رواية ولم نعود الفصل الأول 1 بقلم رهف صبري - The Last Line
روايات

رواية ولم نعود الفصل الأول 1 بقلم رهف صبري

رواية ولم نعود الفصل الأول 1 بقلم رهف صبري

 

 

البارت الأول

 

_بقولك مش عايزاكي تظهري في حياتي تاني
=يا بنتي طب اسمع…
_اسمع ايه ها اسمع ايه؟؟! اسمع لفك و حواراتك و لا عايزاني اطبطب عليكِ عشان معاناتك ؟؟ و لا استني استني هسقفلك عشان انجازاتِك..أنتِ اخترتي بنفسك متبقيش وسطينا..عارفة لو جيتي من سنة واحدة سنة بس كان عندي استعداد اسامحك و انسى اللي فات بس بعد اللي حصل أنا مستحيل مستحيل هسامحك
=طب اسمعيني الاول يا يارا أنا كنت بس ..
_لو سمحتي أنا مش فاضية فياريت حضرتك تمشي و تردي الباب وراكِ أنا تربيتي معلمتنيش اني اقفل الباب في وش حد…سلام ياااا دكتورة سحر
سبتها و مشيت و انا كلي مشاعر غضب و كره عمري ما حسيت بيهم من فترة كنت فاكرة اني فقدت الاحساس بس الشكر ليها رجعتلي اسوأ احساس…هربت و جريت على اوضته…قعدت عالأرض و سندت راسي عالسرير بس معيطتش و كأن خلاص دموعي جفت مبقاش عندي تاني … رفعت ايدي و قعدت ادعيله كتير لو بس بس كان جنبي دلوقتي كان كل حاجة هتبقى احسن كتير

 

 

………………………………………….
تقريبا الوقت جري و محستش بنفسي إلا و أخويا يامن بيصحيني
_يا يارا…يارااا اصحي يا بنتي كل ده نوم
=اييييه… ااااااه ضهريييييي
_انتي محرمتيش يا بنتي من نومتك اللي عالأرض ديه و كل مرة تيجي تشتكيلي ضهري لا رقبتي لا رجلي
= بس بس بس كل ده كلام هي الساعة كام عالرغي ده
كله بقى
=أنا روحت صليت الفجر و رجعت حضرتك و صحيتك قبل ما اروح بس كالعادة لا حياة لمن تنادي حتى بصي
الشمس قربت تطلع
انتفضت من عالأرض و فتحت عيني جامد لقيتها لسه مضلمة
=انت مش هتبطل تعمل فيا الحركة البايخة ديه أبدًا
_لا .. عشان عمر ما تضيع عليكِ صلاة الفجر (بشر المشائين في الظلم إلى المساجد..)
=بالنور التام يوم القيامة
قولتها بحب و انا بصاله…بالرغم من كل اللي حصلنا بس دايما محتفظ بإيجابيته و عمره ما قصّر في احتياجاتي كان دايما جنبي حتى و هو موجوع زيي عمره ما سمح للحزن بإنه يدخل بيتنا
=خلاص أنا صحيت اهه يلا روح ناملك شوية قبل الشغل و لا عايز تطرد و تبقى عالة عليا بقى و انزل الف بيك في الشوارع و اقول حاجة لله يا محسنين و..
_يابايييي على رغيك خلاص خلاص هغور من وشك..
حد يصحى عنده طاقة للكلام ده كله
قالها بابتسامة جانبية و جري بسرعة تفاديًا للمخدة الطايرة اللي كانت في طريقها ليه
قولتله بصوت عالي و انا داخلة اتوضأ
=متنساش تاخدني معاك و انت رايح انهاردة انا معرفش الطريق للكلية لسه و انا اخاف يخطفوني و انا حلوة و بسمسم كده
=يخطفوكي ده ايه ده انتِ تخطفي بلد…حاضر
………………………………………
لبست هدومي الجديدة و جهزت شنطتي وحطيت كل حاجاتي و لا كأني رايحة رحلة لبست نضارتي الجديدة عقبال ما يارب اعمل ليزك و اخلص منها بقى و بصيت لنفسي في المراية و بعدين انطلقت على اوضته ده انا متعتي في الترخيم عليه
= يا ياااامن يامونةةة يا مِنمِن … أنا خلصتتتتت مش معقولة ده كله بتاخد شاور يعني ايه مستحمتش بقالك قد ايه ؟؟
خرج من الاوضه و هو جاهز و بيسرح شعره و بعدين رماني بالفرشة بس على مين تفاديتها بكل مهارة
_هو ايه اللي مستحمتش بقالك قد ايه هو انا معفن زيك ؟ و بعدين من امتى الحماس ده كله ده انا بستناكي بالساعة عقبال ما بتخلصي
=اول يوم مدر .. قصدي كلية بقى و كل سنة و انت طيب
_و انتِ طيبة يا حبيبتي و انتِ طيبة
= بقولك كل سنة و انت طيببببب…شخلل جيبك يا عم
_آااااااه أنا كنت عارف الكلية ديه جاية عليا بخسارة
قالها بحزن مصطنع و هو بيمد أيده في جيبه يطلع المحفظة و قعد يعِد الفلوس و هو عامل نفسه مهموم .. سحبت الفلوس من أيده و جريت عالباب
=يا عم هات كده و سيبهم ببركتهم لحسن بركتهم تقل
…………………………………………..
وصلنا قدام الكلية و انا واقفة و شايفة العدد كبير جداً قدامي فاتجمدت للحظة .. لقيته حط أيده على كتفي و طبطب عليا و كأنه حس باللي حسيت بيه
_انا عارف أنه مكانش حلمك بس انا شاهد على تعبك و انك عملتي اللي عليك و اكيد ربنا اختارلك المكان ده لأنه الخير ليكِ و انا عارف انك هتقدري تثبتي نفسك فيه و تبقى اشطر translator في الدنيا
بصتله و عيني مدمعة من اللي قالوا و بمسحها و انا بضحك
=اسمها Dolmetscherin يا جاهل أنا آداب ألمانييي … المهم يلا تعالى وصلني فصلي بقى
ضرب أيده كف بكف و قعد يحوقل
_ فصللل وصلت لفصلللل .. مبدأيا هنا مدرجات و الحصص بقت محاضرات و تقدري تخرجي في أي وقت بعد ما تستأذني و لو سمعتي جرس ده مش فسحة ديه حريقة و انفدي بجلدك…ده اولا ثانيا بقى انتي زي الشطورة معاكي جدولك هتروحي تدوري على رقم المدرج اللي مكتوب ويدوبك تلحقي عشان فاضل ربع ساعة اسألي اي حد من اللي موجودين و هو هيدلك..أنا خلاص مش هبقى معاكِ و لازم تعتمدي على نفسك
= بس ا..
_مبسش اتكلي على الله أنا دكتور امتياز و مش فاضي للكلام ده يا بنتي و كفاية اني هاخد تأخير انهاردة عشان الست هانم … يلا اتكلي على الله
بصتله بفخر و سعادة و انا شايفاه بيحقق حلمه اللي كان بيسعاله من زمان
_في حفظ الله.. مع السلامة
=مع السلامة
…………………………………………
روحت و الحمدلله لقيت المدرج اي نعم لفيت السبع لفات لحد ما وصلت بس الحمدلله وصلت .. بعتله طمنته عليا و لبست السماعات و شغلت سورة الرحمن بصوت الشيخ اللي بحبه … اصلي بتخنق من الأماكن الزحمة و بتوتر فلما بشغله بيهدى توتري لحد ما دخلت دكتورة المادة
( بعد المحاضرة )
يمنى: أنا معدتش فاهمة حاجة لا عربي و لا الماني هي الدكتورة ديه بالعة راديو
سلمى بضحك : يا بنتي هي لسه قالت حاجة ده كانت بتعرف نفسها بس و قعدت تتكلم عن المادة لسه مدخلناش في المنهج

 

 

يمنى : و الله انا حتى معرفتش اسمها ايه
التفتّ للأصوات اللي كانت ورايا و انا حاسة انها مألوفة بالنسبالي
= يا نهااار ابيض… هو انتوا ورايا ورايا
يمنى : يا بنت اللذينة بتعملي ايه هنا
= أنا اللي بعمل ايه هنا ؟؟ عجبني الجو قولت اقعد شوية .. هو انا اسيبكم في الدروس تطلعولي في الكلية كمان
سلمى : أما الدنيا ديه ضيقة بشكل اوضة و صالة حرفيًا
انبسطت اوي لما اكتشفت أنه سلمى و يمنى معايا في القسم كنا أصحاب من دروس الثانوية و يشاء القدر يجمعنا و نبقى في الكلية كمان و سلمى كمان طريقها من طريقي يعني مش هروّح لوحدي
= طيب أنا عطشانة حد هييجي معايا السوبرماركت اللي برا ده ؟
يمنى: ما الكافيتيريا قدامك أهيه يا بنتي
= لا كل المياه اللي عندهم مقاطعة يبقى ليها اسم و تبصي عالإزازة من ورا تلاقي الشركة المصنعة شركة تانية
سلمى و يمنى : طيب يلا جايين معاك
روحت اجيب المايه و انا رايحة احاسب خبطت في حد
_ أنا آسف جدًا و الله مكانش قصدي
مرفعتش عيني من عالأرض لما اكتشفت أنه شاب
=لا و لا يهمَك مش مشكلة
حاسبت و روحت عند البنات اللي كانوا واقفين من بعيد و شافوني
سلمى: اووووووه كليشيهات الكلية بتتحقق يا ولااااد
نغزتها في كتفها و انا بجز على اسناني بابتسامة مصطنعه
= يا بنت لمي نفسك محصلش حاجة للي بتعمليه ده
يمنى : محصلش حاجة ايه ده يخسارة انك لابسة شنطة كان زمانكم بتلموا الكتب من عالأرض دلوقتي
قعدت تضحك هي و سلمى عليا و هما بيسلموا على بعض
= بقولكم ايه انتي هتستلموني و لا اييييه مبحبش الهزا..
فجأة لقيت ملامحهم بقت جادة و هما باصين ورايا لحد ما سمعت صوت ورايا
_ احم احم… لو سمحتِ يا آنسة
……………………………………….

يتبع….

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *