رواية خيانة أخ الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر
رواية خيانة أخ الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر
البارت الأول
انا زهقت.. لحد امتي الزفته اللي اسمها خديجه دي هتفضل تتلزق فيك؟
احمد بأبتسامه: طب ما تتلزق براحتها مانا جوزها وهيا مراتي .. فوقي كده وركزي انتي مرات اخويا متفضحيناش
شهد بدلع: منستش بس انا بغير عليك يا حبيبي.. اي رايك اخلع رعد ونتجوز.
احمد بسخرية: والله ؟؟ و يبقا منظري اي قدام اهلي لما اعمل كدا في اخويا.
شهد بغضب: منظر اي يابو منظر؟ مفكرتش في منظرك دا ليه وانت بتيجيلي تسهر معايا كل ليلة وهو مسافر.
احمد بخضة: ششش وطي صوتك يا شهد حد يسمعنا.
شهد بسخرية: ماشي انا هوطي صوتي بس خد بالك لو شوفتها بتقرب منك واقسم بالله ما هرحمها لا هي ولا اللي في بطنها.
احمد بص لها بصدمة وهي مشيت…
كانت خديجة واقفه في البلكونه دموعها نازلة وكاتمه نفسها من الصدمة : جوزي بيخوني مع سلفتي؟ طب واللي في بطني ده هعمل اي؟ ورعد هيفضل متغفل كده؟ انا هبلغه واللي يحصل يحصل
… بليل…
احمد دخل بخبث: ازيك يا حبيبتي اخبار البيبي اي.
خديجة بتعب و بصت له بقرف: كويس انا عاوزة اروح ل امي ابات عندها الليلة حاسة اني تعبانه.
احمد بفرحه مخفيه: ماشي يا يروحي وانا هوصلك .
خديجة بجمود: لا ملهوش داعي انا كلمت اخويا يجي ياخدني بعربيته.
احمد بخبث وتمثيل: هتوحشيني اووي الليله دي يحبيبتي والله..مش عايزك تتأخري هناك هاا.
خديجة بسخرية: اه مانا عارفة صحيح رعد راجع بكرا من السفر.
احمد بتوتر: ينور بيته ومطرحه وحشني اوي.
خديجة بسخرية: ماهو باين يا حبيبي يلا عن اذنك عشان متأخرش علي اخويا.
.. خرجت و هو بعت رسالة ل شهد
.. تاني يوم…
خديجة دخلت وهي تعبانه ومثلت البرود..
احمد بابتسامة: نورتي بيتك يا حبيبتي كنت هعدي عليكي اخدك.
خديجة ببرود: مفيش داعي انا جيت بنفسي عشان اقولك خبرين.
احمد باستغراب: خبرين اي.
رعد بيدخل بابتسامة: خديجة ازيك عامله ايه واخبار البيبي اي.
خديجة بجمود: حمدالله علي سلامتك يا رعد انا بخير.. بس مبقاش في بيبي خلاص
عزيز والد احمد ورعد جه باستغراب: هو اللي انا سمعته ده صح؟ مبقاش في طفل ازاي يعني.
خديجة بجمود: انا سقطت امبارح بليل يا عمي خلاص مبقاش في اي حمل.
عزيز بصدمة: انتي بتقولي اي يا خديجة.
أحمد بصدمة وغضب مسكها من شعرها: انتي بتخرفي تقولي ايييي يا بت انتي .
خديجة بغضب: انا ميشرفنيش اعيش مع واحد بيخوني انا واخوه مع مراته.
الكل اتصدم من ردها: ايههه الكلام الفارغ دا .
رعد بجمود وقف وشد خديجة من ايد اخوه: خديجة معاها حق اخويا ومراتي علي علاقة ببعض وانا اتأكدت من دا بنفسي وكنت ناوي اخد حقي بس طالما هي كشفت الحقيقه يبقا نلعب كلنا علي المكشوف .
عزيز بزعيق: انتو بتخرفوا تقولوا ايييي أنتو واعيين لكلامكممم.
… بتيجي شهد وبتنزل علي صوتهم..
خديجة بجمود: واعيين يا عمي.. شهد و جوزي بيخونونا و من زمان .
أماني بصدمة: انا كان قلبي حاسس دلعها عليه مش دلع عادي ونظراتهم لبعض بس مكنتش اعرف انه هيوصل للدرجة دي.
أحمد بتوتر: دا كدب ف كدب ولعبة منهم اكيد اه عشان عاوز يطردني ويورث هو كل حاجه .
رعد ضربه بالكف: الكف دا عشان ابوك معرفش يربيك… وادله قلم تاني… ودا عشان تفكيرك القذر برا يا أحمد اطلع برا واحمد ربنا اني مش هأذيك لا انت ولا الزبالة دي… وبيشاور ع شهد اللي واقفه مرعوبة.
أحمد بغضب: مش خارج دا مش بيتك لوحدك يا رعد واه خونتك ومع مراتك و كنا بنسافر سوا كمان ارتاحت.
ابوه عزيز بغضب: بس اخرسوا انتو الاتنين أحمد اطلع شقتك دلوقتي.
رعد بصدمة: نعممم؟ يطلع بعد اللي عملوه معايا يا بابا ده المفروض يتعدمو هنا .
ابوه عزيز بجمود: عايزني اطرد اخوك في الشارع عشان تبقي فضيحتنا بجلاجل؟ انا هحل الموضوع مش عاوز كلام تاني وانتي يا خديجة هحاسبك علي انك قتــلتي حفيدي.
خديجة ببرود: ولا هتقدر تعمل اي حاجه لا انت ولا ابنك انا رايحه بيت اهلي وهم يتصرفوا معاكم.
حماتها أماني: يابنتي استني الامور متتحلش كدا.
خديجة بصت لـشهد: انا مستحيل اعيش مع البني ادم دا تاني
الجد بجمود:مفيش خروج من البيت ده الا بأمر مني وانتي مش هتتحركي من هنا لحد ما اشوف حل للمصيبه دي.. ادخلي شقتك يالله واقفلي علي نفسك
سابتهم وطلعت شقتها.
رعد بجمود : هيعني مش هتطرده من البيت؟ تمام يبقا انا اللي همشي يا بابا.
خارج ابوه عزيز وقفه: انا قولت مفيش خروج الا باذني… لو خرجت من البيت ده لا انت ابني ولا انا اعرفك .
امه أماني وقعت من طولها والكل جري عليها…
بعد شويه.
الدكتور: الضغط واطي ولازم ترتاح ومتتعرضش لاي اجهاد.
رعد: تمم يا دكتور اتفضل انت.
ابوه عزيز: استنا يا رعد.. خليك معاها دلوقتي… انا عارف ان اللي حصل مش سهل بس يابني الفضايح وكلام الناس
رعد بالم: الفضايح؟ فعلا معاك حق وانا عادي مش مهم.
عزيز حضنه: لا مهم يابني عشان خاطري خليك هنا اسمع مني.
رعد بتنهيدة: تمام يا بابا بس لحد ما تبقا كويسه.
خرج وراح لابنه.
أحمد: بابا ان…
مسكه من قميصه: انت ايه هااا انطق.. انت مش راجل انت حيوااان.. بقا تمرمط شرف اخوك ف الارض مع مراته دي اخرتها.
أحمد بتوتر: يا بابا هي السبب وأغوتني وانا بردو راجل مقدرتش اسيطر علي مشاعري
ابوه عزيز زقه: قصدك انت حيوان.. الحيوان هو اللي مبيقدرش يسيطر علي نفسه اتفووو عليك ياخييي اسمع بليل هنتجمع وهحكم بينكم كلكم واللي مش هينفذ حكمي هطرده برا بيتي وهحرمه من كل حاجه مفهووم
أحمد بخوف : مفهوم يا حج اهدا انت بس كدا.
بليل…
كانو قاعدين محدش طايق التاني.
عزيز بجمود: انا لاقيت الحل اللي هيريح الكل .
الكل: ايه هو يا حج .
عزيز بهدؤء: كل واحد هيطلق مراته والتاني يتجوزها بعد العدة بتاعتها.
رعد بصدمة: نعممم؟ اخويا يطلق وانا اتجوز مراته وانا اطلق وهو يتجوزها ف شرع مين دا.
خديجة بهدؤء: انا مش موافقه وعايزه اتطلق دلوقتي حالا
أحمد بغضب: نعم ياروح امك تطلقي مني انا بعد ما سقطتي الواد؟.
خديجة ببرود: اومال عاوزاني افضل علي ذمة واحد زيك خاين و ميعرفش يعني اي رجولة ولا بيت ولا اسرة.
احمد بغضب: خديجة احترمي نفسك بدل ما اقسم بالله هقوم ازعلك
خديجة ببرود: جرب كده تقرب مني وانا هحبسك
عزيز بجمود: بس خلاص مش عاوز اي كلمة تاني .
احمد بغيظ: بس يا بابا انا مش عا..
عزيز بجمود مقاطعا : انا قولت اللي عندي كل واحد هيطلّق مراته وبعد العدّة الإتنين يتبدلوا.
رعد بعد استيعاب : يا بابا دا شرع مين إزاي أطلّقها وياخدها وإزاي أنا أتجوز مراته؟ طب ما اطلقها خالص وارتاح..
خديجة بهدوء غريب: أنا موافقة أطلّق من أحمد وأتجوزك يا رعد.
أحمد بزعيق وصدمه : انتي بتخرفي بتقولي ايييي ازاي هتوافقي علي حاجه زي دي .. انا عارف اني خونتك يا خديجة بس سامحيني اوعدك مش هتتكرر.. خديجه انتي بتحبيني.
خديجة ببرود يوجع: كنت بحبك .. وبصت لرعد بتركيز..لكن بعد اللي حصل ده مستحيل اسامحك او اعيش في شقة راجل خاين زيك ..
شهد بفرحة وتمثيل: طب كويس وأنا كمان موافقة يا حاج
أيوةااااا والله خلّيني أطلق وهتجوز أحمد أصلنا بنحب بعض من زمان وكنت حاسة اننا الاتنين هنكون من نصيب بعض واهو احساسي في محله الحمدلله.
رعد بص لها بقرف: بتحبيه اوي كدا.
شهد بخبث: أيوه وهو بيحبني مش زيك كنت قاسي عليا وبتعاملني وحش كنت انت سجان وانا المسجونه عندك يا رعد.
رعد بقرف: انا كنت قاسي دا أنا كنت اطيب حد معاكي بس كنت غلطان… بعدين بيبص لـعزيز بجمود.. خلاص يا بابا ماشي أنا موافق نطلق وكل واحد يروح لحاله.
أحمد بزعيق وغضب:
- لقراءة باقي الفصول أضغط على (رواية خيانة أخ)