روايات

رواية خيانة على ورق الفصل الأول 1 بقلم نور الشريف

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

رواية خيانة على ورق الفصل الأول 1 بقلم نور الشريف

 

 

البارت الأول

 

 

ألحقني يا جاسر صحبك كتب كتابه عليا النهاردة
دخلت بفستان فرحها قدام أهل البيت
بصلها بصدمة وقال : أنتي مين ؟
اترمت في حضنه وعيطت بشدة أنا مينفعش اتجوز حد تاني غيرك أنا مراتك أنا علي ذمتك
زقها بغضب وقف أبوه وكل العيله بستحقار :
مين دي يا جاسر ؟!
بصتلهم باستغراب وقالت .. أنا واقعة في مصيبة أنا مراتك و صحبك زور ورقة قيد عائلي أن مطلقه من زمان وان ينفع أنا وهو نتجوز وانا وانت متجوزين مطلقناش
هزت كتفه بعياط .. رد عليا يا جاسر متقفش ساكت !!
زقها وقعت علي الارض .. أنا وانتي مش متجوزين عشان اطلقك أنا معرفكيش .
وقفت تاني و بصت علي أهله وقالت بحزن .. انت قولتلي أن اهلك ماتوا وانك عايش و مستقل بذاتك انت كاتب الكتاب رسمي عليا قدام بابا و اهلي و دخلت بيتنا
وبعدها انت اختفيت من حياتي يا جاسر
وكله فكر أن أطلقت وانا علي ذمتك أنا حلالك يا جاسر صدقني مينفعش اتجوز غيرك .
قربت أمه منها وحضنتها وقالت بحنان .. أنا شوفت صورتك علي تلفونه بس متخيلتش انك مراته حتي لما سألته عنك قال حملتها بلغلط و اتوتر و مسحها ؟!
قعدت علي الكرسي ومامته لمست علي شعري و ضحكتلي حسيت بحنان ماما اللي فقدته
كل البيت ابتسملي الا هو كان واقف مكشر ساكت مبيتكلمش ؟!
قربت منه وبصيت في عيونه اللي كان بيبعدها عني
شد أيدي وطلع فوق علي أوضة ريحتها ريحة برفانه قفل الباب وفتح النور
و راح عند شباك وقال بتنهيدة :ـ
اللي يعمل عملتك ميبصش في وشي تاني استغربت جرأتك جايه لحد عندي ؟
بصتله ورفعت فستاني بفرحه .. انت وحشتني اوي حتي مش هسالك انت ليه مشيت مش عايزه اتكلم في أي ماضي
أنا عايزك انت
عايزة جاسر اللي وقف في نص الشارع وقال إنه بيحبني ؟
ضحك ضحكة استهزاء ضحكة غريبة :
أنتي بجد مستغربة ليه أنا مشيت ؟
قولتلك يا حبيبي مش عايزه اتكلم في الماضي كل اللي انا متاكده منه أن معملتش حاجة تخليك تسبني وتعترف قدام اهلك أنك متعرفش أنا مين .
كز علي سنانه و قرب لف إيده علي رقبتي و دموعه نزلت … انتي خاينة يا وعد انتي استغليتي حبي وان كنت مدلوق عليكي زيادة
ومعوضك عن اخوكي و قسوة ابوكي وحنان امك اللي باعتك من وانتي طفلة اتكبرتي
وحبيتي صحبي اللي هو هيبقى جوزك استغربت أنك جايه تقولي انك عايزني ..
الله علي وشك البرىء الحنين قصدي الخاين.
كحيت من الخنقه وزقيته بتعب جسمه ضخم حاولت أفلت إيده و عيطت من الوجع
كنت خايفة ادافع عن نفسي ثقته فيا كانت صفر بصتله بنظرة عتاب .
أنا اخونك مع صحبك ،مشكتش لحظة أن صحبك اللي خاين ؟
صحبك جاي عشان يتقدم ليا وانا علي ذمتك أنا مراتك يا جاسر
لو أنا مش عايزك كنت رفعت عليك قضية خلع و هربت منك ده أنا سلمتك نفسي وحامل في أبنك
وبهتم بيه حاولت و دورت كتير عليك
ملقتش ليك أي أثر كدا تسبني حتي موجهتنيش بالحقيقة تعرف اي حاجة ممكن اكون معملتش كدا ؟
ضغط علي إيدي بغضب شديد وفجأة ضر’بني كف لدرجة نز’فت من شدته ..
غمضت عيني من الوجع حسيت أن مليش حد وان قلبي اختار حد غلط
وان مش هو ده اللي أنا كنت عايزه
هو ده جاسر اللي كنت بجري عليه
جريت بسرعة فتحت الباب ،
ونزلت بسرعة وانا بنزل علي السلم بالجزمة اتلوت رجلي تحتي و وقعت حطيت إيدي علي بطني عشان احميها
وفجأة صرخت صرخه طلق في بطني اشتغل أنا في الشهر السادس بطني كانت بسيطة وجع شديد
لقيته نازل بيجري و اتجمعت العيلة حوليا
قربت أمه بحنان قومي يبنتي ايه الدم اللي علي فستانك ده
قلت بوجع أنا حامل الحقونييي
يتبعععععع

 

 

____

لو عاوز تقرأ الفصول الجديدة من الرواية دي بشكل حصري قبل صدورها

أنضم لقناتنا على تليجرام (من هنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *