع السيف الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هايدي الصعيدي
البارت الثاني والعشرون
سيف حكي لفارس وهو رايح جاي بعصبيه واعصابه مشدوده وجسمه بيتنفض من صوت عياطها وانهيارها
ومقدرش يستحمل يسمعها ولا يشوفها وهي كده
: انا ماشي سلاام ..وهرب من الشقه وكأن ملك الموت بيطرده ..فارس جري وراه
: استني بس يا سيف هتروح فين انت مينفعش ترجع الحارة بسبب الحوار الي داير ..
: هو انا عامل عمله ولا ايه يا فارس متفوق مش انا الي بهرب والكلب ده لو عنده حاجه انا هحطها ليه في مكان دافي عشان القرف ده كله محصلش انا مش ناقص جنان
وبعدين يعمل حاجه وانا وديني لكون قتلو ..ونزل علي تحت ..
فارس اتصل علي تميم بسرعة : ايوة يا تميم معلشي رنيت عليك دلوقت بس سيف انا مقدرتش عليه وعايز يرجع الحارة وممكن يمسك هو والزفت في بعض تاني
كلمه يا تميم ولا حصله مش هقدر اروح وراه وسيب البنات لوحدهم ….تمام سلام
ندي كانت وراه : وبعدين في القلق ده بقا ربنا يستر
: دموع عامله ايه دلوقتي
: خدت مهدء تاني مقدرتش اهديها كانت عمله زي المجانين منك لله يا حسين الكلب …سيف مقلكش
حصل ايه ..
: سيف ميعرفش حاجه وقالي انه كان خارج من الحمام لقاها طلعه من شقته وحسين شفها ..
ندي بتفكير : بس كده شفها طلعه من عنده وعمل ده كلو اكيد في حاجه غلط دخلت ازاي وايه الي دخلها ده هنفهمو لما دموع تهدي وتتكلم وتعرفنا الي حصل
بالظبط …
ندي استوعبت انها وقفه بتتكلم مع فارس عادي راحت بصت له بقرف ودخلت اوضة دموع ..
فارس رفع حاجبه بنرفزة لما شاف بصتها ولم مشيت قدامه نزل عنيه : اهدي ي عم شوشو انا محترم دلوقتي
بس غصب عني التوته بتاعتها احله من حياتي ..
7
سيف نزل وهو بيتوعد لحسين وعايز يرجع الحاره ونفسه يلاقيه تليفونه رن وكان تميم ..
: ايوة يا تميم
: فينك يا سيف عايزك في موضوع مهم
سيف بخنقة : معلشي يا تميم خليها وقت تاني
: تعاله بس نشرب كبايتين شاي مع بعض الموضوع يخص ادهم وعاصم ..
سيف غمض عنيه وخد نفس : تمام اجيلك فين
: شقتي انت عارفها ولا تيجي الملحق بتاعي الي في فيلا سالم بيه ..
: تمام هجيلك الفيلا وكمان اشوف امي وعرفها الي حصل عشان متقلقش علي فارس وياسمين وكملن
تبقي تزور دموع ..
: خلاص ماشي اديني مستنيك ..
دموع خدت اسبوع كل يوم تفوق وتنهار بشكل هستيري
وتاخد المهدء وتنام ومها بقت تروح لها كل يوم بعد ما سيف منع صباح تروح لها احسن يكون حسين مراقبها
والخبر بعد ما اتنشر في بلد دموع ان جوزها مسكها مع عشقها وهربت معاه اخواتها المتجوزين اجوزهم رجعوهم بيت ابوهم غضبانين بسبب الفضيحه
ابو دموع واخوه وابن اخوه نزلو القاهرة يدورو
عليها …
5
سيف كل يوم يوصل امه الفيلا ويروح لدموع من بعد 12 بليل يفضل قاعد قدمها ويتكلم معاها بهمس
لحد ما بدأت تفوق كالعادة وهي بتخرف بسبب
الكوابيس الي بتشوفها لكن سيف منع الممرضة
تديها مهدء وكان قبليها متخانق مع ندي وياسمين
الي قعدين معاها ومش عرفين يهدوها ولا يخرجوها
من الي هي فيه ….
: دمووع انتي سمعاني
دموع فتحت عنيها وشافت سيف قاعد قدمها وشهقت بخوف : انت بتعمل ايه هنا امشي امشي حسين عايز يقتلني قوله الحقيقه ونبي قوله الي في دماغك غلط
اااه انا مش قدرة اتحرك ليه بطني وجعاني اوي ..وقعدت تعيط بحرقه سيف كان واقف مبهوت من انهيارها وحس انها فقدت عقلها وكان مش عارف يتصرف ..
ندي قربت منها : بس كفاية عياط بقا انتي متعبتيش
دموع بحدة : وانتي شايفه الي حصلي ده سهل لما اكون عايشة مع واحد 8 سنين وفجأة بقا عامل زي الجدمجانين وعايز يقتلني مرتين وراه بعض انا
خايفه لا انا مرعوبة ..
فارس قرب منها : متخفيش يا دموع محدش هيقدر يقرب منك انتي في امان دلوقتي اهدي يا حببتي
دموع بصت ليه : فارس فارس قوله ونبي انا دخلت عنده ليه مش مصدقني والله وبيقول ابن الحرام مات
الدور عليكي يا فارس انا فكرته قتل اخوك يومها
انا مش فاهمه حاجه …
سيف بص ليهم بستغراب فارس قرب منه وبهمس : دموع كانت حامل ونزلت الجنين بسبب ضربو ليها
هو مفكرو منك واحنا مش حبين نعرفها ..
سيف جز علي اسنانه ومسح وشه بقهر …
1
دموع بصت ليه : امشي من هنا قوليله يمشي يا ندي يا اما انا الي همشي انا مش نقصه كفاية الي حصل..
وفي بالها ..لسه فاكر تيجي تشوفني لا وليك عين بعد الي عملتو
سيف بعصبيه : قولي لصحبتك اني هغور في داهية بس تهدي كده وتمسك العقل شوية وتعرفنا ايه الي حصل مانا مش هبقا نايم في امان الله ولاقي واحد عايز يقتل مراته بسبب انها بتخونه معايه وكانت نايمه في حضني
دموع بكاها زاد لما افتكرت الي حصل : انت السبب انت الي بعتله الفيديو
سيف بعدم فهم : فيديو ايه يا بت انتي عبيطه ولا ايه
1
: فيديو لما كنا فوق السطح
ندي وفارس وسيف بصو لبعض بصدمه ندي قعدت جمبها ومسحت علي شعرها بهدوء : لا انتي تهدي كده وتعرفينا الي حصل وحده وحده …
دموع بتعب : عايزة اشرب زوري وجعني
سيف طلع جاب لها ميه ومد الكباية لندي الي شربتها براحه ودموع ئنت بوجع بسبب رقبتها ..
ندي : يلا بقا احكي
دموع مسحت وشها بإرهاق : انا كنت صاحبة مطبقه في اليوم ده بسبب حاجه عرفتها المهم اتصلت عليه وقلتله اني عايزاه في موضوع مهم قالي هيخلص الي في ايده وجاي وبعديها حصلت حاجه خلتني دخلت شقته من البلكونه
سيف بهدوء : حاجة ايه
دموع بصت لفارس الي كان الندم باين في عنيه : مشاكس دخل عندك
سيف نزل دماغه لتحت وهو بيبصلها برفعة حاجب الي هو انت مصدقة نفسك اصلا …
ندي بصدمه : نعم يختي قط ايه ده الي يخليكي تدخلي شقت واحد من البلكونه انتي اتجننتي
دموع بخفوت : الي حصل بقا ..
وبصت لسيف بقرف : بعد كده بيري جت عنده وانا كنت محبوسة جواه بسببها بعد ما صوت الجرس صحاه من النوم ..
فارس عرف ان بيري سبب الي حصل بس استني لحد ما دموع تخلص عشان يتأكد ..
: وانا طردتها بعد ما هزقتها ..
: اه بإمارة ما كنت سيبها تبوس فيك ما علينا بلا قرف
بيري خرجت وسابت الباب وراها مفتوح وهو دخل الحمام وانا خدتها فرصه وجريت علي براه وقبلته في وشي وهو طلع ورايه و كان مستحمي وفي علامات
علي رقبته وصدره وفهم ان احنا كنا مع بعض ولي
اكد ليه القيديو الي حد بعتهوله وهو شايلني فوق
سطحكم وكاتب مرااك مغفلاك ومقضيها يا خروف
سحبني علي الشقه وكان زي المجانين كلامه ونظراته
بهدلني وانا والله ما خنته وحياتك ي ندي ما عملت
اي حاجه من الي قالها
سيف بتهكم حزين : وتفتكري اني ممكن ائذيكي وبعت لجوزك حاجه زي كده يا دموع
: اومال مين هيستفاد لما يبوظ حياتي
فارس بخفوت : يا بهيرة يا بنت الكلب
سيف بنرفزة : وانتي مين قلك اني عايز ابوظ حياااتك اصلا
دموع بغضب : انت كده كده بوظتها اصلا
فارس بحزن : انا السبب
دموع بصت ليه بتحذير فارس طلب منها تدخل بس فضولها هو الي وصلها لكده : لا انت ملكش دعوة بس
فارس عرف انها فهمت لم طلب منها تدخل الشقه : لا ي دموع انا السبب بيري سرقت الفيديو ده من عندي حقك عليك انا لما صورته كان بدافع الهزار معرفش انه كل ده هيحصل انا السبب من الاساس وانا وحق كل نقطة دم نزلت منك لاكون مندمها
ندي وقفت قدامه بغضب وضربة بالقلم : مش هو ده الفيديو الي قولتلك امسحه مره واتنين وانت كنت فرحان بنفسك فيه انت عمرك ما هتتغير ولا هتكون
راجل مره في حياتك بستهتارك وتهورك وشربك
وحفلاتك ونسوانك عمرك ي حيوان دلوقتي ممكن
توريه لعاصم وانا برضو بقول متغير معاية ليه
بقالو اسبوع انت فعلا السبب وديني الفيديو
ده لو حد شافه ولا اتسرب هكون قتلاك
6
سيف كان واقف متابع في صمت الي اتفق عليه امبارح هو تميم مينفعش يتنفذ دلوقتي عشان لو فعلا معاهم
الفيديو مش دموع الي هتضؤ ندي الي هتضر بالاكتر
وفارس ابوه ذات نفسه فقد فيه الامل يعني ندي هي
الي هتترفع علي الفضائيات …
فارس بص لدموع ولقاها بتبص ليه بعتاب حزين ضربو في مقتل قرب باس دماغها وهمس : حقك عليا
وخد جاكته ونزل علي تحت دموع فاقت من حزنها وبصت لسيف بعصبيه : هتفضل واقف عندك كده كتير
اتحرك روح وراه ..
1
سيف بصلها بحده ولسه هيتكلم ندي قطعته بسخرية : ايه خايفه عليه تلقيه هيروح اي مزبلة من الي بيسهر فيهم ده مش بيفرق معاه حاجه ولا حد مهم عنده ده اناني يعني المهم نفسه وبس
سيف ببرود : انا مش هقدر ارد عليكي عشان اخوية غلطان ولو سبتك تجرحي فيه وانا واقف عشان عايزة يفوق لنفسه شوية بس مش هسيبك تتكلمي عليه في ضهرو فوقي شوية يوم ما كان عندي وتخانقنا قالي انه هيفوق لنفسه وهيمسح الفيديو بتاعكم ومن وقتها هو كده كده قاعد معاكم ولا شرب ولا نزل ولا سهر برا
ومش ببرر ليه بس بسبب الضغط النفسي الي كان في اخر فتره هو كان مستعبط هزق بيري قدام الشركة كلها
وهي حبت تنتقم منه وكانت هتلبسو في حديد ده غير الفضيحه الي كانت هتعملها ليه الخلاصه لو حصل ايه حاجه ولا في اي جديد عرفيني …تصبحوا علي خير
وطلع من غير ما يبص علي دموع مش عايز يشوف نظراتها ليه الي كلها غضب وشمئزاز ميعرفش سببه
ده غير طبعا اسمه الي منطقتهوش علي لسانها
من ساعت ما تكلمت ..
سيف خرج من الاوضة وشاور للممرضة عشان يفهمها انها متديش لدموع مهدء تاني وهو بيرن علي فارس و مردش عليه
فارس كان سايق المكنه بتعته علي الطريق السريع ودموعه نزله الحاجه الي بيحبها بتضيع منه الحاجة الي بيلمسها بتتدمر كل الي حصل لدموع بسببه من اول الفيديو لحد ما دخلت الشقه وكمان لما اتسلمت لحسين بسببه يعني دمرها وحده وحده وعند النقطة دي بقا يصرخ بغضب وهو بيزيد السرعه الفون رن حط ايده في الجاكت عشان يطلعه وسمع صوت كلاكس علي وأضاءة شديده عمت عينه سببها عربية نقل كبيرة
فارس ملحقش يستوعب الي بيحصل والعربية دخلت في المتوسيكل دمرته وفارس للاسف مااااااااات
7
ده انا اموت فيها مسا مسا عليكم ….
12
قبل ما العربية تدخل في المتسيكل فارس نط من عليه وقع علي الاسفلت وتصدم فيه بعنف ورفع راسه من علي الارض وشاف الغاليه وهي بتتفرم تحت العربية وكان ممكن يكون معاها رفع عيونه للسما وبتسم ودموعه نزله
غمض عنيه وراح في العتمه الي بتسحبه ليها ..
2
فضل رن علي فارس مره كمان كانت الناس اتلمت حولية وواحد رد علي تليفونه : ايوة يا زفت تعاله يلا عشان نازل انت روحت فين
: حضرتك صاحب الرقم ده عمل حدثة
سيف بخوف احتل كيانه : لا لا قول لفارس ده مش هزار حدثت ايه ياعم اديه التليفون وقوله انا مش زعلان تعاله ومش هيعملك حاجه …بس بلاش الكلام ده
: والله حضرتك انا مش بهزر انا واقف جمبه اهو والمكنه بتعته متدمرة تحت عربية نقل واحنا اتصلنا بالاسعاف
تيجي تخده
سيف التليفون وقع منه ورجليه مكنتش شيلاه والايام بتعيد بعضيها تاني هيخسر اعز واحد علي قلبه في حدثة برضو : ااااخ فاااارس ليه ليه انت كمان ليه يا رب حيلي اتهد خلاص مش كلهم مره وحده كده كتير علياا
5
ندي ودموع سمعو صوته وكلامه ودموع شهقت بصدمه ودموعها نزلت برعب وخوف علي فارس
ندي وشها اصفر وجسمها تلج ووقعت في الارض فقده الوعي ..الممرضة جريت عليها وهي بتقيس النبض
دموع بخووف : سيييف سيييف الحق بسرعة ندددي يا ندي ردي عليا ونبي قووومي يا رب احميهم ونبي
سيف جري عليهم وشاف ندي وقعه في الارض قرب منها : مالها يا نرس حصل ايه
6
: سمعت الخبر وقعت من الصدمه لازم تنقلها المستشفي حالا نبضها بيضعف
دموع بقت تصرخ بصوت عالي : لا لا لا ندي ندي متسبنيش بالله عليكي انا ماليش غيرك عشان خطري
وحولت تقوم من مكانها سيف جري عليها وشاور للممرضة الي قربت منها وحقنتها بمهدء
دموع بخفوت : سيف ندي الحقها عشان خطري فارس يا سيف متسبنيش انا خايفه سيي
وغمضت عنيها وراحت في النوم سيف جري شال ندي بعد ما باس دماغها وطلع بيها وهو بيوصي الممرضة علي دموع خد تليفونه من علي الارض ونزل بيها حطها في العربية ورن علي ياسمين وهو سايق الي روحت مع مها تجيب هدوم وتسلم علي ابوها وكانت هترجع تاني
: ايوة يا ياسمين خدي امي وروحي شقت فارس دموع لوحدها وندي تعبت روحت اوديها المستشفي بس لو امي نامت سبيها نيمه وخلي تميم يوصلك خلاص ماشي تمام هطمنك سلام ..
وفتح الفون علي الجي بي اس لقاه فارس مكانه في مستشفي قريبه منه بص علي ندي من المرايه
: اجمدي يا ندي قربنا نوصل يرب طمني عليهم
3
وداس بنزين وصل بندي ودخلت الطوارئ كشفوا عليها والدكتور كان بيعملها اسعافات اولية
وسيف سمع الدكتور : المريضة بتدخل في حالت صدمة
وضربات القلب بتقل ….جهاز الصدمات بسرعة المريضه قلبها وقف يلااا
13
سيف كان واقف مبهوت فارس لو مامتش هيموت لو ندي جرالها حاجة وشافهم وهما بيحطه جهاز الكهربا علي
صدرها وكانت بتترفع وتتهبد علي السرير بشكل يوجع القلب
: ارفع علي 2000 واحد اتنين تلاته ..وصدمها مره تاني والقلب واقف الدكتور بتوتر ارفع لل 3000 يلا وصدمه مره كمان ولسه النبض واقف والجهاز بيصفر ..الدكتور بص في الارض وسيف هز دماغه بالرفض مش مستوعب
يعني ايه قلبها وقف ندي ماتت ..الدكتور جاي يغطي وشها النبض اشتغل وابتسم لسيف الي خد نفسه براحه
: انقله المريضه لاوضة الكشف يلا اعمل الازم …
سيف مشي وراها اطمن عليها وراح الاستقبال يسأل عن مكان فارس
: ايوة فارس سالم الالفي 23 سنه جيه في حدثة وهو دلوقتي في غرفة الاشعة بسبب الخبطة الي تلاقها
علي دماغه ..
سيف بخوف : هو حالته خطيرة
: انشالله خير الدكتور بيتأكد بس ان مفيش نزيف داخلي او كسر في الجمجمه هو بس عنده شوية كدمات وجروح
اتخيطت بسبب الوقعه الي وقعها علي الاسفلت هنطمن عليه وننقله غرفة عاديه انشالله
: طب اوضة الاشعه دي فين
: الدور التالت
سيف جري علي فوق ووقف قدامه اوضة الاشعه شوية وخرج فارس الي كان وشه متبهدل واغلب جسمه عليه
ضمدات وراسه ملفوفه سيف جري جمبه وهو خايف عليه وقلبه وجعه
دخل اوضة وكانت جمب اوضة ندي : خير يا دكتور اخوية مالو
: خير اطمن المريض شكلو دماغه نشفه حبتين
سيف ابتسم بحزن وهو بيهز دماغه
: احنا عملنا كل الازم والحمدلله مفيش نزيف داخلي او اي كسور هو بس شوية جروح وخيطنا الجرح الي في دماغه وهو بس هيكون عنده صداع وممكن يحصلو اغماء بسبب الصدمه الي تلاقها مع المتابعه والعلاج
هيكون بخير اطمن المهم يكون حريص انه ميخدش
ضربة شديده علي دماغه عشان ممكن تقلب بنتيجه
عكسيه ..
: شكرا يا دكتور انا بجد مش عارف اشكرك ازاي طب هو هيفوق امته
: هيفوق في اي وقت دلوقتي اطمن
: طب ممكن حضرتك تطمني علي المريضه الي في الغرفه الي جمبنا دي
: تمام حاضر ثواني بس اشوف حالتها وطمنك عن اذنك
خرج الدكتور وسيف قرب من فارس باس دماغه : فوق بس وانا هنفخ امك علي الخضه دي يا بن الكلب
1
قالها سيف بخفوت حزين وهو بيضغط علي ايده بخوف
: طب وليه الغلط ده يا برو
3
سيف بص له بضحكه : فارس انت سمعني
فارس بإرهاق : اممم سمعك يسطا
: طب ما تفتح عنيك
: مش قادر عندي صداع هيموتني وحاسس ان جسمي كله ماخرشم
: حاسس مش متأكد هو مفيش غير حاجتين سلام فيك لسانك وبتاعك الي المفروض كانوا اتقطعو وخلصنا منك ومن نسلك
2
فارس بضحكه : ايه ده انا بايظ للدرجة دي وبعدين ملكش دعوة بإشيائي ياعم مش كفايه كل شوية
قاطع عليا اللحظه
: لا ي قلبي هو هما شوية مكياچ هيروحه مع الوقت متخفش المصيبه في الاوضة الي جمبنا
: مصيبة ايه
: انت هتفضل تكلمني وانت مغمض كده كتير متفتح عينك يا زفت
: خايف
: خايف من ايه يااه
1
: خايف اكون اتعميت زي الافلام
1
سيف اتوتر : والاه بطل استعباط وفتح عينك مش هتصعب علينا متحولش ..
فارس فتح عنيه و غمضها تاني : هي الدنيا ضلمه ليه يا سيف
سيف بلع ريقه : فاارس
فارس بص ليه : بس تعرف منورة بيك والله يسطا هههههههههههه
3
: ينعل ابو امك يا خ** ده وقت هزار انا اصلا غلطان اني واقف جمبك انا رايح لندي
فارس وقف ضحك اول ما سمع اسمها : رايح لها فين يا برو
سيف بص له بنرفزة : مش هريحك عشان تبقا تعرف تهزر حلو يا روح امك
فارس اتعدل وئن بوجع : اممم خلاص والله حرمت
سيف قرب بسرعه وعدله : بس خليك نايم عشان متدوخش الايام الجيه شكلها هتبقا سودة بسببك انت وام قلب مرهف
فارس بص له بستغراب والدكتور خبط ودخل : لا ده احنا بقينا عال اووي والمريضه انا اطمنت عليها هي كانت جيه بشتباه في جلطه بس لم دخلت حالت صدمه وقلبها وقف الدكاترة عملو الازم والحمدلله اتعدت مرحلت الخطر ظبطنا ليها الضغط وعلقنا مغذي بالادوية الازمه وهي ممكن تفوق في اي وقت دلوقتي …بس لازم نراعي صحت المريضة بلا اي حزن او زعل المريضه قلبها ضعيف مش عايزين نوصلها لمرحلت انها تركب دعامه
لقدر الله هيكون عندها شوية اعراض جانبية بس مع
الوقت والادوية هتكون تمام بعد اذنكم
: تمام يا دكتور اتفضل شكرا علي تعبك ..
فارس بقلق : مين دي هي دموع تعبت تاني ولا ايه يا سيف في ايه متتكلم
سيف قرب منه بهدوء : اهدي يا فارس اديك سمعت
الدكتور عدت مرحلة الخطر
: ايوة هي مين بقا
: ندي لم عرفت انك عملت حدثة قلبها وقف وو.
فارس مستناش فارس يكمل وقام بسرعه من علي السرير المحلول اتشد من ايده وبقا دمه ينقط في الارض
وحس بدوخه شديده لسه هيقع سيف سنده
: اهدا يا غبي بقولك بقت كويسه
: اوعه يا سيف مش هتحوشني المره دي سبني
سيف بعد عنه وفارس فارس اتسند وبيحاول يبلع غصته و دموعه اتحجرت في عنيه وفتح باب الاوضة ودخل شفها نيمه والارهاق باين علي وشها الشاحب وشفيفها البيضه وجسمه اترعش وشهق بغصه ودموعه نزلت
قرب منها ومسح علي وشها وشعرها بخوف
: ايه يا طنط سلمتي بسرعة ليه كده قوومي لسه الي بينا مخلصش قومي يا ندي ده انا الي قلبي هيقف بعد ما شوفت منظرك كده يا حبيبي فتحي عنيكي عشان خطري يا ندي حقك عليا والله انا ندمان انا غلطان وانا
عارف والله هتغير وحياتك وهكون زي ما انتي عايزه قومي بقا الله يخليكي يا ندي انا مش هقدر اعيش من غيرك والله طب بصي قومي وبقي حلوة وانا مش هضيقك تاني والله ولا هنكشك هبعد عنك و قلبك
وقف عليا ليه هو انا فارق معاك للدرجة دي يارتني
كنت موت وانتي فضلتي كويسه اااه يا رب ونبي والله ما هعمل حاجه غلط تاني بس قومها بسلامه ونبي
فارس فضل يتكلم معاها ويمسح علي وشها وشعرها ويبوس ايدها ودموعه نزله ندي بدأت تفوق ودمعه
نزلت من عينها: فااارس
وشهقت ببكي : حقك عليا انا السبب مت وسبتني يا فارس
فارس بهمس : افتحي عينك يا طنط
ندي هزت دماغها بالرفض
فارس : ليه ي قلب كوكو
: عشان انت مت وطول ماانت معايه يبقا انا كمان حصلتك واحنا حاليا في النار ماانت مش هتخش الجنه
يا فارس
6
فارس ضحك : حته في النار مش هسيبك يا طنط فتحي عنيكي بقا الله يخليكي وبلاش حوراات عشان انا لسه
عامل اخوه في سيف هااا..
ندي فتحت عنيها وعيطت : مين شفلطك كده
: معلشي اصل ابوية الي عمل حدثة
: حقك عليا يا فارس انا كنت هموت لما عرفت والله انا مكنتش عايزة ده كلو يحصل انا نفسي تفوق لنفسك
: لا متقوليش كده انتي تعملي وتقولي الي انتي عايزاه يا بابا
ندي ضحكت بتعب وسخرية : بابا مين ي ابو شخه انت صدقت نفسك ولا ايه
فارس بعصبيه مزيفه : صدقي انا غلطان ليكي انا قال كنت هموت عليك انتي كده كده موتي ي قلبي وقلبك
وقف علشااني ..وقرب منها وبهمس
: بس تعرفي برغم الصدمات والفجعات والحوادث دي كلها انا قلبي كمان وقف لما عرفت انك زعلتي عشاني
وكنتي هتحصليني يعني ورايه ورايه ..ولعق شفته
بوقاحه وعينه في عيونها
ندي رفعت ايدها وزقت وشه برخامه : مش هتتغير ابدا ي كوكو ودي المشكله هههههههه
فارس ضحك وبخفوت : وحشتيني وحشتيني اووي يا ندي وكنت مش عايش من غيرك كنت تايه حقك عليا صدقيني هتغير و الفرصة الي بعتهالي ربنا بعد ما نجاني من الحدثة دي مش هضيعها تاني في المسخرة والكلام الفاضي
: وريني اثبت ووريني تغيرك عايزة اشوفلك
: طب ايه خلصنا ولا لسه نروح بقا ورحموا امي العيانه ومحدش يموت الفترة الجاية دي خالص عشان اتعقدت من المستشفيات …قالها سيف ببرود الي يشوفه وهو منهار ميشوفش وشه الخشب ده فارس ضحك بحب وبقا متاكد ان دي عادة فيه مش هيغيرها مسك ايد ندي وعدلها ندي بصت علي ايدها الي في ايده وبتسمت وبعدين عقدت حواجبها : دبلتي وختمي فين
فارس بصلها ببرود وساب ايدها براحه وخرج يعرج من الاوضة ..
ندي غمضت عنيها وضربت جبهتها : انا مكنتش قصدي انا بس عايزة ارجعهم لصاحبهم ..
سيف قرب منها : طب يلا يلا مش وقته دموع لو صحيت ومشفتكيش ممكن يحصل لها حاجه فعلا الدور ده ودماغها تفوت وانا مش نااقص ..قدره تمشي ولا اجبلك كرسي
: هو مش انت الي جبتني هنا وانا تعبت بسبب اخوك يلا شيلني تاني مش هقعد علي كرسي مشلولين انا عشان اخوك يرتاح ويهمد شوية
سيف بخفوت : ينعل ابوكي لابو اخويه مهي لمة طين انا عارف
2
ندي كتمت ضحكتها : بتقول حاجه يا جوز اختي
سيف بص ليها وعنيه لمعت مرة وحده : قولتي ايه
ندي ضحكت : جوز اختي ما خلاص بقا الطريق مفتوح تخلص عدتها وخلي صباح تشبكك فيها
سيف شلها ومشي بيها : تفاكري هينفع دي مش طيقاني كأن انا الي عملت كده فيها فعلا
: دموع كانت حياتها عادية خالص واقل حاجه بتحصل فيها بتسبب فرق انا بقا من ساعت ما شفتك وحياتها فعلا اتشقلبت
: طب تفتكري انها ممكن تحبني
: ليه لا ي خويا ي قمر انت ..وفي بالها ..دي اصلا مسلمه
من زمان صحبتي وانا عرفاها بتحب تقاوح نفسها يا رب يا دموع تفوقي لنفسك ومتخديش دور الضحية وتقعدي تبكي علي الاطلال وتظلمي نفسك وتظلمي الي ميت فيكي عشر مرات ده منك لله ده سيلفر ي بنت المجنونه
وشافت فارس واقف قدام العربية وبيتكلم في الفون بعد ما استلمه من الامانات وهو خارج حاسب لنفسه ولندي ووقف يستناهم
سيف فتح باب العربية وقعد ندي
: جيب لها الرضعة يا عمو عشان النونه مش قدرة تمشي دورتلها علي الخاتم بتاعها ولا لسه
2
قالها فارس بسخرية ودمه محروق ندي كتمت ضحكتها ومعبرتهوش وفي بالها : ان ما علمتك الادب يا فارس يا بن مها مبقاش انا الي حصلي بسببك هطلعوا علي دماغك
وبعد كده يحلها ربنا خلاص بقا هو العمر فيه كام للحظة
2
وصلوا عند شقت فارس وياسمين ومها منتظرين بقلق وتميم واقف في البلكونه شاف سيف نزل ولف شال ندي وفارس نازل يتسند وطلع برا : سيف جيه تحت انا نازل ليه
ياسمين ومها طلعوا وراه سيف طلع بندي وفارس ماشي وراه ببطء بسبب الجرح الي في رجلو تميم قابلهم في مدخل العمارة : ايه يا سيف الي حصل تاني
: اسند فارس يا تميم ونتكلم فوق
فارس بتهكم : ونبي لسه فاكر فارس
تميم ضحك عليه ونزل سنده : اجمد يا وحش ولا اشيلك
: شيلني يعني هي جت عليا
تميم ضحك وفعلا شاله فارس بضحكه : يا بختك يا بت يا ياسمين تعرف يا تميم انا جسمي مدغدغ بعيد عنك
1
تميم بص ليه : واضح مين عمل فيك كده
: انا محدش يعرف يعمل معاية كده يا تيمو دي حدثة بسيطه والغاليه راحت يعني عليها اتفشخت
: يا عم المهم انك زين
: زين يسطا زين ده انا اتكتب لي عمر جديد حدالله
1
: يا كبددي
: مالك يا خالتي فيكي ايه
1
: مالك انت ياض بطل جعده مع الحريم ونشف اومال
ودخل بيه قعدو علي الكرسي مها وياسمين التفتو نحيته وشهقوا بخوف بعد ما كانوا وقفين جمب ندي وبيطمنو عليها ..
مها بخوف : مالك يا فارس ايه الي حصل لاخوك يا سيف
: مفيش يا ماما متقلقيش انا كويس
: كويس ازاي يعني انت مش شايف منظرك ولا ايه انا عايزة اعرف ايه الي حصلك انت وندي ودلوقتي حالا
سيف حضنها وباس دماغها : اهدي يا حببتي انا هعرفك كل حاجه ..فارس عمل حدثة بالمتوسيكل بتاعه والحمدلله ربنا نجاه وندي تعبت شوية و ودتها المستشفي
2
فارس : لا متعبتش ده قلبها وقف من خوفها عليا ..وغمز لامه وهو منشكح
مها بصت لهم هما الاتنين وندي اتمنت الارض وتبلعها وبصت لسيف الي يدوب جروحه بدأت تتعافي وبصت علي اوضة دموع بحزن ودموعها لمعت في عنيها : هو ايه الي بيحصل بظبط انت ودموع بعدين ندي وفارس
ملكم يا ولادي هتعملوا في ايه تاني انا مش حمل خسارة حد فيكم انا بعد كده هخاف علي ياسمين وتميم
فارس بضحكه : حد شاخخ في حياتنا
3
مها بصت ليه بقرف وتميم اتنحنح وهو بيبص لياسمين الي مبتسمه بإحراج
مها ببتسامه : ايه يا تميم مفكر ان بنتي حببتي هتخبي عني ان قلبها مال وكبرت وبقت عروسه بتحب وتتحب
: لا العفو يا مها هانم
: هانم ايه بقا يا حبيبي احنا هنبقا عيله قريب ولا ايه
: ده يوم المني والله
: تقوم ندي و دموع بسلامه وحيوان ده يخف ونعمل خطوبة ليكم خلينا نفرح شوية بعد الهم ده عقبال سيف
سيف بص ليها بيأس كأن دي حاجه مستحيلة مها بلعت غصتها بحزن علي حاله ..وقربت من ندي : عمله ايه دلوقتي يا حببتي
: انا كويسة يا طنط
فارس بسخرية : طنط ايه بقا قوليلها يا ماما هههخهه
مها بحب : ما هي كده كده بنتي يا فارس وبنت الغاليه
وحضنت ندي
وفجأة الباب خبط خبط سريع كلهم بصوا لبعض بستغراب وووو
******************************
يتبع….
- لقراءة باقي فصول الرواية أضغط على (رواية دموع السيف)
رواية تحفه
تم
رواية تحفه